Nieuws

Kia e-Soul nu ook met kleiner accupakket te bestellen

Kia e-Soul 39,2 kWh De Kia e-Soul 39,2 kWh heeft een 136 pk sterke elektromotor en een actieradius van 276 kilometer (WLTP). De prijs begint bij 33.995 euro, exclusief subsidies. Een 3-fase on-board lader is voortaan standaard op alle uitvoeringen. Dat komt de laadtijd ten goede. Laden De nieuwe uitvoering met een 39,2 kWh batterij is nu bijvoorbeeld na ruim 4 uur (van 0% tot 100%) alweer opgeladen. DC snelladen kan ook. De 39,2 kWh-versie laadt in een klein half uur tot 50% bij (van 10% naar 60%), via een 50 kW snellader. EV-subsidie Tim den Besten, EV Brand Manager bij Kia Motors Nederland: “De vraag naar elektrische auto’s groeit continu. De 39,2 kWh-uitvoering in combinatie met 11 kW 3-fase laadtechnologie maakt de e-Soul een interessante keuze. Zeker door de onlangs aangekondigde EV-subsidie wordt elektrisch rijden bereikbaar voor een breder publiek en dus ook voor de particulier.” 6.000 euro korting? Over die overheidssubsidie gesproken: particuliere beslissers kunnen profiteren van de huidige, tijdelijke overheidssubsidie van € 4.000,- op volledig elektrische auto’s. Daardoor daalt de prijs naar 29.995 euro. Trek daar ook nog de inruilpremie van 2.000 euro die Kia momenteel aanbiedt voor de nieuwe e-Soul modeljaar ’21 van af en de prijs daalt verder naar 27.995 euro. De Kia e-Soul 64 kWh kost 44.985 euro, dat is 10.990 euro duurder dan de basisprijs van de 39,2 kWh-variant. Aangepaste line-up De e-Soul modeljaar ’21 is per direct te bestellen en de eerste uitleveringen worden medio het vierde kwartaal van dit jaar in Nederland verwacht. Modeljaar ’21 houdt wel in dat er het nodige verandert in de line-up. Er is voortaan keuze uit vier uitvoeringen: ComfortLine en DynamicLine (beide enkel voor de 39,2 kWh-versie), DynamicPlusLine en ExecutiveLine (beide alleen voor 64 kWh met voortaan standaard een warmtepomp). Trailer pack De warmtepomp is optioneel voor de uitvoeringen met een 39,2 kWh batterij en heeft een meerprijs van 995 euro. Daarnaast beschikt de 64 kWh variant over een trailer pack met een gehomologeerde verticale last van 100 kg en een trekgewicht van maximaal 300 kg. De 39,2 kWh variant kan niet worden uitgevoerd met een trailer pack, hiervoor is een draagsysteem beschikbaar voor een fietsendrager. Het bericht Kia e-Soul nu ook met kleiner accupakket te bestellen verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2020

Extra sportieve Audi e-tron S heeft drie elektromotoren

Audi e-tron S De nieuwe Audi e-tron S is de eerste in serie geproduceerde elektrische auto met drie elektromotoren, waarvan één op de vooras en twee op de achteras. Bij volgas met de transmissie in de S-stand kunnen de elektromotoren gedurende acht seconden alles geven wat ze in huis hebben: 370 kW (503 pk) vermogen en 973 Nm trekkracht. Dat is aanzienlijk meer dan bij de Audi e-tron 55 met 300 kW en 664 Nm en goed voor een sprint van 0-100 km/u in 4,5 seconden. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u. De elektromotoren worden gevoed door een 95 kWh-batterij met een bruikbare capaciteit van 86 kWh, waarmee de Audi e-tron S een afstand van zo’n 360 kilometer kan rijden (voorlopige cijfers). Onder normale omstandigheden wordt de Audi e-tron S alleen aangedreven door de elektromotoren op de achteras. De voorste motor schakelt bij als de bestuurder meer power vraagt en als de auto grip dreigt te verliezen. Het voordeel van twee elektromotoren op de achteras (één per wiel), is dat die hun kracht zeer nauwkeurig naar het wiel kan sturen. Zelfs zo nauwkeurig dat een mechanisch sperdifferentieel niet eens nodig is. Het systeem reageert in milliseconden en kan zeer hoge koppelniveaus aan. Met de ESP in de Sport-stand staat en het Audi Drive Select-systeem in de Dynamic-stand kun je met de Audi e-tron S zelfs gecontroleerd driften. LEES OOK: Autotest – Audi e-tron 55 (2019) Aerodynamica Verder kun je rekenen op progressieve besturing en een speciaal sportonderstel met adaptieve luchtvering. Afhankelijk van de rijstand varieert de rijhoogte over een afstand van 76 mm. De Audi e-tron S rolt standaard op 20-inch lichtmetalen wielen met 285 mm brede banden, maar 21- en 22-inch wielen zijn optioneel. Op de voorwielen zijn extra krachtige remklauwen met zes zuigers gemonteerd. Gelukkig maar, want de Audi e-tron weegt meer dan 2 ton. Tot slot is de Audi e-tron S voorzien van wielkasten met een gepatenteerd ontwerp dat de aerodynamica aanzienlijk verbetert. Dat geldt ook voor de automatisch sluitbare luchtinlaten voor de koeling van de voorste remmen. Die inlaten blijven zoveel mogelijk gesloten, zodat de lucht optimaal en nagenoeg zonder turbulentie over de motorkap stroomt. Ze worden alleen geopend als het echt nodig is. Audi start binnenkort met de verkoop van de e-tron S, die naar wens leverbaar is als SUV of Sportback. Beide versies arriveren rond oktober bij de Nederlandse dealers. De prijzen volgen binnenkort. Houd rekening met een prijskaartje van ruim 100.000 euro. Het bericht Extra sportieve Audi e-tron S heeft drie elektromotoren verscheen eerst op ZERauto.nl .

01 juli 2020

Autotest – BMW X3 xDrive30e (2020)

BMW X3 xDrive30e Waar zijn we precies mee onderweg? Dat leggen we natuurlijk graag even uit. Dit is een BMW X3 xDrive30e, uitgerust met een 1.998 cc grote viercilinder benzinemotor met 184 pk en 300 Nm, gekoppeld aan een 109 pk en 265 Nm sterke elektromotor en een comfortabel schakelende achttraps Steptronic-automaat. Het systeemvermogen ligt op 292 pk in combinatie met 420 Nm aan koppel. Prima cijfers. Het accupakket Dankzij een 10,8 kWh lithium-ion accupakket (bruto 12 kWh) kan deze stekker-X3 langere afstanden elektrisch afleggen. Bij elektrisch rijden op lage snelheid laat de BMW X3 xDrive30e een zoemend geluidje horen om andere weggebruikers te waarschuwen. “De wegligging van deze X3 is super stabiel en rotsvast.” Elektrische range: theorie en praktijk Op papier heeft deze X3 een puur elektrische actieradius van 51 tot 55 kilometer. In de praktijk moet je rekenen op maximaal 45 elektrische kilometers. Een behoorlijke emissievrije afstand voor een SUV die 2.065 kilogram weegt, exclusief inzittenden en bagage. Gewicht Ter vergelijking: de X3 xDrive20i met dezelfde 184 pk sterke benzinemotor weegt 1.805 kilogram. Dat scheelt toch maar even 260 kilogram. Die extra’s kilogrammen zitten natuurlijk in de extra componenten van de PHEV-aandrijflijn, zoals de elektromotor, de benodigde bekabeling en het accupakket. Je voelt de extra kilo’s vooral tijdens remacties en bij een paar snelle opeenvolgende bochten. Maar in het algemeen is de wegligging van deze X3 super stabiel en rotsvast. Accupakket onder achterbank, brandstoftank boven achteras Het accupakket is onder de achterbank geplaatst en de brandstoftank bevindt zich boven de achteras. Dat heeft impact op de beschikbare bagageruimte, maar niet op de beenruimte want die is nog net zo riant. Normaal heb je in een BMW X3 550 tot 1.600 liter aan bagageruimte. Bij deze X3 xDrive30e is dat 450 tot – als je de in 40:20:40 deelbare achterbank neerklapt – tot 1.500 liter. Je levert dus iets in. Bovendien moet je de bagage iets hoger optillen, omdat de bodemvloer van de bagageruimte hoger ligt. Valt mee te leven. Onder de streep blijkt 450 liter in de praktijk nog meer dan voldoende, al moet je ook je nog wat ruimte reserveren voor je laadkabel. Kleinere brandstoftank De brandstoftank is ten opzichte van een conventionele X3 gekrompen van ongeveer 65 naar 50 liter. Dat houdt in dat je op een volle brandstoftank ongeveer 700 tot 750 kilometer moet kunnen afleggen in Nederland met snelheden van maximaal 105 km/u. Hoe meer je elektrisch rijdt, hoe lager het brandstofverbruik. Het gemiddelde brandstofverbruik van de BMW X3 xDrive30e varieert tussen de 1,7 en 7,5 l/100 km en de gemiddelde CO2-emissie wisselt tussen de 39 en 176 g/km. “Het accupakket is onder de achterbank geplaatst en de brandstoftank bevindt zich boven de achteras.” Topsnelheid in praktijk veel hoger De prestaties zijn behoorlijk. Van 0 naar 100 km/u kost ongeveer 6,3 seconden en de topsnelheid komt op papier uit op 210 km/u, al blijkt deze BMW op de Duitse autobahn nog veel harder te kunnen. Hij tikt zelfs bijna de 230 km/u aan. Dat hard rijden is in de BMW X3 een super comfortabele ervaring. Ondanks het hogere gewicht voelt de X3 heel soepel aan en is het aangenaam stil aan boord. Laadkabel Het accupakket is met een laadkabel op te laden via het laadpunt dat verwerkt is in het linker voorscherm. De accu is aan een gewoon huishoudelijk stopcontact in zes uur volledig op te laden. Aan een BMW i Wallbox kost volledig opladen met de kabel ongeveer drieënhalf uur. De hoogvoltage-accu voedt ook het 12-voltsysteem van de auto. “One pedal driving is mogelijk met deze BMW X3.” Accu onderweg bijladen Het is ook mogelijk om de batterij onderweg bij te laden. Dat doet het systeem automatisch bij gas liften. De X3 remt dan zelfs al behoorlijk stevig af zonder dat je het rempedaal hoeft te gebruiken. One pedal driving is mogelijk met deze BMW X3, als je maar tijdig je motorpedaal los laat. Verschillende rijmodi Er is keuze uit verschillende rijmodi. In de MAX eDrive modus – te activeren met de eDrive knop in de middenconsole – heeft de SUV een topsnelheid van 135 km/u en rijdt hij volledig elektrisch. In de standaard Auto eDrive modus is puur elektrisch rijden mogelijk tot een snelheid van 110 km/u. De verbrandingsmotor komt in actie bij hogere snelheden of bij zware belasting. “Puur elektrisch rijden kan tot 135 km/u.” Tijdens accelereren is de direct vanuit stilstand beschikbare trekkracht van de elektromotor duidelijk voelbaar. Op constante snelheid ondersteunt de elektromotor de verbrandingsmotor. Interessant: BATTERY CONTROL Interessant is de modus BATTERY CONTROL. Deze stand zorgt ervoor dat de laadstatus van de hoogvoltage-accu niet daalt onder een vooraf door de bestuurder bepaald niveau, om bijvoorbeeld accucapaciteit te behouden voor emissievrij rijden in of buiten de stad. Wie langere stukken bergaf rijdt – in bergachtiggebied heel goed mogelijk – kan op die manier lekker goedkoop stroom opwekken. Dan zit het accupakket binnen mum van tijd weer vol en kun je weer dik 40 kilometer elektrisch afleggen. Opties in overvloed De BMW X3 xDrive30e is er vanaf 62.306 euro, maar de prijs van deze testauto bedraagt 87.965 euro. Er zitten de nodige opties op, zoals het Model M Sport Individual-pakket van 6.995 euro. Je krijgt dan onder meer 21-inch lichtmetalen wielen BMW Individual V-spaak, metallic lak, een M-sportremsysteem, diverse componenten in hoogglans zwart, M-bumpers, sportstoelen, sfeerverlichting en variabele sportbesturing. Aardig compleet. Als extra heeft deze BMW X3 ook nog carbon sierdelen in het interieur (534 euro). Jij bepaalt hoe ver je gaat in de configurator. Vrijwel alles kan, zelfs rode lederen bekleding als dat ‘je ding’ is. Standaard een slimme airco Toch heb je standaard ook al de nodige extra’s. De BMW X3 xDrive30e is standaard voorzien van slimme airconditioning. Die is op afstand te bedienen via de smartphone en de BMW Connected App. Je kunt de auto dus vooraf koelen of verwarmen, het liefst als de auto nog aan de lader hangt. Een elektrisch in- en uitklapbare trekhaak is optioneel leverbaar. Het maximale trekvermogen van de X3 xDrive30e is 2.000 kilogram. Conclusie Aanpassing van je rijstijl, dat is belangrijk als je overstapt op een plug-in hybride. Wie gewend is om continu ‘te trappen’, zal in een stekker-SUV – met een vaak hoger gewicht – schrikken van het verbruik. Rustiger rijden is een pré om het maximale uit de zwaardere PHEV-aandrijflijn te halen. Wie de auto netjes aan de lader hangt, tijdig van het gas gaat om maximaal energie terug te winnen en in Nederland keurig op ongeveer 100 km/u afstemt, kan daadwerkelijk een laag verbruik realiseren. “Een uitstekend onderstel.” Aan de andere kant is deze BMW X3 ook uitstekend in staat om op hogere snelheden te rijden. Hij lijkt dan zelfs nog meer in zijn element. Zo stil, zo comfortabel, een genot om in te rijden. Dat komt voor een heel groot deel door het uitstekende onderstel. Over een afstand van ongeveer 300 kilometer en met constante kruissnelheden van vaak 160 km/u – op delen waar dat toegestaan was – realiseerden we een gemiddeld verbruik van 7,0 l/100 kilometer. Dat is omgerekend 1 op 14. ‘Mwah’, zul je wellicht denken. Snappen we, maar dat verbruik is nog best netjes ten aanzien van het gewicht. Uiteindelijk daalde het verbruik weer sterk door veel kilometers elektrisch af te leggen. Hoe meer je dat doet, hoe minder erg het is als je af en toe even gas geeft op de autobahn. Comfortabel is de X3 xDrive30e zeer zeker. En hoewel het allemaal heel ingewikkeld lijkt met al die rijmodi en energieterugwinning, heb je daar in de praktijk nauwelijks omkijken naar. Een kind kan de was doen. Het bericht Autotest – BMW X3 xDrive30e (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .

01 juli 2020

Koop een BMW i3 ‘For the Oceans Edition’ en doneer aan goed doel

BMW i3 For the Oceans Edition De BMW i3 is al sinds 2013 te koop in Nederland, maar speelt nog steeds een grote rol in zijn segment dankzij de prestaties en de duurzame ontwikkeling, productie en recycling van de auto. Zo zijn de vloermatten gemaakt van oude visnetten en de stoelen bekleed met materiaal van gerecycled plastic. Bij de BMW i3 For the Oceans Edition gaat het merk op dit gebied nog een stapje verder. Deze uitvoering is voorzien van de carrosseriekleur ‘Fluid Black’ met lichtblauwe accenten en ‘For the Oceans’-logo onder de A-stijl. Andere kenmerken zijn interieurlijsten van Eucalyptushout met lasergravure ‘For the Oceans’ en vloermatten met geborduurd ‘For the Oceans’-logo. Tot de standaarduitrusting behoren het Sportpakket, Comfort Pack Advanced, het Connectivity Pack inclusief Navigatie Professional en 20-inch lichtmetalen wielen. Verder kun je rekenen op stoelverwarming, een warmtepomp, een achteruitrijcamera, Park Distance Control en veiligheidsgordels in de kleur ‘BMW i Blau’. LEES OOK: Autotest – BMW i3s (2018) Certificaat en 4 mille subsidie Bij de BMW i3 For the Oceans Edition ontvangt de klant een certificaat waarin BMW Nederland verklaart dat de BMW i3 een gelimiteerde uitvoering is en de klant met de aanschaf een bijdrage levert aan plasticvrije oceanen. De achterzijde van het certificaat is eveneens vervaardigd van gerecycled plastic. Met een fiscale waarde van 44.995 euro valt de BMW i3 For the Oceans Edition volledig in de 8% bijtellingscategorie voor zakelijke rijders. Tevens komt deze uitvoering in aanmerking voor 4.000 euro overheidssubsidie voor particulieren. De BMW i3 For the Oceans Edition is per direct te bestellen en uitsluitend leverbaar in Nederland. Het bericht Koop een BMW i3 ‘For the Oceans Edition’ en doneer aan goed doel verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 juni 2020

Volkswagen produceert laatste auto met verbrandingsmotor in Zwickau

Meerdere merken De productiefaciliteit in Zwickau concentreert zich in het vervolg uitsluitend op de bouw van volledig elektrische auto’s. Dat kunnen Volkswagens zijn, maar ook modellen van zustermerken Audi en SEAT. Kosten Zwickau is de eerste fabriek van Volkswagen die wordt ingericht voor de bouw van uitsluitend elektrische auto’s. De fabriek krijgt een maximum capaciteit van 330.000 auto’s per jaar. Uiteindelijk zullen er zes verschillende modellen in Zwickau van de band rollen. De transformatie van de fabriek kost 1,2 miljard euro. Aanpassingen In november 2019 is de serieproductie van de ID.3 1 st Edition in Zwickau van start gegaan en deze zomer volgt de ID.4. Inmiddels is de conversie van Hal 6 in de fabriek in volle gang. Naast de Volkswagen ID.4 zal ook een elektrische SUV van Audi in Zwickau worden gebouwd. Meer fabrieken Naast de vestiging in Zwickau heeft Volkswagen nog twee fabrieken in de Duitse deelstaat Saksen. In Chemnitz produceert het concern technische onderdelen. In de Glazen Fabriek in Dresden start eind dit jaar de productie van de nieuwe e-Golf, in 2021 gevolgd door de ID.3. In Zwickau worden ook de carrosserieën van de luxe-SUV’s van Lamborghini en Bentley geproduceerd. Sinds 1990 Sinds 1990 – toen de fabriek in handen van Volkswagen AG kwam – heeft Volkswagen in Zwickau 6.049.207 auto’s gebouwd, uiteenlopend van de Polo, Golf en Golf Variant tot de Passat Limousine en Passat Variant. Het bericht Volkswagen produceert laatste auto met verbrandingsmotor in Zwickau verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 juni 2020

Mazda MX-30 (2020) – Review – De eerste volledig elektrische Mazda!

Accupakket  We kunnen niet meer om de elektrische auto heen. Dat is wel duidelijk. Maar hoe ver moet een elektrische auto eigenlijk kunnen rijden op een enkele acculading? Europeanen rijden gemiddeld maar 48 kilometer per dag. Heb je dan een actieradius van 500 kilometer nodig? Mazda denkt van niet. Je sleept dan vooral ongebruikte zware en dure batterijen mee. In de MX-30 ligt dan ook een vrij klein accupakket. Maar de eerste volledig elektrische Mazda valt om meerdere redenen op. Drie om precies te zijn: actieradius, design en duurzaamheid. Actieradius Mazda MX-30 Volgens de Japanners is het zonde om rond te rijden met een zwaar en duur accupakket, die je nauwelijks volledig zult gebruiken. In de MX-30 ligt daarom een accupakket met een capaciteit van 35,5 kWh. In 2020 lijkt dat niet heel groot en dat zien we terug in de actieradius: 200 kilometer (WLTP). Voor de meeste mensen moet dat meer dan genoeg zijn volgens Mazda. Bovendien scheelt het de klant een hoop centen, want batterijen zijn prijzig. Ze hebben een goed punt, maar het zal voor veel mensen toch even slikken zijn. Design   De eerste volledig elektrische Mazda is een crossover SUV. Een slimme zet, want SUV’s zijn hot . De MX-30 is daarom lekker ruim opgezet en heeft stoere zwarte bumpers en dik aangezette beschermranden rondom de wielkasten. Een doorlopende grille, schuin aflopende daklijn en suicide doors geven de Mazda MX-30 een extra verfijnd design. Vooral de suicide doors – deuren die tegen de rijrichting in openen – stelen de show. Mazda noemt ze overigens Freestyle Doors , klinkt net iets vrolijker. De B-stijl is verwekt in de achterdeur, waardoor achterin instappen redelijk eenvoudig gaat. Duurzaamheid Mazda heeft werkelijk alles uit de kast getrokken om de ecologische impact gedurende het leven van de MX-30 zo klein mogelijk te houden. Zo zijn er in de Japanse EV veel duurzame materialen gebruikt. De stoelen en deurbekleding zijn bijvoorbeeld gemaakt van een stof waarin gerecyclede PET-flessen zijn verwerkt. Het leder komt niet van koeien maar is veganistisch. In het zwevende middenconsole zit zelfs een hele laag kurk. Lekker duurzaam, maar ziet er ook nog eens goed uit. Er zijn dus veel gerecyclede materialen gebruikt, maar de MX-30 is zelfs ook recyclebaar. Als de auto aan het einde van zijn leven is gekomen, is hij voor 95% recyclebaar. Het accupakket is ook duurzaam. Omdat het niet erg groot is, is er aanzienlijk minder energie en grondstoffen nodig om het te produceren. Ruimte De MX-30 heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de CX-30. Het getal 30 is dan ook een verwijzing naar deze SUV. Er passen vijf personen in de compacte crossover en er is redelijk wat beenruimte achterin. De zitting is wel iets aan de korte kant, maar daar valt goed mee te leven. Hoofdruimte is ook voldoende, maar je moet niet veel langer dan 1.80 meter zijn. Net zoals bij de CX-30, is er zo’n 310 bagageruimte achterin. De achterbank is in twee delen (60:40) neerklapbaar. Lichtvoetig Behalve dat er relatief weinig grondstoffen voor nodig zijn, biedt het bescheiden accupakket nog een voordeel: het is relatief licht. Een accupakket weegt al snel 1000 kilo, waardoor EV’s vaak slechter in bochten presteren dan auto’s met een traditionele brandstofmotor. Het accupakket in de MX-30 weegt echter “slechts” 310 kilo. De elektrische Mazda heeft daardoor verassend leuke rijeigenschappen. Een echt sportieve auto is het natuurlijk niet, maar dankzij een redelijk vlotte acceleratie – van 0 tot 100 km/u gaat binnen 10 seconden –  en direct stuurgedrag, zit je al snel met een glimlach achter het stuur. Conclusie De MX-30 is een slimme EV waar goed over nagedacht is. De auto is niet alleen duurzaam tijdens zijn leven op de weg, maar ook daarvoor en daarna. Dankzij fijne rijeigenschappen, bijzondere deuren en een interieur met een zwevende middenconsole valt hij extra op in het steeds verder uitbreidende EV-landschap. Toch zal een actieradius van 200 kilometer niet voor iedereen voldoende zijn. Mazda speelt daarom met het idee om er volgend jaar een range extender in te plaatsen, wellicht zelfs in de vorm van een wankelmotor. De MX-30 staat vanaf het najaar bij de dealer en heeft een vanafprijs van 33.990 euro. Hij komt dus in Nederland voor particulieren in aanmerking voor de subsidie van 4.000 euro. Opvallend: al 250 Nederlanders hebben er één besteld zonder hem ooit van dichtbij gezien te hebben. Bekijk onze uitgebreide Mazda MX-30 review:   Het bericht Mazda MX-30 (2020) – Review – De eerste volledig elektrische Mazda! verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 juni 2020

Nieuwe Opel Mokka ook 100% elektrisch

Opel Mokka-e De nieuwe Opel Mokka is gebaseerd op hetzelfde platform als de nieuwste generatie Opel Corsa die vorig jaar geintroduceerd is. De aandrijftechniek laat zich dus al raden. De elektrische Opel Mokka-e heeft precies dezelfde aandrijflijn als de Opel Corsa-e, bestaande uit een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor die gevoed wordt door een 50 kWh-batterij. De actieradius van de Mokka-e is vastgesteld op 322 km volgens de WLTP in de rijmodus Normal. In de Eco-modus wordt de bestuurder geholpen om het rijbereik zo veel mogelijk te optimaliseren. Elke uitvoering is geschikt voor snelladen (DC) met een snelheid tot 100 kW. In dat geval is de batterij in 30 minuten tot 80% opgeladen. Ook laden bij een openbare laadpaal of wallbox gaat lekker snel dankzij de standaard on-board lader van 11 kW (3-fasen). Afgezien van de elektrische aandrijving is de nieuwe Opel Mokka behoorlijk anders dan de Mokka die we sinds 2013 kennen. Hij is bijvoorbeeld 120 kg lichter en 12,5 cm korter. Door de iets langere wielbasis en de slimmere indeling biedt de nieuwe Mokka toch bijna net zo veel beenruimte en bagageruimte (350 liter). LEES OOK: Autotest – elektrische Opel Corsa-e (2020) ‘Het nieuwe Opel’ Verder markeert de Mokka een nieuw begin op het gebied van design. Deze crossover is als eerste model voorzien van het nieuwe familiegezicht Opel dat we straks ook bij andere Opel-modellen gaan zien. Hetzelfde geldt voor het strakke en opgeruimde dashboard met weinig knoppen en twee grote beeldschermen van maximaal 10 en 12 inch. Tot slot zet Opel hoog in op het gebied van technologie. De nieuwe Mokka wordt als enige in deze klasse leverbaar met adaptieve LED Matrix-koplampen. Afhankelijk van de uitvoering kun je ook rekenen op Advanced Cruise Control met stop & go-functie, waarmee de auto in fileverkeer automatisch het voorliggende voertuig volgt én in het midden van de rijbaan blijft, zonder hulp van bestuurder. De duurdere uitvoeringen zijn voorzien van zesvoudig verstelbare ergonomische stoelen met alcantara of volledig lederen bekleding, stoelverwarming en massagefunctie. Het meest uitgebreide multimediasysteem ‘Navi Pro’ is voorzien Live Navigation met real-time verkeersinformatie, een directe verbinding met pech- en noodhulpdiensten en specifieke functies die het leven van een EV-rijder eenvoudiger maken. De verkoop van de nieuwe Opel Mokka start na de zomer. De eerste exemplaren worden begin 2021 geleverd. LEES OOK: Eerste hulp bij Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) Het bericht Nieuwe Opel Mokka ook 100% elektrisch verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 juni 2020

Upgrades voor Jaguar I-PACE: sneller laden

Jaguar I-PACE upgrade Jaguar heeft de I-PACE verder aangescherpt. Hoewel er ogenschijnlijk geen hele grote veranderingen zijn doorgevoerd aan de elektrische SUV, is er toch veel belangrijk nieuws te melden. Zo is het interieur aangepakt, maar de I-PACE kan nu ook een stuk sneller laden dankzij de aanwezigheid van een 11 kW boordlader. 3-fase laden I-PACE Hierdoor kun je bij openbare laadpunten en laadpunt bij huis 3-fase laden. Daarvoor moet natuurlijk het laadpunt bij huis ook geschikt zijn voor 3-fase laden. Meer over laadpalen en laadsnelheid lees je HIER . De I-PACE kan nu dus een stuk sneller laden. Bij een 11 kW laadpunt is één uur laden goed voor 53 kilometer (WLTP). Met een 90 kWh accupakket haalt de I-PACE 470 kilometer (WLTP) op een volle acculading. Als je de batterij helemaal hebt leeggereden is hij bij een 11 kW laadpunt in 8,6 uur weer volledig opgeladen. Langs de snelweg ga ja natuurlijk snelladen. Bij een 50 kW snellader komt er iedere 15 minuten 63 kilometer bij. Een 100 kW snellader is datzelfde kwartiertje goed voor 127 extra kilometers. Vernieuwd interieur Ook het interieur met drie schermen is ook verbeterd. Het instrumentarium is volledig digitaal dankzij een 12,3-inch scherm. Op een centraal geplaatst 10-inch touchscreen draait nu het Pivi Pro-infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto-ondersteuning. Daaronder bedien je op een 5-inch touchscreen zaken zoals als climate control en stoelverwarming. Het Pivi Pro-infotainmentsysteem kan via Bluetooth verbinding maken met twee telefoons tegelijk en is 85% sneller dan het uitgaande systeem. Zo moet je volgens Jaguar weinig verschil merken in snelheid tussen het infotainmentsysteem en je eigen smartphone. Iets wat we kunnen beamen, want het systeem hebben we ook al kunnen testen in de nieuwe Land Rover Defender . Nieuwe carrosseriekleuren Toch is er ook aan de buitenkant nieuws te melden. Zo introduceert Jaguar drie nieuwe lakkleuren: Caldera Red, Portofino Blue en Eiger Grey. De grille is leverbaar in een grijze Atlas Grey-kleur. Optioneel is een Bright Pack verkrijgbaar. Dan krijgen ook de spiegelkappen een diffuser achter een grijskleurige afwerking, terwijl de raamomlijsting een chroomafwerking krijgt. De Jaguar I-PACE is per direct verkrijgbaar. Prijzen maakt Jaguar binnenkort bekend. Het bericht Upgrades voor Jaguar I-PACE: sneller laden verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 juni 2020

Nieuwe Citroën C4 is (weer) excentriek en (ook) elektrisch

De vorige Citroën C4 (2010-2018) is voor Citroën-begrippen een vrij ingetogen auto die niet opvalt tussen al die miljoenen auto’s op de Europese wegen. Maar dat is bij de nieuwe C4 precies het tegenovergestelde. Deze auto is in geen enkel opzicht te vergelijken met zijn voorganger en valt direct op met zijn onderscheidende en excentrieke vormgeving. Geheel in lijn met de huidige trend is de nieuwe Citroën C4 geen traditionele vijfdeurs hatchback, maar een crossover die hoog op z’n wielen staat. En dat in combinatie met een schuin aflopende daklijn en een vaste achterspoiler. Het is een eigenaardige mix, maar wel op een manier die goed past bij het merk Citroën. LEES OOK: Eerste hulp bij subsidie elektrische personenauto’s voor particulieren Elektrisch Citroën ë-C4 Alle technische informatie over de nieuwe Citroën C4 volgt later. We kunnen wel alvast melden dat het model wordt aangeboden met drie soorten aandrijving: benzine, diesel én elektrisch. Deze C4 maakt namelijk gebruik van hetzelfde platform als de Peugeot 2008 en DS 3 Crossback uit hetzelfde concern, die eveneens worden aangeboden met drie soorten aandrijving. Naar verwachting krijgt de 100% elektrisch aangedreven Citroën ë-C4 een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor, een 50 kWh-batterij en een actieradius rond de 320 km. De batterij is geschikt voor snelladen met een snelheid tot 100 kW. In dat geval is de batterij in 30 minuten tot 80% opgeladen. Verder moet de nieuwe Citroën C4 toonaangevend worden op het gebied comfort. Als onderdeel van het ‘Citroën Advanced Comfort Programma’ is het model voorzien van Progressive Hydraulic Cushions voor een typisch Frans veercomfort en Advanced Comfort-stoelen om in weg te zakken. De verkoop van de nieuwe Citroën C4 en elektrische ë-C4 start in de tweede helft van dit jaar. Het bericht Nieuwe Citroën C4 is (weer) excentriek en (ook) elektrisch verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 juni 2020