Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Wat is de actieradius van een elektrische auto?

– Accucapaciteit in kWh De actieradius van een elektrische auto – ook wel rijbereik of range – is ten eerste afhankelijk van de capaciteit van de accu. Die wordt uitgedrukt in kWh (kilowattuur). Hoe hoger de capaciteit in kWh, hoe meer energie de accu kan opslaan en hoe meer kilometers je kunt rijden met een volle accu. – Energieverbruik in Wh/km De tweede belangrijke factor is hoeveel energie er wordt verbruikt tijdens het rijden. Dat verschilt per model, afhankelijk van het gewicht van de auto, de luchtweerstand, de efficiëntie van de elektromotor en dat soort zaken. Het energieverbruik van een elektrische auto wordt meestal uitgedrukt in Wh/km. (wattuur per kilometer). – Stad of snelweg? Ten derde is het rijbereik van een elektrische auto afhankelijk of je in de stad of op de snelweg rijdt. Anders dan bij een benzine- of dieselauto waarbij je steeds naar een hogere versnelling schakelt en daarmee het toerental van de motor en het brandstofverbruik verlaagt, heeft een elektrische auto geen versnellingsbak. Bij een elektrische auto is het simpel: hoe harder je rijdt, hoe sneller de elektromotor draait en hoe meer energie die verbruikt. Bij hogere snelheden op de snelweg neemt de actieradius dus sneller af dan bij lagere snelheden in de stad. Bovendien kun je in stadsverkeer energie terugwinnen met het regeneratieve remsysteem, waarmee je het rijbereik van de elektrische auto kunt vergroten. – Externe factoren Daarnaast heeft (uiteraard) ook de rijstijl van de bestuurder invloed op de actieradius, net als de weersomstandigheden, de verkeerssituatie, de bandenspanning, hoeveel mensen in de auto zitten en het gebruik van (zware) stroomverbruikers, zoals de airconditioning. Minder rijbereik in de winter Verder is de accu in een elektrische auto gevoelig voor lage temperaturen. Hoe kouder de accu, hoe minder energie die kan vasthouden. Normaal gesproken kun je in de winter met een volle accu dus minder ver rijden dan in de zomer. Gelukkig zijn steeds meer elektrische auto’s uitgerust met een systeem om de accu te verwarmen in de winter, of te koelen in de zomer, zodat de accu bij elk weertype zo efficiënt mogelijk fungeert en het verlies aan actieradius minder groot is. Een lithium-ion-accu presteert namelijk het beste bij temperaturen tussen 15 en 25 graden Celsius. LEES OOK: Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee? Hoe wordt de actieradius van een elektrische auto gemeten? Gezien de vele factoren die van invloed zijn op de actieradius van een elektrische auto, is er geen kant-en-klaar antwoord te geven over de werkelijke actieradius in de praktijk. Om wel een indicatie te kunnen geven en elektrische auto’s eerlijk met elkaar te kunnen vergelijken, is de WLTP in het leven geroepen. De WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) is de officiële, onafhankelijke en verplichte meting van het brandstof- of energieverbruik van alle (elektrische) personenauto’s en bestelwagens die in Europa nieuw verkocht worden. Het verbruik wordt in een speciale testomgeving op een rollenbank gemeten bij een omgevingstemperatuur van 23 graden Celsius. Bij een elektrische auto wordt dan een realistische autorit gesimuleerd en het stroomverbruik gemeten bij een rit in stadsverkeer, op de snelweg en een combinatie daarvan. Laatstgenoemde (WLTP gecombineerd) is de actieradius die in alle communicatie genoemd wordt, tenzij anders vermeld. Welke auto heeft de grootste actieradius? De ontwikkeling van accu’s voor elektrische auto’s gaat in rap tempo. Het model dat nu nog indruk maakt met de grootste actieradius van alle elektrische auto’s, is volgend jaar misschien niet zo bijzonder meer. Dit is momenteel de top-5 van elektrische auto’s met de grootste actieradius volgens de WLTP (gecombineerd): 729 km – Mercedes-Benz EQS (108 kW) 663 km – Tesla Model S (90 kWh) 646 km – Mercedes-Benz EQE (90 kWh) 625 km – BMW i7 (105 kWh) 613 km – BMW iX (105 kWh) Hoe kun je de actieradius maximaliseren? Hoe realistische een autorit ook wordt gesimuleerd bij de officiële verbruiksmeting: de actieradius volgens de WLTP komt nooit overeen met de actieradius in de praktijk. Dat je in werkelijkheid 15 tot 20% minder kilometers uit een volle accu haalt ten opzichte van de gecombineerde WLTP-actieradius, is helemaal zo gek nog niet. Toch kun je zelf veel invloed uitoefenen op de actieradius van een elektrische auto. Bijvoorbeeld door een rustige rijstijl aan te houden. Door 100 km/u te rijden op de snelweg in plaats van 120 km/u kun je al behoorlijk veel energie besparen. Neem ook geen onnodige bagage mee om gewicht te besparen, zorg altijd dat je banden voldoende zijn opgepompt en gebruik de airconditioning alleen als het nodig is. De meeste elektrische auto’s hebben overigens een ‘ECO’-stand waarbij alles systemen, inclusief de motor, in een extra verbruiksvriendelijke stand worden gezet om de actieradius te maximaliseren. Last but not least : maak maximaal gebruik van het regeneratieve remsysteem, waarmee je energie terugwint tijdens het remmen en uitrollen. Ook hiermee kun je de actieradius maximaliseren. Het bericht Wat is de actieradius van een elektrische auto? verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 mei 2022

Waarom is een elektrische auto voordeliger in onderhoud?

Laten we meteen met de deur in huis vallen: een elektrische auto is flink voordeliger in onderhoud vergeleken met een benzine- of dieselauto. Dat is opnieuw bevestigd door de After Sales Monitor van BOVAG en RAI Vereniging , gepubliceerd in maart 2022. Uit dit grootschalige onderzoek naar onderhoud en reparatie bij Nederlandse autobedrijven blijkt dat in 2021, over een heel jaar gemeten, gemiddeld € 529 per auto is uitgegeven aan onderhouds- en reparatiekosten. Bij een elektrische auto was dat bedrag een stuk lager: gemiddeld € 340 per jaar. Waarom lagere onderhoudskosten? Een reguliere brandstofauto heeft vooral onderhoud nodig omdat zo’n auto heel veel draaiende onderdelen bevat. De meeste bewegende onderdelen zijn onderhevig aan slijtage en moeten daardoor worden gesmeerd. Door hitte-ontwikkeling moeten veel onderdelen ook worden gekoeld. Koelvloeistof en motorolie moeten echter na verloop van tijd worden vervangen. Ook filtersystemen voor olie en brandstof moeten periodiek worden vervangen. Verder zijn er ook onderdelen die na verloop van tijd kapot kunnen gaan door slijtage of veroudering en volgens de fabrieksvoorschriften na een bepaald aantal kilometers of jaren moeten worden vervangen. Bij een elektrische auto, die dus wordt aangedreven door een elektromotor, is dit allemaal niet van toepassing. Het aandrijfsysteem van een elektrische auto is aanzienlijk minder gecompliceerd en er zijn veel minder onderdelen die bewegen en slijten. Een elektrische auto heeft niet eens een versnellingsbak. Een elektrische auto heeft daarom ook geen vloeistoffen en filters aan boord die na verloop van tijd moeten worden vervangen. Regeneratief remmen Ook de remmen van een elektrische auto slijten minder snel dan bij een brandstofauto. Dat komt doordat een elektrische auto beschikt over een regeneratief remsysteem, waarbij de auto afremt op de motor. Hierdoor hoef je het rempedaal minder vaak te gebruiken – vooral in stadsverkeer – en slijten de remblokken en -schijven dus minder snel dan gebruikelijk. Specialistisch personeel Er zijn natuurlijk wel allerlei andere zaken die bij het reguliere onderhoud van een elektrische auto moeten worden gecontroleerd en waar specialistisch personeel voor nodig is. Denk bijvoorbeeld aan het geavanceerde hoogspanningssysteem en de strenge veiligheidseisen die daarmee gemoeid zijn. Geheel onderhoudsvrij is een elektrische auto niet, maar dat je bespaart op onderhoudskosten, wordt keer op keer in de praktijk aangetoond. Het bericht Waarom is een elektrische auto voordeliger in onderhoud? verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 april 2022

Is elektrisch rijden beter voor het milieu?

Zolang de stroom van het landelijke elektriciteitsnet niet 100% afkomstig is van hernieuwbare bronnen, zoals zonnepanelen en windmolens, is een elektrische auto ook niet 100% groen. Wél als je bijvoorbeeld gebruikmaakt van eigen zonnepanelen. Dan is er geen ‘indirecte uitstoot’. Maar als je de uitstoot tijdens de productie van elektriciteit meerekent, dan moet je toch ook de uitstoot meerekenen die vrijkomt tijdens de productie van benzine en diesel? En hoe zit het dan met de productie van lithium-ion batterijen en het winnen van essentiële grondstoffen voor deze batterijen? Dit zijn allemaal logische vragen als we willen weten hoe milieuvriendelijk een elektrische auto werkelijk is. Maar ook lastige vraagstukken die niet eenvoudig zijn te beantwoorden. Well to wheel Om de indirecte uitstoot van elektrische auto’s te kunnen vergelijken met die van benzine- en dieselauto’s wordt vaak gekeken naar totale uitstoot van alle processen bij elkaar. Dus niet alleen de uitstoot tijdens het rijden, maar ook tijdens de productie van de auto, de productie van brandstoffen/elektriciteit, de uitstoot tijdens het rijden, transportwerkzaamheden en alles daartussenin. De totale uitstoot van al deze factoren bij elkaar opgeteld wordt ook wel de ‘well to wheel-uitstoot’ (WTW) genoemd. Uit onderzoeken van onder andere TNO  en Milieu Centraal blijkt dat de WTW-uitstoot van een elektrische auto 30 tot 40% lager is dan die van een benzine- of dieselauto. Milieu Centraal baseert dit op eigen onderzoek, waarbij de totale CO2-uitstoot (WTW) van een 100% elektrische auto werd berekend en vergeleken met die van een gemiddelde middenklasse benzineauto. Daarbij werd rekening gehouden met de productie van de auto en de batterij, een totaal van 220.000 gereden kilometers en het gebruik van grijze stroom uit Nederland met een CO2-emissiefactor van 0,475 kg CO2/kWh. Verbetering door vergroening In het Klimaatakkoord staat dat tegen 2023 minimaal 70% van de Nederlandse elektriciteit afkomstig moet zijn van hernieuwbare bronnen zoals zon en wind. Door de vergroening van het elektriciteitsnet zal de CO2-besparing van een elektrische auto de komende periode verder toenemen ten opzichte van een brandstofauto. Fijnstof elektrische auto Volgens Milieu Centraal stoot een elektrische auto ook 15 tot 20% minder fijnstof uit vergeleken met een brandstofauto. Fijnstof komt bij een elektrische auto uiteraard niet uit een uitlaat, maar ontstaat door de slijtage van banden en remmen. Door het hoge voertuiggewicht van een elektrische auto hebben de banden het zwaarder te verduren. Dat geldt in principe ook voor de remmen, alleen maken elektrische auto’s veel gebruik van regeneratief remmen waarbij de auto afremt op de motor. De conventionele remmen worden daardoor minder belast, waardoor de netto fijnstofuitstoot van een elektrische auto lager uitvalt dan bij een vergelijkbare brandstofauto. Het bericht Is elektrisch rijden beter voor het milieu? verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 april 2022

Hier moet je op letten bij het afsluiten van een autoverzekering

Om auto te rijden heb je niet alleen je rijbewijs nodig, maar ook een goede autoverzekering zodat je onbezorgd de weg op kunt. Het is belangrijk een passende verzekering voor je auto te vinden aangezien dit je behoorlijk wat geld kan besparen en een geschikte service kan leveren. Daarom zetten we hier de belangrijkste zaken voor je op een rijtje waar je op moet letten bij het uitzoeken van de juiste autoverzekering. Vergelijk de premie Bij verschillende verzekeraars kun je de premie voor de dekking die jij nodig hebt vergelijken. Deze premie die je uiteindelijk betaalt hangt af van verschillende factoren. Dit zijn bijvoorbeeld het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt, het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd en de leeftijd van je auto. De verzekering auto is op die manier afgestemd op jouw persoonlijke situatie, maar ook op jouw eigen voorkeuren. Wil je meer dekking of zelfs aanvullende dekking? Dan gaat de premie automatisch omhoog. Verschillende soorten dekking Zodra je klaar bent om een autoverzekering af te sluiten kijk je welke dekking het beste past bij jouw situatie. In Nederland is iedere automobilist wettelijk verplicht om de auto op zijn minst WA te verzekeren. Je kunt kiezen uit de volgende opties: WA-verzekering: WA staat voor wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. Dit is de meest basic verzekering en de goedkoopste autoverzekering die er is. Een WA-verzekering dekt alleen de schade die je met jouw auto veroorzaakt aan derden. Dit is ideaal als je een tweedehands auto gaat rijden die af en toe wel wat kleine schade zoals lakschade mag oplopen, of wanneer je handig bent en schade zelf kunt verhelpen. Beperkt casco-verzekering (of WA+): Deze verzekering geeft je een uitgebreidere dekking. Een beperkt casco-verzekering dekt niet alleen de schade die je aan anderen toebrengt, maar ook schade aan je eigen auto, zoals ruitschade en schade bij diefstal. Allrisk-verzekering (of volledig casco): Dit is de meest complete dekking die je kunt kiezen. Hiermee ben je ook tegen schade die je zelf veroorzaakt aan je eigen wagen verzekerd. Een allrisk-verzekering is vooral aan te raden als je een nieuwe auto hebt. Lees eerst de polisvoorwaarden van jouw verzekeraar door om exact te weten wat er allemaal onder de dekking voor jouw wagen valt en laat je goed informeren wanneer je een autoverzekering afsluit. Het bericht Hier moet je op letten bij het afsluiten van een autoverzekering verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 april 2022

Welke belastingvoordelen zijn er voor elektrische auto’s?

Belastingvoordelen elektrische auto’s voor particulieren – Geen BPM tot 2025 Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen). Dat scheelt al gauw duizenden euro’s op de catalogusprijs. De lagere nieuwwaarde zonder BPM vertaalt zich ook in een lagere verzekeringspremie. Er komt wel een einde aan de BPM-vrijstelling, al zullen elektrische auto’s hierdoor niet heel veel duurder worden. Vanaf 1 januari 2025 wordt op iedere nieuwe elektrische auto € 360 BPM geheven. Dat bedrag stijgt na 2025 elk jaar mee met de inflatie, zo meldt de Belastingdienst. Let op: de BPM-vrijstelling tot 2025 geldt ook voor waterstofauto’s, maar niet voor hybrides en plug-in hybrides. – Geen wegenbelasting tot 2025 Voor een elektrische auto betaal je ook geen wegenbelasting (MRB). Dat duurt nog tot eind 2024, daarna wordt de vrijstelling afgebouwd. Vanaf 1 januari 2025 betaal je een kwart van het normale MRB-tarief en vanaf 2026 krijg je helemaal geen korting meer. Dan betaal je het volledige MRB-tarief voor een elektrische auto, gebaseerd op het gewicht van de auto en de provincie waar de eigenaar van de auto staat ingeschreven. Let op: de MRB-vrijstelling tot 2025 geldt ook voor waterstofauto’s, maar niet voor hybrides en plug-in hybrides. – Aanschafsubsidie Particulieren kunnen ook subsidie (SEPP) aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto, mits de auto voldoet aan bepaalde voorwaarden en of er nog genoeg budget beschikbaar is. De hoogte van het subsidiebedrag wordt jaarlijks door het kabinet bepaald. Lees hier alles over de subsidieregeling (SEPP) voor particulieren . Belastingvoordelen elektrische auto’s voor leaserijders Als je een leaseauto ter beschikking krijgt van je werkgever, dan koop je die niet zelf. De belastingvoordelen voor particulieren gelden dus niet direct voor leaserijders. Er gelden wel andere belastingvoordelen. Zo betalen leaserijders minder bijtelling voor een elektrische auto vergeleken met een benzine- of dieselauto. Voor een elektrische auto betaal je 16% bijtelling tot en met een cataloguswaarde van € 35.000. Mocht de auto duurder zijn, dan betaal je 22% bijtelling over de rest van het aankoopbedrag. Een waterstofauto komt ook in aanmerking voor 16% bijtelling, maar dan over het volledige aankoopbedrag zonder maximum. Voor hybrides en plug-in hybrides gelden geen bijtellingsvoordelen. Lees hier alles over bijtelling en de aangekondigde wijzigingen voor de komende jaren . Belastingvoordelen elektrische auto’s voor ondernemers – BPM- en MRB-vrij Elektrische auto’s en waterstofauto’s zijn tot en met eind 2024 vrijgesteld van BPM en wegenbelasting (MRB). Dat voordeel geldt niet alleen voor particulieren, maar natuurlijk ook voor ondernemers die een elektrische auto aanschaffen. – Milieu-investeringsaftrek Een elektrische bedrijfswagen komt in aanmerking voor een MIA van 36% over het volledige investeringsbedrag minus € 11.000. Een laadpunt komt ook in aanmerking voor de MIA als dat tegelijkertijd met de elektrische bedrijfswagen wordt aangeschaft. Voor een waterstof-bedrijfswagen geldt een MIA van 45% over een maximum van € 125.000, met of zonder laadpunt. Volledig elektrisch aangedreven taxi’s waarvoor in het kentekenregister de vermelding ‘taxi’ is opgenomen, komen in aanmerking voor een MIA van 27% over een investeringsbedrag van maximaal € 40.000. Als het gaat om een elektrische taxi voor rolstoelvervoer of met negen zitplaatsen, dan geldt een MIA van 36% over een investeringsbedrag van maximaal € 75.000. Let op: met ingang van 2022 is de MIA voor elektrische personenauto’s komen te vervallen. Alleen elektrische personenauto’s met geïntegreerde zonnepanelen komen nog in aanmerking voor de MIA. Hiervoor geldt een MIA van 36% over een investeringsbedrag van maximaal € 100.000 inclusief laadpunt. Kijk op RVO.nl voor meer informatie over de MIA en alle bedrijfsmiddelen die hiervoor in aanmerking komen. – Onbelaste vergoedingen Verder mag je als werkgever alle laadkosten van een werknemer met een elektrische zakenauto onbelast vergoeden, ook in het buitenland. Als die werknemer thuis een laadpunt heeft, mogen ook de kosten van het gebruik én de installatie van het laadpunt onbelast worden vergoed. – Aanschafsubsidie Ondernemers kunnen ook subsidie (SEBA) krijgen voor de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen, mits het model voldoet aan bepaalde voorwaarden. Bij koop of financial lease moeten ondernemers de subsidie zelf aanvragen via de RVO . Bij operational lease moet de leasemaatschappij de aanvraag indienen. De subsidieregeling voor ondernemers loopt tot en met 31 december 2025. Lees hier alles over de subsidieregeling (SEBA) voor ondernemers en de hoogte van het bedrag . Het bericht Welke belastingvoordelen zijn er voor elektrische auto’s? verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 april 2022

Moet ik wegenbelasting betalen voor een elektrische auto?

De wegenbelasting – door de belastingdienst ook wel motorrijtuigenbelasting (MRB) genoemd – wordt in rekening gebracht zodra een auto van jonger dan 40 jaar oud op naam van een privépersoon of bedrijf wordt gezet. De hoogte van de wegenbelasting is gebaseerd op het type voertuig, het type brandstof, het gewicht van de auto en de provincie waar de eigenaar van de auto staat ingeschreven. Je kunt zelf kiezen of je de wegenbelasting per maand, per kwartaal of per jaar betaalt. Wegenbelasting elektrische auto De overheid zo veel mogelijk mensen aansporen om hun benzine- of dieselauto weg te doen en over te stappen naar een milieuvriendelijke elektrische auto. Om de overstap extra aantrekkelijk te maken, hoef je voor een elektrische auto (of een waterstofauto) geen wegenbelasting te betalen. Maar let op: dit duurt niet lang meer. De vrijstelling van wegenbelasting voor elektrische auto’s duurt nog tot eind 2024, daarna wordt de vrijstelling afgebouwd. Vanaf 1 januari 2025 betaal je een kwart van het normale tarief en vanaf 2026 krijg je helemaal geen korting meer. Dan betaal je het volledige MRB-tarief voor een elektrische auto. Zoals het ernaar uitziet, worden de MRB-tarieven van elektrische auto’s gelijk getrokken met die van een benzineauto’s. LEES OOK: Welke belastingvoordelen zijn er voor elektrische auto’s? Wegenbelasting hybride en plug-in hybride Voor hybride auto’s en plug-in hybrides gelden geen afwijkende tarieven voor de wegenbelasting. Je krijgt wel 50% korting op de wegenbelasting als de auto tussen de 1 en 50 gram CO2/km uitstoot. In de praktijk zijn dat alleen plug-in hybrides. Die 50% korting geldt nog tot eind 2024. Met ingang van 2025 daalt die korting naar 25% en vanaf 2026 betaal je het volledige MRB-tarief. Wegenbelasting hybride en plug-in hybride bestelauto Voor een hybride en plug-in hybride bestelauto gelden wel afwijkende regels met betrekking tot de wegenbelasting. Bij de berekening van de wegenbelasting wordt het voertuiggewicht met 125 kg verminderd, waardoor de bestelauto in een lagere gewichtsklasse valt en je dus minder wegenbelasting betaalt. Op deze manier wordt het hogere gewicht vanwege het zware hybridesysteem gecompenseerd. Het bericht Moet ik wegenbelasting betalen voor een elektrische auto? verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 april 2022

Elektrische auto aangeschaft? Zo verzeker je deze auto op de juiste manier

WA, WA + Beperkt Casco of WA + Volledig Casco? Als je een elektrische auto gekocht hebt, kun je ongetwijfeld niet wachten om hiermee de weg op te gaan. Wacht daarom vooral niet te lang met een autoverzekering afsluiten . Je moet een auto namelijk verzekeren als je er de openbare weg mee op wilt. Het verzekeren van jouw auto kost over het algemeen niet veel tijd. Je moet alleen wel weten dat er verschillende soorten dekkingen zijn. Bij de meeste verzekeraars kun je kiezen uit de volgende drie dekkingen: wettelijke aansprakelijkheid (WA), WA + Beperkt Casco en WA + Volledig Casco. Hieronder lichten we iedere dekking kort toe. – WA Verzeker jij jouw elektrische auto enkel voor de wettelijke aansprakelijkheid? Dan wordt alleen de schade die je aan (spullen van) anderen aanricht vergoed. Iedere auto moet minimaal WA verzekerd worden voordat hij de openbare weg op mag. – WA + Beperkt Casco Bij de dekking WA + Beperkt Casco ben je niet alleen verzekerd voor schade die je aan (spullen van) anderen aanricht. Ook schade aan je eigen auto door diefstal, inbraak en joyriding, brand, storm en natuur, botsing met een loslopend dier en ruitschade wordt vergoed. – WA + Volledig Casco (allrisk) Wie voor WA + Volledig Casco kiest, is in ieder geval verzekerd voor hetgeen we hierboven aanhaalden. Hier houdt het niet bij op, want ook schade aan jouw auto door vandalisme en aanrijding of een botsing wordt namelijk vergoed. Door de uitgebreide dekking wordt deze verzekering ook wel een all risk verzekering auto genoemd. Wat is de beste autoverzekering voor een elektrische auto? Nu je weet op welke manieren jij jouw auto kunt verzekeren, ben je vast en zeker benieuwd wat de beste autoverzekering voor een elektrische auto is. Omdat deze auto’s vaak nieuw gekocht worden, hebben ze een hoge dagwaarde. Daarom is het verstandig om zo’n auto allrisk te verzekeren. Je kiest in dat geval voor de dekking WA + Volledig Casco. Deze verzekering wordt het vaakst gekozen voor auto’s jonger dan 6 jaar. Vergelijk verzekeringen voor elektrische auto’s Ben je van plan een elektrische auto te verzekeren? Doe dit dan niet bij de eerste beste verzekeraar die je tegenkomt. Als je dit wel doet, betaal je mogelijk onnodig veel premie. Een autoverzekering is namelijk niet overal even duur. Daarom loont autoverzekering vergelijken. Gebruik hier bij voorkeur een vergelijkingssite voor. Hierdoor vind je binnen de kortste keren de goedkoopste verzekering voor je auto. Het bericht Elektrische auto aangeschaft? Zo verzeker je deze auto op de juiste manier verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 maart 2022

Parkeren bij Eindhoven Airport

Waar kan ik parkeren bij Eindhoven Airport? Als je met de auto naar het vliegveld in Eindhoven komt, wil je natuurlijk weten waar dit kan. Bij Eindhoven Airport parkeren is heel eenvoudig. Er zijn veel parkeergelegenheden en -mogelijkheden bij. Gold Parking P1 De meest dichtstbijzijnde parkeergelegenheid bij Eindhoven Airport is P1. Wanneer je de parkeergarage uitloopt stap je direct de vertrekterminal in. Wel zo handig! De eerste 15 minuten zijn gratis, dus perfect als je iemand wilt afzetten (Kiss & Ride). Daarna gaat de € 3,00 per half uur in, met een dagtarief van € 35,-. Dus zowel kort parkeren als lang parkeren is mogelijk. Het is wel aan te raden vooraf te reserveren, om teleurstelling bij aankomst te voorkomen. Silver Parking P3 Gebruik maken van P3 vereist een reservering. Deze locatie is geschikt voor lang parkeren en ligt op een kleine 5 minuten lopen van de terminal. Bronze Parking P4 Op 7 minuten lopen van de terminal ligt P4. Voor deze parkeergelegenheid, die grotendeels overdekt is, kun je terecht voor lang parkeren. Ook voor deze parkeerplaats geldt dat een online reservering vooraf nodig is om gebruik te kunnen maken van de parkeergelegenheid. Bronze Parking P5 Evenals P4 ligt ook deze parkeerplaats 7 minuten lopen van de terminal. Deze parkeergelegenheid biedt echter meer plekken. Net als voor de overige parkeerplaatsen, behalve P1, geldt dat vooraf reserveren vereist is. Parkeervormen Eindhoven Airport Wanneer je wilt parkeren bij Eindhoven Airport, is er keuze uit meerdere parkeervormen. Iedere vorm kent andere tarieven. Parkeren op loopafstand De meest conventionele vorm is parkeren op loopafstand van de terminal. Met deze parkeervorm zet je zelf de auto weg en loop je met je bagage richting de terminal. Shuttle Een andere vorm is een shuttlebus die je naar de terminal brengt. Deze bus vertrekt enkele keren per uur van lang parkeren-gelegenheid P8 naar de Eindhoven Airport vertrekhal. Een rit duurt ongeveer 10 minuten. Deze manier is veruit de meest voordelige keuze om te parkeren bij Eindhoven Airport. Valet parking Wanneer je kiest voor de valetservice of valetparking kun je direct naar de luchthaven rijden. Het enige wat je hoeft te doen is contact opnemen met het parkeerbedrijf, een half uur voordat je arriveert op Eindhoven Airport. Er staat dan een chauffeur klaar die jouw auto naar de afgesproken parkeerplaats rijdt. Ideaal! En wanneer je terug bent in Eindhoven brengt de chauffeur je auto terug op de afgesproken plek, zodat je weer snel naar huis kunt. Parkeren elektrische auto Eindhoven Airport Ben je in het bezit van een elektrische auto, kun je alleen bij Gold Parking P1 parkeren. Parkeerplekken met een laadpaal zijn uitgesloten van reservering. Het is dus mogelijk dat er geen elektrische laadplaats beschikbaar is. Bovendien geldt een vergoeding die gevraagd wordt wanneer je een elektrische auto oplaadt op P1. De kosten hiervoor zijn € 0,45 per kW met een starttarief van € 0,50. Voor meer informatie over de Laadinfrastructuur in Nederland verwijzen we je naar dit artikel. Het bericht Parkeren bij Eindhoven Airport verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 maart 2022

De nieuwe 100% elektrische crossover van Nissan: de Nissan Ariya

We kunnen Nissan beschouwen als pionier op het gebied van elektrische mobiliteit. Sinds de lancering van de LEAF in 2010 heeft Nissan meer dan tien jaar kennis en ervaring opgebouwd als het gaan om elektrisch rijden. Daar wordt een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd met de komst van de 100% elektrische Nissan Ariya. Niet alleen op het gebied van EV’s loopt Nissan jaren voor op de concurrentie, ook het segment van de crossover heeft het Japanse automerk jarenlang gedomineerd met de Qashqai. De opgebouwde kennis van elektrische aandrijvingen en de jarenlange ervaring, samen het verkoopsucces van de Qashqai kon de combinatie daartussen niet lang uitblijven, met als resultaat de Nissan Ariya. De Nissan Ariya staat voor de grote stap in de richting van het ‘Ambition 2030’, een plan om naar een emissievrij modellengamma te bieden, evenals het minimaliseren van de uitstoot als automaker. Een mooi streven, waarmee Nissan nu met de Ariya aan de voet staat van de realisatie ervan. Hoewel de Nissan Ariya de markt betreedt als compacte middenklasser, is de binnenruimte alles behalve compact en kan zelfs vergeleken worden met de interieurruimte uit de hogere klassen. De vlakke vloer, stijlvolle designelementen en ruimtelijke sfeer dragen bij aan het lounge gevoel, dat door het gebruik van premium materialen extra versterkt wordt. Met vier uitvoeringen is er een Nissan Ariya naar ieders zin verkrijgbaar. Zo is de Nissan Ariya Advance al beschikbaar vanaf 47.390 euro of vanaf 529 euro met Operational Lease. De complete standaarduitrusting in combinatie met een reeks veiligheidssystemen zorgen voor een veilige rit en u komt volledig uitgerust aan op uw bestemming. Bovendien is de Nissan Ariya leverbaar met de slimme e-4ORCE vierwielaandrijving dat extra dynamiek biedt en de elektrische crossover laat beschikken over 1.500 kilogram trekgewicht. Hierdoor is de Nissan Ariya nog veelzijdiger, zodat u zonder compromissen kunt genieten van de voordelen van elektrisch rijden. Rijdt u als een van de eersten de nieuwe Nissan Ariya? De Nissan Ariya zet medio 2022 voet op Nederlandse bodem. Pre-order nu en ben een van de eersten die zich straks eigenaar mogen noemen van een nieuwe Nissan Ariya. De toekomst begint nu! Het bericht De nieuwe 100% elektrische crossover van Nissan: de Nissan Ariya verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 maart 2022

Elektrisch rijden: de toekomst van het autorijden

Nederland is de koploper als het aankomt op het rijden van elektrische auto’s, blijkt uit onderzoek van advies onderneming ARCADIS. Er is een breed scala beschikbaar aan diverse automodellen die elektrisch zijn en dit aantal blijft groeien. Daarnaast is het bezitten van een elektrische auto redelijk betaalbaar.  Dit brede scala aan elektrische automodellen, werd eind 2021 op 183 modellen gesteld. 21 van deze modellen werden in 2021 voor de consumenten toegankelijk gemaakt. Ieder jaar brengen grote automerken meer elektrische modellen uit, waardoor de markt groeit en elektrisch rijden voor veel meer mensen toegankelijk wordt. Een groeiend aantal automerken dat elektrisch rijden mogelijk maakt Er is al een groot aantal automerken dat het rijden van elektrische auto’s mogelijk maakt. Zo hebben Renault, Nissan, Volkswagen en Kia al vele modellen op de markt gebracht. In 2012 presenteerde Tesla hun bekende Model S, de eerste elektrische auto die als hoogwaardig werd beschouwd. Al snel groeide dit model in populariteit en zodoende werd de auto in 2015 tot ‘s werelds best verkochte elektrische auto gekroond.    Ook duurdere automerken, waaronder Audi, Mercedes en Volvo, hebben zich aangesloten bij de productie van elektrische auto’s. Auto’s die volledig op elektra rijden, zijn er in veel prijscategorien te vinden. Zo rijdt men al een Renault E-Tech Electric vanaf ongeveer €21.000, een bedrag dat velen wel willen neerleggen voor een elektrische auto. Hoge lithiumprijzen voor autofabrikanten De afgelopen jaren is er een sterke toename in de vraag naar elektrische auto’s zichtbaar. Een steeds groter wordende groep mensen ziet het belang en nut in van elektrisch rijden, waar men eerst nog sceptisch was. Dit zet autofabrikanten onder druk om meer te produceren.  Dit blijkt in de praktijk echter lastig te zijn. Elektrische auto’s worden gedreven door een accu, een batterij met een aanzienlijk lange levensduur die ontzettend milieuvriendelijk is. Deze accu’s worden gemaakt uit het alkalimetaal lithium. Lithium wordt voornamelijk uit gesteenten gewonnen. Deze methode is duur, waardoor er ook regelmatig wordt gekozen om het element uit zout water te halen. Prijzen van vele grondstoffen zijn recent immens gestegen, en daarbovenop is lithium niet in overvloed beschikbaar. Binnen de eerste twee weken van 2021 is de prijs voor lithium al met 13% gestegen, nadat dit percentage in 2020 eindigde op 400%. Dit maakt het moeilijk voor autofabrikanten om aan deze grondstof te komen waarmee hun accu’s worden geproduceerd. Als gevolg hiervan, valt de productie van elektrische auto’s langzamerhand stil en wordt de balans in vraag en aanbod steeds meer verstoord.  Uitbreiden van snelladers binnen Europa Naast de problemen die autofabrikanten doormaken omtrent de levering van lithium, blijken er ook wat verbeterpunten mogelijk voor elektrisch rijden. Zo geeft een groot deel van elektrische autorijders aan dat er te weinig snelladers langs de wegen staan in andere delen van Europa. Nederland is koploper, met meer dan 600 laadstations en ruim 80.000 laadpunten voor elektrische auto’s. In andere landen binnen Europa liggen deze getallen een stuk lager. Op vakantie gaan met de elektrische auto zorgt daarom voor wat problemen. In november 2021 hebben een aantal grote autofabrikanten daarom de handen ineen geslagen om hier verandering in te brengen. Ford, Mercedes-Benz, BMW, Hyundai en Volkswagen hebben gezamenlijk een bedrag van 700 miljoen euro geïnvesteerd tot aan 2025 voor de aanleg van meer snelladers.  Fastned, een Nederlandse onderneming die groots is in snelladers voor elektrische auto’s, heeft ondertussen ook geïnvesteerd. In 2021 had dit bedrijf 164 snellaadstations gebouwd in diverse landen binnen Europa. Op dit moment is Fastned bezig met de bouw van deze oplaadpunten in Frankrijk.  Plannen om elektrisch te gaan rijden?  Desondanks doet Nederland het nog steeds het best als het aankomt op elektrisch rijden. Met een uitgebreide keuze aan modellen en veel laadpunten op de wegen, is rijden met een elektrische auto geen enkel probleem. Diverse autobedrijven maken het rijden met een elektrische auto gemakkelijk en kunnen u voorzien van advies en informatie over allerlei elektrische modellen. Het bericht Elektrisch rijden: de toekomst van het autorijden verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 februari 2022

Hoe kies je de beste polijstmachine voor je auto?

Grote of kleine polijstmachine De grootte van de polijstmachine is afhankelijk van het doel wat je met die specifieke machine wil bereiken. De meest gangbare maat is een polijstmachine met een kop voor een pad van 125mm of een 150mm. Met dit formaat kun je gemakkelijk een hele auto polijsten, waarmee je gemakkelijk een auto kan laten glimmen. Met een 125mm/150mm kom je aardig ver als het gaat om detail in het lakwerk, helaas kom je met de 125mm/150mm niet overal tussen om echt de puntjes op de i te zetten als het gaat om de details. Voor bijvoorbeeld een rare vorm in de auto is het soms beter om deze aan te pakken met een wat kleinere machine, om eventuele extra lakschade te voorkomen. In dat geval is een 125mm/150mm te grof om de lak om een moeilijk bereikbare plek goed te kunnen corrigeren. Bij het willen corrigeren van de moeilijk bereikbare plekken kan je beter een machine nemen van 75mm, deze machine is een stuk toegankelijker bij de nauwe plekken op een auto. Mocht je echt een groot en vlak oppervlak moeten polijsten kun je ervoor kiezen om een extra schijf te kopen voor op de polijstmachine van 160mm of 180mm. Het aantal mm staat voor de grote van de polijst pad die op de machine gebruikt wenst te worden. Dure of goedkope polijstmachine Bij een polijstmachine is het meestal zo dat prijs in verhouding staat met kwaliteit. Ondanks dat is de grootste overweging om een dure of goedkope machine aan te schaffen, hoe vaak en waarvoor gebruik je de machine. Ben je een echte perfectionist die alleen het beste van het beste wil? Dan kun je het beste een dure of middel geprijsde polijstmachine van 125mm of 150mm kopen en een kleine dure of middel geprijsde van 75mm. Wil je dat jouw auto er weer strak bij staat voor een mooi bedrag en gebruik je de machine niet heel veel? Dan kun je het beste een goedkope polijstmachine van 125mm of 150mm kopen en zou je als extra voor de details kunnen overwegen om een goedkope 75mm erbij te halen (afhankelijk van de resultaten die je wil bereiken en van de auto). Ben je een echte detailer en laat je het niet alleen bij jouw eigen auto maar doe je ook auto’s voor anderen, dan kun je het beste een dure polijstmachine kopen van 125mm of 150mm en er een kleine van 75mm bij kopen. Het bericht Hoe kies je de beste polijstmachine voor je auto? verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 februari 2022

De voordelen van een SUV

Hoge zitpositie Je herkent een SUV doordat de auto hoger op zijn wielen staat dan een reguliere personenauto. Dit heeft enkele voordelen. Eén van de voordelen is de hoge instap. Dit maakt het gemakkelijker om de auto in te stappen. Een ander voordeel is de hoge zitpositie, waardoor je meer overzicht hebt op het overige verkeer. Daarnaast draagt een hoge zitpositie bij aan een veilig gevoel. Veelzijdigheid Het zit al in de naam, ‘utility’ staat namelijk voor het praktisch nut van de auto. Oftewel, het is een gebruiksvoorwerp. Daarom zijn SUV’s voorzien van praktische functionaliteiten, zoals een neerklapbare achterbank, vijfde deur, wielkastbescherming en bumpers die wel tegen een stootje kunnen. Ook vind je in het interieur vaak veel opbergmogelijkheden. Daarnaast zijn SUV’s vaak hoger en breder dan bijvoorbeeld stationwagens. Er ontstaat daardoor meer hoofdruimte, meer ruimte voor iedere passagier en een algemeen ruimtelijker gevoel. Een SUV biedt doordoor een relaxtere rijbeleving. Bovendien zorgt de grootte ervoor dat een SUV eerder gezien wordt, wat de veiligheid ten goede komt. Nog een voordeel is het inladen van spullen in de bagageruimte, dat door de hogere rijhoogte gemakkelijker wordt. Uitstraling De verhoogde bodemvrijheid, dikkere bumpers en bredere wielkasten zorgen voor een robuuste uitstraling. Vaak hebben SUV’s ook grotere wielen die de stoere look afmaken. Het principe van een SUV stamt eigenlijk af van de jaren 90. Een tijd waarin SUV’s 4×4’s of offroaders werden genoemd. Toen verlegde autofabrieken de aandacht van offroad-rijden naar meer luxe, omdat daar vraag naar was vanuit de markt. De SUV’s werden comfortabeler voor op de weg, maar de looks werden behouden. Verschillende segmenten Een SUV komt in allerlei vormen en maten. Het meest gewilde segment binnen de SUV’s is de Compact SUV. Deze hebben de grootte van een C-segment auto, een hatchback, maar staat dus hoger op de poten en is robuuster uitgevoerd. Andere segmenten zijn Fullsize SUV’s, Midsize SUV’s of Crossovers. Ieder segment heeft zo zijn eigen eigenschappen. Naarmate SUV’s langer op de markt zijn, ontstaat er ook vraag naar vernieuwende segmenten. Voorbeelden daarvan zijn SUV’s met een coupé-daklijn of SUV-cabrio’s. SUV occasions Door de groeiende populariteit van de SUV komen er ook meer van dit type auto’s op de  occasionsmarkt. Hierdoor wordt het vinden van een geschikte SUV die past bij jouw wensen steeds eenvoudiger. Let er wel op dat een SUV over het algemeen een hogere aanschafwaarde heeft ten opzichte van een conventionele auto van dezelfde grootte. Het bericht De voordelen van een SUV verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 februari 2022