Nieuws

MG5 Electric: een bereikbare elektrische stationwagon

Meer betaalbaar De huidige ontwikkelingen in het elektrische autosegment laten zien dat er veel nieuwe elektrische modellen in de duurdere premiumklasse verschijnen. Ondertussen is er een toenemende vraag naar moderne, veilige en praktische elektrische auto’s die betaalbaar zijn voor het grote publiek. MG5 Electric De nieuwe MG5 Electric beantwoordt aan die toenemende vraag. Het gaat hier om ‘s werelds eerste volledig elektrische, betaalbare stationwagen. Bagageruimte Met een bagageruimte van 479 liter die met neergeklapte achterbank kan worden uitgebreid tot bijna 1.400 liter, biedt de MG5 Electric volop gebruiksgemak. Het nieuwe MG iSmart-connectiviteitssysteem behoort tot de standaarduitrusting. Aandrijflijn De voorwielen van de MG5 Electric worden aangedreven door een elektromotor die 115 kW (156 pk) en 260 Nm koppel produceert. De MG5 Electric wordt in eerste instantie aangeboden met een 61,1 kWh-batterij en een actieradius van 400 km (WLTP). Kleinere batterij volgt later In een later stadium zal ook een versie met een 50,3 kWh-batterij worden aangeboden, die een WLTP-actieradius van 320 km biedt. Beide batterijversies kunnen extra snel laden bij een laadpunt met wisselstroom (AC) dankzij de 11 kW 3-fasen boordlader. Vanafprijs onder 30 mille De nieuwe MG5 Electric arriveert in het eerste kwartaal van 2022 bij de Europese MG Brand Stores, met keuze uit twee uitrustingsniveaus (Comfort en Luxury) en prijzen die beginnen onder de 30.000 euro. Het bericht MG5 Electric: een bereikbare elektrische stationwagon verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 oktober 2021

Hyundai Kona Electric ook opgefrist

Twee batterijversies voor Hyundai Kona Electric De vernieuwde Hyundai Kona Electric is leverbaar met keuze uit twee batterijpakketten: 64 kWh en 39 kWh. De elektromotor in de 64 kWh-versie levert een maximumvermogen van 204 pk (150 kW), goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 167 km/u. De Kona Electric met 39 kWh-batterijpakket levert 136 pk (100 kW) en accelereert van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden. De topsnelheid van deze versie bedraagt 155 km/u. Het koppel is voor beide versies gelijk: 395 Nm. Updates van 2020 meegenomen In 2020 ontving de Kona Electric nog een technische update, waaronder aanpassingen aan het motormanagement en de montage van andere banden met een lagere rolweerstand. Deze aanpassingen resulteren in een actieradius van 484 kilometer (WLTP) voor de 64 kWh-versie. De Hyundai Kona Electric 39 kWh-versie komt 305 kilometer (WLTP) ver op een volle lading stroom. Standaard met een 3-fase omvormer De vernieuwde Hyundai Kona Electric wordt standaard geleverd met een 3-fase omvormer. Daarmee is het accupakket met maximaal 11 kW op te laden. Thuis is de Kona Electric ook op te laden met een laadkabel met in-cable control box (ICCB). Die is rechtstreeks aan te sluiten op een stopcontact. Bij gebruik van een snellader (DC – gelijkstroom) is de lithium-ion-polymeerbatterij in ongeveer 47 minuten tot 80% van zijn capaciteit op te laden. Shift-by-wire-systeem De bediening van de aandrijflijn in de vernieuwde KONA Electric verloopt via een shift-by-wire-systeem. Dankzij dit systeem is er geen fysieke verbinding met de aandrijflijn nodig. Naast de bedieningsknoppen van het shift-by-wire-systeem is de knop van de elektronische parkeerrem ondergebracht. Het regelbare regeneratieve remsysteem stelt de bestuurder in staat om de intensiteit van het regeneratief remmen zelf te bepalen met speciale hendels achter het stuurwiel. Het systeem slaat indien mogelijk energie op. Keuze uit vier uitvoeringen De Kona Electric wordt geleverd met keuze uit vier uitvoeringen: Comfort, Fashion, Premium en Premium Sky. De Comfort-uitvoering is leverbaar vanaf 33.995 euro. Een volledig digitaal 10,25-inch instrumentenpaneel is nieuw. Met het 8-inch Display Audio-systeem met Apple CarPlay en Android Auto-voorbereiding kunnen klanten hun smartphone verbinden. Ook is inparkeren nu nog makkelijker dankzij de achteruitrijcamera en parkeersensoren aan de achterzijde van de auto. Een warmtepomp is optioneel. Fashion heeft wel warmtepomp De Fashion-uitvoering staat in de prijslijst voor 36.895 euro. Ten opzichte van de Comfort is de Kona Electric Fashion standaard uitgerust met een warmtepomp. Standaard zijn ook het 10,25-inch multimediascherm met navigatie en een head-up display. Premium De topuitvoering Premium kost 43.795 euro en heeft onder meer lederen bekleding, stuurwielverwarming, stoelverwarming, stoelventilatie en privacy glas. Autonome rijstrookassistentie (LFA), Smart Cruise Control (SCC) en Highway Driving Assist (HDA 1) zijn ook inbegrepen. De Premium is ook verkrijgbaar met schuif-/kanteldak. Die uitvoering heet dan Premium Sky en heeft een prijs van 44.995 euro. SmartSense Hyundai voorziet de vernieuwde Kona Electric van het zeer uitgebreide veiligheidspakket Hyundai SmartSense. In totaal zijn de volgende systemen mogelijk. • Dodehoek-assistent (BCA) – nieuw • Kruisend verkeer-assistent achter (RCCA) – nieuw • Oplettendheidwaarschuwing (LVDA) – nieuw • Uitstapwaarschuwing (SEW) – nieuw • Achterbankwaarschuwing (RSA) – nieuw • Noodremassistent met voetganger- en fietserherkenning (FCA) • Cruise Control met Stop & Go-functie en snelheidslimiet, adaptief (SCC) • Autonome rijbaanassistentie (LFA) • Actieve rijbaanassistentie (LKA) • Snelheidsbordenherkenning (ISLW) • Vermoeidheidsherkenning (DAW) Het bericht Hyundai Kona Electric ook opgefrist verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 oktober 2021

CEO Rolls-Royce: “Elektrische Rolls-Royce komt sneller dan je denkt”

CEO Rolls-Royce aan het woord Rolls-Royce Motor Cars Chief Executive Officer, Torsten Müller-Ötvös, zegt: “29 september 2021 is de belangrijkste dag in de geschiedenis van Rolls-Royce Motor Cars sinds 4 mei 1904. Op die datum ontmoetten onze grondleggers, Charles Rolls en Sir Henry Royce, elkaar voor het eerst en kwamen overeen dat ze ‘de beste auto ter wereld’ zouden gaan bouwen.” “Met behulp van de meest geavanceerde techniek die op dat moment beschikbaar was en met hun buitengewone technische kennis wisten beide pioniers de auto met verbrandingsmotor naar een hoger niveau te tillen: van rumoerige, oncomfortabele en rudimentaire transportmiddelen naar een nieuwe standaard.” “De auto’s die zij bouwden, introduceerden echte luxe in de wereld en koppelden de naam Rolls-Royce voorgoed aan de hoogst haalbare toppositie die onveranderd standhoudt tot vandaag de dag. Het merk is in de afgelopen eeuw onverminderd doorgegaan met het ontwikkelen van de beste verbrandingsmotoren ooit.” “Maar vandaag, 117 jaar later, mag ik trots aankondigen dat Rolls-Royce is begonnen met het testen in de praktijk van een nieuw, bijzonder product dat de wereldwijde elektrische auto-revolutie naar een hoger plan tilt met het eerste en meest verfijnde superluxe product in deze klasse. Dit is geen prototype. Het is een echte auto, die zichtbaar wordt getest en de eerste exemplaren zullen aan onze klanten worden afgeleverd in het vierde kwartaal van 2023.” Voorspelling van Charles Rolls “De voorspelling van Charles Rolls is onderwerp geweest van permanente overwegingen in de Goodwood-periode van het merk. We waren er niet van overtuigd dat de beschikbare technologie recht zou doen aan de Rolls-Royce-ervaring. Tot aan nu. Nu is de tijd aangebroken om de toekomst van luxe te veranderen.” “We stappen aan boord van deze gedurfde toekomst met een enorm voordeel. Elektrisch rijden is uniek en past perfect bij Rolls-Royce Motor Cars, meer dan bij welk ander merk dan ook. Het is stil, verfijnd en er is direct maximaal koppel beschikbaar, dat overgaat in enorme kracht. En dat is wat we bij Rolls-Royce ‘waftability’ noemen.” “Al weer enige tijd experimenteren we bij Rolls-Royce met een elektrische aandrijflijn. In 2011 onthulden we de 102EX, een volledig elektrisch aangedreven Phantom. In 2016 volgde de elektrische 103EX, waarin onze visie op het merk enkele tientallen jaren vooruit in de toekomst was opgenomen.” “Deze twee extreme prototypes genereerden een grote belangstelling van onze klanten in elektrische aandrijving. Zij gaven aan dat dit perfect bij Rolls-Royce zou passen. Daarnaast kreeg ik de afgelopen tien jaar regelmatig de vraag ‘Wanneer gaat Rolls-Royce elektrisch?’ en ‘Wanneer bouwen jullie de eerste elektrische auto?’” “Ik antwoordde dan met de ondubbelzinnige belofte: ‘Rolls-Royce gaat elektrisch en we beginnen dit decennium.’ Vandaag voeg ik de daad bij het woord.” Eerste volledig elektrisch aangedreven Rolls-Royce “De voorspelling van Charles Rolls en mijn belofte voeren ons naar een historisch moment voor het merk. Rolls-Royce begon aan een historische en unieke onderneming, die vandaag realiteit is geworden. Onze ontwerpers en engineers werkten meedogenloos hard om ons naar dit punt te brengen: we zijn klaar om te starten met de praktijktesten op de weg van de eerste volledig elektrisch aangedreven Rolls-Royce in de geschiedenis.” “Deze fundamentele verandering in onze aandrijftechnologie leidt tot een uitdaging in elk aspect van ons product voordat we het aanbieden aan de meest onderscheidende en veeleisende mensen ter wereld, onze Rolls-Royce-klanten.” “Daarom hebben we het meest veeleisende testprogramma in de geschiedenis van Rolls-Royce opgesteld. We zullen meer dan 2,5 miljoen kilometers gaan rijden, een simulatie van zo’n 400 gebruiksjaren voor een Rolls-Royce, en we reizen naar alle uithoeken van de wereld om met deze nieuwe auto tot het uiterste te gaan.” “Je zal testauto’s op de weg zien, overal ter wereld. Kijk maar goed, want ze zullen gewoon volledig zichtbaar zijn. We zullen ze miljoenen kilometers lang testen onder alle condities en op elke ondergrond – zo rijden we Rolls-Royce letterlijk de toekomst in.” Eigen aluminium platform “In 2016 debuteerde de Phantom, gebouwd op het eigen aluminium platform van het merk: een schaalbaar en flexibel spaceframe dat de basis vormt van alle toekomstige auto’s van Rolls-Royce. Deze unieke technologie, ontwikkeld door Rolls-Royce, voor Rolls-Royce en exclusief voor het merk, is vanaf het begin ontworpen om niet alleen de basis te zijn van verschillende modellen met een verbrandingsmotor, zoals de Cullinan en Ghost, maar ook voor modellen met een geheel andere aandrijflijn.” “Dit maakt dat onze nieuwe elektrische auto profiteert van de Rolls-Royce-architectuur en daarmee de ongeëvenaarde ervaring van een Rolls-Royce op de weg. Los van welke vorm van het delen van een platform tussen automerken dan ook, waren wij in staat om onze plannen voor een elektrische aandrijflijn al vroeg in het platformontwerp te integreren en daarmee te garanderen dat deze bijzondere nieuwe auto voldoet aan de hoge verwachtingen van onze klanten.” “Deze Rolls-Royce is een voorspelling die uitkomt en lost de belofte in die wij deden toen we aan deze unieke onderneming begonnen. Het is de start van een nieuwe legende voor ons merk. Met dat in gedachten hebben we besloten een geheel nieuwe naam aan de auto te geven. Een naam die even krachtig is en mooi klinkt als de namen die we de afgelopen eeuw aan onze modellen gaven, zoals Phantom, Ghost and Wraith. Het werd een naam die perfect past bij de etherische en wereldse omgeving waarin ons product zich zal gaan begeven – een naam de we hebben gereserveerd special voor dit moment: Spectre.” Spectre is de naam “Spectre is een naam die gegeven wordt aan dingen die synoniem zijn voor grote kracht en verschijning: creaties van een andere orde die hun aanwezigheid kenbaar maken met slechts een vluchtige verschijning. Een spectre dwingt de wereld even stil te staan. Het domineert de ruimte waarin het verschijnt. Dan, net zo snel als het verscheen, verdwijnt het, en laat een zweem van opwinding, energie en intrige achter.” “Die naam past perfect bij de buitengewone Rolls-Royce die wij vandaag aankondigen – een automobiel die zijn verschijning kenbaar maakt om weer te verdwijnen in een wereld die voor iedereen onbereikbaar is, op een enkeling na. Als typisch Brits merk kozen we voor de Britse spelling, hoewel de betekenis hetzelfde blijft.” “Dit nieuwe product is onze referentie en tevens de aanzet tot het volledig elektrificeren van ons modellenportfolio rond 2030. Op dat moment zal Rolls-Royce niet langer producten bouwen en verkopen met een verbrandingsmotor.” “Spectre is het levende bewijs van Charles Rolls’ voorspeling. Mijn belofte, gedaan namens Rolls-Royce Motor Cars, is ingelost. We zijn begonnen aan een opmerkelijke onderneming. Ik ben er trots op dat wij de meest progressieve en invloedrijke vrouwen en mannen mogen voortbewegen in een briljante, elektrische toekomst.” Het bericht CEO Rolls-Royce: “Elektrische Rolls-Royce komt sneller dan je denkt” verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 oktober 2021

Opinie Volkskrant: Vestzak-broekzak: waarom subsidie voor elektrische auto’s in staatskas verdwijnt

Opinie: Vestzak-broekzak: waarom subsidie voor elektrische auto’s in staatskas verdwijnt Het kabinet gaat op klimaatchic met honderden miljoenen euro’s om het e-rijden te bevorderen. Maar bijna 500 miljoen euro daarvan moet de dalende inkomsten uit brandstofauto’s compenseren. Zet dat geld anders in, écht voor het klimaat. Maarten van Biezen 29 september 2021 , 17:00 Presentatie bij het ochtendgloren van de nieuwe elektrische auto met zonnepanelen, Lightyear One, in Katwijk. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant Met Prinsjesdag kondigde het kabinet trots aan dat er 600 miljoen euro extra subsidie komt voor elektrische auto’s, als onderdeel van een pakket van 6,8 miljard aan extra klimaatmaatregelen. Mooi nieuws. En noodzakelijk. Alleen, het is niet waar. Want die 600 miljoen ‘extra’ om elektrisch rijden te stimuleren, is vooral een bezuiniging. Sterker, het merendeel van het geld gaat rechtstreeks naar de benzine-auto. Eerst de noodzaak. In 2030 moet, zoals afgesproken in klimaat- en regeerakkoord, iedere nieuwe auto emissievrij zijn. Als alle nieuwe auto’s dan elektrisch zijn, wordt meer dan de helft (!) gehaald van de afgesproken CO2-reductie uit het Klimaatakkoord voor de mobiliteit. Allemaal netjes becijferd door het kabinet en het Planbureau voor de Leefomgeving. Maar diezelfde partijen zeggen dat dit doel niet wordt gehaald met het huidige beleid. Als we op deze voet doorgaan, rijden er in 2030 1 miljoen elektrische auto’s rond (van de bijna 10 miljoen auto’s) en geen 2,1 miljoen, zoals afgesproken. In het huidige tempo zijn in 2030 lang niet alle nieuwe auto’s emissievrij. Mooi dus dat er extra geld wordt vrijgemaakt om elektrisch rijden te versnellen. Schijn bedriegt Maar schijn bedriegt. Ja, er komt in totaal 90 miljoen euro extra voor de aankoopsubsidie voor particuliere elektrische auto’s. Dat is drie keer meer dan aanvankelijk was gepland, al gaat het subsidiebedrag per auto wel omlaag. Tegelijkertijd wordt voorgesteld op de elektrische auto van de zaak maar liefst 330 miljoen euro te bezuinigen. Per saldo is er dus minder stimulering. Waar gaan die honderden miljoenen subsidie voor elektrisch rijden dan naartoe? Dit ‘klimaatgeld’ gaat naar auto’s met een benzine- of dieselmotor. Bijna 500 miljoen euro van het extra geld is bedoeld om de dalende inkomsten uit brandstofauto’s te compenseren. U leest het goed. Begrotingsgat De reden is dat Financiën met een gat in de begroting zit. Doordat er steeds meer elektrisch wordt gereden, wordt er minder fossiele brandstof getankt. Dat betekent dat er minder accijns binnenkomt. Dit gat wordt met deze miljoenen gedicht. Het is duidelijk dat van dit enorme bedrag geen enkele extra elektrische auto de weg op gaat. Door die honderden miljoenen op te tellen bij de stimulering voor elektrisch rijden is in de politieke en publieke opinie het beeld ontstaan dat elektrisch rijden bakken met geld kost. De praktijk is anders. Inmiddels durft geen politicus zich nog vierkant uit te spreken voor het echte klimaatdoel, namelijk alle nieuwe auto’s in 2030 emissievrij. En met name voor het beleid dat daarbij past. Een doel dat maar liefst 5,5 megaton CO2-besparing oplevert. Dit doel is intussen in de beleidsmist verdwenen. Bij veel Nederlanders bestaat nog altijd het idee dat vooral dure elektrische auto’s worden gestimuleerd. Maar dat is allang niet meer zo. Het nieuwe stimuleringsbeleid is vooral gericht op kleinere en goedkopere elektrische modellen. Dat kan ook want die zijn steeds meer te koop. Het zorgt er ook voor dat meer consumenten straks een tweedehands elektrische auto kunnen kopen. Nog een feit: de nationale kosten, de politieke graadmeter voor efficiënt klimaatbeleid, zijn voor elektrisch rijden al in 2025 positief. Elektrisch rijden levert Nederland dus geld op! Dat is het doel Door de energietransitie drogen inkomsten uit fossiele bronnen langzaam op. Dat is de bedoeling en juist een teken van succes. Dit gebeurt niet alleen met de auto, maar ook met warmtepompen en woningisolatie: die leiden tot minder inkomsten uit aardgas. Ook de elektrificering van vrachtwagens en bestelbusjes betekent minder inkomsten uit brandstof. Alleen bij de elektrische personenwagen wordt het verlies aan belastinginkomsten opgeteld bij de stimuleringskosten. Bij warmtepompen, trucks en bestelbusjes en alle andere energietransities tellen we het verlies aan fossiele belasting inkomsten niet bij de stimuleringskosten van het duurzame alternatief. En dat is maar goed ook, anders komen we nooit een stap verder. Laten we dit dan ook niet doen bij auto’s. Laten we klimaatgeld zo inzetten dat het klimaat er beter van wordt. Laten we zo snel mogelijk wel de doelen voor elektrisch rijden realiseren uit het klimaatakkoord, te beginnen met het niet verder verhogen van de bijtelling voor elektrische auto’s in 2022. Maarten van Biezen  is bestuurslid Vereniging Elektrische Rijders (VER).

01 oktober 2021

Nissan Townstar is een elektrische pakezel

Nissan Townstar Voor emissievrij goederen- en personenvervoer kun je bij Nissan al een aantal jaar de e-NV200 krijgen, maar zijn vervanger staat inmiddels klaar: de Townstar. De Townstar is het eerste model dat het nieuwe Nissan-logo op de neus mag dragen en is het Japanse broertje van de Renault Kangoo en Mercedes-Benz Citan. Met z’n compacte buitenmaten is zeer geschikt voor binnenstedelijke distributie. Elektropower In tegenstelling tot de Renault en Mercedes-Benz komt hij in ons land alleen met een volledig elektrische aandrijflijn. De Townstar is voorzien van een 122 pk (90 kW) en 245 Nm sterke elektromotor. Een batterij met een capaciteit van 44 kWh zorgt ervoor dat je naar verwachting tot 285 kilometer kunt rijden voordat de stroom op is. Laden kan standaard tot 11 kW maar 22 kW is optioneel. Bij een snellader duurt het 42 minuten om de batterij van 0 tot 80% te laden. Veiligheidssystemen en technologie De Townstar zit boordevol met rijhulp- en veiligheidssystemen. Onder meer Side Wind Assist, Trailer Sway Assist, Intelligent Emergency Braking met herkenning van voetgangers en fietsers, Junction Assist, Hands-Free Parking en Intelligent Cruise Control zorgen ervoor dat de inzittenden en je pakketjes veilig op hun bestemming komen. Around View Monitor Ook handig in de nauwe straatjes van onze binnensteden: de Around View Monitor die je op de Townstar kunt krijgen. Dit systeem toont met behulp van camera’s rondom de auto een 360-graden beeld op het 8-inch infotainmentscherm, zodat je precies kunt zien of er voetgangers in de buurt lopen of waar een paaltje staat. ProPilot Het ProPilot systeem – dat we ook kennen uit de Nissan Leaf – is ook aanwezig. De Townstar blijft dankzij het systeem op de snelweg automatisch binnen de lijnen en kan z’n voorligger volgen en automatisch afremmen en optrekken wanneer dat nodig is. Personenuitvoering Nissan brengt de Townstar ook als personenuitvoering op de markt: de Townstar Combi. Deze uitvoering biedt plaats aan vijf personen en 755 liter bagage. Het interieur is aangekleed als een traditionele personenauto, met nette afwerking van de portieren, het middenconsole en instrumentenpaneel. Zaken als Automatic Emergency breaking system, Lane Keep Assist, Blind Spot Intervention en Traffic Sign Recognition zijn ook aanwezig. Het bericht Nissan Townstar is een elektrische pakezel verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 september 2021

Elektrisch aangedreven pick-up op waterstof instant hit

Levering pick-up op waterstof De kopers moeten nog even geduld hebben. De levering staat gepland vanaf april 2022. “De pre-orders overtreffen onze verwachtingen”, zegt Brendan Norman, de CEO van H2X Global. “We wisten dat hij wel eens populair kon zijn, maar we zijn letterlijk overweldigd door de grote vraag. We zijn blijkbaar met iets bijzonders bezig.” Tot 300 pk De Warrego pick-up heeft een elektromotor van 200 kW (272 pk) die energie krijgt van een 66 kW brandstofcel en een batterij van 60 kW. Er is ook een versie met een elektromotor van 220 kW (300 pk). Die heeft een brandstofcel van 90 kW en een batterij van 100 kW. Tot 750 km De pick-up kan met 6,2 kg waterstof ongeveer 500 km afleggen. De krachtigste vierwielaangedreven variant van de Warrego, de 90XR heeft een tank voor 9,3 kg waterstof, wat goed is voor een rijbereik van 750 km. De maximale topsnelheid is afhankelijk van de uitvoering 110 – 150 km/uur.     Tot 2.500 kg Opvallend is de grote trekkracht van de Warrego. Hij mag aanhangers trekken tot 2.500 kg en het maximale laadvermogen komt op 1.000 kg. Dat betekent dat de inzetbaarheid vergelijkbaar is met een pick-up met verbrandingsmotor. De hoge trekkracht zie je ook terug in de vlotte acceleratie. Van nul naar honderd lukt de 220 kW Warrego in 8 seconden. Het bericht Elektrisch aangedreven pick-up op waterstof instant hit verscheen eerst op ZERauto.nl . Note redactie VER: 200 stuks voor intekening is alleen overweldigend in de waterstof wereld. Daar zijn de aantallen laag. ID3 kreeg er 15.00 in de eerste week.  Tesla's Cyber Truck heeft totaal 1.25 miljoen pre orders en afgelopen week kwamen daar nog 17k bij.

15 september 2021

Laadpaaltop10. De nieuwe onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpalen.

RVO Nationaal laadonderzoek 2021 ) Stroom ‘over’ Consumenten houden steeds vaker stroom over aan het eind van het jaar. Huishoudelijke apparaten worden zuiniger en de terugleververgoeding is gedaald tot een dieptepunt. Met de verwachting dat de salderingsregeling gaat verdwijnen wordt het opladen van je auto met eigen zonnepalen steeds interessanter.  Door het vele thuiswerken krijgen steeds meer mensen de mogelijkheid om hun auto overdag op te laden. Zonnestroom die rechtstreeks een auto in gaat, wordt niet aan het net teruggeleverd, wat tevens het elektriciteitsnet ontlast. De juiste laadpaal Maar waar te beginnen? Er is veel aanbod en er zijn talloze installateurs. Hoe kan een consument bepalen of de laadpaal geschikt is en/of de installateur kwaliteit levert?  Maarten Hachmang en Aarjan Langereis van het bedrijf evXperts, bekend van LaadpasTop10, bouwden daarom een onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpalen , gericht op de beginnende elektrische rijder. LaadpaalTop10.nl Aarjan:  “Mensen die op zoek gaan naar een thuislaadpaal verdwalen snel in een jungle van laadpalen en hun aanbieders. Laadpalen zijn lastig te vergelijken omdat aanbieders verschillende installatiepakketten en voorwaarden hanteren. Omdat wij voor EV-rijders al jaren laadpassen vergelijken met LaadpasTop10.nl, was LaadpaalTop10 voor ons een logische vervolgstap.” Alle prijzen van laadpalen op de site worden inclusief standaard installatie pakket getoond. Dit pakket is voor alle leveranciers hetzelfde, waardoor onderling vergelijken makkelijker wordt. Via diverse filters kan men door de lijst met laadpalen zoeken. Zo is er bijvoorbeeld een filter voor laadpalen die geschikt zijn voor het laden met zonnestroom. Om de kwaliteit te waarborgen worden er eisen aan leveranciers gesteld, zoals veiligheidsnormen en garantie op montage. Milieu Centraal Maarten: “Voor mensen die nog in de oriëntatiefase zitten hebben we samen met voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal een keuzehulp ontwikkeld die aan LaadpaalTop10.nl is gekoppeld. Na het invullen van deze keuzehulp presenteren wij met Laadpaaltop10 automatisch het aanbod dat hier het beste bij aansluit. Door als onafhankelijke partij laadpalen te vergelijken blijven we de EV rijder centraal stellen.” Bedrijven die laadpalen verkopen en installeren kunnen zich bij het platform aansluiten.

15 september 2021

Verzeker uw zakelijke auto’s op een verstandige manier

Vergelijk online Op de website van Diks ziet u eenvoudig welke zakelijke autoverzekering er mogelijk is en welke dekking het beste bij u past. Een WA-verzekering is sowieso wettelijk verplicht en dekt de schade die met uw auto is toegebracht aan anderen. Een beperkt-cascoverzekering dekt ook (schade door poging tot) diefstal, ruitschade en schade door brand en ontploffing, loslopende dieren, hagel en storm. All-riskverzekering (WA + casco) dekt ook de eigen schade. Verder kunt u kiezen voor bijvoorbeeld een bestelauto verzekeren of een taxiverzekering. Zakelijke autoverzekering vaak duurder Vaak is een verzekering voor zakelijk gebruik duurder dan een verzekering voor particulier gebruik. Dat is omdat met zakelijke auto’s in het algemeen meer kilometers worden afgelegd dan met een auto die alleen privé wordt gereden. En bestuurders van zakelijke auto’s zijn vaak niet de eigenaar en betalen de verzekeringspremie dus niet zelf. Ze voelen dus ook niet de premieverhogingen na een geclaimde schade. Grote kans dus dat ze met zakelijke auto’s minder zorgvuldig omgaan dan met hun privéauto. En daarom is de premie vaak hoger. “Een verzekering voor zakelijk gebruik is vaak duurder dan een verzekering voor particulier gebruik, omdat zakelijke auto’s méér rijden dan particuliere auto’s” Bedrijfsautoverzekering afsluiten Op www.diks.nl/bedrijfsauto-verzekeren leest u ook alles over het verzekeren van een bedrijfsauto en kunt u bedrijfsautoverzekeringen vergelijken. Een bedrijfsautoverzekering sluit u af voor een auto die u zakelijk gebruikt en die ook als zodanig in de bedrijfsadministratie geregistreerd staat. Ook voor een taxi of een bestelauto voor het bezorgen van maaltijden hebt u dus een bedrijfsautoverzekering nodig. “Ook voor een taxi of een bestelauto voor het bezorgen van maaltijden hebt u een bedrijfsautoverzekering nodig” Welke factoren spelen een rol? Voor de bepaling van de verzekeringspremie speelt een aantal factoren een rol. Ten eerste natuurlijk de dekking die u hebt gekozen, maar ook het aantal schadevrije jaren, leeftijd, postcode en waarvoor de bedrijfsauto wordt gebruikt. Kort door de bocht: elk jaar dat u geen claim indient, telt mee. Maar als u wel een schade claimt, dan kost dat u ineens vijf schadevrije jaren en dat scheelt treden op de no-claimladder. Leeftijd is belangrijk omdat jongeren meer schade rijden dan ouderen en in bijvoorbeeld de Randstad is het risico op schade ook groter dan daarbuiten. En maaltijden bezorgen brengt bijvoorbeeld minder risico met zich mee op schade dan rijlessen. “Jongeren rijden meer schade dan ouderen en in bijvoorbeeld de Randstad is het risico op schade ook groter dan daarbuiten” Online autoverzekering afsluiten Op de website van Diks verzekeringen kunt u diverse zakelijke-auto- en bestelautoverzekeringen met elkaar vergelijken, premies laten berekenen en extra informatie vinden. Voor de berekening hebt u in elk geval het juiste kenteken van de auto(‘s) nodig en het aantal opgebouwde schadevrije jaren. Voor een nauwkeurige berekening is meer informatie nodig, maar die heeft u ongetwijfeld paraat. Bovendien kunt u op de website ook direct de gewenste verzekering afsluiten. Daarvoor hebt u het kenteken en een meldcode van de auto nodig. “ Voor de berekening van de premie hebt u het kenteken en het aantal opgebouwde schadevrije jaren nodig. Voor het afsluiten van de verzekering hebt u ook de meldcode nodig” Het bericht Verzeker uw zakelijke auto’s op een verstandige manier verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 september 2021