Indrukwekkende cijfers voor Ford Mustang Mach-e GT De cijfers spreken boekdelen. Want kijk maar even mee: een systeemvermogen van 487 pk, een systeemkoppel van 860 Nm, een 0-100-tijd van 3,7 seconden, pfoe! En dat alles voor een vanafprijs van 75.490 euro. Daarmee is het model iets duurder dan een Tesla Model Y Performance. Die start in Nederland bij 71.010 euro en sprint ook in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en door naar een topsnelheid van 241 km/u. Geduchte concurrenten van elkaar dus. Grabber Blue of Cyber Orange De Ford Mustang Mach-e GT heeft hierbij wel de meer bad-ass-uitstraling, helemaal in de kleur Grabber Blue of Cyber Orange. Een ander verschil ten opzichte van de reguliere Mustang Mach-e is het gewijzigde front. Het grille-deel kleurt bij de GT-variant Dark Matter Grey, terwijl dat bij alle andere Mustang Mach-e’s in carrosseriekleur wordt gespoten. Je kunt een Mach-e GT dus direct herkennen. Nog meer details En is dat niet aan de grille, dan wel aan de wielkasten in carrosseriekleur of de gewijzigde voorbumper met grotere luchtinlaten en een sportieve onderspoiler. Andere kenmerken zijn de 20-inch lichtmetalen wielen met een machinaal bewerkte buitenzijde en hoogglans zwarte binnenwerk, het dak in Shadow Black, de buitenspiegelkappen in Pillar Black en de remklauwen in Colorado Red. Ford maakt er op verzoek dus een kleurrijk feestje van. “De Ford Performance-sportstoelen zitten heerlijk.” 15,5-inch touchscreen In het interieur valt ook bij deze Mustang Mach-e het forse 15,5-inch touchscreen met SYNC-infotainmentsysteem op. Maar in deze GT-variant moeten ook absoluut de Ford Performance-sportstoelen worden benoemd. Die bieden in bochten nog meer ondersteuning. Bovendien zien ze er ook bijzonder fraai uit. Zaken als een B&O-audiosysteem met tien luidsprekers en een handsfree te openen achterklep zijn standaard op de Mustang Mach-e GT. Een glazen panoramadak is optioneel verkrijgbaar. Ford Mustang Mach-e GT (2021) REVIEW – 487 pk & 860 Nm! – AutoRAI TV Mustang Mach-e GT een stuurmans-SUV? Ford focust zich niet alleen op cosmetische aspecten, maar sleutelde bij deze GT-variant ook aan de hardware. Het doel was echt om een sportieve, stuurmans-SUV te ontwikkelen. Onder meer de adaptieve MagneRide-wielophanging is standaard en speciaal aangepast aan het karakter van de Mustang Mach-e GT. Het systeem regelt elektronisch de magnetorheologische vloeistof in de demper, zodat deze direct reageert op veranderende wegomstandigheden en het rijkarakter van de auto aanpast aan de gekozen rijmodus. Vier rijmodi Rijmodi heeft de GT-uitmonstering er vier, versus drie voor de reguliere Mach-e. Op basis van de gekozen rijmodus stuurt het AWD-systeem steeds meer koppel naar de achterwielen. Daarmee ligt het accent dus steeds meer op de achterwielen. Naast de bekende rijmodi Whisper, Active en Untamed is ook een Untamed Plus-rijmodus inbegrepen bij de GT. Deze modus maakt de Mach-e GT nog sportiever door niet alleen de overdracht van het vermogen en koppel te reguleren, maar ook om de tractie- en stabiliteitscontrole aan te passen. Je kunt er bijvoorbeeld het circuit mee op. Ook in Untamed is het mogelijk om de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) uit te schakelen. Bij haarspeldbochten is dat extra leuk, omdat je daadwerkelijk powerdrifts kunt maken met deze auto. Wielspin Het kan zelfs gebeuren – als de asfaltkwaliteit wat minder is – dat je bij een snelheid van ongeveer 80 km/u nog steeds wielspin hebt als je volgas accelereert. De krachten zijn oprecht indrukwekkend. Verslavend ook. Je begint je bijna af te vragen of het onderstel wel heel blijft met zoveel power. Toch wel dus, want je kunt het keer op keer doen. Waarschuwing: nekklachten kunnen ontstaan met 860 Nm aan koppel. Wat. Een. Power! Lekkers uit Italië: Brembo en Pirelli Op het circuit, maar ook op een leuke bergpas heb je natuurlijk ook goede banden en remmerij nodig. Welnu: ook daar heeft Ford aan gedacht. De specifiek voor de GT-variant gemaakte Pirelli-banden (245/45 R20) zijn speciaal ontworpen om het extra vermogen en de prestaties van het AWD-systeem aan te kunnen, terwijl de geventileerde Brembo-remschijven met een diameter van 385 mm de grootste zijn van alle Mustang Mach-e-uitvoeringen. Je hebt dus extra remkracht, al zal je die remmen bij normaal gebruik vrijwel niet gebruiken vanwege de regeneratieve werking van de aandrijflijn. One pedal driving Je rijdt deze Mustang Mach-e GT – naar wens – volgens het principe one pedal driving en remt de auto dus af door tijdig van je stroompedaal te stappen zodat de auto afremt op de elektromotoren. Alleen als het echt nodig is, is bijremmen noodzakelijk. Kleine kans dus dat je de remmerij van Brembo niet of nauwelijks gaat voelen, tenzij je echt gaat trappen op een circuit of het ESC uitschakelt, dan vervalt het regeneratieve remsysteem en moet je dus daadwerkelijk remmen met het rempedaal. Dan valt op dat je veel remgevoel hebt en dat de vertraging zeer goed is. Maar in het ‘normale leven’ zijn die knalrode Brembo-remklauwen vooral juwelen om de blits mee te maken, bijvoorbeeld op een verjaardag. Alleen in extreme gevallen ga je ze echt gebruiken. Gewicht Rijdt deze Ford Mustang Mach-e GT ook wezenlijk anders dan een normale Mach-e? Toch wel, want deze GT-versie heeft een eigen karakter. Hij stuurt directer, is meer bij de les en moedigt aan om net wat meer stroom te geven. Daarnaast is de auto voelbaar sportiever afgesteld, al kan deze auto zijn gewicht van dik 2.000 kilogram niet helemaal verbloemen. Vooral bij hobbelig wegdek voel je de koets bewegen. Storend is dat overigens niet, omdat dit geen invloed heeft op de controle van de auto. Maximale controle Controle heb je altijd, net als bakken grip, mede geholpen door plakkerig rubber van Pirelli. Ten opzichte van een Tesla Model Y biedt deze Ford veel meer stuurgevoel. Rustig cruisen kan ook. Multi-inzetbaar dus, deze GT. En wie een beetje rustig aan doet, kan ook stevige afstanden afleggen op een volle acculading. “Topprestaties, een zeer fatsoenlijke actieradius en sportieve looks.” Grote actieradius voor Ford Mustang Mach-e GT Tot 500 kilometer is mogelijk, maar dan moet je wel goed je best doen. Reken eerder op een range die tussen de 400 en 450 kilometer ligt. Dan zit je safe. De Mustang Mach-e GT heeft altijd de grotere 98,7 kWh batterij, waarvan momenteel 88 kWh bruikbaar is. In de toekomst neemt die bruikbare accu-capaciteit dankzij een over-the-air-software-update toe met ongeveer 3 procent. De batterij is geschikt voor 150 kW-snelladen, waarmee binnen 10 minuten gemiddeld zo’n 100 km rijbereik kan worden bijgeladen. De batterij opladen van 10 tot 80% duurt in dit geval ongeveer 45 minuten. De oplaadsnelheid neemt natuurlijk af naarmate de batterij voller wordt. En de actieradius is sterk afhankelijk van je eigen rijstijl, de weersomstandigheden en het gekozen tempo. Conclusie review Mustang Mach-e GT De Ford Mustang Mach-e GT combineert eigenlijk alles waar je als liefhebber van sportievere elektrische auto’s van droomt. Topprestaties, een zeer fatsoenlijke actieradius en sportieve looks. En dan kan ook nog het hele gezin mee. De Mustang Mach-e GT is een voorproefje van wat Ford Performance in de toekomst te bieden heeft. Vanaf 2030 produceert Ford alleen nog volledig elektrische auto’s. En dus zullen ook de Focus ST en Fiesta ST van nu, een andere invullen gaan krijgen: 100% elektrisch dus. Laat de toekomst maar komen, want de Mustang Mach-e GT smaakt als voorproefje al behoorlijk lekker. Als het gewicht van BEV’s in de toekomst door nieuwe technieken sterk daalt, dan wordt het feest alleen maar groter. Het bericht Autotest – Ford Mustang Mach-e GT (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .
Het initiatief komt van Toyota, de Mirai in de schaal 1 op 10 is van Tamiya en Bramble Energy heeft de ultrakleine brandstofcel van 20 watt gemaakt. De waterstof zit onder druk in verwisselbare patronen. In vergelijking met hetzelfde modelletje met batterijen kan de waterstofvariant twee keer zo lang rijden. Experiment schaalmodel op waterstof De makers zeggen dat dit experiment is bedoeld om te laten zien wat met waterstof mogelijk is. Niet meer en niet minder. Deze specifieke mini Mirai zal dus niet worden uitgebracht voor verkoop. Het blijft bij dit ene exemplaar. David Rogers van Toyota in Groot-Brittannië: “Toyota werkt waar mogelijk samen met anderen aan proefprojecten met waterstoftoepassingen voor bussen, treinen, schepen en huizen. We gingen deze uitdaging enerzijds voor de fun aan en anderzijds om aan te tonen wat kan met brandstofceltechnologie. En komt schaalmodel te koop? Komt dit schaalmodel van de Toyota Mirai dan helemaal nooit op de markt? Tamiya-woordvoerder Alister Brebner: “We beseffen dat het aanbieden van een waterstofversie nu nog niet aan de orde is. Dit experiment bewijst wel dat H2-technologie is te minimaliseren en op termijn een perfecte energiebron voor onze schaalmodellen kan zijn.” Het bericht Schaalmodel Toyota Mirai op waterstof verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuwe fabriek in Ningbo De productie van de Zeekr 001 is al gestart in het Chinese Ningbo. Het systeem heeft een zogeheten 5G+-netwerk en moet daarmee hyper efficiënt kunnen produceren. In de fabriek staan meer dan 300 robots. Er is minimale mankracht nodig om de auto’s te kunnen bouwen. Zeekr 001 De 4,97 meter lange Zeekr 001 werd al in april 2021 gepresenteerd. Sindsdien heeft het merk hard gewerkt om de productie te kunnen opstarten. De auto maakt gebruik van een OTA-systeem zodat updates over-the-air uitgevoerd kunnen worden. 544 pk! De Zeekr 001 is een snelle elektrische auto met een wielbasis van meer dan drie meter. Het systeemvermogen komt uit op 400 kW – omgerekend 544 pk – en een maximum koppel van 768 Nm. Dit resulteert in een 0-100-tijd van slechts 3,8 seconden. De 100 kWh-batterij laat zich in ongeveer 30 minuten opladen van 10 tot 80 procent. Je kunt met maximaal 360 kW opladen. China Zeekr start met levering in China. Het merk poogt nog voor de jaarwisseling twee zogeheten Experience Centers te openen in Hangzhou en Shanghai. Het merk opent ook supersnelle 360 kW laadstations in tien steden nog voor het einde van 2021. Zes modellen Zeekr heeft de intentie om de komende vijf jaar ongeveer zes verschillende modellen uit te brengen. De 001 is de eerste. Hoe de andere modellen gaan heten, zal geen verrassing zijn. Het merk maakt gebruik van het SEA-platform van Geely. SEA staat voor Sustainable Experience Architecture. De batterij- en aandrijftechnologie komt allemaal bij Geely vandaan. Zeekr richt zich allereerst op de Chinese markt. Het bericht Zeekr 001 rolt van de band verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vier configuraties Maxus lanceert de eDeliver 9 Chassis Cab in vier configuraties, elk met een accu van 65 kWh. De Chassis Cab is er als L3 met een maximaal toegestane lengte van 6.529 mm en als L4 met een toegestane lengte van 6.835 mm. Zowel de L3 als de L4 is te combineren met een N1- of een N2-configuratie, met een GVW tot 4.050 kg. Alles is standaard De Maxus eDeliver 9 Chassis Cab kent slechts één uitrustingsniveau, omdat alles standaard is. Onder meer airconditioning, een 10-inch touchscreen met achteruitrijcamera, Apple Carplay/Android Auto, parkeersensoren voor, LED-koplampen, Lane Change Assist, Blind Area Monitoring en bandenspanningscontrole TPMS zijn standaard. Diverse varianten “Een chassis-cabinebedrijfswagen is bedoeld voor opbouw. Maxus realiseert zich dat bedrijfsmatige gebruikers op dit vlak sterk uiteenlopende wensen hebben. De eDeliver 9 Chassis Cab biedt daarom buitengewoon veel mogelijkheden om aan die wensen tegemoet te komen. In de L4 N2-configuratie is de maximaal toegestane lengte van de eDeliver 9 met opbouw maar liefst 6.835 mm. Maxus biedt echter de mogelijkheid om met een attest tot maximaal 7.092 mm lengte te gaan. Met een attest is de toegestane hoogte ook te verruimen van standaard 2.960 mm naar 3.300 mm. De maximale breedte is standaard 2.136 mm en met attest is 2.250 mm mogelijk. Bovendien mag de Maxus eDeliver 9 Chassis Cab een aanhanger (geremd) tot 1.200 kg trekken. Dat maakt deze bedrijfswagen zeer veelzijdig inzetbaar, ook voor het zwaardere werk”, stelt Maxus. Aandrijflijn Voor de eDeliver 9 heeft Maxus sterk gefocust op de hoogst efficiënte elektromotor en aandrijving, voor een gunstig stroomverbruik en een grote reële actieradius. De elektromotor levert een piekvermogen van 150 kW en een maximumkoppel van 310 Nm. De maximumsnelheid is begrensd op 100 km/u en bij de speciale, met B-rijbewijs te rijden, N2-versie is dat 90 km/u. De eDeliver 9 Chassis Cabine heeft een 65 kWh accu. De actieradius is afhankelijk van de opbouw, maar in de praktijk kan op een rijbereik van gemiddeld 140 tot 200 km worden gerekend. Maxus biedt 8 jaar garantie op de high voltage-accu met een maximum van 160.000 kilometer en 5 jaar op het voertuig. 3-faselader AC én standaard DC snelladen Alle bestelwagens van Maxus zijn standaard voorzien van zowel AC- als DC-laders. De Maxus eDeliver 9 Chassis Cab is ook standaard voorzien van een on-board 3-fase AC-lader, waarmee 11 kWh kan worden geladen. Snelladen (DC) kan met 65 kWh, waarbij de accu in 36 minuten van 20 naar 80 % is op te laden. Bij 11 kWh bedraagt de laadtijd 6,30 uur (5-100 %). De Nederlandse prijzen exclusief BTW van de Maxus eDeliver9 Chassis Cab voor 2021 zijn als volgt: L3 N1 65 kWh € 58.990 L4 N1 65 kWh € 59.990 L3 N2 65 kWh € 59.990 L4 N2 65 kWh € 60.990 Opties Metaalkleur € 650 RAL-kleur € 1.200 Het bericht Dit is de Maxus eDeliver 9 Chassis Cab verscheen eerst op ZERauto.nl .
Flinke toename subsidiebudget in 2022 In totaal is er in 2022 sprake van een subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s van liefst 71 miljoen euro. Dat is bijna vijf keer zoveel als in 2021. Het subsidiebedrag per nieuwe auto gaat overigens wel wat omlaag, naar 3.350 euro. Dat was in 2021 3.700 euro. Vanwaar deze daling? RVO: “Dat komt omdat de prijzen van elektrische auto’s dalen en omdat er veel animo is. Op deze manier kunnen meer mensen gebruik maken van de subsidie.” Ook voor tweedehands BEV’s RVO: “Voor tweedehands auto’s blijft het subsidiebedrag gelijk, 2.000 euro per auto. In totaal is er voor deze categorie 20,4 miljoen euro beschikbaar, een stijging van bijna 7 miljoen euro ten opzichte van dit jaar. Subsidiebedragen 2022 voor elektrische personenauto’s die aan de voorwaarden voldoen: Gebruikte elektrische personenauto koop of private lease: € 2.000 Nieuwe elektrische personenauto koop of private lease: € 3.350 Voorwaarden De subsidie is bedoeld voor particulieren. Voor SEPP-subsidie 2022 kom je alleen in aanmerking als je een koop- of leaseovereenkomst heeft afgesloten op of na 1 januari 2022. De datum waarop je de koop- of leaseovereenkomst sluit is leidend. Ook mag de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2022 op je naam staan. Voorwaarden elektrische personenauto’s Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moet de elektrische personenauto voldoen aan de volgende voorwaarden: Een 100% elektrische personenauto met een actieradius van minimaal 120 kilometer De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000 De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto. Weer er snel bij Aanvragen voor SEPP kan vanaf 3 januari 2022 om 09.00 uur. Wees er dus als de kippen bij, want naar verwachting is de subsidiepot zo leeg. Vanaf 1 november 2021 heb je je DigiD-app óf DigD met sms-controle nodig om in te loggen voor de SEPP-subsidie. Heb je dat nog niet? Dan moet je een van beide dus nog even snel regelen. Het bericht Subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s in 2022: € 71 miljoen! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Door: Gerben Witten Echo, echo… Bekijk de elektrische Opel Combo Cargio-e van de buitenkant en je ontdekt geen verschil met de versie voorzien van verbrandingsmotor. Een uitvergrote letter ‘e’ achterop het linker achterportier is het enige dat verklapt dat het om de elektrische variant gaat. Achterin de Cargo-e is het niet anders. Dankzij het vakkundig en netjes wegwerken van het batterijenpakket in de bodem van de auto – wat meteen een positief effect heeft op de rijeigenschappen, waarover later meer – is de gehele lay-out van de laadvloer en -ruimte identiek aan dat van de Combo met benzine- of dieselmotor. Laadvolume Opel Combo-e Cargo Open een van beide achterportieren en/of schuifdeuren (weerskanten optioneel, eentje aan bestuurderskant is standaard), en je krijgt zicht op de enorme laadvolume van 3,3 tot 3,8 m3 met een laadvermogen van 800 kilogram. Smalle voorwerpen tot een lengte van 3,09 meter passen er moeiteloos in. Opel Combo-e Cargo XL Mag het gerust wat meer zijn? Er is ook een Cargo-e XL. Die is 4,75 meter lang, heeft een nog langere wielbasis om voorwerpen tot 3,44 meter te kunnen vervoeren en biedt een laadvolume tot liefst 4,4 m3. Het maximale laadvermogen en trekgewicht van beide versies bedraagt respectievelijk 800 en 750 kilogram. Geloof ons, het echoot nog net niet achterin de Cargo-e, zo ruim is met name de XL-uitvoering. Doordacht verpakt De laadruimte is nagenoeg perfect vierkant (rechthoekig in het geval van de XL) en wordt niet onderbroken door allerhande hoekjes of rondingen (van de wielkasten) waardoor het opgegeven laadvolume ook daadwerkelijk volledig bruikbaar is. Vier koelkasten bijvoorbeeld zullen prima naast elkaar getransporteerd kunnen worden. Of twee industriepallets vol graszoden. Of… (zelf in te vullen). Zes sjorogen Ook handig: dankzij de beladingsindicatie kan middels een druk op de knop gecontroleerd worden of de auto is overbeladen. Zes sjorogen op de laadvloer zijn standaard en twee extra paar sjorogen tegen de tussenwand is optioneel, evenals als een dakluik waardoor lange voorwerpen zoals een ladder kan worden vervoerd wanneer de overige laadruimte al vol ligt met spullen. Van alle laders thuis Zowel de Combo Cargo-e als Cargo-e XL zijn voorzien van een 50 kWh sterk accupakket, gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 136 pk en instant koppel van 260 Nm. De actieradius bedraagt 275 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Voor veel lokale ondernemers afdoende om dagen mee vooruit te kunnen zonder te hoeven bijladen. Opladen kan overigens via een regulier stopcontact, een wallbox of snellader. In het eerste geval duurt een laadsessie zo’n 15 uur, maar via een openbaar 100 kW DC-snellaadstation is het accupakket al na 30 minuten weer op 80% van diens capaciteit. Opladen via een wallbox kost zo’n 5 uur. Ook niet onbelangrijk om te weten voor de prijsbewuste MKB’er: Opel geeft acht jaar of 160.000 km garantie op behoud van ten minste 70% van de oorspronkelijke accucapaciteit. Watervlug Tijd om te rijden. Afhankelijk van de uitvoering accelereert de Combo-e vanuit stilstand in 11,2 seconden naar de 100 km/u. Nagemeten hebben we dit niet, maar in de wetenschap dat het hier om een EV gaat – waarvan het een bekend gegeven is dat de maximale trekkracht onmiddellijk voorhanden is zodat de aandrijflijn is ingeschakeld – is op voorhand duidelijk dat die niet zo spannende acceleratietijd in de praktijk een stuk vlotter aanvoelt. En ja hoor, ook de Cargo-e komt watervlug uit de startblokken en manoeuvreert evenzo kwiek tussen het overige verkeer en woonwijken in en rondom Rüsselsheim – waar wij de Opel Combo Cargo-e aan de tand voelden. Rijgedrag Opel Combo-e Sowieso stuurt de auto heel prima. Prima als in niet spannend of dynamisch, maar solide en veilig. Vaak precies zoals de tuinier of bakker het graag heeft. Een straffe demping beperkt overhellen in snel(ler) genomen bochten, maar kan wel voor een ietwat bonkerig weggedrag op slechtere wegen zorgen. Opletten bij verzonken putdeksels en adequate drempels dus met die trouwtaart. Troebel camerabeeld Geholpen door de hoekige carrosserie is perfect in te schatten of een steegje of parkeerplek wel of niet gaat passen. Het zicht direct naar achteren is door de gesloten cabine zeer beperkt, maar daar heeft Opel iets op gevonden: dankzij een digitale camera is de omgeving achter en naast de auto (rechterzijde) alsnog in de gaten te houden. De beeldresolutie van de digitale binnenspiegel kan echter hoger, waardoor de snelheid van achteropkomend verkeer beter valt in te schatten. Zeker wanneer het regent wordt het camerabeeld snel troebel. Wanen in een Astra Over (digitale) snufjes en andere verwennerijen gesproken. De Cargo-e doet wat dat betreft nauwelijks onder voor de personenwagens van Opel. Uitgebreide infotainment met groot centraal display, dito digitaal instrumentarium met moderne graphics, head-up display, diverse rij-assistentiesystemen, verwarmbaar stuurwiel, Apple Carplay, draadloos opladen van je smartphone en nog veel meer om je voorin net in de nieuwe Corsa of Astra te wanen is allemaal verkrijgbaar op de Combo. Eigenlijk enkel het dashboarddesign en de materiaalkeus doen nog denken aan een typische bestelauto. Bijzonder stijlvol en frivool doet het allemaal niet aan, maar in hoeverre is dat relevant voor de beoogde doelgroep? Duurzaamheid is allicht het voornaamste en die indruk wekt de cockpit van de Cargo-e wel degelijk. Toefje bijremmen Bij het opdraaien van de Duitse Autobahn – met z’n korte invoegstroken – wordt grote, zilveren tuimelschakelaar voor de verschillende Drive Modi in de middenconsole in de Power-modus ingeschakeld. Een paar tellen later reageert de Cargo-e nog gewilliger op gaspedaalingevingen. Nog voor het einde van de invoegstrook stopt de Cargo-e acuut echter al met accelereren. Bij 135 km/h. Die begrensde topsnelheid vindt Opel namelijk wel welletjes, en met een totaal wagengewicht van 2,5 ton (leeggewicht + maximaal laadgewicht) is dit waarschijnlijk een wijselijk besluit. De kloeke massa van de elektrische Combo moet immers ook weer vertraagd worden wanneer de verkeerssituatie daarom vraagt. En dat doet hij overigens met verve. Op twee manieren afremmen Afremmen kan zelfs op twee manieren: als vanzelfsprekend via het traditionele rempedaal, maar ook door de krachtige regeneratiemodus in te schakelen via een druk op de knop (met de letter ‘B’). In deze modus, beschikbaar voor alle drie de rijmodi (Eco, Normal, Power), is het liften van het gaspedaal al afdoende om de auto sterk te doen afremmen, terwijl er tegelijk energie teruggewonnen wordt ten gunste van de actieradius. Deze manier van rijden, beter bekend als one pedal driving, is eventjes wennen, maar zodra het onder de knie is en je als bestuurder alert anticipeert op en goed timet bij veelvoorkomende verkeersituaties, dan is het beroeren van het fysieke rempedaal aanzienlijk minder nodig. Volledig tot stilstand komen in de regeneratiemodus, zoals sommige EV’s dan kunnen, kan de Cargo-e niet. Verplaatsen van de rechtervoet naar het fysieke rempedaal is dus nog altijd nodig bij bijvoorbeeld een rood stoplicht op rotonde. Een gemiste kans wat ons betreft voor de ultieme one pedal driving-ervaring, alsmede het maximaliseren van het onderhoudsinterval. Conclusie test Opel Combo-e Cargo Lang niet alle bedrijven met een wagenpark vol bedrijf- en bestauto’s leggen dagelijks honderden kilometers af om een goed gesmeerde boterham te kunnen verdienen. Onder meer bloemisten, bakkers en lokale koeriersdiensten rijden hooguit luttele tientallen kilometers per dag om hun klanten te bedienen. En juist voor die MKB’ers is de Combo Cargo-e een ideaal werkpaard. Zeker in tijden waarin het ene na het andere prijsrecord voor een liter benzine en diesel sneuvelt – zoals op het moment van dit schrijven. Prijzen van de nieuwe Opel Combo Cargo-e zelf beginnen bij 27.599 euro. De Combo Cargo-e XL is er vanaf 28.699 euro. Of dit totaalpakket genoeg is voor de titel Bestelauto van het Jaar 2022? De elektrische Combo maakt zeker kans. Maar dat doet de technisch identieke Partner-e en ë-Berlingo van concerngenoten Peugeot en Citroën dan automatisch ook. En dan zijn er ook nog de Mercedes-Benz Citan en Volkswagen Caddy Cargo, eveneens gloednieuw. Gut, je zou maar MKB’er zijn… Het bericht Autotest – Opel Combo Cargo-e (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .
Chinese auto’s Nog niet zo lang geleden deden we een beetje lacherig over Chinese auto’s. Best vreemd, aangezien de meeste producten die we kopen toch al uit China komen. Ze kunnen best wel wat in elkaar schroeven in China. Je iPhone is niet Made in California. De Chinese autofabrikanten produceren bijna allemaal uitsluitend elektrische auto’s, want die zijn in het thuisland even populair als bij ons. Maar welke zijn dat eigenlijk? Dit zijn de 10 best verkochte elektrische auto’s in China in de eerste drie kwartalen van 2021: 10. Ora – Black Cat (Great Wall Motor) We beginnen deze top 10 direct met een stoere auto. Tenminste, hij heeft een stoere naam: de ORA Black Cat. Deze stadsauto is ook bekend als de Heimao of R1. Hij wordt geproduceerd door de Chinese autofabrikant Great Wall Motors en sinds 2019 verkocht onder het elektrische-submerk ORA. De Black Cat werd in 2019 onthuld op de Shanghai Motor Show en is voorzien van een 48 pk sterke elektromotor. Als je de Black Cat goed op z’n staart trapt, gaat de teller tot maximaal 102 km/u. Met een vanafprijs van 7.400 euro is de vijfdeurs hatchback goed betaalbaar. 9. Chery – eQ De eQ is een volledig elektrische auto die wordt geproduceerd door de Chinese fabrikant Chery. Hij heeft slechts 40 pk en kan niet harder dan 100 km/u. Niet heel indrukwekkend, maar hij is dan ook niet zo duur. De vanafprijs is namelijk een zeer schappelijke 6.200 euro. Z’n actieradius is best goed, namelijk 300 kilometer. Die is wel vastgesteld volgens de NEDC-meetmethode, die in China nog steeds wordt gebruikt. Deze meetmethode geeft een minder realistisch beeld van de daadwerkelijk actieradius in vergelijking met de WLTP-meetmethode die we in Europa gebruiken. 8. Aion – S (GAC Group) De Aion S is een compacte elektrische sedan geproduceerd door Aion, een sub-merk van de GAC Group. GAC is de zesde grootste autobouwer in China en verkoopt personenauto’s onder het merk Trumpchi, SUV’s onder het merk Changfeng Motor, elektrische auto’s onder het merk Aion en bussen onder het merk GAC Bus. De 180 pk sterke Aion S werd in 2018 onthuld op de Auto Guangzhou beurs en ging in mei 2019 officieel in de verkoop. Hij heeft een 59 kWh-batterij en een actieradius van 510 kilometer, wederom volgens de NEDC-meetmethode. 7. Changan – BenBen EV De BenBen is een compacte vijfdeurs hatchback van de Chinese fabrikant Changan. Hij is sinds 2006 op de markt, maar de nieuwste variant is er nu ook als EV. Een 75 pk en 170 Nm sterke elektromotor drijft de voorwielen aan en een batterijpakket met een capaciteit van 32 kWh zorgt voor een NEDC-actieradius van 300 kilometer. Dat zal in de praktijk wel een stuk lager zijn, gezien het compacte accupakket. Hij heeft wel de leukste naam van alle auto’s in deze top 10. 6. Li Auto – Li One De Li One is een SUV van de Chinese start-up Li Auto en kost omgerekend ongeveer 46.000 euro. Het is een plug-in hybride met een elektrische range van ongeveer 140 kilometer. Daarna zorgt de 1.2-benzinemotor – die werkt als een generator – voor stroom in het accupakket. In het begin van 2021 verkocht het merk zo’n 4.500 stuks per maand, maar inmiddels is dat opgelopen tot maandelijks zo’n 10.000 exemplaren. 5. BYD – Qin Plus DM-i De BYD Qin is een compacte sedan, die in China verkrijgbaar is met een traditionele verbrandingsmotor, maar ook met een plug-in hybride en volledig elektrische aandrijflijn. Het is de plug-in hybride Qin Plug DM-i-uitvoering die hoog scoort in China. De PHEV aandrijflijn combineert een 1,5-liter benzinemotor met een elektromotor voor een totaal vermogen van 170 pk. Voor de 0 tot 100 sprint heeft hij maar vier seconden nodig en hij heeft een gecombineerd bereik van meer dan 1.000 kilometer. Zijn elektrische actieradius is ook behoorlijk indrukwekkend voor een PHEV: namelijk tot 120 kilometer. Qin spreek je overigens uit als ‘Chin’. 4. BYD – Han Op nummer vier komen we weer een BYD-model tegen. De Han is een extra interessante auto. De vierde populairste EV van China komt waarschijnlijk naar Europa. De consumentenadviesprijs zal hier naar verwachting tussen de 45.000 en 55.000 euro liggen. Daarvoor krijg je een volledig elektrische sportieve sedan met een actieradius tot wel 605 km (NEDC). Hij heeft slechts 3,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren. 3. Tesla Model Y Tot nu toe bestond deze lijst uit louter Chinese merken, maar op nummer drie komen we een Amerikaan tegen: de Tesla Model Y. Helemaal Amerikaans is hij niet, want Tesla bouwt tegenwoordig ook auto’s in China. In januari 2021 startte namelijk de productieband van de Model Y in de Tesla-fabriek in Shanghai. De Model Y’s die je nu in Nederland ziet rijden komen uit deze fabriek. De Chinezen zijn zelf ook groot fan van de compacte SUV. Tot nu toe heeft Tesla in China 93.000 stuks verkocht in 2021. 2. Tesla Model 3 Deze kon je verwachten. De Model 3 is – net als in ons land – in China zeer populair. Zo’n 111.000 exemplaren verlieten de showroom tot nu toe in 2021. Net als de Model Y komen die niet meer uit de Fremont-fabriek in de Verenigde Staten, maar uit de nieuwe Tesla Gigafactory in Shanghai. 1. Hongguang Mini De beste verkochte auto in China in de eerste drie kwartalen van 2021 is de Hongguang Mini. Heel stoer en sexy is het resultaat van de samenwerking tussen het Chinese SAIC en General Motors niet, goedkoop is hij wel. Vanaf omgerekend 3.500 euro heb je er al eentje op de stoep staan voor de deur staan. De 17 pk sterke EV biedt – geloof het of niet – plaats aan vier personen en heeft een actieradius van zo’n 80 tot 120 kilometer. Prima voor in de stad dus, maar daar blijft het wel bij. Het bericht Top 10 best verkochte auto’s in China 2021 – Is dit de toekomst? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Volkswagen T2-look De XBUS van ElectricBrands ziet er natuurlijk heel erg tof uit. Wat design betreft heeft het model wel wat weg van de Volkswagen T2, maar echt een kopie willen we dat niet noemen. Het doel van het bedrijf is om elektrisch rijden voor een zo groot mogelijke groep bereikbaar te maken, niet alleen de professionals, maar in het bijzonder ook de particulieren. Martin Henne is de CEO van ElectricBrands en dus ook van XBUS, maar de oprichter van ElectricBrands is Ralf Haller. Design De XBUS is ontworpen door Yaroslav Yakovlev, een auto-ontwerper met Russische roots die in Japan woont. Modulair qua platform De XBUS is modulair van opzet. Dat betekent dat de fabrikant kinderlijk eenvoudig diverse varianten kan maken, van een cabriolet, terreinauto, bakwagen, stationwagon, pick-up of panelvan en zelfs een kampeerbus. Er is keuze uit een reguliere basis of een off-road basis, waarbij met name de off-road-variant toch net wat stoerder oogt. En je kan ook zelf aan de slag, want zo’n module is binnen een 1 uur te demonteren. Je kunt een bakwagen dus ook omtoveren in een cabriolet, al moet je dan wel een module erbij kopen. De kosten van afzonderlijke modules zullen naar verwachting tussen circa 1.200 en 17.000 euro liggen. Extreem licht Met een leeggewicht zonder batterijen van slechts 450 tot 600 kg behoort de XBUS tot de homologatieklasse: L7e. Hij is dus extreem licht. Het XBUS is opgebouwd uit materialen zoals natuurlijke vezels, composieten, aluminium, staal, hout en recycleerbare kunststoffen. Hierdoor is het voertuig voor 98%-99% recyclebaar. Toch wel belangrijk in deze tijd. Een conventionele elektrische auto is volgens XBUS pas echt ‘groen’ na ongeveer 40.000 km rijden. De XBUS bereikt dit al na circa 10.000 km. Zonnefolie op dak is standaard Daarnaast installeert XBUS standaard zonnefolies. Afhankelijk van de module heeft de XBUS tot 8 m2 grote, geïntegreerde zonnefolies. Hiermee wekt hij tot 13 kWh per dag op. Veiligheid De XBUS heeft een geïntegreerde veiligheidskooi. Actieve veiligheidssystemen staan al op de planning, zoals ESC, dodehoekassistent, hulp bij het wegrijden op een helling evenals passieve veiligheidssystemen zoals airbags en hoofdsteunen, ook al zijn deze voor de lichte voertuigklasse niet vereist. Zitplaatsen Afhankelijk van de module heeft de XBUS twee tot vier zitplaatsen met veiligheidsgordels. Zelfs als er vier zitplaatsen beschikbaar zijn, mogen er op grond van de voertuigklasse maximaal drie passagiers worden vervoerd. Aandrijflijn XBUS En hoe zit het dan met de aandrijflijn? De XBUS heeft standaard vierwielaandrijving. Elk wiel heeft zijn eigen in de wielnaaf geïntegreerde elektromotor. Elke afzonderlijke motor heeft een piekvermogen van ongeveer 300 Nm. Verder is er geen versnellingsbak of differentieel, waardoor het individuele vermogen van de motoren zonder vermogensverlies op het wiel wordt overgedragen. Op papier heeft de XBUS ongeveer 1.200 Nm te vergeven. De topsnelheid komt uit op ongeveer 100 km/u. 8 batterijmodules standaard De basisuitrusting bevat 8 batterijmodules van elk 1,25 kWh die een actieradius van ongeveer 200 kilometer in de stadsmodus en maximaal 140 kilometer in de gemengde modus hebben. In totaal heb je satndaard dus 10 kWh batterijcapaciteit. Mocht je dit willen uitbreiden, dan kun je een pakket van 4 extra accumodules aanschaffen. De kosten van 4 extra modules zullen naar verwachting rond de 1.600 euro liggen. Er is ruimte voor maximaal 24 modules (30 kWh). Accu’s uit Duitsland, zonder kobalt Het gewicht van een lithium-ion batterijmodule bedraagt ongeveer 9 kilogram. XBUS werkt samen met het Duitse bedrijf Univercell dat zijn cellen zelf in Sleeswijk-Holstein produceert – en dat zelfs kobaltvrij. Bij gebruik van een 230V-stopcontact duurt het opladen ongeveer 3 tot 6 uur. Afmetingen De XBUS is 3.945 mm lang, 1.691 mm breed en 2.038 mm hoog. Redelijk compact dus. Het verschil tussen de standaard- en de offroadversie is dat de offroadversie meer bodemspeling heeft (van 4-6 cm), evenals een aangepast chassis, dat hoger is en een aangepaste chassisconfiguratie heeft. De lengte bedraagt altijd 3.945 mm, maar de breedte bedraagt bij de standaardvariant 1.633 mm en bij de offroadversie 1.691 mm. De hoogte komt bij de standaardversie uit op 1.963 mm en 2.013 mm bij de offroadversie. Marktintroductie derde kwartaal 2022 De XBUS zal naar verwachting vanaf het derde kwartaal in 2022 beschikbaar zijn. Direct vanaf de marktintroductie zijn er diverse varianten verkrijgbaar. Hieronder een overzicht van de prijzen, inclusief 21 procent BTW. Prijzen XBUS STANDAARD Freedom: 17.672,10 euro Bus: 21.922,36 euro Kipper: 24.942,27 euro Koffer: 20.356,47 euro Stationwagon Pick Up: 20.692,02 euro Pick Up: 18.566,89 euro Open Cabrio Pick Up: 23.264,54 euro Camper: 29.975,46 euro Prijzen XBUS OFFROAD Freedom: 19.909,07 euro Bus: 21.159,33 euro Kipper: 27.179,24 euro Koffer: 22.593,45 euro Stationwagon Pick Up: 22.928,99 euro Pick Up: 20.803,87 euro Open Cabrio Pick Up: 25.501,51 euro Camper: 32.212,44 euro TECHNISCHE GEGEVENS XBUS STANDAARD Lengte: 3945 mm Breedte: 1633 mm Hoogte: 1963 mm Wielbasis: 2200 mm Spoorbreedte voor: 1352 mm Spoorbreedte achter: 1287 mm Oversteek voor: 964 mm Oversteek achter: 781 mm Banden: 185/75 R16 Benaderingshoek aan de voorkant: 26 graden Vertrekhoek aan de achterkant: 41 graden Hellingshoek: 31 graden Bodemvrijheid in het midden: 239 mm Bodemvrijheid aan de buitenkant: 200 mm Laadhoogte: 955 mm Aandrijving: AWD Motoren: 4 wielnaafmotoren á 3,75KW continu vermogen Duur systeemprestaties: 15 KW Piekvermogen: 56 KW Ophanging: onafhankelijke wielophanging, voor met dubbele draagarmen, achterkant met sleeparm-as Carrosserie: modulair met verwisselbare opzetstukken Accuplaatsing: in lades, in het midden of aan de achterkant, afhankelijk van de module Accucapaciteit: 10 kWh tot 30 kWh mogelijk Actieradius in City-modus bij 10 kWh aan boord: tot 200 km Actieradius in Mix-modus bij 10 kWh aan boord: tot 140 km Actieradius per extra accupakket in City-modus: tot 25 km Actieradius per extra accupakket in Mix-modus: tot 17,5 km Laadvermogen van het zonnedak in de bestuurderscabine: ca. 1,3 m2 x 200 W 260 Watt Peak Laadvermogen zonnedak middencabine: ca. 1,8 m2 x 200 W 360 Watt Peak Laadvermogen zonnedak module achterkant: ca. 1 m2 x 200 W 200 Watt Peak Maximum koppel: 1.200 NM Accusysteem: lithiumaccupakketten à 1,25 kWh Laadtijd AC tot 3,6 kW 1-fase: stopcontact bij 10 kWh (10-80%) ca. 3 uur Laadtijd AV 11 kW type 2 (10-80%): standaard uitvoering minder dan 1 uur Versnelling van 0-50: nog niet bekend Versnelling van 0-100: nog niet bekend Topsnelheid: 100 km/u Ledig gewicht, afhankelijk van de gekozen carrosserie: ca. 500-800 kg zonder accu’s Laadvermogen: ca. 800 – 1.100 kg Toegestane maximum massa in kg: 1.600 kg Het bericht Wordt elektrische XBUS een hit? Prijzen vanaf 17.700 euro! verscheen eerst op ZERauto.nl .
De cijfers Eind 2020 waren er bij elkaar opgeteld meer dan 65.000 publieke en semi-publieke reguliere en snellaadpunten. Van de reguliere laadpunten (=22 kW) is ruim 63% publiek en het overige deel semi-publiek. Het aantal private laadpunten wordt geschat op 160.000 ofwel bijna 2,5 keer zoveel als de optelsom van publieke en semi-publieke laadpunten. Nederland is koploper De dekking van het netwerk van publieke en semi-publieke laadpunten kan onder meer worden uitgedrukt in het aantal stekkerauto’s per laadpunt. Nederland is koploper met cicra 4 stekkerauto’s per laadpunt. Ter illustratie: in Portugal moeten 26 stekkerauto’s een laadpunt delen en is de kans dat dit (semi) publieke laadpunt bezet is dus veel groter dan in Nederland. Eigen laadpunt Een groot deel van de EV-rijders heeft een eigen laadpunt maar met de groei van de elektrische automarkt zal het aandeel EV-rijders zonder eigen laadpunt bij het woonhuis, dus volledig afhankelijk van de publieke en semi-publieke laadinfrastructuur, toenemen. LEES OOK: Aantal personenauto’s in Nederland groeit stevig Werklaadpunten en bezoekerslaadpunten Binnen de semi-publieke categorie wordt onderscheid gemaakt tussen werklaadpunten en bezoekerslaadpunten. Werklaadpunten staan bij kantoorpanden, bezoekerslaadpunten op parkeerplekken bij bijvoorbeeld supermarkten en meubelboulevards. 467 locaties De 2.027 snellaadpunten (>22 kW) zijn verdeeld over 467 locaties en onder meer te vinden langs snelwegen. Naast publieke en semi-publieke laadpunten zijn er nog private laadpunten. Naar schatting waren er eind 2020 ongeveer 160.000 private laadpunten. Deze laadpunten zijn dus niet publiek toegankelijk omdat ze zijn geplaatst bij particulieren bij het woonhuis. LEES OOK: Private lease groeit explosief in Nederland Hoe krachtig zijn de laadpunten in Nederland? De oplaadinfrastructuur in Nederland ziet er zo uit op 31 december 2020: de meeste reguliere oplaadpunten zijn 11 kW of 22 kW terwijl de meeste snelladers tussen de 50 kW en 150 kW aan vermogen kunnen leveren. In 2020 was er een grote stijging in snellaadpunten van boven de 150 kW en 250 kW. Verdeling laadpunten per provincie De meeste laadpunten zijn te vinden in de Randstad maar ook in Noord-Brabant. In het rapport staat: “Onlangs heeft CBS in opdracht van RVO een onderzoek gedaan naar de standplaats van elektrische personenauto’s. Elektrische auto’s worden vaak zakelijk gereden waardoor ze in de registratie op het adres van een bedrijf(svestiging), wagenparkbeheerder of leasemaatschappij staan. Door deze vertekening kunnen we niet exact de standplaats van personenauto’s bepalen.” Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland zijn koploper Uit alle informatie blijkt dat het grootste deel van de elektrische personenauto’s in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland rijden: meer dan 20.000 BEV’s per provincie. Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland hebben ook een groot aandeel; meer dan 10.000 BEV’s per provincie. Het bericht Laadinfrastructuur: hoe staan we ervoor in Nederland? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische auto opladen Snelladen gaat bij de ene EV sneller dan bij de andere. Het vermogen waarmee je een auto kunt laden is afhankelijk van wat de auto en de laadpaal maximaal ondersteunt. Deze informatie wist je waarschijnlijk al wel. Maar hoe snel een auto daadwerkelijk kan laden is vaak moeilijk in te schatten met de informatie die de autofabrikant communiceert. Een auto die tot 250 kW kan laden klinkt leuk, maar als hij dat maar heel kort kan, heb je er nog weinig aan. Tot 80% Hoe verder een batterij volgeladen is, hoe minder snel hij kan laden. Daarom communiceren fabrikanten vaak een 0 tot 80% laadtijd, omdat het laden daarna heel langzaam gaat. Maar er zijn ook auto’s waarbij het hoge laadvermogen al na 50% afneemt. Dan kun je dus eigenlijk maar heel kort snelladen. Fastned Fastned is de bekendste laadboer in ons land en de Kia EV6 heeft al een bezoekje gebracht aan het laadstation met de gele overkapping. Fastned test namelijk graag zo snel mogelijk alle nieuwe populaire elektrische auto’s bij hun eigen laadstations en brengt daarbij de laadcurves in beeld. Hoelang een elektrische auto met een bepaalde snelheid kan laden dus. 800 volt-laadtechnologie Veel mensen kijken uit naar de EV6 vanwege zijn hippe looks, maar ook omdat hij – net als de Hyundai Ioniq 5 – beschikt over 800 volt-laadtechnologie, waardoor hij in theorie heel snel zou moeten kunnen laden. Volgens de fabrikant kan de accu van de EV6 bij een 800V-laadstation in slechts 18 minuten van 10% naar 80% worden opgeladen (in optimale omstandigheden). Bij de momenteel meer gangbare 400V-laders, gebruikt de EV6 de motor en een omvormer om de 400V-stroom die van het laadstation komt om te zetten in 800V, zodat de batterij kan opladen met het maximale vermogen dat door het laadstation wordt geleverd. Kia EV6 laadsnelheid In de afbeelding hieronder zie je de laadcurve van de Kia EV6. Op de verticale as, uitdrukt in kW – zie je de laadsnelheid en op de horizontale as hoe vol de batterij zit in %. Voor de test is gebruik gemaakt van de EV6 met het grote accupakket met een nettocapaciteit van 77,4 kWh (bruto: 82,5 kWh) en een 300 kW lader van Fastned. Op de grafiek – die EV-expert bij Fastned Luc Bronk op Twitter heeft gedeeld – is duidelijk zien dat de EV6 tot 54% SoC (State of charge) volle bak kan laden, met ongeveer 234 kW. Daarna trekt de software flink op de rem en gaat het laden verder op 175 kW, waarna het uiteraard steeds langzamer gaat. What a car the new Kia EV6! Amazing chargespeeds of 230+ kW on our @Fastned stations https://t.co/zwy11nhoY3 @ElectriveNet @InsideEVs pic.twitter.com/4S8B5TzD9l — Luc (@lucbronk) October 13, 2021 Tesla Model 3 Dat zijn uitstekende cijfers, maar het is wellicht zonder enige referentie wat moeilijk in te schatten hoe goed dit is. Laten we daarom de laadcurve van de Tesla Model 3 (long range) ernaast leggen. Tesla loopt vanaf dag één voorop op het gebied van snelladen en de Model 3 en Model Y zijn directe concurrenten van de EV6. In onderstaande grafiek zie je dat de Amerikaan het bij Fastned-laders ook zeker niet slecht doet, maar minder goed dan de Zuid-Koreaan. Tesla staat echter op het punt om zijn nieuwe batterij-architectuur te introduceren. Daar zijn echter nog weinig exacte cijfers van bekend. Afbeeldingen: Luc Bronk & Fastned Het bericht Fastned test laadsnelheid Kia EV6 – Zo snel kan hij echt laden verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vertrekpunt: Hazeldonk Ons startpunt is de Fastned-locatie bij Hazeldonk, bij de grensovergang tussen Nederland en België. De reis heeft een eenvoudige opzet. We rijden door naar ons hotel in Leudon-en-Brie, een gemeente in het Franse departement Seine-et-Marne. Vervolgens rijden we vanuit die locatie door naar Circuit La Ferté Gaucher om vanuit daar weer richting Hazeldonk te rijden. Al met al ongeveer 800 kilometer. Pittige Mustang Mach-e We rijden overigens in een 69.000 euro kostende, Grabber Blue-kleurige Ford Mustang Mach-e AWD met de grotere 98 kWh-batterij, goed voor een systeemvermogen van 351 pk (258 kW) en 580 Nm aan koppel. Op papier heeft de Ford een range van 540 kilometer, maar in de praktijk moet je rekenen op 380 tot 450 kilometer, ook dat is nog best behoorlijk. 68 procent acculading, 300 kilometer range Uiteraard is deze actieradius sterk afhankelijk van je gekozen rijtempo. Een gangetje van 80 tot 100 km/u is ideaal voor een elektrische auto. Maar als je toch weet dat je meer dan genoeg accureserve hebt om thuis te komen, is het ook niet erg om een keertje 130 km/u te rijden waar dat is toegestaan. De actieradiusmeter geeft bij 80 procent ongeveer 360 kilometer range aan. We verlaten Hazeldonk met 68 procent acculading, goed voor 300 kilometer range. Daarmee kunnen we eigenlijk al een heel groot deel van onze heenreis overbruggen. Gratis laden, huh? We laden op de heenreis onder meer bij Enercon. Daar hebben we geluk, want we kunnen er gratis opladen met krachtstroom, tot wel 149 kW. Want dat laat de Mustang Mach-e toe. Binnen een paar minuten hebben we er zo weer 100 kilometer rijbereik erbij. Sterker nog: 4 minuten laden resulteert in 9 kWh aan toegevoegde stroom. Dat schiet lekker op! En het kost niets, is dat even fijn. Gemoedsrust Op het Circuit La Ferté Gaucher verblijven we de hele dag, dus daar kan de Mustang Mach-e langere tijd aan de snellader. Zodoende vertrekken we met voldoende energie in de batterij om weer richting huis te rijden. Dat geeft gemoedsrust. We zijn in Frankrijk om te rijden met de Ford Mustang Mach-1 , de Ford Puma ST en de legendarische Ford GT . Laden bij Ionity Op de terugweg maken we bij Doornik een stop bij Ionity, een groot Europees netwerk van snellaadstations voor elektrische auto’s. In de batterij zit dan nog 14 procent lading, dus we hebben hem over een afstand van dik 250 kilometer aardig leeg gereden. Prijzig laadbeurtje Na 39,5 minuten heeft Ionity liefst 60 kWh in de Mustang Mache-e gepompt, goed voor ongeveer 80 procent acculading en 360 kilometer range. Met dat rijbereik kunnen we Hazeldonk met gemak halen. Dit was overigens wel een prijzige laadsessie, want bij Ionity betaal je 0,79 eurocent per kWh. We moeten dus 47,40 euro afrekenen. En daar krijgen we dan ongeveer 280 kilometer rijbereik voor terug. Dat is omgerekend dus ongeveer 17 eurocent per kilometer. Praktische overwegingen Snelladen is dus best prijzig, al zal je dit eerder uit noodzaak doen of uit praktische overwegingen om snel weer je weg te kunnen vervolgen. Wie in Nederland elektrisch rijdt, laadt zijn of haar auto vaker thuis of op het werk op en dat drukt de kosten natuurlijk aanzienlijk. Neem dus wat hogere laadkosten voor lief als je naar het buitenland reist. Bovendien hadden we tijdens onze trip dus geluk bij Enercon. Daar was de snellaadsessie helemaal gratis, dus dat compenseert de kosten weer een beetje. Drie tot vier laadstops Met de Mustang Mach-e hebben we ongeveer 800 kilometer afgelegd. En dat heeft in totaal drie tot vier laadstops gekost. Soms was het gewoon een kwestie van even 10 minuten snelladen om weer net wat verder te komen. Echt lange laadsessies hebben we dus niet gehad. De langste was bij Ionity, maar ook die kleine 40 minuten vlogen voorbij. Bovendien maak je tijdens het laden een praatje met andere EV-rijders. Die zijn opmerkelijk genoeg altijd bijzonder vriendelijk. Soort zoekt soort kennelijk. Knoop dit in je oren Wat je leert tijdens zo’n langere reis? In ieder geval dat de Ford Mustang Mach-e een heerlijke reisauto is. Bijzonder stil, prettig gedempt en goed doordacht. Je leert ook dat rijden van laadpaal naar laadpaal best comfortabel is. Je hakt de reis op in etappes, zonder dat je in een keer 7 uur doorknalt richting je eindbestemming. Je pakt daardoor meer rust en neemt de tijd om een broodje te eten en om wat koffie of thee te nuttigen. De inwendige mens versterken is natuurlijk ook belangrijk. Maar wat je vooral in je oren moet knopen, is dat laden tussen 20 en 80 procent het beste is voor de batterij. Van 0 naar 20 en van 80 tot 100 procent acculading kost gewoon veel tijd. Tussen 20 en 80 procent in de batterij in zijn element en gaat laden het snelst. Het bericht Roadtrip Ford Mustang Mach-e: op naar Frankrijk! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Model S Plaid In Europa moeten we nog even wachten op het nieuwe kanon van Tesla. Volgens Musk komt de extreem krachtige Plaid-uitvoering van de Model S in het eerste kwartaal van 2022 naar Europa. In Amerika is hij al een tijdje op de markt. YouTube staat inmiddels vol met knotsgekke dragrace-video’s, waarin de Plaid het opneemt tegen Lamborghini’s, McLarens en zelfs een Suzuki Hayabusa wordt in de strijd gegooid. Tesla Dragrace Maar een dragrace kan altijd nog sneller en beter. Bijvoorbeeld met een deelnemer in de lucht. Op het Tesla subforum op Reddit is een video geplaatst waarin we zien hoe een Cessna 172 en een Model S Plaid het tegen elkaar opnemen. De video ziet er spectaculair uit – vooral het slow motion gedeelte – maar het geeft wel een vertekend beeld. We hebben namelijk de kruissnelheid van het éénmotorig propeller vliegtuig opgezocht en de kans is groot dat je eigen auto deze wedstrijd ook zou winnen – als de landingsbaan tenminste lang genoeg zou zijn. De kruissnelheid van een Cessna 172 ligt namelijk op 222 km/u. Als je het gas vol opentrekt is 300 km/u haalbaar, maar dat schijnt met dit compacte toestel niet heel verstandig te zijn, zo vlak boven de grond. Cessna VS Tesla Plaid from teslamotors Tesla Model S Plaid Nederland De snelste elektrische productieauto op de Nürburgring-Nordschleife komt volgend jaar naar ons land en staat voor 131.000 euro in de Nederlandse prijslijst. Dat lijkt veel geld, maar voor een auto met 1.100 pk, een 0-100 km/u tijd van 2,1 seconden en een topsnelheid van 322 km/u betaal je meestal het drie- of viervoudige. Het bericht VIDEO: Laagvliegend vliegtuig VS Tesla Model S Plaid verscheen eerst op ZERauto.nl .