Oktober start levering De eerste volledig elektrische XC40 Recharge wordt in de loop van oktober afgeleverd. Ook de productie voor Nederland is al gestart. Volvo Car Nederland verwacht dit jaar via het dealernetwerk ruim 2.000 exemplaren af te leveren. Er komen er meer De Volvo XC40 Recharge Pure Electric is de eerste van een serie volledig elektrische modellen die Volvo op de markt gaat brengen. De productiestart is een belangrijke stap richting Volvo’s doelstelling voor het jaar 2025 om de gemiddelde CO2-voetafdruk van zijn auto’s met 40 procent te reduceren. Volvo verwacht dat eveneens in 2025 de ene helft van zijn wereldwijde verkopen bestaat uit volledig elektrische auto’s en de andere helft uit hybridemodellen. Actieradius De XC40 Recharge Pure Electric is net als de reguliere XC40 gebaseerd op het CMA-platform (Compact Modular Platform), dat Volvo in samenwerking met de Zhejiang Geely Holding Group heeft ontwikkeld. De vierwielaangedreven XC40 heeft een actieradius van 418 kilometer (WLTP) op een volle accu. Het vermogen bedraagt 408 pk. Met een snellader is de accu in ongeveer veertig minuten op te laden tot 80 procent van zijn capaciteit. Het accupakket is beschermd met een in de carrosseriestructuur geïntegreerde veiligheidskooi. De plaatsing van het accupakket in de vloer brengt bovendien het zwaartepunt van de auto omlaag. Het bericht Productie elektrische Volvo XC40 Recharge van start verscheen eerst op ZERauto.nl .
Stadslogistiek Van Veldhoven: “Verschillende gemeenten willen vanaf 2025 graag een zero emissie zone voor stadslogistiek invoeren. Dat is een goede zaak voor het klimaat en onze longen. Ik vind het heel belangrijk dat we deze transitie samen in goede banen leiden. Veel ondernemers zitten in zwaar weer. Daarom vind ik het extra belangrijk dat we hen tegemoet komen bij de overstap naar een schoon busje of vrachtwagen. Door nu landelijke afspraken te maken is er duidelijkheid en tijd voor ondernemers en gemeenten om zich voor te bereiden.” Vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s gaan er uit Ondernemers die in zo’n zero emissie zone moeten zijn, krijgen via een landelijke overgangsregeling de mogelijkheid over te stappen op een lokaal uitstootvrije bestelbus of vrachtwagen. Met een overgangsregeling gaan de meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s er het eerst uit. Zones vanaf 2025 Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero emissie zone invoeren. Voorwaarde is dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze stadscentra te komen. Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn en die nog een fossiele bestelbus of vrachtwagen hebben krijgen, mede in het licht van de coronacrisis, wat langer de tijd. In 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s. Eind 2029 voor vrachtwagens. Daarmee wordt invulling gegeven aan de afspraak in het klimaatakkoord om in 2030 te zorgen voor 49% vermindering van de CO2-uitstoot. Ontheffing Particulieren met een bestelbus of vrachtauto kunnen een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is. Ondernemers tegemoetkomen Het kabinet wil ondernemers tegemoetkomen in de aanschafkosten, die nu nog hoger zijn voor een emissieloos busje of vrachtwagen. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor een subsidie. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen, die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken. Klimaatakkoord In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 30 tot 40 grotere steden zero emissie zones invoeren voor stadslogistiek. De invoering van deze zones is een belangrijke stap om het vervoer schoner te maken. Het kabinet wil dat er in 2050 alleen nog uitstootvrije voertuigen op de weg rijden. Ongeveer een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland komt van het verkeer. In steden is wegverkeer op veel plekken de belangrijkste bron van luchtvervuiling die mensen direct inademen. Het bericht ‘Subsidies beschikbaar voor overstap naar schone bestelbus of vrachtwagen’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
hier de gezamenlijke brief die het FET vorige week hierover aan de Tweede Kamer stuurde. Gelukkig was de afspraak dat nieuwe aanvragen automatisch doorschuiven naar het budget van 2021 en per 1 januari gehonoreerd zouden worden. Dat zorgde er in ieder geval voor dat het enthousiasme behouden bleef. Vandaag geeft het Kabinet aan ook dit doorschuifmechanisme stop te zetten. Tot slot leidt dit budget-fetisjisme er ook nog toe dat er geld voor elektrisch rijden verloren gaat. Ongeveer 10 miljoen die in kas was voor het jaar 2020 wordt dit jaar niet uitgegeven voor elektrisch rijden; door onderbenutting (prive-lease drukt 4 jaar op budget en niet op 1 jaar), minder uitgave occasionregeling en door uitstel van de aankoopsubsidie voor bestelauto. VER pleit ervoor dat dit geldt niet teruggaat naar de algemene middelen maar ingezet wordt waarvoor het bedoeld was: de stimulering van elektrisch rijden. Met dat geld zou de wachtlijst in een keer opgelost zijn en kunnen we in 2021 met een schone lei beginnen. Wil je nog in aanmerking komen voor een aankoop/private lease subsidie voor een nieuwe EV in 2021 wees er dan NU snel bij! Als je aanvraagt voor officiële stopzetting van de aanvragen kom je nog op de stapel te honoreren aanvragen uit budget 2021 (als dat budget nog toereikend is). Vraag is hoeveel er dan nog over is van budget 2021. Na stopzetting over een paar weken kunnen aanvragen voor 2021 weer ingediend worden begin januari en dan wordt het een loterij van alle aanvragen die op de eerste dag waarschijnlijk zullen binnenkomen.
Automobilist de dupe “Alweer is de automobilist de dupe. Het Kabinet heeft zijn mond vol over het belang van verduurzaming, maar ondertussen toont het zich onbetrouwbaar door plots de spelregels weer te wijzigen”, laten BOVAG en RAI Vereniging weten. BOVAG en RAI Vereniging roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen en de financiële speelruimte voor de subsidie beter te benutten. Pot voor 2020 al enige tijd leeg De subsidiepot voor de aankoop of privélease van een nieuwe elektrische auto is voor 2020 al een tijd leeg. Alle nieuwe aanvragen werden voor betaling doorgeschoven naar januari 2021. Aan die doorschuifregeling komt een eind nu het Kabinet het loket ‘zo spoedig mogelijk’ sluit. Het loket gaat dan vanaf 1 januari weer open. Alle subsidieverzoeken die al zijn ingediend voor uitbetaling in januari 2021, worden wel behandeld. Voor 2021 geen EV-subsidie beschikbaar BOVAG-voorzitter Han ten Broeke heeft geen begrip voor het besluit. “We weten dat het EV-potje voor 2021 eind dit jaar al leeg is. Dus voor 2021 is er geen EV-subsidie beschikbaar. Terwijl 2021 het jaar van de doorbraak van de EV voor de particulier zou moeten worden. Dit jojo-beleid is funest voor het consumentenvertrouwen en voor het vertrouwen in de overheid in het algemeen.” Doorschuifregeling Zonder een doorschuifregeling zal de subsidieregeling naar verwachting elk jaar korter dan een week openstaan. Het hele jaar worden vervolgens voorcontracten voor nieuwe elektrische auto’s opgesteld die dan op 1 januari in één keer ingediend worden. Omdat er geen zicht meer is of het aantal aanvragen past binnen het budget voor het nieuwe jaar en aanvragen niet meer op volgorde van binnenkomst op een stapel komen, verkeren consumenten gedurende het hele jaar in onzekerheid of de subsidieaanvraag wel of niet wordt goedgekeurd. Subsidiebingo RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: “Deze subsidiebingo leidt tot ernstige marktverstoring en demotiveert bovendien om een elektrische auto aan te schaffen doordat gemaakte afspraken wederom niet na worden komen. Bovendien komen hierdoor mogelijk minder elektrische auto’s voor de Nederlandse markt beschikbaar, juist in een tijd dat het aanbod aan betaalbaardere modellen toeneemt. Alweer zijn automobilisten en ondernemers de dupe van een onvoorspelbaar autobeleid. Dit staat haaks op de ambities om het groenste kabinet ooit te worden.” Van Eijck en Ten Broeke roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen door de financiële speelruimte binnen de subsidie beter te benutten. Waarschuwingen BOVAG en RAI Vereniging hebben herhaaldelijk gewaarschuwd dat de subsidiepot voor 2020 snel leeg zou zijn. Om dit probleem voor dit jaar op te vangen, dringen de organisaties al langer aan om beschikbare budgetten slimmer in te zetten. Dat kan door de financiële ruimte in de regeling beter te benutten, door bijvoorbeeld de kunstmatige schotten binnen de regeling weg te halen. Sterker nog, als dat niet gebeurt dreigt ‘onderuitputting’. Hierbij stromen subsidiegelden die dit jaar niet worden gebruikt, zoals voor de tweedehands markt en nieuwe bestelbussen, terug naar de algemene middelen. Dan ben je ze definitief kwijt en is er in totaal nog minder geld beschikbaar voor het stimuleren van elektrisch vervoer. Ook kun je voor 2020 meer auto’s in aanmerking laten komen voor de subsidieregeling door de beschikbare 4.000 euro voor een nieuwe privéleaseauto over de gehele looptijd van het contract te spreiden, in plaats van alles in een keer op 2020 te boeken. De mogelijkheden zijn er, nu nog de wil om ze toe te passen. Stevige impuls Mede dankzij de subsidieregeling is het aantal registraties van elektrische auto’s in het derde kwartaal van dit jaar met ruim 18 procent gestegen. Zo blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Het bericht “Voor 2021 geen EV-subsidie voor particulieren beschikbaar” verscheen eerst op ZERauto.nl .
500 liter Met de Carver Cargo krijgt de gebruiker de mogelijkheid om gekoelde of warme producten te transporteren. Het voertuig heeft een geïsoleerde vrachtruimte van 500 liter en is een concurrent van bijvoorbeeld de Renault Twizy Cargo , al heeft die Renault wel een aanzienlijk kleinere bagageruimte. Kantelsysteem Net als de normale elektrische Carver beschikt de Carver Cargo over het DVC-kantelsysteem, dat zelfs bij volle belading zorgt dat iedere bocht veilig genomen kan worden. Deze kanteltechnologie is uniek voor Carver. Elektrisch Veel steden en gemeenten – zoals Utrecht, Rotterdam, Groningen en Nijmegen – hebben besloten dat de stadslogistiek in 2025 helemaal emissievrij moet zijn. Dit betekent geen vrachtwagens, busjes of bestelauto’s meer op benzine of diesel, maar alternatieven zoals voertuigen die op elektriciteit, waterstof of spierkracht rijden. Stadslogistiek leidt tot 35% van de aan wegtransport gerelateerde CO2-uitstoot en 30 tot 50% van de aan wegtransport gerelateerde luchtvervuiling (CE Delft, 2016a). Het bericht Carver Cargo, speciaal ontwikkeld voor stadslogistiek verscheen eerst op ZERauto.nl .
Racing Midship De RM20evan Hyundai is een prototype van een raceauto met midscheeps geplaatste elektromotor. De letters RM staan voor ‘Racing Midship’ en verwijzen naar de plaatsing van de elektromotor die de achterwielen aandrijft. Rijdend laboratorium Het RM-platform dient als rijdend laboratorium voor het testen van high-performance technologie en biedt een uitzonderlijk goede wegligging bij elke snelheid en onder alle omstandigheden. Sinds 2012 In 2012 startte Hyundai met project RM om nieuwe, high-performance technologieën voor de autosport te ontwikkelen voor toepassing in zijn N-modellen. Inmiddels is er een hele reeks RM-modellen, de voorlaatste was de RM19 . In 2019 ontwikkelde Hyundai zijn eerste volledig elektrische raceauto, de Veloster N eTCR voor de eTCR touring car-klasse. De RM20e is verwant aan deze raceauto. Albert Biermann “De elektrische RM20e is een revolutionair nieuw hoofdstuk in de elektrische topprestaties van RM-modellen. Onze N-ingenieurs krijgen steeds meer grip op de dynamiek van elektrische prestaties”, aldus Albert Biermann, President en Head of Research and Development Division van Hyundai Motor Group. Pittige prestaties De RM20e sprint naar verwachting binnen 3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en in 9,88 seconden zelfs naar 200 km/u. Rimac Automobili Hyundai’s recente investering in en strategische partnerschap met Rimac Automobili maakt de gezamenlijke ontwikkeling van batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische prototypes mogelijk. Het geëlektrificeerde RM-platform wordt steeds verder ontwikkeld, net zoals de samenwerking met Rimac zich verder ontwikkelt. Voorts heeft Hyundai een strategisch plan opgesteld om tegen het jaar 2025 maar liefst 44 milieuvriendelijke modellen te lanceren, waarbij Hyundai’s N-label een belangrijke ecologisch verantwoordelijke rol speelt. Thomas Schemera Thomas Schemera, Executive Vice President en Head of Product Division van Hyundai Motor Group: “Het RM20e-prototype voor een raceauto laat zien waar Hyundai met zijn sportieve N-label naartoe wil met toekomstige geëlektrificeerde modellen: het prestigieuze segment van auto’s met de prestaties van superauto’s. Hyundai N versnelt in de toekomst niet alleen met sportieve auto’s met een verbrandingsmotor de hartslag van liefhebbers, maar ook met auto’s met het direct beschikbare hoge koppel en de duurzaamheid van betrouwbare geëlektrificeerde aandrijflijnen. Het RM20e-prototype bewijst dat dat geen afbreuk doet aan het opwindende karakter van de N-modellen.” De N van… De N van Hyundai N staat voor Namyang, de Koreaanse stad waar Hyundai’s wereldwijde R&D-afdeling is gevestigd en waar het concept N ontstond. N staat tegelijk ook voor de Nürburgring, het circuit in de Duitse Eifel, waar Hyundai’s Europese testcentrum is gevestigd. Het N-logo verbeeldt ook een gestileerde klassieke chicane. Technische specificaties Hyundai RM20e (N-prototype) Concept Raceauto met midscheeps geplaatste elektromotor en achterwielaandrijving Carrosserie Tweepersoons tweedeurscoupé gebaseerd op Veloster N, voor: geëxtrudeerd aluminium subframe, achter: stalen subframe Aandrijflijn Midscheeps geplaatste elektromotor en achterwielaandrijving Aerodynamica Frontsplitter, grote achtervleugel en diffuser achter Elektromotor 800-volt elektromotor-en-invertertechnologie, vermogen 596 kW (810 pk) (4x 148 kW) (interval 20 sec.), koppel 960 Nm (4x 240 Nm) Transmissie Enkele overbrenging 1:5,67 via tandwiel met rechte vertanding Accu Capaciteit: 60 kWh; vermogen: 600 kW Nominaal voltage: 605; maximumvoltage: 705 Liquid-flooded accumoduletechnologie 800 volt snellaadcapaciteit Topsnelheid > 250 km/u, gelimiteerd voor gebruik op openbare weg Wielophanging Voor: McPherson, achter: double wishbone wiedraagarmen (bevestigingspunten en geometrie verstelbaar) Schokdempers Conventionele gasdempers Remmen Voor: 6 zuigers, achter: 4 zuigers Handrem Mechanisch op achterwielen ABS-systeem Autosport-ABS M5 (Bosch), niet toegelaten op openbare weg Stuurbekrachtiging Elektrisch bekrachtigde tandheugelbesturing Stuurwieldesign Veloster N TCR-design met schakelpaddels aan het stuur Afmetingen (mm) 4,319 x 1,945 x 1,354 (lxbxh), wielbasis: 2,672 Interieur Sabelt ® -sportstoelen, 6-punts veiligheidsgordels, specifiek E-drive-dashboard Overhang (mm) Voor: 899, achter: 748 Bodemvrijheid (mm) 80 Banden Voor: 265/35 R19, achter: 305/30 R20 Velgen Voor: 19 x 10 inch, achter: 20 x 11 inch, gesmede eendelige aluminium velgen in uitgebouwde wielkasten Het bericht Hyundai RM20e: 810 pk en 960 Nm koppel! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Reacties “‘Prachtig. Spectaculair. Geavanceerd. We willen hem graag op de weg zien!’- dat is wat de media schreven en het publiek zei toen de Precept werd onthuld. We hebben dan ook besloten om de auto te gaan bouwen”, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. Designrichting De Precept laat de toekomstige designrichting zien van Polestar. De auto benadrukt ook de koers die Polestar volgt op het gebied van digitale technologie en de toepassing van duurzame materialen in het in- en exterieur. Productie in China De productontwikkeling is al gestart. De productie van het model vindt straks plaats in China, waar een nieuwe productiefaciliteit wordt gerealiseerd. Polestar wil dat deze nieuwe locatie CO2-neutraal wordt. Deze klimaatpositieve aanpak is begonnen in de eerste productiefaciliteit van Polestar in Chengdu, waar de Polestar 1 wordt gebouwd. Laagste ecologische voetafdruk “China is een thuismarkt voor Polestar en we erkennen de steeds belangrijkere drang naar meer duurzaamheid hier”, vervolgt Thomas Ingenlath. “Met deze nieuwe fabriek leggen we de lat weer hoger, met als doel om in China de meest geavanceerde en hoogwaardige elektrische auto met de laagste ecologische voetafdruk te produceren.” Materialen Het interieur van de Polestar Precept bestaat uit een mix van duurzame materialen, waaronder gerecyclede petflessen, teruggewonnen visnetten en gerecycled kurkvinyl. Een op vlas gebaseerd composiet, ontwikkeld door partner Bcomp Ltd, wordt toegepast in veel interieur- en sommige exterieuronderdelen. Het is de ambitie van Polestar om veel van de duurzame materialen daadwerkelijk toe te passen in de productieversie. Wanneer die komt, is nog niet duidelijk. Reken op eind 2021, begin 2022. Polestar Precept in 40 highlights Het bericht Elektrische Polestar Precept gaat in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .
Wielbasis Net als de ID.3 staat de SUV op het MEB-platform dat Volkswagen speciaal voor elektrisch aangedreven modellen ontwikkelde. De Volkswagen ID.4 is 4,58 meter lang en de wielbasis bedraagt 2,77 meter. Door dat laatste genieten inzittenden van volop interieurruimte. Panoramadak Volkswagen versterkt het ruimtelijke gevoel dankzij een fors glazen panoramadak (standaard op ID.4 1ST Max). Ook handig: de flexibel in te delen middenconsole, die los staat van het dashboard. Bagageruimte De inhoud van de bagageruimte varieert van 543 tot 1.575 liter. Met de Easy Open & Close-achterklep volstaat een voetbeweging om de achterklep te openen. Het maximale trekgewicht (geremd) van de ID.4 bedraagt 1.000 kilogram. Vrijwel geen knoppen Op het dashboard van de ID.4 zijn nagenoeg geen knoppen of schakelaars te vinden. Alle belangrijke informatie wordt weergegeven op een compact display dat via het multifunctionele stuur is te bedienen. Tuimelschakelaar Met de grote tuimelschakelaar rechts van het display is de rijmodus te selecteren en via een centraal touchdisplay (10 of 12 inch) zijn navigatie-, telefoon- en multimediafuncties te bedienen. De spraakbedieningsfunctie is te activeren door een commando te beginnen met ‘Hallo ID.’. Head-up display Het standaard ID.Light maakt gebruik van een smalle lichtstrip onder de voorruit. Dit systeem ondersteunt de bestuurder met lichteffecten bij situaties zoals afslaan of remmen. Het augmented reality head-up display (standaard in de ID.4 1ST Max) projecteert pijlen en andere graphics zodanig op de vooruit dat ze opgaan in de omgeving van de auto. Het Discover Pro navigatiesysteem ondersteunt elk type smartphone, via Mirrorlink en Android Auto tot Apple CarPlay. Lane Assist Standaard in de 1ST Editions zijn Lane Assist, Park Distance Control én een geïntegreerd automatisch parkeersysteem. In Emergency Braking Front Assist is naast de uitwijk-assistent een automatische remfunctie inbegrepen, die in actie komt als tegemoetkomend verkeer bij het afslaan voor gevaar kan zorgen. Navigatiedata Ook de ‘stop & go’ adaptive cruise control met snelheidsbegrenzer behoort tot het standaardpakket van de 1ST. Dit systeem kan op basis van navigatiedata en verkeerstekens automatisch de snelheid aanpassen bij bijvoorbeeld rotondes, bochten, aanduidingen van de bebouwde kom, etcetera. Eco Assistance De Eco Assistance-functie geeft de bestuurder een seintje als het vanuit efficiency-oogpunt handig is het ‘gaspedaal’ los te laten. In de ID.4 1ST Max is Travel Assist ook standaard. Dit systeem houdt de auto tussen de wegmarkeringen én zorgt voor voldoende afstand tot voorliggers. Bij rijstrookwisselingen waarschuwt het voor mogelijk gevaar. Als de bestuurder het stuur niet vast heeft, geeft Travel Assist waarschuwingen. Als de bestuurder niet reageert, volgt eventueel een automatische remactie (tot stilstand). ID.4 1ST De levering van de ID.4 start met de ID.4 1ST en ID 4 1ST Max limited editions. De ID.4 1ST heeft standaard 20-inch lichtmetalen wielen en het Exterieur Style-pakket. Stoelen, voorruit en stuurwiel (met 1ST-logo) zijn verwarmd en ambienteverlichting (30 kleuren) en RVS-pedalen met Play & Pause-design zijn standaard. Dat geldt ook voor een achteruitrijcamera, twee zone Climatronic airconditioning, het Discover Pro navigatiesysteem en 4 USB-poorten. Front Assist, ‘stop&go’ Adaptive cruise control en Lane Assist dragen bij aan veiligheid van hoog niveau. ID.4 1ST Max De ID.4 1ST Max heeft alle genoemde features en daarbij LED matrixkoplampen, 3D LED-achterlichten, 21-inch lichtmetalen wielen, progressive steering en adaptive chassis control (DCC) en een elektrisch bediende achterklep. Blikvangers in het interieur zijn elektrisch verstelbare stoelen, akoestisch glas en het glazen panoramadak. De Climatronic airconditioning (drie zones) zorgt voor een optimaal interieurklimaat. Ten slotte zijn ook het augmented reality head-up display, 12-inch centraal touchscreen, de Comfort smartphone-interface, Travel Assist, Side Assist en Emergency Assist standaard op de ID.4 1ST Max. Aandrijflijn Volkswagen ID.4 De ID.4 1ST-modellen worden aangedreven door een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor. De acceleratie van 0-100 km/u duurt 8,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Volkswagen introduceert later een versie met meer vermogen en vierwielaandrijving. De batterij Het lithium-ion batterijpakket weegt 493 kilogram en heeft een capaciteit van 77 kWh. Hiermee is volgens de WLTP-testnorm een actieradius van 520 kilometer haalbaar. Volkswagen garandeert dat na 8 jaar of 160.000 km nog altijd 70 procent van de oorspronkelijke capaciteit beschikbaar is. Energie terugwinnen De ID.4 heeft diverse standen om energie terug te winnen. In ‘B’ van brake fungeert de elektromotor als generator die de batterij voedt. Veel dagelijkse remacties worden uitgevoerd door de elektromotor alleen. Opladen De accu is met 125 kW te laden. Bij een snellader volstaat een half uur om bij te laden voor een actieradius van 320 kilometer. Via de Volkswagen dealer zijn laadoplossingen op maat beschikbaar. Garantie en levering Elke Volkswagen ID.4 heeft standaard 8 jaar garantie op de hoogvoltaccu óf maximaal 160.000 kilometer. Daarnaast zullen alle in Nederland geleverde ID.4 modellen inclusief tot 8 jaar onderhoud worden geleverd. Buiten deze onderhoudsbeurten vallen slijtagedelen zoals onder meer remschijven, remblokken, ruitenwissers, banden en schade die ontstaan is door invloeden van buitenaf. De vanafprijs van de ID.4 maakt Volkswagen binnenkort bekend. Het bericht Elektrische Volkswagen ID.4 nog dit jaar naar Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .
Actieradius Minstens zo indrukkend als de 0-100-tijd van 2,1 seconden is de topsnelheid van 320 km/u en de actieradius van liefst 840 kilometer. De auto legt een kwart mijl af in minder dan negen seconden. Prijskaartje Tesla Model S Plaid De Tesla Model S met Tri-Motor All-Wheel Drive aandrijflijn heeft een prijskaartje in Nederland van 141.005 euro. The only thing beyond Ludicrous is Plaid — Tesla (@Tesla) September 23, 2020 In-car footage from Sunday’s Plaid Model S run at Laguna Seca pic.twitter.com/rwQDBFCWoH — Tesla (@Tesla) September 23, 2020 Het bericht Tesla Model S Plaid: hypercarspecs voor 141 mille verscheen eerst op ZERauto.nl .
25.000 dollar Musk had het eerder altijd over een elektrische auto van 35.000 dollar. Dat werd uiteindelijk de Tesla Model 3. In de toekomst komt er een nog goedkopere elektrische auto van ongeveer 25.000 dollar. Actieradius Musk: “Tesla zal een aantrekkelijk elektrische auto maken van 25.000 dollar die ook volledig autonoom kan rijden.” Over de actieradius is nog niets bekend, maar Musk heeft eerder al wel ‘200 miles’ laten vallen in interviews. Dat is gelijk aan 320 kilometer range. Tesla 4680 De aankondiging van de goedkope Tesla valt samen met de onthulling van een nieuwe batterij: binnen Tesla beter bekend als de Tesla 4680. Deze batterij is groter, 6 keer krachtiger en bevat vijf keer meer energie. Dat resulteert volgens Tesla in 16 procent meer range. Tesla’s nieuwe 4680 is 46 mm x 80 mm groot, vandaar de naam 4680. Eigen beheer De nieuwe batterij wordt in eigen beheer ontwikkeld en ook geproduceerd. Vooral dat laatste moet een enorm effect hebben op een daling van de kostprijs. En dat is uiteindelijk goed nieuws voor de koper. Het bericht Tesla komt met auto van 25.000 dollar verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische Opel Opel werkt hard aan de elektrificatie van zijn modellengamma. De nieuwe Mokka werd zelfs als eerste onthuld als ‘e’ uitvoering, de benzine- en dieselvarianten zagen we pas later. Maar ook de bedrijfswagens van Opel gaan met de tijd mee. Het is de eerste keer dat Opel een bedrijfswagen van een volledig elektrische aandrijflijn voorziet. Een slimme zet, want de markt lijkt er klaar voor. We kochten al veel online, maar het coronavirus heeft het online kopen nog een extra boost gegeven. Al deze online aankopen moeten bij ons thuis komen, maar zeker in de grote steden worden dankzij lage emissiezones deze ‘last-mile delivery’-ritten voor de traditionele dieselbestelbus onmogelijk gemaakt. Datzelfde gaat voor personenvervoer. Elektrische busjes komen dus als geroepen in stad. En daar komt Opel om de hoek kijken met twee volledig elektrische bussen: de Vivaro-e voor het transport van goederen en de Vivaro-e Combi en Zafira-e Life voor personenvervoer. Actieradius Opel Vivaro-e Zowel de Vivaro-e en de Zafira-e Life zijn leverbaar met een 50 kWh of 75 kWh-accupakket. De bussen halen zo’n 230 tot 330 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Meestal melden wij journalisten hier altijd bij, dat je in de praktijk van dit WLTP-getal er met gemak zo’n 50 kilometer van af kan halen. Je zet vaak de airco aan, je rijdt soms wat te hard, het kan stevig waaien en ga zo maar door. Allemaal elementen die zorgen dat dit WLTP-getal behoorlijk lager uitvalt in de werkelijke wereld. Maar het tegenovergestelde is ook mogelijk. Bedrijfswagens zijn namelijk geen personenauto’s. Bedrijfswagens spenderen dikwijls een groot deel van hun leven in de stad – waar bijvoorbeeld koeriers pakketjes rondbrengen of de loodgieter van klant naar klant rijdt. De maximumsnelheid ligt hier laag en moeten voertuigen constant afremmen – wat in een elektrisch voertuig juist extra kilometers range oplevert. De energie die vrijkomt bij het remmen slaan elektrische voertuigen namelijk op. Het resultaat is dat de Vivaro-e en Zafira-e Life – als ze in de stad rijden – tot wel 477 kilometer kunnen afleggen voordat de elektronen in de accu op zijn. Drie carrosserievarianten De Vivaro-e komt er in drie carrosserievarianten: dubbele cabine, platformcabine of personenversie met lengtes van 4,60 meter tot 5,30 meter. Een batterij is natuurlijk zwaar, dus verwacht je aanzienlijk minder laadvermogen in de elektrische Vivaro. Maar dat valt reuze mee. Het laadvermogen bedraagt 1.275 kilo, en dat is slechts zo’n 130 kg minder dan de dieselvariant. Daarnaast is het laadvolume tot 6,6 m 3 exact hetzelfde als de Vivaro met dieselmotor – het accupakket ligt namelijk in de bodemvloer verwerkt. Aanhanger Prima cijfers tot dusver, maar daar blijft het niet bij. De Opel Vivaro-e mag zelfs een aanhanger tot 1.000 kg trekken – vrij uniek voor een volledig elektrische bedrijfswagen. Laden van goederen gaat overigens eenvoudig, want er zijn – naast de tweedelige achterklep – schuifdeuren aan weerskanten aanwezig. De volledig elektrische deuren kunnen open zonder dat je daarvoor je handen hoeft te gebruiken. Ze gaan automatisch open door een simpele voetbeweging te maken richting de sensoren onder deur. Erg handig als je je handen vol pakketjes hebt. Parkeergarage Maar hoe inzetbaar is de Vivaro-e in de praktijk? Rijdend over de het glooiende landschap rondom Russelsheim komen we meer te weten. De afmetingen van de bus zijn onveranderd, maar zodra we een krappe ondergrondse parkeergarage inrijden valt het ons toch op hoe eenvoudig dat gaat. Dankzij de hoogte van 1,90 meter komt de Vivaro-e en Zafire-e praktisch iedere garage in. Erg handig, zeker voor de Zafira-e, die bijvoorbeeld zeer geschikt is om emissieloos toeristen van Schiphol naar de binnenstad van Amsterdam te vervoeren, en daar dikwijls een ondergrondse parkeergarage van een hotel in zal moeten. Veilig rijden De Vivaro-e en Zafira-e zitten vol veiligheidssnufjes, zodat er ook na een lange werkdag weinig fout kan gaan achter stuur. Denk aan een vermoeidheidsassistent, botspreventie met remfunctie, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent en semi-adaptieve cruisecontrol. Parkeren met de haast vijf meter lange Vivaro-e blijkt een eitje. Zowel op de voor- en achterbumper zitten parkeersensoren en de uitvoering waar wij in rijden is tevens voorzien van een achteruitrijcamera met beeld op het 7-inch infotainmentscherm. Beeld op de binnenspiegel is ook mogelijk. Als het parkeren dan nog niet lukt… Snelle bus De elektromotor die voorin de Vivaro-e en Zafira-e Life ligt kennen we al uit de Corsa-E. Hij is goed voor 136 pk (100 kW) en 260 Nm en drijft de voorwielen aan. Als je al wat vaker iets over elektrische auto’s hebt gelezen, dan weet je dat een elektromotor direct verkrijgbaar koppel levert. Dit gegeven zorgt er dan ook voor dat we hier te maken hebben met de leukste bedrijfswagens ooit van Opel. Bij de stoplichten in Russelsheim zijn we steevast als eerste van de lijn. Heel belangrijk is dat niet in een bedrijfswagen, maar leuk is het stiekem wel. En belangrijker, er is dus altijd power – ook als je volgeladen een steile garage of heuvel op moet. Je kunt wielspin (en een hoop lol) vermijden door de bus in eco-modus te zetten. Laden Zodra de 230 tot 330 kilometers op zijn – het liefst wat eerder – is het tijd om te laden. De bussen komen standaard met een 11 kW 3-fase lader en dat is goed nieuws. De accu is zo altijd vol na een nachtje laden. Wie overdag nog snel wat wil bijladen kan snelladen tot 100 kW. Zo zit het 50 kWh-accupakket binnen 30 minuten op 80% en de 75 kWh-accu doet hier 45 minuten over. Je hoeft niet bang te zijn dat de accu binnen een aantal jaar slecht zal presteren. Het pakket is namelijk watergekoeld, waardoor de batterijcellen altijd in de optimale temperatuur hun werk doen. Bovendien geeft Opel 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het accupakket. Prijzen Opel Vivaro-e en Zafire-e Life De levering van de Vivaro-e Combi en de Zafira-e Life met 75 kWh-batterij start begin 2021. De Vivaro-e Combi met 50 kWh-batterij zal al vanaf november dit jaar leverbaar zijn. Opel Vivaro-e Cargo leverbaar vanaf € 30.599,- excl. BTW Opel Vivaro-e Combi (9-persoons uitvoering) leverbaar vanaf € 35.449,- excl. BTW Opel Zafira-e Life (6 of 7 zitplaatsen) leverbaar vanaf € 43.099,- excl. BTW Particuliere kopers stappen in een Opel Zafira-e Life vanaf € 52.150,- inclusief BTW. Het bericht Autotest – Opel Vivaro-e en Opel Zafira-e Life – Eerste elektrische bussen van Opel verscheen eerst op ZERauto.nl .
Focus op leidende positie “Kia heeft wereldwijd al meer dan 100.000 elektrische auto’s verkocht sinds de introductie van onze eerste in serie geproduceerde BEV in 2011, de Kia Ray EV”, zegt CEO Song. “Sindsdien hebben we een aantal BEV’s op de wereldwijde markten geïntroduceerd en hebben we plannen aangekondigd om dit proces in de komende jaren te versnellen. We gaan ons meer richten op elektrificatie en we verwachten dat BEV’s in 2029 zo’n 25 procent van onze totale wereldwijde verkoop gaan uitmaken.” Kia wil een leidende positie innemen op de wereldwijde EV-markt door in te spelen op de in hoog tempo toenemende wereldwijde vraag naar emissievrij rijdende auto’s. Het Koreaanse automerk lanceert een breed scala aan nieuwe BEV-modellen. Bovendien werkt het merk wereldwijd samen met aanbieders van laadnetwerken. Zeven BEV-modellen In het kader van de ‘Plan S’-strategie – begin 2020 aangekondigd – is Kia van plan zijn BEV-assortiment uit te breiden tot elf modellen in 2025. In dezelfde periode streeft Kia ernaar dat BEV’s 20 procent van de totale voertuigverkoop van het merk voor hun rekening nemen in de belangrijke markten, waaronder Korea, Noord-Amerika en Europa. De zeven specifieke BEV-modellen waarop Kia met een teaserfoto vooruitblik, zullen in de periode tot 2027 op de markt worden gebracht. Projectnaam CV Het eerste model uit deze reeks heeft projectnaam CV en wordt in 2021 onthuld. Het is de eerste volledig als BEV ontwikkelde auto van het merk en wordt in veel landen op de markt gebracht. De Kia ‘CV’ is ook de eerste Kia met de nieuwe designtaal die de transitie van het merk naar een op elektrische auto’s gerichte bedrijfsstrategie symboliseert. Alle nieuwe BEV’s van Kia – de CV inclusief – komen te staan op het nieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Kia belooft uitzonderlijk veel binnenruimte. Laadinfrastructuur Kia is van plan om haar laadinfrastructuur te blijven uitbreiden om in te spelen op de groeiende vraag naar elektrische auto’s. Er moeten meer dan 2.400 EV-laadpunten in Europa bijkomen en ongeveer 500 in Noord-Amerika. Dit alles gebeurt in samenwerking met de dealernetwerken. Kia investeert ook in IONITY, een Europees bedrijf dat gespecialiseerd is in het snelladen van EV’s. Tot slot is Kia van plan om de samenwerking met verschillende overheidsorganisaties te versterken en op verschillende gebieden uit te breiden, waaronder de elektrificatie van het openbaar vervoer en de bouw van laadnetwerken. Het bericht Kia CEO: “We komen met zeven specifieke BEV-modellen” verscheen eerst op ZERauto.nl .