Nederland is de koploper als het aankomt op het rijden van elektrische auto’s, blijkt uit onderzoek van advies onderneming ARCADIS. Er is een breed scala beschikbaar aan diverse automodellen die elektrisch zijn en dit aantal blijft groeien. Daarnaast is het bezitten van een elektrische auto redelijk betaalbaar. Dit brede scala aan elektrische automodellen, werd eind 2021 op 183 modellen gesteld. 21 van deze modellen werden in 2021 voor de consumenten toegankelijk gemaakt. Ieder jaar brengen grote automerken meer elektrische modellen uit, waardoor de markt groeit en elektrisch rijden voor veel meer mensen toegankelijk wordt. Een groeiend aantal automerken dat elektrisch rijden mogelijk maakt Er is al een groot aantal automerken dat het rijden van elektrische auto’s mogelijk maakt. Zo hebben Renault, Nissan, Volkswagen en Kia al vele modellen op de markt gebracht. In 2012 presenteerde Tesla hun bekende Model S, de eerste elektrische auto die als hoogwaardig werd beschouwd. Al snel groeide dit model in populariteit en zodoende werd de auto in 2015 tot ‘s werelds best verkochte elektrische auto gekroond. Ook duurdere automerken, waaronder Audi, Mercedes en Volvo, hebben zich aangesloten bij de productie van elektrische auto’s. Auto’s die volledig op elektra rijden, zijn er in veel prijscategorien te vinden. Zo rijdt men al een Renault E-Tech Electric vanaf ongeveer €21.000, een bedrag dat velen wel willen neerleggen voor een elektrische auto. Hoge lithiumprijzen voor autofabrikanten De afgelopen jaren is er een sterke toename in de vraag naar elektrische auto’s zichtbaar. Een steeds groter wordende groep mensen ziet het belang en nut in van elektrisch rijden, waar men eerst nog sceptisch was. Dit zet autofabrikanten onder druk om meer te produceren. Dit blijkt in de praktijk echter lastig te zijn. Elektrische auto’s worden gedreven door een accu, een batterij met een aanzienlijk lange levensduur die ontzettend milieuvriendelijk is. Deze accu’s worden gemaakt uit het alkalimetaal lithium. Lithium wordt voornamelijk uit gesteenten gewonnen. Deze methode is duur, waardoor er ook regelmatig wordt gekozen om het element uit zout water te halen. Prijzen van vele grondstoffen zijn recent immens gestegen, en daarbovenop is lithium niet in overvloed beschikbaar. Binnen de eerste twee weken van 2021 is de prijs voor lithium al met 13% gestegen, nadat dit percentage in 2020 eindigde op 400%. Dit maakt het moeilijk voor autofabrikanten om aan deze grondstof te komen waarmee hun accu’s worden geproduceerd. Als gevolg hiervan, valt de productie van elektrische auto’s langzamerhand stil en wordt de balans in vraag en aanbod steeds meer verstoord. Uitbreiden van snelladers binnen Europa Naast de problemen die autofabrikanten doormaken omtrent de levering van lithium, blijken er ook wat verbeterpunten mogelijk voor elektrisch rijden. Zo geeft een groot deel van elektrische autorijders aan dat er te weinig snelladers langs de wegen staan in andere delen van Europa. Nederland is koploper, met meer dan 600 laadstations en ruim 80.000 laadpunten voor elektrische auto’s. In andere landen binnen Europa liggen deze getallen een stuk lager. Op vakantie gaan met de elektrische auto zorgt daarom voor wat problemen. In november 2021 hebben een aantal grote autofabrikanten daarom de handen ineen geslagen om hier verandering in te brengen. Ford, Mercedes-Benz, BMW, Hyundai en Volkswagen hebben gezamenlijk een bedrag van 700 miljoen euro geïnvesteerd tot aan 2025 voor de aanleg van meer snelladers. Fastned, een Nederlandse onderneming die groots is in snelladers voor elektrische auto’s, heeft ondertussen ook geïnvesteerd. In 2021 had dit bedrijf 164 snellaadstations gebouwd in diverse landen binnen Europa. Op dit moment is Fastned bezig met de bouw van deze oplaadpunten in Frankrijk. Plannen om elektrisch te gaan rijden? Desondanks doet Nederland het nog steeds het best als het aankomt op elektrisch rijden. Met een uitgebreide keuze aan modellen en veel laadpunten op de wegen, is rijden met een elektrische auto geen enkel probleem. Diverse autobedrijven maken het rijden met een elektrische auto gemakkelijk en kunnen u voorzien van advies en informatie over allerlei elektrische modellen. Het bericht Elektrisch rijden: de toekomst van het autorijden verscheen eerst op ZERauto.nl .
Grote of kleine polijstmachine De grootte van de polijstmachine is afhankelijk van het doel wat je met die specifieke machine wil bereiken. De meest gangbare maat is een polijstmachine met een kop voor een pad van 125mm of een 150mm. Met dit formaat kun je gemakkelijk een hele auto polijsten, waarmee je gemakkelijk een auto kan laten glimmen. Met een 125mm/150mm kom je aardig ver als het gaat om detail in het lakwerk, helaas kom je met de 125mm/150mm niet overal tussen om echt de puntjes op de i te zetten als het gaat om de details. Voor bijvoorbeeld een rare vorm in de auto is het soms beter om deze aan te pakken met een wat kleinere machine, om eventuele extra lakschade te voorkomen. In dat geval is een 125mm/150mm te grof om de lak om een moeilijk bereikbare plek goed te kunnen corrigeren. Bij het willen corrigeren van de moeilijk bereikbare plekken kan je beter een machine nemen van 75mm, deze machine is een stuk toegankelijker bij de nauwe plekken op een auto. Mocht je echt een groot en vlak oppervlak moeten polijsten kun je ervoor kiezen om een extra schijf te kopen voor op de polijstmachine van 160mm of 180mm. Het aantal mm staat voor de grote van de polijst pad die op de machine gebruikt wenst te worden. Dure of goedkope polijstmachine Bij een polijstmachine is het meestal zo dat prijs in verhouding staat met kwaliteit. Ondanks dat is de grootste overweging om een dure of goedkope machine aan te schaffen, hoe vaak en waarvoor gebruik je de machine. Ben je een echte perfectionist die alleen het beste van het beste wil? Dan kun je het beste een dure of middel geprijsde polijstmachine van 125mm of 150mm kopen en een kleine dure of middel geprijsde van 75mm. Wil je dat jouw auto er weer strak bij staat voor een mooi bedrag en gebruik je de machine niet heel veel? Dan kun je het beste een goedkope polijstmachine van 125mm of 150mm kopen en zou je als extra voor de details kunnen overwegen om een goedkope 75mm erbij te halen (afhankelijk van de resultaten die je wil bereiken en van de auto). Ben je een echte detailer en laat je het niet alleen bij jouw eigen auto maar doe je ook auto’s voor anderen, dan kun je het beste een dure polijstmachine kopen van 125mm of 150mm en er een kleine van 75mm bij kopen. Het bericht Hoe kies je de beste polijstmachine voor je auto? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Hoge zitpositie Je herkent een SUV doordat de auto hoger op zijn wielen staat dan een reguliere personenauto. Dit heeft enkele voordelen. Eén van de voordelen is de hoge instap. Dit maakt het gemakkelijker om de auto in te stappen. Een ander voordeel is de hoge zitpositie, waardoor je meer overzicht hebt op het overige verkeer. Daarnaast draagt een hoge zitpositie bij aan een veilig gevoel. Veelzijdigheid Het zit al in de naam, ‘utility’ staat namelijk voor het praktisch nut van de auto. Oftewel, het is een gebruiksvoorwerp. Daarom zijn SUV’s voorzien van praktische functionaliteiten, zoals een neerklapbare achterbank, vijfde deur, wielkastbescherming en bumpers die wel tegen een stootje kunnen. Ook vind je in het interieur vaak veel opbergmogelijkheden. Daarnaast zijn SUV’s vaak hoger en breder dan bijvoorbeeld stationwagens. Er ontstaat daardoor meer hoofdruimte, meer ruimte voor iedere passagier en een algemeen ruimtelijker gevoel. Een SUV biedt doordoor een relaxtere rijbeleving. Bovendien zorgt de grootte ervoor dat een SUV eerder gezien wordt, wat de veiligheid ten goede komt. Nog een voordeel is het inladen van spullen in de bagageruimte, dat door de hogere rijhoogte gemakkelijker wordt. Uitstraling De verhoogde bodemvrijheid, dikkere bumpers en bredere wielkasten zorgen voor een robuuste uitstraling. Vaak hebben SUV’s ook grotere wielen die de stoere look afmaken. Het principe van een SUV stamt eigenlijk af van de jaren 90. Een tijd waarin SUV’s 4×4’s of offroaders werden genoemd. Toen verlegde autofabrieken de aandacht van offroad-rijden naar meer luxe, omdat daar vraag naar was vanuit de markt. De SUV’s werden comfortabeler voor op de weg, maar de looks werden behouden. Verschillende segmenten Een SUV komt in allerlei vormen en maten. Het meest gewilde segment binnen de SUV’s is de Compact SUV. Deze hebben de grootte van een C-segment auto, een hatchback, maar staat dus hoger op de poten en is robuuster uitgevoerd. Andere segmenten zijn Fullsize SUV’s, Midsize SUV’s of Crossovers. Ieder segment heeft zo zijn eigen eigenschappen. Naarmate SUV’s langer op de markt zijn, ontstaat er ook vraag naar vernieuwende segmenten. Voorbeelden daarvan zijn SUV’s met een coupé-daklijn of SUV-cabrio’s. SUV occasions Door de groeiende populariteit van de SUV komen er ook meer van dit type auto’s op de occasionsmarkt. Hierdoor wordt het vinden van een geschikte SUV die past bij jouw wensen steeds eenvoudiger. Let er wel op dat een SUV over het algemeen een hogere aanschafwaarde heeft ten opzichte van een conventionele auto van dezelfde grootte. Het bericht De voordelen van een SUV verscheen eerst op ZERauto.nl .
Sinds afgelopen zomer bevoorraadt Heineken-cafés in de Amsterdamse binnenstad met de allereerste 100% elektrisch aangedreven mini biertankwagens ter wereld. Door de sluiting van de horeca waren de elektrische biertankwagens de afgelopen tijd minder actief in de binnenstad. Tijdens de corona persconferentie op 25-1-2022 kondigde minister-president Mark Rutte aan dat de horeca vanaf 26-1-2022 weer gasten mag ontvangen van 05.00 uur ‘s morgens tot 22.00 uur ‘s avonds. Direct na de persconferentie zijn de elektrische biertankwagens de cafés en restaurants weer gaan bevoorraden. Na een sluiting van ruim een maand zorgen zij ervoor dat er voldoende bier op voorraad is, zodat de horeca weer omzet kan draaien. Koploper in zero-emissie vervoer In augustus 2020 werd bekend dat al het Heineken-bier voor de Nederlandse markt voortaan 100% groen wordt gebrouwen. Dat daar nu ook de verduurzaming van het biertransport aan is toegevoegd, is een mooie mijlpaal en een opmaat naar nog meer schone kilometers, vertelt Carl van der Wielen, manager tankbier bij Heineken Nederland. “Wij kiezen bewust voor een groene bedrijfsvoering én groene logistiek. Onze binnenvaartschepen varen volledig elektrisch en wij rijden reeds langere tijd met vrachtwagens met zonnepanelen en accupakketten. Bovendien conformeren we ons aan de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek. Per 1 januari 2025 voeren 57 Nederlandse gemeenten zero emissie-zones in, in hun stadscentrum en de omliggende wijken. Dit betekent dat alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s straks deze zones mogen binnenrijden. Bijvoorbeeld met onze elektrische biertankwagens sorteren wij daar nu al op voor. Daarnaast sluiten de nieuwe biertankwagens perfect aan op het nieuwe beleid van de gemeente Amsterdam, om zwaar en vervuilend verkeer in de binnenstad te weren, de leefbaarheid en verkeersveiligheid te vergroten en overbelasting en verdere schade aan bruggen en kademuren tegen te gaan. Met maximaal 7,5 ton zijn de nieuwe tankwagens namelijk een stuk lichter dan hun voorgangers.” In plaats van te wachten tot vijf voor twaalf, wil Heineken nu al leren van de nieuwe manier van bier leveren in de Nederlandse binnensteden, benadrukt Van der Wielen. “Maar ook van de nieuwe manier van plannen. Immers duurt het opladen met een (snel)lader aanzienlijk langer dan het tanken van diesel. Ook is de actieradius van de elektrische biertankwagens korter. Toch moeten we binnen de venstertijd van 7.00 tot 11.00 uur alle cafés in de binnenstad kunnen beleveren.” Optimum in betrouwbaarheid, (accu)capaciteit en gewichtsreductie Om te komen tot een optimum in betrouwbaarheid, (accu)capaciteit en gewichtsreductie, heeft Heineken de samenwerking gezocht met Duotank. Deze Waalrese firma ontwikkelt, produceert en installeert al meer dan 35 jaar complete biertanksystemen, waarbij de bierkwaliteit gehandhaafd blijft van de brouwerij tot in het glas. Van tank tot vrachtwagen en inclusief bijbehorende bierzakken (inliners), bierslangen, compressors, koelers, flowmeters, et cetera. “Wij produceren biertanks voor klanten over de hele wereld”, vertelt Mark Kleuskens, Manager Automatisering bij Duotank Group BV. “Dankzij de inliner in onze tanks blijven de fijne aroma’s van het bier beter bewaard. Onder meer omdat er geen CO2-druk meer aan het tapproces te pas komt, maar normale perslucht. Bovendien wordt blootstelling aan zuurstof voorkomen.” Waar bierfusten vaak met een palletwagen worden geleverd, is voor het vullen van (kelder)biertanks een biertankwagen nodig, vertelt hij. Duotank heeft hiervoor verschillende typen wagens ontwikkeld en gebouwd. Ook voor Heineken. “De afgelopen jaren hebben we maar liefst tien biertankwagens voor Heineken gebouwd. Ook hebben we mede aan de wieg gestaan van de allereerste 100% elektrische biertankwagens.” Altijd, overal en volledig autonoom Om aan de nieuwe gewichtsrestrictie in Amsterdam te voldoen, hebben Duotank en Heineken kritisch naar elk onderdeel van de biertankwagen gekeken, vertelt Kleuskens. “Ook hebben we goed gekeken naar de ergonomie. Hoe kunnen de chauffeurs zo efficiënt mogelijk leveren in de binnenstad? Hoe kunnen we de doorlooptijd per café zo kort mogelijk houden? En hoe voorkomen we dat de tankwagens de doorstroom van ander verkeer blokkeren? Deze en andere vragen hebben geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe en lichtere bierslang, evenals een optimalisatie van de bierslanghaspel en compressor. Ook hebben we ruim aandacht besteed aan de energievoorziening voor de belevering. Op de biertankwagens zijn een luchtcompressor en bierpomp geïnstalleerd, die gevoed moeten worden met 230 Volt.” Van der Wielen: “Dankzij een mobiel en off-grid energiesysteem kunnen onze chauffeurs altijd, overal en volledig autonoom tankbier leveren. Zij hoeven niet meer bij elk café hun haspel uit te rollen en weer op te rollen. Ook hoeven zij niet langer te zoeken naar een vrij stopcontact. Het uitrollen van de bierslang is voldoende om de biertanks te vullen.” Randvoorwaarden Voor de energievoorziening nam Duotank contact op met Top Systems, dat al diverse energiesystemen voor de bestaande vloot van Duotank en Heineken heeft ontwikkeld en geleverd. “De tankwagen die we voor de bierlevering in de Amsterdamse binnenstad gebruiken, is de FUSO eCanter van Mercedes-Benz Trucks”, aldus Kleuskens. “Deze tankwagen beschikt over een lithium-ion accupack met een maximale spanning van 420 Volt voor de elektrische aandrijving, evenals een 12 Volt accu om de verlichting, centrale vergrendeling en ruitenwissers van stroom te voorzien. In haar specificaties gaf Mercedes-Benz heel duidelijk aan dat we het accusysteem niet teveel mochten belasten. Bovendien hadden we te maken met randvoorwaarden, bijvoorbeeld ten aanzien van de maximale hoeveelheid energie die we mee kunnen nemen. Vanwege de gewichtsbeperkingen én uit comfortoverwegingen zochten we tevens naar een oplossing om de tankwagens én het energiesysteem voor de luchtcompressor en bierpomp met één kabel op te laden.” Autonome energievoorziening “Samen met sectorspecialist Norman Heins heb ik de mogelijkheden voor het energiesysteem onderzocht”, aldus Kleuskens. “Tijdens het rijden en het opladen van de hoofdaccu’s wordt ook de 12 Volt-accu van de FUSO eCanter opgeladen. Hiervoor beschikt de biertankwagen over een DC/DC-omvormer van 200 Ampère, waarvan wij 100 Ampère mogen gebruiken om – tijdens het laden en rijden – het energiesysteem van Top Systems op te laden. We hebben geanalyseerd hoeveel tijd we onderweg zijn om vanaf de rand van de stad naar de diverse cafés te rijden. Maar ook hoeveel energie nodig is voor iedere levering. Op basis hiervan hebben we gezocht naar de ideale balans tussen de energie die je verbruikt voor het leveren van bier en de energie die je terugkrijgt tijdens het opladen en rijden.” Heins: “Op basis van deze berekeningen is gekozen voor drie Relion RB100-LT lithium-ion-accu’s van 100 Ah per stuk. Deze accu’s zijn voorzien van een ingebouwd verwarmingssysteem, zodat zij ook bij lage buitentemperaturen (tot -20 °C) veilig opgeladen kunnen worden met een standaard lader. De accu’s zijn met behulp van een 100 Ampère TS1600C DC/DC omvormer gekoppeld aan de FUSO eCanter, die steeds aangeeft wanneer we 100 Ampère mogen laden. Een Victron Multiplus omvormer/acculader (12/3000) zet de gelijkstroom (DC) van de Relion lithium-ion-accu’s om naar 230 Volt (AC) wisselstroom voor de luchtcompressor en bierpomp. Het energieopslagsysteem wordt intuïtief gemonitord en geregeld door een Victron Color Control GX, terwijl een SmartShunt de capaciteit van de accu’s bewaakt.” Op het dak van de biertankwagens zijn twee zonnepanelen geïnstalleerd; één op de cabine en één op de zogenaamde ‘beleverbox’, aldus Heins. “Een Victron SmartSolar MPPT zonne-laadregelaar (100/30) verzamelt de opgewekte zonne-energie en zet deze om naar een nominale spanning van 12 Volt voor de omvormer en het accupakket.” Om het energiesysteem in te bouwen in de biertankwagens, was een hele puzzel, benadrukt Kleuskens. “Want waar konden we alle componenten kwijt? En wat betekende dit voor de bekabeling? Ook hiervoor heeft Top Systems heel goede support geleverd. De drie accu’s zijn uiteindelijk verspreid over de truck ingebouwd, terwijl de omvormer, MPPT zonne-laadregelaar en andere technieken in het besturingspaneel zijn geplaatst.” Ruim 40% minder CO2-uitstoot Vanuit de Heineken-brouwerij in Den Bosch rijdt op dit moment nog een grote vrachtwagen met 20.000 liter vers Heineken bier naar de rand van de stad. Daar wordt steeds 3.000 liter bier overgepompt naar de 100% elektrische biertankwagens, die fluisterstil en emissieloos circa vijf cafés van vers tankbier voorzien. Dankzij deze mobiele cityhub én de elektrische biertankwagens reduceert Heineken de CO2-uitstoot van het volledige transport vanaf de brouwerij met ruim 40%. Binnen nu en een half jaar wordt het aantal elektrische biertankwagens uitgebreid naar zes, aldus Van der Wielen. “Vanaf dat moment kunnen we ook andere merken bier, zoals Amstel, Brand of Birra Moretti, 100% elektrisch leveren. Onder andere omdat de 3.000 liter tanks uitwisselbaar zijn. Bovendien hebben we dan voldoende capaciteit om zeven dagen per week álle Amsterdamse cafés te beleveren.” Alle biertankwagens gaan twee tot drie shifts per dag rijden. Kleuskens: “Om de biertankwagens te reinigen, hebben we tevens een mobiele reinigingswagen gebouwd met (afval)water- en chemicaliëntanks. Ook deze reinigingswagen is voorzien van een autonoom energiesysteem van Top Systems, met vier Pylontech US2000+ (48V/200Ah) accu’s, een Victron MultiPlus 48/3000/35-16 omvormer/acculader en een SmartSolar MPPT 250/60-MC4 zonne-laadregelaar.” Duurzaam, efficiënt en een nog betere smaak In navolging van de kenmerkende Heineken biertankwagens worden op dit moment ook neutrale biertankwagens gebouwd, met een witte wagen en een tank in de uitstraling van het specifieke biermerk. Op deze wagens kunnen eenvoudig merk wisselingen worden gedaan. Kleuskens: “Ook zijn we druk bezig met een oplossing waardoor het overtanken van bier straks niet meer nodig is. In plaats hiervan worden de tanks straks op de brouwerij gevuld en met een grote oplegger naar de rand van de stad vervoerd. Daar worden ze met behulp van een heftruck omgewisseld op de biertankwagens. Dit proces is niet alleen sneller, maar resulteert ook in een nog betere smaak. Daarmee gaan duurzaamheid, efficiëntie én kwaliteit straks perfect hand in hand.” Bron: https://www.top.systems/nl/nieuws/amsterdamse-horeca-weer-bevoorraad-met-100-groen-en-autonoom-tankbier/ Het bericht Amsterdamse horeca weer bevoorraad met 100% groen én autonoom tankbier verscheen eerst op ZERauto.nl .
Schade rijden Er zijn verschillende gradaties van de term ‘schade’. De meest kleine schades zijn krassen en lakschade. Dit is dan ook de meest voorkomende vorm van schade, want een krasje is zo gemaakt in de lak van een auto, al dan niet door toedoen van iemand anders. Maar ook factoren als het weer in de vorm van een hagelbui kan schade aan een auto veroorzaken. Gelukkig zijn dit vaak relatief kleine schades en makkelijk op te lossen voor een schadehersteller. Een stapje hoger op de ‘schade-ladder’ vinden we de welbekende deuken. Deuken in de bumpers en portieren komen veel voor. Soms door anderen, soms door zelf even niet uit te kijken met het openen van de deur bijvoorbeeld. Door moderne technieken kan een groot deel van de deuken eenvoudig worden verholpen. De ergste vorm van schade is wanneer de auto een ongeluk heeft meegemaakt. Hierbij gaat het meestal om verschillende manieren die gebruikt moeten worden om de auto weer in de oude staat terug te krijgen. Vaak is het een combinatie van schadeherstel en het gebruik van vervangende onderdelen. Schade aan elektrische auto’s Ondanks de verscheidenheid aan systemen die ervoor moeten zorgen dat er geen schade gereden wordt, komt het voor dat er met een elektrische auto toch schade gereden wordt. Heel zuur, zeker als je erachter komt dat prijzen van een reparatie voor een elektrische auto vaak net wat hoger liggen dan bij een simpelere benzine- of dieselauto’s. Complexiteit De reden dat de kosten voor een elektrische auto hoger zijn heeft vooral te maken met de complexiteit van de techniek die elektrische auto’s hebben. Denk aan bijvoorbeeld de camera’s en radars die hersteld of vervangen moeten worden. Maar ook achter de techniek van de portiergrepen of de aansluiting voor de laadkabel zitten ingewikkelde en kostbare technieken. Na het herstellen van de schaden moeten de systemen ook weer op de juiste manier worden afgesteld om de werking ervan te garanderen. Dit alles zorgt voor een rekening die wellicht hoger uit uitvalt dan verwacht in vergelijking met een auto die dergelijke technieken niet heeft. Reparaties Wacht niet te lang met het laten herstellen van een elektrische schade auto . Hiermee voorkom je dat onderliggende gebreken de schade erger maken. Zoals je eerder hebt kunnen lezen lezen, beschikken elektrische auto’s over een veel complexe systemen, tel daarbij op dat sommige onderdelen onder spanning staan en het herstellen kan een gevaarlijk klus worden. Daarom is het niet verstandig om zelf te gaan sleutelen aan een elektrische auto, maar laat reparaties over aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in schadeherstel. Zo kan je met een veilig gevoel de weg weer op. Het bericht Schade aan een elektrische auto verscheen eerst op ZERauto.nl .
1. Renault Te beginnen met Renault. De Fransen bestormden als een van de eerste de EV-markt met de Renault Zoe. De compacte hatchback was leverbaar met verschillende accu-opties waardoor er een ruime keuze is in diverse ranges. Een Renault Zoe occasion verlaagd de drempel om over te stappen naar elektrisch rijden, omdat de prijs van tweedehands exemplaren relatief laag ligt. Andere elektrische auto’s van Renault zijn de Twizy en de Fluenze Z.E. 2. Tesla Een tweedehands Tesla kopen is eenvoudig, want het is een populair automerk. Het hele Tesla-aanbod bestaat uit 100% elektrische auto’s. De zakelijke markt is zeer geïnteresseerd in de Tesla-modellen, omdat het een aantal fiscale voordelen met zich meebrengt. Wanneer je een tweedehands Tesla koopt, kan je met een Tesla gebruik maken van de grote hoeveelheid laadpalen uit het eigen netwerk. Het populairste model is de Tesla Model S. Andere modellen zijn de kleinere Model 3 en de grotere Model X. 3. BMW De laatste jaren richt BMW steeds meer de pijlen op elektrisch rijden met de ‘i’ serie binnen het modellenaanbod. De reden waarom je voor een BMW zou moeten kiezen is de premium kwaliteit en de rijeigenschappen van een BMW. Ze proberen namelijk elektrisch rijden net zo leuk te maken als het rijden met een auto met een diesel- of benzinemotor. Het populairste elektrische model van de Duisters is de nu redelijk betaalbare BMW i3 . 4. Nissan Dat de Japanners goed zijn met elektronica bewijst Nissan des te meer. De Nissan Leaf was bijvoorbeeld een van de eerste voor de massa geproduceerde elektrische auto. Er is daarom een ruim aanbod aan occasions. De Nissan Leaf actieradius verschilt per grootte van de accu. 5. Opel Ook Opel betrad de wereld van elektrisch rijden al in een vroeg stadium. Dat deed het met de Ampera, een futuristisch ogende auto die het platform deelde met de Chevrolet Volt. De eerste generatie betrof een elektrische auto met een range extender. De tweede generatie, de Ampera-e, is een volledig elektrische auto. De Ampera is door de jaren heen relatief sterk gedaald in waarde, wat een mooie overstap naar elektrisch rijden kan zijn voor de particulier. 6. Volkswagen Niet alleen de auto’s met diesel- of benzinemotoren van Volkswagen zijn populair, de elektrisch aangedreven auto’s zijn dat ook. Gewilde elektrische auto’s zijn bijvoorbeeld de e-UP, de e-Golf en de ID.3. Een tweedehands Volkswagen Golf kopen hoeft geen probleem te zijn door het grote aanbod. Deze auto is namelijk jarenlang de beste verkochte auto in Nederland geweest. Waarschijnlijk heeft Volkswagen daarom het uiterlijk van de elektrische variant identiek gehouden aan de modellen met een verbrandingsmotor. 7. Hyundai Hyundai is een populair automerk als het gaat om elektrische auto’s. Een van de populairste elektrische auto’s in Nederland is namelijk de Hyundai Kona Electric. De compacte SUV is een aantrekkelijke keuze voor iedereen die emissievrij en betaalbaar wil rijden. Een andere optie binnen het elektrische aanbod van Hyundai, is de Ioniq. Een Hyundai Ioniq occasion vinden die past bij jouw wensen is goed te doen en wordt alleen maar makkelijker aangezien er meer elektrische auto’s de tweedehandsmarkt zullen betreden in de komende jaren. 8. Fiat Als je op zoek bent een 100% elektrische compacte stadsauto, dan is de Fiat 500E de perfecte auto voor jou. Door tal van personalisatie-opties zijn er een aantal exemplaren te vinden waarmee ongetwijfeld opvalt in de stad. Nieuw is de Fiat 500E nooit geleverd in Nederland en werd daarom massaal uit de Verenigde Staten geïmporteerd. Prijzen voor een tweedehands exemplaar liggen daarom misschien hoger dan je vooraf zou denken. Het maakt de Fiat in ieder geval niet minder gewild. 9. Kia De auto’s van de Zuid-Koreanen staan bekend om hun betrouwbaarheid. Kia is zelfs zo verzekerd van de kwaliteit van hun auto’s dat ze zeven jaar garantie gaven op nieuwe exemplaren. Het kan dus zijn dat je nog fabrieksgarantie hebt als je een occasion koopt. Een populaire elektrische auto van Kia is de Niro. Een goede tweedehands Kia Niro wordt alleen maar makkelijker om te vinden door de populariteit van de auto onder zakelijke rijders. 10. Audi Audi betreedt de markt van EV’s met haar e-tron-modellen. Er is veel keuze bij Audi als je elektrisch wilt rijden. Van de compacte hatchbacks tot grote SUV’s, voor iedere behoefte is er een model te vinden. Let er op dat met een premium merk als Audi, ook premium prijzen gepaard gaan. Het bericht Top 10 populairste merken voor tweedehands elektrische auto’s verscheen eerst op ZERauto.nl .
1. Calculeer verlies in Wanneer de temperatuur daalt krijgt een accu in een elektrische auto het moeilijk, ze kunnen gewoonweg niet tegen de kou. Houd daarom als vuistregel aan dat de range van een elektrische auto in de winter ongeveer 10% minder is dan de gemiddelde actieradius. 2. Laadkabel vastgevroren Het is heel vervelend als je ‘s ochtends bij je auto komt en de laadkabel zit vastgevroren… Dat komt omdat vocht alsnog onder het randje kan komen door bijvoorbeeld sneeuw of regen en dat vervolgens bevriest. Zorg er daarom voor dat je de stekker volledig droog in de aansluiting steekt. En als het gaat sneeuwen of regen in combinatie met vorst, dek dan de boel af met bijvoorbeeld een plastic zak en knoop die goed dicht. Is de kabel ondanks je inspanningen toch bevroren, blaas hem dan warm met een föhn of gebruik slotontdooier. Gebruik geen warm water! 3. Neem je laadkabel mee Je weet dat de actieradius van een elektrische auto drastisch kan afnemen in de winter. De kou kan er daarom voor zorgen dat je een stuk minder ver komt dan je gewend bent. Neem daarom voor de zekerheid altijd de laadkabel mee in de auto, voor het geval je bestemming net even wat verder ligt dan dat je auto wil rijden. 4. Voorverwarmen Verwarm je auto alvast voor voordat je de deur uit gaat. Dan kan je nog even de stroom van het oplaadpunt gebruiken om de auto te verwarmen en ga je met een volle accu de weg op. 5. Eco-modus Gebruik zo veel mogelijk de eco-modus. Dit helpt je bij het doseren van het vermogen, dat je met dit weer echt niet nodig hebt. Daarnaast helpt het ook om zoveel mogelijk van je actieradius te behouden. 6. Winterbanden Een beetje een open deur en niet specifiek gericht op EV’s, maar wel goed om toch te benoemen. Winterbanden geven je extra grip wanneer de ondergrond glad is. In Nederland is het niet verplicht om op winterbanden te rijden, maar toch zijn ze aan te raden. Winterbanden werken namelijk al bij 7°C. Ga je naar het buitenland, check dan goed welke regels daar gelden. In Duitsland bijvoorbeeld ben je wel verplicht om winterbanden te hebben met een minimale profieldiepte van 4mm. 7. Stoelverwarming Het overgrote deel van de elektrische auto is voorzien van stoelverwarming, gebruik het om de auto te verwarmen in plaats van de kachel. Je kan tot wel 25% van de batterij besparen door alleen de verwarming van de stoelen te gebruiken. Weer wat kilometers gewonnen! 8. Elektronica uitzetten Als aanvulling op tip 7 helpt het om voorzichtig te zijn met het stroomgebruik in de auto. Denk bijvoorbeeld aan het opladen van je telefoon, airco, kachel en de achterruitverwarming. Deze verbruiken een hoop stroom. Het wordt allicht minder comfortabel, maar je krijgt er de nodige kilometers voor terug. Hopelijk kun je met bovenstaande tips de winter trotseren met je EV en hier en daar wat kilometers winnen op je actieradius. Heb je geen zin om de deur uit te gaan, beproef dan je geluk bij een van de vele Paypal casino’s . Dan weet je in ieder geval zeker dat je niet hoeft te gokken of je jouw bestemming gaat halen. Het bericht 10 wintertips voor jouw elektrische auto verscheen eerst op ZERauto.nl .
Wat is een wiellager? Van alle onderdelen van een auto zijn de remmen het belangrijkst. Maar remmen kan natuurlijk alleen als de auto in beweging is. De wiellagers zijn juist een super belangrijk onderdeel als de auto vooruit beweegt. Een wiellager zorgt er voor een wiel om zijn eigen as kan draaien door een soepele overbrenging tussen de aandrijfas en het wiel. Klein maar fijn Een lager bestaat uit super sterke stalen kogeltjes, die ingekapseld zijn in een metalen ring. Daarbinnen zijn ze bedekt met een laag vet die ervoor zorgt dat ze kunnen bewegen zonder wrijving. Aan de ene kant van het lager zit het wiel gemonteerd en aan de andere kant de wielnaaf. Hierdoor kan het wiel draaien met minimale wrijving. Een nieuwe wiellager Doorrijden met een kapotte wiellager is allesbehalve verstandig. Hoewel de auto nog wel kan rijden met een defecte wiellager, kan het serieuze schade toebrengen aan omliggende onderdelen van de ophanging of elektronische onderdelen als ABS. In het ergste geval slaat het wiel op slot tijdens het rijden of het wiel kan loskomen van het voertuig. Snel repareren dus! De SKF VKBA 3643 naaf kit heeft een ABS-sensor dus daar hoef je al geen rekening meer mee te houden. Je kunt ervoor kiezen om de wiellager te laten repareren bij een garage of om het zelf te doen. Doe dat laatste alleen als je weet wat je doet. Versleten lagers Hoewel de lagers minimale wrijving hebben, zijn ze vroeg of laat toch een keer versleten. Afhankelijk van het type wiellager verschilt het wanneer deze ongeveer versleten zijn. Een taps toelopende wiellager gaat zo’n 50.000 kilometer mee en een afgedichte lager gaat tot drie keer zo lang mee. Maar ook andere factoren hebben invloed op de conditie van de wiellager. Te weinig vet, sportief rijgedrag, rijden tegen stoepranden en ouderdom spelen allemaal een rol hierin. Symptomen kapotte wiellager Een defecte wiellager is te herkennen een grommend of gonzend geluid vanuit een van de hoeken van de auto. Het geluid verandert vaak bij het nemen van een bocht. Waar het wiellager defect is zal het geluid harder klinken wanneer het wiel aan die kant zwaarder belast wordt. Een andere vorm van een kapotte wiellager is wanneer er speling op zit. Om te controleren of dit daadwerkelijk zo is moet je de auto opkrikken en het wiel boven en onder beet te pakken en te wiebelen aan het wiel. Andere tekenen van een kapotte wiellager zijn een trillend stuur of abnormale slijtage van de banden. Het bericht Alles wat je moet weten over wiellagers verscheen eerst op ZERauto.nl .
Gokje wagen Iedereen waagt wel eens een gokje. De een koopt een oudejaarslot, de ander zet zijn geld op crypto of doet een gokje via casinoraadgever.com. Het spelen op gokkasten blijft ook onverminderd populair in ons land. Daarvoor hoef je tegenwoordig niet eens meer fysiek naar een casino. In het Online Casino kun je mooi prijzen winnen zonder dat je daarvoor de deur uit hoeft. BMW X70 M50i In Florida ging de 50-jarige verpleegkundige Duane Kelloway wel de deur uit en bezocht het Seminole Hard Rock Hotel & Casino, om na een paar lange werkweken in het ziekenhuis wat stoom af te blazen. Kelloway had geen interesse in traditionele gokspellen zoals roulette, blackjack of poker, maar koos ervoor om zijn geluk te beproeven achter een gokkast. Hij wist een paar keer te winnen achter de fruitautomaat, maar geen gekke bedragen. Maar wat hij niet doorhad was dat door zijn overwinningen de totale uitgekeerde winst van het Seminole Hard Rock Hotel & Casino dat jaar tot boven de 1 miljard dollar kwam. Uniek Deze unieke mijlpaal wilde het casino groots vieren en beloonde Kelloway met een hagelnieuwe 2022 BMW X7 M50i, ter waarde van 112.00 dollar. De operatiekamerverpleger wist niet wat hem overkwam toen hij hoorde wat hij gewonnen had. De timing was volgens hem ideaal, want zijn huidige auto was een Ford Tauraus uit 2013 met dik 320.000 kilometer op de teller. Goede timing Kelloway vertelde aan een lokaal televisiestation dat hij oorspronkelijk op vrijdag het casino zou bezoeken, maar dat zijn vrouw, die ook verpleegster is, overtuigde hem een dag later te gaan. “Ik dacht dat ik flauw zou vallen. Om zoveel geluk te hebben om hier op het juiste moment en de juiste plaats en bij de juiste machine te zijn.” Kelloway was die dag niet de enige winnaar. Alle 1.130 gokautomaatspelers die binnen 15 minuten ook wisten te winnen kregen 100 dollar extra uitgekeerd. Spartanburg De gewonnen BMW X7 hoeft niet helemaal uit Europa verscheept te worden, BMW produceert hem namelijk – net als de X3, X4, X5 en X6 – in het Noord-Amerikaanse Spartanburg. Het is de grootste BMW die je kunt krijgen, tot de Duitsers natuurlijk met een X8 komen. BMW X7 M50i De BMW X7 M50i is misschien wel dé versie die je moet hebben. Met een 4,4-liter zes-in-lijn met een vermogen van 530 pk (390 kW) en maximaal 750 Nm aan koppel zul je nooit power tekort komen. Het gemiddeld verbruik van 1 op 9 is met de huidige benzineprijzen wat pittig, maar daar heb je in Amerika niet zoveel last van. En als je hem in Nederland kunt betalen lig je ook niet wakker van de benzineprijzen. In ons land betaal je namelijk minimaal 176.000 euro voor een BMW X7 M50i. Het bericht Verpleger wint in casino de grootste BWM die er is verscheen eerst op ZERauto.nl .
25 verschillende uitvoeringen Ford levert 25 verschillende uitvoeringen van de E-Transit, denk aan een Bestelauto, Bestelauto Dubbele Cabine en Chassis Enkele Cabine, in diverse lengte- of hoogtevarianten. Afhankelijk van de gekozen uitvoering varieert het maximaal toelaatbaar gewicht van 3,5 tot 4,25 ton en is het laadvermogen maximaal 1.616 kilogram (Bestelauto) of 1.967 kilogram (Chassis Cabine). 67 kWh lithium-ion batterij Het accupakket heeft een bruikbare capaciteit van 67 kWh en maakt een actieradius van maximaal 317 kilometer mogelijk volgens de WLTP-testcyclus. Snelladen is mogelijk tot 115 kW. Met die laadkracht is de batterij in 34 minuten weer opgeladen van 15 naar 80 procent. Met een normale 3-fase laadpaal of Wallbox is de batterij volledig opgeladen in circa 7,2 uur, dankzij de 11 kW-on board lader. Dankzij ProPower Onboard is het mogelijk om gereedschap, lampen, laptops en bijvoorbeeld koelaggregaten op locatie van stroom te voorzien. 184 of 269 pk De elektromotor is leverbaar in twee versies – 135 kW (184 pk) of 198 kW (269 pk) – en heeft een maximumkoppel van 430 Nm. Aan motorvermogen dus geen gebrek. De Ford E-Transit wordt in het voorjaar van 2022 bij de Nederlandse Transit Centrum dealers verwacht. Prijzen in Nederland, exclusief belastingen De Bestelauto 350 L2 Ambiente is leverbaar vanaf 49.050 euro, exclusief belastingen. De Bestelauto L2 Trend is er vanaf 51.100 ex ex. Prijzen van de Chassis Cabine beginnen bij 48.675 euro voor de L3 Ambiente en 50.350 euro voor de L3 Trend. Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van de 135 kW sterke elektromotor. De meerprijs van de versie met 198 kW bedraagt 2.150 euro. Later volgen nog de prijzen van de overige uitvoeringen en optionele uitrusting. Uitrusting Ambiente De Ford E-Transit Ambiente is standaard uitgerust met onder meer Electronic Air Temperature Control, SYNC 4 met 12-inch touchscreen, Keyless Start, een elektrische handrem, verwarmbare stoelen, de Quickclear-voorruit en elektrisch bedien- en verwarmbare buitenspiegels. Ook standaard is het FordPass Connect Modem voor onbeperkte tijd toegang tot de diensten van FordPass Pro. Ook inbegrepen zijn een jaar lang toegang tot het FordPass-laadnetwerk en een jaarabonnement op Ford Telematics. Uitrusting E-Transit Trend De Trend vult de uitrusting van de Ambiente aan met systemen die de productiviteit en veiligheid verder verhogen en de bedrijfskosten verlagen. Enkele voorbeelden zijn het Ford Connected Navigation System, Cruise Control, Pre Collision Assist met Pedestrian Detection, Lane Departure Warning, Lane-Keeping Aid en parkeersensoren rondom. De bestelauto uitvoering heeft ook een laadvloerbescherming. Het bericht Flinke batterij voor Ford E-Transit, prijzen onder 50 mille verscheen eerst op ZERauto.nl .
Solterra: twee Latijnse woorden De Solterra is de eerste BEV van Subaru die wereldwijd wordt gelanceerd. De naamgeving is een samentrekking van twee Latijnse woorden Sol en Terra, de woorden voor ‘sun’ (zon) en ‘earth’ (Aarde). Zodoende ontstaat ‘Solterra’. e-Subaru Global Platform Subaru bouwt de Solterra naar eigen zeggen op het e-Subaru Global Platform. Dit platform is in samenwerking met Toyota ontwikkeld als een speciaal voor BEV’s bedoeld platform. Toyota spreekt zelf over een ‘e-TNGA-platform’. Het accupakket is uiteraard in de bodemsectie verwerkt voor een laag zwaartepunt. Ook maakt het accupakket deel uit van de complete structuur om de carrosseriestijfheid- en stevigheid te verbeteren. Interieur Subaru Solterra Het interieur heeft grote overeenkomsten met de Toyota bZ4X. Ook hier zien we een laag instrumentenpaneel en bovenop het instrumentenpaneel gemonteerde klokken. Forse displays mogen niet ontbreken. Aandrijflijn Over de aandrijflijn doet Subaru nog geen uitspraken, maar aangezien Toyota de technische specificaties van de bZ4X al vrijgegeven heeft, is het een invuloefening. Er is wel een klein verschil. Toyota levert zijn bZ4X met voor- of vierwielaandrijving. Subaru kiest – zoals je mag verwachten van dit Japanse automerk met rally-DNA – louter voor de AWD-variant met een 80 kW sterke elektromotor op de vooras en een elektromotor van 80 kW op de achteras. De Subaru Solterra AWD heeft naar verwachting een systeemvermogen van 160 kW (217,6 pk) en 336 Nm aan koppel, goed voor een topsnelheid van 160 km/u en een 0-100-tijd van 7,7 seconden. Batterij De lithium-ion-batterij van de Subaru Solterra AWD biedt een capaciteit van 71,4 kWh. Daarmee moet het model ongeveer 450 kilometer (WLTP) kunnen afleggen op een volle lading stroom. Snelladen kan tot 150 kW (CCS2) waarmee opladen tot 80% van de capaciteit mogelijk is in ongeveer 30 minuten. Rijmodi voor Subaru Solterra De Subaru Solterra krijgt verschillende rijmodi om ook tijdens moeilijke omstandigheden voldoende grip te bieden, denk aan rijden in sneeuw/modder, diepe sneeuw en modder (snelheden tot 20 km/u). Door toevoeging van de nieuwe Grip Control-functie, die het mogelijk maakt om de auto op constante snelheid te laten rijden terwijl de auto ook op slecht wegdek gestabiliseerd wordt, is de bruikbaarheid verder vergroot. Sterke focus op veiligheid Het pakket aan actieve rijhulpsystemen zal in grote lijnen gelijk aan de Toyota bZ4X. Subaru belooft ook een zeer stijve carrosserie. In het geval van een aanrijding absorbeert de structuur die het gewicht naar de verschillende carrosseriegeraamtes overbrengt efficiënt de botsenergie. Dat beschermt niet alleen de inzittenden van de auto, maar beschermt eveneens de hoog-voltagecomponenten in de BEV. Zonnepanelen in het dak Het ligt in de lijn der verwachting dat ook Subaru zonnepanelen in het dak (solar roof) van de auto zal aanbieden. Het past in ieder geval uitstekend bij de Latijnse naam, want ‘sol’ staat voor zon. Dankzij deze zonnepanelen kan de Solterra zonne-energie opslaan in de batterij. Bovendien zijn de zonnepalen altijd actief, met of zonder ingeschakeld contact. Het solar roof-daksysteem moet op jaarbasis genoeg energie opwekken om 1.800 kilometer te rijden. Het bericht Elektrische Subaru Solterra komt bekend voor verscheen eerst op ZERauto.nl .
Woorden van Kia “De Kia Concept EV9 combineert een vooruitstrevend design, ultramoderne technologie en een geavanceerde volledig elektrische aandrijflijn in een baanbrekend totaalpakket”, aldus de fabrikant. Juist, veel wijzer worden we daar nog niet van. Interieurfoto’s Kia Concept EV9 We moeten het voorlopig doen met vijf teaserbeelden. Daarop is de Kia al wel vanuit diverse hoeken te zien. Er zijn zelfs al interieurfoto’s vrijgegeven. Let in het interieur vooral op het ultrabrede display en het opvallend vormgegeven stuurwiel. Binnenkort maakt Kia meer bekend over de EV9. Het bericht Kia EV9 wordt elektrische mega-SUV verscheen eerst op ZERauto.nl .