Nieuws

Aftellen voor eerste elektrische Mazda

Nieuwe EV “Als compleet nieuw model zal deze EV aan de line-up worden toegevoegd en daarmee de derde exponent vormen in de nieuwste generatie modellen van Mazda, na de nieuwe Mazda3 en CX-30. De auto beschikt daarmee over het bekende DNA en de rijdynamiek van Mazda”, belooft de Japanse autobouwer. Range-extender Uniek is dat Mazda deze elektrische auto levert met een batterij-elektrische aandrijflijn mét of zónder range-extender. Ga je wel voor die range-extender, dan krijg je een wankelmotor . Martijn ten Brink, Vice President Sales en Customer Service van ?Mazda Motor Europe: “Deze wankelmotor is er vooral om eventuele zorgen van klanten weg te nemen. Niet echt nodig, want de gemiddelde koper legt per dag gemiddeld 60 kilometer af van huis naar werk en weer terug. De grootte van het accupakket en de range laten we nog even in het midden. De auto is commercieel gezien een vraagstuk omdat succes ook afhankelijk is van regelgeving. Voor ons gaat het vooral om de eerste ervaringen. Of we er nu 5.000 of 10.000 van verkopen, we gaan er heel veel van leren. We gaan zien wat het effect is.” Met range-extender geen bijtellingsvoordeel in Nederland Mazda kan al enkele details verklappen over de rotatiemotor. Hij krijgt géén turbo en het is een eenschijfsmotor. De wankelmotor – een ander woord voor rotatiemotor – fungeert puur als generator. Mazda plaatst hem vlak en hij is zo groot als twee schoenendozen. Omdat de wankelmotor trillingsvrij zijn werkt doet, merkt de koper niets als de range-extender aanspringt. In Nederland vervalt overigens het bijtellingsvoordeel (8 procent in 2020) als je de versie met range-extender kiest. Er is dan sprake van een CO2-uitstoot en is de auto volgens de wet geen batterij-elektrische auto meer. Het bericht Aftellen voor eerste elektrische Mazda verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 september 2019

De goedkoopste Bentley op de prijslijst: Bentayga Hybrid

Vanafprijs Bentley Bentayga Hybrid Voor de lage CO2-uitstoot van 79 g/km van de Bentley Bentayga Hybrid valt de Nederlandse vanafprijs laag uit. Relatief gezien dan, want voor de Bentayga Hybrid moet nog altijd 182.473 euro worden betaald. De Bentayga V8 kost minimaal 234.573 euro. Dat scheelt dus dik 50.000 euro. Elektromotor De Bentley Bentayga Hybrid is uitgerust met een 3,0-liter V6-turbomotor met een elektromotor. De elektromotor levert 94 kW en maximaal 400 Nm. Onder de streep ontstaat er een gecombineerd vermogen van 449 pk (330 kW) met een systeemkoppel van 700 Nm. De Bentayga Hybrid heeft een topsnelheid van 254 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden. De SUV heeft een totale actieradius van 747 kilometer en een elektrisch bereik van 39 kilometer (WLTP) op één acculading. Het accupakket kan in slechts 2,5 uur worden opgeladen. Drie rijprogramma’s Er is keuze uit drie rijprogramma’s: EV Drive voor volledig elektrische aandrijving, Hybrid Mode voor een zo efficiënt mogelijke samenwerking tussen de benzine- en elektromotor en Hold Mode, waarin elektrische energie bewaard wordt voor de laatste kilometers tot de bestemming, bijvoorbeeld in de stad. De Bentayga Hybrid is Bentley’s eerste stap naar een geëlektrificeerde toekomst. In 2023 heeft Bentley van elk model een variant met elektrische aandrijfvorm in het programma. Het bericht De goedkoopste Bentley op de prijslijst: Bentayga Hybrid verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 september 2019

Autoverzekering vergelijken, waar moet je op letten?

Tip 1: reviews doorlezen Dankzij het internettijdperk kun je snel een goed beeld krijgen van de verschillende autoverzekeringen. Het is bijvoorbeeld verstandig om voor het afsluiten allereerst reviews door te lezen. Je leest dan de reviews door van verschillende verzekeringsmaatschappijen die autoverzekeringen aanbieden. Op Zeker.com staan zeer veel betrouwbare recensies over autoverzekeraars. Je kunt bijvoorbeeld kijken hoeveel sterren een bepaalde autoverzekering heeft, maar daarnaast ook enkele positieve en negatieve reviews doorlezen. Vooral de negatieve reviews zijn daarbij relevant, want misschien kom je dan aan kennis die je nog niet had. Op basis van deze reviews kun je al een oordeel vellen over de mogelijkheden. Tip 2: welke dekking heb je precies nodig? Door eerst de reviews te lezen heb je waarschijnlijk al een aantal verzekeringsmaatschappijen kunnen schrappen. Nadat je de reviews hebt doorgelezen is het belangrijk om na te gaan welke dekking jij precies nodig hebt. Dit is namelijk heel relevant voor de prijs, maar ook voor welke autoverzekering je neemt. Bij de ene autoverzekering kan bijvoorbeeld de WA-verzekering heel goedkoop zijn, maar juist de WA+ cascoverzekering weer niet. Probeer daarom altijd eerst na te gaan wat je precies nodig bent. Noteer dit ergens en vergelijk vervolgens de verschillende maatschappijen op de prijzen. Tip 3: premieafhankelijkheid De kosten van de premie is niet alleen afhankelijk van het type verzekering, maar ook van andere zaken. Enerzijds heeft dit bijvoorbeeld met de leeftijd te maken. Ben je een jong persoon? Dan is de kans groot dat je meer premie moet betalen bij verschillende autoverzekeringen. Dit komt omdat uit onderzoek is vastgesteld dat jongeren meer ongelukken maken. Enerzijds door roekeloosheid, maar anderzijds ook omdat ze nog onervaren zijn en er dus meer kans is op een botsing of iets dergelijks. Ben je nog jong? Kijk dan welke autoverzekering het goedkoopst is voor jouw doelgroep. Maar niet alleen leeftijd speelt een rol, maar ook je rijstijl. Als je een lange periode geen botsing hebt gemaakt, is het in de regel zo dat je bij de meeste verzekeringsmaatschappijen een korting op je premie kunt krijgen. Dit wordt ook wel schadevrij-rijden genoemd. Tip 4: polisvoorwaarden bekijken Het is belangrijk om ook altijd na te gaan wat de polisvoorwaarden bij de verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn. Het is namelijk zo dat veel maatschappijen het goed hebben afgedekt en veel ‘kleine lettertjes’ hebben opgenomen in de polis. Bekijk dus altijd eerst de polis en ga na of er zaken opstaan waarvan je denkt: dit klopt niet helemaal. Je kunt de polisvoorwaarden natuurlijk ook laten checken door iemand die er verstand van heeft. Voor de gemiddelde consument is het soms namelijk lastig om al deze voorwaarden goed en duidelijk te begrijpen. Maar gelukkig zijn er verschillende experts die je daarmee kunnen helpen. Tip 5: Aanvullende dekkingen Naast de verplichte WA-verzekering is er ook de mogelijkheid om je auto aanvullend te dekken. In de regel is dit niet verplicht, maar het kan wel erg verstandig zijn in veel situaties. Bijvoorbeeld een pechhulpdekking. Het kan immers altijd gebeuren dat je auto onderweg kapot gaat. Je wilt dan natuurlijk zo snel mogelijk hulp hebben. Door je dan te verzekeren voor de pechhulp, is dit volledig gratis. En dat is natuurlijk niet onaardig. Dus vergelijk ook op de aanvullende dekkingen en de kosten daartussen. Tip 6: Autoverzekering vergelijken op premie De meeste mensen vergelijken een autoverzekering vanwege de premie. Als echte Hollanders willen we nergens teveel voor betalen en dus ook niet voor onze autoverzekering. En terecht, want de premies van autoverzekeringen blijken enorm te verschillen. Je autoverzekering vergelijken is daarom slim als je niet teveel wilt betalen. En waar het vroeger nog veel tijd en moeite koste om alle voorwaarden naast elkaar te leggen zijn er nu handige vergelijkingssites voor. Het bericht Autoverzekering vergelijken, waar moet je op letten? verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 september 2019

Volvo versterkt chassis van elektrische XC40

Veilig De volledig elektrische Volvo XC40 wordt de eerste volledig elektrische auto van Volvo. Daarnaast wordt het een van de veiligste auto’s ooit gebouwd door Volvo. Hoe dat komt? Omdat Volvo de structuur van het frame van de reguliere XC40 flink moest aanpassen om de elektrische aandrijflijn onder te kunnen brengen. Aangepaste structuur Veiligheidsingenieurs van Volvo hebben bijvoorbeeld de structuur van de voorzijde van de auto compleet opnieuw ontworpen en versterkt. Dat was nodig vanwege de afwezigheid van een motor in de neus. Verder heeft Volvo de veiligheidsstructuur aangepast om in het geval van een aanrijding de inzittenden te beschermen en het accupakket intact te houden. Aluminium De accu’s zijn ondergebracht in een veiligheidskooi die is opgebouwd uit geëxtrudeerd aluminium, geïntegreerd in het midden van de carrosseriestructuur. Daardoor heeft Volvo een ingebouwde kreukelzone rondom het accupakket gecreëerd. Carrosseriestructuur De carrosseriestructuur van de elektrische XC40 is niet alleen aan de voorzijde versterkt, maar ook aan de achterzijde, waar de elektrische aandrijflijn in de carrosseriestructuur is geïntegreerd. In het geval van een aanrijding worden de optredende botskrachten beter verdeeld en weggeleid van de cabine. Daardoor wordt de belasting van de inzittenden tijdens een ongeval beperkt. ADAS De elektrische XC40 krijgt als eerste Volvo het nieuwe sensorplatform voor de ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) met software die is ontwikkeld door Zenuity, de joint venture van Volvo Cars en Veoneer, de Zweedse leverancier van mobiliteitstechnologie. Het bericht Volvo versterkt chassis van elektrische XC40 verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 september 2019

Op je droomauto moet je zuinig zijn

De juiste verzekering Uiteraard lag dat niet aan de auto’s, maar aan de aanverwante verplichtingen. Behalve een autostalling heb je namelijk ook de juiste verzekering nodig. En het loont om je daar goed in te verdiepen. De FBTO autoverzekering bestaat uit 3 verschillende dekkingen: WA, WA-Plus en WA-Casco. Daarnaast zijn er extra opties en aanvullende modules beschikbaar die aansluiten op jouw wensen Eerste elektrische auto Bij droomauto’s denk je misschien aan dure supercars of grote SUV’s, maar ook het verhaal van de 27-jarige Rowan is de moeite waard. Tijdens de zoektocht naar haar eerste elektrische auto lukte het maar niet om een aantrekkelijk model te vinden. Uiteindelijk stuitte ze op de Renault Zoé waar ze in één klap verliefd op werd. Sindsdien zoeft ze comfortabel ruim 1.500 kilometer per maand. Én dat vraagt om een passende autoverzekering. Zelf verzekering samenstellen Met de hulp van FBTO Autoverzekering lukte het Rowan om haar verzekering geheel naar eigen smaak samen te stellen. Ook collega’s bij ZERauto en AutoRAI zijn ondertussen om. Een collega koos ervoor om een WA verzekering af te sluiten en breidde deze uit met aanvullende modules. Zo rijdt hij regelmatig met familie in de auto, waardoor een aanvullende inzittendenverzekering en goede pechhulp (ook in de woonplaats) extra belangrijk zijn. Bij eventuele schade aan zijn gekoesterde elektrische auto gaat hij liefste niet naar een universeel schadebedrijf. Gelukkig kan hij FBTO zelf een schadeherstelbedrijf aangeven. Benieuwd naar de verhalen van mensen die hun droomauto kochten? Of wil je meer weten over verzekeringen ? Bekijk dan de verhalen op de website van FBTO.   * Dit is een samenwerking. Het bericht Op je droomauto moet je zuinig zijn verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 september 2019

Tienduizend waterstofauto’s!

Het Japanse merk ziet waterstof als een belangrijke brandstof voor de toekomst. De waterstofauto is dan ook een verwijzing hierna. Mirai is namelijk Japans voor toekomst. De Mirai is in 2015 in productie gegaan in de hypermoderne Motomachi-fabriek, waar voorheen de Lexus LFA met de hand gebouwd werd. Sinds 2017 in de waterstofauto verkrijgbaar in Nederland. De Mirai is alleen verkrijgbaar in Japen, Europa en de Verenigde Staten. Toekomst waterstofauto’s Toyota blijft stevig inzetten op waterstof. Volgend jaar wil het merk de productie opvoeren en 30.000 waterstofauto’s produceren. Toyota gaat de productie volgend jaar uitbreiden naar de eerste Toyota fabriek: de Honsha-fabriek. De fabriek is in 1938 gebouwd en zal nu worden ingezet voor de productie van high-tech brandstofcellen. Tegelijkertijd zal Toyota in de Shimoyama-fabriek de productie van waterstofopslagtanks fors verhogen. Hoe werkt een waterstofauto? Hoe zat het ook alweer met waterstofauto’s? Aan boord van de Mirai zit een brandstofcel die via elektrolyse waterstof en zuurstof omzet naar elektriciteit. Deze stroom voedt de 155 pk sterke elektromotor, die vervolgens weer de wielen aandrijft. Onder de achterbank van de Mirai liggen twee cilindervormige tanks waar de waterstof in opgeslagen ligt. Er is ook een accu aanwezig om de stroom tijdelijk op te slaan en de energie die vrijkomt bij het remmen op te vangen. LEES OOK: ALLES OVER RIJDEN OP WATERSTOF   Wat stoot een waterstofauto uit? De Mirai is een volledig emissievrije auto. Uit de uitlaat van de Mirai komt geen rook, maar water en waterdamp. Het water dat uit de uitlaat komt kan je zelfs drinken. Het is wel gedemineraliseerd water, dus je kunt het beter bij een enkel glaasje houden als je indruk wilt maken op je buurman met je nieuwe waterstofauto.  Waterstof tanken De Mirai heeft een vergelijkbaar rijbereik als een traditionele benzineauto, zo’n 500 kilometer. Net als een traditionele auto is hij eenvoudig bij te tanken. Bij een waterstoftankstation vul je de Mirai binnen een paar minuten. ZIE OOK: ALLE WATERSTOF-TANKLOCATIES EUROPA   Hoeveel waterstofauto’s rijden er in Nederland? Er rijden momenteel 52 Toyota’s Mirai in Nederland rond. In totaal zijn er 146 personenauto’s op waterstof in Nederland. Dat aantal groeit snel. Vorig jaar waren dit er namelijk nog maar 56. Naast Toyota biedt ook Hyundai waterstofauto’s aan. Dit zijn de Hyundai ix35 FCEV en sinds 2018 is de Hyundai NEXO op de markt.  Wat kost een waterstofauto? Voor de Mirai betaal je in Nederland 80.000 euro. De Hyundai NEXO heeft een vanafprijs van 74.995 euro. Waterstofauto’s vallen onder de gunstige bijtellingsregels en er zijn daarnaast verschillende subsidies waar je aanspraak op kan maken. De prijs van waterstof zit tussen de prijs van benzine en diesel in. Je rekent waterstof in kilo’s af. Een kilo waterstof kost gemiddeld 10 euro. Daar kun je zo’n 100 kilometer mee rijden. Meer weten over rijden op waterstof? Lees: ALLES OVER RIJDEN OP WATERSTOF   Het bericht Tienduizend waterstofauto’s! verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 september 2019

MINI Electric: prijzen van alle uitvoeringen

Prestaties Nog even de korte feite op een rij. De MINI Electric – alleen leverbaar als driedeurs hatchback – heeft een elektromotor met een vermogen 184 pk en 270 Nm aan koppel. De acceleratie van 0 naar 60 km/u kost 3,9 seconden en van 0 naar 100 km/u 7,3 seconden. Oplaadtijden MINI Electric Dankzij een 32,6 kWh lithium-ion accupakket, haalt de elektrische MINI op papier (WLTP) een range van 234 kilometer. De auto kan worden opgeladen aan het stopcontact thuis, via een wallbox of openbaar laadstation. Snelladen op gelijkstroom is mogelijk tot 50 kW. Met 50 kW is de MINI binnen 35 minuten tot 80 procent opgeladen. MINI Electric: vanafprijs, private lease, operational lease De consumentenprijs begint bij 34.900 euro. De elektrische MINI rijden via private lease is mogelijk vanaf 499 euro per maand, op basis van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Het operational leasetarief bedraagt eveneens 499 euro per maand, op basis van 48 maanden en 20.000 kilometer per jaar. Vier uitrustingsniveaus Er is keuze uit vier uitrustingsniveaus, te weten Basic (instapper), de Essential, Charged en Yours. Benieuwd naar de uitrusting per uitvoering? We zetten hieronder alles op een rij. BASIC | € 34.900,- Multifunctioneel sportstuur en digitaal instrumentenpaneel Bekleding stof Double Stripe Carbon Black MINI Driving Modes LED koplampen en mistlampen Automatische airconditioning Cruise control MINI Navigatiesysteem met 16,4 cm / 6,5? touchscreen, realtime verkeersinformatie, automatische online kaart, updates en Apple CarPlay AC en DC laadkabel Keuze uit 3 velgen, 2 kleuren, contrastkleuren en accenten ESSENTIAL | € 38.400,- Uitrusting ‘Basic’, aangevuld met o.a. Driving Assistant met camera-gebaseerd bestuurdersassistentiesysteem Park Distance Control, achter Achteruitrijcamera Comfort Access Interior Style MINI Dark Bekleding stof/leatherette Black Pearl Carbon Black Elektrisch verwarmbare voorstoelen Automatische dimmende spiegels MINI Excitement Package en binnenlichtpakket Extra keuze uit Chili Red, British Racing Green en Midnight Black, plus meer velgen CHARGED | € 40.900,- Uitrusting ‘Essential’, aangevuld met o.a.: Compleet mediapakket – MINI Connected Navigation Professional met 22,4 cm / 8,8? touchscreen en split-screen functie MINI Connected XL, inclusief draadloze oplaadfunctie Park Distance Control, voor en achter, inclusief Park Assist Head-Up Display, adaptive Matrix LED koplampen HiFi luidsprekersysteem Harman Kardon Interior Style MINI Electric Bekleding leer Cross Punch Carbon Black YOURS | € 42.900,- Uitrusting ‘Charged’, aangevuld met o.a.: MINI Yours met leer bekleed sportstuur MINI Yours Interieur Style Piano Black, verlicht MINI Yours Enigmatic Black beschikbaar als speciale kleur Bekleding MINI Yours leer Lounge Carbon Black 17? Roulette Spoke 2-tone lichtmetalen velgen als extra keuze Glazen panoramadak Het bericht MINI Electric: prijzen van alle uitvoeringen verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 september 2019

Autotest – Renault Zoe (2020) – de laatste EV met 4% bijtelling?

160.00 ZOE’s De ZOE is alweer aan zijn derde generatie toe. In 2012 kwam de eerste ZOE uit, en in 2013 verschijnt hij voor het eerst op de Nederlandse wegen. De ZOE wordt al vrij snel een succes en het is op dit moment dé populairste elektrische auto van Europa. Renault heeft al meer dan 160.000 ZOE’s verkocht.  Concurrentie Renault ZOE De ZOE heeft tot nu toe vrij spel gehad. De afgelopen jaren was er eigenlijk geen concurrentie. Niet omdat de ZOE veel beter is dan zijn concurrenten, maar er is letterlijk geen concurrentie in het elektrische compacte segment. Dat is nu in rap tempo aan het veranderen. Steeds meer merken komen met elektrische auto’s. Dat moeten ze ook wel. Vanaf volgend jaar mogen personenauto’s namelijk niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Per verkochte auto die daarboven zit moet het merk 95 euro boete betalen. Dit kan oplopen tot 34 miljard euro. Werk aan de winkel dus.  Opel Corsa-e en Peugeot e-208 De eerste concurrenten die zijn melden zijn Peugeot en Opel met de e-208 en de Corsa-e. Beide zeer leuke auto’s om naar te kijken. Een goede actieradius bieden ze ook: 340 en 330 kilometer (WLTP). Dat Renault niet met zijn eerste elektrische auto bezig is bewijst de derde generatie ZOE. De vernieuwde ZOE haalt namelijk 395 kilometer (WLTP). Renault ZOE prijs Voor de prijs hoef je de ZOE ook niet te laten staan. De ZOE heeft een vanaf-prijs van 33.590 euro. Deze instapversie heeft een elektromotor met 110 pk. De ZOE zit daarmee onder de prijzen van de concurrentie De Peugeot e-208 komt namelijk voor 36.250 euro in de showroom te staan en voor 35.000 euro rij je weg met de Opel Corsa-e. Op Sardinië rijden we in de 136 pk uitvoering van de ZOE. Deze heeft een vanaf-prijs van 35.190 euro Renault ZOE (110 pk)         33.590 euro                 395 kilometer (WLTP) Renault ZOE (136 pk)        35.190 euro                  395 kilometer (WLTP) Opel Corsa-e                         34.999 euro                 330 kilometer (WLTP) Peugeot e-208                      36.250 euro                 340 kilometer (WLTP)   Batterij Renault ZOE De eerste generatie ZOE moest het in 2012 doen met een 22 kWh batterij. Nu, zeven jaar later, is de ZOE in het bezit van een 52 kWh batterij. De ZOE haalt op papier 395 kilometer. Een flinke afstand dus. In het dagelijks leven zal dit wat minder zijn, maar het blijft een nette prestatie van Renault. Batterij huren Renault ZOE Je kan de batterij ook huren van Renault. Voor de ZOE betaal je dan 25.390 euro (110 pk) of € 26.990 (136 pk). Per maand betaal je 124 euro huur voor de batterij als je onbeperkt kilometers wilt rijden. Voor jaarlijks minder van 7.500 kilometers betaal je 74 euro per maand. Het zal per persoon verschillen wat het voordeligst is. Voor veel particulieren zal huren het overwegen waard zijn.  Renault ZOE laden Achter de laadklep vinden we een Type 2 aansluiting en een CCS aansluiting. De ZOE kan dus DC-snelladen. Dit kan de ZOE tot 50 kW. Binnen een half uur komt er 150 kilometer actieradius bij. Dat is geen slakkengangetje, maar hier legt de ZOE het wel af tegen de aankomende concurrentie. Zowel de Peugeot als de Opel doen dit twee keer zo snel: tot 100 kW. AC-laden kan de ZOE dan juist weer sneller dan de concurrentie: tot 22 kW. De concurrentie komt niet verder dan 11 kW. Bij openbare laadpalen laad je dus twee keer zo snel op met de ZOE. Dit is erg gunstig, want dit zijn wel de plekken waar je in het dagelijks leven het meest zal laden. In een uur komt er 125 kilometer bij. Het loont ook zeker om hem aan de laadpaal te hangen als je even wat boodschappen gaat doen.  Styling Met de prijs en range zit je dus wel goed bij de ZOE. Maar hoe zit het met de styling? De vorige generaties ZOE hebben een leuk speels uiterlijk, maar dit is voor sommige wellicht iets te futuristisch. Renault heeft de ZOE nu een forse facelift gegeven. De nieuwe ZOE is duidelijk sportiever en volwassener. Het aaibare is er helemaal af. Hier staat een stoere auto. De motorkap, koplampen en bumpers van de ZOE zijn flink onder handen genomen. De bumpers zijn strakker en hoekiger. De ZOE heeft ineens twee stoere luchtinlaten in de bumpers. Deze zien er goed uit, maar zijn ook nog eens functioneel.  De koplampen zijn ook vernieuwd. In de nieuwe Full-LED lichtunits zien we de herkenbare C-vorm terug die we eerder ook in de Clio, Twingo en Capture hebben gezien. Ook de motorkap krijgt een stoer uiterlijk. Er lopen vier plooien over de motorkap die de auto een sportieve look geven.  Op de voorkant van de bumper zit het extra grote ruitlogo van Renault. Het logo is groter dan normaal, want het is de laadklep van de ZOE. Er zit een blauwe rand om het logo om nog eens te laten zien dat het om een elektrische auto gaat.     Interieur Ook het interieur van de ZOE is compleet vernieuwd. Het nieuwe centrale beeldscherm valt direct op. We kennen het scherm al uit de nieuwe Clio. Op het scherm draait het EasyLink infotainment systeem. Het systeem is erg overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Het instrumentenpaneel is ook volledig digitaal en is volledig aanpasbaar naar eigen wens. In het interieur komen we veel gerecycled materiaal tegen. De stoelen, middenconsole en dashboard zijn bekleed met een grijs materiaal wat compleet bestaat uit gerecyclede autogordels en PET-flessen. Dit is lekker duurzaam, maar het ziet er ook nog eens goed uit. Ook het middenconsole is volledig nieuw. We vinden daar de ‘E-shifter’. Met dit pookje kan je de verschillende rijmodi en mate van regeneratief remmen instellen. Onder het middenconsole zit een ruimte waar een mobiel draadloos kan opladen.     Bijtelling Het zal je niet ontgaan zijn, volgende jaar gaat de zakelijke bijtelling omhoog voor elektrische auto’s. Van 4% naar 8%. In de laatste maanden van 2019 zullen veel mensen daarom nog snel opzoek gaan naar een elektrische auto. Wie dit jaar nog een elektrische auto koopt valt de komende vijf jaar onder de 4% bijtelling regeling (over een aankooprijs tot 50.000 euro). Renault is niet de enige met een nieuwe elektrische auto, maar er is één verschil: de ZOE kan je daadwerkelijk dit jaar kopen. Hij is namelijk leverbaar vanaf oktober. De Peugeot e-208 en Opel Corsa-e komen volgend jaar pas op de markt en vallen dus in de 8% regeling. Ook op dit punt verslaat Renault de concurrentie. Renault ZOE (2020) – De laatste EV met 4% bijtelling? – AutoRAI TV Het bericht Autotest – Renault Zoe (2020) – de laatste EV met 4% bijtelling? verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 september 2019