Nieuws

Skoda CITIGOe iV (2020): de eerste indrukken

Is de nieuwe CITIGOe iV ruim voorin? Ja, de zitting van de CITIGOe iV is identiek aan de reguliere Citigo, ook personen van ruim 1,80 meter kunnen goed zitten op de stoelen met gefixeerde hoofdsteun. In de bodem verwerkt Skoda het accupakket. LEES OOK: Skoda Superb iV, de eerste PHEV van Skoda En achterin? Als volwassene kun je hier redelijk zitten, kinderen hebben meer dan genoeg ruimte. Overigens is de CITIGOe iV – net als veel andere auto’s in dit segment – een vierzitter. De bagageruimte is gelijk aan de reguliere versie en meet 250 liter of 923 liter als de achterbank wordt neergeklapt. Simply clever is de dubbele bodem. De achterbank is in twee gelijke delen neerklapbaar. Heeft de CITIGOe iV een goede instap? De instap en zitpositie zijn redelijk laag, daar moet je van houden. Bij het instappen hebben wij geen last van de A-stijl. Mocht je overigens liever een driedeursvariant willen, dan heb je pech. De CITIGOe iV wordt uitsluitend met vijf deuren geleverd. Hoeveel opbergvakken en bekerhouders zijn er? In het interieur tellen we zeven opbergvakken. Er is meer dan genoeg aflegruimte voor kleine spullen. Is er ook gedacht aan oplaadpunten, zoals USB-poorten? Jazeker. De Skoda CITIGOe iV heeft een AUX-aansluiting, een 12-volt stekker en een USB-poort. Hoe zit het met de connectiviteit? Dat hangt van je smartphone af, de auto wordt geleverd met een navigatiedock waarin je de smartphone kunt plaatsen. Vanaf dat moment doet je smartphone dienst als infotainmentsysteem. Een geïntegreerd navigatiesysteem is niet leverbaar. Welke veiligheidssystemen zijn leverbaar? De auto is standaard voorzien van Lane Assist, Hill Hold Control. het pro-actieve remsysteem City Safe Drive en cruise control. Dit kan er beter Bij de concurrentie zijn ondertussen geïntegreerde infotainmentsystemen verkrijgbaar, dat staat toch wat netter. Aan de andere kant: je smartphone is altijd up-to-date. Welke motoren staan er op het menu? Eentje maar! De 83 pk (61 kW) en 210 Nm sterke elektromotor in combinatie met een 36,8 kWh lithium-ion accupakket. Deze batterij bestaat uit 168 168 individuele cellen is 30 centimeter dik (1,1 meter lang, 1,7 meter breed). Met een 40 kW-gelijkstroomlader en het CCS (Combined Charging System) duurt het een uur om een lege accu tot 80 procent op te laden. Bij een wisselstroomwallbox (7,2 kW) duurt volledig laden van een lege accu ruim 4 uur en bij een 2,3 kW thuislaadstation 12,5 uur. Uiteraard is het accupakket ook via een traditionele 230 V-aansluiting te laden. Dan duurt het nog langer. De actieradius bedraagt 265 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. De compacte Skoda sprint in 12,5 seconden van 0-100 km/u en de tussensprint van 60-100 km/u duurt 7,6 seconden. Hoeveel moet de nieuwe Skoda CITIGOe iV kosten? Skoda maakt de vanafprijs van de elektrische CITIGOe iV op een later moment bekend. Wanneer kan ik de Skoda CITIGOe iV kopen bij de dealer? Vanaf januari 2020 is de CITIGOe iV leverbaar. Nog even geduld dus. Het bericht Skoda CITIGOe iV (2020): de eerste indrukken verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 mei 2019

Officieel: nieuwe Opel Corsa-e

Opel Corsa-e De eerste beelden die we van de nieuwe Opel Corsa te zien krijgen, zijn van de elektrische Corsa-e. Dit is ook de eerste uitvoering van de Corsa die in de verkoop gaat. De orderboeken openen medio juli. De benzine- en dieselversies volgen later. De nieuwe Corsa is technisch nagenoeg hetzelfde als de nieuwe Peugeot 208. Beide zijn gebouwd op hetzelfde platform en maken gebruik van dezelfde motoren. De aandrijftechniek is hetzelfde als bij de elektrische Peugeot e-208 en bestaat uit een 50 kWh-batterij die stroom levert aan een elektromotor met 100 kW (136 pk) en 260 Nm. Rijbereik Volgens de officiële WLTP-verbruikstest heeft de Opel Corsa-e een actieradius van 330 km. De batterij kan worden opgeladen met verschillende snelheden via een huishoudelijk stopcontact, wallbox of snellader. Via een snellader is de batterij in 30 minuten tot 80% op te laden. Gebruikers kunnen de laadstatus controleren via de ‘myOpel’ app, waarmee ze ook laadtijden en -kosten kunnen optimaliseren. Verder biedt Opel acht jaar garantie op het accupakket. Rijmodus De actieradius van de Opel Corsa-e is voor een deel afhankelijk van de gekozen rijmodus (Normal, Eco of Sport). In de Sport-stand reageert de motor feller op het pedaal en wordt het maximale vermogen en koppel geleverd. In deze stand accelereert de Corsa-e in 2,8 seconden vanuit stilstand naar 50 km/u. De acceleratie van 0 naar 100 km/u is in 8,1 seconden mogelijk. In de Eco-stand voelt de motor minder krachtig, maar haal je wel de meeste kilometers uit de accu doordat maximaal energie wordt bespaard. LEES OOK: Opel presenteert Grandland X plug-in hybride Meer technologie Verder is de nieuwe Opel Corsa ietsje langer en lager dan zijn voorganger. Het zwaartepunt ligt een stuk lager en mede daardoor stuurt de Corsa strakker in bochten. Hij wordt uitsluitend geleverd als vijfdeurs en biedt aanzienlijk meer technologie dan de vorige Corsa. Zo is het de eerste Opel in deze klasse met adaptieve led-koplampen, een digitaal instrumentarium en radarondersteunende Adaptive Speed Control. De infotainmentsystemen ‘Multimedia Navi’ met een 7,0-inch touchscreen en ‘Multimedia Navi Pro’ met 10,0-inch touchscreen bieden functies als Live Navigation met real-time verkeersinformatie en directe verbinding met pechhulpdiensten en Emergency Call. De prijzen van de nieuwe Opel Corsa-e zijn nog niet bekend, maar hij wordt iets voordeliger dan de Peugeot e-208 die minimaal 36.250 euro kost. Ook qua levertijd doet Opel nog geen uitspraken, maar wij verwachten de eerste leveringen op z’n vroegst pas begin 2020. Het bericht Officieel: nieuwe Opel Corsa-e verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 mei 2019

Flinke levering Nissan LEAF in Zeeland

Lekker goedkoop Van de 48 werknemers rijden er nu 24 in een nieuwe Nissan LEAF. Behalve voor woon-werkverkeer mogen de werknemers ook privéritjes maken met de elektrische auto. “De werknemers betalen een nettobijdrage van 150 euro per maand. Daar komt nog wel 4% bijtelling bovenop voor het privégebruik van de auto. Uiteraard draagt de Sloecentrale ook bij, maar de vergoeding is ongeveer hetzelfde als voor het huidige woon-werkverkeer met benzine- en dieselauto’s. Het is niet duurder”, zegt Kees Laban, commercieel en financieel manager van de Sloecentrale. Er komen nog meer LEAF’s aan Als het aan Laban ligt, worden er in de toekomst nog veel meer LEAF’s aangeschaft. “Dit is geen eenmalig project. De overige werknemers kunnen later altijd nog instappen. Gezien de financieel aantrekkelijke regeling zal dat naar verwachting ook snel gebeuren.” Zelf de stroom opwekken De Sloecentrale investeert daarnaast in de aanleg van laadpalen op het bedrijfsterrein. Die worden geleverd door Ubitricity, dat deels in handen is van energiegigant EDF, die op zijn beurt voor de helft eigenaar is van de Sloecentrale. Als stroomproducent kan de Sloecentrale overigens voordelig het wagenpark opladen. De 24 geleverde exemplaren van de Nissan LEAF zijn voorzien van opvallende bestickering met de slogan ‘Sloecentrale, our power, your energy’. De auto’s zijn geleverd door Nissan-dealer Auto Sturm. Het bericht Flinke levering Nissan LEAF in Zeeland verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 mei 2019

Autotest – Mercedes-Benz EQC 400 4Matic (2019)

Concurrenten Er verschijnen steeds meer middelgrote elektrische SUV’s op de markt. We kennen natuurlijk al de Tesla Model X die als Standard Range minimaal 87.100 euro kost. Maar tegenwoordig staan er ook modellen als de Jaguar I-Pace (vanaf 81.800 euro) en Audi e-tron (vanaf 84.100 euro) in de showroom. Een elektrische BMW iX3 – die al te reserveren is – volgt medio 2020. Vanaf oktober 2019 levert Mercedes-Benz de EQC 400 4Matic uit aan de eerste kopers. Voor nu draagt de EQC met een vanafprijs van 80.995 euro de titel ‘de voordeligste’. Concessies Leuke binnenkomer, maar met een EQC doe je wel een paar concessies. Het zicht rondom is door smalle raampartijen en relatief kleine zijspiegels bijvoorbeeld vrij beperkt. Een smalle achterruit en een dikke C- en D-stijl beperken het zicht naar achteren. Gelukkig heeft de EQC diverse camera’s die dat beperkte zicht rondom compenseren. Mercedes-Benz EQC (2019) – Lekker Praktisch #18 – AutoRAI TV Opladen Opladen is ook een dingetje, want net als bij de Jaguar I-Pace behoort driefasenladen niet tot de mogelijkheden. Opladen aan een publieke laadpaal of thuis aan het stopcontact duurt dus lang. Met 7,4 kW laadkracht is je batterij na ongeveer 11 uur opgeladen. Met een normaal stopcontact mag je rekenen op zo’n 20 uur. Opladen bij een snellader (DC) gaat een stuk sneller (tot 110 kW). In 40 minuten is de batterij dan van 10 tot 80 procent opgeladen. De Tesla Model X en Audi e-tron lopen op het gebied van opladen voor op deze EQC. Slim rijden en laden dus, met die EQC. 652 kilogram Het lithium-ion accupakket van de EQC heeft een capaciteit van 80 kWh en weegt 652 kilogram. Niet heel raar dus dat de EQC een totaalgewicht heeft van een stevige 2.495 kilogram. De batterij – geproduceerd door het Duitse Accumotive dat in handen is van Daimler – bestaat uit 384 cellen en is geplaatst in de bodemsectie van de auto. Kortom: een lekker laag zwaartepunt. “In de praktijk is 400 kilometer haalbaar onder gunstige omstandigheden en een rustige gasvoet.” Actieradius Op papier heeft de EQC een actieradius van 417 kilometer (WLTP). In de praktijk is 400 kilometer haalbaar onder gunstige omstandigheden en een rustige gasvoet. Met een acculading van 77 procent gaf onze testauto een resterende range aan van 302 kilometer. Voor de volledigheid: het trekgewicht bedraagt 1.800 kilogram. Ook caravanbezitters komen dus aan hun… trekken. AMG-prestaties Ondanks het forse wagengewicht is de 4,76 meter lange EQC nog altijd een rappe SUV. Twee elektromotoren genereren samen een piekvermogen van 408 pk (300 kW). Indrukwekkend is het koppel van 760 Nm, direct beschikbaar bij stilstand. Het zal geen verrassing zijn: de vierwielaangedreven EQC levert AMG-prestaties. Van 0 naar 100 is in 5,1 seconden afgewerkt. Uit het oogpunt van efficiency is de topsnelheid afgeregeld op 180 km/u. “De EQC is extreem stil.” Comfort Allemaal leuk en aardig, maar in de EQC is het al snel duidelijk dat de nadruk op comfort ligt. Dat merk je vooral tijdens het rijden over drempels, waar ze in Noorwegen groot fan van zijn. De EQC weet elke ‘bult’ keurig te dempen. Neem de drempels niet met een te hoog tempo, want dan krijgen de schokbrekers door het doordrukkende gewicht een flinke opdonder. Doe maar rustig aan, dan is de EQC in z’n element. Knap werk Ook als het om cruisen gaat, is de EQC een heerlijke metgezel. Dat komt deels door het uitstekende meubilair en de goede verstelbaarheid van de stuurkolom en de stoelen, maar in het bijzonder ook door de stilte aan boord. Alleen wat band-, weg- en windgeluid dringt licht door in de cabine. Maar in het algemeen is de EQC extreem stil. Mercedes-Benz heeft duidelijk niet beknispeld op de geluidsisolatie. Knap werk. “De vierwielaangedreven EQC levert AMG-prestaties.” Handle with care Het interieur kennen we in grote lijnen van de GLC. Het forse digitale display komt uit de A-Klasse en is prettig afleesbaar. Het infotainmentsysteem met persoonlijke assistent ‘Hey Mercedes’ steekt goed in elkaar en is goed te bedienen. Soms is het wel zoeken naar de gewenste functie. De hoogglans zwarte afwerking van de middenconsole oogt fraai, maar is wel extreem gevoelig voor vette vingers, stof en krassen. Handle with care dus. Ruimte aan boord De ruimte aan boord van de EQC is in orde. Het is zeker niet de ruimste in zijn klasse, maar ook volwassenen van 1,85 meter kunnen achterin goed zitten. De achterbank kan volledig worden neergeklapt met twee handige drukknoppen in de bagageruimte. Uitgebreid boodschappen doen of grotere voorwerpen vervoeren is dus goed mogelijk. “Slechts 15 procent van het EQC-platform komt overeen met de GLC.” Middentunnel De tunnel tussen de voetenruimte achterin is een gevolg van dat de EQC zijn basis op bepaalde fronten deelt met de GLC. “Slechts 15 procent van het EQC-platform komt overeen met de GLC”, zegt Christoph Meier, onderdeel van het ontwikkelingsteam van de EQC in gesprek met AutoRAI.nl. “De EQC rolt van dezelfde band als de GLC en C-Klasse Limousine en Estate. De middentunnel bij het voetgedeelte achterin weghalen had een te grote impact op het productieproces. Vandaar dat dit moest blijven. We gebruiken de tunnel nu voor bedrading en een koelelement van het accupakket.” Rijmodi Mercedes-Benz geeft de EQC diverse rijmodi, te weten Comfort, Eco, Sport, Max Range en Individual. In de stand Max Range doet de auto er alles aan om zoveel mogelijk kilometers uit het accupakket te peuteren. In de stand Sport is dat wat minder relevant en levert de aandrijflijn de beste prestaties. In onze optiek is de stand Comfort de beste rijstand voor alledaagsgebruik. Gewoon een mooie mix van comfort en acceleratievermogen. One pedal driving Bij een elektrische auto hoor je het wel vaker: one pedal driving. Oftewel: accelereren en afremmen met het ‘gaspedaal’. Ook wel recupereren genoemd, want tijdens het vertragen wint de auto energie terug voor het accupakket. In de EQC is dat ook mogelijk. Die ‘schakelflippers’ achter het stuurwiel zitten er immers niet voor niets. Er zijn vijf standen: D Auto, D+ (coasting oftewel uitrollen), D (beperkte recuperatie), D- (gemiddelde recuperatie) en tot slot D– (hoge recuperatie). In die laatste stand is one pedal driving mogelijk. De vertraging is in die stand vrij agressief, maar met wat oefening en dus ervaring rem je de EQC keurig af met het ‘gaspedaal’. Ideaal in steden. “Het nieuwe submerk EQ richt zich volledig op elektromobiliteit en bijbehorende services.” ECO-assistent Ook handig is de ECO-assistent. Die gebruikt navigatiegegevens, verkeersbordherkenning en informatie uit de intelligente veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) om de zeilfunctie en energieterugwinning aan te sturen. Ook vertelt het de bestuurder wanneer hij of zij het gaspedaal kan loslaten, bijvoorbeeld omdat er een lagere snelheidslimiet aankomt. EQ staat voor… De EQC is het eerste product van het nieuwe product- en technologiemerk EQ. De naam staat voor ‘electric intelligence’. Dit nieuwe submerk richt zich volledig op elektromobiliteit en bijbehorende services. De bandbreedte loopt van elektrische auto’s via wallboxen en oplaadservices tot private energieopslagunits. Mercedes-Benz verkoopt in de toekomst elektrische auto’s onder de naam EQ. Tot 2022 komt Mercedes-Benz met in totaal negen EQ-modellen. De EQC is een prima begin van Mercedes’ grote elektro-offensief. Conclusie Waarom? De Mercedes-Benz EQC 400 4Matic blijkt niet alleen een zwaargewicht als het gaat om pure kilo’s, maar ook op het gebied van comfort en rijgenot. Die C in de naam heeft dus een dubbele betekenis. Wie een elektrische SUV zoekt met een overvloed aan comfort, kan niet om de EQC heen. De EQC is zeker niet de ruimste. Ook het ontbreken van een driefasenlaadmogelijkheid is een gemiste kans, maar in de basis is de EQC een goed doordachte elektro-SUV. 5 PLUSPUNTEN + Extreem comfortabel + Heel stil + Nette afwerking + Rijke standaarduitrusting + Net zo praktisch als een GLC 5 MINPUNTEN – Niet driefasenladen – Beperkt zicht rondom – Treeplanken hinderlijk bij in- en uitstappen – Zwaar – Hoogglans zwart afwerking gevoelig voor krassen en stof Het bericht Autotest – Mercedes-Benz EQC 400 4Matic (2019) verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 mei 2019

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic (2019): de eerste indrukken

Is de nieuwe Mercedes-Benz EQC 400 4Matic ruim voorin? Het is zeker niet behelpen. De ‘C’ in de naam verklapt dat we hier te maken hebben met een auto van het formaat C-Klasse en GLC. De interieurruimte is vergelijkbaar met deze modellen. Prima dus, ook als je langer bent dan 1,85 meter. En achterin? De been- en hoofdruimte achterin zijn uitstekend. Groot voordeel van een elektrische auto is dat er geen middentunnel naar achteren loopt. Daardoor heb je meer dan genoeg ruimte. De bagageruimte komt neer op 500 liter. Ruim genoeg voor de wekelijkse boodschappen en enkele weekendtassen. De rugleuning van de achterbank kan neergeklapt worden met drukknoppen in de kofferbak. Er ontstaat dan een vlakke laadvloer. Heeft de Mercedes-Benz EQC 400 4Matic een goede instap? Zeker! Het is een SUV en daardoor stap je al wat eenvoudiger in. Het dak loopt bovendien pas na de C-stijl af, waardoor je ook achterin makkelijk instapt zonder je hoofd te stoten. De treeplanken zijn volstrekt overbodig. Ze moeten een aerodynamische functie hebben, maar eigenlijk zitten ze gewoon in de weg. Je broek wordt er ook vies van. Gelukkig kun je de EQC ook zonder bestellen. Hoeveel opbergvakken en bekerhouders zijn er? Niet veel meer dan bijvoorbeeld in een GLC. Je hebt dus een ruim dashboardkastje, ruime deurvakken voor grotere drinkflessen, een handige opbergruimte in de middentunnel en een opbergruimte in de armsteun op de achterbank. Is er ook gedacht aan oplaadpunten, zoals USB-poorten? Zeker, zowel voorin als achterin plaatst Mercedes-Benz zogeheten USB-C-laadpoorten. Ook vinden we 12 volt-aansluitingen. Draadloos je telefoon opladen is mogelijk dankzij de inductielader. Hoe zit het met de connectiviteit? De EQC beschikt over het infotainmentsysteem met MBUX. Daardoor geniet je automatisch van de diensten van de digitale persoonlijke assistent die op te roepen is met een uitspraak als ‘Hey Mercedes’. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto en is eenvoudig te bedienen. Ook handig is de slimme navigatie die locaties van oplaadpunten in de buurt toont. Welke veiligheidssystemen zijn leverbaar? De EQC heeft diverse rijassistentiesystemen, van adaptieve cruise control tot slimme verlichting. Ook rijstrookassistent en een botspreventiesysteem zijn van de partij. Dit kan er beter Het zicht rondom kan beter. Je hebt vrij dikke stijlen. Vooral de C- en D-stijl zijn fors. In combinatie met smalle ruiten resulteert dat in beperkt zicht rondom. Camera’s rondom de auto’s compenseren dat beperkte zicht rondom. Welke motoren staan er op het menu? Voorlopig staat de EQC alleen als 400 4Matic op de prijslijst. In de toekomst staan er meer varianten op stapel, zoals een variant met meer power. Hoeveel moet de nieuwe Mercedes-Benz EQC 400 4Matic kosten? Mercedes-Benz vraagt minimaal 80.995 euro voor de EQC 400 4Matic. Een Audi e-tron begint bij 84.100 euro en een Jaguar I-Pace bij 81.800 euro. De Tesla Model X Standard Range kost 87.100 euro. In 2020 komt BMW nog met de iX3 die een vergelijkbare prijs zal krijgen. Wanneer kan ik de Mercedes-Benz EQC 400 4Matic kopen bij de dealer? Per direct. Althans: een bestelling plaatsen is mogelijk maar wie nu pas bestelt moet geduld hebben. Voor 2019 is de EQC al uitverkocht. Lees de volledige autotest van de nieuwe Mercedes-Benz EQC 400 4Matic binnenkort op ZERauto.nl! Lees ook: Mercedes-Benz EQC voorlopig uitverkocht Het bericht Mercedes-Benz EQC 400 4Matic (2019): de eerste indrukken verscheen eerst op ZERauto.nl .

22 mei 2019

Elektrische Peugeot e-208: de prijzen

Prijzen Peugeot e-208 De Peugeot e-208 komt in twee smaken op de markt. De uitvoering Allure wordt leverbaar vanaf 35.250 euro en is onder andere voorzien van 16-inch lichtmetalen wielen, ingebouwde Peugeot Connect navigatiesysteem en een digitaal instrumentenpaneel. In tegenstelling tot de reguliere Peugeot 208 met benzinemotor wordt de elektrische Peugeot e-208 ook leverbaar als sportief aangeklede GT-uitvoering. Deze gaat minimaal 38.050 euro euro kosten en is in ieder geval voorzien van een sportiever uiterlijk met 17-inch lichtmetalen wielen, karaktervolle led-verlichting aan de voorzijde en alcantara stoelbekleding. LEES OOK: Alle details nieuwe Peugeot e-208 340 km actieradius Op basis van een bijtellingspercentage van 4% betalen leaserijders ongeveer 45 auto bijtelling per maand voor de e-208 Allure en voor de GT circa 48 euro. Een woordvoerder van Peugeot Nederland meldt aan ZERauto.nl dat de genoemde prijzen officieel nog onder voorbehoud zijn en exclusief afleverkosten. De definitieve all-in consumentenprijzen worden binnenkort vrijgegeven. De Peugeot e-208 is voorzien van dezelfde aandrijftechniek als de DS 3 Crossback e-Tense ( rijtest ). In de bodem van de auto ligt een 50 kWh-batterij die stroom levert aan een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. De actieradius volgend de officiële WLTP-test komt uit op 340 km. ZIE OOK: AutoRAI TV – eerste kennismaking nieuwe Peugeot 208 Het bericht Elektrische Peugeot e-208: de prijzen verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 mei 2019

Tien elektrische auto’s om deze zomer mee te toeren

Citroën e-Mehari Wil je lekker uitwaaien aan het strand? Dan kun je kiezen voor deze Citroën e-Mehari. Bij ons is hij niet officieel te koop, maar in België en Frankrijk staan ze gewoon bij de dealer. De e-Mehari heeft een 50 Kw sterke elektromotor en een 30 kWh accupakket. De actieradius bedraagt ongeveer 200 kilometer en de e-Mehari haalt 110 km/u. De e-Mehari heeft overigens weinig van doen met de klassieke Mehari. Die wordt tegenwoordig door diverse klassiekerspecialisten ook van een elektrische aandrijflijn voorzien. Biro Ben je op stedentrip? Dan is deze Biro handig om mee op stap te gaan. Deze kleine stadsauto heeft grote glazen panelen waardoor je goed de stad kunt bekijken. Door zijn compacte afmetingen kun je hem makkelijk op de stoep parkeren. De auto heeft een actieradius van 55 kilometer die optioneel te vergroten is tot 100 kilometer. In Amsterdam struikel je tegenwoordig over deze kleine autootjes. De Moke Electric Wil je de uitstraling van een Mehari, maar de afmetingen van een Biro? Dan is deze Moke Electric wat je zoekt. Het ontwerp is gebaseerd op de Mini Moke, maar gemoderniseerd met een elektrische aandrijflijn, moderne lichtmetalen wielen en een moderner interieur. De Moke Electric is voorzien van een 10 kW sterke elektromotor en 8 12 volt lithium-ion batterijen. Daarmee is hij in staat om maximaal 100 kilometer elektrisch te rijden met een maximum snelheid van 70 km/u. Perfect voor op de boulevard!   Tesla Roadster Wil je liever wat sportievers? Dan is deze Tesla Roadster misschien wel een optie. De Roadster stamt uit 2008 en is het eerste model dat Tesla op de markt bracht. De actieradius bedraagt 390 kilometer op één accu en de auto accelereert in 3,9 seconden naar 100 km/u. De Roadster is door Tesla diverse keren geüpdatet, waarbij vooral de actieradius werd vergroot. De elektrische sportauto is gebaseerd op de Lotus Elise waardoor een sportieve rit geen enkel probleem is. Twizy Klein, eigenzinnig en makkelijk te parkeren: Renault verbaasde vriend en vijand door in 2012 de Twizy op de markt te brengen. Het model is een zogenoemde quadricycle met vier losstaande wielen en een compacte carrosserie waarin twee personen achter elkaar kunnen zitten. Dankzij een 7 kW sterke elektromotor en een 6,1 kWh sterk accupakket kom je maximaal 100 kilometer ver met de Twizy. Door de compacte afmetingen is hij zelfs in de kleinste parkeervakken te parkeren. Vanderhall Edison Je kan de Vanderhall Edison bestempelen als de moderne nazaat van de Morgan 3Wheeler, maar daar doe je deze driewieler echt tekort mee. Deze pure sportauto is voorzien van twee 52 kW sterke elektromotoren die gezamenlijk 132 kW (180 pk) produceren. Die katapulteren de 635 kilogram zwarte Edison in 4,0 seconden naar 100 km/u. De actieradius bedraagt 200 kilometer. Overigens hoef je voor deze exotische sportauto niet naar het buitenland. De Nederlandse importeur en leverancier zit in Den Haag. Smart EQ Fortwo cabrio Smart heeft zich vanaf 2019 volledig op de verkoop van elektrische auto’s gestort. Een van de leukste modellen is de Fortwo Cabrio. De kleine cabriolet is uitgerust met een 82 kW sterke elektromotor en heeft een actieradius van maximaal 159 kilometer. De Fortwo is zelfs leverbaar als extra stoere Brabus met 17-inch lichtmetalen wielen. Jaguar E-Type Zero Jaguar presenteerde in 2017 de E-Type Zero, een volledige elektrische variant van de klassieke roadster. Onder de langgerekte motorkap ligt dit keer geen zes- of twaalfcilinder benzinemotor, maar een elektromotor met 40 kWh lithium-ion batterij. Daarmee heeft de E-Type een actieradius van maximaal 170 kilometer. De nieuwe aandrijflijn heeft ongeveer dezelfde afmetingen en gewicht als het origineel. Daardoor konden de originele ophanging en het chassis behouden blijven. Elke E-Type Zero wordt op bestelling gebouwd. eRuf Greenster Het Duitse Ruf is een officiële autofabrikant dat op basis van Porsches 911 de bizarste creaties bouwt. In 2009 verbaasde ze iedereen door de eRuf Greenster te presenteren. Een volledig elektrische Porsche 911 die een actieradius van 250 kilometer heeft. De elektromotor heeft 368 pk en 950 Nm koppel. Dankzij de klassiek ogende Targa-beugel doet deze 911 sterk denken aan de Porsches uit de jaren zestig en zeventig. Bugatti Baby 2 Zoek je liever iets om mee in de eigen achtertuin rond te rijden? Dan is deze Bugatti Baby 2 de auto die je zoekt. De baby 2 is een eerbetoon aan de Baby 1, een speelgoedauto met elektromotor die ooit voor de jongste zoon van Ettore Bugatti gebouwd werd. Ter ere van het 110-jarig bestaan werd het model nieuw leven ingeblazen. Voor 30.000 euro krijg je een schaalmodel in schaal 1 op 2. Dankzij een 10 kW (13,6 pk) sterke elektromotor haalt de Baby 2 een topsnelheid van 45 km/u. Genoeg om jezelf de koning te rijk te voelen op het fietspad of in de achtertuin. Het bericht Tien elektrische auto’s om deze zomer mee te toeren verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 mei 2019

Reportage: Nissan Leaf-accupakket staat straks bij jou thuis

Johan Cruijff Arena Nissan gaat een stap verder en focust niet alleen op elektrisch rijden, maar ook op de ontwikkeling van duurzame gebouwen. Het bekendste voorbeeld daarvan is de Johan Cruijff Arena in Amsterdam. Het dak is bekleed met zonnepanelen en in de ruimte onder het voetbalstadion bevinden zich 148 Leaf-accupakketten. De zonne-energie wordt gebruikt om de Johan Cruijff Arena en de naastgelegen Ziggo Dome en AFAS Live te voeden. Overtollige energie die de zonnepannelen genereren wordt opgeslagen in de accupakketten. 500.000 Iphones De zonnepanelen hebben gezamenlijk een vermogen van 3.000 kW, wat genoeg is om bijvoorbeeld 500.000 iPhones op te laden. Tijdens een stroomstoring kunnen de accupakketten één uur lang 7.000 huishoudens in Amsterdam voeden. Dankzij het innovatieve energiesysteem is de Johan Cruijff Arena het op twee na efficiënste voetbalstadion ter wereld. Jaarlijks wordt er meer dan 11.600 ton CO2 bespaard. Volgens Nissan gaan de accu’s minimaal tien jaar mee. Voor elke inwoner een zonnepaneel De zonnepanelen op het dak van de Arena komen voort uit het idee van de gemeente Amsterdam om voor elke inwoner van de stad (meer dan 860.000) een zonnepaneel te plaatsen. Daarbij werd er simpelweg op Google Maps naar de grootste daken van Amsterdam gezocht, om die te voorzien van zonnepanelen. Behalve de Johan Cruijff Arena kwam daarbij al snel het distributiecentrum van… Nissan in beeld. Vanuit Nissan Motor Parts Center worden onderdelen door heel Europa verzonden. Het dak van het megacomplex bleek groot genoeg om bijna 9.000 zonnepanelen te plaatsen. Die genereren jaarlijks 2,8 miljoen kWh energie. Dankzij de zonnepanelen, LED-verlichting in het pand en een duurzame verwarming wordt er jaarlijks 5 miljoen kilogram CO2 bespaard. Leaf-accupakket op zolder Ook op kleinere schaal wordt er geïnvesteerd in duurzame woningen. In het Zuid-Hollandse plaatsje Voorhout wordt een nieuwbouwwijk gebouwd die volledig uit duurzame woningen bestaat. Dankzij de stevige isolatie en het grote glasoppervlak worden de huizen zoveel mogelijk door zonlicht verwarmd. Koelen gebeurt vervolgens door opgepompt grondwater dat door leidingen in de vloer loopt. De zonnepanelen op het dak genereren op zonrijke dagen zoveel energie dat er een overschot ontstaat. De overtollige energie wordt opgeslagen in een Nissan Leaf-accupakket op zolder en/of gedeeld met de rest van de wijk. Tijdens de koude wintermaanden wordt de energie benut om het huis op te warmen. Binnenkort verkrijgbaar? Nissan laat zien dat een gebruikt accupakket makkelijk een tweede leven kan krijgen. Op dit moment wordt het xStorage-accupakket al in Groot-Brittannië en Denemarken verkocht. In een interview uit 2018 vertelde Francisco Carranza -Managing Director van Nissan Energy Services- ons dat het accupakket ook in Nederland op de markt verschijnt. Hoe, wat, waar en wanneer is nog steeds niet bekend. De Johan Cruijff Arena, Voorhoutse nieuwbouwwijk en het Nissan Motor Parts Center bewijzen in ieder geval dat het werkt. Het bericht Reportage: Nissan Leaf-accupakket staat straks bij jou thuis verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 mei 2019