Voordelen elektrisch rijden Er zijn steeds meer automerken die aankondigen dat ze rond het einde van dit decennium (2030) definitief stoppen met diesel- en benzineauto’s. Die merken zullen dan alleen nog elektrische auto’s verkopen. In het volgende decennium zijn er ook landen waar nieuwe benzine- en dieselauto’s niet eens meer verkocht mogen worden. In de aanloop naar die grote verandering worden automobilisten met behulp van subsidies en andere financiële voordelen aangemoedigd om nu al over te stappen naar een elektrische auto. Dat traditionele brandstofauto’s worden uitgefaseerd, heeft te maken met het feit dat elektrische auto’s allerlei voordelen bieden. – Geen uitstoot tijdens het rijden Het belangrijkste voordeel van een elektrische auto is dat die geen brandstof verbruikt. Er komen dus ook geen uitlaatgassen vrij tijdens het rijden. Een elektrische auto heeft niet eens een uitlaat. Elektrische auto’s moeten op grote schaal bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot en het verbeteren van de luchtkwaliteit, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. Lees hier alles over de milieuvoordelen van een elektrische auto . – Stroom is goedkoper dan brandstof Met een elektrische auto betaal je lagere kilometerkosten, omdat stroom een stuk goedkoper is dan benzine en diesel. Laten we een idee geven met onderstaand rekenvoorbeeld. Bij een doorsnee benzineauto met een praktijkverbruik van 6,5 liter/100 km en een gangbare benzineprijs van € 2,10 per liter, kom je uit op € 0,136 per kilometer . Bij een doorsnee elektrische auto met een praktijkverbruik van 20 kWh/100 km en een gangbaar laadtarief van € 0,40 per kWh, kom je uit op € 0,08 per kilometer . – Lagere onderhoudskosten Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig. Dat komt vooral omdat de aandrijftechniek van een elektrische auto veel simpeler is, met aanzienlijk minder onderdelen die bewegen en slijten. Een elektrische auto heeft nauwelijks vloeistoffen om onderdelen te smeren en te koelen. En dus ook geen vloeistoffen en filters die na verloop van tijd vervangen moeten worden. Ook slijten de remmen van een elektrische auto minder snel. Lees hier alles over het onderhoud van een elektrische auto . – Financiële voordelen Om de aanschaf van een elektrische auto aan te moedigen, profiteren particulieren, leaserijders en ondernemers van verschillende belastingvoordelen. Denk bijvoorbeeld aan de vrijstelling van wegenbelasting en BPM, een lage bijtelling en milieu-investeringsaftrek. Tevens kunnen particulieren subsidie aanvragen voor de aanschaf van een elektrische personenauto. Ondernemers kunnen subsidie aanvragen voor een elektrische bedrijfswagen. Lees hier alles over belastingvoordelen en subsidieregelingen voor elektrische auto’s . – Elektromotor heeft hoger rendement Een elektromotor heeft een aantal eigenschappen die zeer goed van pas komen in een auto. Zo is een elektromotor veel efficiënter dankzij een rendement van ongeveer 95%. Dat betekent dat bijna alle energie die erin gaat, wordt omgezet in beweging om de wielen te laten draaien. Bij een verbrandingsmotor gaat ongeveer een derde van de energie alleen al verloren aan warmte. – Energie terugwinnen Andere eigenschap van een elektromotor is dat die niet alleen de wielen kan aandrijven, maar ook stroom kan opwekken. Elke keer als het stroompedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor onmiddellijk als generator en wordt de batterij een beetje bijgeladen. Ideaal natuurlijk. Gratis stroom! Vooral in stadsverkeer waar je vaak moet remmen kun je hiermee behoorlijk wat extra uit de accu halen. – Comfortabel, stil en krachtig Rijden in een elektrische auto is comfortabeler en meer ontspannen dan in een brandstofauto. Een elektromotor maakt nauwelijks geluid, is geheel trillingvrij en accelereert heel soepel zonder schakelmomenten. De motor hoeft ook niet op te warmen bij een koude start. Verder accelereert een elektrische auto behoorlijk krachtig vanuit stilstand omdat een elektromotor onmiddellijk reageert en vanuit stilstand al zijn maximale trekkracht levert. Een verbrandingsmotor moet eerst op toeren komen en er is altijd een vorm van vertraging. Nadelen elektrisch rijden Een elektrische auto brengt ook een aantal nadelen met zich mee. Althans, nu nog. Door de snelle ontwikkeling van de techniek worden veel zaken continu verbeterd, waardoor er steeds meer nadelen wegvallen. – Elektrische auto duurder in aanschaf Zo is een elektrische auto nu nog duurder in aanschaf ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto. Door de steeds verdere daling van de accuprijzen komt er een moment dat een elektrische auto hetzelfde kost of goedkoper is dan een vergelijkbare benzineauto. De productiekosten van lithium-ion accu’s zijn sinds 2010 al circa 90% gedaald. – Beperkte actieradius Bij een elektrische auto moet je ook rekening houden met de actieradius. Dat is het aantal kilometers dat je met de beschikbare energie kunt rijden. Als de batterij leeg raakt, kun je niet binnen enkele minuten weer verder. Je moet je rit dus plannen en rekening houden met de afstanden die je wilt rijden. Uit onderzoek blijkt dat nog steeds veel automobilisten bang zijn om met een lege accu langs de weg te stranden, ook wel ‘range anxiety’ genoemd. – Opladen kost tijd Anders dan bij een benzine- en dieselauto die je in enkele minuten voltankt, gaat het opladen van een elektrische auto veel langzamer. Sterker nog, via een regulier laadpunt duurt het uren om een lege accu weer op te laden. Bij een snellader langs de snelweg gaat dat gelukkig een stuk sneller. Bij de meeste elektrische auto’s is de accu in 30 à 40 minuten tot 80% op te laden. Maar dan moet het niet druk zijn. Als alle laders bezet zijn, duurt het zomaar een uur of langer voordat je weer verder kunt. – Niet altijd en overal beter voor het klimaat Bij de productie van een elektrische auto komt meer CO2 vrij dan bij een benzine- of dieselauto. Als de auto’s eenmaal op straat rijden, is het precies andersom. De elektrische auto heeft dan weliswaar een hoop in te halen, maar met zijn uitstootvrije elektrische aandrijflijn moet dat aardig lukken. Maar dan moet de stroom waar de elektrische auto op rijdt niet ‘te vies’ zijn. Op basis van de gemiddelde Europese energiemix en de energiemix in Nederland is een elektrische auto uiteindelijk milieuvriendelijker dan een benzine- of dieselauto. Er zijn echter landen (in Europa) waar zodanig veel steenkool wordt gebruikt voor het opwekken van stroom, dat een elektrische auto het nauwelijks kan compenseren en aan het einde van zijn levensduur nauwelijks of helemaal niet beter scoort dan een vergelijkbare benzineauto. – Kostbare grondstoffen nodig voor accu’s Voor de productie van de accu’s voor elektrische auto’s zijn kleine hoeveelheden kobalt en lithium nodig. Dit zijn zeldzame aardmetalen die niet oneindig voorradig zijn. Daarom zijn accufabrikanten druk bezig met de ontwikkeling van accu’s met alternatieve grondstoffen zoals natrium, waarmee de productie van accu’s sneller, goedkoper en milieuvriendelijker wordt. – Weinig elektrische auto’s mogen een aanhanger trekken Het is niet vanzelfsprekend dat je met een elektrische auto een aanhanger mag trekken. Veel elektrische auto’s zijn om verschillende redenen niet ontworpen voor het trekken van een aanhanger. Er zijn ook merken die geen prioriteit geven aan het trekgewicht en gewoonweg geen typegoedkeuring hebben aangevraagd voor het trekken van een aanhanger. Houd hier dus rekening mee als je bijvoorbeeld een caravan bezit en wilt overstappen naar een elektrische auto. – Veel verlies van actieradius in de winter De accu in een elektrische auto is gevoelig voor lage temperaturen. Hoe kouder de accu, hoe minder energie die kan vasthouden. Normaal gesproken kun je in de winter met een volle accu dus minder ver rijden dan in de zomer, mogelijk zelfs 50% minder. Er komen wel zijn steeds meer elektrische auto’s op de markt met een systeem om de accu te verwarmen in de winter, of te koelen in de zomer, zodat die bij elk weertype optimaal functioneert. Een accu presteert namelijk het beste bij temperaturen tussen 15 en 25 graden Celsius. – Beperkt aanbod van laadpunten in het buitenland Nederland is koploper in Europa met de meeste laadpunten per kilometer asfalt en de meeste laadpunten per inwoner. Overal is wel een laadplek te vinden, maar dat geldt beslist niet voor andere landen in Europa. De Europese infrastructuur is nog lang niet op orde. Houd hier dus rekening mee als je met een elektrische auto naar het buitenland reist. Bij laadplekken langs populaire vakantieroutes zijn de afgelopen jaren al veel files ontstaan van (Nederlandse) elektrische auto’s, gewoonweg omdat het aanbod van laadpunten nog te beperkt is. Het bericht Wat zijn de voor- en nadelen van elektrisch rijden? verscheen eerst op ZERauto.nl .
BEV: batterij-elektrisch De meeste elektrische auto’s die nu en in de toekomst op de weg rijden, zijn ‘Battery Electric Vehicles’, ook wel aangeduid met de afkorting BEV. Bij deze type auto’s worden de wielen aangedreven door één of meerdere elektromotoren, terwijl de energie uitsluitend wordt geleverd door een oplaadbare accu. Een BEV is dus 100% elektrisch en heeft geen brandstofmotor, brandstoftank en uitlaat. FCEV: waterstofauto Je hebt ook een FCEV, wat staat voor ‘Fuel Cell Electric Vehicle’. Deze auto rijdt op waterstof dat je moet tanken bij een waterstofstation. De waterstof wordt in de auto door een zogeheten brandstofcel (fuel cell) omgezet in elektriciteit. Hiermee wordt de elektromotor gevoed die vervolgens de wielen aandrijft. De enige ‘uitstoot’ bij dit proces is waterdamp. Een FCEV rijdt dus 100% elektrisch, alleen hoef je geen batterij op te laden zoals bij een BEV. PHEV: plug-in hybride Dan gaan we naar de PHEV, wat staat voor ‘Plug-in Hybrid Electric Vehicle’. Dit is een plug-in hybride auto waarbij een brandstofmotor wordt gecombineerd met een elektromotor. De elektromotor wordt gevoed door een kleinere accu dan bij een BEV, maar die je nog wel met een stekker moet opladen. Met een volgeladen accu is het mogelijk om langdurig de brandstofmotor te ondersteunen voor een extra laag verbruik, of 100% elektrisch te rijden over een afstand van ongeveer 50 kilometer, afhankelijk van het model. E-REV: range-extender Tot slot is er de E-REV, wat staat voor ‘Extended-Range Electric Vehicle’. Dit is een minder bekende term omdat deze techniek weinig wordt toegepast. Een E-REV is in feite een BEV, maar dan met een kleine brandstofmotor als extra noodvoorziening. De brandstofmotor is gekoppeld aan een generator. Als de accu leeg is, springt de brandstofmotor automatisch aan om de accu op te laden, zodat je verder kunt rijden op zoek naar een laadpunt. Een van de bekendste E-REV’s is de BMW i3 Range Extender met een 600cc tweecilinder benzinemotor en een 9 liter benzinetank. Waarom elektrisch rijden? Elektrische auto’s bieden allerlei voordelen ten opzichte van traditionele benzine- en dieselauto’s. Te beginnen met het milieuvoordeel, aangezien een elektrische auto geen fossiele brandstof verbruikt. Tijdens elektrisch rijden komen er dus geen (schadelijke) uitlaatgassen vrij. Daarnaast is rijden op elektriciteit voordeliger dan rijden op brandstof, terwijl er allerlei belastingvoordelen zijn om de overstap naar een elektrische auto aantrekkelijker te maken. Verder zijn er meerdere pluspunten op het gebied van rijgedrag. Een elektromotor heeft een aantal eigenschappen die zeer goed van pas komen in een auto. Lees hier alles over de voor- en nadelen van een elektrische auto . Het bericht Elektrisch rijden: welke soorten elektrische auto’s zijn er? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Een elektrische auto is een investering. Nog steeds zijn ze prijziger dan eentje met een benzinemotor. De elektromotor en aandrijving vragen echter aanzienlijk minder onderhoud. Ook de remmen gaan langer mee doordat elektrische auto’s remenergie terugwinnen en daarmee veel remmend vermogen bieden zonder gebruik van het reguliere remsysteem. Dus de extra investering verdien je op termijn terug. Hoe zit het echter met de levensduur van de elektrische auto? Gaat die wel voldoende lang mee? Levensduur elektrische auto Fabrikanten van elektrische auto’s weten dat kopers bang zijn voor de levensduur van de batterij, het duurste onderdeel. Iedereen heeft immers de ervaring dat de batterij van een mobiele telefoon na vier jaar wel zijn beste tijd heeft gehad. Dus hoe zit het met die in de auto? Garanties moeten die angst wegnemen. Acht jaar of 160.000 km garantie op de batterij is heel gebruikelijk bij nieuwe elektrische auto’s. Hoeveel garantie op batterij elektrische auto? Hyundai gaat nog een stap verder. Ook bij dit merk krijg je acht jaar garantie op de batterij van de elektrische IONIQ-modellen maar de gegarandeerde kilometerstand is veel hoger gesteld. Op 200.000 km om precies te zijn. Vrijwel geen enkel ander merk biedt garantie voor zo’n hoog kilometrage. Alleen Tesla biedt voor de Model S en Model X 240.000 km. Wat houdt garantie in? Hoe zit het de garantie? Krijg je een nieuwe batterij als de capaciteit en daarmee de actieradius afneemt? Daar zijn de fabrikanten van elektrische auto’s duidelijk over. Je kunt geen aanspraak maken op garantie zo lang de batterij altijd nog meer dan 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft. Dat is meetbaar en kun je ook laten meten bij bedrijven die daarin zijn gespecialiseerd. De autofabrikanten kunnen dat ook maar dan voelt dat toch wel als de slager die zijn eigen vlees keurt. Levensduur batterij Er is inmiddels veel meer ervaring met de levensduur van elektrische auto’s en hun batterijen. De eerste Toyota’s Prius Hybrid rijden nog rond en bij metingen bleek dat 20 jaar oude batterijen nog altijd makkelijk 70% capaciteit of meer boden. Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat de batterijen in hun auto’s na 250.000 km altijd nog meer dan 90% haalden. Ook bij de Nissan Leaf zijn er dergelijke ervaringen. Batterijen van tien jaar of ouder zitten nog op 85 tot 90% van hun capaciteit. Invloed van snelladen op levensduur elektrische auto De huidige generatie lithium-ion batterijen in elektrische auto’s gaat 15 tot 25 jaar mee. Meer kilometers per jaar en dus intensiever laden zijn van invloed op de levensduur . Dat is logisch: wie meer en vaker rijdt in een auto met verbrandingsmotor weet ook dat je na 250.000 km of bij 15 jaar plotseling voor een hoge uitgave kunt staan voor een grote reparatie aan bijvoorbeeld de motor of versnellingsbak. Dus in feite gaat een elektrische auto zeker even lang mee. Batterij elektrische auto heeft restwaarde Dat elektrische auto’s en hun batterijen lang mee gaan blijkt ook wel uit de matige beschikbaarheid van afgedankte batterijen. Die zijn gewenst voor stationaire toepassingen, zoals voor de opslag van de energie van zonnepanelen. Een batterij die op 70% capaciteit zit, kan immers nog jarenlang dienst doen voor opslag van stroom en die weer leveren als de zonnepanelen geen energie opwekken. Dus als het donker is. In die zin behouden batterijen van elektrische auto’s hun waarde en leveren ze nog geld op voor andere doeleinden. Een elektrische auto is dus beslist nog niet afgeschreven als de batterijcapaciteit is teruggelopen. Het bericht Hoe lang gaat een elektrische auto mee? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Wat is een laadpas? Een laadpas is een pasje of een sleutelhanger die nodig is om het opladen van een elektrische auto te kunnen starten/eindigen. Je kunt een laadpas kosteloos aanvragen bij een van de vele aanbieders. De laadpas staat op naam van een persoon of bedrijf en de kosten voor het opladen worden automatisch in rekening gebracht. Hoe gebruik je een laadpas? Als je een elektrische auto wilt opladen, dan moet je de laadpas op de juiste plek scannen om het laden te kunnen starten. Soms is het laadpunt voorzien van een beeldscherm waarop informatie wordt getoond, maar er zijn ook veel laadpunten in Nederland waar alleen een lampje gaat branden in een bepaalde kleur. Als de kleur verandert van groen naar blauw, dan weet je bijvoorbeeld dat het opladen is begonnen. Als je klaar bent met laden, dan scan je de laadpas opnieuw langs de laadpaal. Dan verandert de kleur van het lampje en wordt de laadkabel ontgrendeld (je hoort een klik). Daarna kun je de stekker eruit trekken. Hoe betaal je voor het opladen? Je betaalt in principe altijd achteraf. De laadpas staat op naam van een persoon of bedrijf en de kosten van het opladen worden automatisch gefactureerd. Meestal krijg je eens per maand een rekening voor alle laadkosten van de afgelopen weken of worden de kosten automatisch afgeschreven. Hoeveel kost een laadpas? Hoewel de laadpas zelf gratis is aan te vragen, betaal je wel voor het gebruik ervan. Afhankelijk van de aanbieder betaal je maandelijkse abonnementskosten, een klein bedrag per kWh of een klein bedrag per laadsessie. Kan ik mijn laadpas overal gebruiken? Waar je de laadpas kunt gebruiken, verschilt per aanbieder. Sommige bieden alleen toegang tot laadpunten van hun eigen organisatie, of alleen binnen Nederland. Maar er zijn ook aanbieders waarbij je met dezelfde laadpas terecht kunt bij tienduizenden laadpunten van allerlei verschillende aanbieders in heel Europa. Welke laadpas moet ik hebben? Er zijn inmiddels behoorlijk veel aanbieders van laadpassen. Al die aanbieders hanteren hun eigen tarieven en voorwaarden. Welke je moet hebben, is afhankelijk van jouw situatie en behoeften. Doe daarom goed vergelijkend onderzoek naar de verschillende laadpassen voordat je een keuze maakt. Hulp nodig? Kijk op laadpastop10.nl . Kan ik ook zonder laadpas laden? Er zijn steeds meer exploitanten van laadpunten waarbij je een app kunt gebruiken om een laadsessie te starten. In die app moet je dan eerst een account aanmaken en eenmalig je bankrekeningnummer of creditcard koppelen. Daarnaast verschijnen nu ook de eerste laadpunten (meestal snelladers) waar je contactloos met je pinpas of creditcard kunt betalen als je geen laadpas of geschikte app bij de hand hebt. Het bericht Laadpas voor elektrische auto: wat is het en hoe werkt het? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Snelste elektrische auto’s ter wereld We zetten even de snelste elektrische bolides op een rij die op dit moment verkrijgbaar zijn. We beginnen met de Porsche Taycan Turbo S . Met een elektromotor van 761 pk en een koppel van 1.050 Nm haalt hij een top van 260 km/u en sprint hij in 2,8 seconden van stilstand naar 100 km/uur. Veel minder prijzig is de Tesla Model 3 , ook in de uitvoering Performance, maar hij is wel sneller dan de Porsche Taycan Turbo S. De top is 261 km/u en dat voor een prijs van nog geen 70 mille! Trouwens, de grotere Tesla Model X Plaid heeft dezelfde topsnelheid en sprint zelfs in 2,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De Lotus Evija degradeert de Tesla’s en de Porsche tot stumperige achterblijvers als het stroompedaal tegen de vloer wordt gedrukt. 320 km/u kan hij halen. Na 9 seconden zit hij al op 300 km/u. Er zijn auto’s die dan net de 100 km/u aantikken. De allersnelste elektrische auto: 415 km/u Nu komen we in de ware top van elektrische snelheidskampioenen. Riemen vast en nekspieren aanspannen is het in de Tesla Model S Plaid. Jawel, toch weer een Tesla. 1.100 pk heeft hij en die zorgen voor een top van 322 km/u. Pininfarina Battista Dan komen we bij een van de snelste elektrische auto’s ter wereld. Dat is de Battista van Automobil Pininfarina . Een designstudio die alle kennis en kunde heeft benut voor een elektrische superauto met een topsnelheid van 350 km/u! Hij is te koop voor 2,6 miljoen euro. Of beter: dat was hij, want alle 150 gebouwde exemplaren zijn al verkocht. Gelukkig is er nog een alternatief en die is nog sneller. Dat is de Aspark Owl . Die haalt 400 km/u. Je moet veel geld meebrengen om hem te kunnen bemachtigen. Er wordt gesproken van minimaal 3 miljoen euro. De topper qua topsnelheid is de Rimac C_Two uit Kroatië. Die stopt past met versnellen bij 415 km/u! Snelste elektrische auto 0-100 km/u Elektrische auto’s trekken razendsnel op. Ook de ‘modale’ gezinsauto’s zoals de IONIQ 5 van Hyundai. Van nul naar honderd in 5,2 seconden lukt en dat is een waarde die alleen de rapste sportauto’s met verbrandingsmotor kunnen halen. Het kan nog veel sneller: twee keer knipperen met je ogen en de snelheidsmeter tikt 100 km/u aan. Daarvoor moet je bij een Formule 1-auto zijn of bij de elektrische Automobil Pininfarina Battista. Die haalt niet alleen de hoogste snelheid, hij sprint ook binnen 2 seconden van nul naar honderd. Dat doen ook de Aspark Owl en de Rimac C_Two. Elektrisch sprintkanon Voor het ware sprintkanon moet je nog even geduld hebben. Tesla werkt aan een Roadster SpaceX Package die volgens de makers in 1,1 seconden van stilstand naar 100 km/u sprint! Helaas zijn er nog geen banden met genoeg grip om dat waar te maken. Het lukte alleen met inzet van extra luchtkanonnen, die meehielpen om de auto af te schieten, vandaar SpaceX Package. Zonder de kanonnen is de sprinttijd 1,9 seconden. Het bericht Snelste elektrische auto’s 2022 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Welke elektrische auto’s zijn er? Het gaat rap met elektrische aangedreven auto’s. De in 2021 uitgebrachte en succesvolle nieuwe modellen zoals de IONIQ 5 en Kia EV6 (auto van het jaar 2022) hebben eind vorig jaar en in de eerste maanden van 2022 gezelschap gekregen van een reeks nieuwkomers. Opel Rocks-e Opel heeft de Rocks-e uitgebracht. Het is een zeer compact, relatief betaalbaar model voor stadsgebruik met een maximum snelheid van 45 km/h. Het is eigenlijk een elektrische brommobiel, waarmee 16-jarigen ook mogen rijden als ze in het bezit van een brommerrijbewijs. Opel heeft daarnaast de Opel Corsa-e en de Mokka-e als elektrische auto’s in zijn aanbod. Nog dit jaar, 2022, wordt ook een elektrische versie van de nieuwe Opel Astra aangeboden. MG 5 Electric MG is een van de eerste met een elektrische stationwagen. Dat is de MG 5 Electric die begin 2022 is geïntroduceerd. Interessant is zijn prijs van net boven de 30 mille. Hij is ruim en tegelijk redelijk betaalbaar. Sterker nog, hij is maar weinig duurder dan een stationwagen met verbrandingsmotor van dit formaat. Met ook nog een keurig rijbereik tot aan 400 km. MG heeft zich al op de elektrische kaart gezet met de eerder uitgebrachte ZS EV, die al snel een van de beter verkopende modellen werd in Nederland door zijn gunstige prijs, behoorlijke ruimte en goede prestaties. Hyundai IONIQ IONIQ (spreek uit: ei-on-ik) is als naam gekoppeld aan elektrisch aangedreven auto’s van Hyundai . Het eerste model heette nog Hyundai Ioniq. Inmiddels is sprake van een merk IONIQ, waarvan het eerste model met de type-aanduiding 5 door het leven gaat. Later in 2022 volgt de IONIQ 6, die meer het uiterlijk zal krijgen van een grote vierdeurs coupé en daarmee krijgt hij een lagere daklijn dan de IONIQ 5. Nissan Ariya Met de Leaf was Nissan de eerste fabrikant die een elektrische auto in serieproductie nam. Het merk is dus pionier en maakt nu, jaren later, de volgende stap met de Nissan Ariya . Het is een middenklasse hatchback die de aandrijving deelt met de Renault Mégane E-TECH . Beide modellen zijn in de eerste helft van 2022 uitgebracht en beide zijn door hun binnenruimte, actieradius en prijsstelling interessant voor wie een elektrische auto overweegt. Mercedes-Benz EQE Mercedes-Benz was ooit leading met dieseltechnologie. Nu richt de producent het vizier nadrukkelijk op elektrische aandrijving. In sneltreinvaart worden elektrische modellen gelanceerd. De ‘kleinere’ modellen EQA, EQB en EQC hebben in 2022 gezelschap gekregen van de EQE en EQS. Dit zijn grote limousines als elektrische evenknieën van de E-Klasse en S-klasse. De EQS springt eruit met een actieradius van maximaal 731 km en een oplaadtijd van 10 naar 80% in 31 minuten. Welke elektrische auto’s worden verwacht in 2022? Toyota bZ4X Hybrides zonder stekker is het terrein van Toyota, al jaren. De Prius was zelfs de eerste in dit genre en die acteert al bijna 20 jaar op het hybridetoneel. In aanvulling op enkele hybride-modellen met stekker komt er in 2022 ook een volledig elektrisch model, de Toyota bZ4X. Op basis van dit model zal Subaru een elektrische Solterra uitbrengen. Behalve een uitvoering met voorwielaandrijving komt er ook eentje met vierwielaandrijving. In de toekomst volgen nog een Toyota bZ3X en een compact model met de afmetingen van de Toyota Aygo. Elektrische BMW i7 BMW kan niet achterblijven met elektrische modellen. Het merk geeft net als Mercedes-Benz flink gas. Na de in 2021 geïntroduceerde BMW i4 en iX, een elektrisch variant van de BMW X3, staat nu een BMW i7 op stapel. De introductie is aangekondigd voor eind 2022. Net als de EQS van Mercedes-Benz is het een limousine voor de topklasse. De i7 komt er alleen in verlengde uitvoering en valt op door een geweldig entertainmentsysteem achterin waardoor de ruimte daar is om te toveren tot een kleine bioscoop. Volkswagen, Skoda en Audi De Volkswagen ID3 is sinds zijn komst zeer populair. In Nederland was dit model na zijn verkoopstart direct een van de best verkochte auto’s, dus beter dan modellen met verbrandingsmotor. De grotere ID4 en de technisch gelijke Skoda Enyaq (spreek uit: en-ie-jak) zetten het succes voort. In 2022 moeten de coupéversies Volkswagen ID5 en Skoda Enyaq Coupé die lijn vast gaan houden. Het tot dezelfde Volkswagen Group behorende Audi breidt in 2022 de e-tron modellijn uit met een Q6 e-tron, een grotere SUV dan de Q4 e-tron. Seres Seres is een vrij nieuw merk in Nederland. Het concern is echter geen kleine speler. Het heeft ontwikkelings- en productiefaciliteiten in de VS, China en Japan. De Seres 3 is er al, een middenformaat SUV voor nog geen 40 mille. In de loop van 2022 volgen de Seres 5, een elektrische SUV Coupé, en de Seres 7, een royale vierdeurs coupé. Polestar 3 Polestar, het volledig elektrische merk, van Volvo, pakt in 2022 uit met de Polestar 3 . Het uiterlijk is anders dan van de Polestar 2 die nog sterke gelijkenis vertoont met Volvo. De nieuwe volledig elektrische 3 is hoger, met grote wielen, een lage daklijn en langgerekte ruitpartijen. Daardoor krijgt deze SUV uiterlijke kenmerken van een sportieve coupé. Het bericht Nieuwe elektrische auto’s 2022 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Er wordt wereldwijd veel onderzoek gedaan naar de levensduur en het capaciteitsverlies van lithium-ion-accu’s die in elektrische auto’s worden gebruikt. Maar ondanks de gigantische hoeveelheid aan data van miljoenen elektrische auto’s in de wereld, is er vooralsnog geen eenduidig antwoord te geven op de vraag naar de levensduur van een accu. Er is geen bewijs dat een accu een maximumaantal kilometers of een bepaald aantal jaar meegaat. Dat komt vooral doordat de levensduur van een accu afhankelijk is van allerlei factoren, terwijl er ook verschillen zijn tussen de accu’s van verschillende fabrikanten. Capaciteit Wat we wel weten, is dat een lithium-ion-accu in een elektrische auto heel langzaam steeds een beetje capaciteit verliest. Ofwel, de accu kan na verloop van tijd minder energie opslaan dan toen de accu net uit de fabriek kwam. De hoeveelheid lading die een lithium-ion-accu kan bevatten en hoe ver je dus met de auto kunt rijden met een volle accu, wordt beïnvloed door het aantal laadcycli: hoe vaak de accu helemaal wordt leeggereden en weer volledig wordt opgeladen. Hoe meer laadcycli de accu doormaakt, hoe sneller de capaciteit daalt. Levensduur maximaliseren Intensief onderzoek naar de eigenschappen van lithium-ion accu’s heeft wel aangetoond dat het verlies van capaciteit kan worden beperkt door goed voor de accu te zorgen. Daarom kun je de accu in een elektrische auto in werkelijkheid niet tot 100% opladen en niet tot 0% leegrijden. Ook al zegt de boordcomputer van de auto dat de accu helemaal leeg is, dan zit er altijd nog een beetje energie in de accu. Er is altijd een buffer. Dit vermindert het aantal laadcycli dat de accu doormaakt. Daarnaast loopt een accu langzaam leeg als die voor langere tijd niet gebruikt wordt. Anders dan bij een loodzuuraccu (startaccu) onder de motorkap van een conventionele auto, is een lithium-ion-accu nauwelijks meer op te laden als die echt helemaal leeg is. Daarom zijn de accu’s van elektrische auto’s voorzien van een speciaal systeem dat voorkomt dat de batterij volledig leegraakt. Verder is aangetoond dat een lithium-ion-accu het beste presteert en de meeste energie kan vasthouden bij temperaturen tussen de 15 en 25 graden Celsius. Daarom zijn veel auto’s voorzien van accuverwarming en -koeling om de accu op de ideale werktemperatuur te houden en om de levensduur te maximaliseren. Wat kun je zelf doen? Auto- en accufabrikanten werken nauw samen om de levensduur en de veiligheid van de accu’s in elektrische auto’s steeds verder te verbeteren. Er worden steeds meer snufjes toegepast die hierbij helpen. Maar je kunt ook zelf rekening houden met bepaalde zaken. Zo kun je de levensduur van de accu maximaliseren door het laadniveau altijd tussen 20 en 80% te houden. Daarnaast is het verstandig om de accu minimaal halfvol te hebben als je de auto een paar weken niet gebruikt, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat. Snelladen niet schadelijk Wat in ieder geval niet uitmaakt, is hoe vaak je de accu gedeeltelijk oplaadt en met welke laadsnelheid. Er wordt wel eens gesuggereerd dat vaak snelladen (DC) met een extra hoog vermogen schadelijk is voor de accu, maar daar is geen bewijs voor. Tijdens het laden via een snellader wordt de accu continu gemonitord door de technologie van de auto én het laadstation. Wanneer nodig, bijvoorbeeld als de batterij te warm dreigt te worden, wordt automatisch het laadvermogen naar beneden bijgesteld. Bovendien kun je een batterij nooit volladen via een snellader: laden met een hoog DC-vermogen stopt als de batterij tot 80% is opgeladen. Wat doen fabrikanten om vertrouwen te wekken? Het is bij een elektrische auto vooralsnog niet te bewijzen dat de accu een bepaald aantal jaar of kilometers meegaat. De levensduur is immers afhankelijk van verschillende factoren. Daarom zegt de leeftijd van een elektrische auto ook niets over de werkelijke staat van de accu. De accu van een tien jaar oude auto kan in een veel betere staat verkeren dan die van een vijf jaar oude EV die heel intensief gebruikt is. Om vertrouwen te wekken onder automobilisten, geven vrijwel alle automerken minimaal zeven jaar fabrieksgarantie op de accu van een elektrische auto, inclusief alle bijbehorende onderdelen van het hoogspanningssysteem. In sommige gevallen geldt die garantie voor het behoud van ten minste 70% van de oorspronkelijke batterijcapaciteit. Je hoeft dus bij een nieuwe of jong gebruikte elektrische auto voorlopig niet bang te zijn voor reparatie van de accu, of dat die moet worden vervangen tegen een hoge prijs. Het bericht Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee? verscheen eerst op ZERauto.nl .
– Accucapaciteit in kWh De actieradius van een elektrische auto – ook wel rijbereik of range – is ten eerste afhankelijk van de capaciteit van de accu. Die wordt uitgedrukt in kWh (kilowattuur). Hoe hoger de capaciteit in kWh, hoe meer energie de accu kan opslaan en hoe meer kilometers je kunt rijden met een volle accu. – Energieverbruik in Wh/km De tweede belangrijke factor is hoeveel energie er wordt verbruikt tijdens het rijden. Dat verschilt per model, afhankelijk van het gewicht van de auto, de luchtweerstand, de efficiëntie van de elektromotor en dat soort zaken. Het energieverbruik van een elektrische auto wordt meestal uitgedrukt in Wh/km. (wattuur per kilometer). – Stad of snelweg? Ten derde is het rijbereik van een elektrische auto afhankelijk of je in de stad of op de snelweg rijdt. Anders dan bij een benzine- of dieselauto waarbij je steeds naar een hogere versnelling schakelt en daarmee het toerental van de motor en het brandstofverbruik verlaagt, heeft een elektrische auto geen versnellingsbak. Bij een elektrische auto is het simpel: hoe harder je rijdt, hoe sneller de elektromotor draait en hoe meer energie die verbruikt. Bij hogere snelheden op de snelweg neemt de actieradius dus sneller af dan bij lagere snelheden in de stad. Bovendien kun je in stadsverkeer energie terugwinnen met het regeneratieve remsysteem, waarmee je het rijbereik van de elektrische auto kunt vergroten. – Externe factoren Daarnaast heeft (uiteraard) ook de rijstijl van de bestuurder invloed op de actieradius, net als de weersomstandigheden, de verkeerssituatie, de bandenspanning, hoeveel mensen in de auto zitten en het gebruik van (zware) stroomverbruikers, zoals de airconditioning. Minder rijbereik in de winter Verder is de accu in een elektrische auto gevoelig voor lage temperaturen. Hoe kouder de accu, hoe minder energie die kan vasthouden. Normaal gesproken kun je in de winter met een volle accu dus minder ver rijden dan in de zomer. Gelukkig zijn steeds meer elektrische auto’s uitgerust met een systeem om de accu te verwarmen in de winter, of te koelen in de zomer, zodat de accu bij elk weertype zo efficiënt mogelijk fungeert en het verlies aan actieradius minder groot is. Een lithium-ion-accu presteert namelijk het beste bij temperaturen tussen 15 en 25 graden Celsius. LEES OOK: Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee? Hoe wordt de actieradius van een elektrische auto gemeten? Gezien de vele factoren die van invloed zijn op de actieradius van een elektrische auto, is er geen kant-en-klaar antwoord te geven over de werkelijke actieradius in de praktijk. Om wel een indicatie te kunnen geven en elektrische auto’s eerlijk met elkaar te kunnen vergelijken, is de WLTP in het leven geroepen. De WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) is de officiële, onafhankelijke en verplichte meting van het brandstof- of energieverbruik van alle (elektrische) personenauto’s en bestelwagens die in Europa nieuw verkocht worden. Het verbruik wordt in een speciale testomgeving op een rollenbank gemeten bij een omgevingstemperatuur van 23 graden Celsius. Bij een elektrische auto wordt dan een realistische autorit gesimuleerd en het stroomverbruik gemeten bij een rit in stadsverkeer, op de snelweg en een combinatie daarvan. Laatstgenoemde (WLTP gecombineerd) is de actieradius die in alle communicatie genoemd wordt, tenzij anders vermeld. Welke auto heeft de grootste actieradius? De ontwikkeling van accu’s voor elektrische auto’s gaat in rap tempo. Het model dat nu nog indruk maakt met de grootste actieradius van alle elektrische auto’s, is volgend jaar misschien niet zo bijzonder meer. Dit is momenteel de top-5 van elektrische auto’s met de grootste actieradius volgens de WLTP (gecombineerd): 729 km – Mercedes-Benz EQS (108 kW) 663 km – Tesla Model S (90 kWh) 646 km – Mercedes-Benz EQE (90 kWh) 625 km – BMW i7 (105 kWh) 613 km – BMW iX (105 kWh) Hoe kun je de actieradius maximaliseren? Hoe realistische een autorit ook wordt gesimuleerd bij de officiële verbruiksmeting: de actieradius volgens de WLTP komt nooit overeen met de actieradius in de praktijk. Dat je in werkelijkheid 15 tot 20% minder kilometers uit een volle accu haalt ten opzichte van de gecombineerde WLTP-actieradius, is helemaal zo gek nog niet. Toch kun je zelf veel invloed uitoefenen op de actieradius van een elektrische auto. Bijvoorbeeld door een rustige rijstijl aan te houden. Door 100 km/u te rijden op de snelweg in plaats van 120 km/u kun je al behoorlijk veel energie besparen. Neem ook geen onnodige bagage mee om gewicht te besparen, zorg altijd dat je banden voldoende zijn opgepompt en gebruik de airconditioning alleen als het nodig is. De meeste elektrische auto’s hebben overigens een ‘ECO’-stand waarbij alles systemen, inclusief de motor, in een extra verbruiksvriendelijke stand worden gezet om de actieradius te maximaliseren. Last but not least : maak maximaal gebruik van het regeneratieve remsysteem, waarmee je energie terugwint tijdens het remmen en uitrollen. Ook hiermee kun je de actieradius maximaliseren. Het bericht Wat is de actieradius van een elektrische auto? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Laten we meteen met de deur in huis vallen: een elektrische auto is flink voordeliger in onderhoud vergeleken met een benzine- of dieselauto. Dat is opnieuw bevestigd door de After Sales Monitor van BOVAG en RAI Vereniging , gepubliceerd in maart 2022. Uit dit grootschalige onderzoek naar onderhoud en reparatie bij Nederlandse autobedrijven blijkt dat in 2021, over een heel jaar gemeten, gemiddeld € 529 per auto is uitgegeven aan onderhouds- en reparatiekosten. Bij een elektrische auto was dat bedrag een stuk lager: gemiddeld € 340 per jaar. Waarom lagere onderhoudskosten? Een reguliere brandstofauto heeft vooral onderhoud nodig omdat zo’n auto heel veel draaiende onderdelen bevat. De meeste bewegende onderdelen zijn onderhevig aan slijtage en moeten daardoor worden gesmeerd. Door hitte-ontwikkeling moeten veel onderdelen ook worden gekoeld. Koelvloeistof en motorolie moeten echter na verloop van tijd worden vervangen. Ook filtersystemen voor olie en brandstof moeten periodiek worden vervangen. Verder zijn er ook onderdelen die na verloop van tijd kapot kunnen gaan door slijtage of veroudering en volgens de fabrieksvoorschriften na een bepaald aantal kilometers of jaren moeten worden vervangen. Bij een elektrische auto, die dus wordt aangedreven door een elektromotor, is dit allemaal niet van toepassing. Het aandrijfsysteem van een elektrische auto is aanzienlijk minder gecompliceerd en er zijn veel minder onderdelen die bewegen en slijten. Een elektrische auto heeft niet eens een versnellingsbak. Een elektrische auto heeft daarom ook geen vloeistoffen en filters aan boord die na verloop van tijd moeten worden vervangen. Regeneratief remmen Ook de remmen van een elektrische auto slijten minder snel dan bij een brandstofauto. Dat komt doordat een elektrische auto beschikt over een regeneratief remsysteem, waarbij de auto afremt op de motor. Hierdoor hoef je het rempedaal minder vaak te gebruiken – vooral in stadsverkeer – en slijten de remblokken en -schijven dus minder snel dan gebruikelijk. Specialistisch personeel Er zijn natuurlijk wel allerlei andere zaken die bij het reguliere onderhoud van een elektrische auto moeten worden gecontroleerd en waar specialistisch personeel voor nodig is. Denk bijvoorbeeld aan het geavanceerde hoogspanningssysteem en de strenge veiligheidseisen die daarmee gemoeid zijn. Geheel onderhoudsvrij is een elektrische auto niet, maar dat je bespaart op onderhoudskosten, wordt keer op keer in de praktijk aangetoond. Het bericht Waarom is een elektrische auto voordeliger in onderhoud? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zolang de stroom van het landelijke elektriciteitsnet niet 100% afkomstig is van hernieuwbare bronnen, zoals zonnepanelen en windmolens, is een elektrische auto ook niet 100% groen. Wél als je bijvoorbeeld gebruikmaakt van eigen zonnepanelen. Dan is er geen ‘indirecte uitstoot’. Maar als je de uitstoot tijdens de productie van elektriciteit meerekent, dan moet je toch ook de uitstoot meerekenen die vrijkomt tijdens de productie van benzine en diesel? En hoe zit het dan met de productie van lithium-ion batterijen en het winnen van essentiële grondstoffen voor deze batterijen? Dit zijn allemaal logische vragen als we willen weten hoe milieuvriendelijk een elektrische auto werkelijk is. Maar ook lastige vraagstukken die niet eenvoudig zijn te beantwoorden. Well to wheel Om de indirecte uitstoot van elektrische auto’s te kunnen vergelijken met die van benzine- en dieselauto’s wordt vaak gekeken naar totale uitstoot van alle processen bij elkaar. Dus niet alleen de uitstoot tijdens het rijden, maar ook tijdens de productie van de auto, de productie van brandstoffen/elektriciteit, de uitstoot tijdens het rijden, transportwerkzaamheden en alles daartussenin. De totale uitstoot van al deze factoren bij elkaar opgeteld wordt ook wel de ‘well to wheel-uitstoot’ (WTW) genoemd. Uit onderzoeken van onder andere TNO en Milieu Centraal blijkt dat de WTW-uitstoot van een elektrische auto 30 tot 40% lager is dan die van een benzine- of dieselauto. Milieu Centraal baseert dit op eigen onderzoek, waarbij de totale CO2-uitstoot (WTW) van een 100% elektrische auto werd berekend en vergeleken met die van een gemiddelde middenklasse benzineauto. Daarbij werd rekening gehouden met de productie van de auto en de batterij, een totaal van 220.000 gereden kilometers en het gebruik van grijze stroom uit Nederland met een CO2-emissiefactor van 0,475 kg CO2/kWh. Verbetering door vergroening In het Klimaatakkoord staat dat tegen 2023 minimaal 70% van de Nederlandse elektriciteit afkomstig moet zijn van hernieuwbare bronnen zoals zon en wind. Door de vergroening van het elektriciteitsnet zal de CO2-besparing van een elektrische auto de komende periode verder toenemen ten opzichte van een brandstofauto. Fijnstof elektrische auto Volgens Milieu Centraal stoot een elektrische auto ook 15 tot 20% minder fijnstof uit vergeleken met een brandstofauto. Fijnstof komt bij een elektrische auto uiteraard niet uit een uitlaat, maar ontstaat door de slijtage van banden en remmen. Door het hoge voertuiggewicht van een elektrische auto hebben de banden het zwaarder te verduren. Dat geldt in principe ook voor de remmen, alleen maken elektrische auto’s veel gebruik van regeneratief remmen waarbij de auto afremt op de motor. De conventionele remmen worden daardoor minder belast, waardoor de netto fijnstofuitstoot van een elektrische auto lager uitvalt dan bij een vergelijkbare brandstofauto. Het bericht Is elektrisch rijden beter voor het milieu? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Om auto te rijden heb je niet alleen je rijbewijs nodig, maar ook een goede autoverzekering zodat je onbezorgd de weg op kunt. Het is belangrijk een passende verzekering voor je auto te vinden aangezien dit je behoorlijk wat geld kan besparen en een geschikte service kan leveren. Daarom zetten we hier de belangrijkste zaken voor je op een rijtje waar je op moet letten bij het uitzoeken van de juiste autoverzekering. Vergelijk de premie Bij verschillende verzekeraars kun je de premie voor de dekking die jij nodig hebt vergelijken. Deze premie die je uiteindelijk betaalt hangt af van verschillende factoren. Dit zijn bijvoorbeeld het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt, het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd en de leeftijd van je auto. De verzekering auto is op die manier afgestemd op jouw persoonlijke situatie, maar ook op jouw eigen voorkeuren. Wil je meer dekking of zelfs aanvullende dekking? Dan gaat de premie automatisch omhoog. Verschillende soorten dekking Zodra je klaar bent om een autoverzekering af te sluiten kijk je welke dekking het beste past bij jouw situatie. In Nederland is iedere automobilist wettelijk verplicht om de auto op zijn minst WA te verzekeren. Je kunt kiezen uit de volgende opties: WA-verzekering: WA staat voor wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. Dit is de meest basic verzekering en de goedkoopste autoverzekering die er is. Een WA-verzekering dekt alleen de schade die je met jouw auto veroorzaakt aan derden. Dit is ideaal als je een tweedehands auto gaat rijden die af en toe wel wat kleine schade zoals lakschade mag oplopen, of wanneer je handig bent en schade zelf kunt verhelpen. Beperkt casco-verzekering (of WA+): Deze verzekering geeft je een uitgebreidere dekking. Een beperkt casco-verzekering dekt niet alleen de schade die je aan anderen toebrengt, maar ook schade aan je eigen auto, zoals ruitschade en schade bij diefstal. Allrisk-verzekering (of volledig casco): Dit is de meest complete dekking die je kunt kiezen. Hiermee ben je ook tegen schade die je zelf veroorzaakt aan je eigen wagen verzekerd. Een allrisk-verzekering is vooral aan te raden als je een nieuwe auto hebt. Lees eerst de polisvoorwaarden van jouw verzekeraar door om exact te weten wat er allemaal onder de dekking voor jouw wagen valt en laat je goed informeren wanneer je een autoverzekering afsluit. Het bericht Hier moet je op letten bij het afsluiten van een autoverzekering verscheen eerst op ZERauto.nl .
Belastingvoordelen elektrische auto’s voor particulieren – Geen BPM tot 2025 Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen). Dat scheelt al gauw duizenden euro’s op de catalogusprijs. De lagere nieuwwaarde zonder BPM vertaalt zich ook in een lagere verzekeringspremie. Er komt wel een einde aan de BPM-vrijstelling, al zullen elektrische auto’s hierdoor niet heel veel duurder worden. Vanaf 1 januari 2025 wordt op iedere nieuwe elektrische auto € 360 BPM geheven. Dat bedrag stijgt na 2025 elk jaar mee met de inflatie, zo meldt de Belastingdienst. Let op: de BPM-vrijstelling tot 2025 geldt ook voor waterstofauto’s, maar niet voor hybrides en plug-in hybrides. – Geen wegenbelasting tot 2025 Voor een elektrische auto betaal je ook geen wegenbelasting (MRB). Dat duurt nog tot eind 2024, daarna wordt de vrijstelling afgebouwd. Vanaf 1 januari 2025 betaal je een kwart van het normale MRB-tarief en vanaf 2026 krijg je helemaal geen korting meer. Dan betaal je het volledige MRB-tarief voor een elektrische auto, gebaseerd op het gewicht van de auto en de provincie waar de eigenaar van de auto staat ingeschreven. Let op: de MRB-vrijstelling tot 2025 geldt ook voor waterstofauto’s, maar niet voor hybrides en plug-in hybrides. – Aanschafsubsidie Particulieren kunnen ook subsidie (SEPP) aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto, mits de auto voldoet aan bepaalde voorwaarden en of er nog genoeg budget beschikbaar is. De hoogte van het subsidiebedrag wordt jaarlijks door het kabinet bepaald. Lees hier alles over de subsidieregeling (SEPP) voor particulieren . Belastingvoordelen elektrische auto’s voor leaserijders Als je een leaseauto ter beschikking krijgt van je werkgever, dan koop je die niet zelf. De belastingvoordelen voor particulieren gelden dus niet direct voor leaserijders. Er gelden wel andere belastingvoordelen. Zo betalen leaserijders minder bijtelling voor een elektrische auto vergeleken met een benzine- of dieselauto. Voor een elektrische auto betaal je 16% bijtelling tot en met een cataloguswaarde van € 35.000. Mocht de auto duurder zijn, dan betaal je 22% bijtelling over de rest van het aankoopbedrag. Een waterstofauto komt ook in aanmerking voor 16% bijtelling, maar dan over het volledige aankoopbedrag zonder maximum. Voor hybrides en plug-in hybrides gelden geen bijtellingsvoordelen. Lees hier alles over bijtelling en de aangekondigde wijzigingen voor de komende jaren . Belastingvoordelen elektrische auto’s voor ondernemers – BPM- en MRB-vrij Elektrische auto’s en waterstofauto’s zijn tot en met eind 2024 vrijgesteld van BPM en wegenbelasting (MRB). Dat voordeel geldt niet alleen voor particulieren, maar natuurlijk ook voor ondernemers die een elektrische auto aanschaffen. – Milieu-investeringsaftrek Een elektrische bedrijfswagen komt in aanmerking voor een MIA van 36% over het volledige investeringsbedrag minus € 11.000. Een laadpunt komt ook in aanmerking voor de MIA als dat tegelijkertijd met de elektrische bedrijfswagen wordt aangeschaft. Voor een waterstof-bedrijfswagen geldt een MIA van 45% over een maximum van € 125.000, met of zonder laadpunt. Volledig elektrisch aangedreven taxi’s waarvoor in het kentekenregister de vermelding ‘taxi’ is opgenomen, komen in aanmerking voor een MIA van 27% over een investeringsbedrag van maximaal € 40.000. Als het gaat om een elektrische taxi voor rolstoelvervoer of met negen zitplaatsen, dan geldt een MIA van 36% over een investeringsbedrag van maximaal € 75.000. Let op: met ingang van 2022 is de MIA voor elektrische personenauto’s komen te vervallen. Alleen elektrische personenauto’s met geïntegreerde zonnepanelen komen nog in aanmerking voor de MIA. Hiervoor geldt een MIA van 36% over een investeringsbedrag van maximaal € 100.000 inclusief laadpunt. Kijk op RVO.nl voor meer informatie over de MIA en alle bedrijfsmiddelen die hiervoor in aanmerking komen. – Onbelaste vergoedingen Verder mag je als werkgever alle laadkosten van een werknemer met een elektrische zakenauto onbelast vergoeden, ook in het buitenland. Als die werknemer thuis een laadpunt heeft, mogen ook de kosten van het gebruik én de installatie van het laadpunt onbelast worden vergoed. – Aanschafsubsidie Ondernemers kunnen ook subsidie (SEBA) krijgen voor de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen, mits het model voldoet aan bepaalde voorwaarden. Bij koop of financial lease moeten ondernemers de subsidie zelf aanvragen via de RVO . Bij operational lease moet de leasemaatschappij de aanvraag indienen. De subsidieregeling voor ondernemers loopt tot en met 31 december 2025. Lees hier alles over de subsidieregeling (SEBA) voor ondernemers en de hoogte van het bedrag . Het bericht Welke belastingvoordelen zijn er voor elektrische auto’s? verscheen eerst op ZERauto.nl .