Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

MINI STRIP: Less is more

Drie thema’s De MINI STRIP heeft ‘Eenvoud, Transparantie, Duurzaamheid’ als overkoepelende thema’s, waarmee het model inspirerende ideeën toont voor een duurzamere methode van autodesign. Zoals de naam al doet vermoeden, begon het proces met het volledig strippen van een driedeurs MINI Cooper SE, ook bekend als de MINI Electric. Alleen de elementen die Paul Smith absoluut noodzakelijk vond in zijn ontwerp, zijn gebleven. Maar wel op een duurzame manier. Carrosserie onafgewerkt gebleven Less is more, en dat is zeker van toepassing op de MINI STRIP. Minimalisering van grondstoffen was een bewust onderdeel van het exterieurontwerp. Om die reden is de carrosserie onafgewerkt gebleven. Gekleurde verf ontbreekt, in plaats daarvan heeft de MINI STRIP een dunne laag transparante verf als corrosiebescherming. Slijpsporen uit de fabriek zijn bewust intact gelaten op de gegalvaniseerde stalen panelen om de auto duidelijk te identificeren als een functioneel object en een robuuste metgezel voor het dagelijks leven. Dit opzettelijk ruw uitgehouwen effect wordt door Paul Smith ook wel ‘de perfecte imperfectie’ genoemd. 3D-geprint De voor MINI typische zwarte sieromrandingen zijn 3D-geprint van gerecycled plastic. De basismateriaalkwaliteiten van deze duurzame plastics zijn zichtbaar gelaten, zoals bij de metalen panelen. Fietsliefhebber Smith – die het leuk vindt om af en toe de mouwen op te stropen om zelf onderdelen van zijn racefietsen te vervangen of aan te passen – zorgde voor de inspiratie voor de zichtbare schroeven in de opzetstukken. Ze laten zien hoe eenvoudig demontage zou zijn en hoe gemakkelijk de auto aan het einde van zijn levensduur opnieuw in de grondstofkringloop kan worden opgenomen. Ook de functionele en onderscheidende voor- en bumperinzetstukken zijn gemaakt met de 3D-printer. Deze componenten hebben een opvallende structuur. Gesloten grille De gesloten grille van de MINI STRIP en de opvallende wieldoppen helpen de luchtweerstand te verminderen. Ze vergroten hiermee het theoretisch rijbereik van de auto. De grille-afwerking en aerodynamische afdekkingen op de wielen zijn gemaakt van gerecycled perspex (plexiglas), wat zowel gewicht als hulpbronnen bespaart. Gerecycled perspex is ook gebruikt voor het grote panoramadak, waardoor nieuwsgierige omstanders eenvoudig een blik kunnen werpen op de grotendeels kale structuur van de carrosserie. Een vleugje neongroen MINI noemt het een ‘twinkeling in de ogen’, Paul Smith een ‘klassieker met een twist’ – beide zijn verwijzingen naar onverwachte details zoals contrastrijke kleuraccenten die in eerste instantie verborgen zijn en pas zichtbaar worden na het uitvoeren van een bepaalde handeling. Het openen van de deuren onthult bijvoorbeeld de kenmerkende Paul Smith-strepen in een levendige compositie van vijf kleuren. Bij het openen van het laadklepje wordt een vleugje neongroen zichtbaar. De gegraveerde tekening van een elektrische stekker op het klepje komt van de hand van Paul Smith. Interieur MINI STRIP De MINI STRIP houdt ook in het interieur vast aan ‘Eenvoud en Transparantie’, dankzij een radicale ‘stripping-back’. Alle sierdelen zijn opzettelijk weggelaten, met uitzondering van het dashboard, de toplaag en de hoedenplank. Zodoende wordt de carrosserie een dominant visueel kenmerk in het interieur. Op uitdrukkelijk verzoek van Paul Smith is het blauw gekleurd, wat een bijzonder opvallend effect geeft. Het zichtbare basismateriaal en de intense blauwe tint geven het interieur een geheel eigen esthetische aantrekkingskracht; het is kaal en voelt tegelijkertijd ‘aangekleed’. Het dashboard bestaat uitsluitend uit een groot, halftransparant gedeelte met een rookglasafwerking. Er is geen klassiek centraal instrument, waardoor de smartphone van de bestuurder centraal staat. Op de plaats waar normaal gesproken het centrale display is te vinden, bevindt zich nu een smartphone. Deze maakt automatisch verbinding met de auto en wordt zo het mediacontrolecentrum. De enige fysieke bedieningselementen in het interieur bevinden zich lager in de middenconsole, waar de tuimelschakelaars voor de elektrische ramen en de start/stop-functie te vinden zijn. Het interieur is volledig vrij van zowel leer als chroom, met stoelen bekleed met een gebreide stof. Dit ‘mono-design’ van de stoelbekleding betekent dat ze volledig recyclebaar zijn, inclusief de biezen, waardoor de materiaalcirculariteit behouden blijft. De vloermatten zijn gemaakt van gerecycled rubber. Ze hebben een uniek terrazzo-achtig patroon, een bijproduct van het recycling- en fabricageproces. De kracht van kurk De toplaag van het dashboard, de bovenzijde van de portierbekleding en de hoedenplank zijn gemaakt van gerecycled kurk. De gebruikte kurksoort bevat geen synthetische bindmiddelen en is bovendien volledig recyclebaar. Het materiaal is stevig en voelt tegelijkertijd zacht aan. Dit maakt dat kurk in de toekomst de geschuimde kunststoffen uitstekend kan vervangen. Vanwege de recyclebaarheid van kurk en zijn status als hernieuwbare grondstof die tijdens de productie daadwerkelijk koolstofdioxide ‘fixeert’, heeft kurk het potentieel om broeikasgassen te reduceren. Een ander positief neveneffect van gebreide stof en kurk is dat het beide materialen zijn met open poriën die de interieurakoestiek verbeteren. Opvallend stuurwiel Het middelpunt van het interieur is het stuurwiel dat in dit geval is teruggebracht tot de meest essentiële vorm en functie. De stuurrand is omwikkeld met stuurlint in echte racefietsstijl. Drie aluminium spaken verbinden de stuurrand met het hart van het stuurwiel, dat is afgewerkt met gaasbekleding zodat de airbag erachter zichtbaar is. Ook bij dit onderdeel zijn schroeven zichtbaar om te laten zien hoe gemakkelijk het zou zijn om het stuur op een later tijdstip te demonteren en het aluminium opnieuw te gebruiken. Op het stuurwiel bevindt zich op de 1-uur-positie een klein stoffen Paul Smith-label, een subtiele verwijzing naar de samenwerking tussen MINI en de modeontwerper. Gaasmateriaal De deurpanelen zijn gemaakt van hetzelfde gaasmateriaal dat de airbag in het stuurwiel bedekt. De deurstructuur is duidelijk te zien achter de gaaspanelen. De transparantie van het gaas verandert afhankelijk van de kijkhoek, wat een extra dimensie toevoegt aan het interieur. De handgrepen in de armsteunen van de deurpanelen zijn gemaakt van gewikkeld klimtouw en verlevendigen samen met de bijpassende veiligheidsgordels het interieur met hun feloranje afwerking. De hand- en deurgrepen zijn gemaakt van gefreesd aluminium en ondergebracht in de hoogwaardige kurken afwerking. In de dakstijl is de airbagunit goed zichtbaar, net als de kabelgeleiding die in het complete interieur zichtbaar is. Daarmee wordt bewust de aandacht gevestigd op functies die normaal gesproken verborgen blijven tijdens de fabricage. Het bericht MINI STRIP: Less is more verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 augustus 2021

Audi Skysphere heeft verlengbare wielbasis

Genieten en ontspannen Die focus is mogelijk doordat een elektrische aandrijflijn compactere elementen heeft dan een traditionele variant en doordat alle sphere-modellen geschikt zijn voor level 4 autonoom rijden. Genieten en ontspannen tijdens een rit komen daarmee centraal te staan. De Grand Touring-modus staat daarbij voor maximaal comfort, maar ook voor het genieten van nieuwe diensten. Zo is voor elke rit qua route een prachtig binnendoor-alternatief samen te stellen. Ook is het mogelijk om on-board streamingfuncties te linken aan de muziek- en videoproviders die thuis worden gebruikt. Volgende stappen Audi denkt ook al na over volgende stappen, zoals het doen van gepersonaliseerde aanbiedingen op het gebied van bijvoorbeeld concerten en culturele en sportieve evenementen. Zo wordt een ‘sphere’ van Audi ook een platform voor ervaringen die verder gaan dan de rijbeleving alleen. Elektrisch aangedreven roadster De Audi Skysphere beleeft zijn debuut tijdens de Car Week in Monterey. De Skysphere is een elektrisch aangedreven roadster. Zijn lijnvoering zet de toon voor het Audi-design van de toekomst. Bovenal toont Audi met dit studiemodel zijn visie op het luxesegment van morgen. Daarbij wordt het interieur een interactieve ruimte en maakt het flexibele platform het mogelijk om de auto op verschillende manieren te beleven. Grand Tourer en sportauto ineen De Audi Skysphere, ontwikkeld in de Audi Design Studio in Malibu, maakt twee verschillende rijbelevingen mogelijk. Hij is in te zetten als comfortabele Grand Tourer en als sportauto. Het geheim zit hem in de variabele wielbasis. Een geavanceerd systeem maakt het mogelijk om die wielbasis en daarmee de lengte van de auto zelf met 250 mm te verlengen. Om een idee te geven: de korte wielbasis is vergelijkbaar met die van een Audi RS 5 en de lange met de wielbasis van een Audi A8 L. Sports-modus In ‘Sports’ modus maakt de Audi Skysphere gebruik van de korte wielbasis (totale wagenlengte 4,94 meter). De bestuurder is volledig in control dankzij de ergonomische cockpit. Belangrijke functies zijn daarbij via grote touchscreens te bedienen. Grand Touring-modus In ‘Grand Touring’-modus wordt de wielbasis met 250 mm verlengd en komt de totale lengte van de Skysphere op 5,19 meter. Tegelijkertijd verdwijnen de pedalen en het stuurwiel, waardoor inzittenden van een nog ruimtelijker interieur kunnen genieten. In deze modus rijdt de skysphere autonoom (Level 4). Dat betekent dat er geen ingrepen van de bestuurder nodig zijn. Open lucht Tijdens de rit kunnen de inzittenden in de open lucht relaxen en gebruikmaken van het soundsystem en van alle internetfuncties die de concept car biedt. Zo is het mogelijk om films te kijken of deel te nemen aan videoconferenties. De Art Deco-stijl en het ontbreken van bedieningsknoppen dragen ook bij aan de unieke interieursfeer. De positie van de stoelen is variabel. Zo kunnen inzittenden First Class-bewegingsvrijheid en beenruimte ervaren. Ook de gebruikte materialen zijn toekomstwijzend. Zo zijn in het interieur duurzame microvezels, synthetisch imitatieleder en duurzaam geproduceerde natuurlijke materialen als eucalyptushout verwerkt. Horch 853 Het design van de Audi Skysphere is geïnspireerd op de Horch 853, een indrukwekkende roadster die in de jaren ’30 van de vorige eeuw de toon zette op het gebied van luxe. Beide open auto’s hebben een lange motorkap en een relatief compact passagierscompartiment met elkaar gemeen. De inzittenden krijgen toegang tot het interieur via ‘tegengesteld’ openende deuren. De proporties van de Horch en de Audi concept car verschillen vooral doordat de Skysphere aanzienlijk lager (1,23 meter in Sports modus tegen 1,77 meter voor de Horch) en breder is (2,00 meter tegen 1,85 meter). De achterzijde van de Skysphere springt in het oog doordat hij stijlkenmerken van een speedster en een shooting brake combineert. Bijzondere lichtanimaties Daarbij beschikt de Skysphere over de herkenbare Audi singleframe grille en zowel aan de voor- als achterzijde zorgen geavanceerde LED-oppervlakken voor een optimale lichtopbrengst én voor bijzondere lichtanimaties. De signatuur daarvan verandert als de Skysphere overschakelt van Sports- naar Grand Touring-modus en omgekeerd. En profil vallen de ‘tuimelpanelen’ op. Deze designelementen bewegen mee als de wielbasis van de Skysphere verandert. Onder de lange motorkap van de Audi Skysphere bevinden zich uitsluitend elektrische componenten, terwijl de Horch over een vijfliter achtcilinder verbrandingsmotor beschikte. De Skysphere heeft een grote bagageruimte, die bijvoorbeeld plaats biedt aan twee speciaal voor dit model ontworpen golftassen. Achter de inzittenden is plaats voor twee weekendtassen, die eveneens speciaal voor de Skysphere zijn ontworpen. Elektrische power De Audi Skysphere heeft een elektromotor op de achteras. In combinatie met het relatief lage totaalgewicht van 1.800 kg maakt de 465 kW/620 pk sterke motor (maximaal koppel 750 Nm) een acceleratie van 0-100 km/u in vier seconden mogelijk. Het dynamische karakter in Sports-modus is te danken aan de achterwielaandrijving in combinatie met de gewichtsverdeling van 40/60 (V/A). De meeste batterijen van het 80 kWh accupakket bevinden zich achter het passagierscompartiment, maar er zijn ook modules in de ‘tunnel’ tussen de stoelen geplaatst. Deze opstelling draagt bij aan een laag zwaartepunt een daarmee aan een sportief en stabiel weggedrag. De maximale actieradius bedraagt naar verwachting ruim 500 km. Steer-by-wire De Audi Skysphere heeft een steer-by-wire stuursysteem. Mede door het ontbreken van mechanische verbindingen is de stuuroverbrenging volledig variabel. Zo kan de bestuurder zelf het stuurgevoel instellen: van comfortabel licht bij het inparkeren tot uitermate direct bij sportief gebruik. Samen met de achterwielbesturing draagt dit systeem bovendien bij aan het realiseren van een zeer korte draaicirkel. Ook het adaptieve luchtveringsysteem met drie luchtkamers staat voor een grote bandbreedte van comfort tot sportiviteit. Bij hogere snelheden verlaagt de luchtvering de carrosserie automatisch met 10 mm. Dit verbetert de stroomlijn en dat betaalt zich uit in extra reikwijdte. Het actieve onderstel is in staat om elk wiel individueel aan te sturen om oneffenheden in het wegdek perfect op te vangen. De Skysphere heeft gestroomlijnde 23-inch lichtmetalen velgen. Het bericht Audi Skysphere heeft verlengbare wielbasis verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 augustus 2021

Update voor elektrische BMW iX3, nu met blauw pookje in interieur

Grotere nierengrille Vernieuwingen aan de BMW iX3 zijn onder andere de nieuw ontworpen koplampen, een groter uitgevallen BMW nierengrille en de brede instaplijsten. De nierengrille heeft is voorzien van een omlijsting uit één stuk. Die is uitgevoerd in Pearl-effect chroom met een blauw accent – in de bekende BMW i stijl – langs de binnenrand. De panelen in de grille hebben een gaasachtige structuur en zijn voorzien van het BMW i logo. Plattere koplampen De koplampen zijn ongeveer 10 mm platter dan voorheen. De BMW iX3 is voorzien van adaptieve LED koplampen met matrixfunctie en variabele verdeling van de lichtbundel. Bochtverlichting en BMW Selective Beam, de niet-verblindende grootlichtassistent, zijn daarbij ook inbegrepen. Optioneel zijn adaptieve LED koplampen met BMW Laserlight. Bij snelheden boven de 60 km/u vergroot de Laserlight module de lengte van de lichtbundel tot maximaal 650 meter en volgt die de loop van de weg. Blauwe accenten in de L-vormige lichtelementen van de dagrijverlichting wijzen op de hoogst moderne koplamptechnologie. M Sportpakket Het standaard M Sportpakket verhoogt de dynamische uitstraling van de nieuwe BMW iX3. Het pakket omvat onder meer een sportief gevormde voorbumper. De onderste opening is voortaan groter en voorzien van een actieve klep met tien standen om de koeling van de aandrijving en de remmen te reguleren. De Air Curtains op de hoeken van de voorbumper hebben nu een L-vorm en zijn voorzien van blauwe accenten. De Air Breathers op de zijpanelen voor zijn nu ook van een M specifiek design terwijl de blauwe accentlijn in de dorpels is vervallen. De achterbumper heeft extra gespierde vormen en de buitenste elementen van de diffusor zijn uitgevoerd in BMW i Blau. De contouren van de Full LED achterlichten zijn voorzien van een zwarte omlijsting. De opvallende uitstraling onderscheidt zich in het donker met de scherpe, driedimensionale tangvorm met geïntegreerde horizontale richtingaanwijzer. Sportstoelen voortaan standaard in BMW iX3 In het interieur zijn sportstoelen met extra zijdelingse steun nu standaard. Deze zijn standaard bekleed in het nieuwe geperforeerde Sensatec in Black of Cognac, optioneel is Vernasca lederen bekleding in Mokka, Oyster of Schwarz met contrasterend blauw stiksel. Het model heeft daarnaast een modern Touch Control Display in de middenconsole en nieuw vormgegeven schakelaars in het midden van het dashboard. De BMW Live Cockpit Professional is eveneens standaard en is voorzien van een display waarvan de schermgrootte is vergroot tot 12,3 inch. BMW i Blau Blauwe accenten op de versnellingspook, de Start-Stop knop – voortaan in de middenconsole – en het BMW logo op het stuur verwijzen naar de puur elektrische aandrijving van de BMW iX3. Andere modelspecifieke kenmerken zijn de modelaanduiding op de middenconsole, instaplijsten met het nieuwe BMW i logo en elementen in het instrumentenpaneel en Control Display die verwijzen naar de volledig elektrische aandrijving. Net als de standaard aanwezige Ambiance verlichting als basis de BMW i Blau setting heeft. Het nu standaard M Sportpakket omvat zowel hemelbekleding in Anthrazite en interieurlijsten in het nieuwe Rhombicle Dark. Er is keuze uit drie varianten voor de interieurlijsten. Twee uitrustingsniveaus voor BMW iX3 Executive De Executive heeft onder meer metallic lak, 19 inch lichtmetalen wielen, een adaptief onderstel, automatische bediening van de bagageklep, een panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen, een met leder bekleed M Sportstuurwiel, en automatische 3-zone airconditioning. Ook BMW Live Cockpit Professional is standaard en omvat de BMW Intelligent Personal Assistant, Comfort telefoonvoorbereiding met draadloze oplaadmogelijkheid én de mogelijkheid van Remote Software Updates en de digitale services van BMW Connected Charging. Bij het Connected Pack Professional zijn cloud-based BMW Maps en smartphone integratie voor Apple CarPlay en Android Auto inbegrepen. High Executive De uitvoering High Executive heeft wat extra’s, zoals 20 inch lichtmetalen wielen in een nieuwe aerodynamische styling, evenals onder meer geluiddempende beglazing in de voorportieren, Comfort Access, Vernasca lederen bekleding, Parking Assistant Plus, BMW Gesture Control, BMW Head-Up Display en een Harman Kardon Surround Sound System. Verder heeft deze uitvoering ook de BMW IconicSounds Electric functie. De productie van de nieuwe BMW iX3 gaat in september van start in de fabriek van de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, China. Het bericht Update voor elektrische BMW iX3, nu met blauw pookje in interieur verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 augustus 2021

Met de juiste motorolie voor je motorfiets loopt alles gesmeerd

Minder wrijving is goed! Op het gebied van motorolie is het belangrijk om de olieformules te gebruiken die de fabrikant voorschrijft. Die formules halen namelijk de beste prestaties uit je krachtbron, niet alleen wat power betreft maar ook om zuinig te rijden. Een goed smeermiddel zorgt namelijk voor zo weinig mogelijk interne wrijving. Hoe minder wrijving, hoe minder energie en dus hoe hoger de efficiëntie. In de basis zorgt motorolie voor smering, afvoering van warmte en vuil, afdichting, geluidsdemping en corrosiebescherming. Diverse codes 15W40, 10W40 of 5W30: de codes vliegen je om de oren in motorolieland. De afgelopen jaren is een duidelijke trend zichtbaar: oliën worden steeds dunner, in het bijzonder om een lagere CO2-uitstoot te realiseren. Hoe lager het eerste getal in de code, hoe eenvoudiger de krachtbron zal starten bij koude temperaturen. Maar niet elke motor is geschikt voor een dunne olie. Een te dunne olie kan resulteren in een te hoog olieverbruik. Niet leuk voor je portemonnee en slecht voor het milieu. Nogmaals: volg het advies van de fabrikant. Dan kan er weinig misgaan. Viscositeit = stroperigheid Maar hoe zijn de codes van motorolie dan opgebouwd? De codes 5W, 10W of 15W verwijzen naar de verpompbaarheid van olie bij koude temperatuur. Hoe lager dit getal, hoe dunner de olie. 25W staat voor 60.000 cP (centiPoise, eenheid voor viscositeit) bij -15 graden Celsius. 0W staat voor 60.000 cP bij -40 graden Celsius. De viscositeit is kort door de bocht gezegd de stroperigheid van olie. Het getal 30 of 40 in de genoemde voorbeelden geeft de dikte van de olie bij 100 graden °C weer. Deze getallen variëren van 8 tot 60. Het getal verklapt eigenlijk hoe goed de olie nog presteert bij steeds hogere temperaturen. Supersportmotoren Je hebt minerale motorolie – geraffineerd uit ruwe aardolie – en synthetische motorolie. Laatstgenoemde is dunner waardoor de olie, ook bij de koude starts, zich sneller door het motorblok zal laten smeren. Synthetische motorolie wordt vooral gebruikt in moderne motoren waarvan de power geregeld wordt aangesproken. Supersportmotoren bijvoorbeeld. Eigenlijk is synthetische olie voor de meeste motoren de beste oplossing, hoewel minerale olie wel wat goedkoper is. Oudere motoren gebruiken vooral minerale oliën. Motul 7100 4T versus Motul 300V 4T Motorolie Motul 7100 4T is beter geschikt voor sportmotoren . Deze olie heeft speciale Ester-technologie om interne wrijvingsverliezen van de motor te minimaliseren en prestaties te verbeteren. Daarnaast heeft deze 100% synthetische olie anti-slijtage additieven. Motul 300V 4T is daarentegen ideaal voor crossmotoren. Deze smeerolie is namelijk speciaal ontwikkeld voor wedstrijdcrossers in de MX- en Enduro-klasse maar ook voor de recreatieve crosser. Zo zie je maar dat er voor elke motorfiets wel een specifieke motorolie verkrijgbaar is. Het bericht Met de juiste motorolie voor je motorfiets loopt alles gesmeerd verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 augustus 2021

Audi Q4 e-tron nu ook als Q4 45 e-tron quattro

Systeemvermogen Audi Q4 45 e-tron quattro De Audi Q4 45 e-tron quattro heeft een systeemvermogen van 195 kW/265 pk. Dat maakt een acceleratie van 0-100 km/u in 6,9 seconden mogelijk. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Onder normale omstandigheden worden alleen de achterwielen aangedreven. Als de assistentiesystemen van de auto merken dat er extra grip nodig is, komt automatisch de elektromotor op de vooras in actie. Batterijpakket en actieradius (WLTP) De Audi Q45 e-tron quattro heeft een accupakket met een capaciteit van 77 kWh. Daarmee bedraagt de maximale actieradius volgens WLTP-norm 482 km. Het accupakket is geschikt voor opladen met 125 kW (gelijkstroom). Daarmee is het onder optimale omstandigheden bijvoorbeeld mogelijk om in 10 minuten de actuele actieradius met 130 kilometer te verlengen. Het accupakket is ook te laden bij 11 kW wisselstroomlaadpunten zoals wallboxen voor thuis of openbare laadpunten. Vanafprijs Audi Q4 45 e-tron quattro De Q4 45 e-tron quattro Launch edition is er vanaf 58.065 euro. Deze uitvoering biedt onder meer 19-inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen, een elektrisch bediende achterklep en diverse assistentiesystemen. De Q4 45 e-tron quattro Launch edition Advanced voegt daar onder meer sportstoelen, de Audi Virtual cockpit en MMI navigatie plus aan toe. Bij de Launch edition Advanced Plus zijn ook een panoramadak, de parkeerhulp plus, een achteruitrijcamera en adaptieve cruise control inbegrepen. De Launch edition S Competition is de meest sportiever variant. Deze uitvoering heeft standaard een sportonderstel en andere sportieve S line-accenten, in combinatie met alle luxe. Het bericht Audi Q4 e-tron nu ook als Q4 45 e-tron quattro verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 juli 2021

Mercedes-Benz pakt uit op IAA Mobility: vijf volledig elektrische modellen

Stroomversnelling De elektrificatie van het volledige portfolio is bij Mercedes-Benz in een stroomversnelling gekomen. Op de IAA beleven dan ook verschillende volledig elektrische modellen hun wereldpremières: de EQE, de eerste accu-elektrische luxe limousine van Mercedes-AMG, en een concept car die laat zien hoe Mercedes-Maybach het tijdperk van elektromobiliteit ingaat. De EQB viert tijdens de IAA zijn Europese première en smart geeft aan de hand van een showcar een preview van het eerste model van de nieuwe generatie volledig elektrische auto’s. Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ laat met de EQE zien hoe sportief en tegelijkertijd comfortabel een elektrische businesslimousine kan zijn. De auto combineert een dynamisch rijgedrag met ontspannen rijden – en creëert een nieuwe norm in zijn klasse. Hetzelfde geldt voor de royale ruimte in het interieur. De carrosserie, die zich kenmerkt door het ‘one bow’-design, geeft de EQE een atletische uitstraling. Het interieur van de EQE is in grote lijnen gelijk aan dat van de EQS. Elektrische auto van Mercedes-AMG Met de eerste accu-elektrische luxe limousine van Mercedes-AMG geeft het merk een duidelijk commitment af hoe het een volledig elektrisch model kan combineren met typische AMG-kenmerken. Dat geldt niet alleen voor de prestaties, maar ook voor de emotionele rijervaring. Studiemodel Mercedes-Maybach De concept car van Mercedes-Maybach geeft een eerste, gedetailleerde indruk van hoe de 100-jarige traditie van ultieme automotive luxe in een nieuw tijdperk kan worden voortgezet. Mercedes-Benz EQB De ruime EQB is een echt ruimtewonder en daarmee perfect geschikt voor dagelijks gebruik. Na zijn première in China maakt de volledig elektrische zevenzitter nu zijn showdebuut in Europa. Performance-hybride van AMG Mercedes-AMG presenteert daarnaast zijn eerste performance-hybrid uit Affalterbach, onder het technologielabel E Performance. Andere wereldpremières Andere wereldpremières van Mercedes-Benz zijn de S-Klasse GUARD en de eerste C-Klasse All-Terrain. Het bericht Mercedes-Benz pakt uit op IAA Mobility: vijf volledig elektrische modellen verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 juli 2021

Audi RS Q e-tron bijna klaar voor Dakar-rally in 2022

Van Quattro naar BEV De deelname is uniek: Audi wil als eerste autofabrikant met een geëlektrificeerde aandrijflijn de strijd aangaan tegen conventioneel aangedreven concurrenten en gaat in een van ’s werelds zwaarste rally’s voor de algehele overwinning. “De quattro was een gamechanger voor het World Rally Championship. Audi was het eerste merk dat de 24 uur van Le Mans won met een geëlektrificeerde aandrijflijn. Nu luiden we een nieuw tijdperk in met de Dakar Rally, waarbij we onze e-tron-technologie onder extreme omstandigheden kunnen testen en verder ontwikkelen”, zegt Julius Seebach, Managing Director van Audi Sport GmbH en verantwoordelijk voor de motorsportactiviteiten van Audi. Uitdagingen De kenmerken van de Dakar Rally stellen de ingenieurs voor bijzondere uitdagingen. Het marathonevenement duurt twee weken en de dagelijkse etappes zijn tot 800 kilometer lang. “Dat is een behoorlijk lange afstand”, zegt Andreas Roos, verantwoordelijk voor het Dakar-project bij Audi Sport. “Wat we gaan doen, is nog nooit eerder gedaan. Dit is de ultieme test voor een elektrische aandrijflijn.” Omdat er in de woestijn nu eenmaal geen laadpalen staan, heeft Audi gekozen voor een innovatief laadconcept. De krachtige hoogvoltageaccu van de Audi RS Q e-tron wordt tijdens het rijden zo nodig opgeladen door een energie-omvormer met een efficiënte TFSI-motor uit de DTM. Omdat de verbrandingsmotor in het bijzonder efficiënte bereik van 4.500 tot 6.000 tpm draait, ligt het specifieke verbruik ver onder de 200 gram per kWh. De aandrijflijn van de Audi RS Q e-tron is elektrisch. De voor- en achteras zijn beide uitgerust met een zogeheten motor generator unit (MGU) uit de Audi e-tron FE07 Formule E-auto die Audi voor het seizoen 2021 heeft ontwikkeld. Er waren maar een paar kleine aanpassingen nodig om de MGU in de Dakar Rally te gebruiken. Een derde MGU dient als generator om de hoogspanningsaccu tijdens het rijden op te laden. Bovendien wordt tijdens het remmen energie teruggewonnen. De batterij weegt ongeveer 370 kilogram en heeft een capaciteit van zo’n 50 kWh. Ontwikkelingspotentieel “De batterij is ook een eigen ontwikkeling die we samen met een partner hebben gerealiseerd”, zegt Stefan Dreyer, hoofd ontwikkeling bij Audi Sport voor motorsportprojecten. “Als ingenieurs zien we in principe ontwikkelingspotentieel in elk onderdeel. Maar wat het aandrijfsysteem betreft, hebben we in de Formule E al een systeemefficiëntie van meer dan 97 procent bereikt. Veel meer ruimte voor verbetering is er niet te behalen. Maar het batterij- en energiebeheer is een ander geval. Hier ligt het grootste ontwikkelingspotentieel. Wat we leren van het uitdagende Dakar-project zul je terug gaan vinden in toekomstige productiemodellen. Zoals gebruikelijk werken we ook bij dit project nauw samen met onze collega’s van de personenwagenontwikkeling.” Het maximale systeemvermogen van de elektrische aandrijflijn is 500 kW. Hoeveel hiervan tijdens de Dakar Rally mag worden gebruikt, moet nog door de organisatoren worden bepaald. De Audi RS Q e-tron heeft maar één versnelling vooruit nodig. De voor- en achteras zijn niet mechanisch met elkaar verbonden, zoals ook gebruikelijk is bij elektrische auto’s. De software die door Audi is ontwikkeld neemt de koppelverdeling tussen de assen over en creëert zo een virtueel en vrij configureerbaar middendifferentieel. Dat heeft als positief neveneffect dat het gewicht en ruimte kan besparen die een cardanas en een mechanisch differentieel wel nodig hebben. Futuristisch Uiterlijk verschilt de Audi RS Q e-tron aanzienlijk van conventioneel aangedreven Dakar-prototypes. “Het voertuig ziet er futuristisch uit en heeft veel designelementen die typisch zijn voor Audi”, zegt Juan Manuel Diaz, teamleider Motorsport Design bij Audi. Het merk met de vier ringen rijdt de Dakar Rally in samenwerking met Q Motorsport. “Audi heeft altijd nieuwe en gewaagde wegen gekozen in het racen, maar ik denk dat dit een van de meest complexe auto’s is die ik ooit heb gezien”, aldus teambaas Sven Quandt. “Door de elektrische aandrijflijn moeten veel verschillende systemen met elkaar communiceren. Naast betrouwbaarheid, die voorop staat in de Dakar Rally, is dat de komende maanden de grootste uitdaging.” Quandt vergelijkt Audi’s Dakar-project met de eerste maanlanding. “Destijds wisten de ingenieurs niet echt wat er op hen af ging komen. Bij ons is dat vergelijkbaar. Als we het eerste Dakar-evenement uitrijden, vind ik dat al een succes.” Het prototype van de Audi RS Q e-tron reed begin juli zijn eerste kilometers. Tot het einde van het jaar staan ??een intensief testprogramma en de eerste tests bij cross-country rally’s op de agenda. Andreas Roos: “De planning van dit project is extreem vol en uitdagend. Er zijn minder dan twaalf maanden verstreken sinds het project officieel van start ging. We moesten beginnen met de ontwikkeling terwijl de regelgeving voor voertuigen met alternatieve aandrijving nog niet eens rond was én we te maken hadden met de Corona-pandemie. Wat het team tot nu toe heeft bereikt, is uniek.” Het bericht Audi RS Q e-tron bijna klaar voor Dakar-rally in 2022 verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 juli 2021

Voorraadmodel Nissan LEAF extra voordelig, vanafprijs naar 25 mille

Nissan LEAF modeljaar 2019 Wie de actie zorgvuldig bekijkt , ziet dat het gaat om Nissan LEAF-modellen van modeljaar 2019. Dit betekent niet dat de auto’s uit 2019 komen. Het zijn gewoon nieuwe auto’s, inclusief garanties. De auto’s zijn gebouwd volgens de specificaties en uitrusting van modeljaar 2019. Niet de eerste Het is niet voor het eerst dat een autofabrikant een elektrische auto met voorraadvoordeel verkoopt. Opel deed het ook met voorraadmodellen van de Ampera-e en MG gaf onlangs ook een stevige korting op de elektrische ZS EV. Als de voorraad nog te groot is, volgen er acties. Nissan doet het nu ook met de LEAF modeljaar 2019. Diverse uitvoeringen Bij de actie zijn alle uitvoeringen van de 40 kWh-batterij inbegrepen, van de Acenta en N-Connecta tot het topmodel, de Tekna. Voor de LEAF met 62 kWh-batterij is er keuze uit een N-Connecta of Tekna-variant. Het voordeel per uitvoering bekijk je hieronder. Nissan LEAF 62 kWh als N-Connecta Een Nissan LEAF 62 kWh als N-Connecta is uitgerust met de volgende zaken: 17-inch lichtmetalen wielen, intelligent cruise control, mistlampen voor, NissanConnect EV navigatiesysteem met 8-inch kleurenscherm, warmtepomp voor efficiëntere verwarming van het interieur en optimalisatie van de actieradius en een audiosysteem zes luidsprekers, een USB- en AUX-aansluiting en stuurwielbediening. Actieradius Nissan LEAF De actieradius van een elektrische Nissan LEAF is afhankelijk van de gekozen batterij. De versie met 40 kWh lithium-ion batterijpakket haalt volgens de WLTP-testmethode 270 kilometer. De variant met 62 kWh batterij komt 385 kilometer ver op een volle lading stroom. Uiteraard zijn dit nog steeds theoretische cijfers, omdat WLTP nog altijd een laboratoriumtest is. In de praktijk valt de actieradius – net zoals bij alle elektrische auto’s – lager uit. De range is afhankelijk van je rijstijl, geografische gegevens, de snelheid, bandenspanning, ingeschakelde radio en airco, en ga zo maar door. Het bericht Voorraadmodel Nissan LEAF extra voordelig, vanafprijs naar 25 mille verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 juli 2021

Productieversie Lightyear One komt uit Finland

Selectieproces Na een grondig en uitgebreid selectieproces dat meer dan een jaar in beslag nam, koos Lightyear Valmet Automotive als productiepartner. De autofabrikant is een EV-pionier en is al meer dan tien jaar betrokken bij de ontwikkeling en productie van elektrische voertuigen. Het bedrijf heeft meer dan vijftig jaar ervaring met grote en bekende automerken en met het begeleiden van start-up en scale-up bedrijven naar productie. Meer dan 1,7 miljoen voertuigen hebben de productielijnen van Valmet Automotive in het Finse Uusikaupunki verlaten, waaronder Mercedes-Benz, Saab en Porsche. Daarnaast heeft het bedrijf een eigen productielijn voor batterijen en heeft het onlangs veel geïnvesteerd in bijkomende engineering- en testcapaciteiten voor EV-aandrijving ontwikkelingen. Productiepartner Lightyear “Twee jaar geleden kondigden we ons prototype van Lightyear One aan. We zijn erg blij dat we nu een productiepartner hebben waarmee we dit exclusieve model gaan produceren”, zegt Lex Hoefsloot, CEO en mede-oprichter van Lightyear. “Valmet Automotive is een geweldige partner, heeft een bewezen staat van dienst en meer dan een decennium aan ervaring in de productie van elektrische voertuigen. Bovendien is er een goede culturele match met ons bedrijf. We zijn enorm trots dat we met Valmet Automotive de Lightyear One gaan produceren.” Olaf Bongwald, CEO van Valmet Automotive, aan het woord “Onze ervaring als autofabrikant en onze focus op elektrische mobiliteit en accusystemen maken ons de juiste partner voor processen waarin mobiliteit opnieuw gedefinieerd moet worden. Wij staan klaar om nieuwe ontwikkelingen te verkennen op het gebied van autoproductie en zijn daarom verheugd dat Lightyear ons heeft geselecteerd als productiepartner”, zegt Olaf Bongwald, CEO van Valmet Automotive. 710 kilometer Lightyear heeft onlangs een technologiemijlpaal bereikt door 710 km op een batterijlading te rijden met het Lightyear One prototype. Hiermee werd Lightyear’s lange-afstandsprestaties en de intern ontwikkelde technologie gevalideerd. In de komende maanden gaat het technologiebedrijf door met testen, het verder optimaliseren van de auto en het voltooien van de noodzakelijke homologatietesten. Het bericht Productieversie Lightyear One komt uit Finland verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 juli 2021

Wie heeft de autoband eigenlijk uitgevonden?

Terugreizen in de tijd Banden zijn er in diverse soorten en maten. Dat is nu zo, maar was ook vroeger het geval. Voor het ontstaan van de luchtband moeten we terugreizen naar 1841. In dat jaar werd de luchtband uitgevonden door de Schot Robert William Thomson. Hij paste de band toe op een fiets. Het idee sloeg aan. Konden eindelijk die oncomfortabele houten wielen met pensioen. John Dunlop Maar van een echte revolutie was nog geen sprake. Natuurlijk vroeg Thomson patent aan op de luchtband, maar dit patent verliep. Ook omdat transport nog niet aan een opmars bezig was. Een aantal jaar later zag meneer John Dunlop hoe zijn zoontje moeite had om op zijn driewieler met harde rubberbanden te rijden. John ging aan de slag en maakte een opgeblazen rubberen slang om de wielen. Met succes, want zoonlief won de driewielerrace. Bij John Dunlop gingen toen de alarmbellen af. Transport was in opmars In 1888 patenteerde Dunlop de luchtband. John Dunlop wordt zodoende gezien als de uitvinder van de opblaasbare luchtband, al gaat de meeste eer eigenlijk uit naar Thomson. Dunlop perfectioneerde de luchtband wel verder. Bovendien zat de tijd Dunlop mee, want transport werd steeds belangrijker en zodoende kwam er meer vraag naar rubberen producten. In 1891 werd zijn bandenbedrijf opgericht. Radiaalband bedacht door Michelin De ontwikkeling van de autoband ging ook steeds verder. In 1946 werd de radiaalband uitgevonden door Michelin. Deze band dankt zijn naam aan de radiaal (haaks) geplaatste koordlagen ten opzichte van de rijrichting. De Citroën 2CV – die in 1948 op de markt kwam – had als een van de eerste auto’s een radiaalband. Tubeless tyre In 1955 verscheen de zogeheten ‘tubeless tyre’, een band waarin geen binnenband aanwezig is. Dat werd de nieuwe standaard voor auto’s. De voordelen: ze waren eenvoudiger te monteren, boden meer grip en waren aanzienlijk veiliger. Ook de kans op een klapband was kleiner. Het bedrijf B. F. Goodrich bracht in 1955 als eerste een tubeless band op de markt. Jaren ontwikkelingswerk Sindsdien is de ontwikkeling van de autoband niet meer te stoppen. Er zit jaren ontwikkelingswerk in, vandaar dat een moderne autoband in geen enkel opzicht te vergelijken is met een band uit 1955. De samenstellingen zijn anders, de gripniveaus aanzienlijk hoger en bovendien maken moderne productieprocessen het mogelijk om banden in diverse soorten en maten te produceren. De prijzen variëren enorm, want je hebt budgetbanden tot heuse high-performance banden. Diverse autobanden verkrijgbaar Autobandenmerken zijn er ook in overvloed. Tijdens de ontwikkeling van autobanden wordt bovendien gekeken naar het doel, bijvoorbeeld racen op het circuit of terreinrijden in mul zand. Voor elke soort auto is er een autoband verkrijgbaar, kijk bijvoorbeeld maar op https://www.banden-pneus-online.nl . Er zijn ook speciale labels in het leven geroepen om de eigenschappen van banden met elkaar te kunnen vergelijken, zodat je precies weet welke band het beste bij je rijstijl en auto past. Het bericht Wie heeft de autoband eigenlijk uitgevonden? verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 juli 2021