Nieuws

Deze politieauto haalt wel 45 km/u!

Grieks eiland Chalki Citroën neemt deel aan een project op het Griekse Chalki voor emissievrije mobiliteit. Het eiland is een Europees laboratorium voor de transitie naar groene energie waaraan diverse partijen bijdragen. Het zijn bedrijven die elk hun eigen expertise inbrengen op verschillende werkterreinen. Citroën levert in samenwerking met de lokale importeur Syngelidis Group diverse elektrische voertuigen voor verschillende instanties, waaronder de lokale politie. Zes elektrische modellen Citroën stelt via een kostenloze leaseovereenkomst zes volledig elektrisch aangedreven modellen voor de eilandautoriteiten beschikbaar. Zo krijgt de politie de beschikking over twee Citroën’s Ami en de kustwacht over twee ë-C4’s. Een ë-Spacetourer gaat naar de gemeente en een ë-Jumpy wordt geleverd aan de Energy Community op Chalki. Na afloop van de overeenkomst wil Citroën de voertuigen doneren aan de gemeente Chalki. Iedereen elektrisch Citroën beoogt alle eilandbewoners en bedrijven toegang te bieden tot emissievrije, elektrische auto’s voor betaalbare prijzen. Het gaat daarbij om een brede range van groene en slimme voertuigen, variërend van lichte vierwielige quad’s tot aan personenauto’s en bedrijfswagens. De eilandbewoners staan op deze manier een beter leefklimaat te wachten dankzij minder geluid, een betere luchtkwaliteit, een schoner milieu en lagere energiekosten. Het bericht Deze politieauto haalt wel 45 km/u! verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 november 2021

Dit is de volledig elektrische Renault Kangoo

Elektrische Renault Kangoo is verkoopsucces De elektrische Renault Kangoo heeft sinds de introductie eind 2011 de harten veroverd van meer dan 70.000 professionals. Ofwel: één op de vijf elektrische bedrijfswagens op de Europese wegen is een elektrische Renault Kangoo. De geheel nieuwe Kangoo E-Tech electric moet dat succes voortzetten. Actieradius De nieuwe Renault Kangoo E-Tech electric biedt een actieradius tot 300 km (WLTP) dankzij de nieuw ontwikkelde lithium-ion batterij met een bruikbare capaciteit van 45 kWh. Voor de aandrijving van de Kangoo E-Tech electric zorgt een 90 kW sterke elektromotor met 245 Nm aan koppel. Batterij opladen De batterij van de Renault Kangoo E-Tech electric kan op drie manieren worden opgeladen. Een 11 kW 3-fasen Caméléon-lader is standaard en geschikt voor (huishoudelijke) laadpunten met wisselstroom (AC). Bij een 11 kW AC-laadpunt duurt het circa 3 uur en 50 minuten om de batterij van 15 tot 100% op te laden. Een 22 kW Caméléon-lader is optioneel leverbaar, waarmee de batterij bij een 22 kW AC-laadpunt twee keer zo snel kan worden opgeladen. Ook snelladen Ook optioneel is de mogelijkheid om te snelladen met gelijkstroom (DC) met een maximumvermogen van 80 kW. In dat geval kan in slechts 30 minuten tot wel 170 kilometer (WLTP*) aan rijbereik worden bijgeladen. In combinatie met de optionele laders is de batterij tevens voorzien van vloeistofkoeling. Regeneratief remmen Als aanvulling op een zogeheten ARB-systeem (Adaptive Regenerative Brake System) zijn er nog drie niveaus van regeneratief remmen: – Zeilen (display toont B1): beperkte regeneratieve modus, geschikt voor rijden op de snelweg of autowegen. – Drive (display toont B2): standaard regeneratieve modus voor veelzijdig gebruik met een ICE-motorgevoel zodra het motorpedaal wordt losgelaten. – Brake (display toont B3): maximaal regeneratief remvermogen, ideaal tijdens druk verkeer of op bergwegen. Warmtepomp De Renault Kangoo E-Tech electric is standaard uitgerust met een warmtepomp. In combinatie met de 22 kW-lader wordt warmte uit de lucht rond het voertuig gehaald om het passagierscompartiment te verwarmen, zonder tussenkomst van een elektrische weerstand die energie verbruikt. De warmtepomp presteert optimaal bij een omgevingstemperatuur tussen -15°C en +15°C, een veelvoorkomend bereik voor de koude seizoenen in de meeste Europese landen. Comfortabele en energiebesparende voorzieningen als verwarmbare voorstoelen, een verwarmbaar stuurwiel en een verwarmbare voorruit zijn optioneel verkrijgbaar. Net zo praktisch Het laadvolume en laadvermogen van de Kangoo E-Tech electric zijn gelijk aan die van de Kangoo met een verbrandingsmotor. De 100% elektrische bestelwagen biedt dus een laadvolume tot 3,9 m3 (4,9 m3 in de toekomstige verlengde versie), een laadvermogen van 600 kg (800 kg in verlengde versie) en tot 1.500 kg geremd trekvermogen. Uitrusting Kangoo E-Tech electric De elektrische Kangoo is net als de versies met verbrandingsmotor uitgerust met ‘Open Sesame by Renault’ voor de breedste zijopening op de markt met een lengte van 1,45 meter. Ook ‘Easy Inside Rack’ is aanwezig: een hoog gemonteerd rek in de laadruimte voor het gemakkelijk vervoeren van lange voorwerpen. Verder kunnen kopers rekenen op het multimediasysteem Renault Easy Link met 8-inch touchscreen, handsfree sleutelkaart, automatische parkeerrem, bijna 60 liter opbergruimte in de cabine inclusief de ‘Renault Easy Life’-lade en drie voorstoelen met centraal neerklapbare rugleuning die de cabine omtoveren in een mobiel kantoor. Tot de uitrusting behoren ook diverse ADAS-rijhulpsystemen, inclusief Adaptive Cruise Control met Stop & Go en de Motorway and Trafic Companion. Er is ook een app! De Renault smartphone-app en het Renault EASY LINK multimediasysteem maken een selectie van specifieke online diensten mogelijk, zoals het programmeren en inplannen van een laadsessie, het op afstand inzien van de batterijlading, het vooraf verwarmen of koelen van het interieur, zoeken naar laadstations in de buurt van de ingestelde reisroute of het berekenen van welke bestemmingen nog toegankelijk zijn met de resterende batterijlading. Het bericht Dit is de volledig elektrische Renault Kangoo verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 november 2021

“Elektrische BMW X1, 5 Serie en 7 Serie binnen twee jaar”

Elektrificatie BMW Group – waar BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad onderdeel van zijn – maakt zich klaar voor elektrificatie van het modellengamma. Nu al levert BMW de i3, iX3, iX en i4. In de toekomst komen daar nog diverse andere modellen bij, waaronder dus een elektrische versie van de X1, 5 Serie en 7 Serie. Deze drie modellen worden nog voor het eind van 2023 voorgesteld. 2030 MINI en Rolls-Royce zullen vanaf het begin van de jaren 2030 uitsluitend volledig elektrisch zijn. BMW doet het wat rustiger aan, maar ook bij BMW is elektrificatie in opmars. Laadinfrastructuur loopt achter Zipse: “e-mobiliteit heeft zijn intrede gedaan in ons dagelijks leven. De laadinfrastructuur houdt het echter niet bij. Hier in Duitsland en in heel Europa moet het snel en merkbaar worden uitgebreid. Daar pleit ik als ACEA-voorzitter ook voor. De groei van elektrische auto’s overtreft nu al de groei van het huidige laadvermogen in Duitsland met een factor vijf.” Ook meer focus op waterstof Zipse vervolgt: “Veel EU-landen hebben nog helemaal geen laadnetwerk. Zonder een coherent kader kan geen enkele technologie worden geïmplementeerd of algemeen aanvaard worden. Dit geldt zowel voor e-mobiliteit als voor waterstof. Daarom moeten de volgende stappen naar een scherpere CO2-reductie in Europa na 2030 alleen worden besloten op basis van de laadinfrastructuur die dan daadwerkelijk is gebouwd. Een review in 2028 kan dan de juiste specificaties voor de rest van de reis bepalen.” Het bericht “Elektrische BMW X1, 5 Serie en 7 Serie binnen twee jaar” verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 november 2021

WALKAROUND: de nieuwe Volkswagen ID.5 (2022)

Sportiever design voor Volkswagen ID.5 Zie de Volkswagen ID.5 als een meer sexy alternatief voor de ID.4. Volkswagen positioneert het model qua prijs ook boven de ID.4. Die hogere prijs valt goed te praten door de rijkere uitrusting. Zo heeft de Volkswagen ID.5 standaard en LED-balk die beide koplampen met elkaar verbindt, een sportievere voorbumper, in kleur gespoten sideskirts, zilveren dakomlijsting, een zwart dak, een andere achterbumper en een achterspoiler die mooi in het design is geïntegreerd. Kortom: aardig wat verschillen ten opzichte van de ID.4.   12-inch infotainmentsysteem standaard In het interieur is er ook meer standaard, denk aan een 12-inch infotainmentsysteem en een 5,3-inch digitaal instrumentencluster. Ook sfeerverlichting met 30 kleuren hoort thuis in de ID.5. Optioneel levert Volkswagen een head-up display met augmented reality. De afwerking van het interieur is in de Volkswagen ID.4 naar een hoger plan getild. Zo is de toplaag van het dashboard van een zachter materiaal gemaakt voor meer luxegevoel. Maar het basisdesign van het interieur is in de ID.5 gewoon helemaal gelijk aan dat van de ID.4. WALKAROUND Volkswagen ID.5 (2022) – Leuker dan ID.4? – AutoRAI TV Afmetingen Volkswagen ID.5 Door naar de afmetingen. De Volkswagen ID.5 is 4.599 mm lang, 1.613 mm hoog en 1.852 mm breed. Kies je de sportievere GTX-uitvoering – GTX is het performancelabel van de ID-familie van Volkswagen – dan praat je over een lengte van 4.582 mm en een hoogte van 1.619 mm. De wielbasis en bodemvrijheid is voor alle ID.4’s gelijk: respectievelijk 2.766 mm en 170 mm. Saillant detail is dat de ID.5 op het oog minder praktisch oogt ten opzichte van de ID.4, maar dat de ID.5 toch een grotere bagageruimte heeft. Dat komt omdat de schouderlijn bij de ID.5 wat hoger is waardoor je 6 liter bagageruimte wint. De ID.5 heeft 549 liter versus 543 liter voor de ID.4. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat in de ID.5 maximaal 1.561 liter opbergruimte. 12 mm minder hoofdruimte Een concessie moet je wel doen in de ID.5: je levert door het coupédak in aan hoofdruimte. Het gaat om 12 mm. Is dat merkbaar? Als volwassen persoon van 1,85 meter kun je nog altijd goed achterin de ID.5 zitten. Wel moet je iets meer bukken tijdens het instappen, maar echt merkbaar is dat alles niet. Er valt uitstekend mee te leven dus, helemaal als je achterin louter kinderen plaatst. Standaard met 77 kWh-batterij Volkswagen levert de ID.4 ook met een 52 kWh-batterijpakket. In de ID.5 is dat niet mogelijk, want Volkswagen levert hem altijd met een 77 kWh-batterij. Hoeveel actieradius heb je dan? De versies Pro en Pro Performance komen 520 kilometer ver op een volle lading stroom (WLTP) en bij de GTX-uitvoering is dat 480 tot 490 kilometer (WLTP). Volkswagen ID.5 Pro, Pro Performance en GTX Pro, Pro Performance en GTX, hoe zit dat precies? De Pro en Pro Performance hebben achterwielaandrijving. De Volkswagen ID.5 Pro beschikt over een 174 pk en 310 Nm sterke elektromotor, goed voor een 0-100-tijd van 10,4 seconden. Kies je de Pro Performance, dan krijg je 204 pk en 310 Nm en een 0-100-sprint van 8,4 seconden. De Volkswagen ID.5 GTX heeft twee elektromotoren, eentje op de vooras (109 pk/162 Nm) en eentje op de achteras (204 pk/310 Nm). Dat maakt samen 299 pk. Sprinten van 0 naar 100 km/u kan in 6,3 seconden. De ID.5 GTX haalt een topsnelheid van 180 km/u, bij de Pro en Pro Performance is dat 160 km/u. De GTX heeft een geremd trekvermogen van 1.400 kilogram, versus 1.200 kilogram voor de modellen met enkel achterwielaandrijving. Snelladen tot 135 kW Standaard kan de Volkswagen ID.5 overweg met 135 kW aan laadkracht, daar waar de ID.4 maximaal opgeladen kan worden met 125 kW. Althans, voorlopig. Want is er een software-over-the-air-update in de maak waardoor ook de Volkswagen ID.4 met 135 kW kan opladen. Normaal laden kan met de ID.5 tot 11 kW. Met 135 kW is 30 minuten laden goed voor 390 kilometer extra rijbereik voor de Pro en Pro Performance, bij de ID.5 GTX is dat 320 kilometer. Een primeur voor de ID.5: bidirectionaal laden is mogelijk, zodat de auto ook kan dienen als powerbank om je apparatuur in huis van energie te voorzien. Via software-over-the-air updates wordt de ID.5 in de toekomst alleen maar slimmer en beter. SSP volgt MEB op Net als de ID.3 en ID.4 staat ook de nieuwe Volkswagen ID.5 op het modulaire MEB-platform dat Volkswagen speciaal voor elektrisch aangedreven voertuigen heeft ontwikkeld. In de toekomst introduceert Volkswagen Groep het zogeheten Scalable Systems Platform, genaamd SSP. Dit gaat de technische complexiteit aanzienlijk verminderen. SSP is de opvolger van de huidige platformen MQB, MSB, MLB (voor verbrandingsmotoren), plus MEB en PPE (voor vol-elektrische modellen). Dit betekent dat de Volkswagen Groep dus van drie ICE-platformen naar twee BEV-platformen en uiteindelijk één uniforme architectuur gaat voor het gehele productportfolio. Volkswagen Project Trinity De Groep is voornemens de productie op het SSP-platform in 2026 te starten. Naar verwachting wordt de Volkswagen Project Trinity – een lage, sportieve sedan die vanaf 2026 in Wolfsburg wordt gebouwd – het eerste model op het SSP-platform. De SSP-auto’s worden volledig elektrisch, volledig digitaal en zeer schaalbaar. Op dit moment is de bouw van meer dan 40 miljoen voertuigen op SSP gepland. Net als het MEB vandaag de dag stelt Volkswagen het SSP beschikbaar aan andere autofabrikanten. Maar dat is voor nu allemaal nog toekomstmuziek. Allereerst verschijnen er nog diverse elektrische modellen op het MEB-platform. Hieronder even een kort overzicht van de planning: 2022: productieversie ID.Buzz: een elektrische re-make van de iconische microbus 2022: productieversie ID Aero (waarschijnlijk): een sportieve elektrische sedan 2023: productieversie ID Space Vizzion: een elektrische stationwagon 2023: introductie van ID.3 GTX, performanceversie van ID.3 met naar schatting 245 pk, in lijn met Golf GTI 2024/2025: productieversie ID Life, compacte stadsauto met een vanafprijs die ligt tussen de 20.000 en 25.000 euro ID.3 Cabriolet Volkswagen heeft ook een ID.Buggy laten zien, maar ziet af van een productieversie. Wel overweegt Volkswagen serieus een ID.3 Cabriolet in productie te nemen. De feedback die Volkswagen ontvangen heeft, was bijzonder positief. En dan ook nog het volgende: rond 2025 heeft Volkswagen in elk relevant segment een elektrisch model. De laatste auto met conventionele verbrandingsmotor rolt tussen 2033 en 2035 van de band.        Het bericht WALKAROUND: de nieuwe Volkswagen ID.5 (2022) verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 november 2021

Beginnende bestuurders onzekerder achter het stuur

Coronapandemie Als je ten tijde van of vlak voor de coronapandemie jouw rijbewijs gehaald hebt, heb je hier mogelijk nog niet veel gebruik van gemaakt. Niet gek, want tijdens de pandemie was er meestal geen noodzaak om de weg op te gaan. Inmiddels wordt het weer een stuk drukker op de weg en stappen beginnende bestuurders op het moment onzekerder achter het stuur. Dit blijkt uit het onderzoek dat Interpolis en Motivaction recent hielden onder ruim 2.000 Nederlanders. Jongeren zijn minder handig geworden Voor de coronapandemie waren veel beginnende bestuurders redelijk handig in het verkeer. Dit kwam vooral doordat zij veelvuldig de weg op gingen na het behalen van hun rijbewijs. Tijdens de coronapandemie gebeurde dit aanzienlijk minder. Gevolg hiervan is dat jongeren minder handig zijn geworden in het verkeer. Dit blijkt ook uit het onderzoek van Interpolis en Motivaction. Zo vindt 10% van de jongeren zich inmiddels minder handig in het verkeer dan voor de coronapandemie. Het is overigens niet zo dat alleen jongeren vinden dat zij minder handig zijn geworden op de weg. Van de overige weggebruikers geeft namelijk ook 26% aan zichzelf minder handig te vinden. Meer stress en een opgejaagd gevoel Doordat beginnende bestuurders zich minder handig vinden, gaan zij met een onzekerder gevoel achter het stuur zitten. Toch zijn er ook andere factoren die bijdragen aan de onzekerheid onder deze groep bestuurders. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat jongeren zich meer gestrest voelen in het verkeer dan voor de coronapandemie. 35% ervaart namelijk stress op het moment dat zij plaatsnemen achter het stuur van een auto. Daarbij komt dat 42% van de beginnende bestuurders ook een opgejaagd gevoel ervaart bij deelname aan het verkeer. Beginnende bestuurders rijden met een hogere snelheid Beginnende bestuurders mogen zich dan onzekerder voelen, maar toch zijn ze harder gaan rijden. Het onderzoek laat zien dat 33% van de jongeren inmiddels harder rijdt dan voor de pandemie. “We weten dat de jongste bestuurders 10 keer meer kans hebben op een ongeluk dan andere weggebruikers. Dat zij sneller zijn gaan rijden is zorgelijk”, zegt Chantal Vergouw, directievoorzitter bij Interpolis. “Enige mate van zelfoverschatting zien we nogal eens terug bij deze bestuurders. Het is dan ook belangrijk dat jongeren op hun snelheid en op andere weggebruikers letten, zeker als de verkeersintensiteit de komende maanden toeneemt.” Groter kans op ongelukken door afleiding Tijdens het rijden kijken veel beginnende bestuurders zo nu en dan op hun smartphone. Dit geldt overigens ook voor de andere weggebruikers. Niet gek dat bij 68% van de ongelukken afleiding tegenwoordig een rol speelt. Je hebt immers maar één paar ogen en hiermee kun je niet gelijktijdig op de weg en op jouw smartphone letten. Daarom wordt mono rijden gestimuleerd . Dit kan met behulp van een speciale app. Deze app moet ervoor zorgen dat automobilisten niet de neiging hebben om continu hun telefoon te pakken. Gebruik je zelf inmiddels een app om afleidingen te voorkomen als je rijdt? Dan betekent dit niet dat een aanrijding geheel uitgesloten is. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Zorg er daarom voor dat je ook goed verzekerd bent. Rijd je in een auto die maximaal 6 jaar oud is? Kies dan voor een all risk verzekering. Voor auto’s van 6 tot 10 jaar volstaat WA + Beperkt Casco, terwijl je voor auto’s ouder dan 10 jaar het beste alleen een WA-verzekering af kunt sluiten. Het bericht Beginnende bestuurders onzekerder achter het stuur verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 oktober 2021

Toyota bZ4X: dit is de productieversie

Verschillende aandrijfvormen Toyota is op weg naar ‘zero emission’ en richt zich hierbij op verschillende aandrijfvormen: hybride-elektrisch, plug-in hybride-elektrisch, batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Al deze technologieën samen helpen om het doel van CO2-uitstoot af te bouwen en CO2-neutraliteit te bereiken. Toyota komt op termijn met een reeks bZ-modellen. Deze bZ4X trapt af. bZ4X is ruimer dan Toyota RAV4 De Toyota bZ4X is 85 mm lager dan de Toyota RAV4, terwijl de wielbasis 160 mm langer is en de motorkap 50 mm lager. Ook zijn de overhangen voor en achter korter dan bij de RAV4. Tegelijkertijd biedt de bZ4X meer interieurruimte. Ook de bagageruimte is royaal: met de achterbank in de normale positie bedraagt de inhoud 452 liter. De batterij ligt natuurlijk in de bodemsectie, waardoor er een laag zwaartepunt ontstaat. Slimme aerodynamica Het ontwerp bevat aerodynamische elementen die bijdragen aan de grote actieradius van de bZ4X. Denk aan de volledig afgedekte bodem, tweedelige dakspoiler, kleine spoilerrand onder de achterruit, diffuser aan de achterzijde en een onder een bepaalde hoek geplaatste achterruit. Ook zorgen de openingen op de uiterste hoeken van de voorbumper voor minder turbulentie van de luchtstroom langs de voorwielen. De smalle, onderste grille is voorzien van een klep om zowel koellucht naar de batterij te leiden als de luchtweerstand te verlagen. Twee aandrijfvarianten Toyota levert de bZ4X met keuze uit twee aandrijfvarianten. De voorwielaangedreven versie heeft een elektromotor met 150 kW vermogen en 265 Nm koppel, waarmee een acceleratie van 0-100 km/u in 8,4 seconden mogelijk is. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. Er is ook een vierwielaangedreven versie met 160 kW en 336 Nm koppel. De topsnelheid is gelijk aan die van de voorwielaangedreven versie, terwijl de acceleratie van 0-100 km/u slechts 7,7 seconden vergt. XMode De vierwielaangedreven versie van de Toyota bZ4X is voorzien van twee 80 kW sterke elektromotoren, waarbij een op de vooras en een op de achteras gemonteerd is. XMode met diverse rijmodi is te selecteren voor rijden in moeilijke omstandigheden, met instellingen voor sneeuw/modder, diepe sneeuw en modder (snelheden tot 20 km/u) en Grip Control voor zwaarder terrein (onder 10 km/u). One-pedal-driving De aandrijflijn biedt de mogelijkheid van one-pedal-driving. Hierbij zorgt de extra sterke energieregeneratie bij ‘gas los’ voor een zodanig sterke vertraging, dat de bestuurder met enkel het stroompedaal kan accelereren én remmen. 71,4 kWh-batterij De lithium-ion-batterij biedt een capaciteit van 71,4 kWh, goed voor een actieradius van meer dan 450 kilometer (WLTP). In lijn met de ontwikkelingstargets verwacht Toyota een marginale afname van de prestaties van de batterij – ongeveer 10% – in tien jaar tijd of na 240.000 gereden kilometers (wat het eerste is bereikt). De genoemde cijfers zijn afhankelijk van de uitvoering van de Toyota bZ4X en nog onder voorbehoud van homologatie. Bij een 150 kW snellader (CCS2) is opladen tot 80% van de capaciteit mogelijk in ongeveer 30 minuten. Batterij is watergekoeld Meervoudige bewaking van spanning, stroom en temperatuur, op celniveau, houdt de batterij gezond. Als een abnormale warmteontwikkeling wordt gedetecteerd, worden automatisch controles geactiveerd. Er zijn tegenmaatregelen genomen om materiaaldegradatie tegen te gaan en het fabricageproces is beveiligd om te voorkomen dat vreemde stoffen in de batterij terechtkomen. Een primeur voor Toyota is dat de batterij watergekoeld is. Interieur Toyota bZ4X Het thema in het interieur is ‘lagom’ – Zweeds voor ‘precies goed’. Dat komt tot uiting in het comfort, de ruimte en de huislijke sfeer. Die sfeer wordt versterkt door de toepassing van zachte, geweven bekledingsstoffen, satijn afwerkingsdetails en de optie van een panoramisch dak. Het instrumentenpaneel is slank van vorm en laag geplaatst. Het 7-inch TFT instrumenten- en informatiedisplay bevindt zich direct in het blikveld van de bestuurder en kan het display met minimale oogbewegingen zien, wat het principe ‘handen aan het stuur, ogen op de weg’ ondersteunt. ‘One Motion Grip’ De bZ4X wordt verder als eerste productiemodel van Toyota leverbaar met het nieuwe steer-by-wire-systeem ‘One Motion Grip’. Hierbij werkt de besturing zonder mechanische verbinding tussen het stuur en de voorwielen. De wielen worden elektronisch bestuurd op basis van de input van het stuurwiel. Dankzij dit ruimtebesparende systeem biedt de auto meer beenruimte, een betere zitpositie en een gemakkelijkere in- en uitstap. Bijzonder stuurwiel Het traditionele stuurwiel is vervangen door de zogenoemde One Motion Grip-control, die het besturen van de bZ4X gemakkelijker maakt en ‘overpakken’ overbodig maakt. ‘Full-lock’ kan worden bereikt met slechts een draai van 150 graden. Zonnepanelen in het dak De actieradius van de Toyota bZ4X kan worden vergroot met de optionele zonnepanelen in het dak (solar roof) van de auto. Die 100% duurzaam gegenereerde zonne-energie wordt dan direct in de batterij opgeslagen. Bovendien zijn de zonnepalen altijd actief, met of zonder ingeschakeld contact. Toyota heeft berekend dat het systeem in een heel jaar voldoende energie kan opwekken om 1.800 kilometer te rijden. 3de generatie Toyota Safety Sense Toyota voorziet de bZ4X van de 3de generatie van Toyota Safety Sense. Dit pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen omvat nieuwe en verbeterde functies – zoals een groter detectiebereik – die bescherming bieden tegen nog uiteenlopender risico’s op veel voorkomende ongevallen. Verder is ook een nieuw multimediasysteem met software-updates ‘over-the-air’ (OTA) beschikbaar. Het bericht Toyota bZ4X: dit is de productieversie verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 oktober 2021

Toyota Mirai legt recordafstand af op één tank waterstof: 1.360 kilometer

Waterstofauto De Toyota Mirai heeft een vermelding in het Guinness Book of Records te pakken. In het zuiden van Californië legde de waterstof aangedreven sedan een de recordafstand af op een enkele tank waterstof: 1.360 kilometer. Dat is ruim twee keer de officiële WLTP-actieradius van 650 kilometer van de Mirai. Zuinige rijders Tijdens de recordpoging zaten Wayne Gerdes en Bob Winger achter het stuur. Met de huidige benzineprijzen wil je deze twee heren als chauffeur hebben, ze zijn namelijk expert op het gebied van zuinig rijden. In het verleden hebben ze meerdere zuinigheidsrecords gevestigd door heel slim en rustig te rijden. Tijdens de rit verbruikte de Mirai 5,6 kg aan waterstof. Waterstof tank je namelijk niet per liter maar per kilo en de Mirai is voorzien van drie waterstoftanks, met dus een totale capaciteit van 5,6 kg. Route Het duo vertrok met de Toyota Mirai vanaf het Toyota Research Center in Gardena via Santa Barbara naar San Diego, in het uiterste zuidwesten van Californië. Die route werd de volgende dag via een andere weg in omgekeerde richting gereden. CO2-uitstoot Gerders en Winger legde de eerste dag een afstand van 761 kilometer af en 599 kilometer op de tweede dag. Daarbij werd de spits niet vermeden en de buitentemperatuur varieerde tussen de 18 en 28 graden Celsius. In vergelijking met een gemiddelde benzineauto is tijdens de recordrit 301,2 kg aan CO2-uitstoot bespaard. Verbetering Het vorige afstandsrecord voor waterstofauto’s werd eerder dit jaar gezet, ook in een Toyota Mirai. Toen vond de emissievrije rit plaats op de openbare wegen ten zuiden van Parijs en haalde de auto met één tankbeurt een afstand van 1.003 kilometer.     Het bericht Toyota Mirai legt recordafstand af op één tank waterstof: 1.360 kilometer verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 oktober 2021

Autotest – Citroën e-Berlingo Van vs. Peugeot e-Partner Van (2021)

Snelle elektrificatie De elektrificatie gaat bij lichte bedrijfswagens sneller dan bij personenauto’s. Dat heeft meerdere oorzaken. Zo rijden deze bedrijfswagens relatief weinig kilometers per rit en vaak in bebouwd gebied. Kortom, een volledig elektrische aandrijving is veel eerder een realistisch alternatief voor een verbrandingsmotor dan bij gewone personenauto’s. Daar komt bij dat sommige steden van plan zijn om in 2025 een zero-emissiezone voor bedrijfswagens in te voeren. Wie daar is gevestigd of zijn werkzaamheden uitvoert, zal de komende jaren simpelweg wel moeten overstappen op een elektrisch aangedreven busje. Dat speelt in Nederland, maar ook wel daarbuiten. Stellantis, het moederbedrijf van Citroën en Peugeot, verwacht bijvoorbeeld dat in 2025 al 30% van alle door hun verkochte lichte bedrijfswagen een elektrische aandrijflijn heeft. Voor 2030 is dat percentage al gestegen tot liefst 70%. Dat is overigens inclusief waterstof-elektrische modellen . Elektrisch net zo praktisch De elektrische aandrijflijn is op zo’n manier in de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner verwerkt, dat de specificaties voor laadvolume en -vermogen en de mogelijkheden op gebied van conversies voor de elektrische varianten volledig gelijk zijn aan die van de brandstofversies. Het maximale trekgewicht is met 750 kg wel wat beperkt, maar het laadvermogen bedraagt nog steeds een stevige 800 kg. Afhankelijk van de carrosserievariant en -configuratie meet het laadvolume drie tot zelfs ruim vier vierkante meter. Overigens wordt niet iedere variant officieel in Nederland geleverd. Zo voldoet de uitvoering met dubbele cabine niet aan de eisen voor het grijs kenteken, waardoor die variant voor Nederland niet interessant is. Dat geldt overigens net zo goed voor de brandstofversie daarvan. Actieradius en opladen De volledig elektrische actieradius bedraagt 275 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Ruimschoots genoeg dus. Uit eigen onderzoek van Stellantis blijkt namelijk dat 80% van de huidige bedrijfswagenklanten niet meer dan 200 kilometer per dag rijdt. Zeker in Nederland, waar de busjes geen lange snelwegafstanden zullen afleggen, moet je ook in de praktijk dicht bij de theoretische actieradius kunnen komen. Bovendien is voor de WLTP-cijfers al rekening gehouden met rijden met lading. De gereden route, de rijstijl van de bestuurder en de omgevingstemperatuur zullen dus een grotere invloed op de actieradius hebben dan zware lading. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 50 kWh en wordt geleverd met 8 jaar of 160.000 kilometer garantie. De garantie houdt in dat de accu binnen die periode minstens 70% van zijn capaciteit behoudt. Ook fijn. De auto’s zijn afhankelijk van de uitvoering voorzien van een 7 kW (eenfase) of 11 kW (driefase) boordlader. Met die laatste behoort ook snelladen tot de mogelijkheden. Dan is de batterij in ongeveer een half uur weer voor 80% opgeladen. Aan een openbare laadpaal duurt volledig opladen vijf uur (of 7,5 uur met de 7 kW-lader). Aandrijflijn en prestaties De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en een direct beschikbaar koppel van 260 Nm. De topsnelheid is begrensd op 135 km/h. Overigens is het volle vermogen alleen beschikbaar in de Power-rijmodus. In rijmodus Normal beschik je over 80 kW (109 pk) en in Eco-modus is het vermogen beperkt tot 60 kW (82 pk). Parallel daaraan neemt ook het koppel af, alles om de batterijlading te sparen op de momenten dat het volle vermogen niet noodzakelijk is. De rijmodi zijn dus gericht op maximale energiebesparing (Eco), maximale prestaties (Power) en een ideale balans daartussen (Normal). In Eco-modus wordt ook de werking van bijvoorbeeld de airconditioning of verwarming wat teruggeschroefd voor verdere energiebesparing. Normal gebruik je voor veruit de meeste ritten, Eco is voor als je energie wilt of moet besparen en Power is voor als je bijvoorbeeld met zware lading rijdt. Nieuw infotainment voor Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner De elektrische versies van de Berlingo en Partner hebben nog wat in petto: een nieuw infotainmentsysteem met (dus) ook nieuwe functies. De meeste nieuwtjes hebben direct verband met de elektrische aandrijving. Zo is er bijvoorbeeld een functie om een laadsessie in te plannen of het interieur voorafgaand aan de rit alvast lekker op temperatuur te brengen terwijl de auto oplaadt. De bediening van deze functies kan ook via de My Citroën- en My Peugeot-app. In die apps vind je ook onderhoudsinformatie en informatie over bijvoorbeeld oplaadmogelijkheden onderweg. Los van de ‘elektrische zaken’ is ook het (optionele) volledig digitale instrumentenpaneel een nieuwe toevoeging. Rijden De Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner hebben een gelijke aandrijflijn, maar toch zijn er wat verschillen. Bij de Citroën e-Berlingo is de onderstelafstemming bijvoorbeeld sterker gericht op comfort. De e-Partner biedt de kenmerkende Peugeot i-Cockpit en bijbehorende, wat strakkere onderstelafstemming. Het verschil is niet super groot, maar wel merkbaar. Op grote oneffenheden, zoals de Franse wegen die weleens hebben, willen de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner zonder lading nog wel eens een beetje ‘stuiteren’. Vooral bij kleine oneffenheden is te merken dat de Citroën die net even beter wegwerkt. We hebben met lege busjes gereden, maar ook met een lading van 200 kg achterin. Dan is te merken dat ze net even strakker op de weg liggen. De prestaties nemen met lading uiteraard wel iets af. Ook hier: het verschil is niet heel groot, maar wel merkbaar. Dan biedt de Power-modus uitkomst. De rijmodi Er zit merkbaar verschil tussen de verschillende rijmodi. In Eco-modus doet de auto het zeer rustig aan. Zo rustig, dat dit inderdaad een rijmodus is die je eigenlijk alleen gebruikt in de stad of als je écht energie moet besparen. De rijmodus Normal biedt zoals bedoeld de beste balans tussen prestaties en verbruik en in Power is de auto merkbaar een stuk krachtiger. Zonder lading zou je de acceleratie zelfs vlot kunnen noemen. Met lading biedt de Power-modus uitkomst bij het invoegen op de snelweg, dan wordt het gewicht van de lading als het ware gecompenseerd. B-modus Zoals tegenwoordig iedere andere elektrisch aangedreven auto hebben ook de Citroën e-Berlingo en de Peugeot e-Partner een B-modus. Schakel je die in, dan remt de auto extra sterk op de elektromotor. Daarmee win je niet alleen energie terug die anders tijdens het remmen verloren gaat, ook spaar je er de remmen mee. De B-modus is bij de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner wel wat minder sterk dan gemiddeld. Je kunt zonder daadwerkelijk de rem aan te raken afremmen voor bijvoorbeeld een naderende bocht (‘one pedal driving’), maar voor sterker afremmen zal je toch nog het rempedaal moeten gebruiken. Bijvoorbeeld voor het afremmen voor een rotonde of rode stoplichten. Voor een volledige ‘one pedal’ rijervaring zou de B-modus dus nog wel wat krachtiger mogen zijn. Dat neemt niet weg dat de B-modus prettig rijdt en we hem al snel bij iedere rit inschakelen. Uitrusting en prijzen Zoals gezegd komen de verschillende uitvoeringen en uitrustingen in principe volledig overeen met de brandstofversies van de busjes. Enkele (al dan niet optionele) highlights zijn Surround Rear Vision (beeld achteruitrijcamera weergegeven in de binnenspiegel), een head-up display, stabiliteitscontrole voor het rijden met een aanhanger en een indicator die waarschuwt wanneer het maximale laadvermogen wordt overschreden. De Peugeot voegt daar nog de i-Cockpit aan toe. Prijzen zijn nog niet bekend, maar Stellantis heeft als doelstelling “om de elektrische versie niet duurder aan te bieden dan de brandstofversie”. In Nederland wordt de e-versie daarmee op geel kenteken waarschijnlijk zelfs wat goedkoper dan de brandstofversie, in verband met de bpm. Conclusie Citroën en Peugeot hebben met de Berlingo en Partner al ( jarenlang ) een sterk aanbod in huis. Deze nieuwe elektrische varianten zullen verder aan dat succes gaan bijdragen. Zelfs voor wie het niet noodzakelijk is om over te stappen op een elektrische bedrijfswagen, zijn ze echt het overwegen waard. De kans is groot dat ze op de lange termijn goedkoper zijn dan de brandstofversies en bovendien rijden ze dankzij de vloeiende aandrijving en de directe vermogensafgifte ook nog eens fijner. Liever een ander logo op stuur en grille? De Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner zijn ook leverbaar als Opel Combo-e Cargo en Toyota Proace City Electric . Het bericht Autotest – Citroën e-Berlingo Van vs. Peugeot e-Partner Van (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 oktober 2021