Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Citroën Ami krijgt broertje, dit is de Opel Rocks-e

Opel Rocks-e ook voor Nederland? Of de Opel Rocks-e naar Nederland komt? Dat is nog onduidelijk. De Nederlandse Stellantis-importeur kan nog geen duidelijkheid geven of de elektrische tweezitter naar Nederland komt. Hetzelfde geldt dus voor de Ami. “De vraag is vooralsnog of en wanneer indeed, we hebben geen nadere informatie momenteel”, aldus de woordvoerster van Citroën Nederland. Opel geeft aan dat de Rocks-e per direct bestelbaar is voor klanten in Duitsland en dat het model in de loop van 2022 ook in andere landen op de markt komt. Rocks-e technisch gelijk aan Citroën Ami Wat specificaties betreft is de Opel Rocks-e niet schokkend. Alles technische gegevens zijn gelijk aan die van de Citroën Ami. Ook de Rocks-e is dus 2,41 meter lang en 1,39 meter breed. De Rocks-e weegt 471 kilogram, haalt maximaal 45 km/u, heeft een 5,5 kWh lithium-ion batterij – goed voor 75 kilometer (WLTP) – en biedt plaats aan twee personen plus wat bagage. De elektromotor levert 8 pk (6 kW). Met een draaicirkel van slechts 7,2 meter is de Rocks-e superwendbaar. Opladen van batterij Het opladen van de batterij kan gewoon thuis via een regulier stopcontact. Het kost ongeveer 3,5 uur om de batterij volledig op te laden. Opel biedt een adapter aan om de Rocks-e op te laden aan een openbaar laadstation. Drie uitvoeringen De Rocks-e is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: als Opel Rocks-e (stalen wielen en zwarte afwerking), Rocks-e Klub (met gele details binnen en buiten) en als Rocks-e TeKno (met grijze details binnen en buiten). De naam ‘Rocks’ heeft traditie bij de Duitse autofabrikant. Tot voor kort had Opel nog een ADAM Rocks en KARL Rocks in het gamma. Kosten Opel Rocks-e In een land als Duitsland mag je al vanaf 15 jaar rijden in de Opel Rocks-e, in Nederland – mocht het model hier op de markt komen – zou dat vanaf 16 jaar zijn. Je hebt hier ook geen B-rijbewijs nodig om in de auto te kunnen rijden. De prijs van de Rocks-e? Reken net als de Ami op ongeveer 7.000 euro. In Frankrijk wordt de Citroën Ami aangeboden voor 6.900 euro , inclusief BTW. De Ami wordt in Frankrijk tevens aangeboden voor een huurprijs vanaf 19,99 euro (inclusief BTW) per maand met een initiële betaling van 2.644 euro (inclusief BTW) voor een termijn van 48 maanden. Mogelijk dat Opel voor een soortgelijke constructie kiest. De interesse in betaalbaar elektrisch vervoer is in ieder geval groot. De video van de Citroën Ami is bijvoorbeeld al meer dan 50.000 keer bekeken. Reden genoeg om ze naar Nederland te halen, zou je zeggen. Het bericht Citroën Ami krijgt broertje, dit is de Opel Rocks-e verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 augustus 2021

Update voor Porsche Taycan, komt onder meer in cultkleuren

Hippe kleuren In de jaren negentig nam Porsche een aantal zeer kleurrijke lakken in zijn assortiment op. Die kregen al snel een cultstatus onder fans van het merk en zijn tegenwoordig vooral populair bij klassiekers als de Porsche 964. Deze opvallende kleuren maken nu een comeback. Naast 17 standaard lakkleuren is de Taycan via Porsche Exclusive Manufaktur nu ook verkrijgbaar met Paint to Sample en Paint to Sample Plus. De eerste optie maakt het mogelijk om uit 65 extra lakkleuren te kiezen. Denk hierbij aan de kleuren Moonlight blauw metallic, Acid groen, Rubystar rood (een cultkleur waarin de 964 Carrera RS was gehuld), Riviera blauw en Viola metallic (van de 964 30 Jahre Edition). Paint to Sample Plus geeft klanten bijna volledige vrijheid in hun kleurkeuze, waardoor ze hun Taycan zelfs kunnen afstemmen op hun favoriete accessoire. Betere rangecijfers De update voor de Porsche Taycan en Taycan Cross Turismo resulteert ook in betere rangecijfers. Bij dagelijks gebruik is het werkelijke bereik van de nieuwe versies vergroot. Porsche heeft verregaande technische verbeteringen doorgevoerd om dit te bereiken. In de rijmodi ‘Normal’ en ‘Range’ is bij de vierwielaangedreven versies de voorste elektromotor bijna volledig ontkoppeld en spanningsloos in het deellastbereik. Bovendien wordt er geen kracht op beide assen overgebracht wanneer de auto uitrolt of stilstaat. Deze elektrische vrijloopfunctie vermindert de weerstandsverliezen. Pas als de bestuurder meer vermogen vraagt of van rijmodus verandert, worden beide elektromotoren binnen milliseconden weer ingeschakeld. Ook het thermisch beheer en de oplaadfuncties zijn verder verbeterd. Met de Turbo Charging Planner is de hoogspanningsaccu nu tot een iets hogere temperatuur te verwarmen dan voorheen. Hierdoor is snelladen en laden bij een hoger laadniveau eerder mogelijk. Bovendien wordt de restwarmte van de elektrische onderdelen nog efficiënter gebruikt voor de temperatuurregeling van de accu. Remote Park Assist: parkeren op afstand Met de nieuwe Remote Park Assist optie is het mogelijk om op afstand in en uit te parkeren via een smartphone, zonder dat de bestuurder achter het stuur hoeft te zitten. Het systeem werkt bij fileparkeren, bij parkeren in een haaks parkeervak en in garages. Remote Park Assist detecteert parkeerplaatsen automatisch en meet deze met behulp van de ultrasone sensoren en camerasystemen van de auto. Als er voldoende ruimte is, kan de bestuurder het parkeerproces starten via de Porsche Connect-app en vervolgens uitstappen. De bestuurder houdt de verrichtingen continu in de gaten door een knop op de app-interface van de smartphone ingedrukt te houden. De Remote Park Assist-functie neemt zelfstandig de besturing en controle over, maar als de knop wordt losgelaten stopt de Taycan de parkeermanoeuvre onmiddellijk. Onderweg laden: Porsche Charging Service met bijna 200.000 laadpunten De Porsche Charging Service biedt toegang tot de wereldwijde laadpunten van tal van netwerken, waarbij Porsche de centrale facturatie afhandelt. Er zijn momenteel bijna 200.000 laadpunten in meer dan twintig landen in Europa, waaronder bijna 6.500 DC-laadstations met een laadvernogen van 50 kW of meer. Een ander hoogtepunt is Porsche Destination Charging. Met deze exclusieve service kunnen klanten hun elektrische of plug-in hybride Porsche-modellen gratis opladen op populaire bestemmingen. Het biedt al meer dan tweeduizend CO2-neutrale AC-laadpunten aan in ruim vijftig landen op locaties als hotels, restaurants, luchthavens, winkelcentra, sportclubs en jachthavens. De verdere uitbreiding van het netwerk is in volle gang. Nu ook Android Auto De zesde generatie van Porsche Communication Management (PCM) heeft nu ook zijn weg gevonden naar de Taycan. Android Auto is nu ook geïntegreerd in het PCM, nadat Apple CarPlay-ondersteuning voor iPhones dat al eerder was. Dit betekent dat smartphones met het Google Android-besturingssysteem nu ook worden ondersteund. Geselecteerde telefoonfuncties en smartphone-apps die de rijveiligheid niet nadelig beïnvloeden, zijn nu ook voor Android-gebruikers te bedienen via PCM 6.0 of met spraakopdrachten van de Google Assistant. Bestseller Taycan De Taycan is de afgelopen maanden zeer succesvol geweest. Porsche heeft in de eerste helft van 2021 wereldwijd ongeveer 20.000 elektrische sportwagens afgeleverd, net iets minder dan de totale verkoop in 2020. Het bericht Update voor Porsche Taycan, komt onder meer in cultkleuren verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 augustus 2021

Elektrische Lexus UX300e voortaan vanaf 40 mille

Verhoogde afzet De prijsdaling moet zorgen voor een verhoogde afzet van de Lexus UX300e. Van het model levert Lexus drie uitvoeringen, te weten een basisversie (vanaf 39.990 euro), een Business (vanaf 41.590 euro) en een Executive (52.690 euro). Laatstgenoemde vormt het absolute topmodel met alle toeters en bellen. 54,3 kWh batterij Voor de aandrijving zorgt een 150 kW/204 pk en 300 Nm sterke elektromotor. Het lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 54,3 kWh en levert een WLTP-range op van 315 kilometer in combinatie met 17-inch lichtmetalen wielen. Wie opteert voor 18-inch lichtmetaal, komt 305 kilometer ver op een volle lading stroom. Rijke standaarduitrusting voor Lexus UX Electric De Lexus UX300e is standaard uitgerust met onder meer achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, bekerhouders in middenconsole vóór, Climate Control airconditioning (dual-zone), elektrisch bedienbare ramen, een elektrisch verstelbare stuurkolom, Nano-e technologie voor zuivering van de interieurlucht, stoffen stoelbekleding, 17-inch lichtmetalen wielen met 215/60 R17 banden en een Lexus Media Display. Zaken als een DAB+-audiosysteem met zes luidsprekers, een dubbele USB-poort, AUX-aansluiting, Apple Carplay en Android Auto zijn ook standaard inbegrepen, net als Lexus Safety System+, bestaande uit Adaptive Cruise Control, Lane Tracing Assist & Vehicle Sway Warning, Pre-Crash Safety System en verkeersbordenherkenning. Het bericht Elektrische Lexus UX300e voortaan vanaf 40 mille verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 augustus 2021

Genesis GV60 heeft ‘glazen bol’ in interieur

Genesis GV60: de naam uitgelegd De naamgeving GV60 valt uit te leggen. De ‘G’ in de naam staat voor Gensis, de letter ‘V’ staat voor ‘Versatility’ (veelzijdigheid). Het getal ‘60’ is het laagste in de line-up van Genesis. Hoe lager het getal, hoe wendbaarder het model. Modellen met een hoger getal bieden meer luxe en zijn volgens de fabrikant ‘eleganter’. Crystal Sphere Genesis geeft de GV60 een opvallend design, zowel vanbinnen als vanbuiten. In het interieur valt de Crystal Sphere op: een ‘glazen bol’ waarmee je de Shift By Wire-automaat kunt bedienen. Deze bol kan draaien en toont diverse kleuren. Een bijzonder element. Techniek van IONIQ 5 en EV6 Het getoonde model betreft overigens de Koreaanse versie van de Genesis GV60. De variant voor de internationale markt wordt in een later stadium vrijgegeven. Technische gegevens maakt Genesis op een later moment bekend. Naar verwachting maakt de GV60 gebruik van verschillende componenten die je ook in de Hyundai IONIQ 5 en Kia EV6 aantreft. Genesis en Europa Onder de noemer Genesis Motor Europe komt Genesis – het luxemerk van Hyundai – ook naar de Europese markt. Vanaf de zomer van 2021 wordt Genesis verkocht in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zwitserland. De verkoop vindt plaats via zogeheten Genesis Studios. De eerste komen in Londen, München en Zürich. Genesis start in Europa met de verkoop van de Genesis G80 sedan en de Genesis GV80 SUV. De nieuwe G70 en GV70 volgen later. De Electrified G80 wordt de eerste volledig elektrische Genesis voor de Europese markt. Ook deze GV60 komt naar Europa. Over de komst van Genesis naar Nederland is nog niets besloten door de Hyundai-importeur. Het bericht Genesis GV60 heeft ‘glazen bol’ in interieur verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 augustus 2021

MINI STRIP: Less is more

Drie thema’s De MINI STRIP heeft ‘Eenvoud, Transparantie, Duurzaamheid’ als overkoepelende thema’s, waarmee het model inspirerende ideeën toont voor een duurzamere methode van autodesign. Zoals de naam al doet vermoeden, begon het proces met het volledig strippen van een driedeurs MINI Cooper SE, ook bekend als de MINI Electric. Alleen de elementen die Paul Smith absoluut noodzakelijk vond in zijn ontwerp, zijn gebleven. Maar wel op een duurzame manier. Carrosserie onafgewerkt gebleven Less is more, en dat is zeker van toepassing op de MINI STRIP. Minimalisering van grondstoffen was een bewust onderdeel van het exterieurontwerp. Om die reden is de carrosserie onafgewerkt gebleven. Gekleurde verf ontbreekt, in plaats daarvan heeft de MINI STRIP een dunne laag transparante verf als corrosiebescherming. Slijpsporen uit de fabriek zijn bewust intact gelaten op de gegalvaniseerde stalen panelen om de auto duidelijk te identificeren als een functioneel object en een robuuste metgezel voor het dagelijks leven. Dit opzettelijk ruw uitgehouwen effect wordt door Paul Smith ook wel ‘de perfecte imperfectie’ genoemd. 3D-geprint De voor MINI typische zwarte sieromrandingen zijn 3D-geprint van gerecycled plastic. De basismateriaalkwaliteiten van deze duurzame plastics zijn zichtbaar gelaten, zoals bij de metalen panelen. Fietsliefhebber Smith – die het leuk vindt om af en toe de mouwen op te stropen om zelf onderdelen van zijn racefietsen te vervangen of aan te passen – zorgde voor de inspiratie voor de zichtbare schroeven in de opzetstukken. Ze laten zien hoe eenvoudig demontage zou zijn en hoe gemakkelijk de auto aan het einde van zijn levensduur opnieuw in de grondstofkringloop kan worden opgenomen. Ook de functionele en onderscheidende voor- en bumperinzetstukken zijn gemaakt met de 3D-printer. Deze componenten hebben een opvallende structuur. Gesloten grille De gesloten grille van de MINI STRIP en de opvallende wieldoppen helpen de luchtweerstand te verminderen. Ze vergroten hiermee het theoretisch rijbereik van de auto. De grille-afwerking en aerodynamische afdekkingen op de wielen zijn gemaakt van gerecycled perspex (plexiglas), wat zowel gewicht als hulpbronnen bespaart. Gerecycled perspex is ook gebruikt voor het grote panoramadak, waardoor nieuwsgierige omstanders eenvoudig een blik kunnen werpen op de grotendeels kale structuur van de carrosserie. Een vleugje neongroen MINI noemt het een ‘twinkeling in de ogen’, Paul Smith een ‘klassieker met een twist’ – beide zijn verwijzingen naar onverwachte details zoals contrastrijke kleuraccenten die in eerste instantie verborgen zijn en pas zichtbaar worden na het uitvoeren van een bepaalde handeling. Het openen van de deuren onthult bijvoorbeeld de kenmerkende Paul Smith-strepen in een levendige compositie van vijf kleuren. Bij het openen van het laadklepje wordt een vleugje neongroen zichtbaar. De gegraveerde tekening van een elektrische stekker op het klepje komt van de hand van Paul Smith. Interieur MINI STRIP De MINI STRIP houdt ook in het interieur vast aan ‘Eenvoud en Transparantie’, dankzij een radicale ‘stripping-back’. Alle sierdelen zijn opzettelijk weggelaten, met uitzondering van het dashboard, de toplaag en de hoedenplank. Zodoende wordt de carrosserie een dominant visueel kenmerk in het interieur. Op uitdrukkelijk verzoek van Paul Smith is het blauw gekleurd, wat een bijzonder opvallend effect geeft. Het zichtbare basismateriaal en de intense blauwe tint geven het interieur een geheel eigen esthetische aantrekkingskracht; het is kaal en voelt tegelijkertijd ‘aangekleed’. Het dashboard bestaat uitsluitend uit een groot, halftransparant gedeelte met een rookglasafwerking. Er is geen klassiek centraal instrument, waardoor de smartphone van de bestuurder centraal staat. Op de plaats waar normaal gesproken het centrale display is te vinden, bevindt zich nu een smartphone. Deze maakt automatisch verbinding met de auto en wordt zo het mediacontrolecentrum. De enige fysieke bedieningselementen in het interieur bevinden zich lager in de middenconsole, waar de tuimelschakelaars voor de elektrische ramen en de start/stop-functie te vinden zijn. Het interieur is volledig vrij van zowel leer als chroom, met stoelen bekleed met een gebreide stof. Dit ‘mono-design’ van de stoelbekleding betekent dat ze volledig recyclebaar zijn, inclusief de biezen, waardoor de materiaalcirculariteit behouden blijft. De vloermatten zijn gemaakt van gerecycled rubber. Ze hebben een uniek terrazzo-achtig patroon, een bijproduct van het recycling- en fabricageproces. De kracht van kurk De toplaag van het dashboard, de bovenzijde van de portierbekleding en de hoedenplank zijn gemaakt van gerecycled kurk. De gebruikte kurksoort bevat geen synthetische bindmiddelen en is bovendien volledig recyclebaar. Het materiaal is stevig en voelt tegelijkertijd zacht aan. Dit maakt dat kurk in de toekomst de geschuimde kunststoffen uitstekend kan vervangen. Vanwege de recyclebaarheid van kurk en zijn status als hernieuwbare grondstof die tijdens de productie daadwerkelijk koolstofdioxide ‘fixeert’, heeft kurk het potentieel om broeikasgassen te reduceren. Een ander positief neveneffect van gebreide stof en kurk is dat het beide materialen zijn met open poriën die de interieurakoestiek verbeteren. Opvallend stuurwiel Het middelpunt van het interieur is het stuurwiel dat in dit geval is teruggebracht tot de meest essentiële vorm en functie. De stuurrand is omwikkeld met stuurlint in echte racefietsstijl. Drie aluminium spaken verbinden de stuurrand met het hart van het stuurwiel, dat is afgewerkt met gaasbekleding zodat de airbag erachter zichtbaar is. Ook bij dit onderdeel zijn schroeven zichtbaar om te laten zien hoe gemakkelijk het zou zijn om het stuur op een later tijdstip te demonteren en het aluminium opnieuw te gebruiken. Op het stuurwiel bevindt zich op de 1-uur-positie een klein stoffen Paul Smith-label, een subtiele verwijzing naar de samenwerking tussen MINI en de modeontwerper. Gaasmateriaal De deurpanelen zijn gemaakt van hetzelfde gaasmateriaal dat de airbag in het stuurwiel bedekt. De deurstructuur is duidelijk te zien achter de gaaspanelen. De transparantie van het gaas verandert afhankelijk van de kijkhoek, wat een extra dimensie toevoegt aan het interieur. De handgrepen in de armsteunen van de deurpanelen zijn gemaakt van gewikkeld klimtouw en verlevendigen samen met de bijpassende veiligheidsgordels het interieur met hun feloranje afwerking. De hand- en deurgrepen zijn gemaakt van gefreesd aluminium en ondergebracht in de hoogwaardige kurken afwerking. In de dakstijl is de airbagunit goed zichtbaar, net als de kabelgeleiding die in het complete interieur zichtbaar is. Daarmee wordt bewust de aandacht gevestigd op functies die normaal gesproken verborgen blijven tijdens de fabricage. Het bericht MINI STRIP: Less is more verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 augustus 2021

Audi Skysphere heeft verlengbare wielbasis

Genieten en ontspannen Die focus is mogelijk doordat een elektrische aandrijflijn compactere elementen heeft dan een traditionele variant en doordat alle sphere-modellen geschikt zijn voor level 4 autonoom rijden. Genieten en ontspannen tijdens een rit komen daarmee centraal te staan. De Grand Touring-modus staat daarbij voor maximaal comfort, maar ook voor het genieten van nieuwe diensten. Zo is voor elke rit qua route een prachtig binnendoor-alternatief samen te stellen. Ook is het mogelijk om on-board streamingfuncties te linken aan de muziek- en videoproviders die thuis worden gebruikt. Volgende stappen Audi denkt ook al na over volgende stappen, zoals het doen van gepersonaliseerde aanbiedingen op het gebied van bijvoorbeeld concerten en culturele en sportieve evenementen. Zo wordt een ‘sphere’ van Audi ook een platform voor ervaringen die verder gaan dan de rijbeleving alleen. Elektrisch aangedreven roadster De Audi Skysphere beleeft zijn debuut tijdens de Car Week in Monterey. De Skysphere is een elektrisch aangedreven roadster. Zijn lijnvoering zet de toon voor het Audi-design van de toekomst. Bovenal toont Audi met dit studiemodel zijn visie op het luxesegment van morgen. Daarbij wordt het interieur een interactieve ruimte en maakt het flexibele platform het mogelijk om de auto op verschillende manieren te beleven. Grand Tourer en sportauto ineen De Audi Skysphere, ontwikkeld in de Audi Design Studio in Malibu, maakt twee verschillende rijbelevingen mogelijk. Hij is in te zetten als comfortabele Grand Tourer en als sportauto. Het geheim zit hem in de variabele wielbasis. Een geavanceerd systeem maakt het mogelijk om die wielbasis en daarmee de lengte van de auto zelf met 250 mm te verlengen. Om een idee te geven: de korte wielbasis is vergelijkbaar met die van een Audi RS 5 en de lange met de wielbasis van een Audi A8 L. Sports-modus In ‘Sports’ modus maakt de Audi Skysphere gebruik van de korte wielbasis (totale wagenlengte 4,94 meter). De bestuurder is volledig in control dankzij de ergonomische cockpit. Belangrijke functies zijn daarbij via grote touchscreens te bedienen. Grand Touring-modus In ‘Grand Touring’-modus wordt de wielbasis met 250 mm verlengd en komt de totale lengte van de Skysphere op 5,19 meter. Tegelijkertijd verdwijnen de pedalen en het stuurwiel, waardoor inzittenden van een nog ruimtelijker interieur kunnen genieten. In deze modus rijdt de skysphere autonoom (Level 4). Dat betekent dat er geen ingrepen van de bestuurder nodig zijn. Open lucht Tijdens de rit kunnen de inzittenden in de open lucht relaxen en gebruikmaken van het soundsystem en van alle internetfuncties die de concept car biedt. Zo is het mogelijk om films te kijken of deel te nemen aan videoconferenties. De Art Deco-stijl en het ontbreken van bedieningsknoppen dragen ook bij aan de unieke interieursfeer. De positie van de stoelen is variabel. Zo kunnen inzittenden First Class-bewegingsvrijheid en beenruimte ervaren. Ook de gebruikte materialen zijn toekomstwijzend. Zo zijn in het interieur duurzame microvezels, synthetisch imitatieleder en duurzaam geproduceerde natuurlijke materialen als eucalyptushout verwerkt. Horch 853 Het design van de Audi Skysphere is geïnspireerd op de Horch 853, een indrukwekkende roadster die in de jaren ’30 van de vorige eeuw de toon zette op het gebied van luxe. Beide open auto’s hebben een lange motorkap en een relatief compact passagierscompartiment met elkaar gemeen. De inzittenden krijgen toegang tot het interieur via ‘tegengesteld’ openende deuren. De proporties van de Horch en de Audi concept car verschillen vooral doordat de Skysphere aanzienlijk lager (1,23 meter in Sports modus tegen 1,77 meter voor de Horch) en breder is (2,00 meter tegen 1,85 meter). De achterzijde van de Skysphere springt in het oog doordat hij stijlkenmerken van een speedster en een shooting brake combineert. Bijzondere lichtanimaties Daarbij beschikt de Skysphere over de herkenbare Audi singleframe grille en zowel aan de voor- als achterzijde zorgen geavanceerde LED-oppervlakken voor een optimale lichtopbrengst én voor bijzondere lichtanimaties. De signatuur daarvan verandert als de Skysphere overschakelt van Sports- naar Grand Touring-modus en omgekeerd. En profil vallen de ‘tuimelpanelen’ op. Deze designelementen bewegen mee als de wielbasis van de Skysphere verandert. Onder de lange motorkap van de Audi Skysphere bevinden zich uitsluitend elektrische componenten, terwijl de Horch over een vijfliter achtcilinder verbrandingsmotor beschikte. De Skysphere heeft een grote bagageruimte, die bijvoorbeeld plaats biedt aan twee speciaal voor dit model ontworpen golftassen. Achter de inzittenden is plaats voor twee weekendtassen, die eveneens speciaal voor de Skysphere zijn ontworpen. Elektrische power De Audi Skysphere heeft een elektromotor op de achteras. In combinatie met het relatief lage totaalgewicht van 1.800 kg maakt de 465 kW/620 pk sterke motor (maximaal koppel 750 Nm) een acceleratie van 0-100 km/u in vier seconden mogelijk. Het dynamische karakter in Sports-modus is te danken aan de achterwielaandrijving in combinatie met de gewichtsverdeling van 40/60 (V/A). De meeste batterijen van het 80 kWh accupakket bevinden zich achter het passagierscompartiment, maar er zijn ook modules in de ‘tunnel’ tussen de stoelen geplaatst. Deze opstelling draagt bij aan een laag zwaartepunt een daarmee aan een sportief en stabiel weggedrag. De maximale actieradius bedraagt naar verwachting ruim 500 km. Steer-by-wire De Audi Skysphere heeft een steer-by-wire stuursysteem. Mede door het ontbreken van mechanische verbindingen is de stuuroverbrenging volledig variabel. Zo kan de bestuurder zelf het stuurgevoel instellen: van comfortabel licht bij het inparkeren tot uitermate direct bij sportief gebruik. Samen met de achterwielbesturing draagt dit systeem bovendien bij aan het realiseren van een zeer korte draaicirkel. Ook het adaptieve luchtveringsysteem met drie luchtkamers staat voor een grote bandbreedte van comfort tot sportiviteit. Bij hogere snelheden verlaagt de luchtvering de carrosserie automatisch met 10 mm. Dit verbetert de stroomlijn en dat betaalt zich uit in extra reikwijdte. Het actieve onderstel is in staat om elk wiel individueel aan te sturen om oneffenheden in het wegdek perfect op te vangen. De Skysphere heeft gestroomlijnde 23-inch lichtmetalen velgen. Het bericht Audi Skysphere heeft verlengbare wielbasis verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 augustus 2021

Update voor elektrische BMW iX3, nu met blauw pookje in interieur

Grotere nierengrille Vernieuwingen aan de BMW iX3 zijn onder andere de nieuw ontworpen koplampen, een groter uitgevallen BMW nierengrille en de brede instaplijsten. De nierengrille heeft is voorzien van een omlijsting uit één stuk. Die is uitgevoerd in Pearl-effect chroom met een blauw accent – in de bekende BMW i stijl – langs de binnenrand. De panelen in de grille hebben een gaasachtige structuur en zijn voorzien van het BMW i logo. Plattere koplampen De koplampen zijn ongeveer 10 mm platter dan voorheen. De BMW iX3 is voorzien van adaptieve LED koplampen met matrixfunctie en variabele verdeling van de lichtbundel. Bochtverlichting en BMW Selective Beam, de niet-verblindende grootlichtassistent, zijn daarbij ook inbegrepen. Optioneel zijn adaptieve LED koplampen met BMW Laserlight. Bij snelheden boven de 60 km/u vergroot de Laserlight module de lengte van de lichtbundel tot maximaal 650 meter en volgt die de loop van de weg. Blauwe accenten in de L-vormige lichtelementen van de dagrijverlichting wijzen op de hoogst moderne koplamptechnologie. M Sportpakket Het standaard M Sportpakket verhoogt de dynamische uitstraling van de nieuwe BMW iX3. Het pakket omvat onder meer een sportief gevormde voorbumper. De onderste opening is voortaan groter en voorzien van een actieve klep met tien standen om de koeling van de aandrijving en de remmen te reguleren. De Air Curtains op de hoeken van de voorbumper hebben nu een L-vorm en zijn voorzien van blauwe accenten. De Air Breathers op de zijpanelen voor zijn nu ook van een M specifiek design terwijl de blauwe accentlijn in de dorpels is vervallen. De achterbumper heeft extra gespierde vormen en de buitenste elementen van de diffusor zijn uitgevoerd in BMW i Blau. De contouren van de Full LED achterlichten zijn voorzien van een zwarte omlijsting. De opvallende uitstraling onderscheidt zich in het donker met de scherpe, driedimensionale tangvorm met geïntegreerde horizontale richtingaanwijzer. Sportstoelen voortaan standaard in BMW iX3 In het interieur zijn sportstoelen met extra zijdelingse steun nu standaard. Deze zijn standaard bekleed in het nieuwe geperforeerde Sensatec in Black of Cognac, optioneel is Vernasca lederen bekleding in Mokka, Oyster of Schwarz met contrasterend blauw stiksel. Het model heeft daarnaast een modern Touch Control Display in de middenconsole en nieuw vormgegeven schakelaars in het midden van het dashboard. De BMW Live Cockpit Professional is eveneens standaard en is voorzien van een display waarvan de schermgrootte is vergroot tot 12,3 inch. BMW i Blau Blauwe accenten op de versnellingspook, de Start-Stop knop – voortaan in de middenconsole – en het BMW logo op het stuur verwijzen naar de puur elektrische aandrijving van de BMW iX3. Andere modelspecifieke kenmerken zijn de modelaanduiding op de middenconsole, instaplijsten met het nieuwe BMW i logo en elementen in het instrumentenpaneel en Control Display die verwijzen naar de volledig elektrische aandrijving. Net als de standaard aanwezige Ambiance verlichting als basis de BMW i Blau setting heeft. Het nu standaard M Sportpakket omvat zowel hemelbekleding in Anthrazite en interieurlijsten in het nieuwe Rhombicle Dark. Er is keuze uit drie varianten voor de interieurlijsten. Twee uitrustingsniveaus voor BMW iX3 Executive De Executive heeft onder meer metallic lak, 19 inch lichtmetalen wielen, een adaptief onderstel, automatische bediening van de bagageklep, een panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen, een met leder bekleed M Sportstuurwiel, en automatische 3-zone airconditioning. Ook BMW Live Cockpit Professional is standaard en omvat de BMW Intelligent Personal Assistant, Comfort telefoonvoorbereiding met draadloze oplaadmogelijkheid én de mogelijkheid van Remote Software Updates en de digitale services van BMW Connected Charging. Bij het Connected Pack Professional zijn cloud-based BMW Maps en smartphone integratie voor Apple CarPlay en Android Auto inbegrepen. High Executive De uitvoering High Executive heeft wat extra’s, zoals 20 inch lichtmetalen wielen in een nieuwe aerodynamische styling, evenals onder meer geluiddempende beglazing in de voorportieren, Comfort Access, Vernasca lederen bekleding, Parking Assistant Plus, BMW Gesture Control, BMW Head-Up Display en een Harman Kardon Surround Sound System. Verder heeft deze uitvoering ook de BMW IconicSounds Electric functie. De productie van de nieuwe BMW iX3 gaat in september van start in de fabriek van de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, China. Het bericht Update voor elektrische BMW iX3, nu met blauw pookje in interieur verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 augustus 2021

Met de juiste motorolie voor je motorfiets loopt alles gesmeerd

Minder wrijving is goed! Op het gebied van motorolie is het belangrijk om de olieformules te gebruiken die de fabrikant voorschrijft. Die formules halen namelijk de beste prestaties uit je krachtbron, niet alleen wat power betreft maar ook om zuinig te rijden. Een goed smeermiddel zorgt namelijk voor zo weinig mogelijk interne wrijving. Hoe minder wrijving, hoe minder energie en dus hoe hoger de efficiëntie. In de basis zorgt motorolie voor smering, afvoering van warmte en vuil, afdichting, geluidsdemping en corrosiebescherming. Diverse codes 15W40, 10W40 of 5W30: de codes vliegen je om de oren in motorolieland. De afgelopen jaren is een duidelijke trend zichtbaar: oliën worden steeds dunner, in het bijzonder om een lagere CO2-uitstoot te realiseren. Hoe lager het eerste getal in de code, hoe eenvoudiger de krachtbron zal starten bij koude temperaturen. Maar niet elke motor is geschikt voor een dunne olie. Een te dunne olie kan resulteren in een te hoog olieverbruik. Niet leuk voor je portemonnee en slecht voor het milieu. Nogmaals: volg het advies van de fabrikant. Dan kan er weinig misgaan. Viscositeit = stroperigheid Maar hoe zijn de codes van motorolie dan opgebouwd? De codes 5W, 10W of 15W verwijzen naar de verpompbaarheid van olie bij koude temperatuur. Hoe lager dit getal, hoe dunner de olie. 25W staat voor 60.000 cP (centiPoise, eenheid voor viscositeit) bij -15 graden Celsius. 0W staat voor 60.000 cP bij -40 graden Celsius. De viscositeit is kort door de bocht gezegd de stroperigheid van olie. Het getal 30 of 40 in de genoemde voorbeelden geeft de dikte van de olie bij 100 graden °C weer. Deze getallen variëren van 8 tot 60. Het getal verklapt eigenlijk hoe goed de olie nog presteert bij steeds hogere temperaturen. Supersportmotoren Je hebt minerale motorolie – geraffineerd uit ruwe aardolie – en synthetische motorolie. Laatstgenoemde is dunner waardoor de olie, ook bij de koude starts, zich sneller door het motorblok zal laten smeren. Synthetische motorolie wordt vooral gebruikt in moderne motoren waarvan de power geregeld wordt aangesproken. Supersportmotoren bijvoorbeeld. Eigenlijk is synthetische olie voor de meeste motoren de beste oplossing, hoewel minerale olie wel wat goedkoper is. Oudere motoren gebruiken vooral minerale oliën. Motul 7100 4T versus Motul 300V 4T Motorolie Motul 7100 4T is beter geschikt voor sportmotoren . Deze olie heeft speciale Ester-technologie om interne wrijvingsverliezen van de motor te minimaliseren en prestaties te verbeteren. Daarnaast heeft deze 100% synthetische olie anti-slijtage additieven. Motul 300V 4T is daarentegen ideaal voor crossmotoren. Deze smeerolie is namelijk speciaal ontwikkeld voor wedstrijdcrossers in de MX- en Enduro-klasse maar ook voor de recreatieve crosser. Zo zie je maar dat er voor elke motorfiets wel een specifieke motorolie verkrijgbaar is. Het bericht Met de juiste motorolie voor je motorfiets loopt alles gesmeerd verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 augustus 2021

Audi Q4 e-tron nu ook als Q4 45 e-tron quattro

Systeemvermogen Audi Q4 45 e-tron quattro De Audi Q4 45 e-tron quattro heeft een systeemvermogen van 195 kW/265 pk. Dat maakt een acceleratie van 0-100 km/u in 6,9 seconden mogelijk. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Onder normale omstandigheden worden alleen de achterwielen aangedreven. Als de assistentiesystemen van de auto merken dat er extra grip nodig is, komt automatisch de elektromotor op de vooras in actie. Batterijpakket en actieradius (WLTP) De Audi Q45 e-tron quattro heeft een accupakket met een capaciteit van 77 kWh. Daarmee bedraagt de maximale actieradius volgens WLTP-norm 482 km. Het accupakket is geschikt voor opladen met 125 kW (gelijkstroom). Daarmee is het onder optimale omstandigheden bijvoorbeeld mogelijk om in 10 minuten de actuele actieradius met 130 kilometer te verlengen. Het accupakket is ook te laden bij 11 kW wisselstroomlaadpunten zoals wallboxen voor thuis of openbare laadpunten. Vanafprijs Audi Q4 45 e-tron quattro De Q4 45 e-tron quattro Launch edition is er vanaf 58.065 euro. Deze uitvoering biedt onder meer 19-inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen, een elektrisch bediende achterklep en diverse assistentiesystemen. De Q4 45 e-tron quattro Launch edition Advanced voegt daar onder meer sportstoelen, de Audi Virtual cockpit en MMI navigatie plus aan toe. Bij de Launch edition Advanced Plus zijn ook een panoramadak, de parkeerhulp plus, een achteruitrijcamera en adaptieve cruise control inbegrepen. De Launch edition S Competition is de meest sportiever variant. Deze uitvoering heeft standaard een sportonderstel en andere sportieve S line-accenten, in combinatie met alle luxe. Het bericht Audi Q4 e-tron nu ook als Q4 45 e-tron quattro verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 juli 2021