Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Wie heeft de autoband eigenlijk uitgevonden?

Terugreizen in de tijd Banden zijn er in diverse soorten en maten. Dat is nu zo, maar was ook vroeger het geval. Voor het ontstaan van de luchtband moeten we terugreizen naar 1841. In dat jaar werd de luchtband uitgevonden door de Schot Robert William Thomson. Hij paste de band toe op een fiets. Het idee sloeg aan. Konden eindelijk die oncomfortabele houten wielen met pensioen. John Dunlop Maar van een echte revolutie was nog geen sprake. Natuurlijk vroeg Thomson patent aan op de luchtband, maar dit patent verliep. Ook omdat transport nog niet aan een opmars bezig was. Een aantal jaar later zag meneer John Dunlop hoe zijn zoontje moeite had om op zijn driewieler met harde rubberbanden te rijden. John ging aan de slag en maakte een opgeblazen rubberen slang om de wielen. Met succes, want zoonlief won de driewielerrace. Bij John Dunlop gingen toen de alarmbellen af. Transport was in opmars In 1888 patenteerde Dunlop de luchtband. John Dunlop wordt zodoende gezien als de uitvinder van de opblaasbare luchtband, al gaat de meeste eer eigenlijk uit naar Thomson. Dunlop perfectioneerde de luchtband wel verder. Bovendien zat de tijd Dunlop mee, want transport werd steeds belangrijker en zodoende kwam er meer vraag naar rubberen producten. In 1891 werd zijn bandenbedrijf opgericht. Radiaalband bedacht door Michelin De ontwikkeling van de autoband ging ook steeds verder. In 1946 werd de radiaalband uitgevonden door Michelin. Deze band dankt zijn naam aan de radiaal (haaks) geplaatste koordlagen ten opzichte van de rijrichting. De Citroën 2CV – die in 1948 op de markt kwam – had als een van de eerste auto’s een radiaalband. Tubeless tyre In 1955 verscheen de zogeheten ‘tubeless tyre’, een band waarin geen binnenband aanwezig is. Dat werd de nieuwe standaard voor auto’s. De voordelen: ze waren eenvoudiger te monteren, boden meer grip en waren aanzienlijk veiliger. Ook de kans op een klapband was kleiner. Het bedrijf B. F. Goodrich bracht in 1955 als eerste een tubeless band op de markt. Jaren ontwikkelingswerk Sindsdien is de ontwikkeling van de autoband niet meer te stoppen. Er zit jaren ontwikkelingswerk in, vandaar dat een moderne autoband in geen enkel opzicht te vergelijken is met een band uit 1955. De samenstellingen zijn anders, de gripniveaus aanzienlijk hoger en bovendien maken moderne productieprocessen het mogelijk om banden in diverse soorten en maten te produceren. De prijzen variëren enorm, want je hebt budgetbanden tot heuse high-performance banden. Diverse autobanden verkrijgbaar Autobandenmerken zijn er ook in overvloed. Tijdens de ontwikkeling van autobanden wordt bovendien gekeken naar het doel, bijvoorbeeld racen op het circuit of terreinrijden in mul zand. Voor elke soort auto is er een autoband verkrijgbaar, kijk bijvoorbeeld maar op https://www.banden-pneus-online.nl . Er zijn ook speciale labels in het leven geroepen om de eigenschappen van banden met elkaar te kunnen vergelijken, zodat je precies weet welke band het beste bij je rijstijl en auto past. Het bericht Wie heeft de autoband eigenlijk uitgevonden? verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 juli 2021

Kicken: Opel Manta keert terug op de markt, als elektrische Manta-e

Introductie elektrische Opel Manta-e “De Manta is een echt icoon in de geschiedenis van ons merk en een inspiratie voor de toekomst. Halverwege dit decennium nemen we een nieuwe Manta in serieproductie. Puur elektrisch natuurlijk”, zegt Michael Lohscheller. Meer details over de Opel Manta-e maakt Opel in de toekomst bekend. Opel nam het besluit om opnieuw met een Manta te komen op basis van de geweldige feedback die Opel kreeg na de onthulling van de Opel Manta GSe ElektroMOD . Geen productieversie van Manta GSe ElektroMOD Op een productieversie van de Opel Manta GSe ElektroMOD hoef je niet te rekenen. Die auto is gebaseerd op een klassieke Manta en die komt niet meer door de strenge veiligheidskeuringen van vandaag. Opel bouwt de elektrische Manta op een nieuw – nog nader te bepalen – platform. De auto wordt volledig opnieuw ontwikkeld. Het model draagt de naam Manta en zal diverse designkenmerken van de klassieke Manta A hebben. Reken dus op een brede grille met ronde koplampen en ook vier ronde achterlichten. Elektrificatie-offensief Opel zit midden in een elektrificatie-offensief. In 2021 poogt Opel al negen geëlektrificeerde modellen aan te bieden. Tegen 2024 zijn van alle modellen ook geëlektrificeerde versies leverbaar. Opel levert nu al de volgende batterij-elektrische auto’s: de Corsa-e, Mokka-e, Combo-e, Vivaro-e en Movano-e. Plug-in hybrides heeft Opel in de vorm van de Opel Grandland Hybrid. Ook van de nieuwe generatie Opel Astra verschijnt een versie met plug-in hybride aandrijflijn. Vanaf 2028 alleen nog elektrische Opel-modellen Lohscheller: “Vanaf 2028 biedt Opel alleen nog elektrische auto’s aan op de voor ons belangrijkste markt: Europa. Dit toont aan hoe groot de toewijding van Opel is aan elektrische mobiliteit. De toekomst van de auto-industrie is elektrisch en Opel maakt daar deel van uit. Opel vindt zichzelf opnieuw uit en transformeert tot een jong, groen, cool en wereldwijd merk. We zijn op weg naar een CO2-neutrale toekomst.” Ook terugkeer naar China Opel heeft daarnaast definitief het besluit genomen om terug keren naar de Chinese automarkt. Meer details over deze terugkeer naar China maakt Opel binnen afzienbare tijd bekend. Lohscheller: “We hebben beloofd dat Opel een wereldspeler wordt en dat gaan we waarmaken. China is de grootste automarkt ter wereld en we zijn er zeker van dat we daar winstgevend zullen groeien.” Het bericht Kicken: Opel Manta keert terug op de markt, als elektrische Manta-e verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 juli 2021

Elektrische Volvo XC40 Recharge daalt sterk in vanafprijs

Eerst even wat ophelderen De naamgeving bij Volvo is soms wat verwarrend. Daarom eerst even wat ophelderen. De Volvo XC40 Recharge Twin Pure electric betreft de versie met AWD met twee elektromotoren en 408 pk. De Volvo XC40 Recharge Pure electric is de versie met enkel voorwielaandrijving, een elektromotor en 231 pk. De verschillen zitten hem dus in het woordje ‘Twin’. Actieradius Volvo XC40 Recharge Pure electric De nieuwe Volvo XC40 Recharge met 231 pk heeft in combinatie met een 70 kWh accupakket een verwachte actieradius van ongeveer 400 kilometer (WLTP). Nog een voordeel: de nieuwe instapversie is ruim 150 kilogram lichter. Een caravan trekken kan ook, want het geremde trekgewicht komt uit op 1.500 kilogram. Dit is inbegrepen Volvo levert de basisuitvoering van de Volvo XC40 Recharge Pure electric van een Google infotainmentsysteem met Google Assistant, Google Maps en Google Play Store. Ook wordt het model geleverd met een zogeheten Care Package, bestaande uit drie jaar garantie én onderhoud. Drie versies XC40 Recharge Pure electric De XC40 Recharge Pure electric is leverbaar als Core, Plus en Pro. De Core start bij 45.995 euro, de Plus bij 47.995 euro en de Pro is er vanaf 51.995 euro. De duurdere Twin-versie met 408 pk en 78 kWh-batterij moet 56.495 euro kosten (Plus), de Pro-variant is er vanaf 60.495 euro. Het bericht Elektrische Volvo XC40 Recharge daalt sterk in vanafprijs verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 juli 2021

Kia komt met e-Niro Edition

Uitrusting e-Niro Edition De Kia e-Niro Edition heeft als extra’s Privacy Glass, verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel. De Edition wordt geleverd met 17-inch lichtmetalen wielen en heeft een full map 10,25-inch navigatiesysteem met UVO Connect en Kia Live Services, adaptieve cruise control, climate control, smart key, Apple Carplay & Android Auto, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera. Twee uitvoeringen van Kia e-Niro Edition De nieuwe Kia e-Niro Edition is leverbaar met een accu van 39,2 kWh en een elektromotor met 136 pk of een 64 kWh-batterij en 204 pk. De consumentenadviesprijzen zijn respectievelijk 37.995 en 40.995 euro. Maar een optie Op de Edition zit maar een optie, metallic lak (795 euro).  Kia levert de e-Niro Edition in vier verschillende kleuren: Clear White (zonder meerprijs), Aurora Black Pearl, Interstellar Grey of Gravity Blue. Bijtelling en private lease Voor zakelijke rijders geldt een lage bijtelling vanaf 138 euro per maand. De genoemde bijtelling geldt voor de versie met 39,2 kWh accu, bij een belastingtarief van 37,10 procent. Voor particulieren is de Kia e-Niro Edition 64kWh via Private Lease te rijden vanaf 389 euro per maand gebaseerd op een looptijd van 60 maanden in combinatie met 10.000 km per jaar. De nieuwe e-Niro Edition is per direct te bestellen bij de Nederlandse Kia-dealers. De eerste exemplaren arriveren vanaf medio september in ons land. Het bericht Kia komt met e-Niro Edition verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 juli 2021

Volvo Concept Recharge geeft voorproefje toekomst Volvo

DNA Volvo goed zichtbaar “Met de Concept Recharge is het DNA van Volvo duidelijk zichtbaar, maar wel met een frisse blik op de toekomst”, zegt Robin Page, head of design bij Volvo. “De auto vertegenwoordigt alles waarvan we denken dat klanten verwachten van een puur elektrische Volvo en we zijn verheugd om deze filosofie in onze volgende generatie auto’s te verwerken.” Page vervolgt: “Onze Concept Recharge vertegenwoordigt een manifest voor de volledig elektrische toekomst van Volvo Cars, evenals een nieuw type voertuig. De auto toont nieuwe en moderne proporties die hand in hand gaan met een grotere veelzijdigheid.” Vlakke bodemvloer Kenmerken van toekomstige elektrische Volvo’s is een volledig vlakke bodemvloer van het interieur. Door het verwijderen van de verbrandingsmotor en het plaatsen van de batterij laag in de bodemvloer kan de wielbasis worden verlengd en passen er grotere wielen onder de auto. Met name de interieurruimte profiteert daarvan. Nieuwe designtaal met thema ‘less but better’ De Volvo Concept Recharge geeft ook een voorproefje van Volvo’s nieuwe designtaal. Het hoofdthema is ‘less but better’. Al het overbodige zal verdwijnen zodat een puur en eenvoudig geheel ontstaat. Een schild als grille De traditionele grille is vervangen door een schildachtige structuur. Het typische Thor’s Hammer-koplampontwerp van Volvo is gebleven, maar wel met een moderne twist. In het interieur valt een 15-inch staand touchscreen op met software van Android. Kunstwerk Page zegt: “Het interieur integreert onze nieuwste user experience technologie met mooie, duurzame en natuurlijke materialen. Elk onderdeel van het interieur is als een kunstwerk en kan op zichzelf staan als individueel meubilair in een kamer. We gebruiken de nieuwste technologieën, maar niet voor hun eigen bestwil. We richten ons altijd op de voordelen die technologieën kunnen opleveren.” Veiligheidsambities van Volvo Ten slotte weerspiegelt de Concept Recharge ook de veiligheidsambities van Volvo voor de komende jaren. Een LiDAR-sensor, gebouwd door technologiebedrijf Luminar en een cruciaal onderdeel van het plan van Volvo Cars voor toekomstige veilige autonome rijtechnologie, wordt in een optimale positie op het dak geplaatst om gegevens over de omgeving rond de auto te verzamelen. Deze plaatsing op het dak ook veel slimmer ten opzichte van een plaats in de grille. Bij een frontale aanrijding blijven de sensoren en camera’s heel en dat scheelt enorm in de kosten. Het bericht Volvo Concept Recharge geeft voorproefje toekomst Volvo verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2021

Hyundai heeft N-performanceversie IONIQ 5 serieus in overweging

Vrij korte levenscyclus “Een N-versie van de elektrische IONIQ 5 is mogelijk. We denken serieus na om een dergelijke versie uit te brengen. We moeten daar alleen niet al te lang mee wachten gezien de tegenwoordig vrij korte levenscyclus van een model van ongeveer 5 tot 6 jaar, waarbij vaak na 2,5 of 3 jaar een model lifecycle update plaatsvindt”, aldus Van Nuffel. Aandrijflijn Kia EV6 GT Hyundai heeft de technologie voor een snelle IONIQ 5 in huis, aangezien zustermerk Kia al een Kia EV6 GT heeft aangekondigd met 584 pk. Hyundai kan die aandrijflijn zo overnemen en toepassen in de IONIQ 5. “Officieel hebben we nog geen groen licht gegeven, maar dat we een N-versie van de Hyundai IONIQ 5 serieus in overweging hebben staat vast.” Specificaties EV6 GT De GT is het topmodel in de line-up van de Kia EV6. Deze versie sprint in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Hij beschikt standaard over vierwielaandrijving (AWD) en een 77,4 kWh sterke accu. De twee performance elektromotoren produceren bij elkaar 430 kW / 584 pk. Kenmerken van de EV6 GT zijn de GT-bumpers, 21-inch lichtmetalen wielen en de Performance remmen met neongroene remklauwen. Vanbinnen zijn de met suède afgewerkte sportstoelen echte eyecatchers. Ook standaard op dit topmodel zijn het elektronisch instelbare onderstel en het elektronische sperdifferentieel. De EV6 GT (met circa 400 kilometer bereik) heeft een vanafprijs van 63.595 euro en is leverbaar in het vierde kwartaal van 2022. Reken voor een potentiële N-versie van de Hyundai IONIQ 5 op een soortgelijke vanafprijs. Een marktintroductie van de IONIQ 5 N in het vierde kwartaal van 2022 is mogelijk. *De hoofdfoto in dit nieuwsbericht is een photoshop gemaakt door onze redactie. Het bericht Hyundai heeft N-performanceversie IONIQ 5 serieus in overweging verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2021

Volvo zet in op accu’s met 1.000 kilometer range

Tweede generatie elektrische Volvo-modellen Dit wordt gerealiseerd met de verbeterde lithium-ion batterijtechnologie voor de komende, tweede generatie elektrische Volvo-modellen, te beginnen met Volvo’s eerste SUV op een volledig nieuw platform, exclusief voor elektrische aandrijving. Halverwege het decennium – als Volvo zijn derde generatie elektrische modellen introduceert – wil Volvo niet alleen de actieradius verder vergroten, maar ook het batterijpakket in de vloer van de auto integreren. Daarbij moet de celstructuur bijdragen aan de algemene stijfheid en verbeterde efficiëntie van het voertuig. Actieradius 1.000 kilometer Volvo wil op korte termijn samenwerken met de Zweedse batterijspecialist Northvolt om de energiedichtheid van de batterijcellen met 50% te verhogen ten opzichte van de producten die momenteel op de markt zijn. Later dit decennium wil Volvo ook de mijlpaal van 1.000 Wh/l energiedichtheid doorbreken, om zo een reële actieradius van maar liefst 1.000 kilometer te bereiken. Dankzij de voortdurende ontwikkelingen op het gebied van batterijtechnologie, software en snellaadtechnologie zullen de laadtijden naar verwachting halverwege dit decennium bijna gehalveerd zijn. “Wij willen de klantvoordelen van een volledig elektrische Volvo continu vergroten”, zegt Henrik Green, Chief Technology Officer. “Door het ontwerp en de integratie van onze batterijen te vereenvoudigen, kunnen we het gewicht verlagen en de ruimte maximaliseren, zodat de batterijcapaciteit, actieradius en laadtijden aanzienlijk kunnen worden verbeterd.” Duurzaamheid Nu Volvo zich ontwikkelt tot een volledig elektrisch automerk, neemt ook het belang van duurzaamheid toe. Terwijl het merk de komende tien jaar de batterijcapaciteit in de auto’s zal vergroten, werkt het ook aan het continu reduceren van zijn CO2-impact. Het is de bedoeling dat de batterijcellen van de geplande samenwerking met Northvolt geproduceerd worden met 100% hernieuwbare energie, terwijl met andere batterijleveranciers wordt samengewerkt om hetzelfde te realiseren tegen 2025. Volvo heeft een duidelijke strategie om de CO2-impact van batterijen verder te verminderen door beter gebruik te maken van de waardevolle materialen die ze bevatten. Waar mogelijk wil het batterijen opnieuw fabriceren of hergebruiken. Ook worden mogelijke toepassingen van ‘second-life’ batterijen onderzocht, bijvoorbeeld voor energieopslag. Zo veel mogelijk gerecycled Batterijen die het einde van hun levensduur bereikt hebben, worden zo veel mogelijk gerecycled bij erkende recyclebedrijven die een gesloten kringloop van essentiële materialen kunnen aanbieden voor gebruik in toekomstige batterijen. Het geplande partnerschap met Northvolt biedt ook de mogelijkheid om gebruik te maken van hun gevestigde recyclingactiviteiten. Ook blijft Volvo zich richten op een verantwoorde inkoop van batterijen, onder meer door een breder gebruik van blockchaintechnologie. Door nauwer samen te werken met partners en leveranciers zal Volvo zijn verantwoorde inkoop nog verder versterken. Met de aankomende volledig elektrische SUV kunnen klanten ook bi-directioneel laden, waarmee een overschot aan batterijenergie kan worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Dit betekent dat eigenaren van een elektrische Volvo energie aan het net kunnen leveren op piekmomenten, als de prijzen en de CO2-uitstoot die gepaard gaat met elektriciteitsproductie hun dagelijkse hoogtepunt bereiken, en de batterij juist opladen als de emissies dalen. “We willen duurzame, volledig elektrische auto’s bieden die het leven van onze klanten gemakkelijker en aangenamer maken”, zegt Henrik Green. “Door slimme innovatie en samenwerking met belangrijke partners kunnen we klanten geven wat ze willen – een grotere actieradius, kortere laadtijden en lagere kosten – en de wijdverbreide adoptie van elektrische mobiliteit verder stimuleren.” Volvo’s stappenplan voor elektrificatie is sterk gericht op verticale integratie, waarbij het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van batterijen, elektromotoren en relevante software intern plaatsvindt in samenwerking met strategische partners. Het doel is om zoveel mogelijk synergie en efficiëntie te bereiken in de gehele toeleveringsketen van batterijen. Duurzame batterijen Eerder deze maand kondigde Volvo Car Group een geplande samenwerking met Northvolt aan voor de ontwikkeling en productie van duurzame batterijen. Deze zullen specifiek worden toegespitst op de volgende generatie van volledig elektrische modellen van Volvo en Polestar. Het stelt ook de toekomstige levering veilig van duurzame batterijen die nodig zijn om de groei te ondersteunen. De samenwerking met Northvolt is essentieel om het doel van Volvo te realiseren: leider worden in het premium elektrische autosegment en tegen 2030 uitsluitend volledig elektrische modellen verkopen. Het betekent ook een belangrijke stap in de uitbreiding van de eigen capaciteiten voor zowel productie als ontwikkeling, in combinatie met partnerschappen met technologieleiders. Het bericht Volvo zet in op accu’s met 1.000 kilometer range verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2021

MINI heeft Vision Urbanaut echt gebouwd

De komende jaren “Bij MINI vinden we het onze verantwoordelijkheid om de unieke eigenschappen van ons merk te behouden en te ontwikkelen voor de komende jaren en daarna”, zegt Bernd Körber, Head of MINI. “Met onze ogen op de toekomst gericht hebben we een idee ontwikkeld, de MINI Vision Urbanaut, die laat zien hoe we de kenmerken van MINI op een echte MINI manier kunnen meenemen naar de toekomst van mobiliteit. Bijvoorbeeld zoals hier, met een focus op Clever Use of Space. Het creëert nieuwe mogelijkheden voor de gebruiker, om zijn persoonlijke ruimte mee te nemen naar de auto en een eigen oase te creëren in de stad. De MINI Vision Urbanaut laat zien hoe het Clever Use of Space van MINI een antwoord kan bieden op de behoeften van toekomstige steden en levensstijlen.” Zogeheten MINI momenten MINI ziet zijn toekomst vooral als aanbieder van onvergetelijke momenten. Dat noemen wij de MINI momenten. Geïnspireerd door de vraag ‘wat voor ervaringen wil ik met mijn auto?’ bieden ze het conceptuele platform voor de MINI Vision Urbanaut. Of je nu onderweg bent of niet. Wat dit concreet betekent wordt samengevat door de MINI momenten Chill, Wanderlust en Vibe. Het exterieur en interieur van de auto veranderen om aan te sluiten op het MINI moment. Geur, geluid en sfeerverlichting verrijken de stemming van de verschillende momenten. Dit is nu ook in werkelijkheid te ervaren dankzij het fysieke model van de MINI Vision Urbanaut. Chill Het Chill moment nodigt uit om op adem te komen en even pauze te nemen van het hier en nu. De auto wordt een plek om je even terug te trekken, te ontspannen of juist te werken met volle concentratie. De achterbank, de Cosy Corner, nodigt uit met verschillende zit- en ligposities en de indirect verlichte en dimbare Loop erboven krijgt een uitstraling die is geïnspireerd op een groen bos. Centraal in het interieur vormt het cirkelvormige instrument een tafellamp. Displays en knoppen van de autofuncties verdwijnen. Wanderlust Wanderlust is het enige MINI moment waarbij de MINI Vision Urbanaut al dan niet geautomatiseerd rijdt. Bij dit moment wordt het interieur de ideale plek voor autorijden of gereden worden. Het maakt het mogelijk om de romantiek van reizen opnieuw te ontdekken. Als de klant zelf wil rijden verschijnen met een druk op het MINI logo het stuurwiel en de pedalen. De gebruikersinterface op het centrale cirkelvormige instrument past zijn weergave aan. Naast een animatie van de route wordt ook aanvullende reisinformatie getoond, zoals bezienswaardigheden en de aankomsttijd. Vibe Bij het Vibe moment staat de tijd met andere mensen op iedere manier centraal. Het openen van het portier en het wegklappen van de voorruit zorgt voor een uitnodigende situatie waarbij de grens tussen binnen en buiten vervaagt. Het centrale cirkelvormige instrument wordt een bedieningscentrum voor media. Een animatie die meebeweegt op de muziek is geprojecteerd op oppervlakken voorin, achterin, op de wielen en de Loop boven de achterbank en zorgt zo voor een aangename clubsfeer. Naar wens kan de auto zelfs de functie van boombox aannemen. De vierde optie is het naar wens in te stellen ‘mijn moment’, waarbij de gebruiker het design van de auto met allerlei mogelijkheden kan aanpassen aan zijn of haar wensen en behoeften. Compact maar wel ruim De MINI Vision Urbanaut biedt maximale ruimte binnen de kleinst mogelijke afmetingen. Ondanks dat de elektrische MINI Vision Urbanaut slechts 4,46 meter lang is, zorgt de hoogte ervoor dat het interieur op veel verschillende manieren te gebruiken is, met veel bewegingsvrijheid. Een ander aspect is dat de auto gebruikt kan worden voor andere dingen dan mobiliteit. De MINI Vision Urbanaut biedt wanneer hij stilstaat een stedelijke ruimte voor mensen. Zij zullen langer in de auto willen doorbrengen, ook ter ontspanning. Grondstoffen De MINI Vision Urbanaut gaat ook verantwoordelijk om met grondstoffen. Vanaf de eerste conceptfase heeft het ontwikkelingsteam gefocust op het terugdringen van het aantal verschillende componenten en het gebruiken van zo min mogelijk materiaal. Zo hebben verschillende elementen een dubbelfunctie, zoals het dashboard dat eenvoudig is om te bouwen tot ligbed. Ook debuteert OLED voor het ronde centrale display, dat bij het Chill moment dienstdoet als stijlvolle lamp. Het is belangrijk dat de auto lang meegaat en daarom zijn de materialen eenvoudig te vervangen. De vervangbare bekleding is hiervan een goed voorbeeld. Het interieur is bovendien ontworpen zonder gebruik van chroom of leder, iets dat ook uitgerold zal worden voor de volgende generatie MINI modellen. Eco-randje Het interieur is voornamelijk afgewerkt met textiel van gerecycled materiaal, zoals wol, polyester en Tencel. De ontwerpers hebben zo veel mogelijk onderdelen toegepast die volledig van één materiaal zijn gemaakt, zogenaamde ‘monomaterialen’. Deze zijn op een later moment gemakkelijk te recyclen en te verwerken in nieuwe producten. Voor het stuurwiel en delen van de vloer is gebruikgemaakt van hernieuwbaar en recyclebaar kurk, wat dankzij de natuurlijke uitstraling extra bijdraagt aan een authentiek een aangenaam interieur. Kan echt rijden Uiteindelijk is de MINI Vision Urbanaut geen statisch model, maar kan hij echt rijden. Productieplannen zijn er vooralsnog niet. Het bericht MINI heeft Vision Urbanaut echt gebouwd verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2021

Bandenspanning belangrijk, maar vergeet ook je remmen niet!

Informatie over remblokken en remschijven Veel auto’s zijn voorzien van (gewone stalen) schijfremmen: achter elk wiel zit een remschijf die meedraait met het wiel. In sportievere auto’s zijn de remschijven zelfs geventileerd, door middel van luchtkanalen waardoor lucht stroom die de warmte afvoert en de remschijf koelt. Behalve de stalen en geventileerde remschijven zijn er ook nog koolstofkeramische remschijven, veelal op zeer sportieve en echte sportauto’s. Die schijven zijn kostbaar, maar leveren enorme remprestaties. Daarentegen maken ze meer geluid, maar ze werken beter naarmate ze een hogere temperatuur bereiken. Wat minder geavanceerde auto’s zijn voorzien van trommelremmen en de remblokken daarvan worden gewoonlijk remschoenen genoemd. In het algemeen geldt: als je op de rem trapt, knijpen de zogenoemde remklauwen de remblokken tegen de remschijven, zodat je auto vertraagt en zo nodig tot stilstand komt. Het is overigens gebleken dat de remblokken van elektrisch aangedreven auto’s minder slijten dan die van vergelijkbare conventionele auto’s, doordat elektrische auto’s de remmende werking van de elektromotor benutten voor de terugwinning van remenergie in de vorm van elektriciteit – die wordt opgeslagen in de accu aan boord – en dus voor het minderen van snelheid. Remblokken worden zwaar belast Remblokken zijn voorzien van een remvoering – een stroef materiaal dat zorgt voor maximale wrijving op de remschijf, zodat de auto vertraagt. De levensduur van remblokken is niet onbeperkt, ze hebben het immers vaak zwaar te verduren, overigens net als de remschijven. De voorste remblokken worden het zwaarst belast en gaan globaal zo’n 25.000 tot 30.000 kilometer mee. De remblokken achter moeten na 30.000 tot 40.000 kilometer worden vervangen. Zorg goed voor je remmen  Normaliter is gewone slijtage de reden dat de remblokken moeten worden vervangen. Maar wees alert als je remmen geluid maken – normaal hoor je ze immers niet. Verder horen de remmen niet te trillen en je auto hoort ook niet naar één kant te rekken als je remt. Ook is er iets aan de hand als er metaaldeeltjes zitten in de remstof op bijvoorbeeld de velg. Dan moet je de remmen van je auto (laten) nakijken. Meestal gebeurt dat ook tijdens de onderhoudsbeurt en apk, maar de onderhoudsintervallen worden steeds langer, dus houd zelf ook een oogje in het zeil. Want je kunt vrij eenvoudig zelf de dikte van de remblokken van je auto controleren. Ze moeten minimaal 5 mm dik zijn, maar check de geadviseerde minimale dikte in de handleiding van je auto. Remblokken mogen geen scheuren, barsten of krassen vertonen en ze mogen ook niet vervormd zijn. Zelf remblokken vervangen? Voordat je de remblokken vervangt, moet je goed enkele (video)handleidingen bekijken voordat je aan de klus begint. Als je het wiel hebt verwijderd, maak je ook de bevestigingen van de remblokken los en verwijder je de oude remblokken. Als de remzuiger in zijn oorspronkelijke positie staat, kun je in omgekeerde volgorde de nieuwe remblokken monteren. Dubbelcheck of alles echt goed vast zit en of de remblokken strak op de remklauw passen. Remvloeistof controleren en op peil houden Natuurlijk werken ook de beste en nieuwste remmen en remblokken niet als er onvoldoende remvloeistof is om het systeem te bedienen. Check daarom regelmatig het niveau van de remvloeistof in het reservoir onder de motorkap. Houd het reservoir aan de buitenkant altijd goed schoon, zodat je de MIN- en MAX- aanduidingen goed kunt zien. Als dat niveau is gedaald, of erger nog, onder het minimumniveau is gezakt, dan kan dat duiden op kapotte remblokken. Remvloeistof aftappen en verversen Als je regelmatig het niveau van de remvloeistof checkt, dan kun je zien dat het iets is gedaald. Controleer welke remvloeistof je auto nodig heeft en vul het reservoir onder de motorkap tot het ‘MAX’-streepje. Laat bij twijfel de remmen ook controleren, want er kan een probleem zijn waardoor je remvloeistof verliest. Als de kleur van de remvloeistof van gelig naar een donkerdere tint is verkleurd, duidt dat op enige vervuiling. Als de vloeistof bruin of zwart is, moet die afgetapt en vervangen worden. Zelf doen? Als je zelf klussen aan je auto uitvoert, moet je hem altijd op de handrem zetten en liefst ook in de eerste versnelling. De meeste reservoirs hebben summiere instructies op het deksel, maar ook internet geeft je de nodige informatie om remvloeistof bij te vullen of af te tappen en te vervangen. Lees die goed en als je twijfelt, laat je de klus over aan de garage. Informatie over remblokken – onderdelenshop24.com Hoe remvloeistof te verversen – nl.10steps.org Het bericht Bandenspanning belangrijk, maar vergeet ook je remmen niet! verscheen eerst op ZERauto.nl .

01 juli 2021

Dit is de vanafprijs van de Cupra Born One

Specificaties Cupra Born One De Cupra Born One is uitgerust met het 58 kWh accupakket en een 150 kW/204 pk sterke elektromotor. De actieradius bedraagt 420 kilometer (WLTP). Snelladen kan met 120 kW. Kuipstoelen en een multifunctioneel sportstuur zijn standaard. Vier versies Cupra Born One De One-versie is verkrijgbaar in vier versies. De Cupra Born Business One is het startpunt. Deze uitvoering heeft standaard onder andere 18-inch lichtmetalen wielen, Full LED verlichting, virtual cockpit, navigatiesysteem met 12-inch touchscreen, Apple CarPlay en Android Auto en meer. Denk aan een achteruitrijcamera, verwarmbare stoelen en stuurwiel, parkeersensoren en Predictive Adaptive Cruise Control. Cupra levert verder nog de versies Born Adrenaline One, Born Performance One en Born Copper Edition One. Dit zijn de vanafprijzen: Born Business One – 37.990 euro -137 euro netto bijtelling p/m) Born Adrenaline One – 40.990 euro – 148 euro netto bijtelling p/m) Born Performance One – 43.990 euro – 168 euro netto bijtelling p/m) Born Copper Edition One – 46.990 euro – 188 euro netto bijtelling p/m) Fiscale bijtelling gebaseerd op een inkomstenbelastingpercentage van 49,5 procent. Reserveren is mogelijk De Cupra Born One is per direct online te reserveren. Reserveren is vrijblijvend en brengt geen kosten of verplichtingen met zich mee. Vanaf deze zomer is de reservering om te zetten in een concrete bestelling. De levering van de Born One vindt vervolgens nog dit jaar plaats. Premium Service Zowel zakelijke als particuliere rijders krijgen altijd zogeheten Premium Service. De Cupra Born wordt daarbij thuis opgehaald voor onderhoud en service en teruggebracht wanneer het hen uitkomt. Desgewenst inclusief een gratis vervangende auto. Verdere uitbreiding van Born-gamma in 2022 In 2021 is de Cupra Born uitsluitend leverbaar als exclusieve, gelimiteerde One. In 2022 volgt het reguliere gamma en bovendien wordt de range dan verder uitgebreid met kleinere en grotere accupakketvarianten (45 kWh en 77 kWh) en een 110 kW/150 pk sterke elektromotor. Op dat moment wordt de 150 kW/204 pk elektromotor ook leverbaar met de e-Boost Performance-feature, die het vermogen ‘boost’ tot maximaal 170 kW/231 pk. Het bericht Dit is de vanafprijs van de Cupra Born One verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 juni 2021

MG Marvel R Electric gaat tussen 40 en 50 mille kosten

MG Marvel R Electric is C-segment SUV De compleet nieuwe MG Marvel R Electric is een volledig elektrische SUV en het tweede model van MG in het C-SUV-segment, na de MG EHS Plug-in Hybrid. In het B-segment heeft MG de ZS EV. De MG Marvel R Electric heeft een lengte van 4.674 mm en een wielbasis van 2.804 mm. De MG Marvel R Electric wordt leverbaar met keuze uit twee aandrijfvarianten (AWD en RWD) en drie uitvoeringen (Comfort, Luxury en Performance). 19,4-inch touchscreen! De MG Marvel R Electric heeft een digitale cockpit met een indrukwekkend 19,4-inch ‘zwevend’ touchscreen waarmee het geheel nieuwe MG iSMART-connectiviteitssysteem bediend wordt. Het MG iSMART-systeem biedt een breed scala aan (online) functies en connectie via een smartphone-app, waarmee verschillende functies op afstand kunnen worden bediend. Behalve DAB+ digitale radio, Bluetooth, USB-aansluitingen, een Wi-Fi-hotspot om mobiele apparaten met internet te verbinden en smartphone-integratie via Apple CarPlay of Android AutoTM, biedt het systeem ook verschillende online functies. Denk aan navigatie met real-time verkeersinformatie, zoekfunctie voor parkeerplaatsen, MG Touchpoint, weersvoorspelling en muziek afspelen via Amazon Prime. De boel met spraakbesturing bedienen kan ook. Via updates ‘over-the-air’ blijft het infotainmentsysteem actueel. MG Pilot In de MG Marvel R Electric telt MG Pilot ongeveer veertien systemen die de bestuurder waarschuwen voor mogelijk gevaar en indien nodig ingrijpen, van waarschuwingen voor mogelijke botsingsgevaren tot slimme systemen die helpen om tractie en stabiliteit te behouden. Nieuw voor de MG Marvel R Electric zijn ELK (Emergency Lane Keeping) en DWS (Drowsiness Warning System). AWD en RWD De SUV wordt aangeboden met keuze uit twee aandrijflijnen, te beginnen met de Tri-Motor-variant met drie elektromotoren, vierwielaandrijving (AWD), een piekvermogen van 212 kW (288 pk) en een actieradius van 370 kilometer (WLTP). Er is ook een versie met achterwielaandrijving (RDW) met twee elektromotoren op de achteras, een vermogen van 132 kW (180 pk) en een WLTP-actieradius van 402 kilometer. 70 kWh-batterij Beide versies zijn uitgerust met een 70 kWh lithium-ion batterij. Bestuurders kunnen volgens de fabrikant rekenen op korte laadtijden bij een publiek laadpunt (AC) dankzij de 11 kW 3-fasen boordlader. Bij een snellaadstation (DC) is de batterij in 30 minuten tot 80% op te laden. De climate control met een interne warmtepomp garandeert optimale laadprestaties bij lage temperaturen. Vehicle-to-Load Een andere opvallende eigenschap van de MG Marvel R Electric is het V2L-systeem (Vehicle-to-Load). Met deze technologie kan de lithium-ion batterij energie leveren aan een extern elektrisch systeem, zoals een luchtpomp, elektrische scooter, laptop of zelfs een andere elektrische auto. Trekgewicht MG Marvel R Electric Het maximum trekgewicht van de MG Marvel R Electric bedraagt 750 kilogram. Daarmee is de auto geschikt om een aanhanger of caravan te trekken. Of twee e-bikes op een speciale fietsendrager. De inhoud van de bagageruimte achterin bedraagt 357 liter. Met neergeklapte achterbank kan deze worden vergroot tot 1.396 liter. De achterwielaangedreven versie van de MG Marvel R Electric biedt ook 150 liter bagageruimte onder de motorkap, ook wel een frunk genoemd. Specificaties  MG Marvel R Electric AWD                 Max. vermogen: 212 kW (288 pk) Max. koppel: 665 Nm Acceleratie 0-100 km/u: 4,9 sec Topsnelheid: 200 km/u Batterijcapaciteit: 70 kWh WLTP-actieradius: 370 km Boordlader (AC): 11 kW Snellaadtijd (DC) 5-80%: 43 min Massa leeg: 1.920 kg Max. trekgewicht (geremd): 750 kg Specificaties  MG Marvel R Electric RWD Max. vermogen: 132 kW (180 pk) Max. koppel: 410 Nm Acceleratie 0-100 km/u: 7,9 sec Topsnelheid: 200 km/u Batterijcapaciteit: 70 kWh WLTP-actieradius: 402 km Boordlader (AC): 11 kW Snellaadtijd (DC) 5-80%: 43 min Massa leeg: 1.810 kg Max. trekgewicht (geremd): 750 kg Het bericht MG Marvel R Electric gaat tussen 40 en 50 mille kosten verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 juni 2021

Eerste teken van leven van Polestar 3, een SUV

Van exportmarkt naar thuismarkt “De Polestar 3 wordt in Amerika gebouwd voor Amerikanen”, zegt Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer van Polestar. “De Verenigde Staten is daarmee geen exportmarkt meer, maar een thuismarkt. We hebben de auto’s en we hebben de productiecapaciteit om in te zetten op verkoop, omzet en groei.” Overigens wordt de Polestar 3 straks ook ook in China gebouwd. Verkort de levertijden, beter voor milieu Dennis Nobelius, Chief Operating Officer bij Polestar, voegt toe: “De productie in de Verenigde Staten verkort de levertijden en de milieu-impact die gepaard gaat met het transporteren van auto’s over de hele wereld. Het zal ook een positief effect hebben op de consumentenprijs van de Polestar 3. Dit alles maakt ons merk nog concurrerender op de belangrijke Amerikaanse afzetmarkt.” Meer Polestar Spaces De Verenigde Staten en China zijn samen de twee grootste markten voor elektrische auto’s. De uitbreiding in Amerika gaat niet alleen over de nieuwe modellen, maar zeker ook over de uitbreiding van het netwerk van Spaces. Eind 2021 heeft Polestar Spaces op 25 locaties. Aerodynamische SUV De Polestar 3 wordt een aerodynamische SUV, dat verklapt het eerste teaserbeeld alvast. Het model krijgt de nieuwste versie van het native Android Automotive-besturingssysteem , dat debuteerde in de Polestar 2 . Zweden, Verenigd Koninkrijk, China en Verenigde Staten Polestar heeft zijn hoofdkantoor in Zweden en een R&D-faciliteit in het Verenigd Koninkrijk. Het merk produceert momenteel alleen in China en met de komst van de Polestar 3 straks ook in de Verenigde Staten. Polestar is in handen van het Chinese Geely, moederbedrijf van onder meer Volvo, Lotus, Lynk & Co en Proton. Overigens is Geely ook aandeelhouder van Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz. Het bericht Eerste teken van leven van Polestar 3, een SUV verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 juni 2021