Nieuws

In detail: de nieuwe Toyota ProAce Electric (2020)

Garantie Toyota ProAce Electric Hoe zit dat dan precies? Op de ProAce Electric geldt een garantie van vijf jaar of 200.000 kilometer. Deze vijf jaar garantie bestaat uit drie jaar fabrieksgarantie en twee jaar aanvullende garantie via importeur Louwman & Parqui. Het voertuig moet dan wel in onderhoud zijn bij een Toyota-dealer. Toyota ProAce Electric (2020) – 1 miljoen kilometer garantie!?- AutoRAI TV 1 miljoen kilometer garantie Op de batterij geldt normaliter een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer. In Nederland gelden er andere voorwaarden. ‘Hier’ heb je een garantieduur tot vijftien jaar met een maximum van 1.000.000 kilometer wanneer de auto in onderhoud is bij de Toyota-dealer. Toyota belooft in die periode tot 75 procent van de oorspronkelijke capaciteit van de batterij. Toyota heeft daarnaast een pechhulp die je kunt bellen als je een keer met een onverwachte lege batterij strandt. Die wegsleepdienst parkeert de auto dan niet bij een dealer, maar bij een laadpaal. Of er moeten technische problemen zijn, dan is een garage onvermijdelijk. Zero Emission Programma Erwin Jongh, verantwoordelijk voor het ‘Zero Emission Programma’ bij Toyota-importeur Louwman & Parqui: “We willen ondernemers met de uitgebreide garantie laten zien dat je ook bij volledig elektrisch rijden altijd op je bedrijfswagen kunt vertrouwen. Maar we laten ook zien dat we verder kijken dan alleen de eerste gebruiker. Ook de tweede of derde eigenaar kan zodoende nog een voertuig kopen met garantie. De langere garantietermijn is ook gunstig voor de restwaarde.” Twee accupakketten Het lithium-ion batterijpakket van de ProAce Electric is er in de smaken 50 kWh of 75 kWh. De actieradius van de 50 kWh-uitvoering bedraagt 230 kilometer (WLTP). Kies je de grootste accu, dan kom je 330 kilometer ver. Laadvermogen en trekvermogen Het accupakket is net als bij de Peugeot, Citroën en Opel in de bodemsectie verwerkt. Zodoende gaat er geen laadruimte verloren. Het laadvermogen is minimaal 1.000 kilogram tot maximaal 1.275 kilogram. Alle versies bieden een trekvermogen van 1.000 kilogram (geremd). Opladen Het opladen van de batterij kan op verschillende manieren: via een regulier stopcontact (10A), met 1 fase tot 32A (7,4 kW) en met 3 fasen tot 16A (11 kW). Dit kan thuis of bij publieke laadpunten. Snelladen kan via de CCS2-aansluiting en tot een piekvermogen van 100 kW. De benodigde Mode 2 (10A) en Mode 3 (32A) laadkabels zijn standaard inbegrepen. Het laadklepje bevindt zich bij het voorspatbord. Snellaadpunt Bij een snellaadpunt (DC) met 100 kW kan de 50 kWh-batterij in ongeveer een half uur voor 80 procent worden opgeladen. Met een oplaadpunt van 75 kW kost dit ongeveer 45 minuten. Maar ook met 3 fasen wisselspanning is het mogelijk om in minder dan 2 uur weer 100 kilometer rijbereik te laden, zonder de hogere kosten van snelladen. Toyota Oplaadservice Met Toyota Oplaadservice wordt een allesomvattende oplossing geboden rondom het opladen van elektrische voertuigen. Zowel voor thuis, op bedrijfslocaties als onderweg. Door middel van het 7-inch navigatiescherm én de app, zijn laadpunten snel gevonden en zie je vooraf of deze beschikbaar zijn en wat het opladen kost. Voor thuis of op het werk, zijn er laadpunten beschikbaar die namens Toyota volledig worden geïnstalleerd en onderhouden. Ook het verrekenen van zakelijk geladen stroom door medewerkers is hierbij inbegrepen. Toyota Oplaadservice wordt in Nederland uitgevoerd door Vattenfall InCharge. Vermogen en koppel elektromotor Het vermogen van de elektromotor bedraagt altijd 136 pk (100 kW) met een maximumkoppel van 260 Nm. De topsnelheid van de ProAce Electric is begrensd op 130 km/uur. Modelvarianten Er is overigens keuze uit verschillende modelvarianten: Compact (4,6 m3) Worker (5,3 m3) Long Worker (6,1 tot 6,6 m3) Alleen de Worker en Long Worker zijn leverbaar met het 75 kWh accupakket. Dit accupakket is te groot voor de wielbasis van de Compact. De Compact is er zodoende alleen met het 50 kWh accupakket. Deze batterij is ook in de Worker en Long Worker te krijgen. Nog meer versies Toyota levert ook versies met dubbele cabine geschikt voor zes inzittenden en met een laadvolume van 4 m3. De ProAce Electric Truck biedt versies met een open laadbak of een kipper, handig voor voor gemeentes, groenvoorziening en aannemers. Een truck met maatwerkopbouw, met een laadvolume tot 10,5 m3, is interessant voor onder meer thuisbezorgservices. Over eindgebruikers gesproken: Toyota verwacht met de ProAce Electric vooral op het gebied van ‘zero emission stadslogistiek’ te gaan scoren. Waarom? Simpel: steeds meer gemeentes gooien de binnenstad op slot voor bestelauto’s met een dieselmotor. Alleen met een volledig elektrische aandrijflijn – waarmee je dus lokaal emissievrij kunt rijden – kom je er nog in. Dat biedt kansen voor auto’s als de ProAce Electric. En omdat we steeds meer online bestellen – van gadgets tot boodschappen – en dit ook thuis laten bezorgen, draaien de pakketdiensten overuren. Nederland eerste land Nederland is het eerste land waar Toyota zijn eerste volledig elektrische bedrijfsauto op de markt brengt. De eerste exemplaren van de nieuwe ProAce Electric arriveren in oktober 2020 in ons land. Reserveren kan per direct. Begin begin 2021 start Toyota ook met de leveringen van de ProAce Electric in Shuttle-uitvoering met standaard 9-zitplaatsen (bestuurder + 8 passagiers). Deze variant heeft altijd het 75 kWh-batterijpakket. Toyota mikt met deze uitvoering op taxibedrijven en contractvervoerders. Vanafprijs ProAce Electric En wat moet dat alles kosten? De volledig elektrische bedrijfswagen van Toyota begint bij 35.995 euro, exclusief btw en subsidies. Met full operational lease is de ProAce Electric vanaf 599 euro per maand leverbaar (60 maanden, 10.000 kilometer per jaar). Standaarduitrusting Als Navigator is de elektrische bestelauto uitgerust met airconditioning, cruise control, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel (inclusief lendensteun) en een 7-inch Pro-touch multimediasysteem met navigatie, Apple CarPlay, Android Auto en informatie met betrekking tot publieke laadpunten. Meer uitvoeringen Behalve als Navigator kun je ook kiezen uit een Professional en Innovator. In deze gevallen zijn climate control, keyless entry, xenonkoplampen en 17-inch lichtmetalen wielen standaard. Meer prijzen Naast de Compact is er ook een Worker en een Long Worker leverbaar. De ruimere en 35 centimeter langere ProAce Electric Worker Navigator 50 kWh is er vanaf 36.995 euro exclusief btw en subsidies. Met een batterijpakket van 75 kWh beginnen de prijzen van de ProAce Electric bij 41.545 euro exclusief btw (Worker). De nog ruimere en 35 centimeter langere ProAce Electric Long worker wordt eveneens in 50 en 75 kWh geleverd en is er vanaf 38.845 euro in combinatie met 50 kWh en 42.845 euro in combinatie met 75 kWh batterijpakket. Het bericht In detail: de nieuwe Toyota ProAce Electric (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 juli 2020

VER Jaarverslag 2019

Groei ledental, stevige lobby, interessante bijeenkomsten en op weg naar professionalisering van de vereniging. De ledengroei van de vereniging zit stevig in de lift. We groeiden in 2019 van 3.500 naar 5.000 leden. De vereniging heeft zich de positie verworven van Dé spreekbuis van de elektrische rijders. De pers weet ons steeds beter te vinden. We waren dan ook regelmatig in het nieuws op radio en tv. De vereniging was ook zeer actief op sociale media. Er wordt druk gecommuniceerd met tussen leden op de Facebookpagina’s van de vereniging. Een nieuwe set voorlichtings- en promotiemateriaal over de vereniging is in voorbereiding. In 2019 werd de EV-helpdesk ondergebracht bij de vereniging en liep het aantal vragen op naar 500 per kwartaal. De behoefte aan informatie over alles rond elektrisch rijden is groot. Dat blijkt ook uit de belangstelling voor de cursussen voor groentjes en elektrisch rijden in het buitenland die de vereniging verzorgt. We organiseerden een aantal interessante bijeenkomsten: in samenwerking met Shell pakten we het thema waterstof als mogelijke drager van elektriciteit in voertuigen bij de kop. Bij het Technova Autotechniek College in Ede was EV-wereldreiziger Wiebe Wakker onze gast en in september waren we met onze leden te gast bij Lightyear in Helmond. Bij deze bijeenkomsten werden twee Gouden Stekkers uitgereikt: een aan Wiebe Wakker vanwege de enorme promotie die hij wereldwijd maakte voor het elektrisch rijden en een voor Auke Hoekstra, vanwege zijn niet te temmen strijd voor eerlijke en betrouwbare onderzoeksgegevens over elektrische voertuigen. VER was standhouder op de beurs Ecomobiel en trok daar veel nieuwe leden. Het bestuur ging op werkbezoek bij Autostadt in Wolfsburg om met eigen ogen te zien en ons te laten informeren hoe Volkswagen zichzelf gaat ombouwen tot volwaardige producent van elektrische auto’s. Ook waren we te gast bij het bedrijf HR-Solar om kennis te nemen van alle mogelijkheden om huizen verder te verduurzamen. Daarbij gaat de elektrische auto ook een rol spelen. Twee bestuurders reisden af naar China om daar de enorme EV-ontwikkelingen met eigen ogen te zien. Aan de leden werd hierover verslag gedaan. Het bestuur had haar handen vol aan de lobby: we zaten aan de klimaattafel om tot het klimaatakkoord te komen. Helemaal tevreden waren we niet over de uitkomst m.b.t. de gestelde doelen en de ondersteuning van EV’s. Daarover werd een brief aangeboden aan voorzitter Nijpels. De Rekenkamer werd van repliek gediend over haar rekensommen m.b.t. gederfde inkomsten voor de overheid n.a.v. stimulering van elektrisch rijden. Wij hebben de Rekenkamer de goede info aangereikt. Toch wil het dubbeltje daar nog niet helemaal vallen. We enquêteerden onze leden over de 100km hetgeen ertoe leidde dat de vereniging het standpunt innam dat er voor elektrische auto’s niet voor een afwijkende snelheid werd gepleit. Met het CBR en de rijschoolbranche bespraken we mogelijkheden om elektrische auto’s sneller op te nemen in het opleiden en examineren voor het rijbewijs. De automaatcode staat hier nog in de weg. Op het hoofdwegennet zouden betere verwijzingen moeten worden aangebracht naar laadstations. De minister maakt hier samen met Rijkswaterstaat nog te weinig vaart. Met eViolin werd overleg gevoerd over de weg naar meer transparantie van laadtarieven. De vereniging trad toe tot het FET en nam o.m. deel aan de beraadslagingen over de stimuleringsmaatregelen van de overheid voor elektrische voertuigen en meer laadinfra. Het bestuur gaf commentaar op de Richtlijn Energieprestaties Gebouwen (EPDB III) waarin o.m. is vastgelegd aan welke eisen nieuwe gebouwen moeten voldoen m.b.t. het kunnen laden van elektrische voertuigen. De vereniging heeft een stevig contactennetwerk met belangrijke partijen in de wereld van het elektrisch rijden: Zo zijn er contacten met E-Laad, NKL, Doet, RVO, ministerie I&M, ANWB, AMR en ook met zusterorganisaties in de VS en diverse Europese landen. Het bestuur heeft als groep van 6 vrijwillige en onbetaalde krachten haar handen dus vol. Daarom is professionalisering van de vereniging een noodzaak. Het bestuur heeft daar plannen voor gemaakt. Financiële ondersteuning is daarbij nodig. Daar wordt hard aan gewerkt. Door samen te werken met andere organisaties en door sponsoring en ook door het introduceren van premium-leden die een bijdrage betalen aan de vereniging wordt de basis gelegd voor een steviger structuur binnen de vereniging. Ook worden leden gevraagd om te helpen bij de uitvoering van verschillende projecten binnen de vereniging. Voorop blijft bij dit alles staan dat de vereniging blijft opereren vanuit een onafhankelijke positie en het altijd zal opnemen voor het belang van de elektrische rijders. Als nieuwe sponsors traden toe OM Nieuwe Energie en Jedlix In het kader van de AVG-wetgeving werd een verklaring over het gebruik van lid-gegevens opgenomen op de site van de vereniging.   Het Bestuur van de VER bestond in 2019 uit: Voorzitter:                   Koos Burgman Secretaris:                    Dirk van den Blink Penningmeester:          Ellen Hiep Bestuursleden:             Maarten van Biezen, Vincent Everts, Jochem Beunderman Marc Bolier (tot 1-05-2019) Marina van Helvoort  (m.i.v. 19-07-2019)

10 juli 2020

Alleen voor gebruikte EV’s nog subsidie beschikbaar in 2020

SEPP Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) is een subsidieregeling voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische personenauto’s. Deze subsidie is alleen bedoeld voor particulieren (een persoon die privé een auto koopt of leaset). Beschikbare budget 2020 De subsidieregeling loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2025. Het totale beschikbare budget voor 2020 is 17,2 miljoen euro, waarvan 10 miljoen euro beschikbaar is voor nieuwe elektrische personenauto’s en 7,2 miljoen euro voor gebruikte elektrische personenauto’s. Het totale bedrag van 17,2 miljoen euro is goed voor 2.500 nieuwe elektrische auto’s en 3.600 gebruikte exemplaren. Subsidiepot voor gebruikte elektrische auto’s De pot voor nieuwe elektrische auto’s is al leeg. De pot van gebruikte elektrische auto’s nog niet. De stand van het beschikbare budget van gebruikte elektrische auto’s was op 9 juli 2020 9:00 uur nog 5.720.000 euro. Dat betekent dat er al voor 1.480.000 euro subsidie is aangevraagd voor gebruikte elektrische auto’s. Doorschuiven naar 2021 RVO: “Voor nieuwe elektrische auto’s is al meer subsidie aangevraagd dan het jaarbudget. Dit geldt voor koop en lease. Dien je een aanvraag in nadat het jaarbudget op is? Dan wordt de aanvraag doorgeschoven naar 2021. Heb je nog geen aanvraag ingediend, maar je bent dit wel van plan? Het indienen van aanvragen blijft mogelijk.” Voorwaarden Een elektrische personenauto moet voldoen aan bepaalde voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie. Een actieradius van minimaal 120 kilometer De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) is niet lager dan 12.000 en niet hoger dan 45.000 euro De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto Subsidie Voor een gebruikte elektrische personenauto (koop of private lease) krijg je 2.000 euro subsidie. Voor een nieuwe elektrische personenauto is dat 4.000 euro. Het bericht Alleen voor gebruikte EV’s nog subsidie beschikbaar in 2020 verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 juli 2020

Audi Q4 e-tron is bijna productieklaar, komt ook als Q4 Sportback e-tron

Afmetingen De Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron – twee compacte, elektrisch aangedreven SUV’s – delen hun technische basis, maar hebben ieder een eigen karakter. Bij de Sportback – met aflopende daklijn – ligt het accent wat meer op sportiviteit. De Q4 e-tron wordt 4,60 meter lang en 1,60 meter hoog. De nieuwe Q4 Sportback e-tron wordt 1 centimeter langer en lager. De breedte (1,90 m) van beide modellen is identiek. De wielbasis bedraagt 2,77 meter. Prestaties De twee Q4-modellen delen ook de technische basis. Ze hebben twee elektromotoren met een systeemvermogen van 306 pk (225 kW). Een elektromotor ligt op de vooras, de andere op de achteras. Zodoende ontstaat vierwielaandrijving. Hoe zit het met de sprintcijfers? De 0-100-tijd komt uit op 6,3 seconden en de topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Slimme aandrijving Voor maximale efficiency wordt onder normale omstandigheden vooral de 150 kW sterke elektromotor achter gebruikt. Als de bestuurder meer vermogen vraagt of als de omstandigheden daar aanleiding toe geven, komt de elektromotor vóór (75 kW) automatisch ook in actie. 82 kWh-accupakket De Q4 e-tron krijgt een 82 kWh-batterij, geplaatst in de bodemsectie. Het batterijsysteem weegt een slordige 510 kilogram. De WLTP-actieradius komt uit op 450 kilometer of ruim 500 kilometer voor achterwielaangedreven versies. Dankzij een maximale laadsnelheid (125 kW) is het accupakket in circa 30 minuten tot 80 procent te laden. Gewichtsverdeling Door slimme plaatsing van componenten komt de gewichtsverdeling over de voor- en achteras uit op 50/50. Vóór heeft de Q4 Sportback e-tron concept een McPherson-ophanging met adaptieve schokdempers en achter een multilink-as, eveneens met adaptieve dempers. Alcantara In het interieur vallen de Audi virtual cockpit, het grote head-up display met augmented reality-functie en de vier individuele, met alcantara beklede sportstoelen op. Check ook de touch-functies op het stuur en het 12,3-inch touchscreen voor de bediening van het infotainmentsysteem. In een speciale opbergruimte in de middenconsole zijn smartphones ook draadloos op te laden. De vloerbekleding is gemaakt van gerecyclede materialen. MEB-platform Ook de Audi Q4 Sportback e-tron concept staat op het MEB-platform van de Volkswagen Groep. Het platform kan gebruikt worden voor modellen met één of twee elektromotoren, accupakketten van verschillende grootte/capaciteit en afhankelijk van het model kunnen twee of vier wielen worden aangedreven. Zelfs de wielbasis is aan te passen aan individuele modellen. Het MEB-platform is ook geschikt voor vele carrosserievarianten. Veel modellen op komst In het kader van het elektro-initiatief van Audi zijn er in 2025 meer dan twintig Audi-modellen met batterij-elektrische aandrijving beschikbaar. Daarbij verwacht Audi 40 procent van alle verkopen te realiseren met geëlektrificeerde modellen. Dan gaat het om SUV’s zoals de e-tron en e-tron Sportback, maar ook om klassieke Avant- en Sportback-modellen. Audi gaat elk marktsegment bedienen met elektrische auto’s – van de compacte tot en met de luxe-klasse. Het bericht Audi Q4 e-tron is bijna productieklaar, komt ook als Q4 Sportback e-tron verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 juli 2020

CUPRA el-Born is sportieve broertje van Volkswagen ID.3

Barcelona De Cupra el-Born is net als de SEAT el-Born vernoemd naar een van de meest iconische wijken van Barcelona. In 2021 moet het model op de markt komen. Net als de ID.3 en SEAT el-Born moet de productie van de Cupra-variant plaatsvinden in het Duitse Zwickau. CEO aan het woord Wayne Griffiths, CEO van Cupra: “De Cupra el-Born heeft alle genen van het merk Cupra in zich. Op basis van het oorspronkelijke studiemodel hebben we een auto met een dynamisch design, een sportieve inborst en geavanceerde technologie ontwikkeld. De Cupra el-Born is het levende bewijs dat performance en elektrificatie uitstekend samengaan.” Accupakket De Cupra el-Born kan in combinatie met een 77 kWh batterijpakket (bruto: 82kWh) maximaal 500 kilometer afleggen. Dankzij de snellaadmogelijkheid volstaan 30 minuten om de el-Born minimaal 260 kilometer aan extra rijbereik te geven. De sprint van 0 naar 50 km/u kost slechts 2,9 seconden. Dynamic Chassis Control Sport Dynamic Chassis Control Sport (DCC Sport) is op basis van het MEB-platform exclusief voor de Cupra el-Born ontwikkeld. Deze technologie combineert de sportieve rijhoogte van de auto met een systeem dat zich automatisch aanpast aan alle omstandigheden. Sportstoelen In het interieur vallen sportstoelen op alsook een head-up display en augmented reality. Verder bespeuren we een sportstuur met Drive Profile Selection. Bovendien heeft Cupra gerecyclede materialen in het interieur van de el-Born verwerkt. Flink investeren Moedermerk SEAT investeert tot en met 2025 liefst vijf miljard euro in elektrische auto’s en in twee fabrieken in Spanje. Het merk investeert ook sterk in Cupra om hier een echt zelfstandig merk van te maken. Cupra komt naast deze el-Born ook met twee plug-in hybrides. Dat zijn de Cupra Leon en Cupra Formentor.   Het bericht CUPRA el-Born is sportieve broertje van Volkswagen ID.3 verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 juli 2020

30 miljoen euro voor honderdduizenden nieuwe laadpalen in Nederland

Aantal elektrische auto’s in Nederland Inmiddels rijden er dik 100.000 elektrische auto’s in Nederland, maar dit aantal groeit snel. Het kabinet wil dat in 2030 alle nieuwe auto’s uitstootvrij zijn. Na zakelijke rijders, worden daarom nu ook particulieren kopers gestimuleerd om de overstap naar elektrisch rijden te maken. Naar verwachting telt ons land in 2030 1,9 miljoen elektrische auto’s. Deze auto’s moeten allemaal kunnen laden. Gelukkig is dat in Nederland geen groot probleem. Sterker nog, nergens ter wereld staan zoveel laadpunten per vierkante kilometer als in Nederland. Toch zijn het er nog lang niet genoeg. In 2030 zijn ongeveer 1,7 miljoen laadpunten nodig. Dekken netwerk De overheid heeft daarom een plan voor een dekkend, landelijk netwerk van oplaadpunten gepresenteerd. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat met netbeheerders en zes regio’s samenwerken voor de aanleg van honderdduizenden nieuwe laadpalen. Vanaf 2021 komen er iedere dag ruim 200 nieuwe laadpunten per dag bij Nederland. Vanaf 2025 wordt er flink opgeschaald en moeten er 550 punten per dag bijkomen. 30 miljoen euro Voor het project trekt de overheid 30 miljoen euro uit. 15 miljoen komt van het kabinet en de provincies en de gemeente nemen de andere helft voor hun rekening. De zes regio’s zijn: 1.    Provincies Zeeland en Zuid-Holland 2.    G4 (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht) 3.    MRA Elektrisch (provincies Noord-Holland, Flevoland, Utrecht) 4.    Provincies Groningen, Fryslân en Drenthe, 5.    Provincies Overijssel en Gelderland 6.    Provincies Noord-Brabant en Limburg Het bericht 30 miljoen euro voor honderdduizenden nieuwe laadpalen in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 juli 2020

Tesla opent eerste V3 Supercharger in Nederland

Opladen tot 250 kW Met het onlangs aangekondigde V3-laadsysteem – een compleet nieuwe architectuur voor Supercharging die een laadcapaciteit tot 250 kW per auto mogelijk maakt – kan in een optimale situatie een Model 3 Long Range in 5 minuten tot 120 kilometer opladen. Locatie De locatie in Rijswijk is uitgerust met twaalf oplaadpunten. De Superchargerlocatie bevindt zich bij Restaurant Hotel & Spa Savarin aan de Laan van Hoornwijck 29 in Rijswijk, dichtbij de A4 en A13, en vormt een belangrijke ondersteuning voor reizigers naar Amsterdam en Rotterdam. 23 Superchargerlocaties In Nederland bevinden zich nabij strategische snelweglocaties nu 23 Superchargerlocaties, samen goed voor 384 laadpalen, waarmee inmiddels meer dan 320 miljoen kilometers zijn afgelegd. Superchargers zijn te vinden op plaatsen waar ook andere voorzieningen zijn, zoals restaurants, winkelcentra en WiFi hotspots. Uitbreiding van netwerk Het netwerk van Superchargers in Europa breidt gestaag uit en maakt het mogelijk om moeiteloos vanuit Noord naar Zuid-Europa te rijden. Meer dan 2 miljard Supercharger-kilometers Sinds de eerste Supercharger in Europa in 2013, zijn er meer dan 2 miljard Supercharger-kilometers afgelegd. Er zijn inmiddels meer dan 527 locaties, die samen goed zijn voor 5.037 laadpalen verspreid over 29 landen in Europa waar Tesla-eigenaren hun auto kunnen laden als ze een langere trip maken. De Tesla Model S en Model X hebben een bereik van 487 tot 610 km (WLTP) en Model 3 heeft een bereik tot maximaal 560 km (WLTP). Het bericht Tesla opent eerste V3 Supercharger in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 juli 2020

Subsidiepot elektrische auto’s al bijna op

Subsidie elektrische auto Nederlanders die een elektrische auto willen aanschaffen kunnen vanaf 1 juli gebruikmaken van de SEPP: Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren. Voor nieuwe elektrische auto’s met een fiscale waarde die niet lager is dan 12.000 euro en niet hoger is dan 45.000 euro kun je 4.000 euro subsidie aanvragen. Voor een gebruikte elektrische auto geldt dat de hoogte van de subsidie 2.000 euro is. In totaal is er 17,2 miljoen euro beschikbaar in 2020, wat neerkomt op 2500 nieuwe elektrische auto’s en 3600 gebruikte exemplaren. Populair De subsidie is erg populair: op 2 juli was al aanspraak gemaakt op ruim 44% van het budget voor nieuwe EV’s. Op 7 juli is al 91 procent van de beschikbare 17,2 miljoen euro verbruikt. Het is dus geen kwestie van maanden, maar dagen voordat het potje volledig leeg is. Subsidie voor tweedehands EV’s is minder populair. Na een week is nog 5,7 miljoen euro beschikbaar. In totaal is er 7 miljoen euro subsidie beschikbaar voor tweedehands EV’s in 2020. 2021 Nederlanders die toch nog van plan zijn een elektrische auto te kopen dit jaar en ook willen genieten van de subsidie hoeven niet te treuren. Vanaf 2021 is er 27,9 miljoen euro beschikbaar en aanvragen van dit jaar worden automatisch doorgeschoven zodra het potje definitief leeg is. Zo komt iedereen voorlopig aan de beurt. Het bericht Subsidiepot elektrische auto’s al bijna op verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 juli 2020

Exclusief: sneak preview Volkswagen ID.3 in Nederland! – AutoRAI TV

AutoRAI TV: Exclusieve sneak preview Volkswagen ID.3 in Nederland September 2020 start levering Volkswagen start in september 2020 met de levering van de 38.000 euro kostende ID.3 1ST waarvan de Duitse fabrikant in totaal 30.000 exemplaren produceert. De ID.3 1ST heeft opvallende ID.3 1ST badges, LED-koplampen en -achterlichten, verwarmbare voorstoelen, Lane Assist, Adaptive Cruise Control en een 100 kW-snellaadfunctie. Standaard voor de 1ST-uitvoering is het 58 kWh-accupakket. Moonstone Grey Het exemplaar op de foto’s en in de video betreft overigens een reguliere versie. De kleur – Moonstone Grey – is wel op de ID.3 1ST te bestellen. Wie de ID.3 in het echt ziet, concludeert vast één ding: hij is net zo groot als een Golf. Vanbinnen is de ID.3 echter veel ruimer. Doordat er minder ruimte nodig is voor de motor en aandrijving, ontstaat een veel ruimer interieur. De bagageruimte heeft een inhoud van 385 liter. De ID.3 is 4,26 meter lang, 1,81 meter breed en 1,55 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt liefst 2,77 meter. Drie accuvarianten De verkoop van de reguliere ID.3 start later dit jaar. Volkswagen levert de ID.3 in drie accuvarianten. Basis-accu Capaciteit: 45 kWh Range: 330 kilometer (WLTP) Opladen: maximaal 7,2 kW wisselstroom en maximaal 50 kW gelijkstroom (100 kW gelijkstroomladen optioneel) Middelste accuvariant Capaciteit: 58 kWh Range: 420 kilometer (WLTP) Opladen: maximaal 11 kW (wisselstroom) of 100 kW (gelijkstroom) worden opgeladen De grootste accu Capaciteit: 77 kWh Range: 550 kilometer (WLTP) Opladen: maximaal 11 kW (wisselstroom) en 125 kW (gelijkstroom) Het bericht Exclusief: sneak preview Volkswagen ID.3 in Nederland! – AutoRAI TV verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 juli 2020

Mercedes-Benz breidt samenwerking met accuproducent Farasis verder uit

Elektro-offensief Kernelementen van de overeenkomst zijn de ontwikkeling en industrialisatie van celtechnologieën en doelstellingen op het gebied van een concurrerend kostenniveau. De overeenkomst biedt Mercedes-Benz gegarandeerde levering van accucellen voor het elektro-offensief, terwijl Farasis zekerheid krijgt voor de geplande productiecapaciteit. Bitterfeld-Wolfen Om in te kunnen spelen op de toenemende vraag vanuit de Duitse Mercedes-Benz fabrieken, bouwt Farasis in het Duitse Bitterfeld-Wolfen een accucellenfabriek en creëert het daarmee maximaal 2.000 nieuwe banen. Deze locatie in het oosten van Duitsland wordt vanaf het begin opgezet als een CO2-neutrale fabriek. In opkomst Farasis Energy (Ganzhou) Co., Ltd. is een Chinese ontwikkelaar en leverancier van lithium-ion-accutechnologieën voor een aantal branches, waaronder automotive, transport en bedrijfs- en industriële voertuigen. Farasis heeft momenteel wereldwijd meer dan 3.500 mensen in dienst en bezit onderzoeks- en ontwikkelingscenters in China, Duitsland en de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft momenteel twee productiefaciliteiten in Ganzhou en Zhenjiang (China). Lokale productievestigingen in Europa en de Verenigde Staten zijn momenteel in voorbereiding. Enorm potentieel Hubertus Troska, lid van de raad van bestuur van Daimler AG, verantwoordelijk voor Groot-China, zegt: “China is wereldwijd de grootste markt voor elektro-auto’s en heeft een enorm potentieel voor verdere groei. We werken al samen met sterke en betrouwbare partners in China. Niet alleen om onze lokale footprint te vergroten, maar ook om ons concurrentievermogen wereldwijd te versterken. Met ons eerste belang in een Chinese accucellenproducent willen we het potentieel van innovatieve technologiepartners op de Chinese markt in toenemende mate benutten en daarmee ook onze wereldwijde elektrostrategie systematisch voortzetten. In de toekomst breiden we onze R&D-, productie- en inkoopactiviteiten in China verder uit.” Wettelijke goedkeuring Met dit strategisch partnership breidt Mercedes-Benz zijn duurzaamheidsactiviteiten verder uit en versterkt het bovendien zijn bestaande zakelijke relatie met de accucellenleverancier door middel van een aandelenbelang van circa 3 procent. Daimler Greater China investeert daartoe miljoenen euro’s in het kader van de beursgang van Farasis. De investering is onder voorbehoud van wettelijke goedkeuring. Dit biedt Daimler de mogelijkheid om een vertegenwoordiger voor te dragen voor een zetel in de raad van toezicht van de accucellenfabrikant. Sinds 2019 Mercedes-Benz en Farasis zijn al in de zomer van 2019 een duurzaamheidspartnership aangegaan. Het eerste resultaat was de productie van accucellen met behulp van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals waterkracht, wind en zonne-energie. Zo zal de volgende generatie EQ-modellen, waaronder de luxe limousine EQS, gedeeltelijk worden uitgerust met CO2-neutrale accucellen. Veel elektro-nieuws van Mercedes-Benz In het kader van de ‘Electric first’-strategie zet Mercedes-Benz de elektrificatie van alle modelvarianten en voertuigtypen voort. In minder dan twintig jaar tijd moet het modellengamma van Mercedes-Benz Cars CO2-neutraal zijn en de onderneming streeft ernaar dat in 2030 meer dan 50 procent van de verkoop van personenwagens bestaat uit plug-in hybrids of volledig elektrische voertuigen. De serieproductie van volledig elektrische trucks, bestelwagens en bussen van Mercedes-Benz is al van start gegaan. Tegen het einde van dit jaar zullen er vijf volledig elektrische personenwagenmodellen en twintig plug-in hybrid-varianten op de markt zijn. Het plug-in hybrid-portfolio omvat modelvarianten van de A-Klasse tot de S-klasse en van de GLA tot de GLE, met een elektrische actieradius tot 100 kilometer. Het bericht Mercedes-Benz breidt samenwerking met accuproducent Farasis verder uit verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 juli 2020

Subsidiepot elektrische auto’s na één dag al bijna half leeg

Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) De overheid wil graag dat we wat schoner gaan rijden en stimuleert daarom de aanschaf van elektrische auto’s. Elektrische auto’s zijn over het algemeen nog wat duurder dan een auto met een traditionele brandstofmotor, dus alle kleine beetjes helpen bij het aanschaffen. Maar in dit geval zijn het geen kleine beetjes, maar een hele hoop euro’s. Voor nieuwe elektrische auto’s met een fiscale waarde die niet lager is dan 12.000 euro en niet hoger is dan 45.000 euro kun je 4.000 euro subsidie aanvragen. Voor een gebruikte elektrische auto geldt dat de hoogte van de subsidie 2.000 euro is. De subsidie kan met terugwerkende kracht tot 4 juni worden aangevraagd. In totaal is er 17,2 miljoen euro beschikbaar in 2020, wat neerkomt op 2500 nieuwe elektrische auto’s en 3600 gebruikte exemplaren. Subsidieregeling voor particulieren voor aankoop elektrische auto Woensdag 1 juli ging het loket open en al snel stroomden duizenden aanvragen binnen. Binnen een dag zijn er genoeg aanvragen gedaan voor 44% van het budget voor nieuwe EV’s en 7% voor gebruikte auto’s. De verwachting is dan ook dat het potje voor gebruikte EV’s binnen enkele maanden leeg is. Voor nieuwe elektrische auto’s is het subsidiebudget waarschijnlijk al veel eerder op. Vanaf 2021 is de pot weer gevuld, dan met 27,9 miljoen euro. Sta je op het punt om een elektrische auto te kopen, of heb je er één na 4 juni gekocht? Lees dan hier hoe je als particulier subsidie aanvraagt: Eerste hulp bij Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) Het bericht Subsidiepot elektrische auto’s na één dag al bijna half leeg verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2020