Nieuws

Autotest – Kia e-Niro (2019)

Razendsnel grenzen verleggen In Zuid-Frankrijk kregen wij de gelegenheid de nieuwe Kia e-Niro uitgebreid aan de tand te voelen. Nadat in 2016 al de hybrideversie en in 2017 de plug-in hybride op de markt verschenen, is dit de volgende loot aan de stam waarmee in 2019 de markt zal worden bestormd. De zwaarwegende conclusie: met deze auto worden razendsnel de grenzen verlegd en nieuwe maatstaven gezet. Aan Kia zal het niet liggen als de elektrisch aangedreven auto definitief doorbreekt in 2019. Rijdt uitstekend De 4,37 meter lange crossover rijdt uitstekend onder alle omstandigheden. De e-Niro heeft een keur aan elektronica aan boord die het leven van de automobilist zeer veraangenaamt en biedt een zee aan ruimte voor een auto in dit C-segment. Misschien is de batterij met een capaciteit van 64 kWh wel het allerbelangrijkste. Want een bereik van 455 kilometer maakt gehakt van het zwaarwegende argument van tegenstanders van elektrisch autorijden dat je zo beperkt bent. Opladen doe je toch meestal ’s nachts of als je ergens op een parkeerplaats staat bij kantoor of restaurant. Als de nood aan de man komt ‘tank’ je de batterij via een snellader in nog geen uur voor 80% vol. LEES OOK: Deze elektrische modellen komen in 2019 naar Nederland “Aan Kia zal het niet liggen als de elektrisch aangedreven auto definitief doorbreekt in 2019” Batterijen De batterijen zitten in de vloer en vragen daardoor eigenlijk geen extra ruimte. Wel is deze variant 20 mm verhoogd ten opzichte van de reguliere benzineversie. De bagageruimte meet 451 liter, wat voor de meeste mensen ruimschoots voldoende zal zijn. De echte bijzonderheden zie je niet: de Kia e-Niro zit vol met rijtechnologie gericht op slimmer en zuiniger autorijden. Er zijn bijvoorbeeld drie standen om energie terug te winnen als je het gaspedaal loslaat. ‘Normal’ behoudt een goede balans bij een maximale performance, de ‘Eco’-modus is bedoeld om zoveel mogelijk energie terug te winnen en de ‘Sport’-stand is gericht op sportief rijden, waarbij zelfs het stuurgedrag sportiever zou moeten aanvoelen. Dat laatste is alleen voor de echte fijnproevers merkbaar. Die standen schakel je in door flippers op het stuur die op- of neerschakelen. Wie daar handig in wordt, zal in de praktijk het rempedaal steeds minder beroeren: de auto remt zelf af op de motor en wint zo energie terug voor de accu. Wie liever wat gemakzuchtiger is, kan overigens ook standje automaat inschakelen. Dan kiest de auto zelf wat bij de omstandigheden past. Een radar ondersteunt de ogen van de bestuurder, maar de praktijk leert dat die voorlopig nog echt het heft (lees: rempedaal) in handen moet houden. Ook een slim systeem is de warmtepomp, die warme-energie hergebruikt om de verwarming, ventilatie en airconditioning efficiënter te laten werken. Actieve koeling en verwarming houden de batterijen op de optimale temperatuur, wat de levensduur én het bereik vergroot. Aanvaardbare koopprijs Het vooruitstrevende karakter  van deze elektrische auto komt met een voor de zakelijke markt alleszins aanvaardbare koopprijs van 45.510 euro. Voor de zakelijke rijder levert dat een fiscale bijtelling van pakweg 53 euro netto op. Niet geheel onlogisch dat de voor ons land bestemde voorraad voor 2019 al grotendeels is verkocht. Dat geldt overigens ook voor de Hyundai Kona Electric , die iets kleiner is dan de e-Niro, maar technisch nagenoeg identiek. De Kia e-Niro wordt in de loop van 2019 overigens leverbaar met een batterij van 39,2 kWh, goed voor een theoretisch bereik van 289 km en een 3.000 euro lagere verkoopprijs. LEES OOK: Kia en Hyundai starten hergebruik EV-batterijen Praktisch en stoer De auto oogt stoer, maar is geen overdreven stijlicoon. De auto is vooral praktisch, zowel van buiten als van binnen, niet zozeer gemaakt om op te vallen als wel om te presteren. De grille is gesloten, ten faveure van de stroomlijning. Blauwe accenten op de bumpers maken duidelijk dat dit de elektrische variant is, verder zie je daar eigenlijk niks van. Een van de praktische voordelen van elektrisch aangedreven auto’s is natuurlijk het ontbreken van de versnellingsbak, je voelt dus geen overgang tussen versnellingen. En dat is gewoon comfortabel. Goed overzicht Vier volwassenen kunnen gemakkelijk zitten, vijf is ook niet echt een probleem. De bestuurder heeft goed overzicht, het instrumentarium is prima ingericht, de gekozen materialen voelen prettig aan en geven een kwalitatief goede indruk. Connectiviteit voldoet aan hedendaagse maatstaven, hete infotainmentsysteem is relatief eenvoudig te bedienen. Wie wil kan als extra een speciaal audiosysteem van JBL aanschaffen, maar dat is alleen voor de echte muziekliefhebber wellicht interessant. LEES OOK: 64 kWh-batterij voor nieuwe generatie Kia Soul EV (2019) Het bericht Autotest – Kia e-Niro (2019) verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 december 2018

Elektrische Contrasten Getest: Hyundai KONA vs Jaguar I-PACE!

Testrit Beide zijn nieuw, beide rijden ver op een volle batterij, beide zijn een aanwinst voor de EV-markt en beide zijn getest door VER-Bestuurslid  Vincent Everts : de compacte Hyundai Kona Electric en de prestigieuze Jaguar i-PACE . Welke verdient de meeste lof? Oordeel zelf na deze twee uitgebreide testritten! De Hyundai KONA De Hyundai KONA, een elektrische compacte SUV met 500km echte range. De auto zit kwalitatief goed in elkaar en qua rijden en af te leggen afstand is het dus een gedegen concurrent voor Tesla. De auto maakt gebruik van 1-fase laden, wat betekent dat je bij een gewone laadpaal tot 20 uur kwijt kan zijn. De auto is vanaf €38.000 euro te verkrijgen is, maar de levertijd is wel 14 maanden, dus het duurt wel even voordat je hem kunt begroeten. https://www.youtube.com/watch?v=Z61fKzt5K0I De Jaguar I-PACE Samen met racer Rianne Bergman (racevrouw) en 30 andere mensen werd de jaguar I-Pace getest. Over de snelweg, in de stad, het centrum, overal voelde de Jaguar goed aan. Vincent kijkt uitgebreid hoe de autos tussen de lijntjes rijden met de Auto Pilot functie. Ook veel aandacht voor media en het scherm want eenvoudige User Interfaces zijn voor autofabrikanten nog wel eens lastige zaak. De Jaguar I-PACE ziet er mooi uit. De range is redelijk met 300km met 90kwh accu (wel veel minder dan Tesla of Kona), maar als het goed geleverd wordt in Nederland is het echt een aanwinst voor elektrisch rijdend Nederland! https://youtu.be/nDkpruY-VmI Deze reportages zijn onafhankelijk. Enkele correcties over de Hyundai (De Kona is niet in diesel leverbaar, De Kona is niet in een GTI versie leverbaar, De Benzine versie begint bij 22.295,- euro ipv 25.000 euro)

07 september 2018

Autotest – Hyundai Nexo (2018)

Aantal waterstoftankstations Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de Nederlandse overheid vol inzet op batterij-elektrische auto’s. Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Het aantal waterstoftankstations loopt daarentegen nog altijd sterk achter. Momenteel zijn er in Nederland slechts vier waterstoftankstations operationeel. Die staan in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. “Wil de waterstofauto zich echt goed kunnen ontwikkelen, dan zijn er veel meer tankstations nodig.” Overtuigend Gelukkig liggen er plannen klaar voor de bouw van waterstoftankstations in Pesse, Breda, Amsterdam, Utrecht en bij Schiphol en Rotterdam Airport. In 2020 moeten in ons land ten minste twintig tankstations operationeel zijn. Mooie plannen, maar echt overtuigend is het nog altijd niet. Vooral als je realiseert dat Nederland duizenden laadpalen telt. Wil de waterstofauto zich echt goed kunnen ontwikkelen, dan zijn er veel meer tankstations nodig. Slim concept Wellicht dat deze nieuwe Hyundai Nexo de overheid kan overtuigen om meer in te zetten op waterstoftankstations, want deze technologisch vooruitstrevende SUV heeft ons al wel aan het denken gezet. Want moeten we wel kiezen voor een auto met een loodzware accu? Opladen duurt lang en zo’n batterij is lastig afbreekbaar. Wat dat betreft heeft een waterstofauto een slimmer en veel lichter concept: een brandstofcel, een paar waterstoftanks en een compacte batterij. Dat is het concept van een FCEV. Eerste kennismaking met waterstofauto Hyundai NEXO – AutoRAI TV Water als restproduct De Hyundai Nexo is zo’n FCEV. Deze vier letters staan voor Fuel Cell Electric Vehicle. Je leest het goed: ook een waterstofauto rijdt elektrisch, net als een batterij-elektrische auto. De benodigde elektriciteit voor de elektromotor wordt aan boord opgewekt door waterstof in een brandstofcel door middel van elektrolyse om te zetten in elektrische energie met als restproduct gedemineraliseerd water (niet heel gezond om te drinken). Dit water druppelt na verloop van tijd uit de uitlaat, verdampt in de atmosfeer en heeft geen schadelijk effect op het milieu. “De benodigde elektriciteit voor de elektromotor wordt aan boord opgewekt.” Fossiele brandstof Belangrijk is wel dat het waterstof CO2-neutraal wordt geproduceerd en niet door verbranding van aardgas. In dat laatste geval blijven we een beroep doen op fossiele brandstof. Je kan waterstof ook produceren door middel van zonne-, wind- en waterenergie. Gelukkig schakelen waterstofproducenten steeds meer over op deze ‘groene’ methodes. Actieradius Hyundai Nexo Het aandrijfsysteem van de Hyundai Nexo levert een vermogen van 135 kW (184 pk) en met een volle tank waterstof kun je op papier een afstand van 665 kilometer afleggen volgens de WLTP-norm. In de praktijk komt dat neer op ongeveer 580 kilometer. Prima cijfers voor dagelijks gebruik. “Een waterstofauto past door de korte tankbeurten perfect in ons dagelijkse reispatroon.” Tanken Het bijzondere aan de Hyundai Nexo is dat je helemaal niets merkt van de slimme technologie. Het is een kwestie van starten en rijden. En tanken? Dat duurt net zo lang als het tanken van een auto met diesel- of benzinetank: een kleine 5 minuten. Wat dat betreft past een waterstofauto door die korte tankbeurten beter in ons dagelijkse reispatroon dan een batterij-elektrische auto. Prijs De Hyundai Nexo is ruim, comfortabel, heeft vrijwel alles aan boord wat er binnen de Hyundai-familie momenteel beschikbaar is en kan zelfs deels autonoom rijden. Kortom: dit is een auto ‘uit de toekomst’ die nu al beschikbaar is. Is dat te vroeg? Nee, juist niet. Het is goed dat er auto’s als de Nexo zijn – de Toyota Mirai is een ander voorbeeld – om de wereld te laten zien dat waterstoftechnologie serieus genomen kan worden. Maar omdat de waterstoftechnologie nog vrij nieuw is, is zo’n Hyundai Nexo nog best kostbaar. Prijzen beginnen bij 69.995 euro, inclusief BTW. Flink wat munten. Schaalvergroting moet de prijs van waterstofauto’s in de toekomst verder drukken. Bijtelling Een Hyundai Nexo als particulier kopen is dus best prijzig. Bij zakelijk gebruik – dus bij een Nexo ‘op de zaak’ – is dat een ander verhaal. De Nexo komt namelijk in aanmerking voor 4 procent bijtelling. Ook in 2019 betaal je voor de Nexo slechts 4 procent bijtelling, want voor nul-emissie auto’s op waterstof blijft de bijtelling 4 procent over de gehele cataloguswaarde. Voor batterij-elektrische auto’s wordt dat in 2019 een ander verhaal. Dan reken je met 4 procent bijtelling tot 50.000 euro. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. “De Hyundai Nexo voelt aan als een doodnormale auto.” Uitrusting Wie een Hyundai Nexo gaat rijden, komt helemaal niets te kort. De Nexo is standaard voorzien van lederen bekleding, een infotainment met 12,3-inch touchscreen, full-LED-koplampen, volautomatische klimaatregeling, diverse actieve- en passieve veiligheidssystemen en Remote Smart Parking Assist (RSPA). Met RSPA kan de Nexo op afstand worden bediend om volledig automatisch en zónder bestuurder in te parkeren, bijvoorbeeld in een krappe parkeerplek met weinig ruimte om in en uit te stappen. Plus Pack Optioneel levert Hyundai het Plus Pack, bestaande uit onder meer 19-inch lichtmetaal, een panoramisch schuifdak, geventileerde voorstoelen, een verwarmbare achterbank, een Around View Monitor en een Krell Audio premium audiosysteem. De vanafprijs bedraagt 73.995 euro. “Inmiddels zijn er 80 exemplaren op voorhand verkocht.” Doodnormale auto Het belangrijkste is dat de Hyundai Nexo aanvoelt als een doodnormale auto. Aan praktisch gebruiksgemak lever je niets in en het tanken van waterstof is kinderlijk eenvoudig. Een schitterend concept. Inmiddels zijn er 80 exemplaren op voorhand verkocht. Dat zijn 80 partijen die geloven in een toekomst van waterstof. Dat laatste zouden meer mensen moeten doen, want waterstoftechnologie is een veelbelovend concept. Het bericht Autotest – Hyundai Nexo (2018) verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 augustus 2018

Autotest – Hyundai Kona Electric (2018)

4 procent bijtelling We kunnen wel zeggen dat de Hyundai Kona Electric op een zeer gunstig moment komt en precies de juiste prijs heeft. Bij zakelijk gebruik reken je in 2018 met 4 procent bijtelling over de gehele cataloguswaarde. In 2019 wordt dat anders: dan reken je tot een cataloguswaarde van 50.000 euro met 4 procent bijtelling en voor bedragen daarboven met 22 procent. Kortom: voor een batterij-elektrische auto van 60.000 euro reken je over 10.000 euro met 22 procent bijtelling. De juiste prijs De Hyundai Kona Electric heeft zoals gezegd de juiste prijs. Hij is er namelijk vanaf 39.195 euro. Voor een B-segment crossover met het ruimte-aanbod van een Hyundai i20 is dat natuurlijk best veel geld. Toch heb je tijdens het rijden in de Kona Electric geen opgesloten gevoel. Het interieur is ruimtelijk opgezet, precies zoals in zijn benzinebroer. Drie versies Staar jezelf overigens niet blind op die 39 mille. Hyundai start met de Kona Electric Premium, de topversie. Die kost 44.995 euro en arriveert eind augustus in Nederland. De uitvoeringen Comfort (39.195 euro) en Fashion (41.495 euro) worden in 2019 verwacht, maar kunnen wel alvast worden besteld. Is een kleine 40 mille nog steeds te duur? Heb dan even geduld, want Hyundai introduceert binnenkort nog een Kona Electric met een kleiner accupakket (39,2 kWh) met een range (WLTP) van ongeveer 300 kilometer. Die auto gaat ongeveer 35.000 euro kosten, vergelijkbaar met een Nissan Leaf . Hyundai Kona Electric (2018), de eerste kennismaking – AutoRAI TV Grootste accuvariant Hyundai trapt af met de grootste accuvariant: de Kona Electric met 64 kWh-accu. Volgens de WLTP-meetcyclus komt de Kona Electric daarmee 482 kilometer ver op een enkele acculading. In de praktijk blijft daar – afhankelijk van je rijstijl – ongeveer 400 tot 440 kilometer van over. Prima cijfers. “Laadplanning blijft ook bij de Hyundai Kona Electric van toepassing.” Opladen Hyundai heeft gekozen voor een lithium-ion-polymeerbatterij in plaats van een conventionele nikkelmetaalhybridebatterij vanwege de betere ontlaad- en oplaadcapaciteiten en de prestaties van een lithium-ion-polymeerbatterij. Met een 100 kW snellader is de lithium-ion-polymeerbatterij na 54 minuten voor 80 procent opgeladen. Met de 7,2 kW on board-oplader (standaard) neemt opladen van de long-range-batterij ongeveer 9 uur en 35 minuten in beslag. De stekkeringang van de Hyundai KONA Electric bevindt zich aan de voorzijde, naast het Hyundai-logo. Vlot Acceptabele laadtijden, maar enige laadplanning blijft ook bij de Hyundai Kona Electric van toepassing. Qua rijden is de Kona Electric een heerlijke metgezel. De 204 pk (150 kW) en 395 Nm sterke elektromotor zorgt voor een 0-100 sprint van slechts 7,6 seconden. Zeer vlot. De topsnelheid bedraagt 167 km/u. De Hyundai Kona Electric met 39,2 kWh accupakket heeft een elektromotor met een vermogen van 135 pk (99 kW) en 395 Nm trekkracht. Zware jongen Een batterij-elektrische auto is zelden een lichtgewicht. Ook de Hyundai Kona Electric is dat niet. Hij weegt een stevige 1.660 kilogram versus 1.208 kilogram voor de benzineversie. Dat grote verschil zit hem natuurlijk in het zware accupakket. Gelukkig heeft Hyundai het accupakket verwerkt in de bodemsectie waardoor de auto een laag zwaartepunt heeft en dus nog altijd lekker stuurt. “Hij weegt een stevige 1.660 kilogram versus 1.208 kilogram voor de benzineversie.” Geluidsisolatie Comfortabel is de Kona Electric ook. Hyundai zou wel wat extra geluidsisolatie in de wielkasten mogen toepassen. Dat maakt de auto al een stuk stiller. De afwerking van het interieur is van hoog niveau. Bovendien zitten alle knoppen op de juiste plek. De transmissie heeft ook druktoetsen om ruimte te besparen. Uitrusting Omdat de Kona Electric een kleine 16.000 euro duurder is dan een Kona met conventionele verbrandingsmotor, rust Hyundai de elektrische variant standaard ook rijker uit. Zo zijn een Display Audio-infotainmentsysteem met 7-inch LCD-display (ondersteunt Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth-connectiviteit) en een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen standaard. De Fashion en Premium hebben een 8,0-inch touchscreen met dezelfde functionaliteiten, maar dan aangevuld met een gratis zevenjarig abonnement op LIVE-diensten met informatie over het weer, het verkeer, snelheidscamera’s en online zoekopdrachten naar POI’s. “Rijders kunnen zich niet alleen verlekkeren op een lage bijtelling, maar ook op een lekkere auto.” Geslaagd? De Hyundai Kona Electric dus. Rijk uitgerust, wendbaar, compact en een flinke range. Zonder fiscale prikkels verkocht Hyundai er door de nog altijd stevige vanafprijs slechts tientallen van in Nederland. Dankzij 4 procent bijtelling is dat een compleet ander verhaal. Tot op heden zijn er in Nederland al 2.700 exemplaren op voorhand verkocht. Gelukkig kunnen die rijders zich niet alleen verlekkeren op een lage bijtelling, maar ook op een lekkere auto. Want overall is de Kona Electric van Hyundai zeer geslaagd. Het bericht Autotest – Hyundai Kona Electric (2018) verscheen eerst op ZERauto.nl .

31 juli 2018

Autotest – BMW i3s

Unieke auto De BMW i3 is misschien wel de opmerkelijkste elektrische auto van dit moment. Hij ziet eruit alsof hij twintig jaar te vroeg is ontworpen en het interieur is met geen enkel ander model te vergelijken. En hij valt goed in de smaak. De eerste volledig elektrisch aangedreven BMW heeft wereldwijd veel kopers overtuigd en het Duitse merk veel nieuwe klanten bezorgd. Maar sinds de introductie van de BMW i3 is veel veranderd in de wereld van elektrisch rijden. Vrijwel elk volumemerk lanceert binnenkort een EV of heeft recentelijk een elektrisch model op de markt gebracht. Het aantal concurrenten neemt snel toe en de batterijtechniek ontwikkelt zich in rap tempo. Wat is nieuw? Om de verkoop van de ‘relatief oude’ BMW i3 op gang te houden, werd het model op tal van punten vernieuwd. Het model keerde terug naar de tekentafel en kreeg onder meer nieuwe bumpers, nieuwe koplampen met standaard led-techniek, nieuwe led-richtingaanwijzers in de voorbumper. Het infotainmentsysteem is geüpgraded en te bedienen via de nieuwste generatie van het iDrive systeem. Het beeldscherm is nu 10,25 inch groot en gebruikers hebben toegang tot nieuwe digitale diensten. Verder zijn er nieuwe kleuren en wieldesigns aan het aanbod toegevoegd om de BMW i3 nog aantrekkelijker te maken. Met de ‘s’ van sportief Het grootste nieuws is de lancering de BMW i3s, waarmee de BMW i3 voor het eerst leverbaar is in twee smaken. De i3s is een sportievere variant met een onderscheidende uitstraling. Deze is te herkennen aan de zwarte dakrand, afwijkende voorbumper met zwarte inzet, zwarte wielkastranden en 20-inch lichtmetalen wielen met 20 mm bredere banden. De BMW i3s is ook voorzien van een iets krachtigere elektromotor. Die stuurt 135 kW (184 pk) vermogen en 270 Nm koppel naar de achterwielen, terwijl de reguliere versie het met 125 kW (170 pk) en 250 Nm moet doen. Het 10 mm verlaagde sportonderstel met specifieke aanpassingen en de sterk verbeterde tractiecontrole zorgen voor een nog strakker weggedrag in bochten. De snellere reactie op het gaspedaal en directere besturing in de Sport-modus, die is te selecteren via de Driving Experience Control-schakelaar, maakt het sportieve feestje compleet. Puur rijplezier De accucapaciteit is ongewijzigd. In de bodem van de BMW i3s ligt een 33 kWh-accu waarmee je in de praktijk – bij een gematigde rijstijl en gemiddelde temperaturen – ongeveer 200 km moet kunnen rijden. Je zou denken dat je daarmee bij voorbaat kansloos bent gezien de veel grotere actieradius van nieuwe EV’s. Maar dat ligt bij de BMW i3 toch anders. De BMW i3s is niet geschikt om lange afstanden te overbruggen, laten we eerlijk zijn. Maar daartegenover staat een partij rijplezier dat zijn weerga niet kent. Rijden in de BMW i3s is een groot feest, iedere keer weer! Vooral. In de sportiefste rijstand (Sport+) schiet de BMW i3s van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden, maar het voelt veel sneller. De reactie op het stroompedaal is furieus. Maar het is vooral het bochtenwerk waar de BMW i3s zijn klasse toont. De besturing en wegligging zijn fantastisch! De BMW i3s zorgt voor een grote glimlach op het gezicht van bestuurders die houden van autorijden. Beperkte actieradius Maar sportief rijden kent ook nadelen, want de batterij is in no-time leeg. Een paar keer voluit accelereren en je bent zo 30 a 40 km actieradius kwijt. De topsnelheid is in de i3s weliswaar verhoogd van 150 naar 160 km/u, maar snelwegen wil je het liefst vermijden want die vreten de batterij ook razendsnel leeg. Met behulp van de Eco-stand kun je de actieradius iets oprekken. Handig in druk stadsverkeer en als je de airco niet nodig hebt (want die schakelt uit). Maar een BMW i3s koop je niet om continu rustig te rijden om het maximale uit de accu te halen. Dan zijn er zat alternatieven. Conclusie: de BMW i3s ideaal voor automobilisten die op zoek zijn naar een stijlvolle premium auto die veel waarde hechten aan rijplezier, voornamelijk korte stukken rijden en bereid zijn de auto vaak aan een laadpaal te hangen. Want dat is bij de BMW i3 wel nodig. Opladen Over opladen gesproken: de vernieuwde BMW i3 wordt geleverd met een verbeterde laadkabel. En als je thuis of op werk een BMW i Wallbox laat installeren, kun je daarmee snelladen met vermogens tot 11 kW. In drie uur heb je dan 180 kilometer actieradius bijgeladen. Via een huishoudelijk stopcontact (10A/240V) duurt het ongeveer 11 uur om de batterij tot 80% op te laden. De BMW i3s is geen topper op het gebied van rijbereik, maar zonder twijfel de leukste elektrische auto’s om mee te rijden. De vernieuwde BMW i3 staat in de showroom voor prijzen vanaf 40 mille. De i3s is er vanaf 44 mille. Het bericht Autotest – BMW i3s verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juli 2018