Nieuws

Dit betaal je voor de nieuwe Renault ZOE

Actieradius Renault ZOE Z.E. 50 2019 Renault rust de ZOE Z.E. 50 uit met een 52 kWh accupakket, goed voor een actieradius van 395 kilometer volgens de WLTP-norm. Opladen kan bij een publiek laadpunt met een snelheid tot 22 kW. Ook nieuw is de CCS-aansluiting voor DC-snelladen (maximaal 50 kW). De prijs van de Renault ZOE En wat moet de Renault ZOE Z.E. 50 dan kosten? Prijzen beginnen bij 25.390 euro in combinatie met batterijhuur. Of dat veel mensen gaan doen is nog maar de vraag. Met batterijkoop beginnen de prijzen bij 33.590 euro. Van de Renault ZOE komen verschillende uitvoeringen. We zetten ze hieronder even op een rij. Renault ZOE batterijkoop R110 Life – 109 pk – 33.590 euro R135 Zen – 135 pk – 35.190 euro R135 Intens – 135 pk – 36.190 euro R135 Edition One – 135 pk – 37.790 euro Renault ZOE batterijhuur R110 Life – 109 pk – 25.390 euro R135 Zen – 135 pk – 26.990 euro R135 Intens – 135 pk – 27.990 euro R135 Edition One – 135 pk – 29.590 euro Batterijhuur per maand En wat moet die batterijhuur per maand dan kosten? Dat is afhankelijk van het aantal kilometers per jaar. De huurprijzen en kilometrages op een rij Tot 7.500 kilometer: 74 euro per maand Tot 10.000 kilometer: 84 euro per maand Tot 12.500 kilometer: 94 euro per maand Tot 15.000 kilometer: 104 euro per maand Tot 17.500 kilometer: 114 euro per maand Onbeperkt: 124 euro per maand Levering De nieuwe Renault ZOE komt al in oktober 2019 op de Nederlandse markt. De levering start al eind oktober. Daarmee is Renault flink in het voordeel ten opzichten van de Opel Corsa- en Peugeot e-208. Beide auto’s zijn al wel te bestellen, maar de levering van de Opel Corsa-e (330 km range, WLTP) start pas in maart 2020 en die van de Peugeot e-208 (340 km range, WLTP) in het tweede kwartaal van 2020. Het bericht Dit betaal je voor de nieuwe Renault ZOE verscheen eerst op ZERauto.nl .

20 september 2019

Bugatti komt met auto van slechts 30.000 euro

Bugatti Baby II Bugatti bouwt van de Baby II in totaal 500 exemplaren. Die waren al lang voor de officiële onthulling uitverkocht na de aankondiging op de Autosalon van Genève in maart 2019. De productie van de Bugatti Baby II start begin 2020 en is naar verwachting in 2021 afgerond. De prijs Bugatti vraagt minimaal 30.000 euro, exclusief belastingen en afleverkosten. Bugatti bouwt de kleine racer niet zelf, maar laat hem bouwen bij Little Car Company in het Verenigd Koninkrijk. ‘Speed Key’ Er is keuze uit drie Baby II-modellen, te weten een Baby II met een composiet carrosserie, een Baby II Vitesse met koolstofvezel carrosserie en ‘Speed Key’ en een Baby II Pur Sang met aluminium body en een ‘Speed Key’.  Bugatti Type 35 Lyon Grand Prix Qua styling is de Baby II geïnspireerd op de Bugatti Type 35 Lyon Grand Prix auto uit 1924. Dankzij een verstelbare pedalenbox kunnen zowel kinderen als ouders met deze Bugatti rijden. De auto heeft achterwielaandrijving en twee rijmodi: een 1kW ‘kindermodus’ met een topsnelheid van maximaal 20 km/u en een 4kW ‘volwassenenmodus’ met een topsnelheid van 45 km/u.  Maximaal 16 pk Bugatti levert bepaalde versies met een ‘Speed Key’ waarmee tijdelijk 10 kW aan vermogen beschikbaar is. Dat is toch 16 pk. Een sperdifferentieel zorgt ervoor dat alle elektrische peekaa’s zo efficiënt mogelijk over de achterwielen worden losgelaten. Bugatti rust de Baby II standaard uit met een 1,4 kWh batterij. Een long-range accu van 2,8 kWh is optioneel leverbaar. Met dit grotere accupakket kan de Bugatti meer dan 30 kilometer rijden, al is dat wel sterk afhankelijk van je rijstijl.  French Racing Blue De Baby II wordt standaard gespoten in de kleur French Racing Blue met zwart lederen interieurbekleding. Uiteraard is op verzoek elke kleur mogelijk. Je kan de Baby II zelfs bestellen in dezelfde kleuren waarin Bugatti de Chiron levert. Het bericht Bugatti komt met auto van slechts 30.000 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 september 2019

VER Onderzoek: Gederfde inkomsten overheid door elektrisch rijden blijken veel lager

Uit onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) blijkt dat de gederfde inkomsten van de overheid door stimulering van elektrisch rijden veel lager zijn dan door het Kabinet en de Rekenkamer naar buiten zijn gebracht. De gederfde inkomsten door de lagere bijtelling van een EV zijn altijd bepaald op basis van de veronderstelling dat men anders een even dure brandstofauto zou hebben gereden. Dit blijkt niet zo te zijn. De Rekenkamer gaat ervan uit dat mensen die elektrisch gingen rijden anders een even dure benzineauto hadden aangeschaft. Het verschil tussen de bijtelling voor een EV en een even dure brandstofauto werd dan gezien als de stimuleringskosten van elektrisch rijden. Uit het onderzoek van de VER onder 1.349 berijders van een volledig elektrische auto blijkt dat in 80% van de gevallen de nieuw aangeschafte EV een hogere nieuwprijs had dan de oude “fossiele” auto.  De gemiddelde meerprijs van de EV was voor die groep € 24.000. In 2018 waren vooral de duurdere EV’s zoals de Tesla Model S/X, Jaguar I-pace en Audi e-tron erg populair. Specifiek voor deze groep bleek dat 95% van de kopers een duurdere EV kocht dan hun voormalige auto. In die gevallen was de gemiddelde meerprijs zelfs bijna € 44.000. De meest voorkomende inruiler op deze duurdere EV’s was de Audi A4. In het algemeen zijn EV’s met name in trek bij rijders van de merken Volvo, Audi en BMW en Plug-in (PHEV) rijders van diverse merken. Mercedes kopers blijken tot nu toe weinig enthousiast voor elektrisch rijden. Dit jaar is de elektrische Tesla Model 3 erg in trek. Deze auto is sinds kort het bestverkochte automodel van Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat kopers van deze auto van alle merken vandaan komen, van het kleine A-segment tot de grotere middenklassers in het D-segment. De versnelde afbouw van de EV stimulering zal volgens de VER vanaf 2021 niet meer voldoende zijn om de zakelijke rijder te verleiden tot de overstap vanuit hun fossiele auto. Het beoogde doel van het kabinet om in 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen zal daarom niet gehaald worden. Nu al worden de kopers van EV’s door het kabinet teleurgesteld door de voortijdige verhoging van de bijtelling van 4% naar 8% in 2020. Dat geldt vooral voor EV’s die wel al besteld zijn maar pas in 2020 geleverd kunnen worden.   

18 september 2019

Bijtelling 2020-2025: Dit ga je betalen

Wat verandert er aan de bijtelling? Wie volgend jaar zakelijk gaat leasen, krijgt te maken met een verdubbeling van het huidige bijtellingstarief: van 4% naar 8%. Maar daar houdt het niet op. De komende jaren gaat het tarief ieder jaar met 4% omhoog. In 2025 is het belastingvoordeel voor elektrische auto’s geheel verdwenen en staat het tarief op 22%. Net zo hoog als voor auto’s met een traditionele aandrijflijn. Vijf jaar Wie de komende jaren extra voordelig elektrisch wilt rijden zal dus de komende maanden zijn slag moeten slaan. Het tarief staat namelijk voor vijf jaar vast vanaf de dag dat de auto op kenteken is gezet. Zo rij je tot 2025 met het bijtellingstarief uit 2019. En dat scheelt flink in de portemonnee. Door de nieuwe regeling komt er ongetwijfeld weer een grote run op elektrische auto’s tijdens de laatste maanden van 2019. Tesla is qua verkoopcijfers voorlopig al koploper in Nederland. De Model 3 heeft de Volkswagen Polo inmiddels gepasseerd als best verkochte auto in Nederland dit jaar. Gemiddeld gaan er 57 Model 3’s per dag op kenteken en deze cijfers zullen de komende maanden nog hoger worden. Déjà Vu Komt dit verhaal je bekend voor? Dat kan goed kloppen. In de tweede helft van 2018 ontstond een grote vraag naar elektrische auto’s. Op 1 januari 2019 werd namelijk het bijtellingspercentage van 4% alleen nog toepasbaar op elektrische auto’s tot 50.000 euro. De zakelijke rijder twijfelde geen moment en sloeg nog snel zijn slag. Zo werd Jaguar, met de I-PACE van ruim 80.000 euro, in december 2018 ineens het best verkochte automerk van Nederland. Ook uitzonderlijk veel dure Tesla’s werden deze laatste maanden van 2018 op kenteken gezet. Omdat het bijtellingstarief voor 5 jaar vast staat, profiteren deze dure EV’s tot 2024 van de 4% bijtellingregeling. Hoe werkt de bijtelling? Hoe zat het ook al weer met de bijtelling? De Belastingdienst beschouwt het als loon in natura wanneer er meer dan 500 kilometer privé met een auto van de zaak wordt gereden. Over loon wordt belasting geheven en de fiscale bijtelling is belasting op loon in natura. Op dit moment profiteren alle zero emission auto’s tot 50.000 euro van 4 procent bijtelling. Stoot je auto één of meer gram CO2 uit? Dan valt deze in de 22%-categorie. Op naar de 22%! De verhoging is onderdeel van het Klimaatakkoord. In 2020 gaat de bijtelling voor een elektrische zakelijke auto tot 45.000 euro, omhoog van 4 naar 8 procent. In de jaren daarop stijgt de bijtelling in stappen verder naar 22 procent. In de onderstaande tabel kan je gemakkelijk aflezen hoe hoog de bijtelling de komende jaren is en tot welke aanschafprijs dit telt (bijtelling cap). Vanaf 2021 is de bijtelling cap 40.000 euro. Over het bedrag wat boven de bijtelling cap komt wordt 22% berekend.  Als voorbeeld hebben we de bijtelling tot 2025 voor drie verschillende modellen in drie verschillende segmenten berekend. In het voorbeeld gaan we uit van een persoon die minder dan 68.508 euro per jaar verdient. Deze persoon valt in de belastingschijf van 38,10%. We berekenen de bijtelling tot 2025 voor de Renault Zoé, Tesla Model 3 en Audi e-tron.  Hoe bereken je de bijtelling? We berekenen de bijtelling aan de hand van de volgende rekensom. Neem de aanschafprijs van de leasewagen, inclusief BPM en BTW (bijvoorbeeld Renault Zoé 32.890 euro) en vermenigvuldig dit met het bijtellingstarief (bijvoorbeeld x 0,08 in 2020). Vermenigvuldig dit daarna met je inkomensbelasting. In dit voorbeeld valt de persoon in de belastingschijf 38,10%, dus x 0,381. Als je dit deelt door 12 heb je het maandbedrag. ofwel: 32.890 x 0,08 = 2.631 euro 2.631 x 0,381 = 1.002 euro Totaal: 1.002 euro / 12 = 83.50 euro netto maandelijkse bijtelling In het onderstaande overzicht zie je gemakkelijk wat je per model per maand kwijt bent tot 2025. Zo zie je dat de persoon in het bovenstaande voorbeeld voor de Renault Zoé volgend jaar een netto maandelijkse bijtelling van 83.50 euro betaald, maar in 2025 voor dezelfde auto 207.50 euro per maand moet inleveren.   Het bericht Bijtelling 2020-2025: Dit ga je betalen verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 september 2019

Autotest – Mercedes-Benz EQ Power – Comeback van de plug-in hybrid

95 gram C02 per kilometer Mercedes-Benz zet al een tijd flink in op volledig elektrische auto’s. Denk aan de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC 400 4Matic, de eVito en de EQV MPV. Deze volledige elektrische modellen trekken echter de gemiddelde C02 uitstoot van de overige modellen nog niet genoeg omlaag. Vanaf 2020 mogen personenauto’s namelijk niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Per verkochte auto die daarboven zit moet het merk 95 euro boete betalen. Dit kan oplopen tot 34 miljard euro. Werk aan de winkel Voor veel merken is er dus werk aan de winkel. Het produceren van volledig elektrische auto’s en plug-in hybrids is eigenlijk de enige oplossing om de boetes te ontlopen. Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) wist van te voren al dat ze de CO2-norm niet gingen halen, en waren zo slim om het wagenpark via een legale wettelijke-loophole bij die van Tesla te voegen .  Hoeveel ze daarvoor betalen is niet duidelijk, maar het zal in ieder geval niet 34 miljard zijn geweest. EQ Power Mercedes-Benz pakt het anders aan. Onder het EQ Power label zet Mercedes nu weer een fors deel van het modellengamma om in plug-in hybrid varianten. Van compacte modellen, zoals de A- en de B-Klasse, maar ook modellen in het luxesegment zoals de GLE en GLC. Krachtbron De nieuwe plug-in varianten van Mercedes zijn uiteraard zeer zuinig en stoten weinig CO2 uit. Wie denkt dat ze daarom geen pit hebben heeft het behoorlijk mis. De B250e en een A250e zijn voorzien van een 1.3-liter turbomotor met 160 pk. De elektromotor is geïntegreerd in achttrapsautomaat. Samen zijn deze goed voor 218 pk en 450 Nm koppel. In 6.7 seconden zit je al op de 100 km/u. Prima cijfers dus. Bijzonder grote batterij De batterij in de EQ Power A- en B-Klasse is bijzonder groot voor een plug-in hybrid, namelijk 15.8 kWh. Nog niet zo lang geleden was dit bijna de norm voor volledige elektrische auto’s. Denk aan de eerste generatie Nissan Leaf (24 kWH) en Renault Zoe (22 kWh). De batterij geeft de A- en B-Klasse een volledig elektrische actieradius van 77 kilometer (WLTP). AC-laden gaat met 7.2 kW. Binnen twee uur zit de accu weer vol. DC-snelladen is ook een mogelijkheid. Iets wat we overigens niet vaak zien bij een plug-in hybrid. Denk echter niet aan Tesla Supercharger snelheden. Snelladen gaat met 24 kW. De accu zit zo toch nog in een half uurtje vol. Het eindresultaat van dit efficiënte samenspel? 33 gram C02-uitstoot per kilometer. Soepele acceleratie In Frankfurt stappen we in de A- en B-Klasse EQ Power plug-in hybrids: de B250e en een A250e. Bij het wegrijden valt de rust en stilte direct op. De elektromotor zorgt voor een soepele en snelle acceleratie. Wie het gaspedaal diep indrukt zet de traditionele turbomotor aan het werk. Op de autobahn net buiten Frankfurt zitten we voordat we het doorhebben op snelheden die in Nederland tot fikse boetes leiden. De elektromotor en 1,3-liter turbomotor werken naadloos samen. Tot 140km/u rijden deze plug-in hybrids volledig elektrisch. Via het MBUX-systeem kan je kiezen uit verschillende rijmodi. Comfort modus zorgt voor een prettige rijervaring, waar de nadruk op elektrisch rijden ligt. In sport modus horen we de turbomotor ineens weer en merken we dat de auto een stuk agressiever reageert. Via pedalen achter het stuur valt de mate van regeneratief remmen in te stellen. Op het meest krachtige niveau is one peddle driving mogelijk. Wanneer het gaspedaal losgelaten wordt remt de auto helemaal af tot hij stilstaat. Het praktisch nut Een plug-in hybrid is een prima compromis dus. Het blijft een duurzaam alternatief op een traditionele auto. Er gaat nog wel benzine of diesel in, maar daar gaat de traditionele verbrandingsmotor efficiënt mee om, in samenwerking met het batterijenpakket en de elektromotor. De wereld is groter dan Nederland Natuurlijk zijn volledig elektrische auto’s nog schoner. Maar Mercedes maakt niet alleen auto’s voor Nederland. In ons land schieten de laadpalen en snellaadstations uit de grond, maar niet overal wordt elektrisch rijden zo massaal omarmd. Probeer deze laadpalen en snellaadstations maar eens te vinden in moderne Europese landen als Spanje, Italië of Frankrijk. En dan bedoelen we zonder dat je elke dag zorgvuldig je route moeten uitstippelen, maar echt dagelijks gebruik zonder planning. Genoeg range De meeste Nederlanders hebben dagelijks genoeg aan de 60 tot 70 daadwerkelijke volledig elektrische kilometers die de Mercedes-Benz A- en B-Klasse plug-in hybrids bieden. De EQ Power GLE 350de 4MATIC kan door een accupakket van 31 kWh zelfs 106 kilometer (WLTP) volledig elektrisch rijden. Het is natuurlijk erg mooi dat steeds meer elektrische auto’s een range van 400 kilometer hebben, maar dit wordt hooguit een paar keer per jaar echt benut. In veel gevallen helemaal nooit. Het is daarnaast natuurlijk ook fijn om te weten dat je altijd genoeg rijbereik hebt, maar de gemiddelde Nederlandse auto rijdt maar 32 kilometer per dag. 32! Zou het niet fijn zijn als al die gemiddelde miljoenen Nederlandse auto’s ook allemaal wat duurzamer zouden rijden? Mercedes-Benz biedt dat met de nieuwe EQ Power modellen aan. De plug-in hybrid lijkt nog steeds een prima optie dus. Mercedes-Benz – Comeback van de Plug-In Hybride – AutoRAI TV Het bericht Autotest – Mercedes-Benz EQ Power – Comeback van de plug-in hybrid verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 september 2019

IAA 2019: deze conceptcars bieden een blik op de toekomst

BMW Concept 4 BMW toont op de IAA in Frankfurt twee conceptcars. Degene die het meest in het oog springt is de Concept 4. Een designstudie die ons een voorproefje geeft van het toekomstige BMW design. Wat direct opvalt zijn de grote nierengrille en samengeknepen LED-koplampen. Volgens BMW is de Concept 4 een eerbetoon aan de 3.0 CSi uit de jaren zeventig en een voorproefje van de nieuwe 4 serie. Over de aandrijflijn of het interieur wordt met geen woord gerept. BMW i Hydrogen NEXT Behalve de Concept 4 toont BMW ook de i Hydrogen NEXT. Een BMW X5 die voorzien is van een brandstofcel. De aandrijflijn is in samenwerking met Toyota ontwikkeld. Over de prestaties of actieradius is nog niets bekend, maar de i Hydrogen NEXT ziet er behoorlijk productierijp uit. BMW wil in 2025 de eerste waterstofauto’s in de showroom zetten, maar de timing hangt af van de vraag en de algemene omstandigheden.       Audi AI: Trail Quattro A small step for man, a giant leap for mankind. Audi presenteert op de IAA een conceptcar die niet zou misstaan in een maanlandschap. De AI: Trail Quattro is een volledig elektrische terreinauto die volledig autonoom kan rijden. Voor de aandrijving zorgen vier elektromotoren die gezamenlijk 320 kW en 1.000 Nm koppel produceren. De actieradius bedraagt 400 tot 500 kilometer (WLTP). De Trail Quattro beschikt niet over koplampen, maar is in plaats daarvan voorzien van kleine drones. Die zijn uitgerust met matrix LED-verlichting en vliegen voor de auto uit. Wat we uiteindelijk van de Trail Quattro in de showroom terugzien, is nog maar de vraag. Mercedes-Benz Vision EQS Is dit de S-Klasse van de toekomst? Mercedes-Benz toont in Frankfurt de Vision EQS: een blik op de toekomst van het volledig elektrische submerk. De Vision EQS is voorzien van twee elektromotoren die gezamenlijk meer dan 350 kW en 760 Nm koppel produceren. De actieradius bedraagt 700 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Wat direct in het oog springt is de LED-verlichting aan de voor- en achterzijde. Aan de voorzijde heeft de Vision EQS een doorlopende LED-lichtstrook. Aan de achterzijde vormen 229 kleine Mercedes-Benz-sterretjes gezamenlijk de verlichting. In het interieur neemt een doorontwikkelde versie van het MBUX-infotainmentsysteem een prominente plek in. Hyundai 45 Concept Ken je hem nog? De Hyundai Pony? Het was in 1979 onze eerste kennismaking met het merk Hyundai. De Pony werd een succes en in de veertig jaar daarna groeide Hyundai uit tot een wereldspeler. De 45 Concept brengt dan ook een hommage aan een conceptcar op basis van de Pony: de Pony Coupé Concept. De 45 Concept is een voorbode van de toekomst van Hyundai. De futuristische LED-verlichting, digitale instrumentenpaneel en stoere design zien we mogelijk over een paar jaar in de showroom verschijnen. Op de strakke conceptcars zijn geen buitenspiegels aanwezig. Via diverse camera’s houd je het overige verkeer in de gaten. Over de elektrische aandrijflijn is niets bekend. Cupra Tavascan Cupra – het sportieve submerk van Seat – toont in Frankfurt de voorbode van een elektrische Performance SUV. De Tavascan is gebaseerd op het MEB-platform, waar ook de nieuwe Volkswagen ID.3 op staat. De coupé-SUV is voorzien van twee elektromotoren die gezamenlijk 225 kW produceren. De actieradius bedraagt maximaal 450 kilometer (WLTP). Dankzij het lage zwaartepunt moet de Tavascan tot sportieve prestaties in staat zijn. Vier losstaande sportstoelen en een 13-inch infotainmentsysteem kenmerken het interieur. We zijn benieuwd of we de Tavascan ooit in de showroom mogen verwachten. Lees ook: IAA 2019: de compacte elektrische auto is niet meer te stuiten Het bericht IAA 2019: deze conceptcars bieden een blik op de toekomst verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 september 2019

IAA 2019: de compacte elektrische auto is niet meer te stuiten

Volkswagen ID.3 De absolute showstopper in Frankfurt is de Volkswagen ID.3: het eerste lid van de zogenoemde ID.-familie. Onder dat label presenteert Volkswagen de komende jaren diverse elektrische modellen. De ID.3 is met drie accupakketten verkrijgbaar, waar je respectievelijk 330, 420 of 550 kilometer ver mee komt. De eerste exemplaren verwachten we medio 2020 in de Nederlandse showrooms. Op de Nederlandse prijzen moet je nog even wachten. In Duitsland kost de Volkswagen ID.3 minder dan 30.000 euro. Lees ook: Eerste volledig nieuwe elektrische Volkswagen Opel Corsa-e Bij Opel staat alles in het teken van de nieuwe Corsa en diens geëlektrificeerde broertje: de Corsa-e. Voor de aandrijving zorgt een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en een 50 kWh accupakket. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-cyclus 330 kilometer. In het tweede kwartaal van 2020 start de levering. De Corsa-e is er vanaf 30.999 euro. Deze auto kan zich ontpoppen tot een geduchte speler in het compacte elektrische segment. Lees ook: Maakt de Corsa-e elektrisch rijden bereikbaar?   Honda e Honda trekt op de IAA in Frankfurt het doek van de e. Zoals verwacht wijkt de productieversie nauwelijks af van de prototypes die Honda eerder toonde. Onder het retro-uiterlijk schuilen een aantal innovatieve technologieën. Zo bestaat het dashboard bijna volledig uit touchscreens en zijn er standaard digitale buitenspiegels gemonteerd. Honda meldt trots dat er al meer dan 40.000 geïnteresseerden zich hebben ingeschreven. De eerste exemplaren verschijnen in de zomer van 2020 op de weg. In Duitsland kost de Honda e 29.470 euro. De Nederlandse prijzen volgen begin 2020. Lees ook: Zo staat deze elektrische Honda straks in de showroom   Mini Cooper SE De Honda e is niet de enige rétro elektrische auto in Frankfurt. Mini toont namelijk de nieuwe Mini Cooper SE. Die verschijnt maart 2020 in de Nederlandse showrooms. Prijzen beginnen bij 34.900 euro of 499 euro per maand (zakelijk of privé lease). De elektromotor produceert 135 kW (184 pk) en 270 Nm koppel. De actieradius bedraagt 200 tot 250 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Lees ook: Elektrische Mini Electric: alle details, inclusief vanafprijs   Renault Zoe Renault is één van de weinige Franse merken die zijn gezicht laat zien in Frankfurt. Één van de belangrijkste auto’s op de stand is de vernieuwde Zoe. Het uiterlijk, de veiligheidstechnologieën en de aandrijflijn zijn volledig aangepast. De vernieuwde Zoe rijdt voortaan 390 kilometer op één acculading (WLTP). De Zoe concurreert met de eveneens nieuwe Peugeot e-208 en Opel Corsa e. Nog dit jaar mogen we de elektrische Renault in de showroom verwachten. Lees ook: Video: alle hoogtepunten nieuwe Renault Zoe (2020)   Skoda Citigo iV Ook het compacte A-segment ontkomt niet aan de elektrische revolutie. De drieling Citigo, Up en Mii is voortaan met een elektrische aandrijflijn verkrijgbaar. Afgezien van een nieuwe neus met dichte grille is de Citigo e iV gelijk aan de reguliere Citigo. Het accupakket is onder de achterbank verstopt waardoor je nauwelijks binnenruimte verliest. De actieradius bedraagt 265 kilometer. De Citigo e iV is vanaf januari 2020 te bestellen. Lees ook: Skoda Citigo iV (2020): de eerste indrukken   Smart EQ Fortwo & EQ Forfour Smart grijpt de IAA aan om de gefacelifte EQ Fortwo en EQ Forfour te tonen. Smart verkoopt sinds 2019 alleen elektrische auto’s. Beide modellen kregen een opgefrist uiterlijk en vernieuwd infotainmentsysteem. De Fortwo en Forfour worden aangedreven door een 60 kW sterke elektromotor. De actieradius bedraagt ongeveer 130 kilometer. Van de EQ Fortwo is er ook een cabrioletvariant verkrijgbaar. Het is de kleinste elektrische cabriolet die je kunt kopen. De prijzen worden op een later moment bekendgemaakt. Lees ook: Dit is er nieuw aan de opgefriste Smart Fortwo en Forfour Het bericht IAA 2019: de compacte elektrische auto is niet meer te stuiten verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 september 2019

Hoogspanning: de performance EV’s laten hun spieren rollen

Hyundai Veloster N ETCR Denk je aan elektrisch racen, dan kom je al snel bij het Formule E-kampioenschap uit. Maar er staan meer elektrische kampioenschappen in de startblokken. Hyundai geeft alvast de voorzet met de Veloster N ETCR. Die moet volgend jaar in het nieuwe elektrische toerwagenkampioenschap strijden tegen andere elektrische auto’s. Onder de futuristische carrosserie schuilt een midscheeps gemonteerde elektromotor die de achterwielen aandrijft. Over de exacte specificaties wil Hyundai nog niets kwijt. De eerste twee exemplaren maken later dit jaar hun eerste kilometers. Lees ook: Hyundai en Kia in zee met Rimac Automobili Porsche Taycan Porsche weet als geen ander hoe je het publiek warm kunt maken voor een nieuw model. In 2015 toonde Porsche de Mission E conceptcar. In de vier jaren daarna volgden diverse prototypes, testen, een speelgoedauto en een uitgebreide teasercampagne. Voorafgaand aan de IAA in Frankfurt onthulde Porsche eindelijk de productieversie van de Taycan. De eerste twee uitvoeringen die uitkomen zijn de Taycan Turbo en de Taycan Turbo S. De elektromotoren in de Turbo-uitvoeringen leveren maar liefst 680 pk (500 kW). Goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,2 seconden. De actieradius bedraagt 450 kilometer. De Taycan is per direct te bestellen vanaf 157.100 euro. Vanaf januari 2020 staat hij in de Nederlandse showrooms. Lees ook: Porsche Taycan: met 4 personen in 2,8 seconden naar 100 km/u Opel Corsa e-Rally Net als Hyundai waagt Opel zich ook aan een nieuw kampioenschap. Dit is de volledig elektrische Corsa e-Rally. Een competitieauto die wordt aangedreven door de aandrijflijn uit de Corsa-e. Die produceert 100 kW (136 pk) en 260 Nm koppel. Is dit een eenmalige oefening? Absoluut niet. In de zomer van 2020 start in Duitsland de ADAC Opel e-Rally Cup waarin jonge talenten hun kunsten tonen in deze elektrische rallyauto. Lees ook: Stoer! Dit is de Opel Corsa-e Rally     Het bericht Hoogspanning: de performance EV’s laten hun spieren rollen verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 september 2019

Revolutie: eerste volledig nieuwe elektrische Volkswagen

Nieuw tijdperk Na een lange teasercampagne is de ID.3 eindelijk hier. Met de wereldpremière van de ID.3 op de IAA van Frankfurt gaat Volkswagen een nieuw tijdperk in. Na de Kever en de Golf moet de ID.3 wederom voor een revolutie in de autowereld zorgen. Nieuw imago Volkswagen heeft een vervelende tijd achter de rug. Het merk zorgde eigenhandig ervoor dat sjoemelsoftware in 2015 gekozen werd tot het Van Dale Woord van het Jaar. Volkswagen erkent zijn fouten en is nu klaar voor een nieuwe start. Met de ID.3 zet het merk een flinke stap in de juiste richting. Het merk start niet met een grote dure elektrische SUV, maar komt meteen met een betaalbare EV voor de massa. Actieradius Er is keuze uit drie batterij-varianten: 45 kWh, 58 kWh en 77 kWh. Daarmee krijgt de ID.3 een actieradius van respectievelijk 330, 420 en 550 kilometer (WLTP). Verder zijn er twee motoren leverbaar. De 45 kWh ID.3 krijgt een elektromotor met 110 kW (150 pk). De ‘mid-range’ variant en het topmodel worden voorzien van een elektromotor met 150 kW (204 pk). Het instapmodel kan laden met 7.2 kW en snelladen met 50 kW. De ‘mid-range’ en ‘long-range’ ID.3 kan laden met 11 kW. Bij een 100 kW snellader laad de 58 kW ID.3 binnen een half uur op naar 290 kilometer actieradius. Snelladen gaat met de ‘long-range’ uitvoering met 125 kW. Prijzen Hoeveel de ID.3 gaat kosten in Nederland weten we nog niet. De prijzen in Duitsland zijn echter al wel bekendgemaakt en zullen waarschijnlijk niet veel verschillen. De basis versie (45 kWh – 330 kilometer) gaat minder dan €30.000 euro kosten. Volkswagen trapt af met de 58 kWh ID.3 1ST-uitvoering die minder dan 40.000 euro kost. Van deze variant zijn inmiddels alle 30.000 first edition exemplaren verkocht. Voor het topmodel moet je rond de 50.000 euro neerleggen. Volkswagen wil 100.000 ID.3’s per jaar gaan produceren. In de zomer van 2020 moeten de eerste op de weg verschijnen. Het bericht Revolutie: eerste volledig nieuwe elektrische Volkswagen verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 september 2019