Autonoom rijden Lexus: “De volledig elektrische concept ca biedt een blik in de toekomst zoals Lexus deze voor zich ziet. Het studiemodel maakt gebruik van de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrificatie en autonoom rijden. De auto richt zich op consumenten die een passie hebben voor rijden en voor unieke, luxueuze ervaringen.” Productieplannen Meer kan Lexus nog niet melden, ook niet of het merk productieplannen voor de auto heeft. Eén ding staat vast: een volledig elektrische Lexus gaat er komen. Het bericht Volledig elektrische concept car van Lexus verscheen eerst op ZERauto.nl .
Toekomstige stadsmobiliteit Op de Autosalon van Geneve trok Citroën afgelopen maart het doek van de Ami One Concept: een compacte elektrische stadsauto die desgewenst een onderdeel kan vormen van deelautoprojecten. Volgens het Franse merk een belangrijk onderdeel van toekomstige stadsmobiliteit. De Ami One rijdt volledig elektrisch en is slechts 2,50 meter lang, 1,50 meter breed en 1,50 meter hoog. De actieradius bedraagt – in theorie – 100 kilometer. Dat is volgens Citroën genoeg voor ritten in de stad. Simplistisch interieur Om de Ami One Concept bulletproof te maken voor openbaar gebruik is het interieur zeer simpel van opzet. Je hebt een rechthoekig stuurwiel, een klein digitaal instrumentencluster en een startknop. Een dashboard zoals je gewend bent is simpelweg niet aanwezig. In plaats daarvan zitten er zowel voor als achter in het interieur opbergvakken om een rugzak of koffer kwijt te kunnen. De nieuwe Eend? Ook de stoelen zijn eenvoudig vormgegeven en bestaan uit niet meer dan een zitkussen en een rugleuning met elastiek. Het is bijna verfrissend om te zien hoe simpel alles vormgegeven is. Het doet ons denken aan het interieur van de Citroën 2CV. Volgens Jean-Arthur Madelaine-Advenier, Head of Interior Design, Color&Trim and User Interface, is dat niet heel vreemd: “We hebben inderdaad inspiratie opgedaan bij de klassieke modellen van Citroën. We wilden de bedieningselementen zo simpel mogelijk maken en niet het interieur vol stoppen met touchscreens. Je smartphone heeft in principe alle benodigde functies om te kunnen autorijden. Ik denk dat we in de toekomst dan ook teruggrijpen op versimpelde dashboards. De smartphone-integratie wordt steeds belangrijker.” Kosten laag houden Niet alleen het interieur, maar ook het bouwprincipe grijpt volgens de ontwerper sterk terug op de Eend. “We willen de productiekosten zo laag mogelijk houden. Daarom zijn niet alleen de portieren, maar ook de voor- en achterkant volledig uitwisselbaar.” Ami One 2020 in productie Toch blijft het moeilijk voor te stellen dat we ons over tien jaar in dit soort auto’s voortbewegen. De Ami One Concept staat wat dat betreft dichter bij de realiteit, Toch? Madelaine-Advenier: “Er bestaat een mogelijkheid dat de Ami One Concept in 2020 in productie gaat. Of het daadwerkelijke model er net zo uitziet als de conceptcar is nog maar de vraag. In Frankrijk zou hij bijvoorbeeld als 45 km/u-versie op de markt kunnen verschijnen. Dan kunnen ook jongeren zonder rijbewijs erin rijden. Maar op dit moment onderzoeken we nog de mogelijkheden.” Alles via de smartphone Wil je met de Ami One rijden, dan ontgrendel je hem door met je smartphone de QR-code op het portier te scannen. Vervolgens leg je de smartphone op de inductielader boven het stuurwiel en via de speciale applicatie zie je alle benodigde informatie. Middels Mirrorlink projecteert de smartphone navigatie en aanverwante zaken op een head-up display. Voorzichtig! Klinkt simpel, maar rijd je er dan ook zo gemakkelijk mee weg? Nee, daarin merk je echt dat de Ami One een conceptcar is. Het rijden gebeurt uitsluitend onder begeleiding op een circuit. Ook het openen van de deur, het leunen op de armsteun en omgaan met de pedalen vraagt om een speciale benadering. Alles moet met de grootst mogelijk voorzichtigheid. Niet heel gek als je bedenkt dat dit een uniek exemplaar is dat miljoenen euro’s heeft gekost. Onderweg moet je daar maar niet al teveel over nadenken. Verrassend makkelijk De Ami One Concept rijdt eigenlijk verrassend makkelijk. Dankzij de compacte afmetingen en grote wielen stuurt hij vrij vlot. Het overzicht is prima, maar we moeten wel wennen aan de afstand tot de voorruit en het ontbreken van een dashboard, dat overigens alleen een demonstratiescherm toont. Snelheid? Geen idee We hebben geen idee hoe hard we rijden. De elektromotor laat ondertussen duidelijk horen dat hij aanwezig is. Ach, daar moet je je niet aan storen, het is op zich al bijzonder dat een conceptcar daadwerkelijk kan rijden. Levensvatbaar? De Ami One Concept heeft levensvatbaarheid, dat is duidelijk. Maar zien we deze feloranje moderne 2CV volgend jaar in onze steden rondkarren? Wij wachten geduldig af en hopen op het beste. Het bericht Gereden: Citroën Ami One Concept – EXCLUSIEF verscheen eerst op ZERauto.nl .
Porsche Taycan is duur De productie van de Porsche Taycan is inmiddels in volle vaart. Nog nooit eerder spendeerde de Duitse automaker zoveel geld aan een productieprogramma. Het geld is echter goed gespendeerd. De order stromen binnen. Porsche Taycan bestellen De eerste elektrische auto van Porsche is in trek. Porsche verwachtte 20.000 orders voor het eerste jaar. Daar hoeven ze zich geen zorgen om te maken. Er zijn inmiddels al meer dan 32.000 orders geplaatst. Productie Porsche Taycan Porsche moet zelfs meer mensen aannemen. Porsche gaat in korte tijd 500 extra mensen aan het werk zetten. Er werken dan in totaal 2.000 man aan de elektrische sportauto. Porsche wil meer dan 20.000 Taycan’s per jaar produceren. Nieuwe Porsche fabriek Porsche neemt elektrisch rijden zeer serieus. In het Duitse Zuffenhausen is zelfs een compleet nieuwe fabriek uit de grond gestampt. Op die fabriek zijn ze best wel trots. Porsche heeft daarom een bijzondere video op YouTube gezet van de nieuwe fabriek. In de video zien we hoe de Taycan van het begin tot het eind in elkaar wordt gezet. En niet in een lollig How-Do-They-Do-It filmpje van drie minuten. De video is maar liefst 29 minuten lang en we krijgen alles te zien! Het bericht Productieproces Porsche Taycan verschijnt op YouTube verscheen eerst op ZERauto.nl .
1828 Een beetje afhankelijk van hoe je het begrip ‘auto’ definieert, zou gesteld kunnen worden dat de eerste elektrische auto al in 1828 het levenslicht zag. In dat jaar bouwde de Hongaar Ányos Jedlik een prototype voor een elektrisch voertuig. In de jaren daarna volgden meerdere vergelijkbare projecten, afkomstig van verschillende uitvinders uit verschillende landen. Nederlands prototype Ook uit Nederland, waar professor Sibrandus Stratingh in 1835 in Groningen een dergelijk prototype bouwde. In alle gevallen ging het echter nog om een prototype op schaal. De omschrijving ‘auto’ gaat wellicht ook wat ver, want vaak was het voertuig in kwestie niet meer dan een plankje met wieltjes eronder. Oplaadbaar waren de gebruikte batterijen nog niet. Foto’s prototype Stratingh: Universiteitsmuseum Groningen. Oplaadbaar Na de uitvinding van de oplaadbare lood-zuurbatterij in 1859 gaat de ontwikkeling sneller. Het eerste voertuig dat daadwerkelijk op de weg gebruikt kan worden is een experimentele driewieler van Fransman Gustave Trouvé, die er in 1881 een testrit mee maakt door Parijs. Eerste auto Engelsman Thomas Parker bouwt in 1884 het eerste elektrische voertuig dat we als een echte auto kunnen beschouwen. Het model gaat ook de boeken in als de eerste elektrische productieauto, hoewel de door de Elwell-Parker Company uitgevoerde productie wel vrij beperkt was. Parkers overwegingen voor de ontwikkeling van een elektrische auto zijn nog altijd actueel: hij zocht een meer brandstofefficiënte oplossing die bovendien beter was voor het milieu dan een verbrandingsmotor. Populair In het algemeen wint de elektrische auto rond de eeuwwisseling snel aan populariteit. Het rijbereik is vrij beperkt in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor, maar aangezien de elektrische auto’s vooral in de stad worden gebruikt is dat geen heel groot probleem. Bovendien hebben elektrische auto’s als voordeel dat ze minder onderhoud nodig hebben dan een auto met verbrandingsmotor. Daarnaast hoeven ze bij het starten niet aangeslingerd te worden, trillen en schudden ze tijdens het rijden veel minder en men hoefde niet te schakelen. Ook een groot voordeel, gezien de stugge versnellingsbakken van destijds. Ook kon je direct wegrijden, terwijl de andere concurrent van de auto met verbrandingsmotor, de stoomauto, een lange opstarttijd nodig had om op te warmen. Marktaandeel van 40% In veel grote steden hebben taxibedrijven kort na 1900 al een (deels) elektrisch wagenpark. Nadat met de komst van elektriciteit in huizen het probleem van het opladen is verholpen, slaat de elektrische auto ook bij de particulier echt aan. In de VS is de elektrische auto verhoudingsgewijs het meest populair. In de vroege 20e eeuw hebben elektrische auto’s een marktaandeel van bijna 40% tegenover slechts 22% voor benzineauto’s. De rest van de wegvoertuigen werd door stoom aangedreven. Foto elektrische taxi (links): Bundesarchif (ongewijzigd). Toch weer benzine Door een samenloop van ontwikkelingen kwam er in de jaren ’20 echter toch al weer een eind aan het succes van de elektrische auto. Het wegennet verbeterde bijvoorbeeld sterk. Daardoor ontstond er behoefte aan auto’s die hogere snelheden konden bereiken en een groter rijbereik hadden dan wat destijds met een elektrische aandrijflijn gerealiseerd kon worden. Bovendien werd benzine flink goedkoper, wat benzineauto’s voordeliger maakte in gebruik. Ook verbeterde de techniek van de verbrandingsmotor, waardoor een hoop comfortbezwaren tegen benzineauto’s vervielen. Toen massaproductie er tot slot ook nog voor zorgde dat benzineauto’s een stuk goedkoper werden in aanschaf, verloor de elektrische auto (en de stoomauto) definitief de strijd. Wederopleving De verkoop en productie van elektrische auto’s stort al snel volledig in. Alleen voor voertuigen die slechts korte afstanden afleggen, zoals vorkheftrucks en melkkarren, blijft elektriciteit een gebruikelijke aandrijfvorm. In latere decennia, zeker de twee meest recente, komt de interesse in elektrisch aangedreven auto’s langzaamaan weer terug. Dat leverde genoeg interessante ontwikkelingen op, die in volgende delen van deze rubriek zullen worden behandeld. Zal de geschiedenis zich de komende jaren herhalen en wint de elektrische auto weer van die met verbrandingsmotor? Het bericht Elektrische Auto’s van Toen: hoe het begon verscheen eerst op ZERauto.nl .
Smalle en hoge koets Bij het zien van deze Nissan IMk Concept valt direct de smalle koets op. Daarnaast is deze auto ook nog eens heel hoog. Smal en hoog is volgens Nissan precies hoe een elektrische stadsauto moet zijn. De auto is ontworpen volgens de filosofie ‘Timeless Japanese Futurism’. Eenvoud staat daarbij centraal. Of beter gezegd: minimalisme. Gloednieuw EV-platform De 3,43 meter lange IMk staat op een gloednieuw EV-platform en is uitgerust met diverse rijhulpsystemen (Nissans ProPilot-systeem) en uitgebreide connectiviteitsvoorzieningen om passagiers aan boord een zo aangenaam mogelijke tijd te bezorgen. Nissan rust de IMk uit met een soort zitbank voorin. Zijspiegels ontbreken, wel heeft de Nissan zijcamera’s die het beeld op twee displays in het interieur projecteren. Tokyo Motor Show De Nissan IMk Concept debuteert op de 2019-editie van de Tokyo Motor Show, geopend van donderdag 24 oktober tot maandag 4 november. Het bericht Dit verhaal vertelt de Nissan IMk Concept verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nederlandse prijs Polestar 2 Prijzen beginnen in Nederland bij 59.800 euro. Dat bedrag is inclusief drie jaar onderhoud. De Polestar 2 is uitgerust met een 78 kWh batterij en een 300 kW (408 pk) en 660 Nm sterke aandrijflijn. De 0-100-sprint duurt minder dan vijf seconden. De actieradius komt uit op 500 kilometer (WLTP). De prijs van 59.800 euro geldt overigens voor de Launch Edition die één jaar lang wordt gebouwd. Daarna volgt een goedkopere versie. Reken voor die versie op ongeveer 40.000 euro. Compact Modular Architecture De Polestar 2 is zoals je ziet een vijfdeurs fastback. Hij staat op het schaalbare Compact Modular Architecture platform (CMA), ontwikkeld door Volvo en Geely. Geely is het moederbedrijf van Polestar, alsook van Volvo, Lotus, Lynk&Co, Proton en London Electric Vehicle Company. Marktintroductie De productie van de Polestar 2 start begin 2020 en vindt plaats in het Chinese Chengdu. Een exemplaar reserveren is al mogelijk via de website van Polestar. De levering in Europa start vervolgens in juni 2020. Meer weten over de Polestar 2? Hier meer info. Het bericht Definitieve Nederlandse vanafprijs Polestar 2 bekend verscheen eerst op ZERauto.nl .
Overzicht populairste elektrische auto’s In onderstaand overzicht staan de registratiecijfers van batterij-elektrische auto’s in de periode 1 januari tot 30 september 2019. Tesla is met de Model 3 de absolute winnaar. Het gat met de nummer twee – de Hyundai KONA Electric – is met 7.965 auto’s enorm. Een knappe derde positie neemt de Kia e-Niro in. De registratiecijfers van alle batterij-elektrische auto’s staan hieronder. Nieuwkomers in 2020 In onderstaand overzicht staan nu 21 batterij-elektrische auto’s. Dat worden er in 2020 alleen maar meer, want in 2020 komen ook de Peugeot e-208, Opel Corsa-e, MINI Cooper SE (MINI Electric), Volvo XC40 Electric, Honda E, Volkswagen ID.3, Volkswagen e-Up, Seat Mii Electric, BMW iX3, DS 3 Crossback E-Tense en nog vele andere op de markt. Nog dit jaar komt de MG ZS EV op de markt . Positie 1 – Tesla Model 3: 13.587 exemplaren Positie 2 – Hyundai KONA Electric: 3.622 exemplaren Positie 3 – Kia e-Niro: 2.530 exemplaren Positie 4 – Volkswagen e-Golf: 2.189 exemplaren Positie 5 – Nissan LEAF: 2.025 exemplaren Positie 6 – BMW i3: 1.639 exemplaren Positie 7 – Renault ZOE: 1.059 exemplaren Positie 8 – Hyundai IONIQ Electric: 816 exemplaren Positie 9 – Audi E-Tron: 706 exemplaren Positie 10 – Opel Ampera-e: 383 exemplaren Positie 11 – Smart Forfour EQ: 234 exemplaren Positie 12 – Tesla Model S: 212 exemplaren Positie 13 – Jaguar I-Pace: 199 exemplaren Positie 14 – Tesla Model X: 192 exemplaren Positie 15 – Smart Fortwo EQ: 74 exemplaren Positie 16 – Kia e-Soul: 65 exemplaren Positie 17 – Hyundai NEXO: 60 exemplaren Positie 18 – Toyota Mirai: 44 exemplaren Positie 19 – Volkswagen e-Up: 39 exemplaren Positie 20 – Citroën C-Zero: 7 exemplaren Positie 21 – Peugeot iON: 6 exemplaren Het bericht De populairste batterij-elektrische auto’s van 2019, tot nu toe verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Smart Summon – Come to me! Je kent het wel, net op het moment dat je het winkelcentrum of restaurant wilt verlaten barst de hemel open. Je hebt je paraplu nog in de auto liggen, dus je zal moeten wachten tot het stopt met regenen of de hele dag doorweekt zijn. Bij Tesla hebben ze een oplossing bedacht: Smart Summon. Met Smart Summon kan een geparkeerde Tesla volledig zelfstandig uit een parkeerplaats rijden. Hoe het werkt? Je voert een locatie in op de Tesla-app waar de auto je kan oppikken. Bijvoorbeeld bij de ingang van restaurant of twee meter voorbij die grote plas waar je naast geparkeerd hebt. Je drukt daarna op de Come to Me-knop in de Tesla-app en de auto rijdt rustig naar je toe. De functie werkt tot op maximaal 200 meter afstand. @Tesla @elonmusk you’ve ruined every other car on the planet for me, and especially my children who are any where from 2 to 10 years away from driving. pic.twitter.com/E4MS4WekP9 — Shareef Yousef (@shareef777) September 28, 2019 Tesla Car-aoke Meezingen doen we allemaal weleens in de auto. Tesla maakt het nog een stukje leuker. Met Car-eoke kunnen je passagiers hun zangkunsten laten horen. Je kiest een nummer uit een lijst met karaoke-hits en vervolgens knalt de instrumentale versie uit de speakers en verschijnt de tekst op het scherm. Zin in een duet? Geen probleem! In een speciale duet map vind je nummers die je lekker met zijn tweeën kan zingen. Nu kan je met de hele familie Let it go mee bleren! Let it go, let it goooooooo! Tesla Theater Laden gaat bij Tesla lekker snel, maar als de accu bijna leeg is sta je toch al snel een half uur te wachten. Gelukkig heeft de auto een groot beeldscherm. Daar moeten we wat meer mee doen moeten ze gedacht hebben bij Tesla. Het resultaat is Tesla Theater. Op het grote scherm kan je nu Netflix, Youtube en Hulu streamen. Tijdens een laadbeurt kijk je dus voortaan naar al je favoriete AutoRAI-YouTube video’s ! Tesla Arcade Je kan verschillende videospelletjes spelen in een Tesla, waaronder nu het actiespel Cuphead. Er zijn ook verschillende racegames beschikbaar. Je kan de games via losse USB-controllers spelen (zoals bij een Playstations of Xbox) maar de racegames kan je ook met het daadwerkelijke stuur van de Tesla bedienen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je geparkeerd staat, anders is Tesla Arcade uitgeschakeld. Tesla rolt de update zoals gewoonlijk eerst in de Verenigde Staten uit. Nederlandse Tesla eigenaren ontvangen de update later deze maand. Het bericht Grote Tesla update: auto pikt je nu zelfstandig op verscheen eerst op ZERauto.nl .
Private Lease Een auto kun je tegenwoordig op diverse manieren aanschaffen. Je kunt hem in één keer betalen, deels of volledig financieren óf private leasen . Private lease is een abonnementsvorm waarbij je een vast bedrag per maand betaalt voor het gebruik van de auto. Wegenbelasting, verzekering en het onderhoud van de auto zitten bij de prijs inbegrepen, behalve de brandstof en eventuele boetes. De looptijd en het kilometrage per jaar worden vooraf in een contract vastgelegd. Aan het einde van de looptijd lever je de auto bij de leasemaatschappij of het dealerbedrijf in en ben je vrij om te gaan. Diverse nieuwe modellen Twijfel je over het private leasen van een elektrische auto? Dan hebben wij goed nieuws voor je: voor 2020 staan er namelijk diverse nieuwe elektrische modellen op stapel. Één daarvan is de grondig vernieuwde Renault ZOE. In 2012 was Renault één van de eerste die een elektrische hatchback introduceerde. Sindsdien groeide de ZOE uit tot een van de populairste elektrische auto’s van Europa. De actieradius van de nieuwe Zoe bedraagt 395 kilometer (WLTP). De prijs? Vanaf 33.590 euro. Peugeot e-208 De Renault ZOE krijgt concurrentie uit eigen land. Peugeot introduceert begin 2020 namelijk de e-208, een volledig elektrische variant van de nieuwe Peugeot 208. De e-208 is voorzien van een 136 pk (100 kW) sterke elektromotor en een 50 kWh accupakket. De actieradius bedraagt 340 kilometer (WLTP). De Peugeot e-208 is er vanaf 36.250 euro. Opel Corsa-e Behalve Peugeot introduceert Opel ook een elektrische versie van van succesnummer Corsa: de Corsa-e genaamd. Net als de 208 is die voorzien van een 50 kWh accupakket en een 136 pk (100 kW) sterke elektromotor. De actieradius bedraagt 330 kilometer. De Corsa-e is scherper geprijsd dan de e-208: 30.999 euro. Honda e Wie liever een auto met een rétro-uitstraling zoekt kan terecht bij Honda en MINI. Honda introduceert de e, een compacte stadsauto waarbij het uiterlijk sterk doet denken aan de eerste generatie Civic. Onder het klassieke uiterlijk schuilt een hoop moderne technologie. Zo heeft de e virtuele buitenspiegels, automatisch inklappende handgrepen en een gigantisch touchscreen op het dashboard. De actieradius van de e bedraagt maximaal 220 kilometer. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op ongeveer 34.000 euro. MINI Cooper SE MINI komt in 2020 met een elektrische versie van zijn succesnummer op de markt. De MINI Cooper SE – ook wel MINI Electric genoemd – is uitgerust met een 32,6 kWh accupakket en 184 pk (135 kW) sterke elektromotor. De actieradius bedraagt 234 kilometer (WLTP). De Cooper SE is per direct bestelbaar vanaf 34.900 euro. Bereken het zelf Maar wat kost het nu om zijn elektrische auto te private leasen? Dat kun je eenvoudig berekenen via de website van ALD Automotive. Daar kies je de uitvoering en kleur van je toekomstige auto. Je bepaalt zelf de looptijd en het aantal kilometers per jaar. ALD heeft regelmatig een aanbieding private lease . Een all-risk verzekering, 24-uur pechhulp en vervangend vervoer zijn er standaard bij inbegrepen. Benieuwd of het private leasen van een elektrische auto wat voor jou is? Kijk dan op de website. Het bericht Een elektrische auto private leasen, hoe moet dat? verscheen eerst op ZERauto.nl .
SAIC Motor Achter MG zit het kapitaalkrachtige SAIC Motor uit Shanghai. Dit bedrijf is sinds 2007 de eigenaar van MG. In Nederland heeft MG dealerbedrijf Van Mossel uitgekozen als exclusieve dealer. De MG ZS EV kan daardoor naar 60 Van Mossel-locaties voor onderhoud. Daarnaast komen er twee Van Mossel-locaties waar de MG ZS EV te zien is en waar iemand met interesse een proefrit kan maken. De eerste locatie is al bekend: Van Mossel MG BV, Minervum 7001/b, 4817 ZL te Breda. De MG ZS EV online kopen kan ook. Wat kost de MG ZS EV? Over ‘kopen’ gesproken: wat kost de MG ZS EV? Dat ligt aan de gekozen uitvoering. Standaard wordt de MG ZS EV geleverd als Comfort. Die kost 29.990 euro. De luxere Luxury kost 31.990 euro. Dat zijn best nette prijzen voor een elektrische SUV met een actieradius van 262 kilometer (WLTP). De Hyundai KONA Electric (449 kilometer range) en Kia e-Niro (455 kilometer) zijn beide een stuk duurder, te weten 41.595 en 42.510 euro, maar komen ook een stukje verder. De MG ZS EV samenstellen MG houdt het aanbod lekker simpel. Om die reden zijn er ook maar vijf kleuren verkrijgbaar, te weten Dover White (non-metallic) en de metallic kleuren Regal Blue, Diamond Red, Aqua Cyan en Pebble Black. De Comfort-uitvoering is standaard uitgerust met 16-inch lichtmetalen wielen, een navigatiesysteem met 8-inch touchscreen en smartphoneconnectie en adaptieve cruise control. De Luxury voegt hier een panoramadak, stoelverwarming, 17-inch lichtmetaal en Blind Spot Monitoring (BSM) aan toe. Garantie MG ZS De MG ZS EV heeft standaard 5 jaar óf 150.000 garantie op de auto en 8 jaar óf 150.000 kilometer garantie op de aandrijflijn, inclusief de batterij. De auto wordt daarnaast geleverd met een garantie van 10 jaar op het doorroesten van binnenuit. Technische specificaties MG ZS EV Lengte: 4.314 mm Breedte: 1.809 mm Hoogte: 1.644 mm Wielbasis: 2.585 mm Gewicht rijklaar: 1.518 kilogram Accu: 44,5 kWh Oplaadtijd AC (wisselstroom): 7.5 uur Oplaadtijd DC 0 tot 80 procent (gelijkstroom): 40 minuten Elektromotor: PMS motor Maximum vermogen: 105 kW (142,8 pk) Maximum koppel: 353 Nm Topsnelheid: 140 km/u Actieradius NEDC: 335 km Actieradius WLTP: 263 km Actieradius bij 60 km/u: 428 km Energieverbruik: 13,8 kWh/100 km in NEDC Acceleratie 0-50 km/u: 3,1 seconden Acceleratie 0-100 km/u: 8,2 seconden Bagageruimte: 448 liter Standaarduitrusting MG ZS EV Comfort Alarm Startonderbreker eCall-systeem ABS + EBD ESP Brake Assist Hill Start Assist Auto hold Elektrische parkeerrem Kindersloten op de achterportieren Achterbank met onderste ISOFIX-bevestigingen en Top Tether-bevestigingspunt Direct bandenspanningscontrolesysteem Zijaanrijdingssensor (onderbreking hoogspanningscircuit) Frontairbags voor bestuurder en voorpassagier Zijairbags voor bestuurder en voorpassagier Curtain-airbags voor bestuurder en voorpassagier Uitschakelmogelijkheid airbag voorpassagier Adaptieve cruisecontrol (ACC) Intelligent High Beam Control (IHC) Speed Assistance System (SAS) Automatic Emergency Braking (AEB) Front Collision Warning (FCW) Lane Departure Warning (LDW) Traffic Jam Assistance (TJA) Traffic Sign Recognition (TSR) Lane Keep Assistance (LKA) Led-dagrijverlichting Mistachterlichten Halogeenkoplampen met hoogteverstelling Lichtsensor Hoog geplaatst derde remlicht Parkeersensoren achter Driepuntsgordels voor met gordelspanner en spankrachtbegrenzer Driepuntsgordels met gordelspanner en spankrachtbegrenzer op de 2 buitenste zitplaatsen achter Waarschuwingssysteem veiligheidsgordels voor en achter 12V-aansluiting Bagageafdekking Bagageruimteverlichting Snelheidsbegrenzer Verlichte selectiehendel Verchroomde portiergrepen Zonneklep met make-upspiegel Koplampen met follow me home-functie Elektrisch bedienbare ruiten Multifunctioneel stuurwiel met leder bekleed Rijmodusselectie Terugwinsysteem voor bewegingsenergie (KERS) 2 bekerhouders in de middenconsole 8-inch touchscreen DAB Satellietnavigatie 4 luidsprekers 2 microphones 3 USB-aansluitingen Bluetooth Apple Carplay Android Auto Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening Keyless entry Startknop In hoogte verstelbare bestuurdersstoel Stoffen stoelbekleding In delen (40/60) neerklapbare achterbank Standaarduitrusting MG ZS EV Luxury – extra’s ten opzichte van Comfort Regensensor Hill Descent Control Blind Spot Monitoring (BSM) Rear Traffic Alear (RTA) Lane Change Warning (LCW) Achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen Automatisch in-/uitklapbare buitenspiegels Portierbekleding Panoramisch zonnedak 3D geluidseffect 6 luidsprekers in plaats van 4 Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel Opbergtas aan de achterzijde van de rugleuningen van de voorstoelen Kunstlederen stoelbekleding Stoelverwarming voor Interieur Comfort Interieur Luxury Het bericht Dit heeft de elektrische MG ZS EV allemaal standaard verscheen eerst op ZERauto.nl .
Plug-in hybrides, in de volksmond ook wel stekkerhybrides genoemd, werden rond 2012 ineens razend populair. Natuurlijk mede door flinke subsidies van de overheid. De plug-in-hybride-hype is al weer een paar jaar achter ons, maar lijkt een comeback te maken. Even een korte opfriscursus, hoe zat het ook alweer met de plug-in hybride? Een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV) maakt gebruik van een elektromotor en een accu, in samenwerking met een traditionele benzine of diesel motor. Via een stekker kan je de accu van een plug-in hybride thuis of bij openbare laadplekken opladen. Een plug-in hybride kan dankzij een brandstofmotor met gemak grote afstanden afleggen. Binnen een paar minuten tank je hem namelijk weer vol. Je wilt echter zoveel mogelijk elektrisch rijden. Dat is goed voor het milieu en je portemonnee. Je moet een plug-in hybride dus net als een elektrische auto zoveel mogelijk aan de oplader hangen. Milieuzones in Nederland Fabrikanten moeten met zuinige bedrijfswagens komen. Steeds meer steden doen namelijk hun deur op slot voor voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor. Dit geldt al helemaal voor bedrijfswagens. Die rijden bijna allemaal op diesel namelijk. Je wilt toch graag de binnenstad in met je bus. Met de Transit Custom PHEV is dat geen probleem. Elektromotor in de Transit Custom PHEV De Transit Custom Plug-in Hybrid heeft twee motoren. Een elektromotor én een benzinemotor. Een 127 pk sterke elektromotor drijft de wielen van de Transit Custom Plug-in Hybrid aan. De energie haalt hij uit een accupakket van 13.6 kWh. De bedrijfswagen kan op papier 56 kilometer volledig elektrisch rijden. In de echte wereld zal dit wat minder zijn. Het accupakket kan je thuis of bij openbare laadplekken opladen. Wat is een range-extender? De Transit Custom PHEV is tevens voorzien van een 1.0 EcoBoost-driecilinder benzinemotor. Deze fungeert als range-extender. Wat is een range-extender vraag je je dan wellicht af. De benzinemotor in de Transit Custom PHEV drijft niet de wielen aan, maar genereert stroom voor de accu. De motor werkt als een generator, en kan op een efficiënt toerental stroom opwekken. Zo wordt de accu altijd van stroom voorzien, en kan je verder rijden dan de 56 kilometers die je uit een enkele acculading haalt. Je actieradius (range) wordt dus verlengt (extended) Ford Transit Custom PHEV (2020) – Zorgeloos de binnenstad in! – AutoRAI TV Hoe zuinig is de Transit Custom PHEV? De Transit Custom PHEV kan dus zo’n 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Dat is ideaal in de stad, en helemaal in milieuzones waar je straks helemaal niet meer binnen komt met een traditionele diesel of benzineauto. Buiten de stad zorgt de benzinemotor voor stroom. Het samenspel tussen de twee motoren maakt de bus erg zuinig. In het heuvelachtige gebied rondom Stockholm voelen we de Transit Custom PHEV aan de tand. We zijn vooral benieuwd naar het verbruik. De bus is flink volgeladen met vracht, om een zo realistisch mogelijk beeld te schetsen. Tijdens onze twee uur durende testrit komen we op een gemiddeld verbruik van 1 op 28 uit. Erg indrukwekkend voor zo’n groot voertuig. Hoeveel laadvermogen heeft de Ford Transit Custom PHEV? Je hoeft je geen zorgen te maken dat de laadruimte vol accu’s ligt. Deze zitten namelijk onder de laadvloer. De Transit Custom PHEV behoudt daarom zijn laadvolume: 6 m3. De laadcapaciteit is iets minder dan de traditionele Transit Custom: 1.130 kilogram. Geofencing Vanaf het voorjaar is een Geofencing optie aanwezig in de Transit Custom PHEV. Maar wat houdt dat in, geofencing? De bus kan volledig elektrisch rijden. Je kan dus zonder problemen een mileuzone inrijden. Een geofencing module heeft deze mileuzones in het navigatiesysteem opgeslagen. Het systeem detecteert automatisch wanneer je het opgeslagen gebied inrijdt. De Transit Custom PHEV schakelt op dat moment automatisch over naar de volledig elektrische modus. Je kan ook zelf gebieden waar je enkel elektrisch wilt rijden in het geofencing-systeem opslaan. Bijvoorbeeld een bouwplaats, een grote loods of een straat of gebied rondom een basisschool. Zo rij je altijd volledig elektrische op de plekken waar het verplicht is of waar je het zelf graag wilt. Ideaal voor fleetowners: FordPass De Transit Custom PHEV is voorzien van een internet verbinding. De bus is daardoor altijd online. Via een nieuwe app, genaamd FordPass, kan je op afstand allerlei informatie over de bus zien. Bijvoorbeeld waar de bus is, hoeveel benzine er nog in zit en de batterijstatus. Met de FordPass Pro app kan je tot vijf bussen beheren. Als fleetowner is dit zeer interessant. Via je mobiel kan je altijd zien waar de bussen rondrijden en welke benzine nodig hebben of een laadbeurt. Een afspraak voor een servicebeurt bij de dealer maak je ook via de app. Deze handige app maakt het leven van de ondernemer een stuk makkelijker. Goede rijpositie Wanneer we plaats nemen achter het stuur valt één ding meteen op: het overzicht. De zitpositie is uitstekend. Het stuurwiel is in diepte en hoogte te verstellen. Erg prettig, want een bus wordt vaak binnen een bedrijf door verschillende mensen gebruikt. Daarnaast zijn er talloze opbergvakken en bekerhouders aanwezig. Stoelen Een bedrijfswagen is constant in gebruik. Goede stoelen zijn daarom belangrijk. De Transit Custom PHEV heeft stoelen met nieuwe schuimkussens. Ze zitten comfortabel, maar het blijft een bus. Je zit dus behoorlijk rechtop en de stoelen zijn vrij kort. Conclusie De Transit Custom Plug-in Hybrid heeft alles wat een goede bedrijfswagen moet hebben: goede stoelen, krachtige aandrijflijn en veel laadruimte en laadvolume. Maar daar gingen we eigenlijk al een beetje vanuit. We waren vooral benieuwd naar de plug-in hybride technologie en connectiviteitsdiensten. Daar scoort Ford veel punten. Door de plug-in hybride technologie hoef je je geen zorgen meer te maken over uitstootlimieten en milieuzones. De bus is namelijk zeer zuinig. Dat scheelt ook nog eens flink in de portemonnee. Dat Ford de Transit Custom van een internet verbinding voorziet is ook een groot pluspunt. Via de FordPass Pro app heb je altijd inzicht in het gebruik van de bus. Je hoeft als ondernemer niet meer iedere dag je wagenpark te inspecteren en alle gegevens die je wilt hebben te noteren. Je kijkt gewoon achter je bureau in de app. Het bericht Autotest – Ford Transit Custom PHEV – Zorgeloos de binnenstad in verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bijtelling 2019 Niet alle batterij-elektrische auto’s in Nederland vallen nog volledig onder de regeling van 4 procent bijtelling . Alles is afhankelijk van de catalogusprijs van het voertuig. Vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen meer dan 50.000 euro reken je met een bijtellingspercentage van 22 procent. Bijtelling 2020: dit gaat er gaat veranderen Voor 2020 wijzigt de bijtelling. In 2020 krijgen batterij-elektrische auto’s 8 procent bijtelling tot een catalogusprijs van 45.000 euro en 22 procent daarboven. Je begrijpt dus best dat Nederlanders die nu een auto van de zaak mogen uitkiezen, massaal willen gaan voor een batterij-elektrische auto met een catalogusprijs van minder dan 50.000 euro. Dat zijn er aardig wat, denk aan de Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric, BMW i3s, Kia e-Niro, Kia e-Soul, Renault ZOE, Hyundai IONIQ Electric, Nissan LEAF, Volkswagen e-Golf en Opel Ampera-e. En laten nu net deze auto’s het ontzettend goed doen in de registratiecijfers. Tesla Model 3 geliefd! Tesla doet bijvoorbeeld al in heel 2019 uitstekende zaken met de Model 3, de instapper van het merk. In de maand mei registreerde Tesla 419 exemplaren van de Model 3, 2.487 in juni, 590 in juli en 1.180 in augustus 2019. In september 2019 waren dat er zelfs dik 5.800. Daarmee heeft Tesla in september 2019 een marktaandeel van een slordige 15,5 procent. Saillant detail: met 5.890 exemplaren registreerde Tesla in september 2019 meer auto’s dan in de eerste negen maanden van 2018 bij elkaar (5.284). Autoverkoopcijfers september 2019 In totaal kregen er in september 2019 exact 38.122 nieuwe personenauto’s een kenteken, versus 29.301 stuks in september 2018. Dit staat gelijk aan een toename van 30,1 procent. Cumulatief gezien zijn er in de negen maanden van 2019 in totaal 331.267 nieuwe personenauto’s geregistreerd versus 359.317 stuks in 2018. De registratie van nieuwe personenauto’s is dus iets gedaald met 7,8 procent. Naar verwachting krijgen er in heel 2019 ongeveer 415.000 nieuwe auto’s een kenteken. De 5 populairste modellen in de eerste negen maanden van 2019 1: Tesla Model 3 – 13.587 stuks – 4,1% marktaandeel 2: Volkswagen Polo – 9.684 stuks – 2,9% marktaandeel 3: Ford Focus – 8.606 stuks – 2,6% marktaandeel 4: Opel Karl – 7.987 stuks – 2,4% marktaandeel 5: Volkswagen Golf – 7.589 stuks – 2,3% marktaandeel De 5 populairste automerken in september 2019 1: Tesla – 5.890 stuks – 15,5% marktaandeel 2: Opel – 3.595 stuks – 9,4% marktaandeel 3: Peugeot – 2.631 stuks – 6,9% marktaandeel 4: Toyota – 2.585 stuks – 6,8% marktaandeel 5: Volkswagen – 2.280 stuks – 6,0% marktaandeel Run op BEV’s tot 50.000 euro In de maanden oktober, november en december nemen de registratiecijfers van batterij-elektrische auto’s explosief toe in Nederland. Feitelijk vindt er een herhaling plaats van enkele jaren geleden toen er massaal werd ingezet op plug-in hybrides. Deze keer zijn het batterij-elektrische auto’s van minder dan 50.000 euro waarop een run ontstaat. Als een autofabrikant nog kan leveren in 2019, dan zit het merk gebakken. Autobelastingen batterij-elektrische auto’s en plug-in hybrides 2020 Batterij-elektrische auto’s: geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) tot eind 2024. Vanaf 2025 krijg je 75 procent korting en vanaf 2026 is de korting 0 procent. Plug-in hybrides: korting op motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) voor plug-in hybrides tot 2026. Tot eind 2024 profiteer je van 50 procent korting op de wegenbelasting, in 2025 van 25 procent en in 2026 is er geen korting meer. Geen aanschafbelasting (BPM) tot eind 2024. Vanaf 2025 betaal je 360 euro BPM. Het bericht Run op 4 procent bijtelling nu echt losgebarsten verscheen eerst op ZERauto.nl .