136 pk De nieuwe elektrische competitieauto produceert 100 kW (136 pk) en levert direct vanuit stilstand maar liefst 260 Nm aan trekkracht. Daarmee is de elektromotor identiek aan die van de normale Corsa-e. Wel een groot verschil: de Opel Corsa-e Rally is natuurlijk stukken lichter omdat overbodige zaken uit het interieur zijn gehaald. Zomer 2020 In eerste instantie is de ADAC Opel e-Rally Cup onderdeel van de rondes om het Duitse rallykampioenschap en andere geselecteerde evenementen. De rallyklasse start in de zomer van 2020. Minimaal tien kwalificatierondes – gepland in 2021 – vormen een zogeheten ‘Super Season’. De meest getalenteerde deelnemers stroomden rechtstreeks door naar de ADAC Opel Rallye Cup. Opel en de ADAC zetten dit succesvolle concept voort en breiden het uit tot het internationale topniveau van de rallysport. European Junior Rally Championship Als volgende stap na het afronden van de Academy en de ADAC Opel e-Rally Cup, stromen de beste jonge rijders door naar het European Junior Rally Championship met de nieuwe Opel Corsa R2. De integratie van Opel in Groupe PSA biedt mogelijkheden voor toptalenten: zustermerk Peugeot heeft bijvoorbeeld FIA R5-rallyauto’s en Citroën neemt deel aan het FIA World Rally Championship (WRC). Frankfurt De elektrische rallyauto van Opel beleeft zijn wereldpremière op de IAA in Frankfurt (12 tot 22 september 2019). Het bericht Stoer! Dit is de Opel Corsa-e Rally, vervangt ADAM R2 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Symbolisch Veel informatie kan Hyundai nog niet melden, behalve dat het studiemodel symbolisch verwijst naar het ontwerp voor toekomstige elektrische modellen van het merk. “De conceptauto illustreert de designrichting en verkent tegelijkertijd de evolutie van Hyundai’s designtaal volgens het thema ‘Sensuous Sportiness’. Sensuousstaat voor ‘sensueel’, oftewel de grotere emotionele waarde die klanten ervaren door design, Sportiness staat voor ‘sportiviteit’ en de toepassing daarvan in innovatieve mobiliteitsoplossingen.” Het conceptmodel debuteert op de Internationale Automobilausstellung van Frankfurt (IAA), geopend van 10 tot 22 september 2019. Hyundai ?45?Concept Hyundai Pony 1975 Het bericht Komt Hyundai met een moderne Pony? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Maar MPV is een breed begrip, en deze MPV is nog wel in: de V-Klasse. De populaire Mercedes-Benz multi-purpose vehicle is geëlektrificeerd. Hoe hij heet? De EQV. Rich and famous Voor wie is de EQV bedoelt? De EQV is multi-inzetbaar. Hij kan dienst doen als familiebus, personenvervoer of taxi. Maar de V-Klasse wordt ook vaak ingezet als VIP-vervoerder. Denk bijvoorbeeld aan het Koninklijk Huis. Die stappen regelmatig in een geblindeerde V-Klasse. Ook een beetje celebrity wordt op Schiphol afgehaald door een 4- of 6-zits V-Klasse. Stretched limo’s zijn wat dat betreft echt uit de mode. In het premium-bus segment zijn er nog geen andere elektrische opties. Terwijl elektrisch rijden juist hier uitermate geschikt voor is. Elektrische rijden gebeurt namelijk in alle rust en stilte. Comfortabeler kan je eigenlijk niet reizen. Mercedes-Benz neemt nu het voortouw. LEES OOK: AUTOTEST – MERCEDES-BENZ EVITO (2019) Prima cijfers Dan de specificaties. Die zijn niet mis. De EQV heeft voorin een elektromotor die 204 pk levert. In de vloerbodem ligt een accupakket van maar liefst 100 kWh. Die geeft de bus een theoretische actieradius van 400 kilometer. Deze behoorlijke actieradius zal in de praktijk lager uitvallen, maar blijft erg indrukwekkend. De “MPV” kan 11 kW 3-fase (AC-)laden. (DC-)snelladen kan hij tot 110 kW. Daarmee laadt de accu binnen 45 minuten van 10 naar 80 procent. Hetzelfde uiterlijk Het uiterlijk is vrijwel onveranderd, het is een normale V-klasse. De voorbumper is echter wel voorzien van grotere koelinlaten, en de 19-inch lichtmetalen velgen zijn bijna geheel gesloten. De EQV is leverbaar in twee lengtes. De grote versie meet 5,37 meter en de kleinere variant is 5,14 meter. De bus biedt plaats aan maximaal acht inzittenden. De EQV is zeer praktisch en het interieur is eenvoudig opnieuw in te delen. Je kan stoelen of zitbanken toevoegen of verwijderen. 2022 Mercedes-Benz wil in 2022 het gehele modellen-gamma geëlektrificeerd hebben. Dat betekent dat er van elk model een geëlektrificeerde versie leverbaar is. Met de EQV toont Mercedes-Benz wederom aan elektrisch rijden zeer serieus te nemen. Prijzen van de EQV zijn nog niet bekend. Het is ook nog onduidelijk wanneer de elektrische MPV in Nederland leverbaar is. Mercedes-Benz EQV – De comfortabelste VIP-Shuttle!? – AutoRAI TV Het bericht Mercedes-Benz EQV: MPV’s zijn toch uit!? verscheen eerst op ZERauto.nl .
2: De digitale klok in de Taycan staat op 11 minuten over 9. I see what you did there Porsche… 3: De Taycan is de eerste auto waarin Apple Music volledig geïntegreerd is in het infotainmentsysteem. Je hoeft dus niet over te schakelen naar Apple Carplay. De bestuurder kan kiezen uit een muziekbibliotheek met maar liefst vijftig miljoen liedjes. 4. Er is een icoon voor de rijhoogte aanwezig. De Taycan kan dus op verschillende hoogtes worden ingesteld. Een lage stand verminderd de weerstand, en is dus goed voor de actieradius. Een verkeersdrempel zal, in een hoge stand, ook geen probleem zijn. 5: De Taycan heeft een traditioneel pomp logo naast de actieradius staan. Aan de pomp zit echter niet een vulpistool, maar een snoer met een stekker. Het bericht Porsche Taycan heeft vijftig miljoen liedjes aan boord verscheen eerst op ZERauto.nl .
Halogeen De halogeenlamp is inmiddels uit de schappen verdwenen, net als de gloeilamp. De reden? Halogeenpeertjes hebben vaak een energielabel C of D, terwijl energielabel B nu het minimum is. LED-verlichting is de nieuwe standaard. Voor auto’s mogen nog wel halogeenpeertjes worden verkocht. Niet heel vreemd, want nog altijd rijden er miljoenen auto’s rond met halogeenverlichting. Voor die auto’s zijn er nog gewoon halogeenpeertjes te koop. Eigenlijk is een halogeenlamp gewoon een oude gloeilamp, maar de halogeenlamp is gevuld met gas van broom of jodium. Vanwaar dit gas? Simpel: door dit gas wordt de gloeidraad heter waardoor een groter deel van de energie wordt omgezet in licht. Bijkomend voordeel is dat een halogeenlamp een langere levensduur heeft dan een gewone gloeilamp. Halogeenverlichting heeft een witgele kleur zoals je op onderstaande foto ziet. Xenon Zie je een auto rijden met blauwe verlichting? Grote kans dat het om een auto met xenonverlichting gaat. Een xenonlampje is gevuld met gas. Het duurt altijd even voordat de gassen in de lamp zijn opgewarmd om tot de volle lichtsterkte te komen. Om die reden wordt xenonverlichting niet gebruikt voor knipperlichten. Xenonverlichting is veel efficiënter dan halogeenverlichting en ook de lichtopbrengst is hoger. Dat vindt tegemoetkomend verkeer niet altijd fijn. Die denken wellicht dat je met grootlicht rijdt. Een xenonlamp gaat stukken langer mee dan een halogeenlamp. Gemiddeld gaat een xenonlamp tot wel 2000 uur mee. Ze zijn wel een stukje duurder dan halogeenverlichting. LED -koplampen Het woord LED staat voor light-emitting diode. In het Nederlands praten we over een lichtuitstralende diode. LEDs zijn al in 1962 uitgevonden, maar worden nu pas op grotere schaal toegepast, onder meer in auto’s. LEDs hebben als voordeel dat ze een grote lichtopbrengst hebben en ook energiezuinig zijn. Voor LEDjes bestaan verschillende formaten, variërend van 1,8 mm tot 20 mm, waarvan 3 en 5 mm de gangbaarste zijn. Ze kunnen door pootjes of aansluitcontacten op een printplaat worden vastgesoldeerd. Het voordeel voor auto’s is dat het brandstofverbruik daalt en dat de bestuurder meer ziet op de weg waardoor je beter kun anticiperen op de verkeerssituatie. Een LED-lamp kan met ongeveer 15 procent van de energie net zoveel licht produceren als een ouderwetse gloeilamp en is daarnaast liefst 8 tot 10 keer zuiniger dan de halogeenlamp. Matrix LED-systeem Met een Matrix LED-systeem kan er met behulp van klepjes binnen de koplamp een deel van de lichtstraal worden geblokkeerd. Tegemoetkomend verkeer en voorliggers worden niet fel beschenen, maar alle andere gebieden ertussenin en ernaast wel. In feite kun je dus altijd met grootlicht rijden, zonder dat andere weggebruikers er last van hebben. Ook verkeersborden worden met minder fel licht beschenen, waardoor de bestuurder zichzelf niet verblindt door terugkaatsend licht. Nu is zo’n lichtsysteem vaak nog optioneel te bestellen, maar wellicht wordt het in de toekomst wel standaard. OLED De nieuwste ontwikkeling op autolampengebied is OLED-technologie. OLED staat voor Organic Light Emitting Diode. Hoe werkt zo’n lichtsysteem? Dat is best een technisch verhaal. Elke OLED-unit bestaat in ieder geval uit twee elektrodes – waarvan er tenminste één transparant is – en vele dunne laagjes organische halfgeleiders. Dankzij een lage gelijkstroomspanning van 3 tot 4 volt lichten deze laagjes op. Elk laagje heeft een dikte van minder dan een duizendste millimeter. De kleur van de verlichting wordt bepaald door de moleculaire samenstelling van de lichtbron. Uniek aan OLED is dat het platte lichtbronnen zijn. LEDjes zijn bijvoorbeeld halfgeleiderkristallen en zijn dus niet plat. Leuk voor een designer is dat OLEDs traploos dimbaar zijn. Bovendien is het een compacte lichtunit, want andere optische componenten zijn overbodig. Daardoor zijn OLEDs efficiënt, licht en ze hebben nauwelijks koeling nodig. Laserlicht Een andere nieuwe ontwikkeling in autoland is de opkomst van laserlicht. Wel een nadeel: van nature geeft lasergrootlicht een blauw schijnsel. In het verkeer niet handig. Met fosfor is dat op te lossen. Dankzij fosfor wordt het blauwe licht omgezet in wit licht dat geschikt is voor gebruik in het verkeer. Laserlicht is helderder, homogener en scherper en vormt om die reden een ideale aanvulling op LED-koplampen. Laserlicht is met name handig voor bochtverlichting omdat het precies gericht kan worden. Welke verlichting heeft jouw auto? En, welke verlichting heeft jouw auto? Halogeen? LED? Of misschien wel OLED? Feit is dat je zo nu en dan een lampje moet vervangen. Een reservelampje bestellen kan bij de dealer of bij gespecialiseerde webshops. Het Nederlandse auto-onderdelen24 heeft bijvoorbeeld een ruim assortiment aan autolampen . Het bericht Autoverlichting: halogeen, xenon, LED, OLED en laserlicht verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zonne-energie Dankzij het Solar Roof Charging systeem wordt zonne-energie gebruikt om energie op te wekken voor de batterij. Volgens Hyundai neemt hierdoor de brandstofefficiency toe, vermindert de CO2-emissie en wordt de actieradius groter. Schone mobiliteit “Deze technologie met zonnepanelen op het dak laat goed zien dat Hyundai Motor op weg is naar het aanbieden van schone mobiliteit. Met deze technologie kunnen onze klanten de emissie actief nog verder verlagen”, zegt Hyundai’s Senior Vice President Yang. “We streven naar verdere toepassing van deze technologie op andere duurzame modellen in onze line-up.” Solar Roof Charging systeem Waaruit bestaat het systeem eigenlijk? Dat lichten we graag even toe. Het Solar Roof Charging systeem bestaat uit een structuur van silicone zonnepanelen op het dak van de auto. De zonnepanelen kunnen de batterij met 30 tot 60 procent per dag opladen, ook tijdens het rijden. Met zes uur per dag laden met zonnestroom kan het rijbereik van een hybride-auto op jaarbasis met 1.300 kilometer toenemen. Ondersteunende rol Het systeem bestaat ook uit een omvormer die de opgewekte zonne-energie omzet naar een voltage om de batterij op te laden. In eerste instantie vervult het systeem vooral een ondersteunende rol voor het opladen van de batterij, maar in de toekomst opent het perspectieven om voertuigen helemaal zonder fossiele brandstoffen te laten rijden. Europese markt De nieuwe Sonata is al leverbaar in Korea en komt binnenkort ook in Noord-Amerika op de markt. Hyundai heeft momenteel nog geen plannen om de verkoop van dit model naar de Europese markt uit te breiden, maar bekijkt wel de mogelijkheid om het Solar Roof Charging systeem op andere modellen beschikbaar te maken. Het bericht Hyundai’s Solar Roof Charging systeem komt naar meer modellen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Extreem lange rij In een winkelcentrum ontstond er voor de Tesla Store een extreem lange wachtrij met mensen, vergelijkbaar met als Apple een nieuwe iPhone of iPad in de verkoop gooit. Die lange wachtrij is op zich niet heel vreemd, want met Zuid-Koreaanse overheidssubsidies kost een Model 3 in het land omgerekend minder dan 27.000 dollar. Dat komt neer op 24.358 euro! Een Tesla Model 3 begint in Nederland bij 47.800 euro. Flinke subsidies Zuid-Korea geeft flinke subsidies op elektrische auto’s als de Tesla Model 3. De overheidskorting bedraagt 7.400 dollar en daarnaast gelden er nog lokale subsidies die kunnen oplopen tot 9.000 dollar. Onder de streep heb je dan veel range voor relatief weinig geld. Now big crowd of people are waiting to check out the Tesla Model 3 in South Korea, thanks to the gov incentives, the SR+ is starting from below $27k USD, demand is huge. $TSLA #Tesla #Model3 #SouthKorea https://t.co/yOtvrem6ZA — Vincent (@vincent13031925) August 15, 2019 @elonmusk @Tesla @vincent13031925 You have to see this – In South Korea, Once #Model3 opens, so many people want to watch and buy!!!! pic.twitter.com/b4W1hLC2hL — Tae Koan, Ko (@preastro) August 15, 2019 Vlog En als je zin hebt in een Zuid-Koreaanse vlog over de Tesla Model 3, bekijk dan de video hieronder. Het bericht Zuid-Koreanen staan in de rij voor Tesla Model 3 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Servais Knaven, ploegleider van Team Ineos, vertelde voor de semi-klassieker Gent-Wevelgem dit jaar nog aan AutoRAI.nl dat hij elektrische auto’s nog niet snel in het peloton verwachtte. Knaven zei toen: “Toch vanwege de vaak nog beperkte actieradius van de elektrische auto’s. In Nederland is het vrij goed geregeld qua oplaadplekken, maar dat is lang niet overal zo. Bovendien kosten de accupakketten vaak nog ruimte, terwijl we dat juist zo nodig hebben. En renners horen die stille auto’s slecht aankomen, al kunnen ze tegenwoordig ook geluid maken begreep ik. In de toekomst zie ik het zeker wel gebeuren, al is het maar vanwege het verdwijnen van de uitlaatgassen. Dan is achter de auto rijden helemaal een verademing.” Milieuvervuilende sport De organisatie van de Ronde van Noorwegen ligt in handen van de ASO, die ook verantwoordelijk is voor de Tour de France. Zij gaven al eerder aan te zoeken naar milieubesparende maatregelen in het wielrennen. De Ronde van Frankrijk is namelijk een van de grootste, maar ook een van de meest milieuvervuilende evenementen ter wereld. De bekende reclamekaravaan, de duizenden journalisten, de volgauto’s van de ploegen in en naast de wedstrijd, de organisatie… Precieze cijfers zijn niet bekend, maar de CO2-uitstoot moet immens zijn. Elektrische volgauto’s zouden een goede stap zijn, maar dat vraagt veel organisatie. En waar kun je daarmee proefdraaien? We are going electric! #ArcticRace will be the first stage race in the world (!) to use electric cars only during… Geplaatst door Arctic Race of Norway op Woensdag 12 juni 2019 Over drie jaar volledig elektrisch Nou, in Noorwegen dus. Het land waar er tegenwoordig per maand meer elektrische auto’s verkocht worden dan benzine- of dieselauto’s. En waar de infrastructuur er ook klaar voor is. Hoewel, de koers wordt dit jaar in z’n geheel verreden op de prachtige eilandengroep Lofoten. Deze locatie in het noorden van Noorwegen heeft één probleem: daar is de laadinfrastructuur juist minder geregeld. Vijf energiebedrijven losten het probleem op en stelden drie aanhangwagens beschikbaar waar tien auto’s tegelijkertijd kunnen opladen. De elektrische auto’s zijn beschikbaar gesteld aan ondersteunende volgers van de wedstrijd, de ploegleiders rijden nog in gewone benzineauto’s. De organisatie belooft dat de wedstrijd over drie jaar volledig elektrisch zal zijn. Hyundai leverde als mobiliteitspartner van de Ronde van Noorwegen alle elektrische auto’s. De 46 stuks bestaan uit zowel de Hyundai KONA Electric als de Hyundai IONIQ Electric. Het bericht Eerste wielerwedstrijd met elektrische volgauto’s in Noorwegen verscheen eerst op ZERauto.nl .
De aandrijflijn De aandrijflijn van de Cayenne Turbo S E-Hybrid bestaat uit een 4,0-liter V8-biturbomotor met 550 pk en een in de achttraps Tiptronic S transmissie geïntegreerde elektromotor met 136 pk. Het systeemkoppel bedraagt een slordige 900 Nm. Beide carrosserievarianten hebben slechts 3,8 seconden nodig om 100 km/u te bereiken en de topsnelheid komt uit op 295 km/u. Volledig elektrisch rijden kan ook tot maximaal 40 kilometer en met een maximum snelheid van 135 km/u. Accupakket Het benodigde accupakket is verwerkt onder de bagageruimte en heeft een capaciteit van 14,1 kWh. De batterij is binnen 2,4 uur op te laden met een standaard 7,2 kW onboard AC-lader met een output van 400 volt. Met een regulier stopcontact (230 volt) duurt het opladen ongeveer zes uur. Bekijk alle facts en figures in onderstaande infographics. Dit is standaard De Cayenne Turbo S E-Hybrid en Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé zijn standaard uitgerust met het stabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) en het krachtige remsysteem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Ook standaard zijn 21-inch Aero-wielen (22-inch optioneel) en een Sport Chrono Package. Vergeten we bijna de luchtvering Porsche Active Suspension Management (PASM) te vermelden, want ook dát is standaard. Prijs De Cayenne Turbo S E-Hybrid is verkrijgbaar vanaf 190.400 euro, de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé vanaf 194.200. Het bericht Deze plug-in hybride Porsche Cayenne heeft 670 pk! verscheen eerst op ZERauto.nl .
VRAAG 1: Meer actieradius, dan heeft de BMW 225xe Active Tourer dus een groter accupakket? Dat klopt, de vernieuwde BMW 225xe Active Tourer kreeg een lithium-ion accupakket met een hogere capaciteit. Er is nu sprake van 10 kWh in plaats van 7,7 kWh van voorheen. Overigens zijn de afmetingen van de accu niet gewijzigd. Dankzij het nieuwe accupakket kan er tot wel 57 kilometer volledig elektrisch gereden worden. In stadsverkeer is de elektrische range groter, want remmen is energie terugwinnen. De accu wordt simpelweg bijgeladen bij afremmen. Bij conventionele auto’s met alleen een verbrandingsmotor wordt remenergie alleen omgezet in warmte en remstof. VRAAG 2: En hoeveel benzine verbruikt deze plug-in hybride BMW gemiddeld? BMW geeft een gemiddeld brandstofverbruik op van 1,9 liter per 100 kilometer. Dat is een reductie van meer dan 15 procent. Uiteraard is het brandstofverbruik sterk afhankelijk van of de eindgebruiker het accupakket netjes aan de stekker hangt. Opladen kan via een normaal stopcontact met behulp van de standaard meegeleverde laadkabel. Op deze manier is de 10 kWh accu in vijf uur volledig op te laden. Met gebruik van een BMW i Wallbox lukt dat in 3 uur en 15 minuten. De aansluiting voor het opladen zit achter een klepje in het zijscherm linksvoor. VRAAG 3: Waaruit bestaat de aandrijflijn van de 225xe Active Tourer? Er is sprake van een 1,5-liter 3-cilinder-in-lijn turbobenzinemotor met een vermogen van 100 kW (136 pk). Deze drijft via een zestraps Steptronic automaat de voorwielen aan. Een elektromotor van 65 kW (88 pk) drijft de achterwielen aan. Het systeemvermogen komt uit op 165 kW (224 pk) en een maximumkoppel van 385 Nm. VRAAG 4: En hoe zit het met de prestaties? De plug-in hybride accelereert vanuit stilstand naar 100 km/h in 6,7 seconden. De elektromotor zorgt daarbij voor een extra boost, handig tijdens bijvoorbeeld een inhaalactie. De topsnelheid van de BMW 225xe Active Tourer bedraagt 202 km/u. In puur elektrische rijmodus is een maximale snelheid van 130 km/u mogelijk. VRAAG 5: Wat heeft de BMW 225xe Active Tourer standaard De BMW 225xe Active Tourer is standaard uitgerust met akoestische voetgangerswaarschuwing, 17-inch lichtmetalen wielen, Park Distance Control (PDC) achter, Cruise Control met remfunctie en 2-zone automatische airconditioning. Slim is een systeem om het interieur nog voor vertrek te verwarmen of te koelen via BMW Connected met gebruik van een smartphone. Zo gaat er geen kostbare energie verloren onderweg. Je kan de BMW 225xe Active Tourer bestellen als Model Sport Line, Model Luxury Line en Model M Sport. Het bericht 5 vragen over de vernieuwde BMW 225xe Active Tourer verscheen eerst op ZERauto.nl .
Mix van aandrijflijnen “Een enkele oplossing bestaat niet”, zegt Schultze in een exclusief interview met AutoRAI.nl en ZERauto.nl. “In de toekomst zal er sprake zijn van een mix van aandrijflijnen. Alleen richten op batterij-elektrische auto’s is niet verstandig. De toekomst is kleurrijk.” Volledig elektrische auto van Mazda Mazda staat op het punt om zijn eerste volledig elektrische auto te onthullen. Volgens Schultze is dat een zeer interessante auto, omdat dit voertuig optioneel een range-extender heeft in de vorm van een wankelmotor. De wankelmotor keert na lange tijd dus terug bij Mazda, zoals in maart 2018 al door ons wereldkundig werd gemaakt. Compact, licht en zuinig Schultze kijkt uit naar de onthulling van die BEV en stelt dat Mazda een eigen koers vaart wat betreft batterij-elektrische auto’s. “Elke auto heeft zijn eigen doel. Neem de Goggomobil die puur werd ontwikkeld om naar het werk te rijden. Compact, licht en zuinig. Die kenmerken moeten – vind ik althans – ook horen bij een batterij-elektrische auto.” Een accupakket van 1.000 kilogram? Schultze vervolgt: “Het is natuurlijk heel opvallend dat er nu auto’s bestaan met een accupakket met een gewicht van soms wel 1.000 kilogram. In die auto’s rijdt voor 95 procent van de tijd slechts één persoon. Als we 1.000 kilogram aan batterij nodig hebben om één persoon van A naar B te brengen, dan gaat het naar mijn mening de verkeerde kant op. Daarnaast is er veel energie nodig om zo’n zware auto op tempo te brengen.” Je moet kijken naar het totaalplaatje Schultze geeft de voorkeur aan een kleiner accupakket met een kleinere range, want feit blijft dat mensen per dag gemiddeld maar 60 kilometer of minder afleggen. De techneut: “Bovendien is een elektrische auto vaak een tweede auto binnen één huishouden. Je moet ook kijken naar het totaalplaatje, want hoeveel energie is er bijvoorbeeld gestopt in het maken van de batterijen? En hoeveel CO2 is daarbij vrijgekomen.” Andere leverancier De batterij van Mazda’s elektrische auto is overigens afkomstig van een andere partij, omdat Mazda niet de middelen heeft om zelf een batterij te ontwikkelen. “Als een ander bedrijf al heel goed is in het ontwikkelen van een batterij, dan gaan we dat niet zelf doen.” Toekomst wankelmotor En nog even over die wankelmotor, ook wel rotatiemotor genoemd. Mazda gaat deze krachtbron van formaatje schoenendoos optioneel aanbieden als range-extender in de elektrische auto die op stapel staat, speciaal voor de mensen die net wat meer range willen. Wat is Mazda nog meer van plan met die wankelmotor? We vragen het aan Schultze. Hydrogen Highway “De wankelmotor is heel veelzijdig, je kan er werkelijk alle kanten mee op. Een voorbeeld: ongeveer tien jaar geleden was er een groot project in Noorwegen, genaamd Hydrogen Highway. Daaraan nam Mazda als onderdeel van een test deel met een RX-8 Hydrogen, een waterstofauto dus. Die test verliep probleemloos. De wankelmotor is uitstekend geschikt voor waterstof. Er zijn dus mogelijkheden. Een Mazda met alleen een rotatiemotor is technisch mogelijk, wie weet wat de toekomst brengt. Maar voor nu brengen we de wankelmotor alleen terug als range-extender.” Het bericht Mazda-techneut: “De focus ligt te sterk op elektrische auto’s” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Alzenau De elektrische raceauto van Hyundai Motorsport is ontworpen in het hoofdkwartier van Hyundai Motorsport in het Duitse Alzenau. Daar wordt de auto ook ontwikkeld en gebouwd. Op de komende internationale autoshow IAA in Frankfurt, begin september, vindt de onthulling plaats. Elektrische racer Via social media kanalen heeft Hyundai Motorsport inmiddels video’s geplaatst waarin een glimp van de nieuwe, elektrische racer te zien is. Of dit de in oktober 2018 door AutoRAI.nl aangekondigde N-supercar is, is op dit moment nog niet duidelijk. De kans is wel aanwezig natuurlijk. Nieuwe periode Andrea Adamo, Team Director van Hyundai Motorsport, zegt: “Ons team in Alzenau werkt al maanden hard aan onze enerverende elektrische raceauto. Binnenkort kunnen we het resultaat daarvan laten zien. Het belooft een mooie nieuwe periode voor ons bedrijf te worden en is een natuurlijke uitbreiding van onze activiteiten in de autosport, die aanhaakt bij de huidige trends en innovaties in de auto-industrie als geheel.” Hyundai Motorsport Hyundai Motorsport heeft een afdeling die raceauto’s levert aan privéteams: de zogenoemde Customer Racing-divisie. Die is opgericht in september 2015 en heeft sindsdien de i20 R5, de i30 N TCR en de Veloster N TCR ontwikkeld. Deze auto’s hebben ondertussen overal ter wereld en in allerlei klassen overwinningen en titels veroverd. Het bericht Onthulling elektrische raceauto Hyundai Motorsport nabij verscheen eerst op ZERauto.nl .