Nieuws

Porsche Mission R: de toekomst van autosport?

Het belang van klantenteams Klantenteams zijn zeer belangrijk voor Porsche. Sinds de start van de Porsche Carrera Cup Duitsland 31 jaar geleden heeft de sportwagenfabrikant meer dan 4.400 Cup-auto’s geproduceerd en geleverd. Op basis van deze krachtige en betrouwbare racers uit Weissach worden wereldwijd dertig merkencups georganiseerd. De nieuwste versie van de 911 GT3 Cup kwam in 2021 in gebruik voor het huidige autosportseizoen en is gebaseerd op de 992-generatie. De Porsche Mission R toont hoe de toekomst van de merkencups met puur elektrisch aangedreven auto’s eruit zou kunnen zien. Oliver Blume, CEO van Porsche AG: “Naast onze betrokkenheid bij het Wereldkampioenschap Formule E zetten we nu de volgende grote stap in elektromobiliteit. Deze concept car is onze visie op volledig elektrische autosport voor klantenteams. De Mission R belichaamt alles wat Porsche sterk maakt: prestaties, design en duurzaamheid.” 1.088 pk aan systeemvermogen De twee nieuw ontwikkelde elektromotoren in de Porsche Mission R produceren in de zogenaamde kwalificatiemodus tot 800 kW (1.088 pk). Het accupakket van ongeveer 80 kWh en innovatieve recuperatie maken sprintraces zonder vermogensverlies mogelijk. Met zijn vierwielaandrijving en bijna 1.100 pk in kwalificatiemodus accelereert de Porsche Mission R in minder dan 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt ruim 300 km/u. Rondetijden Op het circuit rijdt de elektrische auto dezelfde rondetijden als de huidige Porsche 911 GT3 Cup. Dankzij nieuw ontworpen elektromotoren en batterijcellen – allemaal uitgerust met innovatieve directe oliekoeling – biedt de Porsche Mission R een constant vermogen van 500 kW (680 pk) in racemodus. ‘Derating’ – de afname van de batterijprestaties als gevolg van thermische omstandigheden – is weggevallen. Techniek Op de vooras werkt een elektromotor met maximaal 320 kW (435 pk) en op de achteras levert de elektromotor zelfs maximaal 480 kW (653 pk). Dankzij geavanceerde 900 volt-technologie en Porsche Turbo Charging is een pauze van een kwartier voldoende om het accupakket van vijf tot tachtig procent op te laden. Opladen kan met maximaal 340 kW. Porsche Active Aerodynamics De Mission R toont ook een verdere ontwikkeling van de Porsche Active Aerodynamics (PAA) met het Drag Reduction System (DRS) op de voor- en achtervleugel. Het systeem omvat drie lamellen in elk van de twee luchtinlaten aan de zijkant van de neussectie en een verstelbare, tweedelige achtervleugel. Vlasvezels Naast het innovatieve, batterij-elektrische aandrijfconcept is ook de body van het studiemodel bijzonder vanwege de CO2-reductie en de duurzaamheid. De body bestaat grotendeels uit met natuurlijke vezels versterkte kunststof (NFK), waarbij vlasvezels uit de landbouw de basis vormen. Dit ecologische materiaal wordt ook gebruikt voor de frontsplitter, de diffuser en de zijskirts. Porsche gebruikt NFK ook in het interieur van de Mission R, bijvoorbeeld voor de binnendeurschalen, het achterschot en de stoel. Modern interieur voor Porsche Mission R Het interieurdesign zet de bestuurder op alle vlakken in het middelpunt. Een ergonomisch geplaatst display tussen de bedieningselementen op het stuur toont relevante gegevens tijdens de race. De monitor boven de stuurkolom geeft de beelden van de zijspiegels en de centrale achteruitrijcamera weer. Via een touchscreen rechts naast de stoel zijn onder meer biometrische gegevens van de bestuurder op te roepen. Talloze camera’s in het interieur zorgen voor spannende beelden voor een livestream-uitzending. Afmetingen Met het Mission R-project brengt Porsche echt en virtueel racen dichter dan ooit tevoren bij elkaar. De monocoque kan in exact dezelfde vorm ook dienst doen als e-sports simulator. De veiligheidsstructuur van koolstofvezelcomposietmateriaal combineert een hoge bescherming voor de bestuurder met een laag gewicht en unieke looks. Ingenieurs en ontwerpers bij Porsche noemen de nieuw ontwikkelde dakconstructie van koolstof het ‘exoskelet’. Het is een veiligheidskooi en buitendak in één. Met een lengte van 4.326 millimeter is de Porsche Mission R iets korter dan de huidige 718 Cayman, maar met 1.990 millimeter is hij aanmerkelijk breder en met een hoogte van 1.190 millimeter ook beduidend lager. Studiemodellen van Porsche Met de Mission E (2015) en Mission E Cross Turismo (2018) studiemodellen toonde Porsche de afgelopen jaren zeer specifieke ideeën over zijn eerste volledig elektrische sportwagens. De Porsche Taycan (2019) en de Taycan Cross Turismo (2021) zijn uiterlijk en technologisch verregaand gebaseerd op de twee concept cars. Nu toont Porsche met de Mission R zijn visie op de autosport van de toekomst voor klantenteams. Het bericht Porsche Mission R: de toekomst van autosport? verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 september 2021

Highlights BMW i Vision Circular op een rij

Highlights BMW i Vision Circular • Het conceptmodel is volledig ontworpen volgens de principes van een kringloop- of circulaire economie. Het doel: 100% toepassing van gerecyclede materialen met 100% recyclebaarheid. • De vastestof-accu in de BMW i Vision Circular is dan ook 100% recyclebaar en wordt bijna uitsluitend gefabriceerd met gebruik van materialen uit de kringloop. Deze accu biedt een veel hogere energiedichtheid met een aanzienlijk gereduceerd gebruik van de meest waardevolle hulpbronnen. • De BMW i Vision Circular toont daarmee de allesomvattende, innovatieve benadering door BMW Group van duurzame mobiliteit. BMW Group wil het voortouw nemen in de ontwikkeling van een circulaire economie en benadrukt haar leidende rol in de efficiënte toepassing van hulpbronnen bij de productie en in alle fasen van de levenscyclus van een auto. • In overeenstemming hiermee stelt BMW Group zich als doel om de CO2 emissie gedurende de gehele levenscyclus van een auto te reduceren. Behalve de elektrificatie van het productportfolio en de overgang naar hernieuwbare energie bij de productie focust de onderneming met name op de principes van een circulaire economie en het gebruik van gerecyclede materialen. • De BMW i Vision Circular vormt geen vooruitblik op de ‘Neue Klasse’. Als het gaat om duurzaamheid is de ‘Neue Klasse’ echter ontwikkeld met dezelfde insteek als de BMW i Vision Circular. • Circulariteit was van meet af aan een uitgangspunt bij het design, de ontwikkeling en het productieproces voor de BMW i Vision Circular, als onderdeel van de ‘Circular Design’ benadering. • Bij het materiaalgebruik focust de BMW i Vision Circular op gerecyclede materialen (het “Secondary First” principe) die snel en eenvoudig kunnen worden gedemonteerd aan het eind van de productlevenscyclus. • De focus op demontage vormt dan ook een belangrijk aspect van het conceptmodel. De snelsluiting voor de wielen, de stoelen en het dashboard, en een koord in de achterbank demonstreren de eenvoudige demontagemogelijkheid op een esthetisch attractieve wijze (‘Joyful Fusion’). • Het consequent toegepaste Circular Design verleent de BMW i Vision Circular een volledig nieuw en attractief verschijningsbeeld. Tegelijkertijd laat het zien dat een hoog duurzaamheidsniveau perfect samen kan gaan met een luxe uitstraling. • Aan de voorzijde zijn de BMW nieren en koplampen nieuw geïnterpreteerd: als digitaal oppervlak. In de toekomst kan digitaal design geometrische variaties in lampen en bumpers overbodig maken, waardoor het aantal benodigde materialen en gereedschappen kan worden gereduceerd. • In plaats van aanvullende sierelementen en badges, zoals die tegenwoordig vaak gebruikt worden om kwaliteit en luxe te benadrukken, te monteren is het merklogo in de voorzijde gegraveerd en de modelbadge is gelaserd om het gebruik van extra onderdelen te voorkomen. • Het bumpergedeelte onderaan is gemaakt van gerecycled plastic met een verfijnd, gemarmerd oppervlak. • De heldere designtaal resulteert in voor een BMW geheel nieuwe proporties. De BMW i Vision Circular vormt van voor- tot achteras één geheel. Mede dankzij zijn elektrische aandrijvingsarchitectuur biedt het interieur de ruimte van een luxe model op het oppervlak van een compact model. • De licht goudkleurige oppervlakken van de BMW i Vision Circular zijn niet gelakt, maar uitgevoerd in geanodiseerd gerecycled aluminium. Het frame aan de achterzijde van de auto toont een verleidelijk samenspel van blauw-paarse oppervlakken, gecreëerd door het verhittingsproces dat is toegepast voor het staal. • De afwerkingsprocessen zoals gebruikt voor de individuele oppervlakken geven deze een opvallende uitstraling, terwijl optimaal recyclen mogelijk is. • De licht transparante banden zijn vervaardigd uit gecertificeerd, duurzaam gecultiveerd natuurlijk rubber. Aan de compound zijn gekleurde, gerecyclede rubberdeeltjes toegevoegd voor versteviging; deze creëren bovendien een intrigerend terrazzo effect dat het hergebruik van materialen benadrukt. • De wielen zijn ontworpen met het oog op een minimaal gebruik van materialen. De maximale openheid van de wielen garandeert een goede koeling van de remmen, terwijl de meer gesloten oppervlakken aan de randen zorgen voor optimale aerodynamische eigenschappen. • Alle display-oppervlakken en verlichtingsfuncties aan de achterzijde zijn onzichtbaar geïntegreerd in de donkere glazen bagageklep, waarbij dezelfde benadering is gekozen als aan de voorzijde. Wanneer de auto is uitgeschakeld is alleen het tweedimensionale BMW logo in het donkere glazen oppervlak zichtbaar. • De minimalistische en aerodynamisch geoptimaliseerde zwarte bumper – gemaakt van zichtbaar gerecycled plastic – rondt het design van de achterzijde af. • Het interieur van de BMW i Vision Circular laat zien wat er in de toekomst mogelijk is op het gebied van circulariteit en doelbewuste selectie van materialen – en het fascinerende design dat daar het resultaat van kan zijn. • Monomaterialen en slimme nieuwe verbindingstechnieken, die het gebruik van lijm overbodig maken, zorgen ervoor dat de componenten zeer geschikt zijn voor demontage en sortering aan het einde van de levenscyclus. Om de hoeveelheid afval en productieresten te minimaliseren, zullen alle componenten en materialen exact op maat worden gefabriceerd met toepassing van processen zoals 3D printen. Overtollig materiaal zal systematisch worden teruggevoerd in de materiaalkringloop. • Het lichte en uitnodigende interieur verwelkomt bestuurder en voorpassagier met een royaal gevoel van ruimte. Het glazen dak met een ver naar achter geplaatste rand van de voorruit geeft de voorinzittenden het gevoel in de open lucht te zitten. • Twee separate loungestoelen met geïntegreerde hoofdsteun creëren een exclusieve ambiance. De bekleding is vervaardigd uit gerecyclede kunststof en is gevat in een licht goudkleurig aluminium frame. • De achterzijde van de slanke voorstoelen is gemaakt van gerecyclede kunststoffen met een terrazzo afwerking. De circulaire ‘Joyful Fusion’ snelsluiting zorgt ervoor dat het metaal en de stof eenvoudig gescheiden, gesorteerd en vervolgens hergebruikt kunnen worden. • De rijbeleving in de BMW i Vision Circular zal gekenmerkt worden door meer in-car intelligence en sensoren die op de inzittenden reageren. • Het traditionele instrumentenpaneel is vervangen door een user interface van de volgende generatie. Het hart wordt gevormd door een 3D geprinte kristallen sculptuur, die reageert op handbewegingen met spectaculaire lichteffecten. • De kristallen sculptuur wordt geflankeerd door natuurlijk behandeld hout van gecertificeerde bronnen. Metalen elementen van geanodiseerd gerecycled aluminium, uitgevoerd in goud-brons, verbinden het dashboard met de A-stijlen. Ook hier maken de ‘Joyful Fusion’ snelsluitingen een snelle en eenvoudige demontage mogelijk. • Het informatiegedeelte dat men normaal gesproken verwacht in een centraal informatiedisplay is geplaatst boven het dashboard, onderaan de voorruit. Die voorruit is getransformeerd in een informatiebron en maakt andere displays in het interieur overbodig. • De stuurwielrand is 3D geprint van houtpoeder en voelt natuurlijk en warm aan. De onconventionele, in goud-brons uitgevoerd verticale spaak zorgt voor een moderne touch. Het stuur bevat eveneens een van achter verlichte kristallen interface en displays die overeenkomen met die in het dashboard. • De royale, iets hoger geplaatste zitplaatsen achterin bieden uitmuntend comfort voor twee personen met hun zachte zijwangen. De hoofdsteunen zien eruit als kussens en de eronder geplaatste luidsprekers maken van elke zitplaats een individuele sound zone. • De geweven stof in fraai Jacquard design voor de zitplaatsen achterin is gemaakt van 100 procent gerecycled materiaal. De achterbank wordt omlijst door een geanodiseerd aluminium frame, uitgevoerd in goud-brons. De stof en het frame worden op hun plek gehouden door een koord, dat ook eenvoudig kan worden losgemaakt wanneer de bank moet worden gedemonteerd. • De in de auto toegepaste hoogpolige vloerbedekking is gemaakt van 100 procent gerecyclede kunststof. • In de C-stijl krijgt een glazen iDrive Controller uit de BMW iX een tweede leven als lamp. • Het sound design voor de BMW i Vision Circular is het werk van de componist Hans Zimmer en Renzo Vitale, Creative Director Sound BMW Group. Het maakt de circulariteit van de auto hoorbaar. Elke toon geeft de bewegingen van de exterieurstructuren, de interieurdelen, de materialen, de verlichting en de visuele animaties weer. • Naast alle materiaal- en designinnovaties biedt de BMW i Vision Circular tevens de mogelijkheid van gebruik van de auto in een vehicle-to-grid scenario. Zo kan de auto fungeren als mobiele energieopslag en stroom leveren aan zijn omgeving, bijvoorbeeld gebouwen en infrastructuur. • Een andere belangrijke maatregel op weg naar duurzame stedelijke mobiliteit is het intelligent gebruikmaken van de beschikbare real time en lange termijn verkeersdata, om de efficiëntie te maximaliseren. Wanneer sensorgegevens en verzamelde informatie van individuele auto’s worden gedeeld met de gehele vloot (na toestemming van de gebruiker), zullen alle auto’s profiteren van de resulterende ‘zwerm-intelligentie’. • Aanbevelingen voor de snelheid kunnen worden geoptimaliseerd om beter gebruik te kunnen maken van bijvoorbeeld ‘groene golven’. Verkeersstromen kunnen beter worden voorspeld en opstoppingen worden geminimaliseerd dankzij met elkaar en met de omgeving communicerende auto’s. Ook de CO2 emissie veroorzaakt door stop-and-go verkeer of door het zoeken naar een parkeerplek kan zo aanzienlijk worden gereduceerd. • De BMW i Insights Vision app maakt gebruik van Augmented Reality om de vele individuele oplossingen van de BMW i Vision Circular en de voordelen van het conceptmodel te tonen. Het bericht Highlights BMW i Vision Circular op een rij verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 september 2021

Mercedes-Maybach Concept EQS luxe broertje van EQS SUV (2022)

Modulaire architectuur ook de basis voor een andere elektrische SUV De Concept Mercedes-Maybach EQS is gebaseerd op de modulaire architectuur voor de elektrische modellen van Mercedes-Benz in de luxe- en topklasse. Op deze basis zal ook een ander volledig elektrisch model verschijnen, de EQS SUV, die in 2022 in serieproductie gaat, nog voor de Maybach. Ook hier zorgt de elektrische aandrijflijn voor een uitzonderlijk soepele en stille werking en een nieuw niveau van rust en ontspanning in het interieur. Volgens WLTP is er een actieradius van ongeveer 600 kilometer gepland voor de Mercedes EQS SUV-architectuur. Verwachtingen overtreffen Maybach-klanten zijn op zoek naar iets speciaals en het doel is om hun verwachtingen te overtreffen met de hoogste normen van exclusiviteit en individualiteit, elegant design, vakmanschap en de modernste technologie. Omdat klanten in de kernmarkten China, Rusland, Zuid-Korea, de VS en Duitsland gemiddeld jonger worden, verandert ook de definitie van luxe. Andere vorm van luxe “Veel van onze Mercedes-Maybach klanten zijn in hoge mate digitaal verbonden en stellen de hoogste eisen aan onze digitale oplossingen. Ze verwachten ook dat het merk van hun keuze opkomt voor duurzame waarden en verantwoordelijkheid neemt voor het milieu. De Concept Mercedes-Maybach EQS voldoet aan al deze punten en belichaamt verfijnde luxe op een progressieve manier. De volledig elektrische aandrijflijn maakt niet alleen consequent duurzame mobiliteit mogelijk, maar zorgt ook voor een nieuw niveau van rust en ontspanning voor passagiers”, aldus Britta Seeger, Lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Marketing & Sales. Unieke automotive luxe-ervaring “De Concept Mercedes-Maybach EQS vertegenwoordigt de transformatie van het traditierijke luxemerk naar een progressieve, volledig elektrische toekomst. Zoals elke Maybach staat hij voor Sophisticated Luxury in al zijn facetten. De concept car die bijna in productie kan worden genomen, is het bewijs dat ultramoderne elektrische aandrijftechnologie en baanbrekend infotainment met het MBUX Hyperscreen perfect samengaan met het kenmerkende Maybach-vakmanschap en een exquise uitrusting. De ultieme combinatie van minutieus geperfectioneerde details zorgt voor een unieke automotive luxe-ervaring. Met deze toekomstige, volledig elektrische SUV laten we onze leiderschapsaspiraties in het high-end segment ook zien op het gebied van elektromobiliteit”, aldus Philipp Schiemer, Head of Top End Vehicle Group bij Mercedes-Benz AG en voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH. Interieur Mercedes-Maybach Concept EQS In het interieur wordt het achtercompartiment een comfortabele plek om te werken of te ontspannen dankzij de executivestoelen en het chauffeurspakket. Daarbij komen nog exclusieve details zoals de nieuwe portierpanelen, waarvan de armleuningen zijn vormgegeven als hoogwaardige sideboards. Er zijn ook sierdelen in witte pianolak en materialen in diepzeeblauw, die aan boord een feelgood-sfeer creëren als op een elegant yacht. Verchroomde Maybach-pinstripes voor en achter Het rechtopstaande Black Panel-front vloeit naadloos over in de omhullende motorkap en koplampen. De led-lichtunits zijn voorzien van verlichting met individuele diamantblokken, omlijst met een fijnmazig gaas van het Maybach-embleem. De verticale Maybach-pinstripes in fraaie 3D-dieptelook zijn verchroomd en karakteriseren de koeler in de nieuwe, innovatieve Black Panel-technologie. Elegant verchroomde, filigrane lamellen zijn ook te vinden op de luchtinlaat in de bumper. Dit opvallende designelement is ook opgenomen onder de kentekenplaathouder in de achterbumper. Het klassieke Maybach-opschrift op de motorkap, de rechtopstaande Mercedes-Benz ster en de verchroomde sierlijst in het midden van de motorkap zijn een eerbetoon aan traditie. Zwevende middenconsole achter De middenconsole lijkt als een doorlopende band van de cockpit naar de achterzitplaatsen te zweven en creëert een bijzonder lichte en elegante indruk van ruimte met veel bewegingsvrijheid. In combinatie met de indirecte en directe sfeerverlichting lijken de ruimte en interieurcomponenten visueel lichter en lijken ze ook te zweven. Het standaard aanwezige vaasinzetstuk nodigt uit om seizoensgebonden bloemendecoraties in te zetten, en daarmee de natuur het interieur van de Maybach binnen te halen. Daaronder biedt een groot opbergvak veel ruimte voor gebruiksvoorwerpen of voor individuele uitrustingsopties zoals klaptafels, champagneflûtes of een koelvak. Een bijzonder highlight is het sierdeel in witte chroomlook. De rosé goudkleurige accenten zorgen voor een ideaal contrast en dragen bij aan de luxe uitstraling van het interieur. MBUX Hyperscreen met Maybach-specifieke weergaven Een andere bijzondere blikvanger in het interieur is het MBUX Hyperscreen met Maybach-specifieke weergavestijlen en content. De grote, gebogen beeldschermunit loopt bijna van A-stijl tot A-stijl. Onder de glazen afdekking bevinden zich drie individuele schermen die samen één visueel geheel vormen. Met een eigen 12,3 inch oled-scherm heeft de voorpassagier de beschikking over een ??eigen display en bedieningspaneel. De entertainmentfuncties zijn daar alleen beschikbaar wanneer de auto wordt gereden volgens de lokaal geldende, specifieke en landelijke regelgeving. Als de interieurcamera detecteert dat de bestuurder naar het voorpassagiersdisplay kijkt, wordt het bij bepaalde inhoud automatisch gedimd. Met adaptieve software die wordt gevoed door kunstmatige intelligentie past MBUX zich volledig aan de gebruiker aan en doet gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de ‘zero layer’ worden de belangrijkste toepassingen altijd op het hoogste niveau binnen het gezichtsveld aangeboden, afhankelijk van de situatie en de context. Zoeken in submenu’s is niet meer nodig. EQ-tegel In het beeldscherm van het hoge-resolutie infotainmentsysteem bevindt zich een EQ-tegel in het hoofdmenu die dient als centraal toegangspunt tot de specifieke displays en instellingen. Deze omvatten de laadstroom, vertrektijd, energiestroom en verbruikshistogrammen. Daarnaast kunnen via het mediadisplay ook de navigatie- en rijprogramma’s worden bediend. In combinatie met Mercedes me connect worden ook EV-specifieke navigatieservices en -functies aangeboden. Denk hierbij aan de weergave van laadpalen, de elektrische actieradius en geoptimaliseerde routeplanning, rekening houdend met de laadstatus, het weer en de verkeerssituatie. De ronde luchtuitstroomopeningen in hoogglanzend chroom onderstrepen de hoogwaardige en verfijnde look, samen met gegalvaniseerde sierdelen en het aan de boven- en onderkant afgevlakte multifunctionele stuurwiel van de VISION EQS. De sfeerverlichting, die op vele manieren kan worden ingesteld, zorgt voor een stijlvolle ambiance. Exclusieve tweekleurenlak Een ander belangrijk onderscheidend kenmerk is de tweekleurenlak in obsidiaanzwart metallic en zirkoonrood metallic met een fijne pinstripe in chroom als visuele scheidingslijn. De royale chroomafwerking strekt zich niet alleen uit over de luchtinlaten en diffusor voor en achter, maar omlijst ook de zijruiten met een dynamisch vloeiende chroomlijst in 3D-design. Ook de B-stijlen zijn verchroomd en exclusief afgewerkt met een subtiel merkembleem. De Maybach ‘M’ is ook te vinden op de D-stijl. De aerodynamisch geoptimaliseerde treeplanken aan de zijkanten zijn voorzien van een inlay met Maybach-embleem. De royaal bemeten 24 inch lichtmetalen velgen in Maybach ‘bowl’-design – met vijf korte spaken en een vlak middengedeelte met Maybach-opschrift – benadrukken de exclusieve uitstraling van de volledig elektrische SUV. De achterlichten met doorlopende helix-lichtband is een highlight aan de achterzijde. De animatie loopt hier van buiten naar binnen. De verchroomde dakspoiler fungeert als sportief en aerodynamisch sierelement. Een andere exclusieve uitrustingsoptie zijn de automatische comfortportieren voor en achter. Wanneer de bestuurder de auto nadert, worden eerst de portiergrepen uitgeschoven. Naarmate de bestuurder verder nadert, gaat het bestuurdersportier automatisch open. Via MBUX heeft de bestuurder ook de mogelijkheid om de achterportieren op afstand te openen.   Het bericht Mercedes-Maybach Concept EQS luxe broertje van EQS SUV (2022) verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 september 2021

Mercedes-Benz EQE nog altijd bijna vijf meter lang

Komt eerst als EQE 350 De business-limousine biedt alle essentiële functies van de EQS in een iets compacter formaat. Bij de introductie omvat het modellengamma aanvankelijk twee varianten: de EQE 350 met 215 kW (292 pk) en een ander model. Andere versies zullen volgen. De productie van de EQE gaat plaatsvinden op twee locaties van het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Cars: in de Duitse Mercedes-Benz fabriek in Bremen voor de wereldmarkt en in de Duits-Chinese joint venture BBAC in Beijing voor de Chinese markt. In vergelijking met de luxe limousine EQS is de EQE nog meer gestroomlijnd, met een iets kortere wielbasis, kortere overhangen en meer teruggetrokken flanken – hij draagt het concept van de business-limousine over naar de toekomst. De sensuele puurheid komt tot uiting in royale oppervlakken, gereduceerde voegen en naadloze overgangen (seamless design). De overhangen en het front zijn kort gehouden, de achterzijde vormt het dynamische accent met een scherpe spoilerrand. De 19 tot 21 inch velgen geven de EQE, samen met de uitgesproken gespierde schouderpartij, een atletisch karakter. Afmeting vergelijkbaar met CLS Qua exterieurafmetingen (lengte/breedte/hoogte: 4.946/1.961/1.512 mm) is de EQE vergelijkbaar met de CLS. Net als de CLS heeft hij een vaste achterruit en een kofferdeksel. De interieurafmetingen overtreffen zelfs aanzienlijk die van de huidige E-Klasse (213-serie), bijvoorbeeld wat betreft de schouderruimte voor (+27 mm) of de interieurlengte (+80 mm). Breedbeeldisplay Met het optionele MBUX Hyperscreen is het volledige combi-instrument één breedbeelddisplay. Dit bepaalt de esthetiek van de cockpit en het interieur. Onder het gemeenschappelijke afdekglas lopen de hoge-resolutie displays schijnbaar naadloos in elkaar over. Het grafische uiterlijk van hun MBUX-inhoud is harmonieus op elkaar afgestemd. Het MBUX Hyperscreen is op minimalistische wijze geïntegreerd in het dashboard. Het 12,3 inch oled-voorpassagiersdisplay geeft deze een eigen display en bedieningspaneel. In Europa mag de voorpassagier tijdens het rijden ook dynamische inhoud bekijken, zoals video’s, tv of internet. Mercedes-EQ vertrouwt op een intelligente, op camera’s gebaseerde blokkeringslogica: als de camera detecteert dat de bestuurder naar het voorpassagiersdisplay kijkt, wordt dit bij bepaalde inhoud automatisch gedimd. MBUX Hyperscreen De luchtuitstroomopeningen strekken zich uit over de gehele breedte aan de bovenzijde en zijn tegelijkertijd zeer vlak. Deze extreme proporties zorgen, samen met de glazen golf van het MBUX Hyperscreen, voor een avantgardistische uitstraling in het interieur. De buitenste luchtuitstroomopeningen hebben een turbine-ontwerp. Ze spelen in op het hyperanaloge thema door het contrast tussen hightech mechanica en de digitale, glazen displaywereld. De nieuwste generatie van MBUX, die onlangs werd geïntroduceerd in de EQS, is ook aan boord in de EQE. Met adaptieve software past het display- en bedieningsconcept zich volledig aan de gebruiker aan en doet gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de Zero-Layer hoeft de gebruiker niet door submenu’s te scrollen of spraakopdrachten te geven. De belangrijkste toepassingen worden situatie-afhankelijk en contextueel weergegeven op het hoogste niveau van het gezichtsveld. Hierdoor worden EQE-bestuurders ontlast van enkele bedieningsstappen. Efficiënte aandrijving De EQE 350 met 215 kW en een tweede uitvoering zullen als eerste worden geïntroduceerd. Andere versies volgen in een later stadium. Alle EQE’s hebben een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras. De later beschikbaar komende versies met 4MATIC zijn ook uitgerust met een eATS-unit op de vooras. De elektromotoren zijn permanent bekrachtigde synchroonmotoren (PSM). Bij PSM’s is de rotor van de wisselstroommotor voorzien van permanente magneten en hoeft hij dus niet van stroom te worden voorzien. De voordelen van dit ontwerp zijn een hoge vermogensdichtheid, een hoog rendement en een goede vermogensstabiliteit. De machine op de achteras is bijzonder krachtig dankzij de 6-fasen-opzet: hij heeft twee wikkelingen met elk drie fasen. In de EQE bestaat de lithium-ion-accu uit tien modules en hij heeft een bruikbare energie-inhoud van 90 kWh. De innovatieve, in eigen huis ontwikkelde software voor accumanagement maakt over-the-air updates (OTA) mogelijk. Dit zorgt ervoor dat het energiemanagement van de EQE gedurende de hele levenscyclus up-to-date blijft. In de accu werd een belangrijke stap gezet op het gebied van de duurzaamheid van de celchemie: het geoptimaliseerde actieve materiaal bestaat uit nikkel, kobalt en mangaan in een verhouding van 8:1:1. Hierdoor daalt het kobaltgehalte tot minder dan 10 procent. De voortdurende optimalisering van de recyclebaarheid maakt deel uit van de holistische accustrategie van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz EQE 350 technische specificaties Elektromotor: Permanent bekrachtigde synchroonmotor Max. vermogen: 215 kW Max. koppel: 530 Nm Nominale spanning: 328,5 Volt Boordlader (standaard/optie): 11/22 kW AC-laadtijd, driefasig (11/22 kW): 8,25/4,25 h DC laadvermogen max: 170 kW DC laadtijd bij snellaadstation: 32 min DC laden: max. actieradius na 15 minuten (WLTP): 250 km Lengte: 4.964 mm Breedte: 1.961 mm Hoogte: 1.512 mm Wielbasis: 3.120 mm Draaicirkel (zonder/met achterasbesturing 4,5°/10°): 12,5/11,6/10,7 m Bagageruimte VDA: 430 liter Stroomverbruik (WLTP): 15,7-19,3 kWh/100 km Actieradius (WLTP): 545-660 km Vertraging in drie fasen Consequent hoge prestaties en veelvuldige acceleraties zonder vermogensverlies kenmerken de aandrijvingsfilosofie van de EQE. Dit omvat een geavanceerd thermisch concept en verschillende varianten van energieterugwinning door middel van recuperatie. De HV-accu wordt geladen door de mechanische draaibeweging om te zetten in elektrische energie tijdens het uitrollen of afremmen. De bestuurder kan de vertraging in drie fasen (D+, D, D-) en de zeilfunctie handmatig selecteren via schakelpaddles achter het stuurwiel. Daar komt DAuto bij. De ECO Assistant biedt ook situatie-geoptimaliseerde recuperatie – de vertraging is zo sterk of zwak als nodig om de meest efficiënte rijstijl te realiseren. Ook wordt zoveel mogelijk recuperatievertraging toegepast bij waargenomen vooruitrijdende auto‘s. Dit gebeurt zelfs tot de auto tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht. De bestuurder hoeft hiervoor het rempedaal niet in te trappen – rijden met één pedaal op zijn best. De navigatie met Electric Intelligence plant de snelste en meest comfortabele route, inclusief laadpauzes, op basis van tal van factoren en reageert dynamisch op bijvoorbeeld files of een verandering in rijstijl. Dit omvat een visualisatie in het MBUX infotainmentsysteem die weergeeft of de beschikbare accucapaciteit toereikend is om zonder laden terug te keren naar het vertrekpunt. Hoog geluids- en trillingscomfort, Sound Experiences als contrastprogramma Als limousine met een kofferbak heeft de EQE goede conceptuele voorwaarden voor een hoog geluids- en trillingscomfort (NVH: Noise, Vibration, Harshness). Bovendien werden tal van maatregelen genomen. In de elektrische aandrijflijnen (eATS) zijn de magneten binnenin de rotors op een voor NVH geoptimaliseerde manier gerangschikt (zogeheten sheet metal cut). Bovendien hebben de eATS-units een speciale schuimmat rondom als NVH-afdekking. De bekleding van de omvormer heeft een sandwichconstructie. De eATS-units zijn dubbel ontkoppeld van de carrosserie via elastomeerlagers. Zeer doeltreffende veer-/massacomponenten zorgen voor een ononderbroken geluidsisolatie van de dwarsbalk onder de voorruit tot de vloer van de bagageruimte. In tal van carrosseriedelen is akoestisch schuim aangebracht. Desgewenst kan de rit in de EQE toch een akoestische belevenis worden: als voor het Burmester® surround sound-systeem is gekozen, beschikt de EQE over de twee klankwerelden Silver Waves en Vivid Flux. Silver Waves staat voor een sensueel en zuiver geluid. Vivid Flux is gericht op EV-enthousiastelingen en is kristalhelder, synthetisch en toch menselijk warm. Als Sound Experiences kunnen ze op het centrale display worden geselecteerd en ook worden uitgeschakeld. De extra geluidswereld Roaring Pulse kan worden ontgrendeld via over-the-air-technologie. Deze Sound Experience doet denken aan krachtige machines, sonoor en extrovert. Luchtgeveerd onderstel en achterasbesturing tegen meerprijs Het onderstel van de nieuwe EQE met een as met vier draagarmen aan de voorzijde en een multilink as aan de achterzijde is qua ontwerp nauw verwant met de constructie van de nieuwe S-Klasse. De EQE is tegen meerprijs leverbaar met AIRMATIC-luchtvering met traploos instelbare demping ADS+. Met de achterasbesturing (optie) voelt de EQE in de stad even handzaam aan als een compacte auto. De stuuruitslag op de achteras is tot tien graden. De draaicirkel wordt verkleind van 12,5 tot maximaal 10,7 meter met achterasbesturing. Nieuwe voertuigfuncties kunnen worden geactiveerd via over-the-air-technologie (OTA). Het introductieaanbod: de extra ‘Roaring Pulse’-geluidservaring, twee speciale rijprogramma’s voor jonge bestuurders en servicepersoneel, kleine spelletjes, de highlightmodus en DIGITAL LIGHT met projectiefunctie en DIGITAL LIGHT individualisatie. In de Highlight Mode presenteert de auto zichzelf en de highlights van de uitrusting, geactiveerd door de spraakassistent ‘Hey Mercedes’. DIGITAAL LICHT Individualisatie omvat de ‘Digital Rain’ lichtanimatie en andere coming-home/ leaving animaties zoals ‘Brand World’. De OTA-functies zijn beschikbaar in de Mercedes me Store en het aanbod wordt in de loop der tijd uitgebreid. Gemakkelijk laden in een groot laadnetwerk Met de nieuwe Plug & Charge-functie van Mercedes me Charge kan de EQE nog comfortabeler worden geladen aan Plug & Charge-compatibele openbare laadpunten: wanneer de laadkabel wordt aangesloten, begint het laadproces automatisch; er is geen verdere verificatie door de klant vereist. De communicatie tussen de auto en het laadstation verloopt rechtstreeks via de laadkabel. Net als voorheen profiteren Mercedes me Charge-klanten van de geïntegreerde betaalfunctie met automatisch betalingsproces. De klant voert eenmaal zijn betaalmethode in. Elk laadproces wordt dan automatisch afgeschreven – zelfs in het buitenland. De afzonderlijke kostenberekeningen worden maandelijks in een overzichtelijke factuur samengebracht. Mercedes me Charge is één van de grootste laadnetwerken ter wereld: het telt momenteel meer dan 530.000 AC- en DC-laadpunten in 31 landen, waarvan meer dan 200.000 in Europa. Mercedes-Benz garandeert door middel van hoogwaardige certificaten van oorsprong dat de elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen aan het net wordt toegevoerd voor de laadvolumes die via Mercedes me Charge worden afgenomen. Hoog niveau op het gebied van passieve en actieve veiligheid De beginselen van integrale veiligheid, met name de veiligheid bij ongevallen, zijn van toepassing ongeacht het platform. Net als alle andere modellen van Mercedes-Benz beschikt de EQE daarom over een stijf passagierscompartiment, speciale vervormingszones en moderne veiligheidssystemen met PRE-SAFE®. Het feit dat de EQE gebaseerd is op een volledig elektrische architectuur opende ook nieuwe ontwerpmogelijkheden wat betreft zijn veiligheidsconcept. Zo kan de accu worden ondergebracht in een crashbestendige ruimte aan de onderzijde van de carrosserie. En omdat er geen groot motorblok aan boord is, kon het crashgedrag bij een frontale botsing nog beter worden gemodelleerd. Naast de standaard botsproeven werden extra belastingsgevallen beveiligd en werden uitgebreide onderdelentests uitgevoerd in het Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit (TFS). De nieuwste generatie rijassistentiesystemen omvat tal van functies die de bestuurder ondersteunen. Nieuw is bijvoorbeeld de extra microslaapwaarschuwing van ATTENTION ASSIST (in combinatie met MBUX Hyperscreen). Het analyseert het knipperen met de ogen van de bestuurder met behulp van een camera in het bestuurdersdisplay. Het assistentiedisplay in het bestuurdersdisplay toont de functies van de rijassistentiesystemen in een begrijpelijke displayvullende weergave. Het management van Mercedes-Benz over de EQE “Na de EQS is de EQE al het tweede model op ons platform voor elektrische voertuigen uit de luxe- en topklasse. Deze innovatiesnelheid toont de voordelen van de modulaire architectuur aan: met de nieuwe EQE kunnen we de hightech oplossingen van ons elektrische vlaggenschip EQS snel beschikbaar maken voor een bredere groep kopers. En onze productieflexibiliteit bereikt een nieuw hoogtepunt met de EQE: in de fabriek in Bremen, waar de versies voor de wereldmarkt worden gebouwd, worden nu al vier andere modellen geproduceerd.” Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en COO van Mercedes-Benz Cars: “2021 is een uiterst belangrijk jaar in ons elektro-offensief: met de EQA, de EQS, de EQB en nu de EQE hebben we bij Mercedes-Benz Cars vier wereldpremières van volledig elektrische personenwagens gevierd. Met zijn dynamische rijervaring en uitgebreide reeks connectiviteitsservices sluit de EQE perfect aan bij de wensen van een moderne generatie klanten. Wij brengen innovatie en emotie samen met duurzaamheid: met Green Charging dragen wij actief bij aan de vermindering van de CO2-emissie. Daarnaast zijn er tal van intelligente functies die het dagelijks leven van onze klanten vergemakkelijken. Neem bijvoorbeeld Plug & Charge – steek de stekker in het stopcontact en de EQE wordt geladen zonder verdere verificatie of registratie.” Het bericht Mercedes-Benz EQE nog altijd bijna vijf meter lang verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 september 2021

Renault Megane E-Tech Electric: alle details

Gamma Renault Megane E-Tech Electric Uitvoeringen : Equilibre, Techno, Iconic Motorvarianten en laders EV40 130 pk – Standard charge AC7 EV40 130 pk – Boost charge AC22 EV60 220 pk – Super charge AC7 + DC130 EV60 220 pk – Optimum charge AC22 + DC130 Business-versies EV60 130 pk Super charge AC7 + DC130 EV60 130 pk Optimum charge AC22 + DC130 Het aanbod van beschikbare versies en motoren voor de Nederlandse markt wordt in een later stadium bekendgemaakt. Lengte: 4,21 m Breedte: 1,77 m (Business-versies) – 1,78 m (reguliere versies) Hoogte: 1,50 m Wielbasis: 2,70 m Overhang voor: 800 mm Overhang achter: 715 mm Gewicht: 1.624 kilo 0-100 km/u: 7,4 seconden Topsnelheid: 160 km/u Productie in Frankrijk Renault heeft de strategische keuze gemaakt om de nieuwe Megane E-Tech electric in Frankrijk te produceren, in de fabriek te Douai. Deze fabriek bevindt zich in het hart van ElectriCity, Europa’s grootste EV-hub. De doelstelling is om op jaarbasis 400.000 voertuigen te produceren. Duurzaam Alle interieurbekleding van de Megane E-Tech electric is gemaakt van 100% gerecycled materiaal. Afhankelijk van de uitvoering kan dat oplopen tot 2,2 kilogram. In totaal is 27,2 kilogram aan zichtbare (onderzijde dashboard) en onzichtbare onderdelen (de structuur van het dashboard) gemaakt van gerecyclede kunststoffen. Aan het einde van zijn levenscyclus wordt 95% van de auto gerecycled. CMF-EV De nieuwe Megane E-Tech electric is het eerste model in het gamma van Renault dat profiteert van alles wat het CMF-EV-platform van de Alliantie te bieden heeft. Dit nieuwe platform is speciaal ontwikkeld voor volledig elektrische auto’s. Het platform heeft een kleinere motorruimte, aangezien de onderdelen van de EV-motor compacter zijn dan die van een verbrandingsmotor. In combinatie met een verlengde wielbasis en wielen die op de vier hoeken van de auto zijn geplaatst, maakt dat een opvallend exterieurdesign, meer ruimte en een innovatief interieurdesign mogelijk. Tech-design Renault heeft gekozen voor een ‘tech’-design. Het design omvat een aantal technologische elementen (micro-optische LED-verlichting aan de achterzijde, OpenR-display) en andere features die sterk aanleunen tegen de wereld van hightech en hifi-design (ventilatieroosters, lasergravure op de instaplijsten in de portieren). Kenmerkend zijn de lamelvormige elementen in de voor- en achterbumper en de luchtroosters aan de buitenzijde van de voorbumper. De portiergrepen die bij het ontgrendelen automatisch naar buiten komen en de gesloten grille zorgen voor een vlakke, gestroomlijnde uitstraling. Relatief korte wielbasis Dankzij de verlengde wielbasis (2,70 meter op een totale lengte van 4,21 meter) en de kleinere overhang van het nieuwe modulaire CMF-EV-platform heeft de nieuwe Megane E-Tech electric ongekende proporties. Die boden de ontwerpers de kans om een krachtige elektrische hatchback te ontwerpen met een compacte vormgeving. De batterij is dunner dan ooit (slechts 110 mm!), wat de ontwerpers in staat stelde om de uiterlijke proporties te verfijnen en tegelijk de verhouding tussen binnenruimte en afmetingen te verbeteren en het zwaartepunt te verlagen voor een leukere, meer opwindende rijervaring (zie pagina 13). De nieuwe Megane E-Tech electric combineert een compacte vormgeving met een beperkte hoogte (1,50 meter), terwijl de aanzienlijke binnenruimte toch duidelijk zichtbaar is als je naar de auto kijkt. Kleuren genoeg Bij zijn marktdebuut is de nieuwe Megane E-Tech electric verkrijgbaar in zes carrosseriekleuren: Gris Rafale, Gris Schiste, Noir Nocturne, Rouge Flamme, Noir Étoile en Blanc Glacier. Voor een nog persoonlijker tintje is ook een tweekleurige afwerking mogelijk, waarbij het dak, de dakstijlen en – afhankelijk van de gekozen uitvoering – de buitenspiegelkappen zijn uitgevoerd in Gris Schiste, Noir Étoile of Blanc Glacier. Hierdoor zijn er dertig kleurcombinaties mogelijk. Andere opvallende kenmerken zijn bij de hogere uitrustingsniveaus de warme titaniumkleur op de voor- en achterbumper en de luchtroosters aan de zijkant. Dit geeft de nieuwe Megane E-Tech electric een uitstraling die zich kenmerkt door karakter en sportiviteit. Forse wielen standaard De auto staat op zijn 20-inchwielen (18-inchwielen zijn standaard voor het instapmodel). Er is keuze uit twee 20-inchwielen en twee 18-inchwielen. Alle wielen zijn in het midden voorzien van het nieuwe Renault-logo. Begroeting De nieuwe Megane E-Tech electric detecteert een persoon met de sleutelkaart van de auto wanneer die zich binnen een meter afstand van de auto bevindt. De auto start dan een lichtspel waarbij de koplampen oplichten, beginnend in het midden en vervolgens naar buiten toe, voordat ze ‘op zwart gaan’ zodra de dagverlichting en richtingaanwijzers gaan branden. Aan de achterzijde gaat de verlichting branden terwijl de richtingaanwijzers knipperen. De welkomstsequentie eindigt met twee op de buitenspiegels gemonteerde lampen die het nieuwe Renault-logo op de grond projecteren en de grond voor het portier verlichten. Verzonken portiergrepen Elke versie van de nieuwe Megane E-Tech electric is uitgerust met verzonken portiergrepen. Wanneer de bestuurder of voorpassagier nadert om een portier te openen, of wanneer de auto ontgrendeld is, komen de in de carrosserie verborgen portiergrepen automatisch en elektronisch naar buiten. Ze springen terug op hun plaats na twee minuten stilstand, wanneer de auto vooruitrijdt of wanneer de portieren worden vergrendeld. De ‘Welkom aan boord!’-sequentie Het welkomstscenario van de nieuwe Megane E-Tech electric eindigt wanneer de bestuurder plaatsneemt op de bestuurdersstoel. De OpenR-display met digitaal instrumentenpaneel en de multimediadisplay gaan aan en tonen het logo en de merknaam. De ambianceverlichting verlicht de cockpit, terwijl de luidsprekers een nieuwe Renault-audiocue spelen om de welkomstsessie af te ronden. Lekker ruim vanbinnen Het eerste wat opvalt bij het instappen: wat een ruimte! De binnenafmetingen van de nieuwe Megane E-Tech electric zijn vergelijkbaar met die van de Megane met verbrandingsmotor (lengte en afstand tussen de passagiers), zo niet groter (21 cm knieruimte voor de achterpassagiers). Het CMF-EV-platform zorgt er vooral voor dat de auto ruimer en praktischer is: een langere wielbasis, een kleinere motorruimte die ook ruimte biedt aan de componenten van de airconditioning, een compacter dashboard enzovoort. Zo kunnen de passagiers genieten van extra ruimte in de middenconsole en onder het dashboard. Bovendien is de binnenruimte groter en is het comfort hoger dankzij vlakke vloer door het ontbreken van de tunnel voor de aandrijfas, de transmissiehendel en het bedieningspaneel, die gewoonlijk in de middenconsole zijn geïntegreerd. OpenR, de grootste display die er is OpenR is het kroonjuweel van het nieuwe interieur van de Megane E-Tech electric, een feature die het volledige gamma boordtechnologie belichaamt dat in de nieuwe generatie elektrische auto’s van Renault is ingebouwd. Het nieuwe OpenR single-screen, dat voor het eerst te zien was in de studiemodellen TreZor (2016), SYMBIOZ (2017) en MORPHOZ (2019), combineert in een omgekeerde ‘L’ het digitale instrumentenpaneel en de multimediadisplay in de middenconsole. Het is voor het eerst dat een dergelijke technologie standaard wordt toegepast in een model als dit, wat mogelijk is dankzij vele jaren werk van de teams van Renault Design, Product en Engineering. In deze console zijn ook de centrale ventilatieroosters ondergebracht, in overeenstemming met de vlakke afwerking van het interieur van de auto. De OpenR-display is gemaakt van versterkt glas voor een robuustere afwerking die prettig is om aan te raken en om naar te kijken. De helderheid en de lichtreflectie van de display zijn geoptimaliseerd voor een goede zichtbaarheid, zelfs bij vol zonlicht, en worden nog versterkt door de antireflectie-coating. De traditionele afdekking op het dashboard is daardoor overbodig geworden, wat ruimte bespaart en de uiteindelijke look gestroomlijnder en moderner maakt. De OpenR-display heeft een bijzonder groot displayoppervlak: 321 cm² voor de 12,3-inch dashboarddisplay (1.920 x 720 pixels, liggend) en 453 cm² voor de 12-inch multimediadisplay (1.250 x 1.562 pixels, staand). De digitale interfacing aan boord meet dus in totaal 774 cm², wat geen enkele andere auto in dit segment evenaart, en ligt meer in lijn met de displays van veel grotere modellen uit het topsegment. Het instapmodel is uitgerust met een 9-inch multimediadisplay (1.250 x 834 pixels, liggend). De OpenR-display bevat ultramoderne technologie voor een vloeiende en meeslepende ervaring. Onder meer de Qualcomm Snapdragon-processor van de nieuwste generatie met meervoudige 4K-weergavecapaciteiten, geavanceerde connectiviteit met USB-C-poorten en essentiële technologie voor veiligheid aan boord en ADAS (bijvoorbeeld 3D Around View Monitor). Wat de software aan boord betreft, is er het nieuwe OpenR Link-systeem Google built-in, voor een intuïtieve en optimale connectiviteitservaring (zie pagina 19). Het ‘instrumentenpaneel’-gedeelte van de OpenR-display biedt plaats aan vier displays voor de bestuurder, afhankelijk van de persoonlijke voorkeuren: – besturingsindeling (bedieningspanelen) – navigatie-indeling (kaarten) – Zen-indeling (minimalistisch) – batterij-indeling (laadstatus) Het spreekt vanzelf dat de display op het dashboard volledig kan worden aangepast. Het bevat vijf widgets (energieverbruik, bandenspanning, afstand, eco-monitor, muziek) en acht kleurenschema’s. Gerecyclede en huiselijke materialen Inspiratie uit de wereld van meubelontwerp is volop aanwezig in het interieur van de nieuwe Megane E-Tech electric, met diverse ongebruikelijke of gerecyclede materialen die het interieur een gastvrije en zeer huiselijke uitstraling geven. De ontwerpers wilden verder gaan dan de meer traditionele materialen, zoals plastic, en klassieke kleuren, zoals zwart. Zo is het dashboard op de middelhoge uitrustingsniveaus bekleed met stof, terwijl de premium-uitvoering is voorzien van het kunstleder TEP. De bovenzijde van het dashboard en de bovenste strook van de portierpanelen zijn bekleed met Alcantara in de middelhoge uitrustingsniveau en voorzien van een decoratieve ‘Nuo’-houtafwerking in het hoogste uitrustingsniveau. Nuo is een innovatief nieuw materiaal dat is gemaakt van echt hout. Dun kalkhoutfineer is met een milieuvriendelijke lijm op een katoenen textiellaag gelijmd en vervolgens gelaserd. Het wordt voor het eerst in een productiemodel gebruikt. In combinatie met TEP voor het dashboard, stiksels in de kleur Warm Titanium in het passagierscompartiment en echt lederen stoelbekleding (zie hieronder) geeft dit het interieur van de nieuwe Megane E-Tech electric een verfijnde en elegante uitstraling. Elke sierstrip strekt zich uit over het dashboard en in de portierpanelen, waardoor een groter gevoel van visuele breedte ontstaat. Deze weerspiegelt de verlichting en omvat ook een lichtstrip op het bovenste bekledingsdeel (tegen meerprijs voor de middelhoge uitrustingsniveaus). De bekleding van het instapmodel is volledig vervaardigd uit 100% gerecyclede materialen. De bekleding van de middelhoge uitrustingsniveaus met een combinatie van TEP en stoffen bekleding is eveneens voor 100% gerecycled. Ten slotte zijn de rugleuningen en de zittingen van de voorstoelen en de achterbank in de meest luxueuze uitvoering volledig in leder uitgevoerd. Er is keuze twee kleurenschema’s: titaniumzwart met decoratieve piping in Warm Titanium of licht zandgrijs met een mokkakleurige piping. In alle uitrustingsvarianten zijn de opbergvakken in de portierpanelen bekleed met tapijt voor extra visueel comfort en geluidsisolatie. Meer bergruimte Door de transmissiehendel achter de stuurkolom te plaatsen en de MULTI-SENSE knop naar het stuurwiel te verplaatsen, komt meer ruimte vrij tussen de voorstoelen, waar zich nu een groot opbergvak van 7 liter bevindt. Het is groot genoeg voor een handtas of andere grote voorwerpen die gemakkelijk bereikbaar moeten zijn, maar het kan ook worden gebruikt om diverse accessoires op te bergen die iedereen tegenwoordig in de auto gebruikt en die gemakkelijk bereikbaar moeten zijn. Er zijn ook twee extra bekerhouders (respectievelijk 2 en 3 liter groot) onder de middenarmsteun, die over een afstand van 55 mm kan worden geschoven voor een betere ergonomie. Alles bij elkaar biedt de nieuwe Megane E-Tech electric 30 liter opbergruimte aan boord, de hoogste waarde in zijn klasse. De bagageruimte heeft een totale inhoud van 440 liter, die volledig bruikbaar is aangezien de ruimte rechthoekig van vorm is en de laadkabels hun eigen speciale opbergruimte hebben van 22 liter en die toegankelijk is via een uitneembaar vloerpaneel in de bagageruimte. De bagageruimte kan worden vergroot door de achterbank neer te klappen in de verhouding 2/3–1/3 en de rugleuning van de stoel van de voorpassagier om te klappen. De centrale armsteun kan naar achteren en naar voren worden geschoven om toegang te bieden tot een handige opbergruimte met twee USB-C-poorten en een 12-voltaansluting. Achter de armsteun bevinden zich nog twee USB-C-poorten voor de passagiers op de tweede zitrij. Afhankelijk van de gekozen uitvoering zijn de voorstoelen elektrisch verstelbaar (inclusief lendensteun) en voorzien van een verwarmingsfunctie. De onderzijde van de multimediadisplay biedt plaats aan een aantal pianotoetsen en een smartphone-dock met inductielader. De smartphone kan horizontaal worden geplaatst om te laden, of verticaal om het scherm af te kunnen lezen. LIVING LIGHTS laat de binnenverlichting tot leven komen De ambianceverlichting in de nieuwe Megane E-Tech electric is volledig voorzien van LED-techniek en is gebaseerd op de natuurlijke 24-uurs circadiane cycli van het menselijk lichaam om het welzijn van de inzittenden te optimaliseren. De verlichting in het interieur bestaat uit lichtstrips langs het dashboard, de portierpanelen en het smartphone-dock. Het systeem maakt verschil tussen dag en nacht en verandert om de 30 minuten van kleur. De unieke lichtbeleving heeft de naam LIVING LIGHTS gekregen, want als de kleuren langzaam overgaan en de natuurlijk dynamische effecten de automatische kleurverandering volgen, wekt dat de indruk dat de verlichting tot leven is gekomen. Overdag versterken de koele lichten het interieurdesign en geven ze het dashboard een hightech uitstraling. ’s Nachts geven de fascinerende warmere tinten de bestuurder en passagiers een rustgevend gevoel van warmte dat de nieuwe Megane E-Tech electric een geheel nieuwe persoonlijkheid geeft. Uiteraard kan de lichtsfeer gemakkelijk worden gewijzigd via de MULTI-SENSE-instellingeninterface, die nu gemakkelijk toegankelijk is via een knop op het stuurwiel. Vooral de helderheid en de kleur kunnen worden aangepast aan de stemming en de voorkeuren. Via de OpenR-display kan met een handmatige schakelaar worden gewisseld tussen 48 kleuren voor de portierpanelen en de dashboardverlichting. De kleuren veranderen ook met de gekozen rijmodus. Geoptimaliseerde besturing en wendbaarheid Bij het ontwerpen van het CMF-EV-platform is alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat de auto’s die op dit onderstel gebouwd worden de aantrekkingskracht van een elektromotor en een levendig onderstel kunnen combineren zonder afbreuk te doen aan het comfort. De montage van een nieuwe stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat de stuurverhouding nu slechts 12 bedraagt – voor een gevoel van wendbaarheid en een directe feedback. Het effect van deze kenmerken: de nieuwe Megane E-Tech electric reageert nauwkeurig en snel op stuurbewegingen, waardoor manoeuvreren een koud kunstje is. Behalve deze kenmerken is er ook de Parallel Link-achterasconstructie met meerdere draagarmen. Samen met de nieuwe stuurkolom zorgt deze voor een solide tractie voor veiliger rijden, terwijl maximale stuurprecisie nog steeds gegarandeerd is. Tot slot zorgt de dunnere batterij (110 mm) voor een lager zwaartepunt (-90 mm ten opzichte van de Megane met verbrandingsmotor) en een wendbaarder rijgedrag. Het gewicht is gelijkmatig verdeeld doordat de batterij onder de bodem is ondergebracht. Verbeterde ondersteuning van het lichaam De rijervaring en de rijpositie staan in direct verband met elkaar. De positie van de bestuurder in de nieuwe Megane E-Tech electric is laag en sedan-achtig en brengt het dynamische gevoel van het onderstel en de motor van de auto optimaal tot uiting. Voor de achterpassagiers zijn het zitcomfort en de ergonomie sterk verbeterd dankzij het gebruik van het nieuwe platform en de dunnere batterij. De hoek waaronder de achterbank is geplaatst (27°) zorgt er samen met het volledig vlakke vloergedeelte voor dat de achterpassagiers hun voeten plat op de grond kunnen houden zonder hun knieën te hoeven optrekken, wat veel comfortabeler is bij lange ritten. Cocoon Effect Technology De innovatieve ‘Cocoon Effect Technology’, ontwikkeld en gepatenteerd door ingenieurs van Renault, zorgt voor een geluidscomfort tijdens het rijden dat ongeëvenaard is, zelfs voor een elektrische auto die van nature al stil is. Er is een laag geluidsabsorberend schuim tussen de vloer van de auto en over de gehele batterij aangebracht. De verbeteringen zijn het best voelbaar bij snelheden boven 30 km/uur, omdat die een soort geluidscocon creëren die gewoonlijk wordt geboden bij premium sedans, zodat passagiers zelfs op snelwegen beter kunnen genieten van de stilte, van de muziek of van gesprekken met andere passagiers. Bovendien is de ‘Cocoon Effect Technology’ zeer licht; het weegt 3 kilo minder dan gewone geluidsisolatie. Het geluidsverlagende effect wordt versterkt door extra portierbekleding, een soort ‘privilege’ dat normaliter is voorbehouden aan duurdere modellen. MULTI-SENSE-instellingen Dankzij de nieuwe generatie MULTI-SENSE-instellingen, voor het eerst toegepast op de nieuwe Megane E-Tech electric, en de multimedia-interface OpenR Link kunnen bestuurders de sensaties van het rijden en het in de auto zitten aanpassen aan hun persoonlijkheid of stemming. Ze zijn toegankelijk via de OpenR-touchscreen of via een nieuwe bedieningsknop op het stuurwiel. De diverse instellingen hebben betrekking op zaken als de rijsensaties (stuurbekrachtiging, motorafstelling, reacties op het gaspedaal) en de stemming aan boord (verlichtingssferen, het comfort van de bestuurdersstoel, verwarming, kleurweergave van het instrumentenpaneel). Drie voorgeprogrammeerde modi (Eco, Comfort en Sport) combineren het beste van deze instellingen met als doel de efficiëntie te verbeteren en zich aan te passen aan zeer frequente situaties die sterke emoties oproepen. Een vierde modus (My Sense) biedt een ruime keuze aan instellingen om te selecteren. De bestuurder kan op elk moment van de ene modus naar de andere overschakelen – zelfs met een spraakopdracht. Elektromotor De elektromotor heeft maximaal 160 kW vermogen en een koppel van 300 Nm. Er zijn vier niveaus van regeneratief remmen. De motor wordt op twee locaties geproduceerd: in Japan voor Nissan en in de fabriek in Cléon in Frankrijk voor Renault. Deze elektromotor, die beter bekend is als de elektrisch bekrachtigde synchroonmotor (EESM), werd de afgelopen tien jaar consequent gebruikt door Renault Group en de Alliantie en blijft ook in de toekomst dienstdoen voor het merk. De motor levert meer vermogen dan elektromotoren met permanente magneten en de productie vereist geen zeldzame aardmetalen, waardoor de milieu-impact en de productiekosten op grote schaal worden beperkt. Dankzij het geoptimaliseerde ontwerp is de elektromotor compact en weegt hij slechts 145 kg (inclusief koppeling). Dat is 10% minder dan de motor die momenteel in de ZOE wordt gebruikt, ondanks een duidelijke toename van zowel het vermogen als het koppel. De nieuwe Megane E-Tech electric wordt leverbaar in twee aandrijvingsvarianten: – 130 pk (96 kW) en 250 Nm – 218 pk (160 kW) en 300 Nm De aandrijflijn brengt de nieuwe Megane E-Tech electric van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,4 seconden voor de 160 kW-versie. Regeneratief remmen op verzoek Telkens wanneer de auto afremt, recupereert de batterij een beetje energie, maar voor een écht optimaal energiebeheer, ongeacht hoe de auto wordt gebruikt, is de nieuwe Megane E-Tech electric uitgerust met een geoptimaliseerd regeneratief remsysteem. Het regeneratieve remsysteem, dat actief is wanneer de versnellingspook in de stand D staat, helpt energie terug te winnen wanneer de auto vertraagt (als de voet van het gaspedaal wordt gehaald) om deze vervolgens om te zetten in elektrische energie die kan worden opgeslagen. Dit verbetert de batterijefficiëntie en de actieradius terwijl de remmen minder worden gebruikt. De nieuwe Megane E-Tech electric optimaliseert het regeneratieve remmen verder door vier remniveaus in te bouwen die via de tab-schakelaars achter het stuurwiel kunnen worden geselecteerd: Level 0 (geen regeneratief remmen) tot Level 3 (maximale regeneratie en geoptimaliseerd remmen op de motor voor volledig intuïtief rijden in de stad). Dunne batterij Behalve van een nieuwe aandrijflijn is de nieuwe Megane E-Tech electric ook voorzien van een nieuwe batterij van 395 kg, die perfect past op het CMF-EV-platform. Met zijn dikte van 110 mm (met 1.960 mm lengte en 1.450 breedte) – waarmee hij 40% kleiner is dan de batterij van de ZOE – is het de dunste batterij op de markt. Dit draagt bij aan de verlaging van de totale hoogte van het auto naar 1,50 meter, voor betere aerodynamica en hogere efficiëntie. Er is keuze uit een 40 kWh of 60 kWh batterijpakket Om een dergelijk compact formaat te realiseren, moesten de ingenieurs een nieuwe chemische samenstelling gebruiken voor de batterijen. Er is gekozen voor de lithium-ion NMC-batterijen (Nikkel, Mangaan, Kobalt) van LG, die meer nikkel en minder kobalt bevatten voor een grotere energiedichtheid. De capaciteit van 600 Wh/L is 20% hoger dan de batterij in de ZOE. De batterijen zijn ook voorzien van een nieuw systeem voor vloeibare koelvloeistof in de onderste behuizing van de batterij – een primeur voor Renault. Dit maakt de batterij compacter en efficiënter dankzij de buizen van gegoten aluminium. Met een hoogte van slechts 18 mm is het veel gemakkelijker om de batterij op het platform te monteren, waardoor er meer ruimte overblijft voor het design en het interieur. Fijn uitgebalanceerde prestaties De nieuwe Megane E-Tech electric biedt keuze uit twee batterijcapaciteiten: – 40 kWh voor een actieradius van 300 km (WLTP-cyclus) – 60 kWh voor een actieradius van maximaal 470 km (WLTP-cyclus, afhankelijk van de versie) De 40 kWh-batterij is opgebouwd uit acht modules van elk 24 cellen, verdeeld over één laag. De 60 kWh-batterij bestaat uit twaalf modules van elk 24 cellen, verdeeld over twee lagen. In beide gevallen blijven de afmetingen van de batterij ongewijzigd, inclusief de recordhoogte van 110 mm. Er is een garantietermijn van acht jaar op van toepassing. In deze periode worden ze gratis vervangen als ze minder dan 70% van hun nominale capaciteit bieden. Hoog energierendement De actieradius van de nieuwe Megane E-Tech electric bij dagelijks gebruik is vergroot in alle omstandigheden, in de zomer en de winter. Dit is te danken aan de hoge efficiëntie van het auto. Dit is mogelijk dankzij de vele betaalbare laadmogelijkheden (zie hieronder), maar ook dankzij het geoptimaliseerde beheer van de energierecuperatie en de warmte-uitwisseling, waarbij gebruik wordt gemaakt van een nieuw, gepatenteerd, driedelig systeem: – Een warmtepomp van een nieuwe generatie die de prestatiecoëfficiënt van de batterij met 30% (-10°C) verbetert in vergelijking met die van de ZOE. Deze pomp bevat een volledig nieuw verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsysteem (HVAC) en maakt nu gebruik van elektronische kleppen. – Een intelligent systeem voor het beheer van de energie die verloren gaat door de batterijen en de aandrijflijn, dat deze energie hergebruikt voor de verwarming van het interieur. Dit is mogelijk door de montage van een vloeistofkoelsysteem voor de batterijen en de aandrijflijn (watergekoelde olie). – De functie ‘voorspellend laadbeheer’ gebruikt de route op het navigatiesysteem van het auto als basis om de batterij op de juiste temperatuur te brengen wanneer de auto een gepland laadpunt nadert. Het maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden van het specifieke oplaadpunt voor een snellere en/of volledigere lading. Opladen batterij Behalve door de twee motorvermogens en batterijcapaciteiten in het aanbod, wordt de veelzijdigheid van de nieuwe Megane E-Tech electric nog vergroot door de meervoudige laadoplossingen, waaronder de 130 kW-laadoplossing die beschikbaar is op de snelwegen als aanvulling op de 22 kW-laadmogelijkheid die over het algemeen beschikbaar is in de stad. Ze zijn allemaal geoptimaliseerd voor een maximale efficiëntie. De nieuwe Megane E-Tech electric is compatibel met alle AC-laadinfrastructuur: – Regulier stopcontact 10 A/2,3 kW (1-fase) – Wallbox 16 A/3,7 kW (1-fase) – Wallbox 32 A/7,4 kW (1-fase) – Openbaar laadstation 16 A/11 kW (3-fasen) – Openbaar laadstation 32 A/22 kW (3-fasen) Afhankelijk van de versie is het model ook geschikt om te laden via de gelijkstroom-oplaadinfrastructuur tot 130 kW (combo-aansluitingen), zoals snellaadstations langs snelwegen. De oplaadtijden behoren tot de snelste op de markt: – Tot 400 km rijden onder uiteenlopende omstandigheden ’s nachts terugwinnen (8 uur) met een 7,4 kW wallbox – Tot 160 km aan stadsritten terugwinnen in 1 uur, bij een 22 kW openbaar laadstation – Tot 200 km aan snelwegritten terugwinnen in 30 minuten bij een 130 kW snellaadstation – Tot 300 km volgens de WLTP-cyclus hersteld in 30 minuten bij een 130 kW snellaadstation Kan er ook een trekhaak onder? Jazeker! Volgens Renault behoort het trekvermogen van de nieuwe Megane E-Tech electric tot de beste in zijn klasse. Als het model wordt voorzien van een trekhaak, kan niet alleen een fietsendrager worden gemonteerd, hij kan dan ook een aanhangwagen tot 900 kg trekken (geremd, afhankelijk van de versie). Het model kan ook worden uitgerust met de als accessoire verkrijgbare dakdragers om een dakkoffer, fietsen, ski’s etc. te vervoeren. Het bericht Renault Megane E-Tech Electric: alle details verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 september 2021

Productieversie Volkswagen ID. Life kost 20 tot 25 mille

Productieversie volgt in 2025 “De ID. LIFE is onze visie op de volledig elektrische stedelijke mobiliteit van de toekomst. Het studiemodel geeft een eerste blik op een compact ID.-model dat we in 2025 op de markt gaan brengen. Met dit nieuwe productiemodel maken we elektrische mobiliteit voor nog meer mensen toegankelijk”, verklaart Ralf Brandstätter, CEO van Volkswagen. “We hebben de ID. LIFE op alle fronten afgestemd op de behoeften van jonge kopers. Voor de klant van morgen gaat het niet alleen om mobiliteit, maar vooral om wat je met de auto kunt doen. De ID. LIFE is ons antwoord.” De uitbreiding van de ID. Family in de compacte klasse is opnieuw een belangrijke stap op weg naar volledig elektrische mobiliteit. Volkswagen wil tegen 2030 het aandeel van puur elektrische modellen in de totale autoverkoop in Europa verhogen tot minimaal 70 procent en tot minimaal 50 procent in Noord-Amerika en China. Eenvoudig en toch premium, aldus Volkswagen Het ontwerp van de ID. LIFE is opvallend modern, eenvoudig en toch premium. Dit komt onder andere tot uiting in de keuze en samenstelling van de materialen. Het afneembare dak van de ID. LIFE zorgt voor een heerlijk openlucht gevoel en is licht qua gewicht. Kleine versie van flexibel MEB-platform Een elektromotor drijft de voorwielen aan. De ID. LIFE maakt gebruik van een kleinere variant van het MEB-platform dat speciaal is ontwikkeld voor de nieuwe generatie elektrische Volkswagens. Het is voor het eerst dat een auto op basis van het flexibele MEB-platform wordt uitgerust met voorwielaandrijving. Met zijn elektromotor van 172 kW (234 pk) accelereert de ID. LIFE in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Het accupakket van 57 kWh maakt een actieradius van zo’n 400 kilometer (WLTP) mogelijk. Dankzij moderne laadtechnologie is het bereik van de ID. LIFE tijdens een stop bij een snellaadstation binnen tien minuten met maximaal 163 kilometer te verlengen. De prestaties, laadcapaciteit en het bereik worden met software-updates bij elk nieuw model verbeterd. Van houtsnippers en versnipperde T-shirts tot rijstschillen Het duurzame karakter van de ID. LIFE komt vooral tot uiting in de materiaalkeuze, bijvoorbeeld van het lakwerk. In de blanke lak voor de carrosserie gebruikt Volkswagen houtsnippers als natuurlijke kleurstof en de lakverharder is gebaseerd op biomassa. Het dak en de voorklep zijn vervaardigd uit een bijzonder materiaal en bestaan voor 100 procent uit gerecyclede PET-flessen. Het interieur combineert FSC (Forest Stewardship Council)-gecertificeerd hout voor het dashboard en de omlijsting van de achterbank met ArtVelours Eco voor de zittingen en portierbekleding. ArtVelours Eco is gemaakt van 71 procent gerecyclede PET-flessen en versnipperde T-shirts. Daarnaast dienen bio-olie, natuurrubber en rijstschillen als basismateriaal voor de banden van de ID. LIFE. De ID. LIFE geeft met zijn multifunctionele interieur toegang tot allerlei digitale toepassingen. Zo is het model in een handomdraai om te bouwen tot bijvoorbeeld een bioscoop of een gamelounge. Een spelcomputer en een projector behoren tot de uitrusting. Een projectiescherm dient als beeldscherm, dat uit het dashboard steekt als het wordt gebruikt. Andere apparaten zijn afzonderlijk aan te sluiten en worden in het interieur van stroom voorzien via een 230 Volt/16 ampère aansluiting. Het zitconcept is extreem flexibel. Zo is de voorbank volledig neer te klappen. Samen met de eveneens neerklapbare achterbank zijn tal van variaties mogelijk, van een bioscoopzit tot een circa twee meter lang bed of als een bagagevariant met een maximaal bruikbare kofferbak. Camera’s en een display vervangen zowel de buiten- als binnenspiegels. Belangrijke rijfuncties zijn te bedienen via een touchscreen op het zeshoekige stuurwiel. Onder het motto ‘Bring your own device’ is ook een smartphone in het besturingssysteem te integreren. Zo is de navigatie aan te sturen via de eigen smartphone of tablet. Muziek, films en games die daar op staan, kunnen in de ID. LIVE worden afgespeeld met gebruikmaking van het projectiescherm. Het bericht Productieversie Volkswagen ID. Life kost 20 tot 25 mille verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 september 2021

Mercedes-Benz Concept EQG, met dank aan Arnold Schwarzenegger

1979 De oorsprong van de succesvolle G-Klasse gaat terug tot 1979. Al meer dan vier decennia belichaamt de ‘G’de luxe terreinwagen van Mercedes-Benz. Het uiterlijk van de Mercedes-Benz offroad-legende is in die hele periode slechts marginaal veranderd. Zelfs als onderdeel van de uitgebreide facelift in 2018, die de grootste technologische sprong in de geschiedenis van het model met zich meebracht, ontwikkelde Mercedes-Benz het onmiskenbaar opvallende design slechts voorzichtig verder. Niet voor niets: want de ooit puur functionele componenten zijn allang iconische stijlelementen geworden. Dit zijn bijvoorbeeld de kenmerkende portiergrepen en het kenmerkende sluitgeluid, de robuuste stootlijsten aan de buitenkant, het zichtbare reservewiel op de achterdeur en de in het oog springende richtingaanwijzers voor. Arnold Schwarzenegger Bij de wereldpremière van de huidige modelgeneratie van de Mercedes-Benz G-Klasse in Detroit in januari 2018 ontlokte Hollywood-ster Arnold Schwarzenegger, stergast en fervent ‘G’-fan, een belofte van de toenmalige voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG, Dieter Zetsche. Het kwam destijds voor velen onverwachts: de aanstaande elektrificatie van alle modelseries zou natuurlijk ook voor de G-Klasse gelden. Iets minder dan drie en een half jaar later maakt Mercedes-Benz deze belofte waar en presenteert het merk de Concept EQG, een bijna-productiestudie van een volledig elektrische G-Klasse. Marktomstandigheden “Waar de marktomstandigheden het toelaten, is Mercedes-Benz tegen het einde van het decennium klaar om volledig elektrisch te gaan”, benadrukt Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en COO van Mercedes-Benz Cars. “Met deze strategische stap van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’, inclusief duurzame productie en de CO2-neutrale levenscyclus van onze accu’s, versnellen we de transformatie naar een emissievrije en softwaregedreven toekomst. We willen onze klanten met overtuigende producten inspireren om over te stappen op elektromobiliteit. Een icoon als de G-Klasse vervult deze taak perfect.” Hoekig design De Concept EQG is helemaal ontworpen volgens de designtraditie van de modelserie en is direct herkenbaar als G-Klasse. De bijna-productiestudie neemt het hoekige silhouet van de G-Klasse over, inclusief zijn iconische elementen. Verlichte strepen accentueren de robuuste stootlijsten aan de buitenkant. De scheidingsrand van de opvallende tweekleurenlak – glanzend zwart aan de bovenkant, glanzend alubeam aan de onderkant – loopt aan de voorzijde direct onder de bovenliggende motorkap, waardoor dit designkenmerk nog duidelijker wordt benadrukt. Black Panel-grille Het front van de Concept EQG ziet er bekend uit, niet in de laatste plaats door de typische ronde koplampen. In plaats van een grille, zoals bij de conventioneel aangedreven modelversies, heeft deze volledig elektrische variant een doorlopende diepzwarte grille. In deze Black Panel-grille zet de verlichte ster met 3D-effect een opvallend accent. Daaromheen creëert het animated patroon van ‘ronde vierkanten’ (Squircle Pattern) in het bekende blauw van de Mercedes-EQ modellen een visuele link. Een rondom verlichte band omhult het Black Panel, dat, naast de wit verlichte cirkels in de buitenspiegels, de dagrijverlichting van de koplampen aanvult. Nog meer kenmerken Mercedes-Benz Concept EQG De Concept EQG staat op 22-inch gepolijste lichtmetalen velgen in een exclusief design. In plaats van de gebruikelijke reservewielafdekking is er een afsluitbare box met wit verlichte accenten op de achterdeur, waarvan het design doet denken aan een wallbox. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de laadkabel binnen handbereik op te bergen. Gorden Wagener, Chief Design Officer van Daimler Group, aan het woord “We rijden de toekomst in met de nieuwe EQG! Dit voertuig combineert ultramoderne offroad-capaciteiten met het tijdperk van elektromobiliteit, waar we allemaal naar moeten streven. Hij staat voor ons streven naar de hoogste normen en luxe. Voor ons was het belangrijkste om het volledige G-Klasse-DNA te behouden, maar deze naar het EQ-tijdperk te brengen: een echte de G-Klasse, maar dan anders. Moderne accenten zoals de witte led-technologie en een wallbox aan de achterkant van het voertuig illustreren het verschil”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer van Daimler Group. Witte led-strip Een andere highlight van het exterieurdesign is de vlakke dakreling in hoogglanzend zwart. Het centrale element van het minimalistische design is de gecentreerde ‘G’, die van bovenaf onmiskenbaar is. De witte led-strip die in de voorkant van de dakreling is geïntegreerd, is een moderne interpretatie van het zoeklicht dat onmisbaar is voor veeleisende offroad-avonturen – en onderstreept zo de ernst van de Concept EQG op dit gebied: niet ondanks, maar juist vanwege zijn volledig elektrische aandrijving. Een andere rode led-balk vormt de achterkant van de dakreling. 400.000 G-Klasses “We zijn trots op de meer dan 400.000 ‘G’s die we tot nu toe hebben geproduceerd”, benadrukt dr. Emmerich Schiller, CEO van Mercedes-Benz G GmbH en hoofd van de productafdeling terreinwagens bij Mercedes-Benz AG. “In zijn meer dan 40-jarige modelgeschiedenis heeft de G-Klasse altijd gebruik gemaakt van de meest moderne en geschikte aandrijftechnologie van zijn tijd – van de voorkamerdiesel met normale aanzuiging uit de begindagen tot de 4,0 liter AMG-V8-motor in het huidige ??topmodel, de G 63. Tegen de achtergrond van onze ‘Electric only’-strategie is de elektrificatie van deze offroad-legende gewoon de logische volgende stap – en een absoluut fascinerend project. Ons icoon is en blijft in alle opzichten ‘Stronger than time.” Offroader, juist door de elektrische aandrijving De Concept EQG is duidelijk een ‘G’, niet alleen qua design, maar ook vanwege zijn innerlijke waarden, waardoor hij een compromisloze offroader is. De carrosserie is ook nu gebaseerd op het robuuste ladderframe. De onderstelconstructie blijft extreem terreinvaardig, zoals typisch voor de G-Klasse: met onafhankelijke wielophanging op de vooras en een starre as achter, nieuw ontwikkeld voor de integratie van de elektrische aandrijving. Met vier afzonderlijk regelbare elektromotoren, afzonderlijk regelbaar en dicht bij de wielen, biedt het voertuig unieke rijeigenschappen, zowel on- als offroad. In combinatie met de schakelbare transmissie, waarmee de Concept EQG in de Low Range-modus kan worden gebracht, voldoet hij ook aan de hoge ‘G’-specifieke prestatie-eisen in het terrein. Hellingen tot 60 graden Op deze manier uitgerust, zal ook de volledig elektrische versie van de G-Klasse natuurlijk de legendarische testbaan op de 1445 meter hoge Schöckl-berg in Graz aan het einde van zijn ontwikkeling tot productiemodel gaan trotseren. De 5,6 kilometer lange route, die is bezaaid met hellingen tot 60 graden, wordt in de internationale offroad-scene altijd beschouwd als een van ‘s werelds grootste uitdagingen voor mens en techniek. Na deze met succes te hebben veroverd, zal ook de elektro-‘G’ het ‘Schöckl proved’ kwaliteitscertificaat ontvangen dat verplicht is voor de 463-serie. En net als zijn conventioneel aangedreven broers, zal ook hij schitteren met een klimvermogen tot 100 procent op een geschikte grond. Designvoordelen De designvoordelen van de elektrische aandrijving spelen ook een rol, waardoor hij bij uitstek geschikt is voor het terrein en offroad-inzet. De in het ladderframe geïntegreerde accu’s zorgen voor een laag zwaartepunt. Omdat de elektromotoren praktisch bij de eerste omwenteling hun maximumkoppel leveren, beschikt een volledig elektrische terreinwagen zoals de Concept EQG en het latere productiemodel over een enorme trekkracht en bestuurbaarheid – wat ook een voordeel blijkt te zijn op steile hellingen en diepe terrein. Laag zwaartepunt Bovendien spelen de designgerelateerde voordelen van de elektrische aandrijving een rol, waardoor hij bij uitstek geschikt is voor offroad-voertuigen en ambitieuze offroad-toepassingen. De in het ladderframe geïntegreerde accu’s zorgen voor een laag zwaartepunt. Omdat de elektromotoren ook praktisch bij de eerste omwenteling hun maximale koppel leveren, schittert een volledig elektrische terreinwagen zoals de Concept EQG en het latere seriemodel met een enorme trekkracht en doseerbaarheid – wat ook een voordeel is op steile hellingen en hobbelige wegen. Preview elektrische G-Klasse De 4×4-kwaliteiten van de ‘G’ gaan niet alleen hun weg vinden naar het tijdperk van elektromobiliteit, maar zullen op sommige gebieden zelfs worden uitgebreid. De Concept EQG biedt daarmee een veelbelovende preview van waartoe een Mercedes-Benz G-Klasse met accu-elektrische aandrijving in staat zal zijn. Het bericht Mercedes-Benz Concept EQG, met dank aan Arnold Schwarzenegger verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 september 2021

Volledig elektrische Opel Astra-e in 2023 een feit

PHEV’s en volledig elektrisch Met de geheel nieuwe, zesde generatie Opel Astra opent het merk de aanval in het C-segment. Kenmerken van de Astra zijn een puur design met kenmerkende Opel Vizor, een minimalistisch interieur met het Pure Panel, opvallende koplampen met adaptieve Intelli-Lux LED Pixel Light technologie en voor het eerst ook geëlektrificeerde aandrijflijnen. Opel trapt af met twee krachtige plug-in hybrides en introduceert in 2023 een volledig elektrische Opel Astra-e. De nieuwe Astra is gebaseerd op de derde generatie van het modulaire EMP2 multi-energy-platform. Dit platform biedt plaats voor benzine- en dieselmotoren, voor een PHEV-aandrijflijn maar ook voor een batterij-elektrische aandrijflijn. De line-up ziet er nu zo uit: Overzicht motorenline-up van de Astra: Benzine 1.2 Turbo: 81 kW (110 pk) 1.2 Turbo: 95 kW (130 pk) Diesel 1.5 CDTI: 95 kW (130 pk) PHEV Plug-in Hybrid 180 Benzinemotor: 110 kW (150 pk) Elektromotor: 81 kW (110 pk) Geëlektrificeerde 8-traps automaat Accupakket: 12,4 kWh Plug-in Hybrid 225 Benzinemotor: 132 kW (180 pk) Elektromotor: 81 kW (110 pk) Geëlektrificeerde 8-traps automaat Accupakket: 12,4 kWh Elektrische Opel-modellen Vanaf 2028 biedt Opel alleen nog elektrische auto’s aan op de voor Opel belangrijkste markt: Europa. Opel zit nu al midden in een uitgebreid elektrificatie-offensief. Het merk biedt in 2021 al negen geëlektrificeerde modellen aan en tegen 2024 zijn van alle modellen ook geëlektrificeerde versies leverbaar. Opel voert nu al diverse volledig elektrische modellen, zoals de Corsa-e, Mokka-e, Combo-e, Vivaro-e en Movano-e. In de loop van 2023 voegt Opel een volledig elektrische Astra-e toe aan de line-up. Plug-in hybrides heeft Opel in de vorm van de Opel Grandland Hybrid en vanaf nu ook van de nieuwe Astra. Astra vijfdeurs hatchback Opel trapt begin 2022 af met de vijfdeurs hatchback van de Astra, met als kenmerken een laag maar bovenal sportief profiel en toch meer ruimte dan zijn voorganger. Dankzij de opvallend korte overhang aan de voorzijde is de nieuwe Astra slechts 4 mm langer dan het vorige model – hij is nu 4.374 mm lang. De wielbasis groeide ten opzichte van de vorige Astra met 13 mm naar 2.675 mm. De nieuwe Astra is 1.860 mm breed (+51 mm) en de hoogte is afgenomen met 15 mm. Met deze afmetingen raakt de nieuwe Astra de ‘sweet spot’ van de compacte klasse.  De bagageruimte met een verstelbare bodem biedt de bestuurder en zijn vier passagiers nog altijd 422 liter aan laadcapaciteit, dat was 370 liter bij de vorige Astra. Wie de rugleuningen van de achterbank neerklapt, heeft de beschikking over 1.250 liter. Een Astra Sports Tourer – met nog meer bagageruimte – volgt later. De nieuwe Opel Astra is vanaf oktober dit jaar te bestellen. Begin 2022 arriveert de nieuwe Opel Astra bij de Nederlandse dealers. Het bericht Volledig elektrische Opel Astra-e in 2023 een feit verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 september 2021

Productieversie Cupra UrbanRebel Concept volgt in 2025

Cupra’s visie op een elektrische stadsauto De UrbanRebel Concept is gebaseerd op het ‘MEB short’ platform, dat de Volkswagen Groep speciaal heeft ontwikkeld voor elektrisch aangedreven stadsauto’s. De eerste productiemodellen op dit platform worden in 2025 op de markt verwacht. Met een uitgesproken sportief karakter en een vooruitstrevend design vertegenwoordigt de UrbanRebel Concept CUPRA’s visie op een dergelijk model. “Het ‘MEB short’ platform is speciaal ontwikkeld voor elektrisch aangedreven stadsauto’s” Markant design De Cupra UrbanRebel Concept is 4,08 meter lang, 1,80 meter breed en 1,44 meter hoog. Aan de voorzijde springen de ‘sharknose’ en de koplampunits met driehoek-signatuur in het oog. De ramen van de UrbanRebel Concept vormen optisch één geheel. Zo ontstaat het visuele effect van een helm(vizier) en lijkt het dak te zweven. De wielkasten achter hebben een uitgesproken vorm. Hun design is geïnspireerd op de wielkasten van de Cupra Formentor. Aan de achterzijde is de grote achterspoiler dé eyecatcher, als verwijzing naar de forse aerodynamica-features van virtuele racewagens. Krachtpatser Met een motorvermogen van 250 kW (320 kW in boost-modus) maakt de UrbanRebel Concept waar wat zijn spectaculaire looks beloven. Zo accelereert hij in slechts 3,2 seconden van 0-100 km/u. Best indrukwekkend voor een elektrische stadsauto. Strategisch project Een elektrisch aangedreven stadsauto is van groot belang voor de Volkswagen Groep. Met een dergelijke auto wordt elektromobiliteit bereikbaar voor een nog bredere klantengroep. Bovendien draagt e-mobiliteit bij aan het realiseren van de European Green Deal-doelen. “Ons doel is om per jaar meer dan 500.000 elektrisch aangedreven stadsauto’s in Spanje te gaan produceren voor de diverse merken van de Volkswagen Groep”, stelt Wayne Griffiths, CEO van Cupra. Het bericht Productieversie Cupra UrbanRebel Concept volgt in 2025 verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 september 2021

100.000ste Skoda iV-model een feit

Minder dan twee jaar “Er zijn in minder dan twee jaar 100.000 iV-modellen geproduceerd, een ultieme start van onze elektromobiliteitscampagne”, zegt Michael Oeljeklaus, Skoda-bestuurslid voor productie en logistiek. “We gaan nu op volle snelheid door, waarbij de Enyaq iV en onze twee plug-in hybriden nog maar het begin zijn.” Meer elektrische Skoda-modellen op komst Tegen 2030 heeft Skoda het gamma uitgebreid met minstens drie volledig elektrische modellen, die qua prijs en formaat onder de Enyaq iV gaan vallen. Afhankelijk van de marktontwikkelingen wil Skoda dat 50-70% van zijn modellen in Europa rond die tijd volledig elektrisch is. Dit moet ertoe bijdragen dat de CO2-uitstoot van het geproduceerde wagenpark tegen 2030 met meer dan 50% vermindert. Met de NEXT LEVEL 2030-strategie stelt Skoda zichzelf ambitieuze doelen op het gebied van duurzame groei, de ontwikkeling van nieuwe verkoopregio’s en elektrificatie. De onderneming wil tegen 2030 tot de vijf bestverkochte automerken in Europa behoren. Dit moet onder meer worden bereikt met betaalbare instapmodellen en een sterk, geëlektrificeerd modellengamma. Geschiedenis iV Skoda luidde in september 2019 het tijdperk van elektromobiliteit in met de productie van de Superb iV plug-in hybride en de volledig elektrische Citogo-e iV. Vervolgens zette het Tsjechische merk in september 2020 de grootste elektrificatie-stap tot nu toe met de Enyaq iV. Dit is de eerste volledig elektrische auto van de autofabrikant op basis van het MEB-platform van de Volkswagen Groep. De Skoda Enyaq iV wordt geleverd met drie accuvarianten, vijf vermogensniveaus en achter- of vierwielaandrijving. Afhankelijk van de capaciteit van de accu is de actieradius meer dan 520 kilometer in de WLTP-cyclus. Plannen Momenteel produceert Skoda al hoogspanningsaccu’s voor de Superb iV en Octavia iV plug-in hybriden én voor modellen van andere merken van de Volkswagen Groep. Begin 2022 start in de hoofdvestiging in het Tsjechische Mladá Boleslav ook de productie van MEB-batterijsystemen voor de Enyaq iV. Daarnaast werkt de autofabrikant samen met partners om een ??solide leveranciersstructuur voor elektromobiliteit te garanderen. Het bericht 100.000ste Skoda iV-model een feit verscheen eerst op ZERauto.nl .

31 augustus 2021

Dit merk en model ken je nog niet: Mobilize Limo

Joint venture Mobilize Limo is ontstaan uit de joint venture die Renault Group en Jiangling Motors Group Co., Ltd (JMCG) in 2018 hebben opgericht. Zowel de auto als de services plukken de vruchten van alle knowhow en ervaring die Renault Group en zijn netwerk de voorbije tien jaar hebben opgedaan op het gebied van elektrische mobiliteit. De Mobilize limo is 4,67 meter lang. De vierdeurs sedan is ontwikkeld voor gebruik als taxi of huurauto met chauffeur. Hij zal enkel worden gecommercialiseerd met een abonnement in de vorm van pakketten en mobiliteitsaanbiedingen. “Met Limo, het allereerste Mobilize-model, speelt ons nieuwe merk in op de evoluties op de markt van het personenvervoer. Dit aanbod, dat een voertuig met flexibele diensten verenigt, illustreert als geen ander het vermogen van Mobilize om gebruikers te ondersteunen in hun nieuwe behoeften. Ook geeft het blijk van de unieke knowhow die is ontstaan door de ervaring van Renault Group op het gebied van mobiliteitsdiensten te combineren met de kracht van RCI Bank and Services voor de financiering”, aldus Clotilde Delbos, algemeen directeur van Mobilize. ‘Ride-hailing’-segment In Europa kent het ‘ride-hailing’-segment (taxi’s en huurwagens met chauffeur) een sterke groei: het segment zou tegen 2030 goed moeten zijn voor 50 miljard euro, tegenover 28 miljard nu. Het is bovendien een markt die zich snel en op grote schaal moet elektrificeren. Elektrische modellen zullen immers onmisbaar worden om toegang te krijgen tot stadscentra met verkeersbeperkingen, zoals de lage-emissiezones (LEZ’s) die in heel Europa in sneltempo worden gecreëerd. De chauffeurs rijden vooral in stedelijke en voorstedelijke omgevingen. Zo telt Frankrijk 47.500 huurwagens met chauffeur, waarvan 70 procent zich in Île-de-France bevindt (cijfers van 2020, Stacian). Prestaties De Mobilize Limo is 4,67 meter lang, 1,83 meter breed en 1,47 meter hoog. Met die afmetingen leunt hij dicht aan bij het D-segment. De Limo wordt aangedreven door een elektromotor van 150 pk (110 kW) en een onmiddellijk beschikbaar koppel van 220 Nm. De auto accelereert in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 140 km/u. Actieradius Het model heeft een vloeistofgekoelde lithium-ionbatterij met een capaciteit van 60 kWh. Zo legt hij tussen twee laadbeurten ongeveer 450 kilometer af (WLTP-cyclus onder voorbehoud van homologatie). Dat volstaat ruimschoots om een intensieve werkdag van professionals (gemiddeld 250 km per dag) te overbruggen en zelfs meer om veelrijders gerust te stellen. Opladen Mobilize Limo is compatibel met de meest voorkomende laadsystemen op wisselstroom of gelijkstroom, wat betekent dat hij kan worden opgeladen aan alle openbare laadpalen en huishoudelijke installaties van het type Wallbox. Opladen via een eenvoudig stopcontact is ook mogelijk. Met de snellaadmodus kan in slechts 40 minuten 250 kilometer aan rijbereik worden gerecupereerd. Drie rijmodi De bestuurder krijgt de keuze uit drie rijmodi (eco, normal en sport). Hij biedt ook keuze uit drie niveaus van energierecuperatie, die in het menu van de wagen kunnen worden ingesteld. De draaicirkel komt uit op 11,2 meter van stoeprand tot stoeprand. De auto beschikt ook over een extern VSP-geluidssysteem (vehicle sound pedestrian) om voetgangers en andere voertuigen in de stad te waarschuwen. Dit systeem is permanent actief tot 30 km/u en zodra de Drive-modus is ingeschakeld. Drie kleuren De Limo wordt geleverd in drie kleuren, te weten Metallic Black, Metallic Grey en Glossy White. De auto heeft verder geïntegreerde deurhandgrepen, slanke led-koplampen, Mobilize-logo’s voor- en achteraan en een specifiek Mobilize Limo-monogram vlak naast de buitenspiegels en donker geverniste 17-inch aluminium wielen. In het interieur valt een 10,25-inch-scherm van het digitale dashboard op, evenals een 12,3-inch-aanraakscherm in het midden van het dashboard voor de multimediafuncties. Mobilize : “De cockpit van Limo werd ontworpen om professionele chauffeurs een maximum aan ergonomisch en akoestisch comfort te bieden in een stimulerende omgeving. De bestuurderszetel is in acht richtingen elektrisch verstelbaar (vier richtingen voor de passagierszetel) en het stuurwiel is in de hoogte en diepte verstelbaar zodat alle bestuurders een ideale rijhouding vinden, ongeacht hun lichaamsbouw. Tussen de zetels zit een gekoeld compartiment. Dankzij zijn lange wielbasis van 2,75 meter genieten achterpassagiers in Mobilize Limo een uitzonderlijk plaatsaanbod, met onder meer een knieruimte van 288 mm, een waarde die niet moet onderdoen voor die in het hogere segment. De toegang tot de achterste plaatsen wordt bovendien vergemakkelijkt door de brede openende deuren. De achterbank biedt comfortabel plaats aan drie personen, mede dankzij de vlakke vloer. In het midden is een afneembare armsteun met twee bekerhouders voorzien. De achterpassagiers beschikken ook over twee USB-aansluitingen waarmee ze een smartphone of tablet kunnen opladen. Achteraan bevindt zich een regelknop voor het audiovolume, evenals verstelbare verluchtingsmonden om de luchtstroom aan te passen en leeslampjes. De achterklep van Mobilize Limo geeft toegang tot een koffervolume van 411 liter, met een royale en praktische laadlengte voor grote reiskoffers. Onder de koffervloer ligt een ruimtebesparend reservewiel.” Ook goed bedacht Het geïntegreerde multimediasysteem van Mobilize Limo biedt de mogelijkheid om smartphone-apps weer te geven op het centrale 12,3-inch-aanraakscherm. De meeste chauffeurs gebruiken immers hun eigen toestellen voor navigatie of toegang tot platformen (bijvoorbeeld Uber). Een specifieke Limo-app geeft de bestuurder ook toegang tot informatie over het voertuig en maakt het mogelijk om de wagen te lokaliseren en bepaalde functies vanop afstand te bedienen (openen/sluiten van de deuren, thermische preconditioning, starten van het laadproces, enz.). Veiligheid Standaard heeft hij acht airbags (twee frontale airbags, twee zijdelingse airbags vooraan, twee zijdelingse airbags achteraan en twee gordijnairbags). Ook aan rijhulpsystemen (ADAS) is gedacht: – Adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control) – Dodehoekdetectie (Blind Spot Detection) – Rijstrookwaarschuwing en rijstrookassistent (Lane Change Assist, Lane Keeping Assist, Lane Deviation Warning) – Automatisch remhulpsysteem met voetgangersdetectie (Front Collision Warning, Pedestrian Collision Warning, Advanced Emergency Braking) – Verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition) – 360°-camerasysteem (Around View Monitor) – Parkeersensoren voor- en achteraan (front and rear parking radar) – Waarschuwing voor achteruitrijdende voertuigen (Rear Cross Traffic Alert) – Verklikker voor geopende deuren (Door Opening Alarm) – In bepaalde landen kan Mobilize Limo worden uitgerust met een winterpack met verwarmde zetels en een verwarmd stuurwiel. Het bericht Dit merk en model ken je nog niet: Mobilize Limo verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 augustus 2021