Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Mercedes-Benz pakt uit op IAA Mobility: vijf volledig elektrische modellen

Stroomversnelling De elektrificatie van het volledige portfolio is bij Mercedes-Benz in een stroomversnelling gekomen. Op de IAA beleven dan ook verschillende volledig elektrische modellen hun wereldpremières: de EQE, de eerste accu-elektrische luxe limousine van Mercedes-AMG, en een concept car die laat zien hoe Mercedes-Maybach het tijdperk van elektromobiliteit ingaat. De EQB viert tijdens de IAA zijn Europese première en smart geeft aan de hand van een showcar een preview van het eerste model van de nieuwe generatie volledig elektrische auto’s. Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ laat met de EQE zien hoe sportief en tegelijkertijd comfortabel een elektrische businesslimousine kan zijn. De auto combineert een dynamisch rijgedrag met ontspannen rijden – en creëert een nieuwe norm in zijn klasse. Hetzelfde geldt voor de royale ruimte in het interieur. De carrosserie, die zich kenmerkt door het ‘one bow’-design, geeft de EQE een atletische uitstraling. Het interieur van de EQE is in grote lijnen gelijk aan dat van de EQS. Elektrische auto van Mercedes-AMG Met de eerste accu-elektrische luxe limousine van Mercedes-AMG geeft het merk een duidelijk commitment af hoe het een volledig elektrisch model kan combineren met typische AMG-kenmerken. Dat geldt niet alleen voor de prestaties, maar ook voor de emotionele rijervaring. Studiemodel Mercedes-Maybach De concept car van Mercedes-Maybach geeft een eerste, gedetailleerde indruk van hoe de 100-jarige traditie van ultieme automotive luxe in een nieuw tijdperk kan worden voortgezet. Mercedes-Benz EQB De ruime EQB is een echt ruimtewonder en daarmee perfect geschikt voor dagelijks gebruik. Na zijn première in China maakt de volledig elektrische zevenzitter nu zijn showdebuut in Europa. Performance-hybride van AMG Mercedes-AMG presenteert daarnaast zijn eerste performance-hybrid uit Affalterbach, onder het technologielabel E Performance. Andere wereldpremières Andere wereldpremières van Mercedes-Benz zijn de S-Klasse GUARD en de eerste C-Klasse All-Terrain. Het bericht Mercedes-Benz pakt uit op IAA Mobility: vijf volledig elektrische modellen verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 juli 2021

Audi RS Q e-tron bijna klaar voor Dakar-rally in 2022

Van Quattro naar BEV De deelname is uniek: Audi wil als eerste autofabrikant met een geëlektrificeerde aandrijflijn de strijd aangaan tegen conventioneel aangedreven concurrenten en gaat in een van ’s werelds zwaarste rally’s voor de algehele overwinning. “De quattro was een gamechanger voor het World Rally Championship. Audi was het eerste merk dat de 24 uur van Le Mans won met een geëlektrificeerde aandrijflijn. Nu luiden we een nieuw tijdperk in met de Dakar Rally, waarbij we onze e-tron-technologie onder extreme omstandigheden kunnen testen en verder ontwikkelen”, zegt Julius Seebach, Managing Director van Audi Sport GmbH en verantwoordelijk voor de motorsportactiviteiten van Audi. Uitdagingen De kenmerken van de Dakar Rally stellen de ingenieurs voor bijzondere uitdagingen. Het marathonevenement duurt twee weken en de dagelijkse etappes zijn tot 800 kilometer lang. “Dat is een behoorlijk lange afstand”, zegt Andreas Roos, verantwoordelijk voor het Dakar-project bij Audi Sport. “Wat we gaan doen, is nog nooit eerder gedaan. Dit is de ultieme test voor een elektrische aandrijflijn.” Omdat er in de woestijn nu eenmaal geen laadpalen staan, heeft Audi gekozen voor een innovatief laadconcept. De krachtige hoogvoltageaccu van de Audi RS Q e-tron wordt tijdens het rijden zo nodig opgeladen door een energie-omvormer met een efficiënte TFSI-motor uit de DTM. Omdat de verbrandingsmotor in het bijzonder efficiënte bereik van 4.500 tot 6.000 tpm draait, ligt het specifieke verbruik ver onder de 200 gram per kWh. De aandrijflijn van de Audi RS Q e-tron is elektrisch. De voor- en achteras zijn beide uitgerust met een zogeheten motor generator unit (MGU) uit de Audi e-tron FE07 Formule E-auto die Audi voor het seizoen 2021 heeft ontwikkeld. Er waren maar een paar kleine aanpassingen nodig om de MGU in de Dakar Rally te gebruiken. Een derde MGU dient als generator om de hoogspanningsaccu tijdens het rijden op te laden. Bovendien wordt tijdens het remmen energie teruggewonnen. De batterij weegt ongeveer 370 kilogram en heeft een capaciteit van zo’n 50 kWh. Ontwikkelingspotentieel “De batterij is ook een eigen ontwikkeling die we samen met een partner hebben gerealiseerd”, zegt Stefan Dreyer, hoofd ontwikkeling bij Audi Sport voor motorsportprojecten. “Als ingenieurs zien we in principe ontwikkelingspotentieel in elk onderdeel. Maar wat het aandrijfsysteem betreft, hebben we in de Formule E al een systeemefficiëntie van meer dan 97 procent bereikt. Veel meer ruimte voor verbetering is er niet te behalen. Maar het batterij- en energiebeheer is een ander geval. Hier ligt het grootste ontwikkelingspotentieel. Wat we leren van het uitdagende Dakar-project zul je terug gaan vinden in toekomstige productiemodellen. Zoals gebruikelijk werken we ook bij dit project nauw samen met onze collega’s van de personenwagenontwikkeling.” Het maximale systeemvermogen van de elektrische aandrijflijn is 500 kW. Hoeveel hiervan tijdens de Dakar Rally mag worden gebruikt, moet nog door de organisatoren worden bepaald. De Audi RS Q e-tron heeft maar één versnelling vooruit nodig. De voor- en achteras zijn niet mechanisch met elkaar verbonden, zoals ook gebruikelijk is bij elektrische auto’s. De software die door Audi is ontwikkeld neemt de koppelverdeling tussen de assen over en creëert zo een virtueel en vrij configureerbaar middendifferentieel. Dat heeft als positief neveneffect dat het gewicht en ruimte kan besparen die een cardanas en een mechanisch differentieel wel nodig hebben. Futuristisch Uiterlijk verschilt de Audi RS Q e-tron aanzienlijk van conventioneel aangedreven Dakar-prototypes. “Het voertuig ziet er futuristisch uit en heeft veel designelementen die typisch zijn voor Audi”, zegt Juan Manuel Diaz, teamleider Motorsport Design bij Audi. Het merk met de vier ringen rijdt de Dakar Rally in samenwerking met Q Motorsport. “Audi heeft altijd nieuwe en gewaagde wegen gekozen in het racen, maar ik denk dat dit een van de meest complexe auto’s is die ik ooit heb gezien”, aldus teambaas Sven Quandt. “Door de elektrische aandrijflijn moeten veel verschillende systemen met elkaar communiceren. Naast betrouwbaarheid, die voorop staat in de Dakar Rally, is dat de komende maanden de grootste uitdaging.” Quandt vergelijkt Audi’s Dakar-project met de eerste maanlanding. “Destijds wisten de ingenieurs niet echt wat er op hen af ging komen. Bij ons is dat vergelijkbaar. Als we het eerste Dakar-evenement uitrijden, vind ik dat al een succes.” Het prototype van de Audi RS Q e-tron reed begin juli zijn eerste kilometers. Tot het einde van het jaar staan ??een intensief testprogramma en de eerste tests bij cross-country rally’s op de agenda. Andreas Roos: “De planning van dit project is extreem vol en uitdagend. Er zijn minder dan twaalf maanden verstreken sinds het project officieel van start ging. We moesten beginnen met de ontwikkeling terwijl de regelgeving voor voertuigen met alternatieve aandrijving nog niet eens rond was én we te maken hadden met de Corona-pandemie. Wat het team tot nu toe heeft bereikt, is uniek.” Het bericht Audi RS Q e-tron bijna klaar voor Dakar-rally in 2022 verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 juli 2021

Voorraadmodel Nissan LEAF extra voordelig, vanafprijs naar 25 mille

Nissan LEAF modeljaar 2019 Wie de actie zorgvuldig bekijkt , ziet dat het gaat om Nissan LEAF-modellen van modeljaar 2019. Dit betekent niet dat de auto’s uit 2019 komen. Het zijn gewoon nieuwe auto’s, inclusief garanties. De auto’s zijn gebouwd volgens de specificaties en uitrusting van modeljaar 2019. Niet de eerste Het is niet voor het eerst dat een autofabrikant een elektrische auto met voorraadvoordeel verkoopt. Opel deed het ook met voorraadmodellen van de Ampera-e en MG gaf onlangs ook een stevige korting op de elektrische ZS EV. Als de voorraad nog te groot is, volgen er acties. Nissan doet het nu ook met de LEAF modeljaar 2019. Diverse uitvoeringen Bij de actie zijn alle uitvoeringen van de 40 kWh-batterij inbegrepen, van de Acenta en N-Connecta tot het topmodel, de Tekna. Voor de LEAF met 62 kWh-batterij is er keuze uit een N-Connecta of Tekna-variant. Het voordeel per uitvoering bekijk je hieronder. Nissan LEAF 62 kWh als N-Connecta Een Nissan LEAF 62 kWh als N-Connecta is uitgerust met de volgende zaken: 17-inch lichtmetalen wielen, intelligent cruise control, mistlampen voor, NissanConnect EV navigatiesysteem met 8-inch kleurenscherm, warmtepomp voor efficiëntere verwarming van het interieur en optimalisatie van de actieradius en een audiosysteem zes luidsprekers, een USB- en AUX-aansluiting en stuurwielbediening. Actieradius Nissan LEAF De actieradius van een elektrische Nissan LEAF is afhankelijk van de gekozen batterij. De versie met 40 kWh lithium-ion batterijpakket haalt volgens de WLTP-testmethode 270 kilometer. De variant met 62 kWh batterij komt 385 kilometer ver op een volle lading stroom. Uiteraard zijn dit nog steeds theoretische cijfers, omdat WLTP nog altijd een laboratoriumtest is. In de praktijk valt de actieradius – net zoals bij alle elektrische auto’s – lager uit. De range is afhankelijk van je rijstijl, geografische gegevens, de snelheid, bandenspanning, ingeschakelde radio en airco, en ga zo maar door. Het bericht Voorraadmodel Nissan LEAF extra voordelig, vanafprijs naar 25 mille verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 juli 2021

Productieversie Lightyear One komt uit Finland

Selectieproces Na een grondig en uitgebreid selectieproces dat meer dan een jaar in beslag nam, koos Lightyear Valmet Automotive als productiepartner. De autofabrikant is een EV-pionier en is al meer dan tien jaar betrokken bij de ontwikkeling en productie van elektrische voertuigen. Het bedrijf heeft meer dan vijftig jaar ervaring met grote en bekende automerken en met het begeleiden van start-up en scale-up bedrijven naar productie. Meer dan 1,7 miljoen voertuigen hebben de productielijnen van Valmet Automotive in het Finse Uusikaupunki verlaten, waaronder Mercedes-Benz, Saab en Porsche. Daarnaast heeft het bedrijf een eigen productielijn voor batterijen en heeft het onlangs veel geïnvesteerd in bijkomende engineering- en testcapaciteiten voor EV-aandrijving ontwikkelingen. Productiepartner Lightyear “Twee jaar geleden kondigden we ons prototype van Lightyear One aan. We zijn erg blij dat we nu een productiepartner hebben waarmee we dit exclusieve model gaan produceren”, zegt Lex Hoefsloot, CEO en mede-oprichter van Lightyear. “Valmet Automotive is een geweldige partner, heeft een bewezen staat van dienst en meer dan een decennium aan ervaring in de productie van elektrische voertuigen. Bovendien is er een goede culturele match met ons bedrijf. We zijn enorm trots dat we met Valmet Automotive de Lightyear One gaan produceren.” Olaf Bongwald, CEO van Valmet Automotive, aan het woord “Onze ervaring als autofabrikant en onze focus op elektrische mobiliteit en accusystemen maken ons de juiste partner voor processen waarin mobiliteit opnieuw gedefinieerd moet worden. Wij staan klaar om nieuwe ontwikkelingen te verkennen op het gebied van autoproductie en zijn daarom verheugd dat Lightyear ons heeft geselecteerd als productiepartner”, zegt Olaf Bongwald, CEO van Valmet Automotive. 710 kilometer Lightyear heeft onlangs een technologiemijlpaal bereikt door 710 km op een batterijlading te rijden met het Lightyear One prototype. Hiermee werd Lightyear’s lange-afstandsprestaties en de intern ontwikkelde technologie gevalideerd. In de komende maanden gaat het technologiebedrijf door met testen, het verder optimaliseren van de auto en het voltooien van de noodzakelijke homologatietesten. Het bericht Productieversie Lightyear One komt uit Finland verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 juli 2021

Wie heeft de autoband eigenlijk uitgevonden?

Terugreizen in de tijd Banden zijn er in diverse soorten en maten. Dat is nu zo, maar was ook vroeger het geval. Voor het ontstaan van de luchtband moeten we terugreizen naar 1841. In dat jaar werd de luchtband uitgevonden door de Schot Robert William Thomson. Hij paste de band toe op een fiets. Het idee sloeg aan. Konden eindelijk die oncomfortabele houten wielen met pensioen. John Dunlop Maar van een echte revolutie was nog geen sprake. Natuurlijk vroeg Thomson patent aan op de luchtband, maar dit patent verliep. Ook omdat transport nog niet aan een opmars bezig was. Een aantal jaar later zag meneer John Dunlop hoe zijn zoontje moeite had om op zijn driewieler met harde rubberbanden te rijden. John ging aan de slag en maakte een opgeblazen rubberen slang om de wielen. Met succes, want zoonlief won de driewielerrace. Bij John Dunlop gingen toen de alarmbellen af. Transport was in opmars In 1888 patenteerde Dunlop de luchtband. John Dunlop wordt zodoende gezien als de uitvinder van de opblaasbare luchtband, al gaat de meeste eer eigenlijk uit naar Thomson. Dunlop perfectioneerde de luchtband wel verder. Bovendien zat de tijd Dunlop mee, want transport werd steeds belangrijker en zodoende kwam er meer vraag naar rubberen producten. In 1891 werd zijn bandenbedrijf opgericht. Radiaalband bedacht door Michelin De ontwikkeling van de autoband ging ook steeds verder. In 1946 werd de radiaalband uitgevonden door Michelin. Deze band dankt zijn naam aan de radiaal (haaks) geplaatste koordlagen ten opzichte van de rijrichting. De Citroën 2CV – die in 1948 op de markt kwam – had als een van de eerste auto’s een radiaalband. Tubeless tyre In 1955 verscheen de zogeheten ‘tubeless tyre’, een band waarin geen binnenband aanwezig is. Dat werd de nieuwe standaard voor auto’s. De voordelen: ze waren eenvoudiger te monteren, boden meer grip en waren aanzienlijk veiliger. Ook de kans op een klapband was kleiner. Het bedrijf B. F. Goodrich bracht in 1955 als eerste een tubeless band op de markt. Jaren ontwikkelingswerk Sindsdien is de ontwikkeling van de autoband niet meer te stoppen. Er zit jaren ontwikkelingswerk in, vandaar dat een moderne autoband in geen enkel opzicht te vergelijken is met een band uit 1955. De samenstellingen zijn anders, de gripniveaus aanzienlijk hoger en bovendien maken moderne productieprocessen het mogelijk om banden in diverse soorten en maten te produceren. De prijzen variëren enorm, want je hebt budgetbanden tot heuse high-performance banden. Diverse autobanden verkrijgbaar Autobandenmerken zijn er ook in overvloed. Tijdens de ontwikkeling van autobanden wordt bovendien gekeken naar het doel, bijvoorbeeld racen op het circuit of terreinrijden in mul zand. Voor elke soort auto is er een autoband verkrijgbaar, kijk bijvoorbeeld maar op https://www.banden-pneus-online.nl . Er zijn ook speciale labels in het leven geroepen om de eigenschappen van banden met elkaar te kunnen vergelijken, zodat je precies weet welke band het beste bij je rijstijl en auto past. Het bericht Wie heeft de autoband eigenlijk uitgevonden? verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 juli 2021

Kicken: Opel Manta keert terug op de markt, als elektrische Manta-e

Introductie elektrische Opel Manta-e “De Manta is een echt icoon in de geschiedenis van ons merk en een inspiratie voor de toekomst. Halverwege dit decennium nemen we een nieuwe Manta in serieproductie. Puur elektrisch natuurlijk”, zegt Michael Lohscheller. Meer details over de Opel Manta-e maakt Opel in de toekomst bekend. Opel nam het besluit om opnieuw met een Manta te komen op basis van de geweldige feedback die Opel kreeg na de onthulling van de Opel Manta GSe ElektroMOD . Geen productieversie van Manta GSe ElektroMOD Op een productieversie van de Opel Manta GSe ElektroMOD hoef je niet te rekenen. Die auto is gebaseerd op een klassieke Manta en die komt niet meer door de strenge veiligheidskeuringen van vandaag. Opel bouwt de elektrische Manta op een nieuw – nog nader te bepalen – platform. De auto wordt volledig opnieuw ontwikkeld. Het model draagt de naam Manta en zal diverse designkenmerken van de klassieke Manta A hebben. Reken dus op een brede grille met ronde koplampen en ook vier ronde achterlichten. Elektrificatie-offensief Opel zit midden in een elektrificatie-offensief. In 2021 poogt Opel al negen geëlektrificeerde modellen aan te bieden. Tegen 2024 zijn van alle modellen ook geëlektrificeerde versies leverbaar. Opel levert nu al de volgende batterij-elektrische auto’s: de Corsa-e, Mokka-e, Combo-e, Vivaro-e en Movano-e. Plug-in hybrides heeft Opel in de vorm van de Opel Grandland Hybrid. Ook van de nieuwe generatie Opel Astra verschijnt een versie met plug-in hybride aandrijflijn. Vanaf 2028 alleen nog elektrische Opel-modellen Lohscheller: “Vanaf 2028 biedt Opel alleen nog elektrische auto’s aan op de voor ons belangrijkste markt: Europa. Dit toont aan hoe groot de toewijding van Opel is aan elektrische mobiliteit. De toekomst van de auto-industrie is elektrisch en Opel maakt daar deel van uit. Opel vindt zichzelf opnieuw uit en transformeert tot een jong, groen, cool en wereldwijd merk. We zijn op weg naar een CO2-neutrale toekomst.” Ook terugkeer naar China Opel heeft daarnaast definitief het besluit genomen om terug keren naar de Chinese automarkt. Meer details over deze terugkeer naar China maakt Opel binnen afzienbare tijd bekend. Lohscheller: “We hebben beloofd dat Opel een wereldspeler wordt en dat gaan we waarmaken. China is de grootste automarkt ter wereld en we zijn er zeker van dat we daar winstgevend zullen groeien.” Het bericht Kicken: Opel Manta keert terug op de markt, als elektrische Manta-e verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 juli 2021

Elektrische Volvo XC40 Recharge daalt sterk in vanafprijs

Eerst even wat ophelderen De naamgeving bij Volvo is soms wat verwarrend. Daarom eerst even wat ophelderen. De Volvo XC40 Recharge Twin Pure electric betreft de versie met AWD met twee elektromotoren en 408 pk. De Volvo XC40 Recharge Pure electric is de versie met enkel voorwielaandrijving, een elektromotor en 231 pk. De verschillen zitten hem dus in het woordje ‘Twin’. Actieradius Volvo XC40 Recharge Pure electric De nieuwe Volvo XC40 Recharge met 231 pk heeft in combinatie met een 70 kWh accupakket een verwachte actieradius van ongeveer 400 kilometer (WLTP). Nog een voordeel: de nieuwe instapversie is ruim 150 kilogram lichter. Een caravan trekken kan ook, want het geremde trekgewicht komt uit op 1.500 kilogram. Dit is inbegrepen Volvo levert de basisuitvoering van de Volvo XC40 Recharge Pure electric van een Google infotainmentsysteem met Google Assistant, Google Maps en Google Play Store. Ook wordt het model geleverd met een zogeheten Care Package, bestaande uit drie jaar garantie én onderhoud. Drie versies XC40 Recharge Pure electric De XC40 Recharge Pure electric is leverbaar als Core, Plus en Pro. De Core start bij 45.995 euro, de Plus bij 47.995 euro en de Pro is er vanaf 51.995 euro. De duurdere Twin-versie met 408 pk en 78 kWh-batterij moet 56.495 euro kosten (Plus), de Pro-variant is er vanaf 60.495 euro. Het bericht Elektrische Volvo XC40 Recharge daalt sterk in vanafprijs verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 juli 2021

Kia komt met e-Niro Edition

Uitrusting e-Niro Edition De Kia e-Niro Edition heeft als extra’s Privacy Glass, verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel. De Edition wordt geleverd met 17-inch lichtmetalen wielen en heeft een full map 10,25-inch navigatiesysteem met UVO Connect en Kia Live Services, adaptieve cruise control, climate control, smart key, Apple Carplay & Android Auto, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera. Twee uitvoeringen van Kia e-Niro Edition De nieuwe Kia e-Niro Edition is leverbaar met een accu van 39,2 kWh en een elektromotor met 136 pk of een 64 kWh-batterij en 204 pk. De consumentenadviesprijzen zijn respectievelijk 37.995 en 40.995 euro. Maar een optie Op de Edition zit maar een optie, metallic lak (795 euro).  Kia levert de e-Niro Edition in vier verschillende kleuren: Clear White (zonder meerprijs), Aurora Black Pearl, Interstellar Grey of Gravity Blue. Bijtelling en private lease Voor zakelijke rijders geldt een lage bijtelling vanaf 138 euro per maand. De genoemde bijtelling geldt voor de versie met 39,2 kWh accu, bij een belastingtarief van 37,10 procent. Voor particulieren is de Kia e-Niro Edition 64kWh via Private Lease te rijden vanaf 389 euro per maand gebaseerd op een looptijd van 60 maanden in combinatie met 10.000 km per jaar. De nieuwe e-Niro Edition is per direct te bestellen bij de Nederlandse Kia-dealers. De eerste exemplaren arriveren vanaf medio september in ons land. Het bericht Kia komt met e-Niro Edition verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 juli 2021

Volvo Concept Recharge geeft voorproefje toekomst Volvo

DNA Volvo goed zichtbaar “Met de Concept Recharge is het DNA van Volvo duidelijk zichtbaar, maar wel met een frisse blik op de toekomst”, zegt Robin Page, head of design bij Volvo. “De auto vertegenwoordigt alles waarvan we denken dat klanten verwachten van een puur elektrische Volvo en we zijn verheugd om deze filosofie in onze volgende generatie auto’s te verwerken.” Page vervolgt: “Onze Concept Recharge vertegenwoordigt een manifest voor de volledig elektrische toekomst van Volvo Cars, evenals een nieuw type voertuig. De auto toont nieuwe en moderne proporties die hand in hand gaan met een grotere veelzijdigheid.” Vlakke bodemvloer Kenmerken van toekomstige elektrische Volvo’s is een volledig vlakke bodemvloer van het interieur. Door het verwijderen van de verbrandingsmotor en het plaatsen van de batterij laag in de bodemvloer kan de wielbasis worden verlengd en passen er grotere wielen onder de auto. Met name de interieurruimte profiteert daarvan. Nieuwe designtaal met thema ‘less but better’ De Volvo Concept Recharge geeft ook een voorproefje van Volvo’s nieuwe designtaal. Het hoofdthema is ‘less but better’. Al het overbodige zal verdwijnen zodat een puur en eenvoudig geheel ontstaat. Een schild als grille De traditionele grille is vervangen door een schildachtige structuur. Het typische Thor’s Hammer-koplampontwerp van Volvo is gebleven, maar wel met een moderne twist. In het interieur valt een 15-inch staand touchscreen op met software van Android. Kunstwerk Page zegt: “Het interieur integreert onze nieuwste user experience technologie met mooie, duurzame en natuurlijke materialen. Elk onderdeel van het interieur is als een kunstwerk en kan op zichzelf staan als individueel meubilair in een kamer. We gebruiken de nieuwste technologieën, maar niet voor hun eigen bestwil. We richten ons altijd op de voordelen die technologieën kunnen opleveren.” Veiligheidsambities van Volvo Ten slotte weerspiegelt de Concept Recharge ook de veiligheidsambities van Volvo voor de komende jaren. Een LiDAR-sensor, gebouwd door technologiebedrijf Luminar en een cruciaal onderdeel van het plan van Volvo Cars voor toekomstige veilige autonome rijtechnologie, wordt in een optimale positie op het dak geplaatst om gegevens over de omgeving rond de auto te verzamelen. Deze plaatsing op het dak ook veel slimmer ten opzichte van een plaats in de grille. Bij een frontale aanrijding blijven de sensoren en camera’s heel en dat scheelt enorm in de kosten. Het bericht Volvo Concept Recharge geeft voorproefje toekomst Volvo verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2021

Hyundai heeft N-performanceversie IONIQ 5 serieus in overweging

Vrij korte levenscyclus “Een N-versie van de elektrische IONIQ 5 is mogelijk. We denken serieus na om een dergelijke versie uit te brengen. We moeten daar alleen niet al te lang mee wachten gezien de tegenwoordig vrij korte levenscyclus van een model van ongeveer 5 tot 6 jaar, waarbij vaak na 2,5 of 3 jaar een model lifecycle update plaatsvindt”, aldus Van Nuffel. Aandrijflijn Kia EV6 GT Hyundai heeft de technologie voor een snelle IONIQ 5 in huis, aangezien zustermerk Kia al een Kia EV6 GT heeft aangekondigd met 584 pk. Hyundai kan die aandrijflijn zo overnemen en toepassen in de IONIQ 5. “Officieel hebben we nog geen groen licht gegeven, maar dat we een N-versie van de Hyundai IONIQ 5 serieus in overweging hebben staat vast.” Specificaties EV6 GT De GT is het topmodel in de line-up van de Kia EV6. Deze versie sprint in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Hij beschikt standaard over vierwielaandrijving (AWD) en een 77,4 kWh sterke accu. De twee performance elektromotoren produceren bij elkaar 430 kW / 584 pk. Kenmerken van de EV6 GT zijn de GT-bumpers, 21-inch lichtmetalen wielen en de Performance remmen met neongroene remklauwen. Vanbinnen zijn de met suède afgewerkte sportstoelen echte eyecatchers. Ook standaard op dit topmodel zijn het elektronisch instelbare onderstel en het elektronische sperdifferentieel. De EV6 GT (met circa 400 kilometer bereik) heeft een vanafprijs van 63.595 euro en is leverbaar in het vierde kwartaal van 2022. Reken voor een potentiële N-versie van de Hyundai IONIQ 5 op een soortgelijke vanafprijs. Een marktintroductie van de IONIQ 5 N in het vierde kwartaal van 2022 is mogelijk. *De hoofdfoto in dit nieuwsbericht is een photoshop gemaakt door onze redactie. Het bericht Hyundai heeft N-performanceversie IONIQ 5 serieus in overweging verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2021

Volvo zet in op accu’s met 1.000 kilometer range

Tweede generatie elektrische Volvo-modellen Dit wordt gerealiseerd met de verbeterde lithium-ion batterijtechnologie voor de komende, tweede generatie elektrische Volvo-modellen, te beginnen met Volvo’s eerste SUV op een volledig nieuw platform, exclusief voor elektrische aandrijving. Halverwege het decennium – als Volvo zijn derde generatie elektrische modellen introduceert – wil Volvo niet alleen de actieradius verder vergroten, maar ook het batterijpakket in de vloer van de auto integreren. Daarbij moet de celstructuur bijdragen aan de algemene stijfheid en verbeterde efficiëntie van het voertuig. Actieradius 1.000 kilometer Volvo wil op korte termijn samenwerken met de Zweedse batterijspecialist Northvolt om de energiedichtheid van de batterijcellen met 50% te verhogen ten opzichte van de producten die momenteel op de markt zijn. Later dit decennium wil Volvo ook de mijlpaal van 1.000 Wh/l energiedichtheid doorbreken, om zo een reële actieradius van maar liefst 1.000 kilometer te bereiken. Dankzij de voortdurende ontwikkelingen op het gebied van batterijtechnologie, software en snellaadtechnologie zullen de laadtijden naar verwachting halverwege dit decennium bijna gehalveerd zijn. “Wij willen de klantvoordelen van een volledig elektrische Volvo continu vergroten”, zegt Henrik Green, Chief Technology Officer. “Door het ontwerp en de integratie van onze batterijen te vereenvoudigen, kunnen we het gewicht verlagen en de ruimte maximaliseren, zodat de batterijcapaciteit, actieradius en laadtijden aanzienlijk kunnen worden verbeterd.” Duurzaamheid Nu Volvo zich ontwikkelt tot een volledig elektrisch automerk, neemt ook het belang van duurzaamheid toe. Terwijl het merk de komende tien jaar de batterijcapaciteit in de auto’s zal vergroten, werkt het ook aan het continu reduceren van zijn CO2-impact. Het is de bedoeling dat de batterijcellen van de geplande samenwerking met Northvolt geproduceerd worden met 100% hernieuwbare energie, terwijl met andere batterijleveranciers wordt samengewerkt om hetzelfde te realiseren tegen 2025. Volvo heeft een duidelijke strategie om de CO2-impact van batterijen verder te verminderen door beter gebruik te maken van de waardevolle materialen die ze bevatten. Waar mogelijk wil het batterijen opnieuw fabriceren of hergebruiken. Ook worden mogelijke toepassingen van ‘second-life’ batterijen onderzocht, bijvoorbeeld voor energieopslag. Zo veel mogelijk gerecycled Batterijen die het einde van hun levensduur bereikt hebben, worden zo veel mogelijk gerecycled bij erkende recyclebedrijven die een gesloten kringloop van essentiële materialen kunnen aanbieden voor gebruik in toekomstige batterijen. Het geplande partnerschap met Northvolt biedt ook de mogelijkheid om gebruik te maken van hun gevestigde recyclingactiviteiten. Ook blijft Volvo zich richten op een verantwoorde inkoop van batterijen, onder meer door een breder gebruik van blockchaintechnologie. Door nauwer samen te werken met partners en leveranciers zal Volvo zijn verantwoorde inkoop nog verder versterken. Met de aankomende volledig elektrische SUV kunnen klanten ook bi-directioneel laden, waarmee een overschot aan batterijenergie kan worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Dit betekent dat eigenaren van een elektrische Volvo energie aan het net kunnen leveren op piekmomenten, als de prijzen en de CO2-uitstoot die gepaard gaat met elektriciteitsproductie hun dagelijkse hoogtepunt bereiken, en de batterij juist opladen als de emissies dalen. “We willen duurzame, volledig elektrische auto’s bieden die het leven van onze klanten gemakkelijker en aangenamer maken”, zegt Henrik Green. “Door slimme innovatie en samenwerking met belangrijke partners kunnen we klanten geven wat ze willen – een grotere actieradius, kortere laadtijden en lagere kosten – en de wijdverbreide adoptie van elektrische mobiliteit verder stimuleren.” Volvo’s stappenplan voor elektrificatie is sterk gericht op verticale integratie, waarbij het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van batterijen, elektromotoren en relevante software intern plaatsvindt in samenwerking met strategische partners. Het doel is om zoveel mogelijk synergie en efficiëntie te bereiken in de gehele toeleveringsketen van batterijen. Duurzame batterijen Eerder deze maand kondigde Volvo Car Group een geplande samenwerking met Northvolt aan voor de ontwikkeling en productie van duurzame batterijen. Deze zullen specifiek worden toegespitst op de volgende generatie van volledig elektrische modellen van Volvo en Polestar. Het stelt ook de toekomstige levering veilig van duurzame batterijen die nodig zijn om de groei te ondersteunen. De samenwerking met Northvolt is essentieel om het doel van Volvo te realiseren: leider worden in het premium elektrische autosegment en tegen 2030 uitsluitend volledig elektrische modellen verkopen. Het betekent ook een belangrijke stap in de uitbreiding van de eigen capaciteiten voor zowel productie als ontwikkeling, in combinatie met partnerschappen met technologieleiders. Het bericht Volvo zet in op accu’s met 1.000 kilometer range verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2021

MINI heeft Vision Urbanaut echt gebouwd

De komende jaren “Bij MINI vinden we het onze verantwoordelijkheid om de unieke eigenschappen van ons merk te behouden en te ontwikkelen voor de komende jaren en daarna”, zegt Bernd Körber, Head of MINI. “Met onze ogen op de toekomst gericht hebben we een idee ontwikkeld, de MINI Vision Urbanaut, die laat zien hoe we de kenmerken van MINI op een echte MINI manier kunnen meenemen naar de toekomst van mobiliteit. Bijvoorbeeld zoals hier, met een focus op Clever Use of Space. Het creëert nieuwe mogelijkheden voor de gebruiker, om zijn persoonlijke ruimte mee te nemen naar de auto en een eigen oase te creëren in de stad. De MINI Vision Urbanaut laat zien hoe het Clever Use of Space van MINI een antwoord kan bieden op de behoeften van toekomstige steden en levensstijlen.” Zogeheten MINI momenten MINI ziet zijn toekomst vooral als aanbieder van onvergetelijke momenten. Dat noemen wij de MINI momenten. Geïnspireerd door de vraag ‘wat voor ervaringen wil ik met mijn auto?’ bieden ze het conceptuele platform voor de MINI Vision Urbanaut. Of je nu onderweg bent of niet. Wat dit concreet betekent wordt samengevat door de MINI momenten Chill, Wanderlust en Vibe. Het exterieur en interieur van de auto veranderen om aan te sluiten op het MINI moment. Geur, geluid en sfeerverlichting verrijken de stemming van de verschillende momenten. Dit is nu ook in werkelijkheid te ervaren dankzij het fysieke model van de MINI Vision Urbanaut. Chill Het Chill moment nodigt uit om op adem te komen en even pauze te nemen van het hier en nu. De auto wordt een plek om je even terug te trekken, te ontspannen of juist te werken met volle concentratie. De achterbank, de Cosy Corner, nodigt uit met verschillende zit- en ligposities en de indirect verlichte en dimbare Loop erboven krijgt een uitstraling die is geïnspireerd op een groen bos. Centraal in het interieur vormt het cirkelvormige instrument een tafellamp. Displays en knoppen van de autofuncties verdwijnen. Wanderlust Wanderlust is het enige MINI moment waarbij de MINI Vision Urbanaut al dan niet geautomatiseerd rijdt. Bij dit moment wordt het interieur de ideale plek voor autorijden of gereden worden. Het maakt het mogelijk om de romantiek van reizen opnieuw te ontdekken. Als de klant zelf wil rijden verschijnen met een druk op het MINI logo het stuurwiel en de pedalen. De gebruikersinterface op het centrale cirkelvormige instrument past zijn weergave aan. Naast een animatie van de route wordt ook aanvullende reisinformatie getoond, zoals bezienswaardigheden en de aankomsttijd. Vibe Bij het Vibe moment staat de tijd met andere mensen op iedere manier centraal. Het openen van het portier en het wegklappen van de voorruit zorgt voor een uitnodigende situatie waarbij de grens tussen binnen en buiten vervaagt. Het centrale cirkelvormige instrument wordt een bedieningscentrum voor media. Een animatie die meebeweegt op de muziek is geprojecteerd op oppervlakken voorin, achterin, op de wielen en de Loop boven de achterbank en zorgt zo voor een aangename clubsfeer. Naar wens kan de auto zelfs de functie van boombox aannemen. De vierde optie is het naar wens in te stellen ‘mijn moment’, waarbij de gebruiker het design van de auto met allerlei mogelijkheden kan aanpassen aan zijn of haar wensen en behoeften. Compact maar wel ruim De MINI Vision Urbanaut biedt maximale ruimte binnen de kleinst mogelijke afmetingen. Ondanks dat de elektrische MINI Vision Urbanaut slechts 4,46 meter lang is, zorgt de hoogte ervoor dat het interieur op veel verschillende manieren te gebruiken is, met veel bewegingsvrijheid. Een ander aspect is dat de auto gebruikt kan worden voor andere dingen dan mobiliteit. De MINI Vision Urbanaut biedt wanneer hij stilstaat een stedelijke ruimte voor mensen. Zij zullen langer in de auto willen doorbrengen, ook ter ontspanning. Grondstoffen De MINI Vision Urbanaut gaat ook verantwoordelijk om met grondstoffen. Vanaf de eerste conceptfase heeft het ontwikkelingsteam gefocust op het terugdringen van het aantal verschillende componenten en het gebruiken van zo min mogelijk materiaal. Zo hebben verschillende elementen een dubbelfunctie, zoals het dashboard dat eenvoudig is om te bouwen tot ligbed. Ook debuteert OLED voor het ronde centrale display, dat bij het Chill moment dienstdoet als stijlvolle lamp. Het is belangrijk dat de auto lang meegaat en daarom zijn de materialen eenvoudig te vervangen. De vervangbare bekleding is hiervan een goed voorbeeld. Het interieur is bovendien ontworpen zonder gebruik van chroom of leder, iets dat ook uitgerold zal worden voor de volgende generatie MINI modellen. Eco-randje Het interieur is voornamelijk afgewerkt met textiel van gerecycled materiaal, zoals wol, polyester en Tencel. De ontwerpers hebben zo veel mogelijk onderdelen toegepast die volledig van één materiaal zijn gemaakt, zogenaamde ‘monomaterialen’. Deze zijn op een later moment gemakkelijk te recyclen en te verwerken in nieuwe producten. Voor het stuurwiel en delen van de vloer is gebruikgemaakt van hernieuwbaar en recyclebaar kurk, wat dankzij de natuurlijke uitstraling extra bijdraagt aan een authentiek een aangenaam interieur. Kan echt rijden Uiteindelijk is de MINI Vision Urbanaut geen statisch model, maar kan hij echt rijden. Productieplannen zijn er vooralsnog niet. Het bericht MINI heeft Vision Urbanaut echt gebouwd verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2021