Nieuws

Zo verdien je geld met een elektrische auto

Overspannen Het klinkt haast te mooi om waar te zijn, geld verdienen met een auto terwijl hij stil staat. Toch is het inmiddels mogelijk. En dat heeft allemaal te maken met de vraag en het aanbod van stroom. Het elektriciteitsnet in Nederland heeft het namelijk maar moeilijk met al die veranderingen: Nederlanders gaan massaal elektrisch rijden, windmolens schieten als paddenstoelen uit de grond en steeds meer boeren hebben geen koeien maar zonnepanelen in de wei staan. Balanceren Een elektrische auto kan juist zorgen voor rust op het elektriciteitsnet, door hem in te zetten als energiebuffer. De pieken en dalen in zon- en windenergie kunnen door de batterijen van elektrische auto’s worden opgevangen. In de praktijk betekent dit dat een elektrische auto gaat laden als er een overschot aan groene stroom is. Energieleveranciers willen dan graag hun stroom aan je kwijt. Zo graag zelfs, dat ze je er soms voor betalen. Je krijgt dan geld om je auto op te laden. Andersom kan het ook. Als er veel vraag naar stroom is, kun je je stroom verkopen door het terug te leveren aan het net. Dit doe je natuurlijk op het moment dat je je auto toch niet gaat gebruiken. Slimme laadpalen Hiervoor moet je wel gebruikmaken van een slimme laadpaal. Dit zijn laadpalen die een variabel vermogen kunnen leveren en ook stroom kunnen terugleveren. Deze palen wil je het liefst bij elkaar hebben staan, zodat de netaansluitingen efficiënter gebruikt kunnen worden en de stroom beter verdeeld wordt over de laadpunten. Met deze slimme laadpalen bepaal je zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of teruglevert aan het net. Op 45 plekken in Nederland wordt de komende periode pleinen met slimme laadpalen in gebruik genomen. Het eerste plein is inmiddels voltooid en geopend door Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) in Culemborg. Terugleveren Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden. De bekendste elektrische auto die dit kan is de Nissan Leaf. De Leaf wordt in Japan zelfs ingeschakeld om hele supermarkten van stroom te voorzien wanneer er een aardbeving of andere ramp zich heeft voltrokken. Er gaan ook geruchten dat de Tesla Model 3 stiekem al voorzien is van deze bidirectionele-techniek. Het bericht Zo verdien je geld met een elektrische auto verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 juni 2020

Volkswagen: “Levering ID.3 start in september 2020”

September 2020 Voor de snelle beslissers die hun auto al in september krijgen, plaatst Volkswagen wel een kanttekening. Nog niet alle functies zijn beschikbaar, waaronder ‘enkele digitale diensten’ aldus Volkswagen. Het gaat om deze functies Via een software-update worden die functies – het gaat hier om de App Connect-functie en de ‘afstandsweergave’ in de head-up display – begin 2021 wel toegankelijk. Voor exemplaren die Volkswagen eind 2020 aflevert zijn deze functies wel direct toegankelijk. Drie accuvarianten De Volkswagen ID.3 komt er in drie accuvarianten. De basis-accu (45 kWh) brengt je 330 kilometer ver, deze batterij is te laden met maximaal 7,2 kW wisselstroom en maximaal 50 kW gelijkstroom (100 kW gelijkstroomladen optioneel). De middelste accuversie De middelste accuvariant van 58 kWh die je ook in de ID.3 1ST vindt, heeft een actieradius van 420 kilometer. De accu kan met maximaal 11 kW (wisselstroom) of 100 kW (gelijkstroom) worden opgeladen. De grootste accu Met de grootste batterij (77 kWh) rijd je 550 kilometer op een volle accu. Deze is te laden met maximaal 11 kW (wisselstroom) en 125 kW (gelijkstroom). Verwachte prijs De vanafprijs van de ID.3 is 30.000 euro (let op: deze prijsindicatie is gebaseerd op de Duitse prijsstelling). De vanafprijs van de ID.3 1ST is naar verwachting 38.000 euro. De exacte prijzen worden bekend gemaakt rond het moment van bestellen. Zo groot als een Golf, maar dan ruimer De ID.3 is ongeveer net zo groot als een Golf, maar biedt de binnenruimte van een veel grotere auto. Doordat er minder ruimte nodig is voor de motor en aandrijving, blijft er van binnen meer ruimte over. De bagageruimte heeft een inhoud van 385 liter. Afmetingen De ID.3 is 4,26 meter lang, 1,81 meter breed en 1,55 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt liefst 2,77 meter. De draaicirkel is met 10,2 meter klein te noemen. Voor het vervoer van bijvoorbeeld fietsen is de ID.3 leverbaar met een speciale trekhaak (laadvermogen 75 kg). Volkswagen: “ID.3 komt gewoon deze zomer op de markt” Het bericht Volkswagen: “Levering ID.3 start in september 2020” verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 juni 2020

Enorme (tijdelijke) prijsdaling voor MG ZS EV

Tijdelijke prijsdaling De nieuwe prijs voor de MG ZS EV Comfort van 22.985 euro is bereikt door 4.000 euro MG Premie en 4.000 euro overheidssusidie. De genoemde MG Premie wordt betaald door Van Mossel MG en is alleen geldig van 4 juni tot en met 30 juni met 30 juni als uiterste registratiedatum. Deze actie is alleen van toepassing op particuliere transacties. Overheidssubsidie De overheidssubsidie moet zelf worden aangevraagd door de koper via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hoe dat precies werkt, leggen we uit in dit artikel . Actieradius De MG ZS EV heeft een actieradius van 262 kilometer volgende WLTP-testcyclus. De accu is 44,5 kWh groot en voedt een 142,8 pk sterke elektromotor met 353 Nm aan koppel. De MG ZS EV heeft standaard 5 jaar óf 150.000 garantie op de auto en 8 jaar óf 150.000 kilometer garantie op de aandrijflijn, inclusief de batterij. Hier meer informatie over de uitrusting . SAIC Motor Achter MG zit het kapitaalkrachtige SAIC Motor uit Shanghai. Dit bedrijf is sinds 2007 de eigenaar van MG. In Nederland heeft MG dealerbedrijf Van Mossel uitgekozen als exclusieve dealer. De MG ZS EV kan daardoor naar 60 Van Mossel-locaties voor onderhoud. Technische specificaties MG ZS EV Lengte: 4.314 mm Breedte: 1.809 mm Hoogte: 1.644 mm Wielbasis: 2.585 mm Gewicht rijklaar: 1.518 kilogram Accu: 44,5 kWh Oplaadtijd AC (wisselstroom): 7.5 uur Oplaadtijd DC 0 tot 80 procent (gelijkstroom): 40 minuten Elektromotor: PMS motor Maximum vermogen: 105 kW (142,8 pk) Maximum koppel: 353 Nm Topsnelheid: 140 km/u Actieradius NEDC: 335 km Actieradius WLTP: 263 km Actieradius bij 60 km/u: 428 km Energieverbruik: 13,8 kWh/100 km in NEDC Acceleratie 0-50 km/u: 3,1 seconden Acceleratie 0-100 km/u: 8,2 seconden Bagageruimte: 448 liter Het bericht Enorme (tijdelijke) prijsdaling voor MG ZS EV verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 juni 2020

Kia e-Soul Cargo: een bestelversie van de e-Soul

1 m³ laadruimte In de bestelversie van de e-Soul – met 452 kilometer range (WLTP) – maakt de achterbank plaats voor een laadruimte van ongeveer 1 m³. De metalen, gecoate laadvloer heeft 6 sjor-ogen om lading vast te leggen. Een luik onder de laadvloer biedt toegang tot de ruimte voor de laadkabel. Tussen de laadruimte en de voorstoelen is een scheidingsrek geplaatst. Cargo-conversiekit Met de speciale cargo-conversiekit kan elke e-Soul worden omgebouwd naar een bestelwagen. En door diezelfde slimme constructie kan de e-Soul Cargo ook weer worden teruggebouwd naar een 5-zits personenversie. Ook wanneer de e-Soul is omgebouwd als besteller, blijft hij op geel kenteken geregistreerd, volledig BPM-vrij. De kosten De e-Soul Cargo is vanaf vandaag te bestellen bij de Nederlandse Kia-dealers. Als ExecutiveLine is hij er vanaf 39.077 euro, exclusief BPM & BTW. De Cargo-conversiekit is er ook voor voorraadmodellen of een gebruikte e-Soul. De losse adviesprijs van de kit bedraagt 2.680 euro, exclusief BTW. De prijzen van de maatwerkoplossingen zijn afhankelijk van de specifieke klantwensen. 2025 Tegen het einde van 2025 wil Kia 11 nieuwe elektrische voertuigen hebben geïntroduceerd. In 2021 wordt het eerste model op basis van een geheel nieuw EV-platform gelanceerd. Kia werkt daarnaast onder meer aan roadmaps voor toekomstige mobiliteitsconcepten, met bijvoorbeeld autonoom rijdende Purpose Built Vehicles voor zowel personen- als goederenvervoer. Het bericht Kia e-Soul Cargo: een bestelversie van de e-Soul verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 juni 2020

Uitgelegd: mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid en meer

Mild-hybride (48 volt) Steeds meer auto’s zijn mild-hybride. In dit geval is de standaard startmotor en dynamo vervangen door een geïntegreerde starter/generator. Deze starter/generator regelt de terugwinning van de energie die normaliter verloren gaat bij remmen en vertragen en slaat die energie op in een compact 48-volt lithium-ion batterij. De starter/generator kan de verbrandingsmotor ondersteunen tijdens accelereren. Ook levert de starter/generator de stroom voor de elektrische systemen in de auto. De techniek is in het leven geroepen om de CO2-uitstoot van een auto te verminderen en het brandstofverbruik iets te verlagen. Hybride Een hybride maakt gebruik van een tweedelige aandrijflijn. Dat betekent dat de auto voorzien is van zowel een benzine- of dieselmotor als een elektromotor. Een hybride heeft een kleine accu die wordt opgeladen tijdens het rijden, bijvoorbeeld door een dynamo. Tijdens het uitrollen wint de auto energie terug. Die gewonnen energie wordt gebruikt om de verbrandingsmotor tijdelijk te ondersteunen of om elektrische systemen in de auto van stroom te voorzien. Een hybride komt vooral in binnensteden goed tot zijn recht door het vele afremmen. Plug-in hybrid (PHEV) PHEV staat voor Plug-in Hybrid Electric Vehicle . In de volksmond praten we eerder over een plug-in hybride of stekkerhybride. In principe is de aandrijflijn van een plug-in hybride gelijk aan die van een hybride, alleen heeft een PHEV een veel grotere accu om langere afstanden elektrisch te kunnen rijden. Een PHEV moet altijd worden opgeladen met een stekker om het maximale verbruiksvoordeel te realiseren. Voordeel van een PHEV is dat het voertuig lokaal emissievrij in binnensteden kan rijden. Batterij-elektrisch In een batterij-elektrische auto is de verbrandingsmotor verdwenen. De auto rijdt volledig elektrisch en heeft één of meerdere elektromotoren. De energie voor de elektromotor is afkomstig uit het accupakket, op te laden via oplaadpalen of een normaal stopcontact. Waterstof-elektrisch FCEV staat voor Fuel Cell Electric Vehicle. Of in normaal Nederlands: een waterstof-elektrische auto . In dit geval is er ook sprake van een elektrische auto, alleen haalt de elektromotor zijn stroom niet uit een fors accupakket, maar wordt de stroom onderweg opgewekt in een brandstofcel. In die brandstofcel (fuel cell) wordt waterstof omgezet in elektriciteit via een elektrochemisch proces met gebruik van zuurstof uit de buitenlucht. Die energie wordt gebruikt om de elektromotor tot leven te wekken om de de wielen aan te drijven. In een waterstofauto zit ook een compacte accu. Deze accu is voor het voor regeneratief remmen. Range Extender Sommige auto’s hebben een range-extender . Dit is gewoon een verbrandingsmotor, waardoor een auto met range extender niet volledig elektrisch is. De wielen van auto’s met een range-extender worden direct aangedreven door de elektromotor en dus niet door de verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor drijft primair een generator aan die stroom levert aan de elektromotor. De generator kan op zijn beurt de accu’s weer bijladen. Het bericht Uitgelegd: mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid en meer verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 juni 2020

Eerste hulp bij Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)

Subsidieregeling voor particulieren Dankzij een nieuwe, landelijke subsidieregeling voor particulieren is het nu extra voordelig om een volledig elektrische auto te rijden. Deze subsidie is vanaf 1 juli 2020 aan te vragen via de website van de  Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dat betekent niet dat de aankoop tot 1 juli 2020 hoeft te worden uitgesteld. Ook als de koop- of leaseovereenkomst in de periode van 4 tot en met 30 juni gesloten is, kan de subsidie met terugwerkende kracht worden aangevraagd. https://youtu.be/OAraHpFFpxY Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) Bij het RVO moet je even zoeken op Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze subsidie is alleen voor particulieren (natuurlijk persoon die privé een auto koopt of leaset). Je komt eenmalig in aanmerking voor subsidie als wordt voldaan aan de voorwaarden. De subsidieregeling loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2025, tenzij het budget eerder op is. In totaal is er 252 miljoen euro aangevraagd voor deze subsidie (152 miljoen euro voor nieuwe elektrische auto’s en 100 miljoen euro voor gebruikte elektrische auto’s). Budget voor 2020 Het beschikbare budget voor nieuwe elektrische auto’s bedraagt 10 miljoen euro in 2020. Voor gebruikte of nieuwe, reeds geregistreerde modellen is voor dit jaar 7,2 miljoen euro subsidie gereserveerd. De jaarbudgetten voor 2021 en later volgen. Binnen zestig dagen De subsidie is bedoeld voor particuliere autokopers en dient binnen zestig dagen na de tenaamstelling te worden aangevraagd. De toekenning van de subsidie vindt plaats op basis van binnenkomst van de aanvragen. Dus wie het eerst komt, die het eerst maalt. Voorwaarden De elektrische auto dient overigens wel aan bepaalde voorwaarden te voldoen. De subsidie is alleen van toepassing op: een 100% elektrische personenauto met een actieradius van minimaal 120 kilometer een catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) die niet lager is dan 12.000 en niet hoger dan 45.000 euro een auto die als elektrische personenauto is geproduceerd en niet later is omgebouwd tot elektrische auto Autolijst SEPP 2020 De RVO houdt een uitgebreide lijst bij met modellen die aanmerking komen voor SEPP. Op de zogeheten ‘Autolijst SEPP 2020’ staan alle merken, modellen (handelsbenamingen) en typen elektrische personenauto’s, waarvan bij RVO bekend is dat ze in aanmerking komen voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren. Waarom is er deze subsidie? RVO: “Het kabinet wil rijden met volledig elektrische kleine en compacte middenklasse personenauto’s aantrekkelijker maken. Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen broeikasgassen uit. Ze zijn daarnaast energiezuinig, goed voor het klimaat en dragen bij aan schone lucht. Particulieren in Nederland die een nieuwe of gebruikte elektrische auto kopen of leasen komen daarom vanaf 4 juni 2020 in aanmerking voor een subsidie. Met de subsidie wordt het prijsverschil tussen een elektrische auto en een auto op fossiele brandstof (benzine en diesel) kleiner. Ook de gebruikskosten zijn lager. In combinatie met vrijstelling van wegenbelasting tot 2025 wordt een elektrische auto ook in de (kleinere en compacte) middenklasse segmenten aantrekkelijk.” Vraag en antwoord Op deze pagina geeft RVO antwoord op veelgestelde vragen. Subsidie aanvragen, hoe dan? Je hebt de koopovereenkomst getekend op of na 4 juni 2020. Je doet de subsidieaanvraag binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de koopovereenkomst. Deze gegevens heb je nodig bij de subsidieaanvraag: Naam, adres, e-mailadres en het burgerservicenummer DigiD De catalogusprijs van de personenauto op de datum van ondertekening van de koopovereenkomst. Merk, model (handelsbenaming) en type van de personenauto die op de koopovereenkomst staat. Datum ondertekening koopovereenkomst. Houd voor de zekerheid je digitale overeenkomst bij de hand. IBAN bankrekeningnummer Heeft je nieuwe auto nog geen kenteken op je naam? Of is de auto nog niet geleverd? Dan vraag je subsidie aan in 2 stappen: Na ondertekening van de koopovereenkomst dien je binnen 60 dagen je subsidieaanvraag in. Je vraagt uitbetaling van de subsidie aan, nadat de auto in het RDW kentekenregister op je naam staat. Dit kan tot uiterlijk 18 maanden na de subsidieverlening. Het aanvragen van de subsidie loopt via de website van het RVO. Houd de pagina van RVO in de gaten en let op de button ‘Direct regelen’. Als die verschijnt doorloop je een stappenplan. Inloggen met DigiD is noodzakelijk. Je kunt je aanvraag tussentijds opslaan. Het bericht Eerste hulp bij Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 juni 2020

Krachtenbundeling! We gaan intensiever samenwerken met LaadpasTop10 en EV Database

www.evrijders.nl direct aanbiedingen en prijzen van laadpasuitgevers vergelijken en ook naar EV Database voor informatie over nieuwe en gebruikte elektrische auto’s. Samen willen de organisaties elektrisch rijden bevorderen. Laadpastop10 heeft als doel elke EV-rijder de beste laadpassen aan te bieden. Sleutelwoorden hierbij zijn: Onafhankelijk, Transparant en Volledig.  Door facturen aan EV-rijders te vragen en die met elkaar te vergelijken werd een model ontwikkeld waarmee laadpassen objectief kunnen worden beoordeeld. Hieruit ontstond een prijs-matrix en een lijst van voor de gebruiker meest aantrekkelijke laadpassen. EV Database heeft als doel om in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk gebruikers in een passende EV te krijgen. Door elektrische voertuigen eenvoudig en objectief vergelijkbaar te maken, wordt de gebruiker bij deze keuze geholpen. In de EV Database worden de gegevens van alle voertuigen centraal opgeslagen. EV Database gebruikt veel data uit praktijkervaringen. Op deze manier wordt een zo realistisch mogelijk beeld geschetst van actieradius, verbruik en andere relevante data. Er wordt gewerkt aan een gemeenschappelijke database waarin ev-rijders zelf informatie kunnen opzoeken via rubrieken en een eenvoudig zoeksysteem.  Ook willen de organisaties een overzicht van levertijden van nieuwe auto’s zichtbaar maken. Met deze kennisdeling worden ook de EV-cursussen van de VER, zowel live als digitaal, verder doorontwikkeld. De organisaties delen elkaars content zodat deze informatie breed verspreid kan worden onder elektrische rijders. De organisaties vormen zo samen een stevig kennis- en adviesplatform voor de elektrische rijders. Het elektrisch rijden is in opmars en die ontwikkeling is niet te stuiten. De behoefte aan informatie onder ev-rijders is groot. De mobiliteitsbranche heeft moeite om alle vragen van klanten goed te beantwoorden en maakt zelf ook gebruik van het informatie- en adviesplatform van de drie organisaties. Bovendien is er sterke behoefte onder ev-rijders aan onafhankelijke informatie en advies over autokeuze, laadmogelijkheden, laadpassen en -prijzen en rijden in het buitenland. Een bundeling van expertise maakt het gemakkelijker voor ev-rijders om hun weg te vinden in alle innovaties die het elektrische rijden met zich meebrengt. Veel nieuwe gebruikers zijn enthousiast over het elektrisch rijden en keren niet meer terug naar de auto met verbrandingsmotor. EV-rijders willen graag bijgestaan worden door een onafhankelijk platform om alle vragen die opkomen bij het elektrische rijden beantwoord te krijgen.

05 juni 2020

WALKAROUND: Elektrische BMW i4 en BMW iX3 – AutoRAI TV

BMW Concept iX3 en de BMW Concept i4 Dat de BMW Concept iX3 en de BMW Concept i4 in Nederland zijn, is heel bijzonder. Het is zelfs een wereldprimeur. De geplande onthulling van deze bijzondere modellen op de Autosalon van Genève in maart kon niet door gaan door uitbraak van het coronavirus. Beide BMW-modellen komen nu uit München speciaal naar Nederland. Elektrische BMW i4 en BMW iX3 – WALKAROUND – AutoRAI TV Exclusieve foto’s Feiten BMW iX3 De iX3 is de eerste volledig elektrische SUV van BMW. De BMW iX3 krijgt een actieradius van meer dan 440 kilometer (WLTP). Lithium-ion accupakket van 80 kWh waarvan 74 kWh bruikbaar is De elektromotor van de BMW iX3 heeft een maximumvermogen van 286 pk met een maximumkoppel van 400 Nm. De elektromotor in de BMW iX3 drijft de achterwielen aan. BMW kijkt net als bijvoorbeeld Mazda naar het complete CO2-plaatje en bestempelt een batterij-elektrische auto ook absoluut niet als CO2-vrij. De werkelijke ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen wordt soms in twijfel getrokken, vooral in markten waar het percentage groene energie in het publieke energienetwerk nog laag is. BMW kijkt naar de CO2-impact gemeten over de gehele levenscyclus van het voertuig, dus vanaf de winning van de grondstoffen via de toeleveranciers, de productie, de fase van het gebruik tot aan de recycling. De iX3 komt eind 2020 op de markt. De levering in Nederland start naar verwachting begin 2021. Power of Choice: de klant bepaalt welke aandrijflijn gewenst is: benzine, diesel, plug-in hybride of batterij-elektrisch. BMW neemt waterstoftechnologie in 2022 in productie. De productie van de BMW iX3 is in handen van de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, gelegen in China. Feiten BMW Concept i4 Deze volledig elektrische BMW Concept i4 gaat in 2021 in productie. Dat is sneller dan je denkt en dat is ook precies de reden waarom deze BMW Concept i4 al heel productierijp oogt. Zie de BMW i4 als de elektrische variant van de nieuwe BMW 4 Serie Gran Coupé die BMW later voorstelt. De serieproductie van de nieuwe BMW i4 start in 2021 in München. Ongeveer 90 procent van de bestaande productieapparatuur in de carrosseriewerkplaats kan volgens BMW voor het productieproces worden gebruikt of aangepast om de BMW i4 te produceren. De resterende 10 procent – in het bijzonder de machines die worden gebruikt voor het bouwen van de structuur van de achterzijde – zal nieuw worden gebouwd. BMW Group investeert ongeveer zo’n 200 miljoen euro in de fabriek in München om de productie van de BMW i4 te realiseren. De auto krijgt een actieradius tot 600 kilometer (WLTP), mogelijk gemaakt door een 80 kWh lithium-ion accupakket van ongeveer 550 kilogram. De elektromotor produceert maximaal 530 pk. Dat is genoeg vermogen voor een 0-100-tijd van zo’n vier seconden en een topsnelheid van meer dan 200 km/u. Haast BMW M4-prestaties. Nieuwe grille, ook toegepast op de 4 Serie Coupé . De productieversie van de BMW i4 krijgt net als de Concept i4 een forse nierengrille. Bij het studiemodel is ie in zwart uitgevoerd en natuurlijk gesloten, omdat een elektromotor minder koeling nodig heeft. De grille is uitgerust met verschillende sensoren. Let ook op het nieuwe logo van BMW. Bij de Concept i4 is dat logo transparante uitgevoerd. De BMW Concept i4 heeft verder nog drie verschillende Experience Modes van het BMW Curved Display. Deze modi maken het voor gebruikers mogelijk om de verschillende facetten van de elektrische aandrijving te ontdekken. Deze modi bieden een blik vooruit op de vormgeving van de volgende generatie bedieningssysteem voor BMW modellen vanaf 2021. Er is keuze uit ‘Core’, ‘Sport’ en ‘Efficient’, elk met een eigen weergavestijl. Het bericht WALKAROUND: Elektrische BMW i4 en BMW iX3 – AutoRAI TV verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juni 2020

Peugeot e-Traveller komt als Shuttle of Combi

Peugeot e-Traveller Shuttle De Shuttle is voor professionals en specialisten in personenvervoer (taxi, hotel, luchthavens etc.). Er is keuze uit de uitvoeringen Business (5 tot 9 zitplaatsen) en Business VIP (6 tot 7 zitplaatsen). Deze versie heeft ook elektrische handsfree te bedienen schuifdeuren links en rechts. Dankzij de getinte (70% ondoorzichtigheid) en extra getinte (90% ondoorzichtigheid) ruiten is de privacy van de inzittenden gegarandeerd. De Business VIP-uitvoering biedt een zogenoemde lounge-opstelling met vier afzonderlijke, naar elkaar gerichte stoelen of vijf stoelen in de rijrichting. Peugeot e-Traveller Combi Deze versie is gericht op zakelijk en privé gebruik en leverbaar in de uitvoeringen Active en Allure, met 5 tot 9 zitplaatsen. De Combi komt dankzij zijn verschillende interieuropstellingen – de zitplaatsen zijn verschuif- en uitneembaar – tegemoet aan de uiteenlopende behoeften van zowel families als sport- en outdoorliefhebbers. Net als in de Shuttle is de bagageruimte ook makkelijk toegankelijk via de apart te openen achterruit. Drie lengtematen De nieuwe Peugeot e-Traveller is leverbaar in drie lengtematen: Compact (4,60 m) Standard (4,95 m) Long (5,30 m) Bagageruimte De e-Traveller kan tot negen personen vervoeren met 1.500 liter bagageruimte, tot vijf personen met 3.000 liter bagageruimte en zelfs tot 4.900 liter bagageruimte als de tweede en derde zitrij zijn verwijderd. Er zijn diverse open en afsluitbare opbergcompartimenten, verdeeld over het gehele passagierscompartiment en met een inhoud van in totaal 74 liter. Vermogen elektromotor De nieuwe e-Traveller biedt drie rijmodi, te selecteren met de keuzeschakelaar. De elektromotor heeft een specifiek vermogen in elke rijmodus. In Eco is dat 60 kW en 180 Nm, in Normal is dat 80 kW en 210 Nm en in Power is dat 100 kW en 260 Nm. De prestaties in Power-modus) zijn als volgt: Topsnelheid 130 km/u 0 naar 100 km/u: 13,1 seconden 1.000-metersprint met staande start: 35,8 seconden Acceleratie van 80 naar 120 km/u: 12,1 seconden One pedal driving Er zijn twee modi voor het afremmen, die in bijpassende mate de batterij bijladen. Moderate voelt net zo aan als afremmen-op-de-motor met een reguliere verbrandingsmotor. In Augmented (inschakelbaar via de ‘B’ van ‘Brake’ op de transmissiehendel) is het remeffect sterker als de bestuurder het gaspedaal loslaat. Driefasenlader standaard Er is keuze uit twee accupakketten, te weten 50 kWh (18 modules) en 75 kWh (27 modules). De versies Compact, Standard en Long zijn leverbaar met 50 kWh-batterij en hebben een actieradius tot 230 kilometer (WLTP). De versies Standard en Long zijn ook leverbaar met 75 kWh-batterij, voor een range tot 330 kilometer (WLTP). Een 11 kW driefasenlader is standaard. Oplaadtijden: Standaard stopcontact (8A): volledig opladen in 27 uur (50 kWh batterij) of 41 uur (75 kWh batterij) 11 kW wallbox: volledig opladen in 5 uur en 15 minuten (50 kWh batterij) of 7 uur en 45 minuten (75 kWh batterij). Openbare laadpaal: tot 100 kW snelladen mogelijk, tot 80 procent op te laden in 30 (50 kWh batterij) of 45 minuten (75 kWh batterij) Start levering De nieuwe Peugeot e-Traveller is vanaf begin 2021 leverbaar in Nederland. De productie vindt plaats in Frankrijk, nabij Valenciennes. Het bericht Peugeot e-Traveller komt als Shuttle of Combi verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juni 2020

Aankoopsubsidie elektrische auto voor particulieren van kracht!

Wat houdt alles in? De regeling voor particulieren is alleen van toepassing bij aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto met minimaal 120 kilometer range (WLTP), gekocht bij een autobedrijf. In totaal is er 252 miljoen euro aangevraagd voor deze subsidie (152 miljoen euro voor nieuwe elektrische auto’s en 100 miljoen euro voor gebruikte elektrische auto’s). De hoogte van de subsidie is maximaal 4.000 euro voor nieuwe elektrische auto’s met een fiscale waarde die niet lager is dan 12.000 euro en niet hoger is dan 45.000 euro. De hoogte van de subsidie zal tot en met 2025 worden afgebouwd tot 2.550 euro. Voor een gebruikte elektrische auto geldt dat de hoogte van de subsidie 2.000 euro is, waarbij de fiscale nieuwwaarde niet lager is dan 12.000 euro en niet hoger is dan 45.000 euro. Subsidieregeling voor particulieren voor aankoop elektrische auto De klant is zelf verantwoordelijk voor de aanvraag en juistheid van de subsidieaanvraag, zowel bij koop als bij private lease. Bovendien moeten aanvragen lopen via het RvO binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de koopovereenkomst of het leasecontract. De betaling Bij koop van een nieuwe elektrische auto wordt de subsidie ter waarde van 4.000 euro in één keer uitgekeerd aan de klant. Bij koop van een gebruikte elektrische auto wordt de subsidie ter waarde van 2.000 euro in één keer uitgekeerd aan de klant. Bij private lease wordt de subsidie in gelijke maandelijkse bedragen uitgekeerd aan de klant. Denk na over verkoop Indien de klant zijn nieuwe elektrische auto verkoopt binnen vier jaar, dan zal de teveel ontvangen subsidie terugbetaald moeten worden, tenzij men weer een elektrische auto aanschaft die aan de voorwaarde voldoet. Indien de klant zijn gebruikte elektrische auto verkoopt binnen drie jaar, dan zal ook deze klant de teveel ontvangen subsidie moeten terugbetalen, tenzij men weer een elektrische auto aanschaft die aan de voorwaarde voldoet. Indien het private leasecontract binnen 48 maanden beëindigd wordt stopt de maandelijkse uitkering. Ook belangrijk De datum van registratie en de datum van ondertekening van het koopcontract of de private leaseovereenkomst zijn bepalend voor de toekenning van de subsidie. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is blij dat particulieren eindelijk gebruik kunnen maken van een aanschafsubsidie voor een zero emissie auto. Actieradius Van Eijck is wel minder te spreken over het feit dat de regeling alleen geldt voor auto’s met een actieradius van meer dan 120 kilometer. Bovendien vallen waterstof-elektrische auto’s buiten de regeling doordat de subsidie is beperkt tot auto’s met een aanschafwaarde van maximaal 45.000 euro. RAI Vereniging blijft daarom aandringen op verbreding van de regeling zodat de keuze voor de consument toeneemt en alle technieken een kans krijgen. Die grens heeft geen juridische grondslag en is arbitrair besloten. Hierdoor worden bepaalde merken en modellen feitelijk onverkoopbaar gemaakt en verdwijnen mogelijk van de Nederlandse markt. Daar is niet alleen de fabrikant, maar bovenal de consument de dupe van”, zegt Van Eijck. Van groot belang Van Eijck: “Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten is particulier, maar vooralsnog is zo’n 80 procent van alle emissieloze auto’s zakelijk geregistreerd. Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het daarom essentieel dat net als de zakelijke automobilist ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden. “De aankoopsubsidie is van groot belang nu de autobranche zwaar lijdt onder de coronacrisis.” Waterstof Volgens Van Eijck is waterstof een onmisbare schakel in de energietransitie voor alle soorten voertuigen, waaronder personenauto’s. “Maar op moment dat wij deze kansrijke techniek niet stimuleren, komt de ontwikkeling in Nederland onvoldoende opgang. Dit raakt niet alleen onze klimaatdoelen, maar maakt Nederland ook minder aantrekkelijk voor investeringen uit binnen- en buitenland”, stelt hij. Volgens van Eijck moet de 45.000-eurogrens voor waterstof-elektrische auto’s daarom worden losgelaten en net als in de zakelijke markt gestimuleerd worden. OVERZICHT: Zo duur zijn elektrische auto’s inclusief 4.000 euro subsidie Het bericht Aankoopsubsidie elektrische auto voor particulieren van kracht! verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juni 2020