Krachtige elektromotor, compacte batterij De prototypes – feitelijk gewoon CX-30 ’s – zijn uitgerust met een 143 pk (105 kW) sterke elektromotor met een koppel van 265 Nm. Deze elektromotor haalt zijn energie uit een 35,5 kWh lithium-ion accupakket. Over de oplaadtijden is nog niets bekend. Mazda Maakt binnenkort de officiële cijfers bekend. Waarom een kleine accu? Over de batterij gesproken: die is met 35,5 kWh relatief compact. Dat komt omdat Mazda niet in grote batterijen gelooft. Zoals eerder onthuld op ZERauto.nl/AutoRAI.nl in een interview met Christian Schultze – Director Technology Research & Technical Regulation bij Motor Motor Europe – kiest Mazda voor kleinere accupakketten en eventueel een wankelmotor als range-extender. Verkeerde kant Schultze: “Het is natuurlijk heel opvallend dat er nu auto’s bestaan met een accupakket met een gewicht van soms wel 1.000 kilogram. In die auto’s rijdt voor 95 procent van de tijd slechts één persoon. Als we 1.000 kilogram aan batterij nodig hebben om één persoon van A naar B te brengen, dan gaat het naar mijn mening de verkeerde kant op. Daarnaast is er veel energie nodig om zo’n zware auto op tempo te brengen.” Graphic Mazda onderstreept die gedachte met bovenstaande graphic. Je ziet dat een batterijpakket van 35,5 kWh nagenoeg dezelfde CO2-impact heeft dan een Mazda 3 met benzinemotor. Een accupakket van 95 kWh is vele malen schadelijker. Het bericht Deze Mazda-prototypes rijden elektrisch! verscheen eerst op ZERauto.nl .
hier Ma 25 november in Boxtel (NB). EV cursus voor Gevorderden. Inschrijven kan hier Do 28 november in Groningen. EV cursus voor Groentjes. Inschrijven kan hier Een video impressie van de basiscursus Kijk hier
Aanpassingen Smart presenteert in één keer een vernieuwde Fortwo Coupé, Fortwo Cabrio en Forfour. Kenmerken van die vernieuwde modellen zijn nieuwe LED-koplampen en een aangepaste grille. Smart heeft ook de bumpers aangepast, nieuwe kleuren toegevoegd en het ronde Smart-logo vervangen voor een voluit geschreven Smart-badge. In het interieur introduceert Smart nieuwe infotainmentsystemen. Er is keuze uit drie uitvoeringen: Advanced, Premium of Exclusive. EQ Fortwo, EQ Fortwo Cabrio en EQ Forfour Smart rust de EQ Fortwo, EQ Fortwo Cabrio en EQ Forfour uit met een 60 kW (81,6 pk) sterke elektromotor met een koppel van 160 Nm. De EQ Fortwo heeft een actieradius van 119 tot 135 kilometer, de EQ Fortwo Cabrio 118 tot 132 kilometer en de EQ Forfour 114 tot 130 kilometer. In alle gevallen bedraagt de topsnelheid 130 km/u. Met de standaard 22 kW-boordlader met snellaadfunctie worden de nieuwe modellen, afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden, in iets minder dan 40 minuten opgeladen van 10% tot 80% actieradius als driefase laden mogelijk is. Het bericht Dit is er nieuw aan de opgefriste Smart Fortwo en Forfour verscheen eerst op ZERauto.nl .
Twee vermogensvarianten De Honda e is uitgerust met een elektromotor met een vermogen van 136 pk (100 kW) of met 154 pk (113 kW). Het koppel komt uit op 315 Nm. De elektromotor is op de achteras geplaatst. De Honda e is dus een achterwielaandrijver. Vanuit stilstand bereikt de Honda e binnen ongeveer 8 seconden een snelheid van 100 km/u. De batterij van 35,5 kWh geeft de Honda e een actieradius van maximaal 220 km. Dankzij een snellaadmogelijkheid is de batterij binnen 30 minuten weer tot 80% te laden. De productieversie Naast specificaties heeft Honda ook foto’s vrijgegeven van de definitieve productieversie van de volledig elektrische Honda e. Op eerder vrijgegeven foto’s waren prototypes te zien die voor 95 procent gereed waren. De Honda e op deze foto’s is 100 procent de productieversie. Vijfdeurs hatchback Lekker retro, dat is de beste omschrijving van het design van de Honda e. Het studiemodel van deze elektrische Honda was een driedeurs hatchback. Uiteindelijk heeft Honda gekozen voor een vijfdeurs hatchback. Dat is toch net wat praktischer en bovendien is de vraag naar vijfdeursmodellen veel groter. Vijf schermen Het interieur van de Honda e valt op door een volledig digitaal dashboard met vijf schermen en een online infotainmentsysteem. Het grootste deel van het digitale dashboard van de Honda e bestaat uit twee 12,3-inch LCD-touchscreen. De online diensten en toepassingen die te bedienen zijn via het touchscreen, zijn ook te activeren met stemopdrachten via de Honda Personal Assistant-dienst. Deze Honda Personal Assistant is te activeren door ‘OK Honda’ te zeggen, gevolgd door een vraag of instructie. Via machinaal leren ontwikkelt de technologie in de loop van de tijd een beter begrip van de stem van individuen, zodat deze nauwkeurigere antwoorden kan geven. Bedienen met app Op afstand van hun auto kunnen eigenaren van de Honda e toch verbonden blijven met hun voertuig dankzij de My Honda+-smartphone-app. Je kan met deze app verschillende informatie opvragen, zoals de laadstatus en resterende range, maar je kan ook navigatieopdrachten voor laadpalen en locaties vanaf een mobiel apparaat direct doorsturen naar de auto. De Honda e is daarnaast toegankelijk via een digitale sleutel, zodat de auto via de smartphoneapp te vergrendelen en ontgrendelen is. Nederland krijgt géén voorrang Het officiële debuut van de Honda e vindt plaats op de Autosalon van Frankfurt 2019. Vanafprijzen zijn nog niet bekend. Honda trapt af in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen. Nederland dus niet. Nederlanders die interesse hebben kunnen online al wel hun interesse registreren op de landelijke websites van Honda. Voor Nederland is dat deze link. “In de eerste helft van 2020 wordt de Honda e in Nederland verwacht. De orderboeken openen ook in de eerste helft van 2020”, zegt Georges Dewulf, PR & Marketing Manager van Honda Benelux, in een reactie aan ZERauto.nl/AutoRAI.nl. Het bericht In deze twee varianten komt de Honda e verscheen eerst op ZERauto.nl .
Drie locaties De Taycan beleeft zijn wereldpremière op drie continenten tegelijk. De drie locaties staan in het teken van duurzaamheid. We hebben het tenslotte over een elektrische Porsche. Niet geheel toevallig zijn deze locaties ook de belangrijkste afzetmarkt van het Duitse merk. Waterkracht De eerste locatie is Niagara Falls – op de grens tussen de Amerikaanse staat New York en de Canadese provincie Ontario. De bekende watervallen staan symbool voor waterkracht. Zonne- en windenergie De tweede locatie is een zonnepark in Neuhardenberg bij Berlijn en symboliseert zonne-energie. Het windpark bij het eiland Pingtan, ongeveer 150 kilometer van de Chinese stad Fuzhou, is de derde locatie en vertegenwoordigt windenergie. LEES OOK: PUNTJES OF DE i VOOR ELEKTRISCHE PORSCHE TAYCAN Formule 1-coureur In Berlijn wordt het evenement aan elkaar gepraat door voormalig Formule 1-coureur Mark Webber. De coureur, die tussen 2002-2013 in de koningklasse reed, is sinds 2016 Porsche Brand Ambassador. De sympathieke Australiër reed eerder dit jaar met de Taycan op het Goodwood Festival of Speed. Vijf talen Wie een talenknobbel heeft komt morgen ook aan zijn trekken. De Taycan onthulling wordt namelijk in vijf talen uitgezonden: Engels, Mandarijn, Spaans, Frans und natürlich Duits. De wereldpremière begint om 15:00 Nederlandse tijd en is live te zien op https://newstv.porsche.com . Het bericht Jij kan er bij zijn: de wereldpremière van de Porsche Taycan verscheen eerst op ZERauto.nl .
Sinds 2017 actief Landwind, Qoros, zomaar enkele voorbeelden van Chinese merken die in Europa voet aan land probeerden te zetten. Nu kondigt Aiways aan dat het naar Europa komt. Het merk werd in 2017 opgericht door Samuel Fu en Gary Gu. Twee Chinese zakenmannen die een lange staat van dienst hebben bij onder andere Volvo en Mercedes-Benz. Om van Aiways een succes te maken, creëerden ze een team van werknemers die afkomstig zijn van softwarebedrijven en gerenommeerde automerken zoals Audi, BMW en Volvo. Ken Okuyama Tot het team behoort bijvoorbeeld de Japanse ontwerper Ken Okuyama die in het verleden onder meer de Ferrari 599 GTB en Maserati Quattroporte tekende. Voor de Europese strategie riep Aiways de hulp in van Roland Gumpert, ooit directeur van Audi Sport en bekend van de Gumpert Apollo en de RG Nathalie (in samenwerking met Aiways ontwikkeld). Aiways U5 De auto die Europa moet veroveren is de Aiways U5. Een middelgrote SUV die 4,68 meter lang is en plaats biedt aan vijf personen. Die auto wordt aangedreven door een zelfontwikkelde elektromotor die 140 kW (191 pk) en 390 Nm koppel produceert. In de bodem van de U5 bevindt zich een 65 kWh accupakket dat aan een snellader binnen 44 minuten tot 80 procent opgeladen moet zijn. De Aiways U5 weegt 1.730 kilogram. De actieradius bedraagt op dit moment 503 kilometer volgens de verouderde NEDC-meetmethode. De WLTP-cijfers zijn nog niet bekend. Reken op ongeveer 400 kilometer. Artificial Intelligence Het interieur van de U5 voldoet aan de laatste trends. Het ontgrendelen van de auto gebeurt via een applicatie op je smartphone. Een AI-camera in het dashboard scant vervolgens je gezicht om de voorkeursinstellingen daarop aan te passen. Verder is de U5 voorzien van een automatische parkeerfunctie, noodremfunctie met passagier- en voetgangersherkenning, dodehoekdetectie, rijstrookassistent en adaptieve cruisecontrol. Van Sjanghai naar Frankfurt De hier getoonde U5 is een prototype dat zich in de laatste ontwikkelingsfase bevindt. Het uiteindelijke productiemodel is voor 99 procent gelijk. Om de kwaliteiten van het model te bewijzen, ondernam Aiways een ware monstertocht. De U5 reed namelijk van thuisbasis Sjanghai naar Amsterdam. 12.000 kilometer Tussendoor werd er onder meer gestopt in Rusland, Kazachstan, Noorwegen en Denemarken om de lokale pers kennis te laten maken. Na Amsterdam vertrekt de karavaan richtig Parijs, Zürich en uiteindelijk de IAA in Frankfurt. Op dit moment heeft U5 al meer dan 12.000 kilometer gereden. Volvo-associaties Hoe bevalt zo’n elektrische SUV in de praktijk? Tijdens onze kennismaking hadden wij kort de kans om de U5 van dichtbij te ervaren. Kloppen de vooroordelen over Chinese auto’s? Wat ons betreft niet. Uiteraard hebben we nog niet duizenden kilometers kunnen rijden, maar de eerste indruk is goed. De gebruikte materialen zijn prima en alles voelt solide aan. Het in- en exterieur roepen bij ons direct associaties met de modellen van Volvo op. Hoe de Aiways U5 rijdt, gaan we in 2020 voor het eerst ervaren. Niet te koop Is je interesse gewekt? Op naar de Aiways-showroom dan? Nou, die ga je niet vinden. Aiways wil namelijk afwijken van het traditionele showroomconcept. In plaats daarvan wil het merk pop-up stores in verschillende steden openen. Daar kun je de auto bekijken en proefrijden. Kopen? Dat is helaas nog niet mogelijk. Aiways gaat de U5 in eerste instantie alleen via leaseconstructies aanbieden. Vervolgens bestel je de auto op internet, waarna hij wordt thuisbezorgd. Hoe dat in de praktijk gaat werken, is nog onduidelijk. Begin 2020 verkrijgbaar De eerste exemplaren moeten in september 2019 van de lopende band rollen in de fabriek in Shanghai. De Chinese markt wordt als eerste bediend. Begin 2020 maakt Aiways de stap naar Europa, zo is het plan. Over eventuele leveranciers is nog niets bekend. Wil je de Aiways U5 met eigen ogen aanschouwen? Aiways is op de IAA in Frankfurt aanwezig. Die autobeurs is van 12 tot 22 september geopend. Het bericht Gaat deze Chinese elektrische SUV de markt veroveren? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Belangrijke verkoopgroei “De komst van de nieuwe generatie Ceed leidde in de eerste helft van 2019 tot een verkoopgroei van 40,1% in vergelijking met vorig jaar. Met de nieuwe Plug-in Hybrid-varianten wordt het aanbod nog aantrekkelijker”, stelt Emilio Herrera, Chief Operating Officer bij Kia Motors Europe. “In de eerste helft van 2019 was één op de zeven verkochte Kia-modellen in Europa geëlektrificeerd en deze trend zet zich door.” Aandrijflijn Zowel de Kia XCeed Plug-in Hybrid als Kia Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid is uitgerust met een lithium-polymeer-batterij van 8,9 kWh, een elektrische motor van 60,5 pk (44,5 kW) en een 1,6-liter ‘Kappa’ viercilinder GDI-motor (gasoline direct injection). Het systeemvermogen komt uit op 141 pk en 265 Nm. De Ceed Sportswagon sprint daarmee in 10,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Bij de Kia XCeed is dat 11 seconden. Schakelen gebeurt met een zestraps automaat met dubbele koppeling (6DCT). 37 liter brandstoftank De batterij is geplaatst naast de 37 liter brandstoftank onder de achterbank. Als Plug-in Hybrid heeft de Ceed Sportswagon 437 liter bagageruimte en maximaal 1.506 liter met de in 40:20:40 deelbare achterbank neergeklapt. De bagageruimte van de Kia XCeed Plug-in Hybrid meet 291 liter, uit te breiden tot 1.243 liter met de achterbank neergeklapt. Er is een speciale ruimte onder de bodem van de kofferbak om de laadkabel in op te bergen. Actieradius Op een volle acculading moeten beide modellen ongeveer 60 kilometer elektrisch kunnen rijden, genoeg om elektrisch te rijden van Breda naar Rotterdam of andersom. Onderweg kun je nog wat extra range terugwinnen dankzij regeneratieve remmen. Tijdens afremmen wordt kinetische energie omgezet in bruikbare elektrische energie om de batterij bij het uitrollen of bij het remmen op te laden. Virtual Engine Sound System Overigens zijn beide Kia’s uitgerust met een zogeheten Virtual Engine Sound System van Kia. Dit is een audiowaarschuwingssysteem dat wordt geactiveerd bij lage snelheden of achteruitrijden in de elektrische modus. Dit systeem genereert virtuele geluidsniveaus van maximaal 59 dBA om voetgangers te waarschuwen voor de naderende auto. Kenmerken Je kan de PHEV-versies van de Kia XCeed en Ceed Sportswagon heel eenvoudig herkennen. Onder meer aan de gesloten grille, een ‘eco plug-in’-badge, aangepaste bumpers en speciale wielen. De laadaansluiting is bij beide modellen geïntegreerd in het linker voorspatbord. In het interieur past Kia een laadindicator toe, geplaatst boven op het dashboard zodat de bestuurder de laadstatus van buiten de auto in één oogopslag kan controleren. Alleen voor Europa De verkoop van deze twee nieuwe plug-in hybrides start begin 2020 in Europa. De productie vindt plaats in Žilina, Slowakij. Kia verkoopt de plug-ins alleen in Europa. Het bericht Kia Ceed SW en XCeed krijgen een stekker verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tavascan Allereerst even de naam, want waar komt dat Tavascan vandaan? De CUPRA dankzij zijn naam aan een dorpje in de Pyreneeën. Voor de rest is er geen link. Het klinkt volgens CUPRA vast en zeker gewoon lekker. Elektro-aandrijving De vierdeurs crossover benadrukt volgens CUPRA CEO Wayne Griffiths dat sportieve prestaties naadloos samengaan met elektro-aandrijving. Of de auto in productie gaat? Die kans bestaat, maar CUPRA trapt eerst af met de eerder onthulde CUPRA Formentor, die in 2020 zijn opwachting maakt. Daarnaast komt het submerk met nog twee high-performance plug-in hybridemodellen. Vermogen en prestaties De CUPRA Tavascan Concept heeft twee elektromotoren: één is geïntegreerd op de vooras, de tweede aan de achterzijde. Dat maakt samen vierwielaandrijving. Samen leveren de elektromotoren 306 pk (225 kW). Genoeg kracht om in minder dan 6,5 seconden naar 100 km/u te sprinten. Accupakket In de bodemsectie verwerkt CUPRA een 77 kWh lithium-ion accu waarmee de SUV-coupé ongeveer 450 kilometer moet kunnen afleggen (WLTP). CUPRA heeft de auto zo aerodynamisch mogelijk vormgegeven. CUPRA monteert zelfs 22-inch lichtmetalen turbinewielen die de lucht aerodynamisch langs de coupé-SUV verplaatsen voor zo min mogelijk luchtweerstand. De CUPRA Tavascan Concept beleeft volgende week zijn wereldpremière op de IAA in Frankfurt. Het bericht CUPRA Tavascan Concept lijkt buitenaards verscheen eerst op ZERauto.nl .
Forse tik Autofabrikanten maken zich op voor een nieuwe slag: de verkoop van elektrische auto’s. Vanaf 2020 zullen steeds meer modellen de markt bereiken, aangejaagd door overheden die met milieumaatregelen de verkoop stimuleren. In die slag deelt het Koreaanse Hyundai weer een forse tik uit: de nog maar drie jaar oude IONIQ is ingrijpend vernieuwd. De belangrijkste stap voorwaarts: een in de bodemsectie geplaatste accu met een capaciteit van 38,3 kWh voor de energie. Dat was voorheen een 28 kWh accupakket. De elektromotor levert enerzijds meer power (136 pk in plaats van 116 pk), maar veel interessanter: met een volle accu is de reikwijdte volgens WLTP-normen 311 kilometer. En dat is best een eind. In het kort: Hyundai IONIQ Electric (2019) – AutoRAI TV Uit voorraad leveren En ook bepaald niet onbelangrijk: de auto is per direct leverbaar. Daarmee schaart Hyundai zich in het schaarse rijtje autofabrikanten dat uit voorraad kan leveren. Dat is belangrijk, want bij de aanschaf van auto’s speelt de rekenmachine een steeds grotere rol. De overheid verkleint nu eenmaal jaarlijks de fiscale voordelen op de aanschaf van elektrische auto’s. Profiteer dus zolang het nog kan. Fiscale bijtelling Hoewel fabrikanten allemaal fors inzetten op elektrisch autorijden is op dit moment de vraag groter dan de beschikbaarheid. Vanaf 2020 loopt de fiscale bijtelling voor zakelijke auto’s geleidelijk op. Wie dit jaar (zakelijk) aanschaft hoeft in elk geval tot 2025 slechts 4 procent van de cataloguswaarde op te tellen bij het inkomen. In 2021 is dat 8 procent, daarna loopt dat jaarlijks verder op. Waarbij geldt dat voor aanschafbedragen boven de 50.000 euro altijd 22 procent moet worden bijgeteld. Elektrische auto’s zijn in elk geval tot 2024 vrijgesteld van aanschafbelasting (BPM). Hoofdpijn Die rekensommetjes zorgen voor veel hoofdpijn. Want een auto moet wel voor 31 december 2019 zijn geregistreerd om uit fiscaal oogpunt in het gunstige tarief te vallen. Tja, als je dan zoals Hyundai een vernieuwde IONIQ Electric kan uitbrengen met fraaiere looks en (vooral) veel betere connectiviteit ben je op dit moment natuurlijk spekkoper. Daarbij spelen prijzen ook een rol: die beginnen voor de IONIQ Electric beginnen bij 36.995 euro en lopen op tot 41.995 euro voor de zeer rijk uitgeruste Premium-uitvoering. Connectiviteit Wat betreft die connectiviteit: via de Bluelink-app kun je je telefoon verbinden met je IONIQ. Zo kun je thuis op de bank de status van je auto en van je accu in het vizier houden, maar ook bijvoorbeeld de airco of de verwarming aanzetten. En je kunt de auto altijd terugvinden. Via de app kun je de auto ook nog eens delen met vier andere mensen. Assistentiesystemen Indrukwekkend is de hoeveelheid assistentiesystemen: actieve cruise control, rijstrookhulp, dode hoeksensoren, dat soort zaken vergemakkelijkt het leven van de bestuurder. Een bijzondere feature: omdat het zicht naar achteren door de in tweeën gedeelde achterruit wat beperkt is kun je een camera in de achterklep inschakelen. En dan zie je alles glashelder. Boeiend is de regeneratiefunctie, die de remenergie opslaat in de batterijen. Handmatig kun je vier standen instellen, maar je kunt ook kiezen voor automatisch. Dan past het systeem zichzelf aan de omstandigheden aan: iets meer remkracht in de stad dan op de snelweg en aanpassingen als je een helling afgaat. Degelijk Aan de buitenzijde heeft Hyundai de grille, de voorbumper, de lichtunits én de wielen opnieuw ontworpen. Dat geeft de vijfdeurs hatchback een fris uiterlijk. Niet de allergrootste eyecatcher op de weg, maar gewoon een moderne, degelijk ogende auto. Die ook verkrijgbaar is als IONIQ Hybrid en als IONIQ Plug-in Hybrid. Het interieur wordt opgefleurd door blauwe (licht)accenten. Een klein scherm onder het stuurwiel geeft de bestuurder alle gewenste rij-informatie. Via een beeldscherm van 10,25 inch in de middenconsole kun je alle functies eenvoudig bedienen. Laden In de jongste versie heeft de IONIQ een onboardlader van 7,2 kW versus 6,6 kW voorheen. Aan een snellader van 100 kW is de accu in 54 minuten voor 80 procent gevuld. Aan een standaard laadpunt duurt het ruim zes uur voor de lege accu weer gevuld is. Wie ’s nachts laadt, rijdt ’s morgens dus met een volle batterij. Bij goed gebruik valt er dus uitstekend te leven met zo’n IONIQ Electric. En het rijdt ook nog eens fijn. Wat dat betreft is het nog steeds die allemansvriend die nu dankzij een groter accupakket weer net wat verder komt. Het bericht Autotest – Overtuigt de vernieuwde Hyundai IONIQ Electric (2019)? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Debuut “Met de presentatie van de Porsche 99X Electric komen we een grote stap dichterbij het debuut van Porsche als fabrikant in de Formule E. Nu kijk ik ernaar uit de Porsche 99X Electric op het circuit te zien”, stelt Fritz Enzinger, hoofd Porsche Motorsport en concern-motorsport Volkswagen AG. Halo Porsche heeft gekozen voor klassieke autosportkleuren van het merk. Rondom de ‘halo’ cockpitbescherming is van bovenaf het Porsche-wapen herkenbaar. Volgens Porsche draagt de Porsche 99X Electric tevens bij aan de ontwikkeling van toekomstige volledig elektrische auto’s uit de serieproductie. LMP1 In de Formule E zijn het chassis en de accu voor alle teams identiek, maar de aandrijftechnologie mogen de fabrikanten zelf ontwikkelen. Bij de ontwikkeling ervan konden de ingenieurs gebruikmaken van de ervaring van Porsche uit de LMP1. 800-volt “Terugblikkend kun je zeggen dat we bij het LMP1-project de basis voor de toekomstige deelname van Porsche aan de Formule E hebben gelegd”, verklaart Malte Huneke, technisch projectleider Formule E. “De in de Formule E toegepaste 800-volt-technologie is ook te vinden in de eerste volledig elektrische serieproductiesportwagen van Porsche: de Taycan.” Op naar Saoedi-Arabië De Formule E-aandrijflijn is in de afgelopen maanden getest op circuits en op de testbanken. Het eerste officiële optreden van het TAG Heuer Porsche Formule E-team volgt medio oktober tijdens de Formule E-test op het circuit van Valencia in Spanje. Daar komen beide Porsche 99X Electrics met rijders Neel Jani en André Lotterer voor het eerst in actie. De eerste race staat in november in Saoedi-Arabië op het programma. Het bericht Porsches nieuwe elektrische racer: de 99X Electric Formule E verscheen eerst op ZERauto.nl .
VER-Bestuur Het VER-bestuur is verheugd met de toetreding van Marina tot het bestuur van de vereniging. “Een absolute versterking”, zegt voorzitter Koos Burgman. “Marina is een groot kenner van de wereld van elektrisch rijden en heeft daarin een groot netwerk ontwikkeld. Zij is een echte EV-ambassadeur en heeft al veel rijders en professionals in en buiten de mobiliteitsbranche verder geholpen met haar kennis en inzichten”. Marina spreken? Op 23 september is Marina één van de sprekers op de EV Voor Groentjes cursusavond en kun je al je brandende vragen bij haar kwijt! Interview VER-Bestuurslid Vincent Everts interviewde Marina over haar doelen bij de VER! https://youtu.be/IcpMGt_RI3U
Historie Carver Carver heeft al een aardige historie. In een notendop zetten we eerst even de highlights van Carver op een rij. 1994 – Productie eerste prototype Carver 1997 – Goedkeuring gegeven aan Carver One door RDW 2003 – Productie eerste oplage van Carver One 2006 – Productie Carver One op grotere schaal 2009 – Levering motor zorgt voor productieproblemen Juni 2009 – Faillissement Carver (patenten en bedrijf Carver Engineering blijven buiten faillissement) 2010 – Carver Technology keert terug op de markt, ontwikkelt kanteltechnologie door Maart 2015 – Deal bereikt met Chinese scooterproducent Sunra (Xinri), levering kantelprincipe in licentie. Project komt uiteindelijk niet van de grond. Eind 2015 – Carver start ontwikkeling elektrische Carver Begin 2017 – Prototype Carver krijgt goedkeuring van team om productieklaar te maken 2017 – Samenwerking met Accell Group, moederbedrijf van Batavus, Sparta en Babboe-bakfietsen 2017 – Holding opgericht tussen Carver en Velosophie April 2018 – Presentatie nieuwe Carver, opening orderboeken 2019 – gereed maken productie Meer weten over de toekomstplannen van Carver? Lees dan ons exclusieve interview met Carver-topman Anton Rosier. Leeuwarden Carver richt zich nu dus op – naar eigen zeggen – duurzame mobiliteitsoplossingen om slimmer, sneller en duurzamer van deur tot deur te reizen. Het hoofdkantoor en de assemblagefabriek zijn gevestigd in Leeuwarden. De ontwikkelingsactiviteiten vinden plaats bij Carver Technology in ‘s Gravendeel. De elektrische Carver is ontwikkeld als vervoersalternatief voor forensen en stedelingen. Het voertuig is voorzien van kanteltechnologie en combineert feitelijk de voordelen van een auto met die van een scooter. Elektrische aandrijving De tweepersoons Carver heeft een topsnelheid van 45 km/u, is slechts 88 centimeter breed en helt dankzij de zogeheten Dynamic Vehicle Control maximale 40 graden in bochten. Elk achterwiel wordt aangedreven door een 2 kW sterke elektromotor met 150 Nm. De acceleratie van 0 naar 45 km/u duurt 8 seconden. Dankzij een 5,4 kWh accupakket moet de Carver 100 kilometer kunnen rijden. De oplaadtijd (tot 80%) bedraagt 4,2 uur en 6,5 uur voor 100% opladen. Grappig is de bagageruimte van 75 liter net achter het zitcompartiment. De prijs En wat moet dat kosten? Carver brengt voor het voertuig 7.990 euro in rekening. Er is keuze uit de kleuren Tangerine, White, Gun Metal Grey of Blue. Opties zijn er niet. In het geval dat een Carver voor zakelijke doeleinden wordt gekocht, kan de investering worden gereserveerd voor de VAMIL / MIA (aftrekposten Nederlandse milieu-investeringen). Rekenvoorbeeld: Aankoopprijs Carver ex. BTW: € 7.537 VAMIL: € 5.653 (= 75% van € 7.537) MIA: € 509 (= 13,5% of 50% van € 7.537) Totaal direct aftrekbaar: € 6.162 Aftrekbare vennootschapsbelasting: Minder dan € 200.000 – 20%: € 1.232 Meer dan € 200.000 – 25%: € 1.540 Milieulijst Om in aanmerking te komen voor de VAMIL / MIA moet het voertuig worden vermeld op de Milieulijst, de zogenaamde ‘milieulijst’. In het geval van de Carver is dit B3118. De Carver moet worden geregistreerd met een kenteken om in aanmerking te komen voor de VAMIL / MIA en valt daarom onder de 21% belastingregel. Het bericht Belangrijke mijlpaal voor elektrische Carver verscheen eerst op ZERauto.nl .