Nieuws

VER ambassadeur Gertie Wilms

Wie ben jij als EV rijder? Het was de dag van de duurzaamheid, meer dan 10 jaar geleden, 11-11-2011. Een mooie dag om mijn bedrijf te starten: elektrische deelauto’s met een eerste auto in Maastricht. En dus werd mijn bedrijf ingeschreven bij de kamer van koophandel en wel om 11:11 uur, want tenslotte is het dan ook de start van het carnavalsseizoen en 11 het gekkengetal. Mijn plan om Beppie Kraft, onze Maastrichtse volkszangeres, in een stille auto naar een uitzinnige Vrijthof voor haar optreden te rijden is helaas niet gelukt. Wie weet, ooit! Maar met mijn eerste elektrische auto, een Nissan Leaf, mocht ik met name in de begin jaren verschillende hotemetoten duurzaam naar hun bestemming rijden. Zo bracht ik de gedeputeerde van de provincie Limburg naar de opening van Station Noord in Maastricht, de wethouder van Maastricht naar de opening van de eerste openbare laadpaal en een EU kopstuk van de Groenen naar het televisiedebat op het Vrijthof. Zij konden het uiteraard niet maken met een fossiele brandstofauto aan te komen; en met de fiets…..tja. Talloze leuke contacten en gekke voorvallen zijn mij ten deel gevallen. Soms werd het spannend, haal ik de laadpaal? Slechts eenmaal in al die jaren moest ik bijna opgesleept worden. Ik was in Brussel van laadpaal naar laadpaal gereden. Eentje werkte niet, een ander stond achter een hek en bij de derde, op een tankstation met nog 2 km op de teller, had de eigenaar uit voorzorg het pasje om de laadpaal te activeren veilig opgeborgen in een afgesloten kast. Alleen hij kon erbij en zat lekker thuis. Uiteindelijk was de eigenaar met de sleutel eerder bij het tankstation dan de sleepdienst.   Waar houd jij je mee bezig als VER ambassadeur? Als eigenaar van het bedrijf in elektrische deelauto’s is het noodzaak om mensen uit mijn omgeving de elektrische deelauto in te krijgen. Maar hoe moeilijk is dat, zeker 10 jaar geleden. Er waren, en zijn, nog zoveel broodjes aap te overwinnen. De mensen uit mijn buurt of soms ook van ver weg konden de Nissan Leaf voor een uurtje of een dag huren. Soms uit nieuwsgierigheid, soms omdat ze geen auto hadden, of een tweede auto nodig hadden, maar meestal uit duurzame overwegingen. Zonder uitzondering stapten ze na de eerste rit enthousiast uit de auto. Aan alle evenementen die elektrisch rijden promoten heb ik meegedaan, van projecten bij gemeenten, een wereldrecordpoging elektrisch laden op de Floriade, tot het ondersteunen van mijn buurjongetje die op school een spreekbeurt over de elektrische auto gaf, die ik voor die gelegenheid op de speelplaats had gezet. Daarnaast ben ik als zzp-er aan de slag gegaan om ondersteuning te geven bij een bedrijf dat elektrische deelauto’s plaatst bij gemeenten, scholen en bedrijven. De auto’s werden gebruikt door werknemers die naar een werkafspraak moesten.   Maar helaas door Covid 19 werkten steeds meer mensen thuis en is mijn werk veel minder geworden en dus, waar kan ik mijn expertise nu beter inzetten dan bij de VER. Het enthousiasme van de mensen bij de VER werkt aanstekelijk. Ook ik wil ik wel aan iedereen vertellen hoe geweldig elektrisch rijden is en het de mensen laten ervaren. Dus is ‘ Sturen bij je buren ’ natuurlijk op mijn lijf geschreven. Maar hoe dan ook, sinds ikzelf elektrisch rijd ben ik er zo van overtuigd dat dit de toekomst is, en wil ik ook nooit meer anders, zo comfortabel vind ik het.   Wat kunnen we doen om heel Nederland aan het elektrisch rijden te krijgen? Om heel Nederland aan het elektrisch rijden te krijgen zijn zoveel acties mogelijk. Van het verbeteren van de infrastructuur, proefritten laten maken, informeren over feiten en fabels, vertellen dat de kosten op termijn echt veel minder zijn, lobbyen bij gemeenten, evenementen organiseren, enz. enz. Er is nog zoveel werk aan de winkel. Maar vooral, betrek kinderen erin. Want, niemand zo enthousiast als kinderen: als ze door hun buurt in een elektrische auto rijden dan gaan de raampjes open, hangen ze half naar buiten en roepen naar wie het horen wil: ‘WIJ RIJDEN IN EEN ELEKTRISCHE AUTO!’. *Wil je meer weten over wat de VER vindt? Lees hier meer.

11 februari 2022

De VER zoekt een nieuwe voorzitter!

De Vereniging Elektrische Rijders (VER – www.evrijders.nl ) is dé stem van de elektrische rijder en de onafhankelijke informatiebron voor (toekomstige) elektrische rijders. Onze huidige voorzitter treedt per 1 januari 2022 af en wij zijn op zoek naar een waardige opvolger. De vereniging groeit als kool; steeds meer mensen rijden in een elektrische auto en steeds meer mensen willen daarbij geholpen en gehoord worden. De VER is onafhankelijk, niet commercieel, informatief en verbindend en wil dat graag blijven. We hebben een verenigingsbureau in Oosterhout, een gedreven bestuur van vijf mensen, een directeur, twee medewerkers en een grote groep enthousiaste VER-ambassadeurs.  Onze nieuwe voorzitter: Is een autoriteit en een boegbeeld van de VER richting politiek en ambtelijk Den Haag. Heeft ruime bestuurlijke ervaring.  Heeft een sturende rol in belangenbehartiging in andere gremia, die verder door werknemers dan wel vrijwilligers wordt ingevuld. Fungeert als sparringpartner en primair aanspreekpunt van de directeur en vervult een brugfunctie tussen bestuur en werkorganisatie.  Coördineert het bestuur en de besluitvorming (er wordt gezorgd voor een strategische, kaderstellende insteek vanuit het bestuur). Neemt het voortouw in het professionaliseren en besturen van de vereniging en bij de ontwikkeling van de governance structuur en werkorganisatie. Speelt een interne rol als relatiebeheerder richting bestuur, leden en omgeving.   Wij zoeken:  een technische goede voorzitter met het talent om ‘de boel bij elkaar te houden’ en  interesse om gestructureerd belangrijke onderwerpen op de agenda te krijgen. een sociale, enthousiaste, positieve, zorgzame doorzetter. iemand met ervaring met de automotive branche en passie voor de EV-transitie. een heldere communicator. een vrouw of man met een groot relevant netwerk. De tijdsinvestering voor het voorzitterschap schatten we in op een halve dag per week. Hier is een onkosten vergoeding voor beschikbaar. Interesse? Stuur een mail naar Marina van Helvoort via marinavanhelvoort@evrijders.nl  

10 december 2021

Onze jongste VER ambassadeur Darius

Kan je jezelf voorstellen en vertellen wat jij zo leuk vindt aan elektrische auto's? Hoi, ik ben Darius (14 jaar) ik houd van mountainbiken en elektrische auto’s. Ik vind elektrische auto's leuk omdat ze hard kunnen optrekken en omdat ze goed voor het milieu zijn. Je bespaart geld omdat het opladen goedkoper is en je weinig onderhoud hoeft te doen. Je kan als je wilt overal opladen als je de stekker meeneemt en een gewoon stopcontact gebruikt. Ik vind de app op m'n mobiele telefoon ook handig; je kan hiermee de auto openen, zien waar hij is en via je agenda de bestemming alvast in het navigatiesysteem zetten. O ja, je kan ook voice control gebruiken en de auto kan zelf rijden. Er zijn steeds meer merken die elektrische auto's maken, ik vind het leuk om nieuwe elektrische auto's van binnen te bekijken. Mijn vrienden vinden het ook leuk om onze auto en andere elektrische auto’s te zien. Wat ook gaaf was is dat er spelletjes in zitten en er continu updates komen. Er zijn vaak kinderen die naar ons toekomen en vragen om de auto van binnen te zien. Toen we in Tsjechië waren kwam er een groep kinderen langs die het heel gaaf vonden om een Tesla te zien. De eerste keer toen ik mijn stiefvader ontmoette, ik was toen net 8, hadden mijn moeder en ik met hem afgesproken bij een laadpaal. Ik wilde wel met hem meerijden, maar durfde niet echt met hem te praten. Toen hij de auto ging opladen vond ik het zo interessant dat ik daarna bij hem in de auto durfde te stappen en hem vragen bleef stellen over zijn auto. Sindsdien ben ik enorm enthousiast over elektrische auto's. Jeroen had een van de allereerste elektrische auto's in Nederland, het jaartal 2011 staat op een sticker op de achterruit. Dat vond ik heel gaaf, maar de auto reed niet zo ver omdat hij ouder was. We kregen 2,5 jaar geleden een Tesla waar we verder mee kunnen rijden.    Wat heb je tot nu toe gedaan met elektrisch rijden? Ik ben vaker met mijn stiefvader mee geweest naar elektrisch rijden beurzen. Ongeveer 3,5 jaar geleden werden Jeroen; mijn stiefvader en ik live geïnterviewd door radio Utrecht. We hadden bij een snellader van Fastned afgesproken. De interviewer kwam met een busje aan (niet elektrisch) met een enorme antenne er bovenop voor de radio. Hij wist niet zoveel over elektrische auto's en dat vond ik maar stom. Ik vertelde eerst dat ik het fijn vond dat elektrische auto's stil zijn en dat ik het leuk vond dat ze hard kunnen optrekken. Ik kreeg daarna allemaal cadeautjes; een zaklamp, een drinkwaterzak en een pet.  Ik zou zelf een keer op een normale weg willen rijden en hard optrekken. We waren het laatst tijdens de EV Experience op het circuit in Zandvoort. Daar had ik toen zelf wel op het circuit willen rijden.  Ik ben ook met mijn stiefvader, moeder en zusje met de EV rally naar de klimaattop naar Glasgow geweest. Dat was heel leuk, maar ook wel heel veel rijden. Ik heb leuke mensen ontmoet en heb daar een heel groot laadstation bezocht, een soort benzinestation voor elektrische auto’s. Ik was de jongste ondertekenaar van de declaratie. Het is belangrijk dat we klimaatverandering tegen gaan.   Wat zouden we moeten doen om meer kinderen in Nederland te interesseren voor elektrische auto's? Er moeten meer elektrische (school)bussen komen. En dat er op school uitleg wordt gegeven over elektrische auto's en dat er dan een auto langskomt ter demonstratie. Jullie zouden ook scholen kunnen uitnodigen zodat klassen gratis of goedkoop beurzen voor elektrisch rijden kunnen bezoeken.     Bekijk hier het tv-item wat gemaakt is over de EV rally. En hier vind je meer informatie over het 'benzinestation' voor elektrische auto's.

09 december 2021

VER ambassadeur Nicolaas Veltman

Wie ben jij als EV rijder? Naast dat ik mij als burger zorgen maak over het klimaat, houd ik mij als zelfstandig professional ook bezig met duurzaamheid. Twee motieven om zelf de overstap te maken naar elektrisch rijden. In mijn werk ben ik betrokken bij de energietransitie in de Gebouwde Omgeving. Zoals afgesproken in het Klimaatakkoord moeten onze 7 miljoen woningen en 1 miljoen gebouwen uiterlijk in 2050 aardgasvrij zijn. Daarnaast is er ook een zogeheten sectortafel mobiliteit waar de overgang van fossiel naar elektrisch rijden centraal staat. In 2030 moeten er bijvoorbeeld al 2,8 miljoen elektrische auto’s op de weg rijden. Ik zie graag dat deze sectortafels beter samen werken. Op 26 november 2019 heb ik mijzelf op mijn verjaardag een nieuwe elektrische auto cadeau gedaan, de Hyundai Kona (Premium 64 kWh). Als ondernemer vind ik het belangrijk om een betaalbare auto te rijden met voldoende actieradius. De Hyundai Kona bood dit alles met een actieradius van ruim 400 km en is daarnaast ook nog eens prettig voor het oog. Een lage bijtelling (4%), de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Zelfstandigenaftrek hebben dit voor mij mogelijk gemaakt. Het elektrisch rijden bevalt erg goed, geen seconde spijt, ik zou nooit meer terug willen. Een elektrische auto biedt een heerlijk rijervaring. Afstandsherkenning, mee remmen, waarschuwing dat de richtingaanwijzer aan moet, echt rijden in de 21ste eeuw. Toen ik mijn auto bij de garage ophaalde werd ik zelfs gewaarschuwd dat er een knopje op mijn dashboard zit die ik altijd aan moet laten staan om te zorgen dat ik niet uit de bocht vlieg als ik optrek. Ik mag het alleen uitzetten als ik mezelf vast rij in de modder. Maar ik ben vergeten waar dat knopje ook al weer zit.   Waar houd jij je mee bezig als VER ambassadeur? Ik wil mij als VER ambassadeur inzetten als lobbyist in de regio Zuid om via de beleidsmatige kant elektrisch rijden te stimuleren en de sectortafels Gebouwde Omgeving en Mobiliteit dichterbij elkaar te brengen. Ik zie vanuit mijn werk dat deze twee tafels nu nog redelijk gescheiden werelden zijn. Hoe krijgen we ze beleidsmatig bij elkaar? Daar wil ik mij als ambassadeur graag hard voor maken. Ze zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hele wijken gaan de komende jaren op zoek naar een duurzaam alternatief voor de vertrouwde cv-ketel. Warmtepompen, zonneboilers, zonnepanelen en inductiekookplaten laten de vraag naar elektriciteit stijgen. De capaciteit van ons netwerk is beperkt, hoe gaan we dat aanpakken als er tegelijkertijd ook steeds meer elektrische auto’s en dus laadpalen komen? In september heb ik de VER lobbytraining gevolgd. Een zeer leerzame bijeenkomt, zeker voor herhaling vatbaar. Voor mijn eerste activiteit als regionale lobbyist ben ik als VER ambassadeur panellid bij een discussie tijdens het EVent op 18 november in Uden. Dit EVent is bedoeld voor ambtenaren en bestuurders in Zuid Nederland waarbij behaalde EV resultaten met elkaar gedeeld worden en er ook gekeken wordt naar de toekomst. Ik heb er veel zin in, want zit gelijk met Staatssecretaris Van Weyenberg, de gedeputeerde Limburg Van Gaans, NAL voorzitter Gerben-Jan Gerbrandy en Enexis bestuurder Daphne Verreth aan tafel.   Wat kunnen we doen om heel Nederland aan het elektrisch rijden te krijgen? Om heel Nederland elektrisch te laten rijden moeten we natuurlijk eerst zorgen voor een goede oftewel concurrerende prijs-kwaliteit-verhouding. Onbekend maakt onbemind dus voor diegenen die niet eerder elektrisch gereden hebben helpen prijsprikkels hun over die spreekwoordelijke drempel heen. Gelukkig komt er nu ook aandacht voor de tweedehandsmarkt zodat elektrische auto’s voor meer mensen toegankelijk worden en meer mensen ervaring met elektrisch rijden op kunnen doen. Maar dit is zeker niet voldoende. Er moet ook beleid zijn gericht op de langere termijn. Zo betekenen meer laadpalen uiteindelijk ook meer hoogspanningsmasten, met langdurige planologische procedures tot gevolg. Gemeentes hebben tegenwoordig veel op hun bordje. Zeker voor kleine en armlastige gemeentes is het erg moeilijk om voldoende capaciteit en expertise in huis te halen. Zo heeft adviesbureau AnderssonEllfersFelix bijvoorbeeld uitgerekend dat een gemiddelde gemeente 14 tot 17 extra fte nodig heeft voor het uitvoeren van 28 nieuwe of sterk geïntensiveerde taken uit het Klimaatakkoord. Provincies, Rijk en Europa zullen dus over de brug moeten komen om gemeentes op dit cruciale punt te ondersteunen. VER-ambassadeurs zijn daarbij nodig om gemeentes te helpen dit beleid concreet handen en voeten te geven met als motto: “goed voorbeeld doet goed volgen”. Daarnaast speelt ook de technische innovatie een belangrijke rol. Bij de superladers kan je nu in een kwartiertje je accu opladen. Dit soort ontwikkelingen maakt het voor mensen aantrekkelijker om over te stappen. De generatie na ons zijn diegenen die nog heel veel jaren op de weg voor zich hebben en zij zien dat elektrisch rijden de toekomst heeft. Wij hebben twee pleegkinderen, die een weekend per maand bij ons logeren. De oudste, inmiddels 13 jaar, keek drie jaar geleden niet naar BMW’s maar naar Tesla’s. Deze kinderen hebben de (elektrische) toekomst!   Benieuwd hoe het EVent gegaan is waar Nicolaas aan deelgenomen heeft? Kijk hier de digitale uitzending terug. De bijdrage van Nicolaas start vanaf minuut 46.20.

18 november 2021