Alles is mogelijk Tropos Motors ontwikkelt voertuigen die speciaal ontworpen zijn voor de bedrijfssector, wagenparksector, hulpvoertuigensector, landbouwesector en de last mile delivery branche. Eigenlijk is alles mogelijk, want er zijn tientallen varianten. Straatvegers, ambulanceversies, je kan het zo gek niet bedenken. Kleine draaicirkel Het eerste model van Tropos luistert naar de naam Able. Dit is een compacte bestelauto met plaats voor twee personen. Een voordeel van de Tropos Able is de korte wielbasis en de zeer kleine draaicirkel. Dat maakt het model geschikt voor binnen én buiten. Ladderchassis Tropos installeert een of meerdere accupakketten toe in het ladderchassis. Er zijn diverse accupakketten leverbaar. Één accupakket heeft een capaciteit van 13 kWh. Met twee accupakketten (26 kWh) komt de Able ongeveer 250 kilometer ver. De topsnelheid bedraagt 72 km/u. De elektrische aandrijfsysteem is bijzonder krachtig met bijna 1.020 Nm trekkracht voor de achterwielen. Verenigde Staten Tropos Motors bouwt de Able in de Verenigde Staten. De prijs? Die begint bij ongeveer 20.000 dollar. Het bericht Ken je Tropos Motors al? verscheen eerst op ZERauto.nl .
StreetScooter Work De StreetScooter Work is in eigen huis ontwikkeld door Deutsche Post DHL Group. De elektrische bedrijfswagen werd aanvankelijk alleen gebouwd voor eigen gebruik, maar werd later ook aan andere bedrijven aangeboden. En met succes, want de StreetScooter Work is uitgegroeid tot de bestverkopende elektrische bedrijfswagen in Duitsland. Reden voor de Louwman Group om als officieel dealer- en servicepartner van StreetScooter in Nederland aan de slag te gaan. De bedrijfswagen is leverbaar met een gesloten laadbox (Work Box), als pick-up met open laadbak (Work Pickup) en als chassis-cabine voor verschillende soorten maatwerk (Work Pure). Tevens zijn er per uitvoering drie varianten. De eerste heeft een 20 kWh-batterij en een actieradius van 118 km volgens oude NEDC-meetmethode. De tweede een 40 kWh-batterij en een NEDC-bereik van 232 km. De derde (L) is een verlengde versie met een hoger laadvermogen en een 40 kWh-batterij. De topsnelheid is in alle gevallen begrensd op 85 km/u. De standaard StreetScooter Work Box heeft een laadvolume van 4,3 kubieke meter, terwijl de Work L Box een volume van 8 kuub biedt. Ander voorbeeld: de Pickup heeft laadvermogen van 585 kg en de Work L Pickup 895 kg. De prijzen beginnen bij 31.950 euro voor de StreetScooter Work Pure en lopen op tot 45.450 euro voor de Work L Box. De prijzen zijn exclusief BTW en BPM. Het bericht Louwman start verkoop elektrische StreetScooter verscheen eerst op ZERauto.nl .
De elektrische Audi e-tron komt begin 2019 op de markt. De SUV krijgt een 95 kWh-batterijpakket, goed voor een actieradius van ruim 400 km volgens de WLTP-test. Inmiddels weten we hoeveel het model gaat kosten , dat hij beschikt over twee laadsystemen en optioneel leverbaar wordt met digitale buitenspiegels . Nu laat Audi weten dat de e-tron ongeveer een derde van de kilometers rijdt op teruggewonnen remenergie. De Audi e-tron kan in twee situaties energie terugwinnen: als de bestuurder het gas loslaat en als de bestuurder het rempedaal indrukt. In beide gevallen fungeren de elektromotoren dan als generatoren die stroom opwekken. Alleen op de elektromotoren bedraagt de remkracht al 0,3 G, voldoende voor 90% van alle remacties. Hierdoor is het vrijwel niet nodig om de remschijven aan te spreken, maar als de bestuurder wel op de rem trapt, wordt ook via de remschijven energie teruggewonnen. LEES OOK: Autotest – Hyundai Kona Electric (2018) Bij een snelheid van 100 km/u kan de Audi e-tron 220 kW aan energie recupereren, wat meer dan zeventig procent van de gebruikte energie is. Volgens Audi komt geen enkel ander productiemodel komt tot zo’n hoge waarde. De Audi e-tron komt zelfs in de buurt van de elektrische Formule E-wagens , die in het seizoen 2018/2019 100% procent van de gebruikte energie terugwinnen. De Audi e-tron is naar eigen zeggen de eerste elektrische auto met een geïntegreerd elektrohydraulisch remsysteem. Het gehele weegt slechts 6 kg en wordt elektronisch aangestuurd (brake-by-wire). Dat betekent dat er geen mechanische verbinding is tussen het rempedaal en de remmen. Tevens is het model uitgerust met een reinigingssysteem voor de remmen, dat ervoor zorgt dat ze vrij blijven van oxidatie. Het gebruikt periodiek de mechanische remmen, ook als het niet nodig is, om ervoor te zorgen dat ze in optimale conditie blijven. LEES OOK: Audi brengt PlayStation-racer tot leven Het bericht Audi e-tron uniek in energie terugwinnen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Microlino De Microlino werd met veel enthousiasme ontvangen toen in 2016 het eerste prototype gepresenteerd werd. Vooral het kekke design viel direct in de smaak. De Microlino is een moderne interpretatie van de klassieke BMW Isetta uit de jaren vijftig, met een grote openslaande deur aan de voorkant. Nou ja, groot is wat overdreven. De Microlino is slechts 2,4 meter lang, 1,5 meter hoog en 1,5 meter breed en is daarmee zelfs kleiner dan de Smart. Daarmee kun je de Microlino overdwars parkeren en omdat je aan de voorkant uitstapt, sta je meteen op de stoep. Binnen zit je lekker knus op een tweezitsbankje in plaats van in aparte stoelen. En dankzij de slimme constructie van de portier met geïntegreerd stuurwiel en dashboard is er zelfs nog ruimte over voor 300 liter bagage. De Microlino wordt leverbaar in twee varianten, beide met een 15 kW (20 pk) sterke elektromotor en een begrensde topsnelheid van 90 km/u. Er komt een versie met een 8 kWh lithium-ion accu waarmee naar eigen zeggen in de praktijk 120 kilometer kan worden gereden. De versie met 14,4 kWh-batterij haalt een afstand van ruim 200 km. Dat is best aardig, wat deels ook te danken is aan het voertuiggewicht van slechts 450 kg. Het opladen duurt 1 tot 4 uur, afhankelijk van het type stekker. De Microlino is ontworpen door het Zwitserse bedrijf Micro Mobility Systems AG en gaat in de loop van dit jaar in productie bij het Italiaanse bedrijf Tazzari EV . De elektrische retromobiel gaat ongeveer 12.000 euro kosten. Video: bedenker Wim Ouboter vertelt alles over de Microlino Het bericht Super coole Microlino mag de weg op verscheen eerst op ZERauto.nl .
Massaproductie Dat heeft Yoshikazu Tanaka, chief engineer van de waterstofauto Toyota Mirai, gezegd in een interview met Reuters . “We gaan van beperkte productie opschalen naar massaproductie, verminderen de hoeveelheid dure materialen zoals platina die wordt gebruikt in FCV-componenten en maken het systeem compacter en krachtiger”, aldus Tanaka. Ook waterstof-SUV’s Toyota werkt aan een complete familie waterstofvoertuigen. Het merk heeft al de Mirai, maar daar moeten in de toekomst SUV’s, pick-ups en bedrijfswagens bij komen. Waterstofbussen levert Toyota al . Alle extra modellen moeten voor 2025 een feit zijn. Actieradius vergroten De huidige Toyota Mirai heeft een theoretische actieradius van ongeveer 500 kilometer. Bij de volgende Mirai mikt Toyota op een range van 700 tot 750 kilometer. In 2025 moet 1.000 kilometer haalbaar zijn. Toyota City Tot op heden zijn er al 6.000 exemplaren van de Toyota Mirai verkocht waarvan enkele in Nederland. Toyota bouwt de Mirai momenteel in Toyota City, waar voorheen de Lexus LFA werd gebouwd. De dagproductie ligt op 6,5 auto’s. Alle aandrijflijncomponenten (brandstofcel, elektromotor, compacte batterij en de waterstoftanks) kosten naar schatting zo’n 11.000 dollar. Toyota hoopt deze prijs met productieverhoging te reduceren naar 8.000 dollar. De Toyota Mirai kost in Nederland 80.925 euro. Het bericht Toyota gaat productie waterstofauto’s opschroeven verscheen eerst op ZERauto.nl .
Financiële problemen Faraday Future produceert de FF 91 in Hanford (Californië). Het bedrijf zat na de presentatie van de FF 91 tijdens de 2017-editie van de Consumer Electronics Show in Las Vegas lange tijd in financiële problemen. Recente activiteiten om munten op te halen zijn succesvol verlopen. 64.000 orders Faraday Future zet daarom alles op alles om de 64.000 mensen die een order hebben geplaatst blij te gaan maken. De volledig elektrische crossover kan deels autonoom rijden en beschikt over een 130 kWh groot accupakket (LG Chem). Volgens Faraday Future moet dit forse accupakket in 4,5 uur voor vijftig procent opgeladen kunnen worden via een thuislader (240 Volt). Vier elektromotoren De 5,25 meter lange FF 91 heeft in elk wiel een elektromotoren. Dat betekent in totaal vier elektromotoren met een systeemvermogen van 1.050 pk en 1.800 Nm koppel. De 0-100-sprint duurt ongeveer 2,5 seconden en de actieradius (NEDC) bedraagt 700 kilometer. In de toekomst hoopt Faraday Future nog met een compactere elektrische SUV te komen. Eerst zal het bedrijf zich richten op het bouwen van de FF 91. Het bericht ‘Levering Faraday Future FF 91 start in december’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Audi PB 18 e-tron Het jaarlijkse Pebble Beach Concours d’Elegance is misschien wel het meest prestigieuze evenement in de autowereld. Het is een schoonheidswedstrijd waar ’s werelds mooiste en meest bijzondere klassieke automobielen bij elkaar komen. Autofabrikanten grijpen het event ook aan om nieuwe conceptcars tentoon te stellen, zoals Audi dit jaar. Tijdens de Pebble Beach Car Week – een meerdaags event op het circuit van Laguna Seca met aansluitend het Concours d’Elegance – wordt de Audi PB 18 e-tron aan het publiek getoond. De Audi PB 18 e-tron lijkt op een platgeslagen Audi R8 e-tron met trekjes van de Audi Avus Quattro conceptcar uit 1991, zoals de plaatsing van de buitenspiegels. Vooralsnog blijft het bij een teaser. De uitgebreide info volgt spoedig. ZIE OOK: VIDEO – zo werken de digitale buitenspiegels van de nieuwe Audi e-tron SUV Het bericht Audi PB 18 e-tron is een dikke vette showcar verscheen eerst op ZERauto.nl .
EV-verkoop In de eerste zes maanden van 2018 werden in 27 Europese markten 450.200 nieuwe personenauto’s met (semi-)elektrische aandrijving geregistreerd. Daarmee nemen de HEV’s, PHEV’s en BEV’s 5,4% van de Europese autoverkoop voor hun rekening. Een jaar geleden was dat nog 4,3%. In de klasse van de volledig elektrische auto’s is de Nissan LEAF het bestverkochte model in Europa. Met een kleine 17.000 registraties blijft hij de Renault ZOE nipt voor. In segment van de plug-in hybrides is de Mitsubishi Outlander PHEV onveranderd de populairste. Hiervan werden in de eerste zes maanden 9.244 stuks verkocht. De Toyota Yaris Hybrid is bij uitstek de populairste hybride van Europa, met ruim 61.500 verkochte exemplaren. Overigens werd in z’n totaliteit een recordaantal nieuwe auto’s verkocht in het afgelopen halfjaar, namelijk 8,66 miljoen (+2,7%). Het aandeel diesel daalde met 17% ten opzichte van een jaar geleden, het laagste niveau sinds 2001. De SUV is met een marktaandeel van 33,7% veruit de populairste autosoort in Europa. Het bericht Top 5 bestverkochte elektrische auto’s in 2018 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Regio Amsterdam De ANWB Wegenwacht start met deze elektrische voertuigen een proef in de regio Amsterdam. Als die goed bevalt, dan kan de Wegenwacht het wagenpark volledig elektrische voertuigen in de toekomst verder uitbreiden. “We hadden bij de Wegenwacht al een omgebouwde elektrische Volkswagen Caddy rijden op Schiphol. Dit nieuwe drietal vormt een mooie aanvulling op ons elektrische wagenpark”, aldus Markus van Tol, woordvoerder van de ANWB. Drie voertuigen De Volkswagen e-Golf heeft Schiphol als standplaats. De elektrische Zero-motorfiets gaat vooral dienst doen in Amsterdam. De Nissan e-NV200 – ook actief in Amsterdam – is vrij bijzonder want hij heeft een oplader voor elektrische auto’s aan boord en kan dus stilgevallen batterij-elektrische auto’s weer op weg helpen. De Nissan vormt dus feitelijk een mobiel oplaadpunt. Het bericht Wegenwacht neemt extra elektrische voertuigen in gebruik verscheen eerst op ZERauto.nl .
Risico Als een batterij-elektrische auto een ongeluk krijgt, is er altijd een risico dat het batterijpakket in brand vliegt. Accu-ontwerpers doen er alles om dat risico zo klein mogelijk te maken door slimme ontwerpconstructies. Tesla zag nog ruimte voor verbetering en komt nu met een nieuw patent. Het nieuwe patent is in januari 2018 geregistreerd . Slimme verbindingen In de vernieuwde constructie werkt Tesla met slimme verbindingen. In een batterij kan heet gas ontstaan als gevolg van een verkeerde chemische reactie in het accupakket. Dankzij de slimme verbindingen kan de warmte beter worden afgevoerd zodat andere cellen in het accupakket beschermd blijven. Het bericht Veiligere accu’s van Tesla verscheen eerst op ZERauto.nl .
Grootste stijger Door de forse toename van het aantal gestolen Toyota’s is het Japanse merk de grootste stijger van alle gestolen automerken in Nederland. Met een totaal van 226 gestolen Toyota’s in de eerste zes maanden van dit jaar, steeg het aantal diefstalmeldingen met 148,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Van alle gestolen Toyota’s is 72% voorzien van hybride-aandrijving. Met 45 gestolen exemplaren is de Toyota RAV4 Hybrid de populairste onder autodieven, gevolgd door de Toyota C-HR Hybrid (32) en Toyota Auris Hybrid (17). En als je kijkt naar het totaal aantal Toyota’s RAV4 op de Nederlandse wegen ten opzichte van het aantal gestolen exemplaren, is dit ook meteen de auto met het hoogste diefstalrisico in Nederland (1 op 396). En binnen de top-1o van auto’s met het hoogste diefstalrisico werden van de Toyota RAV4 ook veruit het minste teruggevonden. LEES OOK: Compleet nieuwe Toyota RAV4 (2019) oogt gewaagd Categorie 0 tot 3 jaar Wat verder nog opvalt in de statistieken van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit: de meeste gestolen Toyota’s zijn relatief nieuw. Met 129 gestolen modellen met een leeftijd tussen 0 en 3 jaar is Toyota zelfs het meest gestolen automerk in deze categorie. Het totaal aantal gestolen auto’s in Nederland daalde overigens met 14% ten opzichte van het eerste halfjaar in 2017. Volkswagen is nog steeds by far het meest gestolen automerk in Nederland (1.010 stuks), gevolgd door BMW (349), Audi (252) en Toyota op plek vier (226). LEES OOK: Alle diefstalcijfers eerste halfjaar 2018 op een rij Het bericht Forse stijging aantal gestolen Toyota hybrides verscheen eerst op ZERauto.nl .
Innovatieve Olympische en Paralympische Spelen Samen met het Internationaal Olympisch Comité (IOC), het Internationaal Paralympisch Comité (IPC) en de organisatie van ‘Tokyo 2020’ wil Toyota de spelen tot de meest innovatieve ooit maken. Tijdens ‘Tokyo 2020’ focust het sponsorschap van Toyota zich op de volgende drie pijlers. Mobility for All De eerste pijler heet ‘Mobility for All’ en vormt een demonstratie van hoe volledig autonoom rijdende voertuigen (level 4) kunnen rijden. Er rijden autonome auto’s in Tokyo Water Front City en in en rond Haneda, de internationale luchthaven van Tokio. Verder demonstreert Toyota de Toyota Concept-i. De volledig elektrische en autonome e-Palette wordt ingezet in het atletendorp om de olympische sporters en hun gasten te vervoeren. Ook zet Toyota de WelCab in, een personenbus voor rolstoelgebruikers. Bezoekers kunnen verder gebruikmaken van de JPN Taxi of deelauto Toyota i-ROAD. Waterstof Waterstof vormt een tweede pijler. Toyota zet tijdens de Olympische en Paralympische Spelen naar verwachting een vloot van meer dan 3.000 personenvoertuigen in, waaronder een groot aantal voertuigen met brandstofceltechnologie zoals de Toyota Mirai en de waterstofbus Sora. Verder zet Toyota ook vorkheftrucks in die op waterstof rijden. ‘Tokyo 2020’ moet volgens Toyota een keerpunt worden wat betreft de realisatie van een samenleving op waterstof. Ook de hybride modellen van Toyota en zijn luxemerk Lexus maken deel uit van de enorme vloot voertuigen. Transport Tot slot richt Toyota zich op het transport van de atleten, bezoekers, media en staf. Naar verwachting trekken de Olympische en Paralympische Spelen circa 15 miljoen bezoekers van over de hele wereld. Deze komen bovenop de 15 miljoen inwoners van de prefectuur Tokio. Toyota helpt het organisatiecomité om al deze mensen te voorzien van efficiënte en veilige transportmogelijkheden. Het bericht Toyota pakt in 2020 uit met innovatie tijdens Olympische Spelen in Tokio verscheen eerst op ZERauto.nl .