Nieuws

Alles wat we tot nu toe weten over de Honda e

200 kilometer actieradius De Honda e is een compacte, elektrische auto die in 2020 op de markt verschijnt. De e wordt naar verluidt aangedreven door een 110 kW (150 pk) en 300 Nm sterke elektromotor. Dankzij een 35 kWh sterk accupakket heeft de e een actieradius van ongeveer 200 kilometer (WLTP). Binnen 30 minuten is het accupakket tot 80% op te laden. De elektromotor is tussen de achterwielen geplaatst. Dat zorgt voor een perfecte 50:50 gewichtsverdeling en een korte draaicirkel van 4,3 meter. De grote concurrent is de Renault Zoe . Die heeft een 52 kWh-batterij en een actieradius van 390 kilometer (WLTP). Lees ook: Video: alle hoogtepunten nieuwe Renault Zoe Rétro-uitstraling Het uiterlijk van de e doet sterk denken aan de eerste generatie Honda Civic. Ook in het interieur heerst een retro-sfeer met veel hout en zachte stoffen. Anders dan het rétro-uiterlijk doet vermoeden, zit de e vol innovatieve technologie. Zo wordt hij standaard voorzien van digitale buitenspiegels en elektrisch uitklapbare deurgrepen. Het brede dashboard bestaat bijna volledig uit een touchscreen, met aan weerszijden een videoscherm. 22.000 reserveringen De e is in vijf kleuren te verkrijgen. Over interieurcombinaties en wieldesigns is nog niets bekend. De productieversie toont Honda in september op de IAA in Frankfurt. Al meer dan 22.000 mensen hebben een reservering geplaatst voor de e. Geïnteresseerden kunnen via de website van Honda een reserveringsformulier invullen. De eerste productieexemplaren worden in 2020 verwacht. Het bericht Alles wat we tot nu toe weten over de Honda e verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2019

Autotest – Dit is nieuw aan de Nissan Leaf e+

LEES OOK:  REPORTAGE: NISSAN LEAF-ACCUPAKKET STAAT STRAKS BIJ JOU THUIS 1. Grotere accu Met de introductie van de Leaf in 2010, leverde Nissan een auto met indrukwekkende specificaties. De eerste generatie Nissan Leaf kon bij zijn introductie 120 kilometer afleggen op z’n volle 24 kWh-batterij. De tweede generatie Leaf biedt nu keuze uit twee accupakketten en twee motoren. De 40 kWh-accu geeft een bereik van 270 kilometer (WLTP). Deze actieradius is voor de meeste Nederlanders meer dan genoeg. Voor wie dagelijks nog meer kilometers maakt, introduceert Nissan nu een grotere accu. De Nissan Leaf e+ kan 385 kilometer (WLTP) afleggen met de nieuwe 62 kWh-accu. 2. Meer vermogen De nieuwe Nissan Leaf e+ heeft ook een nieuwe elektromotor gekregen. De Leaf e+ is voorzien van een elektromotor met een vermogen van 160 kW (217 pk). Daarmee accelereert de Japanse EV in slechts 6,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. 3. e-Pedal Ook op het gebied van gadgets en snufjes zit je goed in de Leaf e+. Net als de versie met 40 kWh-accupakket is de Leaf e+ voorzien van Nissan e-Pedal. Met de e-Pedal accelereer en rem je met één pedaal. Wanneer je het ‘gas’pedaal los laat, remt de auto automatisch op de motor af. De energie die daarbij vrijkomt, slaat hij op in het accupakket om her te gebruiken. 4. Pro Pilot Ook ProPilot is aanwezig in de Nissan Leaf e+. Met ProPilot rijdt de Leaf bijna compleet zelfstandig over de snelweg. Hij houdt automatisch afstand tot zijn voorganger en zorgt dat je op je rijstrook blijft. Ideaal op de snelweg bij normale snelheden, maar ook filerijden is een stuk minder vermoeiend. 5. De NissanConnect EV app Nissan introduceert nu de NissanConnect EV app. Daarmee kun je via je smartphone het batterijpercentage controleren of de temperatuur bepalen. Je kunt eenvoudig vanuit je huiskamer of kantoor de Leaf voorverwarmen of afkoelen. Het scheelt ook nog eens veel energie als de auto aan de laadpaal hangt. De airco of verwarming maakt dan gebruik van de stroom van het elektriciteitsnet en het accupakket blijft vol. LEES OOK:  AUTOTEST – NISSAN E-NV200 LAST MILE Het bericht Autotest – Dit is nieuw aan de Nissan Leaf e+ verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2019

Mercedes-Benz presenteert plug-in hybride A-Klasse

Dit jaar op de markt Voordat Mercedes-Benz officieel het doek van de plug-in hybride A-Klasse trekt mogen we als één van de eersten deze nieuwe versie ervaren. Het geteste exemplaar is een pre-productiemodel dat in zijn laatste ontwikkelingsfase zit. Tipje van de sluier De achterzijde is volledig afgeplakt om de stekkeraansluiting en typeaanduiding te verbergen. Mercedes-Benz maakt de officiële specificaties op een later moment bekend, maar wil al wel een tipje van de sluier oplichten. De PHEV moet nog dit jaar op de markt komen. Zestig kilometer volledig elektrisch De plug-in hybride A-Klasse krijgt een 1,3-liter benzinemotor die gekoppeld is aan een 15 kWh accupakket en een 75 kW sterke elektromotor (gecombineerd vermogen nog niet bekend). Daarmee kan de A-Klasse meer dan zestig kilometer volledig elektrisch rijden. In half uur opgeladen Het opladen het accupakket gebeurt via een stekkeraansluiting op het rechter achterpaneel. Het accupakket is ook geschikt voor snelladen. Aan een 22.7 KWh snellader zit het accupakket binnen een half uur vol. Accupakket onder achterbank Bij de ontwikkeling van de A-Klasse werd er al rekening gehouden met de plaatsing van het accupakket. Dat is in de ruimte onder de achterbank geplaatst. De overige elektrische componenten bevinden zich onder de kofferbakbodem. Volgens Mercedes-Benz slinkt de bagageruimte met 70 liter ten opzichte van een reguliere A-Klasse. In de praktijk merk je dat nauwelijks. De zitruimte blijft identiek. 200 kilogram extra Anders dan bij veel andere plug-in hybride modellen is de elektromotor tussen de automatische achttrapstransmissie en de benzinemotor geplaatst. Een sterk staaltje technisch vernuft. Dankzij een ingenieuze koppeling, compacte elektromotor en aangepast uitlaatsysteem past de gehele aandrijflijn in de bestaande motorruimte. De elektrische componenten voegen 200 kilogram aan het gewicht van de A-Klasse toe. Naadloze samenwerking Aan de buitenzijde onderscheidt de plug-in hybride zich nauwelijks van een conventionele versie. Slechts de logo’s en stekkeraansluiting verraden de aandrijving. Eenmaal onderweg werken de elektromotor en 1,3-liter benzinemotor naadloos samen. Focus op elektrisch rijden Via het MBUX-infotainmentsysteem kies je uit de rijmodi ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Efficiënt’ of ‘Adaptief’. In de ‘Comfort’-modus ligt de focus op elektrisch rijden. Waar nodig springt de benzinemotor bij. Maximaal 140 km/u De A-Klasse haalt volledig elektrisch maximaal 140 km/u. Pas wanneer je het gaspedaal volledig intrapt springt de benzinemotor bij. In de rijmodi ‘Sport’ heeft de benzinemotor de overhand, maar bij lage snelheden wordt er zoveel mogelijk elektrisch gereden. One pedal driving Regeneratief remmen kun je naar eigen smaak instellen via de schakelpeddels achter het stuur. Daarmee is de A-Klasse zelfs geschikt voor one pedal driving, oftewel accelereren en afremmen met het gaspedaal. Twintig geëlektrificeerde modellen De geëlektrificeerde A-Klasse komt overigens niet geheel onverwachts. Mercedes-Benz introduceert de komende jaren maar liefst twintig modellen met een geelektrificeerde aandrijflijn. In 2018 maakten we al kennis met het submerk EQ en de EQC . Plug-in hybride B-Klasse Verder staan er op dit moment al plug-in hybride varianten van de C-Klasse, E-Klasse en S-Klasse in de showroom. Later dit jaar volgt ook de plug-in hybrideversie van de B-Klasse met vermoedelijk dezelfde aandrijflijn. Lees ook: Autotest- Mercedes-Benz eVito (2019) Nog even geduld We moeten nog even geduld hebben voor de definitieve prijzen en specificaties van de A-Klasse plug-in hybride. Mocht Mercedes-Benz hem scherp prijzen, dan kan dit zomaar de trendsetter in het Premium C-segment worden. Het bericht Mercedes-Benz presenteert plug-in hybride A-Klasse verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 juni 2019

Schokkend: China beperkt subsidies batterij-elektrische auto’s, focust meer op waterstof

Aanpassing van subsidieregeling Voor een batterij-elektrische auto met een actieradius van 400 kilometer en daarboven daalt de subsidie van 50.000 naar 25.000 yuan (3.700 dollar). Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet een batterij-elektrische bovendien op z’n minst een range hebben van 250 kilometer. Voorheen was 150 kilometer voldoende om in aanmerking te komen voor een subsidie. Teruggeschroefd De Chinese overheid had eerder al aangekondigd dat de subsidies op batterij-elektrische auto’s zouden worden teruggeschroefd. In Na 2020 worden ze mogelijk zelfs volledig geschrapt. Lokale overheden in China worden door de overheid opgeroepen om de lokale subsidies ook te schrappen. Te afhankelijk geworden Volgens de Chinese overheid is de lokale auto-industrie te afhankelijk geworden van de overheidssubsidies en dat gaat ten koste van de ontwikkeling van nieuwe technologieën en betere voertuigen. Door het beperken en straks zelfs schrappen van de subsidies hoopt China de auto-industrie te prikkelen om te investeren en innoveren in schonere aandrijfvormen. Stimuleren De Chinese overheid hoopt met deze stappen vooral de ontwikkeling van alternatieve aandrijfvormen te stimuleren, in het bijzonder waterstoftechnologie voor brandstofcelauto’s. China gelooft er heilig in dat waterstof een uiterst belangrijke rol krijgt in de toekomst van mobiliteit. Energiedichtheid Waterstof heeft de hoogste specifieke energiedichtheid van een niet-nucleaire energiebron en is het meest voorkomende element in het universum. Waterstof is een onuitputtelijke bron en kan op diverse manieren worden geproduceerd, bijvoorbeeld met een overschot aan energie van het stroomnet, met bio-planten of met wind- of zonne-energie. Nadelen zijn dat waterstof brandgevaarlijk is en dat het moeilijk is om op te slaan. Toch zijn er al diverse waterstofauto’s te koop die probleemloos functioneren, denk aan de Toyota Mirai en Hyundai NEXO. Doelstelling China hoopt in 2020 ongeveer 5.000 waterstofvoertuigen op de weg te hebben in China, 50.000 in 2025 en zelfs 1 miljoen rond 2030. Het aantal waterstoftankstations in China moet in de toekomst sterk toenemen, zo ook in Europa waar waterstoftechnologie nog altijd niet is doorgebroken. Waterstof in Nederland Nederland telt momenteel vier waterstoftankstations, te weten in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. In 2019 komt er een tankstation bij in Den Haag. Verder komen er waterstoftankstations in Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport, Utrecht en Groningen (stad). De bouw hiervan kan niet snel genoeg gaan om waterstofauto’s sneller aan te man te brengen. Momenteel is Denemarken koploper met de grootste dichtheid van waterstofstations in Europa. Duitsland mikt op vierhonderd waterstoftankstations in 2023. Cijfers ‘op papier’ Overheden – ook die van Nederland – zetten nu vol in op batterij-elektrische auto’s om zo snel mogelijk te voldoen aan de klimaatdoelstellingen. Daarbij wordt niet gekeken naar de algehele CO2-uitstoot van een batterij-elektrische auto. Het gaat om de cijfers ‘op papier’. Bij een batterij-elektrische auto is dat “CO2-uitstoot: 0 gram per kilometer”. En dát telt in de jaarcijfers die naar Brussel moeten. Productie van stroom Buiten die discussie is het veel belangrijker dat elektrische energie uit duurzame bronnen komt. Zolang dat niet gebeurt, zorgt elektrisch rijden voor een stijging van de algehele CO2-uitstoot, want het opwekken van ‘bruine’ elektrische energie met bijvoorbeeld bruinkool resulteert in een CO2-uitstoot van 340 gram CO2 per kWh, inclusief transport zelfs 428 gram CO2. Met groene energie zou dat dalen naar 36 gram CO2 per kWh, zo berekende TNO ooit. Het bericht Schokkend: China beperkt subsidies batterij-elektrische auto’s, focust meer op waterstof verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 juni 2019

BMW komt met eDrive Zone, wat is het?

BMW eDrive Zone BMW: “Steeds meer steden willen het leefklimaat aantrekkelijker maken voor inwoners en voeren daarom toegangsbeperkingen voor voertuigen met verbrandingsmotor in. Met het oog hierop breidt de BMW Group de gebruiksmogelijkheden met plug-in hybride modellen  verder uit, zoals met de eDrive Zone functie. Als steden milieuzones voor alleen emissievrij rijden invoeren kunnen deze in de toekomst automatisch worden herkend door middel van geo-fencing technologie. Bij het binnenrijden van de zone schakelt de BMW dan automatisch over naar de volledig elektrische rijmodus. Dit betekent dat er gegarandeerd optimaal gebruik wordt gemaakt van het potentieel dat plug-in hybride modellen kunnen bieden – zonder dat de bestuurder in actie hoeft te komen.” Emissies verminderen Volgens BMW is deze nieuwe functie een belangrijke extra impuls om met plug-in hybride voertuigen emissies in de stad te verminderen. “Een grotere, puur elektrisch afgelegde afstand betekent ook een hogere efficiëntie en lagere gebruikskosten voor de klant. Dit geldt in het bijzonder voor stadsverkeer, waar elektrische aandrijving consequent een hogere mate van efficiëntie bereikt dan die met een benzine- of dieselmotor. De functie BMW eDrive Zone zal vanaf 2020 standaarduitrusting zijn voor BMW plug-in hybride modellen.” BMW Points Wie elektrisch rijdt met zijn modellen, kan rekenen op punten. Een soort airmiles, ook al kun je beter praten over ‘EV-miles’. BMW Points vormt een aanvulling op de BMW eDrive Zone functie om elektrisch rijden in plug-in hybride modellen te stimuleren. BMW: “Via de BMW Points App zijn punten te verdienen voor bestuurders die het meeste uit hun elektrische aandrijving halen. Elektrisch afgelegde kilometers worden beloond. Ook het opladen van de hoogvoltage-accu levert BMW Points op. Op deze manier worden bestuurders aangemoedigd om zo vaak mogelijk de voorkeur te geven aan elektrisch rijden – niet alleen gebaseerd op milieubewustzijn, maar ook vanuit een gevoel voor competitie.” NOW “Door het verzamelen van punten kunnen deelnemers gebruik maken van gratis laadvolumes bij CHARGE NOW; op de middellange termijn zal BMW Points ook gelden voor de producten van de merken SHARE NOW en PARK NOW, evenals voor diensten in de BMW ConnectedDrive Store. De digitale service BMW Points komt vanaf 2020 via de BMW ConnectedDrive Store beschikbaar voor BMW plug-in hybride modellen met eDrive Zone technologie.” Het bericht BMW komt met eDrive Zone, wat is het? verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 juni 2019

Tesla Model 3 gaat als een raket in Noorwegen

10.000 registraties Ter vergelijking: de Tesla Model S en Nissan Leaf hadden 2,5 jaar nodig om het aantal van 10.000 registraties in Noorwegen te bereiken. De Model 3 blijkt dus erg in trek. Verkoop Model S en Model X loopt terug Van de Tesla Model S – leverbar sinds medio 2013 – zijn in Noorwegen inmiddels meer dan 20.000 exemplaren op kenteken gezet. De verkoop van deze elektrische sedan loopt echter hard terug in het land, mede door de komst van de goedkopere Model 3. In 2018 registreerde Tesla in Noorwegen 3.633 exemplaren. In de eerste zes maanden van 2019 staat de teller op iets meer dan 600 stuks. Model X Van de Tesla Model 3 werden alleen al in juni 2.500 exemplaren geregistreerd. Van de Tesla Model X zijn tot op heden meer dan 12.000 auto’s op kenteken gezet in Noorwegen. Top 10 aantal elektrische auto’s in Noorwegen Nissan LEAF – 54.535 Volkswagen e-Golf – 37.488 BMW i3 – 23.139 Tesla Model S – 20.066 Kia Soul EV – 16.744 Tesla Model X – 12.406 Renault ZOE – 11.026 Tesla Model 3 – 10.137 Volkswagen e-Up! – 9.136 Hyundai Ioniq Electric – 7.776 Nederland In de eerste vijf maanden van 2019 zijn er 3.582 exemplaren van de Tesla Model 3 in Nederland geregistreerd. De verkoop van de Model S en Model X is compleet ingestort in Nederland met respectievelijk 45 en 33 exemplaren in de eerste vijf maanden van 2019. In heel 2018 registreerde Tesla in Nederland nog 5.633 exemplaren van de Model S en 2.966 stuks van de Model X. LEES OOK: Autotest – Tesla Model 3 Performance Het bericht Tesla Model 3 gaat als een raket in Noorwegen verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 juni 2019

Autotest – Mercedes-Benz eVito (2019)

De eerste elektrische midsize van De eVito is de eerste volwaardige elektrische bestelwagen in het midsize segment. Het batterijpakket van deze Duitse bestelbus heeft een capaciteit van 41 kWh en geeft de bus een theoretische actieradius van 150 kilometer. De eVito is dus niet bedoeld voor lange ritten op de snelweg. Hij is gemaakt voor de stad. De actieradius is dan ook ruim voldoende voor dit doeleinde. Het bereik ligt uiteraard aan de omstandigheden en hoe je ermee rijdt. Maar ook voor de sportieve rijders onder ons, is een minimaal bereik van 100-120 kilometer voldoende binnen de stad. Elektrisch gemak In de stad ben je met een traditionele bus continu aan het koppelen en schakelen, maar dat is bij de eVito verleden tijd. Een elektrische bus heeft geen versnellingsbak nodig, en is daarom in de stad heel comfortabel. Een ander groot voordeel is het koppel. De elektromotor van 85 kW (116 pk) heeft meteen al het koppel vanaf het allerlaagste moment beschikbaar. En daar ligt dan ook zijn kracht. Het koppel is 290 Nm, wat vergelijkbaar is met een grote dieselmotor. Maar dan zonder rookpluimen bij het optrekken bij het stoplicht. LEES OOK: Mercedes-Benz test met elektrische eSprinter Opladen De batterij kan met een laadcapaciteit van 7,4 kW binnen zes uur geheel worden opgeladen. De bus kan enkel AC-laden. Dat DC snelladen niet mogelijk is lijkt opvallend, maar gek is het niet. De eVito is bedoeld om maximaal 150 kilometer op een dag te rijden. Meer kilometers maakt een busje binnen de stad normaal gesproken niet. Het is daarom niet nodig om een prijzige DC-laadoptie toe te voegen, die in de praktijk nauwelijks gebruikt zal worden. Om het rijbereik te vergroten, zijn er verschillende rijstanden aanwezig op de eVito. Via flippers aan het stuurwiel kan de mate van regeneratief remmen worden afgesteld. Ook worden de prestaties van de elektromotor beperkt als voor de meest conservatieve rijmodus wordt gekozen. Laadruimte Het accupakket van de eVito is in de bodem verwerkt. Zo ligt het zwaartepunt laag. Ook blijft hierdoor het laadvolume achterin even groot als bij de reguliere Vito, namelijk 6,4 kubieke meter. Daarnaast is eVito is niet veel zwaarder dan de normale Vito. Zo is er ook evenveel laadvermogen beschikbaar, namelijk 1.000 kg. Uiterlijk Over het uiterlijk kunnen we kort zijn. Het is gewoon een reguliere Vito. Zoals bij de meeste nieuwe bestelbussen van Mercedes-Benz, is de eVito van een grote zwarte voorbumper voorzien. Misschien niet de mooiste keuze, maar er is wel over nagedacht. Bestelbussen rijden vaak door nauwe straatjes en de eerste plek die beschadigd raakt, is bijna altijd de voorbumper. Door deze grote zwarte bumper hoeft je niet bij ieder klein krasje direct de hele bumper te spuiten, het valt gewoon niet meer op. Erg praktisch dus. LEES OOK: Autotest – elektrische Volkswagen e-Crafter   Aerodynamica Bestelbusjes zijn per definitie vrij groot. Omdat ze veel kilometers maken, is aerodynamica erg belangrijk. Dat scheelt in het verbruik en dus in de kosten. De Vito is over de jaren steeds beter gevormd. Dat zie je bijvoorbeeld aan de koplampen die met een vloeiende beweging naar achterlopen. Een groot verschil met de originele Vito uit 1996. Praktisch Als je de bestuurdersdeur opent, valt één ding meteen op: er is veel zwart plastic. Maar dat zit daar niet voor niets. Een bestelbus is gemaakt om praktisch te zijn. Als je tien keer op een dag in- en uitstapt op een bouwplaats, is het fijn als de bus aan het einde van de week gemakkelijk schoongemaakt kan worden. Dat hoef je met alcantara niet te proberen… Met dank aan de grote achter- en zijdeuren, is het aan alle kanten prettig inladen. Er is ook genoeg opbergruimte beschikbaar in het interieur van de eVito. Je kunt bijna overal je sleutels, je lunch, drinken of papieren opbergen. De stoelen zijn erg comfortabel, ze kunnen duidelijk tegen een hoop slijtage. Ze bieden een goede zitpositie en zijn gemakkelijk schoon te houden. In de eVito zit je hoog en je hebt uitstekend zicht op de weg voor je. Door de goed geplaatste spiegels heb je ook ruim overzicht van wat er naast je en achter je gebeurt. Daarnaast helpen de achteruitrijcamera en parkeersensoren bij het manoeuvreren in krappe straatjes. Conclusie De eVito is een stap in de juiste richting voor Mercedes-Benz. In 2020 wordt de landelijke regeling milieuzones voor dieselrijders geïntroduceerd, en gaat een hele lijst aan grote steden op slot voor diesels. Een dieselbus komt dan in veel binnesteden niet meer binnen, en Mercedes-Benz speelt daar handig op in. Een elektromotor is ideaal in de stad. Zowel voor de bestuurder als voor zijn omgeving. Het klinkt wellicht teleurstellend dat de eVito niet kan DC-snelladen, maar als je naar de statistieken kijkt, is het begrijpelijk. Voor een consument is een actieradius van 120-150 kilometer op één dag een beperking, echter voor een koerier of personenvervoerder binnen de stad is het meer dan voldoende. De eVito gesloten bestelwagen waar wij in reden, is te koop vanaf 41.990 euro (excl. BTW). De eVito Tourer, die geschikt is voor persoonsvervoer, begint vanaf 43.990 euro. Het bericht Autotest – Mercedes-Benz eVito (2019) verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 juni 2019

Wat wil BMW met deze Vision M NEXT vertellen?

De designer aan het woord “De BMW Vision M NEXT biedt een blik in de toekomst van sportief rijden”, zegt Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. “De BMW Vision iNEXT heeft al laten zien hoe autonoom rijden het leven aan boord van onze auto’s zal veranderen; de BMW Vision M NEXT demonstreert hoe state-of-the-art technologie ook de ervaring van zelf rijden nog puurder kan maken en de bestuurder emotioneel meer betrokken. Bij beide modellen ligt de focus sterk op de mensen die erin zitten. Design en technologie maken de ‘EASE’ en ‘BOOST’ ervaringen natuurlijker en nog intenser.” Rijplezier in de toekomst Oké, dus in de toekomst kan een bestuurder kiezen of hij zelf wil rijden of zich juist laat rijden. In de EASE-modus neemt de auto taken over en heeft de bestuurder tijd voor ontspanning. In de BOOST-modus moet je zelf rijden. BMW: “Met de Vision M NEXT onthult BMW zijn kijk op hoe rijplezier er in de toekomst zou kunnen uitzien voor wie het liefst zelf het stuur in handen neemt. “De conceptcar biedt een voorproef van de geëlektrificeerde toekomst van BMW M door de focus te leggen op de actief betrokken bestuurder. Intelligente technologieën in de auto bieden uitgebreide maar zorgvuldig gerichte assistentie om hem of haar tot de ultieme bestuurder te maken.” Opvallende kleuren Het uiterlijk van de BMW Vision M NEXT is geïnspireerd op de BMW i8 Plug-in Hybride, maar er zijn grote verschillen. Kijk bijvoorbeeld naar het lage, wigvormige silhouet, de vleugeldeuren en het opvallende kleurenschema. De voor- en achterkant zijn afgewerkt in de matte neontint Thrilling Orange. De carrosseriekleur heet Cast Silver metallic. Power PHEV aandrijfsysteem Onderhuids schuilt een zogeheten Power PHEV aandrijfsysteem met keuze uit elektrische vierwielaandrijving en pure achterwielaandrijving, met volledig elektrische aandrijving of de kracht van een viercilinder turbobenzinemotor. Het systeemvermogen van 441 kW (600 pk) zorgt voor een topsnelheid van 300 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts drie seconden. In de BOOST+ modus is tijdelijk extra vermogen beschikbaar. De maximale actieradius in volledig elektrische modus bedraagt 100 kilometer. Over het accupakket doet BMW geen uitspraken.   Het bericht Wat wil BMW met deze Vision M NEXT vertellen? verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 juni 2019

Officieel: dit is de Lightyear One, uit Nederland!

Op verschillende manieren opladen De Lightyear One kan via het reguliere stopcontact of met de zon worden opgeladen. Met een regulier stopcontact (3,7 kW) haal je ongeveer 40 kilometer per uur binnen. Met een snellaadstation (50 kW) is dat tot 550 kilometer per uur. Op basis van meteorlogische gegevens van Amsterdam verwacht Lightyear dat je met een jaarkilometrage van zo’n 20.000 kilometer ongeveer 40 procent kunt rijden op zonne-energie. Aerodynamica Om de actieradius zoveel mogelijk te vergroten, hebben de heren en dames van Lightyear – er werken nu zo’n 130 mensen – er alles aan gedaan om de aerodynamica te optimaliseren. Vandaar de druppelvormige carrosserie, de deels gesloten wielkasten achter, smalle banden en zijcamera’s in plaats van conventionele zijspiegels. Ook is er veel werk van gemaakt om het voertuiggewicht zo laag mogelijk te houden. Dankzij een combinatie van een lichtgewicht koolstofvezel body en een aluminium chassis blijft het gewicht beperkt, maar Lightyear noemt nog geen definitieve specs. Het elektrische voertuig heeft in elk wiel een elektromotor. Zo ontstaat vierwielaandrijving. Reserveringen Tot op heden hebben al bijna honderd mensen een Lightyear One gereserveerd. Nog wel even geduld, want de uitlevering van de productieversie begint pas in de loop van 2020. Er komen verschillende varianten op de markt. Lightyear trapt af met de zogeheten Pioneer Edition waarvan 100 exemplaren worden gebouwd. De vanafprijs en aanbetaling van deze Pioneer Edition bedraagt 119.000 euro. Zodra de eerste 100 exemplaren zijn gebouwd, start Lightyear met de productienummers #101 tot #500. Een exemplaar uit die serie reserveren is al mogelijk met een aanbetaling van 19.000 euro. De levering begint in de loop van 2021. Productienummers hoger dan #500 worden pas eind 2021 gebouwd. Een auto reserveren is al mogelijk voor 4.000 euro. Het bericht Officieel: dit is de Lightyear One, uit Nederland! verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 juni 2019

Deze ijscowagen hoor je niet aankomen

Elektriciteit in plaats van diesel Waarom zou Nissan een elektrische ijscowagen bouwen? De reden is simpel. De meeste ijscowagens zijn voorzien van oude dieselmotoren. Terwijl de ijscoman ijsjes verkoopt, blijft de dieselmotor stationair draaien om elektriciteit voor de vriezer op te wekken. Terwijl de motor draait komen er veel schadelijke uitlaatgassen vrij. Nissan Energy ROAM De Nissan e-NV200 is voorzien van een  80 kW (109 pk) sterke elektromotor en een 40 kWh accupakket. De ijscowagen kan in stadsverkeer maximaal 300 kilometer rijden op één acculading. Om te voorkomen dat de koelapparatuur het accupakket leegtrekt, zijn er twee Nissan Energy ROAM accupakketten geplaatst. De ROAM is een energieopslag die uit gebruikte Nissan LEAF-accu’s bestaat. De accupakketten hebben een vermogen van 1,4 kWh en produceren 1 kW per accupakket. Het dak is van een zonnepaneel voorzien om de accu’s op te laden. Via een 230V-stopcontact zijn de accu’s binnen één uur vol. Signaal via smartphone De tijd dat de ijscowagen met een muziekje of belletje de straat in reed is voorbij. Via Twitter laat de Nissan e-NV200 weten dat hij in de buurt is. Vervolgens deelt hij automatisch zijn locatie met je smartphone, zodat je hem makkelijk kunt vinden. Het betalen van een ijsje gebeurt contactloos via een scanner aan de buitenzijde van de ijscowagen. Clean Air Day De e-NV200 is in samenwerking met de ijsfabrikant Mackie’s ter ere van Clean Air Day gebouwd. Mackie’s gebruikt zonnepanelen, windturbines en  biomassa bij het produceren van ijs. Clean Air Day is een campagne in het Verenigd Koninkrijk om aandacht te vragen voor luchtvervuiling. Het is niet bekend of deze bijzondere ijscowagen in productie gaat. Mocht je interesse hebben in een elektrische foodtruck of ijscowagen, lees dan onze autotest over de Nissan e-NV200 Last Mile. Lees ook: Autotest- Nissan e-NV200 Last Mile (2019) Het bericht Deze ijscowagen hoor je niet aankomen verscheen eerst op ZERauto.nl .

20 juni 2019