Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Productieversie Volkswagen ID. Life kost 20 tot 25 mille

Productieversie volgt in 2025 “De ID. LIFE is onze visie op de volledig elektrische stedelijke mobiliteit van de toekomst. Het studiemodel geeft een eerste blik op een compact ID.-model dat we in 2025 op de markt gaan brengen. Met dit nieuwe productiemodel maken we elektrische mobiliteit voor nog meer mensen toegankelijk”, verklaart Ralf Brandstätter, CEO van Volkswagen. “We hebben de ID. LIFE op alle fronten afgestemd op de behoeften van jonge kopers. Voor de klant van morgen gaat het niet alleen om mobiliteit, maar vooral om wat je met de auto kunt doen. De ID. LIFE is ons antwoord.” De uitbreiding van de ID. Family in de compacte klasse is opnieuw een belangrijke stap op weg naar volledig elektrische mobiliteit. Volkswagen wil tegen 2030 het aandeel van puur elektrische modellen in de totale autoverkoop in Europa verhogen tot minimaal 70 procent en tot minimaal 50 procent in Noord-Amerika en China. Eenvoudig en toch premium, aldus Volkswagen Het ontwerp van de ID. LIFE is opvallend modern, eenvoudig en toch premium. Dit komt onder andere tot uiting in de keuze en samenstelling van de materialen. Het afneembare dak van de ID. LIFE zorgt voor een heerlijk openlucht gevoel en is licht qua gewicht. Kleine versie van flexibel MEB-platform Een elektromotor drijft de voorwielen aan. De ID. LIFE maakt gebruik van een kleinere variant van het MEB-platform dat speciaal is ontwikkeld voor de nieuwe generatie elektrische Volkswagens. Het is voor het eerst dat een auto op basis van het flexibele MEB-platform wordt uitgerust met voorwielaandrijving. Met zijn elektromotor van 172 kW (234 pk) accelereert de ID. LIFE in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Het accupakket van 57 kWh maakt een actieradius van zo’n 400 kilometer (WLTP) mogelijk. Dankzij moderne laadtechnologie is het bereik van de ID. LIFE tijdens een stop bij een snellaadstation binnen tien minuten met maximaal 163 kilometer te verlengen. De prestaties, laadcapaciteit en het bereik worden met software-updates bij elk nieuw model verbeterd. Van houtsnippers en versnipperde T-shirts tot rijstschillen Het duurzame karakter van de ID. LIFE komt vooral tot uiting in de materiaalkeuze, bijvoorbeeld van het lakwerk. In de blanke lak voor de carrosserie gebruikt Volkswagen houtsnippers als natuurlijke kleurstof en de lakverharder is gebaseerd op biomassa. Het dak en de voorklep zijn vervaardigd uit een bijzonder materiaal en bestaan voor 100 procent uit gerecyclede PET-flessen. Het interieur combineert FSC (Forest Stewardship Council)-gecertificeerd hout voor het dashboard en de omlijsting van de achterbank met ArtVelours Eco voor de zittingen en portierbekleding. ArtVelours Eco is gemaakt van 71 procent gerecyclede PET-flessen en versnipperde T-shirts. Daarnaast dienen bio-olie, natuurrubber en rijstschillen als basismateriaal voor de banden van de ID. LIFE. De ID. LIFE geeft met zijn multifunctionele interieur toegang tot allerlei digitale toepassingen. Zo is het model in een handomdraai om te bouwen tot bijvoorbeeld een bioscoop of een gamelounge. Een spelcomputer en een projector behoren tot de uitrusting. Een projectiescherm dient als beeldscherm, dat uit het dashboard steekt als het wordt gebruikt. Andere apparaten zijn afzonderlijk aan te sluiten en worden in het interieur van stroom voorzien via een 230 Volt/16 ampère aansluiting. Het zitconcept is extreem flexibel. Zo is de voorbank volledig neer te klappen. Samen met de eveneens neerklapbare achterbank zijn tal van variaties mogelijk, van een bioscoopzit tot een circa twee meter lang bed of als een bagagevariant met een maximaal bruikbare kofferbak. Camera’s en een display vervangen zowel de buiten- als binnenspiegels. Belangrijke rijfuncties zijn te bedienen via een touchscreen op het zeshoekige stuurwiel. Onder het motto ‘Bring your own device’ is ook een smartphone in het besturingssysteem te integreren. Zo is de navigatie aan te sturen via de eigen smartphone of tablet. Muziek, films en games die daar op staan, kunnen in de ID. LIVE worden afgespeeld met gebruikmaking van het projectiescherm. Het bericht Productieversie Volkswagen ID. Life kost 20 tot 25 mille verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 september 2021

Mercedes-Benz Concept EQG, met dank aan Arnold Schwarzenegger

1979 De oorsprong van de succesvolle G-Klasse gaat terug tot 1979. Al meer dan vier decennia belichaamt de ‘G’de luxe terreinwagen van Mercedes-Benz. Het uiterlijk van de Mercedes-Benz offroad-legende is in die hele periode slechts marginaal veranderd. Zelfs als onderdeel van de uitgebreide facelift in 2018, die de grootste technologische sprong in de geschiedenis van het model met zich meebracht, ontwikkelde Mercedes-Benz het onmiskenbaar opvallende design slechts voorzichtig verder. Niet voor niets: want de ooit puur functionele componenten zijn allang iconische stijlelementen geworden. Dit zijn bijvoorbeeld de kenmerkende portiergrepen en het kenmerkende sluitgeluid, de robuuste stootlijsten aan de buitenkant, het zichtbare reservewiel op de achterdeur en de in het oog springende richtingaanwijzers voor. Arnold Schwarzenegger Bij de wereldpremière van de huidige modelgeneratie van de Mercedes-Benz G-Klasse in Detroit in januari 2018 ontlokte Hollywood-ster Arnold Schwarzenegger, stergast en fervent ‘G’-fan, een belofte van de toenmalige voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG, Dieter Zetsche. Het kwam destijds voor velen onverwachts: de aanstaande elektrificatie van alle modelseries zou natuurlijk ook voor de G-Klasse gelden. Iets minder dan drie en een half jaar later maakt Mercedes-Benz deze belofte waar en presenteert het merk de Concept EQG, een bijna-productiestudie van een volledig elektrische G-Klasse. Marktomstandigheden “Waar de marktomstandigheden het toelaten, is Mercedes-Benz tegen het einde van het decennium klaar om volledig elektrisch te gaan”, benadrukt Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en COO van Mercedes-Benz Cars. “Met deze strategische stap van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’, inclusief duurzame productie en de CO2-neutrale levenscyclus van onze accu’s, versnellen we de transformatie naar een emissievrije en softwaregedreven toekomst. We willen onze klanten met overtuigende producten inspireren om over te stappen op elektromobiliteit. Een icoon als de G-Klasse vervult deze taak perfect.” Hoekig design De Concept EQG is helemaal ontworpen volgens de designtraditie van de modelserie en is direct herkenbaar als G-Klasse. De bijna-productiestudie neemt het hoekige silhouet van de G-Klasse over, inclusief zijn iconische elementen. Verlichte strepen accentueren de robuuste stootlijsten aan de buitenkant. De scheidingsrand van de opvallende tweekleurenlak – glanzend zwart aan de bovenkant, glanzend alubeam aan de onderkant – loopt aan de voorzijde direct onder de bovenliggende motorkap, waardoor dit designkenmerk nog duidelijker wordt benadrukt. Black Panel-grille Het front van de Concept EQG ziet er bekend uit, niet in de laatste plaats door de typische ronde koplampen. In plaats van een grille, zoals bij de conventioneel aangedreven modelversies, heeft deze volledig elektrische variant een doorlopende diepzwarte grille. In deze Black Panel-grille zet de verlichte ster met 3D-effect een opvallend accent. Daaromheen creëert het animated patroon van ‘ronde vierkanten’ (Squircle Pattern) in het bekende blauw van de Mercedes-EQ modellen een visuele link. Een rondom verlichte band omhult het Black Panel, dat, naast de wit verlichte cirkels in de buitenspiegels, de dagrijverlichting van de koplampen aanvult. Nog meer kenmerken Mercedes-Benz Concept EQG De Concept EQG staat op 22-inch gepolijste lichtmetalen velgen in een exclusief design. In plaats van de gebruikelijke reservewielafdekking is er een afsluitbare box met wit verlichte accenten op de achterdeur, waarvan het design doet denken aan een wallbox. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de laadkabel binnen handbereik op te bergen. Gorden Wagener, Chief Design Officer van Daimler Group, aan het woord “We rijden de toekomst in met de nieuwe EQG! Dit voertuig combineert ultramoderne offroad-capaciteiten met het tijdperk van elektromobiliteit, waar we allemaal naar moeten streven. Hij staat voor ons streven naar de hoogste normen en luxe. Voor ons was het belangrijkste om het volledige G-Klasse-DNA te behouden, maar deze naar het EQ-tijdperk te brengen: een echte de G-Klasse, maar dan anders. Moderne accenten zoals de witte led-technologie en een wallbox aan de achterkant van het voertuig illustreren het verschil”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer van Daimler Group. Witte led-strip Een andere highlight van het exterieurdesign is de vlakke dakreling in hoogglanzend zwart. Het centrale element van het minimalistische design is de gecentreerde ‘G’, die van bovenaf onmiskenbaar is. De witte led-strip die in de voorkant van de dakreling is geïntegreerd, is een moderne interpretatie van het zoeklicht dat onmisbaar is voor veeleisende offroad-avonturen – en onderstreept zo de ernst van de Concept EQG op dit gebied: niet ondanks, maar juist vanwege zijn volledig elektrische aandrijving. Een andere rode led-balk vormt de achterkant van de dakreling. 400.000 G-Klasses “We zijn trots op de meer dan 400.000 ‘G’s die we tot nu toe hebben geproduceerd”, benadrukt dr. Emmerich Schiller, CEO van Mercedes-Benz G GmbH en hoofd van de productafdeling terreinwagens bij Mercedes-Benz AG. “In zijn meer dan 40-jarige modelgeschiedenis heeft de G-Klasse altijd gebruik gemaakt van de meest moderne en geschikte aandrijftechnologie van zijn tijd – van de voorkamerdiesel met normale aanzuiging uit de begindagen tot de 4,0 liter AMG-V8-motor in het huidige ??topmodel, de G 63. Tegen de achtergrond van onze ‘Electric only’-strategie is de elektrificatie van deze offroad-legende gewoon de logische volgende stap – en een absoluut fascinerend project. Ons icoon is en blijft in alle opzichten ‘Stronger than time.” Offroader, juist door de elektrische aandrijving De Concept EQG is duidelijk een ‘G’, niet alleen qua design, maar ook vanwege zijn innerlijke waarden, waardoor hij een compromisloze offroader is. De carrosserie is ook nu gebaseerd op het robuuste ladderframe. De onderstelconstructie blijft extreem terreinvaardig, zoals typisch voor de G-Klasse: met onafhankelijke wielophanging op de vooras en een starre as achter, nieuw ontwikkeld voor de integratie van de elektrische aandrijving. Met vier afzonderlijk regelbare elektromotoren, afzonderlijk regelbaar en dicht bij de wielen, biedt het voertuig unieke rijeigenschappen, zowel on- als offroad. In combinatie met de schakelbare transmissie, waarmee de Concept EQG in de Low Range-modus kan worden gebracht, voldoet hij ook aan de hoge ‘G’-specifieke prestatie-eisen in het terrein. Hellingen tot 60 graden Op deze manier uitgerust, zal ook de volledig elektrische versie van de G-Klasse natuurlijk de legendarische testbaan op de 1445 meter hoge Schöckl-berg in Graz aan het einde van zijn ontwikkeling tot productiemodel gaan trotseren. De 5,6 kilometer lange route, die is bezaaid met hellingen tot 60 graden, wordt in de internationale offroad-scene altijd beschouwd als een van ‘s werelds grootste uitdagingen voor mens en techniek. Na deze met succes te hebben veroverd, zal ook de elektro-‘G’ het ‘Schöckl proved’ kwaliteitscertificaat ontvangen dat verplicht is voor de 463-serie. En net als zijn conventioneel aangedreven broers, zal ook hij schitteren met een klimvermogen tot 100 procent op een geschikte grond. Designvoordelen De designvoordelen van de elektrische aandrijving spelen ook een rol, waardoor hij bij uitstek geschikt is voor het terrein en offroad-inzet. De in het ladderframe geïntegreerde accu’s zorgen voor een laag zwaartepunt. Omdat de elektromotoren praktisch bij de eerste omwenteling hun maximumkoppel leveren, beschikt een volledig elektrische terreinwagen zoals de Concept EQG en het latere productiemodel over een enorme trekkracht en bestuurbaarheid – wat ook een voordeel blijkt te zijn op steile hellingen en diepe terrein. Laag zwaartepunt Bovendien spelen de designgerelateerde voordelen van de elektrische aandrijving een rol, waardoor hij bij uitstek geschikt is voor offroad-voertuigen en ambitieuze offroad-toepassingen. De in het ladderframe geïntegreerde accu’s zorgen voor een laag zwaartepunt. Omdat de elektromotoren ook praktisch bij de eerste omwenteling hun maximale koppel leveren, schittert een volledig elektrische terreinwagen zoals de Concept EQG en het latere seriemodel met een enorme trekkracht en doseerbaarheid – wat ook een voordeel is op steile hellingen en hobbelige wegen. Preview elektrische G-Klasse De 4×4-kwaliteiten van de ‘G’ gaan niet alleen hun weg vinden naar het tijdperk van elektromobiliteit, maar zullen op sommige gebieden zelfs worden uitgebreid. De Concept EQG biedt daarmee een veelbelovende preview van waartoe een Mercedes-Benz G-Klasse met accu-elektrische aandrijving in staat zal zijn. Het bericht Mercedes-Benz Concept EQG, met dank aan Arnold Schwarzenegger verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 september 2021

Volledig elektrische Opel Astra-e in 2023 een feit

PHEV’s en volledig elektrisch Met de geheel nieuwe, zesde generatie Opel Astra opent het merk de aanval in het C-segment. Kenmerken van de Astra zijn een puur design met kenmerkende Opel Vizor, een minimalistisch interieur met het Pure Panel, opvallende koplampen met adaptieve Intelli-Lux LED Pixel Light technologie en voor het eerst ook geëlektrificeerde aandrijflijnen. Opel trapt af met twee krachtige plug-in hybrides en introduceert in 2023 een volledig elektrische Opel Astra-e. De nieuwe Astra is gebaseerd op de derde generatie van het modulaire EMP2 multi-energy-platform. Dit platform biedt plaats voor benzine- en dieselmotoren, voor een PHEV-aandrijflijn maar ook voor een batterij-elektrische aandrijflijn. De line-up ziet er nu zo uit: Overzicht motorenline-up van de Astra: Benzine 1.2 Turbo: 81 kW (110 pk) 1.2 Turbo: 95 kW (130 pk) Diesel 1.5 CDTI: 95 kW (130 pk) PHEV Plug-in Hybrid 180 Benzinemotor: 110 kW (150 pk) Elektromotor: 81 kW (110 pk) Geëlektrificeerde 8-traps automaat Accupakket: 12,4 kWh Plug-in Hybrid 225 Benzinemotor: 132 kW (180 pk) Elektromotor: 81 kW (110 pk) Geëlektrificeerde 8-traps automaat Accupakket: 12,4 kWh Elektrische Opel-modellen Vanaf 2028 biedt Opel alleen nog elektrische auto’s aan op de voor Opel belangrijkste markt: Europa. Opel zit nu al midden in een uitgebreid elektrificatie-offensief. Het merk biedt in 2021 al negen geëlektrificeerde modellen aan en tegen 2024 zijn van alle modellen ook geëlektrificeerde versies leverbaar. Opel voert nu al diverse volledig elektrische modellen, zoals de Corsa-e, Mokka-e, Combo-e, Vivaro-e en Movano-e. In de loop van 2023 voegt Opel een volledig elektrische Astra-e toe aan de line-up. Plug-in hybrides heeft Opel in de vorm van de Opel Grandland Hybrid en vanaf nu ook van de nieuwe Astra. Astra vijfdeurs hatchback Opel trapt begin 2022 af met de vijfdeurs hatchback van de Astra, met als kenmerken een laag maar bovenal sportief profiel en toch meer ruimte dan zijn voorganger. Dankzij de opvallend korte overhang aan de voorzijde is de nieuwe Astra slechts 4 mm langer dan het vorige model – hij is nu 4.374 mm lang. De wielbasis groeide ten opzichte van de vorige Astra met 13 mm naar 2.675 mm. De nieuwe Astra is 1.860 mm breed (+51 mm) en de hoogte is afgenomen met 15 mm. Met deze afmetingen raakt de nieuwe Astra de ‘sweet spot’ van de compacte klasse.  De bagageruimte met een verstelbare bodem biedt de bestuurder en zijn vier passagiers nog altijd 422 liter aan laadcapaciteit, dat was 370 liter bij de vorige Astra. Wie de rugleuningen van de achterbank neerklapt, heeft de beschikking over 1.250 liter. Een Astra Sports Tourer – met nog meer bagageruimte – volgt later. De nieuwe Opel Astra is vanaf oktober dit jaar te bestellen. Begin 2022 arriveert de nieuwe Opel Astra bij de Nederlandse dealers. Het bericht Volledig elektrische Opel Astra-e in 2023 een feit verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 september 2021

Productieversie Cupra UrbanRebel Concept volgt in 2025

Cupra’s visie op een elektrische stadsauto De UrbanRebel Concept is gebaseerd op het ‘MEB short’ platform, dat de Volkswagen Groep speciaal heeft ontwikkeld voor elektrisch aangedreven stadsauto’s. De eerste productiemodellen op dit platform worden in 2025 op de markt verwacht. Met een uitgesproken sportief karakter en een vooruitstrevend design vertegenwoordigt de UrbanRebel Concept CUPRA’s visie op een dergelijk model. “Het ‘MEB short’ platform is speciaal ontwikkeld voor elektrisch aangedreven stadsauto’s” Markant design De Cupra UrbanRebel Concept is 4,08 meter lang, 1,80 meter breed en 1,44 meter hoog. Aan de voorzijde springen de ‘sharknose’ en de koplampunits met driehoek-signatuur in het oog. De ramen van de UrbanRebel Concept vormen optisch één geheel. Zo ontstaat het visuele effect van een helm(vizier) en lijkt het dak te zweven. De wielkasten achter hebben een uitgesproken vorm. Hun design is geïnspireerd op de wielkasten van de Cupra Formentor. Aan de achterzijde is de grote achterspoiler dé eyecatcher, als verwijzing naar de forse aerodynamica-features van virtuele racewagens. Krachtpatser Met een motorvermogen van 250 kW (320 kW in boost-modus) maakt de UrbanRebel Concept waar wat zijn spectaculaire looks beloven. Zo accelereert hij in slechts 3,2 seconden van 0-100 km/u. Best indrukwekkend voor een elektrische stadsauto. Strategisch project Een elektrisch aangedreven stadsauto is van groot belang voor de Volkswagen Groep. Met een dergelijke auto wordt elektromobiliteit bereikbaar voor een nog bredere klantengroep. Bovendien draagt e-mobiliteit bij aan het realiseren van de European Green Deal-doelen. “Ons doel is om per jaar meer dan 500.000 elektrisch aangedreven stadsauto’s in Spanje te gaan produceren voor de diverse merken van de Volkswagen Groep”, stelt Wayne Griffiths, CEO van Cupra. Het bericht Productieversie Cupra UrbanRebel Concept volgt in 2025 verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 september 2021

100.000ste Skoda iV-model een feit

Minder dan twee jaar “Er zijn in minder dan twee jaar 100.000 iV-modellen geproduceerd, een ultieme start van onze elektromobiliteitscampagne”, zegt Michael Oeljeklaus, Skoda-bestuurslid voor productie en logistiek. “We gaan nu op volle snelheid door, waarbij de Enyaq iV en onze twee plug-in hybriden nog maar het begin zijn.” Meer elektrische Skoda-modellen op komst Tegen 2030 heeft Skoda het gamma uitgebreid met minstens drie volledig elektrische modellen, die qua prijs en formaat onder de Enyaq iV gaan vallen. Afhankelijk van de marktontwikkelingen wil Skoda dat 50-70% van zijn modellen in Europa rond die tijd volledig elektrisch is. Dit moet ertoe bijdragen dat de CO2-uitstoot van het geproduceerde wagenpark tegen 2030 met meer dan 50% vermindert. Met de NEXT LEVEL 2030-strategie stelt Skoda zichzelf ambitieuze doelen op het gebied van duurzame groei, de ontwikkeling van nieuwe verkoopregio’s en elektrificatie. De onderneming wil tegen 2030 tot de vijf bestverkochte automerken in Europa behoren. Dit moet onder meer worden bereikt met betaalbare instapmodellen en een sterk, geëlektrificeerd modellengamma. Geschiedenis iV Skoda luidde in september 2019 het tijdperk van elektromobiliteit in met de productie van de Superb iV plug-in hybride en de volledig elektrische Citogo-e iV. Vervolgens zette het Tsjechische merk in september 2020 de grootste elektrificatie-stap tot nu toe met de Enyaq iV. Dit is de eerste volledig elektrische auto van de autofabrikant op basis van het MEB-platform van de Volkswagen Groep. De Skoda Enyaq iV wordt geleverd met drie accuvarianten, vijf vermogensniveaus en achter- of vierwielaandrijving. Afhankelijk van de capaciteit van de accu is de actieradius meer dan 520 kilometer in de WLTP-cyclus. Plannen Momenteel produceert Skoda al hoogspanningsaccu’s voor de Superb iV en Octavia iV plug-in hybriden én voor modellen van andere merken van de Volkswagen Groep. Begin 2022 start in de hoofdvestiging in het Tsjechische Mladá Boleslav ook de productie van MEB-batterijsystemen voor de Enyaq iV. Daarnaast werkt de autofabrikant samen met partners om een ??solide leveranciersstructuur voor elektromobiliteit te garanderen. Het bericht 100.000ste Skoda iV-model een feit verscheen eerst op ZERauto.nl .

31 augustus 2021

Dit merk en model ken je nog niet: Mobilize Limo

Joint venture Mobilize Limo is ontstaan uit de joint venture die Renault Group en Jiangling Motors Group Co., Ltd (JMCG) in 2018 hebben opgericht. Zowel de auto als de services plukken de vruchten van alle knowhow en ervaring die Renault Group en zijn netwerk de voorbije tien jaar hebben opgedaan op het gebied van elektrische mobiliteit. De Mobilize limo is 4,67 meter lang. De vierdeurs sedan is ontwikkeld voor gebruik als taxi of huurauto met chauffeur. Hij zal enkel worden gecommercialiseerd met een abonnement in de vorm van pakketten en mobiliteitsaanbiedingen. “Met Limo, het allereerste Mobilize-model, speelt ons nieuwe merk in op de evoluties op de markt van het personenvervoer. Dit aanbod, dat een voertuig met flexibele diensten verenigt, illustreert als geen ander het vermogen van Mobilize om gebruikers te ondersteunen in hun nieuwe behoeften. Ook geeft het blijk van de unieke knowhow die is ontstaan door de ervaring van Renault Group op het gebied van mobiliteitsdiensten te combineren met de kracht van RCI Bank and Services voor de financiering”, aldus Clotilde Delbos, algemeen directeur van Mobilize. ‘Ride-hailing’-segment In Europa kent het ‘ride-hailing’-segment (taxi’s en huurwagens met chauffeur) een sterke groei: het segment zou tegen 2030 goed moeten zijn voor 50 miljard euro, tegenover 28 miljard nu. Het is bovendien een markt die zich snel en op grote schaal moet elektrificeren. Elektrische modellen zullen immers onmisbaar worden om toegang te krijgen tot stadscentra met verkeersbeperkingen, zoals de lage-emissiezones (LEZ’s) die in heel Europa in sneltempo worden gecreëerd. De chauffeurs rijden vooral in stedelijke en voorstedelijke omgevingen. Zo telt Frankrijk 47.500 huurwagens met chauffeur, waarvan 70 procent zich in Île-de-France bevindt (cijfers van 2020, Stacian). Prestaties De Mobilize Limo is 4,67 meter lang, 1,83 meter breed en 1,47 meter hoog. Met die afmetingen leunt hij dicht aan bij het D-segment. De Limo wordt aangedreven door een elektromotor van 150 pk (110 kW) en een onmiddellijk beschikbaar koppel van 220 Nm. De auto accelereert in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 140 km/u. Actieradius Het model heeft een vloeistofgekoelde lithium-ionbatterij met een capaciteit van 60 kWh. Zo legt hij tussen twee laadbeurten ongeveer 450 kilometer af (WLTP-cyclus onder voorbehoud van homologatie). Dat volstaat ruimschoots om een intensieve werkdag van professionals (gemiddeld 250 km per dag) te overbruggen en zelfs meer om veelrijders gerust te stellen. Opladen Mobilize Limo is compatibel met de meest voorkomende laadsystemen op wisselstroom of gelijkstroom, wat betekent dat hij kan worden opgeladen aan alle openbare laadpalen en huishoudelijke installaties van het type Wallbox. Opladen via een eenvoudig stopcontact is ook mogelijk. Met de snellaadmodus kan in slechts 40 minuten 250 kilometer aan rijbereik worden gerecupereerd. Drie rijmodi De bestuurder krijgt de keuze uit drie rijmodi (eco, normal en sport). Hij biedt ook keuze uit drie niveaus van energierecuperatie, die in het menu van de wagen kunnen worden ingesteld. De draaicirkel komt uit op 11,2 meter van stoeprand tot stoeprand. De auto beschikt ook over een extern VSP-geluidssysteem (vehicle sound pedestrian) om voetgangers en andere voertuigen in de stad te waarschuwen. Dit systeem is permanent actief tot 30 km/u en zodra de Drive-modus is ingeschakeld. Drie kleuren De Limo wordt geleverd in drie kleuren, te weten Metallic Black, Metallic Grey en Glossy White. De auto heeft verder geïntegreerde deurhandgrepen, slanke led-koplampen, Mobilize-logo’s voor- en achteraan en een specifiek Mobilize Limo-monogram vlak naast de buitenspiegels en donker geverniste 17-inch aluminium wielen. In het interieur valt een 10,25-inch-scherm van het digitale dashboard op, evenals een 12,3-inch-aanraakscherm in het midden van het dashboard voor de multimediafuncties. Mobilize : “De cockpit van Limo werd ontworpen om professionele chauffeurs een maximum aan ergonomisch en akoestisch comfort te bieden in een stimulerende omgeving. De bestuurderszetel is in acht richtingen elektrisch verstelbaar (vier richtingen voor de passagierszetel) en het stuurwiel is in de hoogte en diepte verstelbaar zodat alle bestuurders een ideale rijhouding vinden, ongeacht hun lichaamsbouw. Tussen de zetels zit een gekoeld compartiment. Dankzij zijn lange wielbasis van 2,75 meter genieten achterpassagiers in Mobilize Limo een uitzonderlijk plaatsaanbod, met onder meer een knieruimte van 288 mm, een waarde die niet moet onderdoen voor die in het hogere segment. De toegang tot de achterste plaatsen wordt bovendien vergemakkelijkt door de brede openende deuren. De achterbank biedt comfortabel plaats aan drie personen, mede dankzij de vlakke vloer. In het midden is een afneembare armsteun met twee bekerhouders voorzien. De achterpassagiers beschikken ook over twee USB-aansluitingen waarmee ze een smartphone of tablet kunnen opladen. Achteraan bevindt zich een regelknop voor het audiovolume, evenals verstelbare verluchtingsmonden om de luchtstroom aan te passen en leeslampjes. De achterklep van Mobilize Limo geeft toegang tot een koffervolume van 411 liter, met een royale en praktische laadlengte voor grote reiskoffers. Onder de koffervloer ligt een ruimtebesparend reservewiel.” Ook goed bedacht Het geïntegreerde multimediasysteem van Mobilize Limo biedt de mogelijkheid om smartphone-apps weer te geven op het centrale 12,3-inch-aanraakscherm. De meeste chauffeurs gebruiken immers hun eigen toestellen voor navigatie of toegang tot platformen (bijvoorbeeld Uber). Een specifieke Limo-app geeft de bestuurder ook toegang tot informatie over het voertuig en maakt het mogelijk om de wagen te lokaliseren en bepaalde functies vanop afstand te bedienen (openen/sluiten van de deuren, thermische preconditioning, starten van het laadproces, enz.). Veiligheid Standaard heeft hij acht airbags (twee frontale airbags, twee zijdelingse airbags vooraan, twee zijdelingse airbags achteraan en twee gordijnairbags). Ook aan rijhulpsystemen (ADAS) is gedacht: – Adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control) – Dodehoekdetectie (Blind Spot Detection) – Rijstrookwaarschuwing en rijstrookassistent (Lane Change Assist, Lane Keeping Assist, Lane Deviation Warning) – Automatisch remhulpsysteem met voetgangersdetectie (Front Collision Warning, Pedestrian Collision Warning, Advanced Emergency Braking) – Verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition) – 360°-camerasysteem (Around View Monitor) – Parkeersensoren voor- en achteraan (front and rear parking radar) – Waarschuwing voor achteruitrijdende voertuigen (Rear Cross Traffic Alert) – Verklikker voor geopende deuren (Door Opening Alarm) – In bepaalde landen kan Mobilize Limo worden uitgerust met een winterpack met verwarmde zetels en een verwarmd stuurwiel. Het bericht Dit merk en model ken je nog niet: Mobilize Limo verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 augustus 2021

Citroën Ami krijgt broertje, dit is de Opel Rocks-e

Opel Rocks-e ook voor Nederland? Of de Opel Rocks-e naar Nederland komt? Dat is nog onduidelijk. De Nederlandse Stellantis-importeur kan nog geen duidelijkheid geven of de elektrische tweezitter naar Nederland komt. Hetzelfde geldt dus voor de Ami. “De vraag is vooralsnog of en wanneer indeed, we hebben geen nadere informatie momenteel”, aldus de woordvoerster van Citroën Nederland. Opel geeft aan dat de Rocks-e per direct bestelbaar is voor klanten in Duitsland en dat het model in de loop van 2022 ook in andere landen op de markt komt. Rocks-e technisch gelijk aan Citroën Ami Wat specificaties betreft is de Opel Rocks-e niet schokkend. Alles technische gegevens zijn gelijk aan die van de Citroën Ami. Ook de Rocks-e is dus 2,41 meter lang en 1,39 meter breed. De Rocks-e weegt 471 kilogram, haalt maximaal 45 km/u, heeft een 5,5 kWh lithium-ion batterij – goed voor 75 kilometer (WLTP) – en biedt plaats aan twee personen plus wat bagage. De elektromotor levert 8 pk (6 kW). Met een draaicirkel van slechts 7,2 meter is de Rocks-e superwendbaar. Opladen van batterij Het opladen van de batterij kan gewoon thuis via een regulier stopcontact. Het kost ongeveer 3,5 uur om de batterij volledig op te laden. Opel biedt een adapter aan om de Rocks-e op te laden aan een openbaar laadstation. Drie uitvoeringen De Rocks-e is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: als Opel Rocks-e (stalen wielen en zwarte afwerking), Rocks-e Klub (met gele details binnen en buiten) en als Rocks-e TeKno (met grijze details binnen en buiten). De naam ‘Rocks’ heeft traditie bij de Duitse autofabrikant. Tot voor kort had Opel nog een ADAM Rocks en KARL Rocks in het gamma. Kosten Opel Rocks-e In een land als Duitsland mag je al vanaf 15 jaar rijden in de Opel Rocks-e, in Nederland – mocht het model hier op de markt komen – zou dat vanaf 16 jaar zijn. Je hebt hier ook geen B-rijbewijs nodig om in de auto te kunnen rijden. De prijs van de Rocks-e? Reken net als de Ami op ongeveer 7.000 euro. In Frankrijk wordt de Citroën Ami aangeboden voor 6.900 euro , inclusief BTW. De Ami wordt in Frankrijk tevens aangeboden voor een huurprijs vanaf 19,99 euro (inclusief BTW) per maand met een initiële betaling van 2.644 euro (inclusief BTW) voor een termijn van 48 maanden. Mogelijk dat Opel voor een soortgelijke constructie kiest. De interesse in betaalbaar elektrisch vervoer is in ieder geval groot. De video van de Citroën Ami is bijvoorbeeld al meer dan 50.000 keer bekeken. Reden genoeg om ze naar Nederland te halen, zou je zeggen. Het bericht Citroën Ami krijgt broertje, dit is de Opel Rocks-e verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 augustus 2021

Update voor Porsche Taycan, komt onder meer in cultkleuren

Hippe kleuren In de jaren negentig nam Porsche een aantal zeer kleurrijke lakken in zijn assortiment op. Die kregen al snel een cultstatus onder fans van het merk en zijn tegenwoordig vooral populair bij klassiekers als de Porsche 964. Deze opvallende kleuren maken nu een comeback. Naast 17 standaard lakkleuren is de Taycan via Porsche Exclusive Manufaktur nu ook verkrijgbaar met Paint to Sample en Paint to Sample Plus. De eerste optie maakt het mogelijk om uit 65 extra lakkleuren te kiezen. Denk hierbij aan de kleuren Moonlight blauw metallic, Acid groen, Rubystar rood (een cultkleur waarin de 964 Carrera RS was gehuld), Riviera blauw en Viola metallic (van de 964 30 Jahre Edition). Paint to Sample Plus geeft klanten bijna volledige vrijheid in hun kleurkeuze, waardoor ze hun Taycan zelfs kunnen afstemmen op hun favoriete accessoire. Betere rangecijfers De update voor de Porsche Taycan en Taycan Cross Turismo resulteert ook in betere rangecijfers. Bij dagelijks gebruik is het werkelijke bereik van de nieuwe versies vergroot. Porsche heeft verregaande technische verbeteringen doorgevoerd om dit te bereiken. In de rijmodi ‘Normal’ en ‘Range’ is bij de vierwielaangedreven versies de voorste elektromotor bijna volledig ontkoppeld en spanningsloos in het deellastbereik. Bovendien wordt er geen kracht op beide assen overgebracht wanneer de auto uitrolt of stilstaat. Deze elektrische vrijloopfunctie vermindert de weerstandsverliezen. Pas als de bestuurder meer vermogen vraagt of van rijmodus verandert, worden beide elektromotoren binnen milliseconden weer ingeschakeld. Ook het thermisch beheer en de oplaadfuncties zijn verder verbeterd. Met de Turbo Charging Planner is de hoogspanningsaccu nu tot een iets hogere temperatuur te verwarmen dan voorheen. Hierdoor is snelladen en laden bij een hoger laadniveau eerder mogelijk. Bovendien wordt de restwarmte van de elektrische onderdelen nog efficiënter gebruikt voor de temperatuurregeling van de accu. Remote Park Assist: parkeren op afstand Met de nieuwe Remote Park Assist optie is het mogelijk om op afstand in en uit te parkeren via een smartphone, zonder dat de bestuurder achter het stuur hoeft te zitten. Het systeem werkt bij fileparkeren, bij parkeren in een haaks parkeervak en in garages. Remote Park Assist detecteert parkeerplaatsen automatisch en meet deze met behulp van de ultrasone sensoren en camerasystemen van de auto. Als er voldoende ruimte is, kan de bestuurder het parkeerproces starten via de Porsche Connect-app en vervolgens uitstappen. De bestuurder houdt de verrichtingen continu in de gaten door een knop op de app-interface van de smartphone ingedrukt te houden. De Remote Park Assist-functie neemt zelfstandig de besturing en controle over, maar als de knop wordt losgelaten stopt de Taycan de parkeermanoeuvre onmiddellijk. Onderweg laden: Porsche Charging Service met bijna 200.000 laadpunten De Porsche Charging Service biedt toegang tot de wereldwijde laadpunten van tal van netwerken, waarbij Porsche de centrale facturatie afhandelt. Er zijn momenteel bijna 200.000 laadpunten in meer dan twintig landen in Europa, waaronder bijna 6.500 DC-laadstations met een laadvernogen van 50 kW of meer. Een ander hoogtepunt is Porsche Destination Charging. Met deze exclusieve service kunnen klanten hun elektrische of plug-in hybride Porsche-modellen gratis opladen op populaire bestemmingen. Het biedt al meer dan tweeduizend CO2-neutrale AC-laadpunten aan in ruim vijftig landen op locaties als hotels, restaurants, luchthavens, winkelcentra, sportclubs en jachthavens. De verdere uitbreiding van het netwerk is in volle gang. Nu ook Android Auto De zesde generatie van Porsche Communication Management (PCM) heeft nu ook zijn weg gevonden naar de Taycan. Android Auto is nu ook geïntegreerd in het PCM, nadat Apple CarPlay-ondersteuning voor iPhones dat al eerder was. Dit betekent dat smartphones met het Google Android-besturingssysteem nu ook worden ondersteund. Geselecteerde telefoonfuncties en smartphone-apps die de rijveiligheid niet nadelig beïnvloeden, zijn nu ook voor Android-gebruikers te bedienen via PCM 6.0 of met spraakopdrachten van de Google Assistant. Bestseller Taycan De Taycan is de afgelopen maanden zeer succesvol geweest. Porsche heeft in de eerste helft van 2021 wereldwijd ongeveer 20.000 elektrische sportwagens afgeleverd, net iets minder dan de totale verkoop in 2020. Het bericht Update voor Porsche Taycan, komt onder meer in cultkleuren verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 augustus 2021

Elektrische Lexus UX300e voortaan vanaf 40 mille

Verhoogde afzet De prijsdaling moet zorgen voor een verhoogde afzet van de Lexus UX300e. Van het model levert Lexus drie uitvoeringen, te weten een basisversie (vanaf 39.990 euro), een Business (vanaf 41.590 euro) en een Executive (52.690 euro). Laatstgenoemde vormt het absolute topmodel met alle toeters en bellen. 54,3 kWh batterij Voor de aandrijving zorgt een 150 kW/204 pk en 300 Nm sterke elektromotor. Het lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 54,3 kWh en levert een WLTP-range op van 315 kilometer in combinatie met 17-inch lichtmetalen wielen. Wie opteert voor 18-inch lichtmetaal, komt 305 kilometer ver op een volle lading stroom. Rijke standaarduitrusting voor Lexus UX Electric De Lexus UX300e is standaard uitgerust met onder meer achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, bekerhouders in middenconsole vóór, Climate Control airconditioning (dual-zone), elektrisch bedienbare ramen, een elektrisch verstelbare stuurkolom, Nano-e technologie voor zuivering van de interieurlucht, stoffen stoelbekleding, 17-inch lichtmetalen wielen met 215/60 R17 banden en een Lexus Media Display. Zaken als een DAB+-audiosysteem met zes luidsprekers, een dubbele USB-poort, AUX-aansluiting, Apple Carplay en Android Auto zijn ook standaard inbegrepen, net als Lexus Safety System+, bestaande uit Adaptive Cruise Control, Lane Tracing Assist & Vehicle Sway Warning, Pre-Crash Safety System en verkeersbordenherkenning. Het bericht Elektrische Lexus UX300e voortaan vanaf 40 mille verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 augustus 2021

Genesis GV60 heeft ‘glazen bol’ in interieur

Genesis GV60: de naam uitgelegd De naamgeving GV60 valt uit te leggen. De ‘G’ in de naam staat voor Gensis, de letter ‘V’ staat voor ‘Versatility’ (veelzijdigheid). Het getal ‘60’ is het laagste in de line-up van Genesis. Hoe lager het getal, hoe wendbaarder het model. Modellen met een hoger getal bieden meer luxe en zijn volgens de fabrikant ‘eleganter’. Crystal Sphere Genesis geeft de GV60 een opvallend design, zowel vanbinnen als vanbuiten. In het interieur valt de Crystal Sphere op: een ‘glazen bol’ waarmee je de Shift By Wire-automaat kunt bedienen. Deze bol kan draaien en toont diverse kleuren. Een bijzonder element. Techniek van IONIQ 5 en EV6 Het getoonde model betreft overigens de Koreaanse versie van de Genesis GV60. De variant voor de internationale markt wordt in een later stadium vrijgegeven. Technische gegevens maakt Genesis op een later moment bekend. Naar verwachting maakt de GV60 gebruik van verschillende componenten die je ook in de Hyundai IONIQ 5 en Kia EV6 aantreft. Genesis en Europa Onder de noemer Genesis Motor Europe komt Genesis – het luxemerk van Hyundai – ook naar de Europese markt. Vanaf de zomer van 2021 wordt Genesis verkocht in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zwitserland. De verkoop vindt plaats via zogeheten Genesis Studios. De eerste komen in Londen, München en Zürich. Genesis start in Europa met de verkoop van de Genesis G80 sedan en de Genesis GV80 SUV. De nieuwe G70 en GV70 volgen later. De Electrified G80 wordt de eerste volledig elektrische Genesis voor de Europese markt. Ook deze GV60 komt naar Europa. Over de komst van Genesis naar Nederland is nog niets besloten door de Hyundai-importeur. Het bericht Genesis GV60 heeft ‘glazen bol’ in interieur verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 augustus 2021

MINI STRIP: Less is more

Drie thema’s De MINI STRIP heeft ‘Eenvoud, Transparantie, Duurzaamheid’ als overkoepelende thema’s, waarmee het model inspirerende ideeën toont voor een duurzamere methode van autodesign. Zoals de naam al doet vermoeden, begon het proces met het volledig strippen van een driedeurs MINI Cooper SE, ook bekend als de MINI Electric. Alleen de elementen die Paul Smith absoluut noodzakelijk vond in zijn ontwerp, zijn gebleven. Maar wel op een duurzame manier. Carrosserie onafgewerkt gebleven Less is more, en dat is zeker van toepassing op de MINI STRIP. Minimalisering van grondstoffen was een bewust onderdeel van het exterieurontwerp. Om die reden is de carrosserie onafgewerkt gebleven. Gekleurde verf ontbreekt, in plaats daarvan heeft de MINI STRIP een dunne laag transparante verf als corrosiebescherming. Slijpsporen uit de fabriek zijn bewust intact gelaten op de gegalvaniseerde stalen panelen om de auto duidelijk te identificeren als een functioneel object en een robuuste metgezel voor het dagelijks leven. Dit opzettelijk ruw uitgehouwen effect wordt door Paul Smith ook wel ‘de perfecte imperfectie’ genoemd. 3D-geprint De voor MINI typische zwarte sieromrandingen zijn 3D-geprint van gerecycled plastic. De basismateriaalkwaliteiten van deze duurzame plastics zijn zichtbaar gelaten, zoals bij de metalen panelen. Fietsliefhebber Smith – die het leuk vindt om af en toe de mouwen op te stropen om zelf onderdelen van zijn racefietsen te vervangen of aan te passen – zorgde voor de inspiratie voor de zichtbare schroeven in de opzetstukken. Ze laten zien hoe eenvoudig demontage zou zijn en hoe gemakkelijk de auto aan het einde van zijn levensduur opnieuw in de grondstofkringloop kan worden opgenomen. Ook de functionele en onderscheidende voor- en bumperinzetstukken zijn gemaakt met de 3D-printer. Deze componenten hebben een opvallende structuur. Gesloten grille De gesloten grille van de MINI STRIP en de opvallende wieldoppen helpen de luchtweerstand te verminderen. Ze vergroten hiermee het theoretisch rijbereik van de auto. De grille-afwerking en aerodynamische afdekkingen op de wielen zijn gemaakt van gerecycled perspex (plexiglas), wat zowel gewicht als hulpbronnen bespaart. Gerecycled perspex is ook gebruikt voor het grote panoramadak, waardoor nieuwsgierige omstanders eenvoudig een blik kunnen werpen op de grotendeels kale structuur van de carrosserie. Een vleugje neongroen MINI noemt het een ‘twinkeling in de ogen’, Paul Smith een ‘klassieker met een twist’ – beide zijn verwijzingen naar onverwachte details zoals contrastrijke kleuraccenten die in eerste instantie verborgen zijn en pas zichtbaar worden na het uitvoeren van een bepaalde handeling. Het openen van de deuren onthult bijvoorbeeld de kenmerkende Paul Smith-strepen in een levendige compositie van vijf kleuren. Bij het openen van het laadklepje wordt een vleugje neongroen zichtbaar. De gegraveerde tekening van een elektrische stekker op het klepje komt van de hand van Paul Smith. Interieur MINI STRIP De MINI STRIP houdt ook in het interieur vast aan ‘Eenvoud en Transparantie’, dankzij een radicale ‘stripping-back’. Alle sierdelen zijn opzettelijk weggelaten, met uitzondering van het dashboard, de toplaag en de hoedenplank. Zodoende wordt de carrosserie een dominant visueel kenmerk in het interieur. Op uitdrukkelijk verzoek van Paul Smith is het blauw gekleurd, wat een bijzonder opvallend effect geeft. Het zichtbare basismateriaal en de intense blauwe tint geven het interieur een geheel eigen esthetische aantrekkingskracht; het is kaal en voelt tegelijkertijd ‘aangekleed’. Het dashboard bestaat uitsluitend uit een groot, halftransparant gedeelte met een rookglasafwerking. Er is geen klassiek centraal instrument, waardoor de smartphone van de bestuurder centraal staat. Op de plaats waar normaal gesproken het centrale display is te vinden, bevindt zich nu een smartphone. Deze maakt automatisch verbinding met de auto en wordt zo het mediacontrolecentrum. De enige fysieke bedieningselementen in het interieur bevinden zich lager in de middenconsole, waar de tuimelschakelaars voor de elektrische ramen en de start/stop-functie te vinden zijn. Het interieur is volledig vrij van zowel leer als chroom, met stoelen bekleed met een gebreide stof. Dit ‘mono-design’ van de stoelbekleding betekent dat ze volledig recyclebaar zijn, inclusief de biezen, waardoor de materiaalcirculariteit behouden blijft. De vloermatten zijn gemaakt van gerecycled rubber. Ze hebben een uniek terrazzo-achtig patroon, een bijproduct van het recycling- en fabricageproces. De kracht van kurk De toplaag van het dashboard, de bovenzijde van de portierbekleding en de hoedenplank zijn gemaakt van gerecycled kurk. De gebruikte kurksoort bevat geen synthetische bindmiddelen en is bovendien volledig recyclebaar. Het materiaal is stevig en voelt tegelijkertijd zacht aan. Dit maakt dat kurk in de toekomst de geschuimde kunststoffen uitstekend kan vervangen. Vanwege de recyclebaarheid van kurk en zijn status als hernieuwbare grondstof die tijdens de productie daadwerkelijk koolstofdioxide ‘fixeert’, heeft kurk het potentieel om broeikasgassen te reduceren. Een ander positief neveneffect van gebreide stof en kurk is dat het beide materialen zijn met open poriën die de interieurakoestiek verbeteren. Opvallend stuurwiel Het middelpunt van het interieur is het stuurwiel dat in dit geval is teruggebracht tot de meest essentiële vorm en functie. De stuurrand is omwikkeld met stuurlint in echte racefietsstijl. Drie aluminium spaken verbinden de stuurrand met het hart van het stuurwiel, dat is afgewerkt met gaasbekleding zodat de airbag erachter zichtbaar is. Ook bij dit onderdeel zijn schroeven zichtbaar om te laten zien hoe gemakkelijk het zou zijn om het stuur op een later tijdstip te demonteren en het aluminium opnieuw te gebruiken. Op het stuurwiel bevindt zich op de 1-uur-positie een klein stoffen Paul Smith-label, een subtiele verwijzing naar de samenwerking tussen MINI en de modeontwerper. Gaasmateriaal De deurpanelen zijn gemaakt van hetzelfde gaasmateriaal dat de airbag in het stuurwiel bedekt. De deurstructuur is duidelijk te zien achter de gaaspanelen. De transparantie van het gaas verandert afhankelijk van de kijkhoek, wat een extra dimensie toevoegt aan het interieur. De handgrepen in de armsteunen van de deurpanelen zijn gemaakt van gewikkeld klimtouw en verlevendigen samen met de bijpassende veiligheidsgordels het interieur met hun feloranje afwerking. De hand- en deurgrepen zijn gemaakt van gefreesd aluminium en ondergebracht in de hoogwaardige kurken afwerking. In de dakstijl is de airbagunit goed zichtbaar, net als de kabelgeleiding die in het complete interieur zichtbaar is. Daarmee wordt bewust de aandacht gevestigd op functies die normaal gesproken verborgen blijven tijdens de fabricage. Het bericht MINI STRIP: Less is more verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 augustus 2021