Nieuws

Vier feiten over Audi’s nieuwe project ‘Artemis’

Elektro-inspanningen Duesmann: “Met 75 geplande elektrische auto’s tegen 2029 vergen alle elektro-inspanningen momenteel de volledige capaciteit binnen de Volkswagen Groep. De vraag was hoe we extra hightechprojecten op de rit konden krijgen en tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden in de markten kunnen benutten, zonder de beheersbaarheid van bestaande projecten in gevaar te brengen.” FEIT 1 Om die reden heeft Duesmann groen licht gegeven voor project ‘Artemis’. Het projectteam krijgt een grote mate aan vrijheid en gaat werken op wereldwijd niveau, vanuit de hightech hub op de INCampus in Ingolstadt tot aan de westkust van de Verenigde Staten. FEIT 2 ‘Artemis’ zal zich focussen op nieuwe technologieën voor elektrisch, verregaand autonoom rijden. De eerste taak van het team is het ontwikkelen van een zeer efficiënte elektrische auto die begin 2024 op de markt moet komen. FEIT 3 Alex Hitzinger, een succesvolle hoofd-engineer uit de autosport en momenteel verantwoordelijk voor autonoom rijden binnen de Volkswagen Groep, wordt verantwoordelijk voor project ‘Artemis’. FEIT 4 Voor het nieuwe project staan in potentie alle middelen en technologieën van de gehele Volkswagen Groep ter beschikking. Duesmann en zijn collega’s verwachten dat project ‘Artemis’ een blauwdruk gaat worden voor de toekomstige ‘agile’ ontwikkeling van auto’s binnen de voltallige Volkswagen Group. Het bericht Vier feiten over Audi’s nieuwe project ‘Artemis’ verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 juni 2020

Toyota Nederland sluit zich aan bij Missie H2

Energiedrager Missie H2 wil waterstof promoten als belangrijke en duurzame energiedrager voor de toekomst, onder meer met behulp van de kracht van Olympische en Paralympische sport. Missie H2 werkt hiervoor samen met sportorganisatie NOC*NSF. De samenwerking tussen sportorganisatie NOC*NSF en waterstofconsortium Missie H2 is verlengd tot de Olympische en Paralympische Spelen in 2021 in Tokio. Nul emissies “Toyota voert een krachtige langetermijnvisie uit naar nul emissies. Al in 1997 introduceerden we als eerste automerk de zelfopladende hybrideauto, de Toyota Prius. Ook zijn we met de Toyota Mirai, die in 2014 werd onthuld, de eerste met een brandstofcelsedan die op waterstof rijdt”, zegt Jan-Christiaan Koenders, managing director Toyota importeur Louwman & Parqui. “Als enige wereldwijde mobiliteitspartner van zowel de Olympische als de Paralympische Spelen wil Toyota van de spelen in Tokio een showcase maken van zijn toekomstvisie met betrekking tot waterstof. Ook in Nederland zien we een belangrijke rol voor waterstof weggelegd.” ‘Nederland Waterstofland’ Ulco Vermeulen, bestuurslid Gasunie: “Extra mooi is dat met de komst van Toyota Nederland nu alle schakels uit de waterstofketen in Missie H2 zijn vertegenwoordigd. Van producent tot eindgebruiker. Samen maken we van Nederland Waterstofland. Energietransitie is per slot van rekening teamsport.” Waterstof onmisbaar? Volgens menig expert is waterstof onmisbaar voor een emissievrije toekomst en een uitstekend alternatief voor fossiele brandstoffen. Het aantal tankstations in Nederland waar waterstof te verkrijgen is, krijgt dan ook een stevige impuls. Is het aantal nu nog op één hand te tellen, op termijn moeten dit er veel meer worden. Eind 2020 moeten er in Nederland ongeveer 17 waterstoftankstations zijn, voldoende voor een landelijk dekkend netwerk. In Duitsland wordt het aantal stations waar waterstof getankt kan worden de komende twee jaar uitgebreid naar 130. In januari 2020 waren dat er ruim 75. Het bericht Toyota Nederland sluit zich aan bij Missie H2 verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 mei 2020

Volkswagen: “ID.3 komt gewoon deze zomer op de markt”

Het ziet er naar uit dat de Volkswagen ID.3 gewoon volgens de planning bij de eerste eigenaren afgeleverd zal worden. Hoogste tijd om de auto eens van dichtbij te bekijken. Via Skype neemt hoofddesigner van Volkswagen Group, Klaus Bischoff ons mee langs alle details van de ID.3. We beginnen bij de beschikbare carrosseriekleuren. Kleuren Volkswagen ID.3 Voor de carrosserie is gekozen voor zes verschillende kleuren: naast wit en blauw zijn er ook vier verschillende tinten zilvergrijs leverbaar. Bischoff: “Kleuren zijn heel belangrijk, we willen namelijk dat de ID.3 duidelijk herkenbaar is op straat. Een two-tone-kleurstelling, waarbij het dak altijd zwart is, is daarom standaard. Ook de achterklep is standaard zwart, zodat de ID.3 aan de achterkant ook duidelijk herkenbaar is.” Interieur Voor het interieur kun je kiezen uit twee thema’s: licht of donker. Bij het eerste thema krijg je een wit stuurwiel, witte accenten op de stoelen en deuren en een witte omlijsting rondom het multimediasysteem. Bij het donkere thema zijn deze elementen allemaal zwart of grijs. Het is ook mogelijk om wat kleur in het interieur te krijgen. Zo is een koperkleurig dashboard leverbaar. Ruimte Aan ruimte geen gebrek in de ID.3: “De ID.3 is ongeveer even groot als een Volkswagen Golf, maar heeft de interieurruimte van een Passat. Omdat een elektromotor minder ruimte inneemt dan een traditionele verbrandingsmotor, is er meer plek onder de motorkap voor andere zaken. Zo zit bijvoorbeeld het airconditioningsysteem voorin, zodat er meer ruimte vrijkomt in het interieur”, aldus Bischoff. Duurzaam De volledig elektrische ID.3 verbruikt geen druppel benzine, maar hij is op meerdere terreinen duurzaam: “In het interieur gebruiken we alleen kunstleer en in de stoelen zitten vezels van petflessen verwerkt. Daarnaast zijn de meeste componenten van ID.3 100% recyclebaar, waardoor de auto aan het eind van zijn leven compleet herbruikbaar is.” Het batterijpakket krijgt ook een tweede leven volgens Bischoff: “Volkswagen werkt hard aan programma’s voor het hergebruik van batterijen. We geloven daar sterk in en komen binnenkort met meer nieuws hierover.” Revolutie Volkswagen zet hoog in met zijn nieuwe stekkerauto. Na de Kever en de Golf moet de ID.3 wederom voor een revolutie in de autowereld zorgen. De auto moet daarvoor wel een aantrekkelijk prijskaartje krijgen. Je zult daarom geen overbodige dure techniek tegenkomen volgens Bischoff: “De ID.3 heeft geen digitale buitenspiegels of verzonken deurgrepen die elektronisch uitschuiven. Dit maakt de auto te duur. We maken de ID.3 voor miljoenen mensen, niet voor miljonairs.” De ID.3 zal worden verkocht in drie uitrustingsvarianten. De prijs van de ID.3 in Nederland is nog niet bekend, maar verwacht wordt dat deze onder de 36.000 euro zal komen te liggen voor de instapversie. Vanaf 1 juli 2020 gaat er nog eens 4.000 euro subsidie af voor elektrische auto’s met een oorspronkelijke cataloguswaarde van tussen de 12.000 en 45.000 euro. Volkswagen Golf vs. ID.3 Als hoofddesigner kan Klaus Bischoff niet op al onze vragen antwoord geven. Toch wil hij nog wel iets loslaten over de Golf. De ID.3 is namelijk misschien wel de grootste concurrent van de Golf. Toch blijft er volgens Bischoff wel een plek in het modellengamma voor de iconische hatchback: “De Golf is inmiddels ook voor een groot deel elektrisch. De nieuwe Golf 8 GTE heeft een elektrische actieradius van 60 kilometer, waardoor je in de stad met gemak volledig elektrisch kunt rijden. Daarnaast zijn wereldwijd niet alle markten toe aan een volledig elektrische auto, zoals de ID.3. De Golf zal er daarom nog wel even zijn.”     Het bericht Volkswagen: “ID.3 komt gewoon deze zomer op de markt” verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 mei 2020

Dit is de nieuwe BMW X2 xDrive25e, een plug-in hybride

Nieuwe kenmeken BMW grijpt de introductie van het plug-in hybride model aan om direct wat cosmetische aanpassingen door te voeren. Zo heeft BMW het design van de voorzijde herzien en meer hoogglans zwarte elementen toegepast. De onderste luchtinlaten zijn bijvoorbeeld afgewerkt met een hoogglans zwarte omlijsting. De ronde mistlampen in de bumper zijn verdwenen, omdat BMW in het vervolg de verlichting voor weeromstandigheden met beperkt zicht in de standaard aanwezige LED-koplampen verwerkt. Het aanbod carrosseriekleuren is uitgebreid met de nieuwe kleur Phytonic Blue metallic. Deze kenmerken worden ook doorgevoerd op andere X2-modellen. Systeemvermogen De nieuwe BMW X2 xDrive25e heeft een elektromotor met 95 pk en 165 Nm op de achteras en een 1,5-liter 3-cilinder benzinemotor met 125 pk en 220 Nm op de vooras. Dat resulteert in vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 220 pk en maximaal 385 Nm aan koppel. De X2 xDrive25e sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 6,8 seconden en haalt een topsnelheid van 195 km/u. Elektrisch rijden en opladen Dankij het accupakket – geplaatst onder de achterbank – met een bruto energiecapaciteit van 10,0 kWh kan de BMW X2 xDrive25e op een volle accu tot 57 kilometer puur elektrisch rijden (WLTP). Het volledig opladen van het accupakket duurt met een huishoudelijk stopcontact ongeveer vijf uur, 80% van de totale capaciteit is al na 3,8 uur bereikt. Met een BMW i Wallbox duurt het volledig opladen van een lege accu ongeveer 3,2 uur, opladen tot 80% van de totale capaciteit duurt 2,4 uur. Rijmodi Er is keuze uit de rijmodi AUTO eDRIVE, MAX eDrive en SAVE BATTERY. In AUTO eDRIVE – de basisrijmodus – werken de verbrandings- en elektromotor maximaal samen. In de MAX eDrive-modus gebruikt het systeem alleen elektrische energie tot een snelheid van 135 km/u. In de SAVE BATTERY-modus wordt batterijcapaciteit bewaard voor later gebruik, bijvoorbeeld om de laatste kilometers van de reis in een stadscentrum puur elektrisch te kunnen afleggen. Om de aerodynamica te optimaliseren is de wielophanging met 10 millimeter verlaagd ten opzichte van conventioneel aangedreven varianten. Het bericht Dit is de nieuwe BMW X2 xDrive25e, een plug-in hybride verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 mei 2020

Alles wat je moet weten over laden en VvE

VER Dossier Laden en VVE . Op 27 mei 2020 organiseerden we ook een webinar over dit thema: bekijk het webinar terug! Download hier alle presentaties Inmiddels heeft ook MRA-elektrisch een mooie handleiding ontwikkeld voor elektrische rijders die 'iets' moeten met een VVE: meer info op deze website .   Op het gebied van besluitvorming De brochure ‘Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VVE’ bevat een voorbeeld stappenplan voor laadoplossingen binnen een VvE. Onder de huidige wetgeving valt de aanschaf en installatie laadinfrastructuur binnen de VvE te kwalificeren als een uitgave aan een nieuwe installatie die buiten het normale onderhoud van de VvE valt. Een besluit hierover dient door de vergadering met 3/4e of 2/3e meerderheid te worden genomen, afhankelijk van het toepassing zijnde modelreglement. Zie voor de regelgeving de handige Juridische toolkit VvE oplaadpunten elektrische auto’s In splitsingsreglement 2017 is een extra artikel opgenomen (art. 28) die het met bepaalde voorwaarden mogelijk maakt voor eigen rekening en risico een laadpunt aan te leggen, zonder toestemming van de vergadering. Zie voor een overzicht van de modelreglementen: https://www.vvebelang.nl/vve-informatie/over-vves/appartement-en-regelgeving/modelreglementen/ Het is aanbevolen afspraken tussen de eigenaar en VvE omtrent aanleg, onderhoud, aansprakelijkheid en dergelijke vast te leggen in een overeenkomst. Een voorbeeld van een dergelijke overeenkomst is opgenomen als bijlage in de juridische toolkit. https://www.mra-e.nl/wp-content/uploads/2019/12/03.12.19-Nieuwe-versie-Juridische-toolkit.pdf Het ministerie van Binnenlandse Zaken werkt aan een wetswijziging ter invoering van een notificatieplicht. Wanneer de gebruiker de VvE notificeert en voldoet aan de voorwaarden, kan de VvE zich niet verzetten tegen het plaatsen van het laadpunt. Tijdspad: voorontwerp van het wetsvoorstel: Medio 2020 De kamerbrief van de minister betreffende het onderwerp is hier te lezen: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2019/12/17/kamerbrief-aanpassing-besluitvormingsprocedures-inzake-verduurzaming-bij-verenigingen-van-eigenaars/kamerbrief-aanpassing-besluitvormingsprocedures-inzake-verduurzaming-bij-verenigingen-van-eigenaars.pdf Het advies van de Werkgroep Modernisering Appartementsrecht aan de minister is van Mei 2019: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2019/05/31/besluitvorming-inzake-energiebesparing-en-laadpalen-bij-verenigingen-van-eigenaars/ADVIES_besluitvorming_mei+2019+laadpalen+en+verduurzaming.pdf Conform de nieuwe EPBD (Energy Performance Building Directive) die zijn overgenomen in het bouwbesluit dient per 10 maart 2020 bij nieuwbouw en bij grondige renovatie (vervanging 25% van de schil) van woongebouwen tevens elk parkeervak van te worden voorzien van loze leidingen ten behoeve van laadinfrastructuur. Dit geldt voor woongebouwen met meer dan 10 parkeervakken binnen of buiten het gebouw. Zie de website van RVO https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/gebouwen/wetten-en-regels/nieuwbouw/epbd-iii/laadinfrastructuur-elektrisch-vervoer Op het gebied van advies en begeleiding VVE Laadloket  begeleidt VvE's bij de realisatie van toekomstbestendige laadoplossingen. Ze brengen de wensen van uw VvE-leden in kaart omtrent elektrisch laden en bouwen zo aan draagvlak binnen de vereniging. VVE Laadloket zorgt voor een op maat gemaakt advies en ondersteunt de VvE bij de benadering van de juiste aanbieders. Peter Wigman heeft in en rond Amsterdam reeds 20 VvE’s begeleid bij het selecteren en installeren van collectieve laadoplossingen. Voor meer informatie zie www.samenladen.nl VVE010 heeft een thema pagina over elektrisch laden binnen een VvE, met een mogelijk stappenplan. Zie https://www.vve010.nl/thema-s/elektrisch-laden.html   Op het gebied van onderzoek Opladen en huren: Maarten Corpelijn van Huur en Energie doet samen met 21 woningcorporaties een onderzoek naar de mogelijkheden van laadpalen bij complexen met sociale huurwoningen. Gereed naar verwachting September 2020 https://www.huurenergie.nl/uncategorized/laadpalen-en-woningcorporaties-21-januari/ Maarten is bereikbaar via https://www.linkedin.com/in/mcorpeleijn/   Op het gebied van financiën Voor VvE’s die niet over de middelen beschikken om het gezamenlijke deel of de gehele laadinfrastructuur aan te leggen zijn er een aantal mogelijkheden: Het Nationale Energiebespaarfonds heeft de mogelijkheid een lening af te sluiten voor de laadinfrastructuur. Het gaat hier om een annuïteiten lening met een gunstige rente met een looptijd van 10 of 15 jaar. Deze lening is alleen voor gemeenschappelijke laadinfrastructuur. Installaties met laadpalen op individuele parkeerplaatsen vallen hier niet onder. Voor meer informatie zie https://www.energiebespaarlening.nl/vve/energiebesparende-maatregelen/laadinfrastructuur/ VvE’s en bewonersgroepen in de gemeente Amsterdam kunnen gebruikmaken van een voordelige financiering van het Duurzaamheidsfonds van de gemeente. Dit betreft alleen financiering voor het gedeelte dat door meerdere voertuigen gebruikt kan worden. https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/duurzaam-amsterdam/duurzaamheidsfonds/ https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/amsterdam-elektrisch/laadoplossingen-vve/ Een aantal leveranciers biedt de mogelijkheid de installatie van laadpalen voor te financieren.De investeringskosten worden vaak terugverdiend middels een meerjarencontract met een iets hoger kWh tarief voor het verbruik. Informeer hiervoor bij de adviseurs. Bij aansluiting van laadpalen op een gezamenlijke elektriciteit aansluiting moeten uiteraard de stroomkosten verrekend worden. Bij een klein aantal laadpalen kunnen deze eventueel met individuele verbruiksmeters worden aangesloten welke maandelijks worden afgelezen. Leaserijders die de kosten voor het verbruik kunnen doorbelasten aan de werkgever of leasebedrijf zullen een factuur nodig hebben, leasebedrijven accepteren vaak geen factuur of notitie van een VvE. E-Flux biedt een mogelijkheid de afgenomen stroom automatisch bij de eigenaar te incasseren en uit te betalen aan de VvE, voor informatie zie https://www.e-flux.nl/wp-content/uploads/2020/05/VvE-brochure.pdf   Op het gebied van techniek Diverse laadpaal fabrikanten hebben laders die (dynamische) loadbalancing ondersteunen, om te voorkomen dat de beperkte capaciteit aansluiting in een gebouw overbelast wordt. Het Smart Charging Network van Alfen zorgt ervoor dat alle laadpalen samen nooit meer gebruiken dan een van tevoren ingesteld maximaal beschikbare capaciteit. Dynamic Load Balancing past de gebruikte capaciteit steeds aan aan wat momenteel beschikbaar is. SCN brochure: https://alfen.com/sites/alfen.com/files/downloads/Leaflet-SCN-Nederlands.pdf Animatie van Dynamic Load Balancing: https://www.youtube.com/watch?v=TG-E4JZkPb8 Eleqtron levert laders en bekabeling voor grotere garages onder het concept qcharge, zie https://qcharge.eu/ . Er is een speciale info pagina voor VvE’s, zie https://www.vve-opladen.nl De energiemanager van Maxem voorziet in loadbalancing, eventueel rekening houdend met de zelf opgewekte zonnestroom. Indien benodigd kan een capaciteitsaansluiting virtueel worden verhoogd mbv een stationaire batterij. Zie https://maxem.io/zakelijk/maxem-energy-cloud   Op het gebied van veiligheid Binnen een VvE bestuur of onder VvE leden kunnen vragen opkomen rondom de veiligheid betreffende het opladen van elektrische auto’s. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft TNO eind 2019 onderzoek laten doen naar de risico’s van elektrisch en waterstof aangedreven personenauto’s in garages, waarbij men ook internationale onderzoeken en publicaties heeft gekeken. https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2020/02/06/risicos-in-parkeergarages-ten-gevolge-van-elektrisch-en-waterstof-aangedreven-personenautos/Brandveiligheid+parkeergarages.pdf In Hoofdstuk 4 volgt de conclusie “Het opladen van een elektrisch aangedreven personenauto in een parkeergarage leidt niet tot een grotere kans op brand, mits de richtlijnen van autofabrikanten en producenten van laadstations wordt opgevolgd” Naar aanleiding van kamervragen betreffende de brandveiligheidsrisico’s van elektrische auto’s antwoord de Minister van Milieu en Wonen op 2 December 2019: “Er zijn vooralsnog geen extra brandveiligheidsrisico’s bekend” https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/12/02/antwoorden-kamervragen-over-het-brandveiligheidsrisico-elektrische-auto-s Op het VER webinar heeft Henk Meiborg een presentatie gegeven over de brandveiligheid van E-auto's. Download hier de sheets.  Kijk hier de presentatie van Henk op het VVE webinar terug.     Op 24 Maart 2020 beantwoord Minister Knops van Binnenlandse Zaken nieuwe kamervragen over brandgevaar in parkeergarages en onder woningen: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2020/03/24/beantwoording-vragen-over-brandgevaar-in-parkeergarages-en-onder-woningen/beantwoording-vragen-over-brandgevaar-in-parkeergarages-en-onder-woningen.pdf Hierin antwoord de minister: “In een recent onderzoeksrapport van het Noorse onderzoeksbureau RISE1 wordt op basis van statistische analyse van data en literatuuronderzoek geconcludeerd dat het opladen van een elektrisch aangedreven personenauto in een parkeergarage niet leidt tot een grotere kans op brand” Reactie 11 Maart 2020 van VVE Belang naar aanleiding van recente berichtgeving in de media omtrent  brandrisico: https://www.vvebelang.nl/posts/npo-kassa-itemnbspelektrische-autorsquos-in-parkeergarages-208/ Het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) werkt op verzoek van de Minister van Binnenlandse Zaken aan een nieuwe NEN norm voor de integrale brandveiligheid in parkeergarages. In deze NEN-norm zijn eisen opgenomen voor de veilige installatie van laadpalen. Gereed naar verwachting in 2021.   Heb je aanvullingen op het dossier, heb je goede ervaringen met een adviseur of begeleider, weet je fabrikanten die goede oplossingen bieden? We horen het graag!  info@evrijders.nl. Met grote dank aan enthousiast VER-ambassadeur Robert van Gent.

26 mei 2020

Autotest – Audi Q5 50 TFSI e plug-in hybride (2020)

Trend in autoland Fabrikanten maken auto’s groter en soms ook hoger. Het is een trend van de afgelopen jaren. In alle formaten zie je deze crossovers en SUV’s steeds meer terug in het straatbeeld. Ze zijn populair. Kopers waarderen de hogere instap en zitpositie. Door beter zicht op de weg en het verkeer is rijden relaxter en voelt het veiliger. Meer luchtweerstand Echter, grotere auto’s zijn zwaarder en hogere auto’s hebben meer luchtweerstand. Dat is niet gunstig voor het brandstofverbruik en de emissie. Helemaal niet in de huidige tijd. Het beleid is juist nu gericht op inperking van de uitstoot van CO2 en stikstof. “Hogere auto’s hebben meer luchtweerstand.” Tussenoplossing Elektrisch rijden is een oplossing, zoals met de SUV Tesla Model X. Dan zijn er immers – op lokaal niveau – geen uitlaatgassen. Een tussenoplossing is hybride aandrijving, waarbij een elektromotor de verbrandingsmotor ondersteunt. Audi is een van de merken die deze optie in de strijd werpt, onder meer  voor de Q5.  Overbruggen Hier gaat het om een plug-in hybride, die je ook aan de laadpaal of het stopcontact kunt koppelen, om de batterij op te laden. Dan kun je een redelijke afstand helemaal elektrisch rijdend overbruggen. Bij deze Audi Q5 50 TFSI e is dat volgens de boordcomputer 54 kilometer. “Volgens de boordcomputer is 54 kilometer elektrisch rijden mogelijk.” Elektrisch rijbereik Audi Q5 50 TFSI e In de stad met niet al te hoge snelheden en vaker afremmen (en dus bijladen van de batterij) zal dat lukken. Met stukjes buitenweg en snelweg is dat minder. Wij noteerden gemiddeld in het gunstigste geval een elektrisch bereik van 40 km, voordat de viercilinder benzinemotor van 2,0-liter bijsprong.  Nooit helemaal leeg Audi heeft het echter klaargespeeld om benzinemotor en elektromotor slim met elkaar te laten samenwerken. De batterij is nooit helemaal leeg. Altijd als je optrekt, is de aandrijving de eerste tientallen meters elektrisch. Dan start pas de verbrandingsmotor. Ook bij gas los gaat die uit en rolt de auto door. Daar zit verdraaid veel besparing in. “Minder uitstoot betekent ook minder belasting.” Het gemiddeld verbruik In elk geval halen we in de test een gemiddelde van 1 op 15,8. Zelfs met een niet aan de stekker geladen batterij kwam het verbruik over een rit van 75 km nog uit op 1 op 15,4. Hier zie je dus wat een slim geregelde hybride-aandrijving kan opleveren, ook voor een auto van maar liefst 2.105 kg en met quattro vierwielaandrijving.  Krachtig Minder uitstoot betekent ook minder belasting. Daardoor is de Audi Q5 50 TFSI e niet eens zo heel stevig aan de prijs als je kijkt naar de uitrusting en prestaties. Hij zit momenteel onder de 65.000 eur0. Maar dan heb je wel een aandrijflijn die 299 pk gecombineerd vermogen levert en 370 Nm trekkracht. In 6,1 seconden snelt deze Audi naar de 100 km/uur. “In de test halen we een gemiddelde van 1 op 15,8.” Elektromotor Gaspedaal vloeren vertaalt zich in een krachtige acceleratie, met dank aan ondersteuning van de elektromotor. Overigens kun je het prestatieniveau zelf inkleuren met Audi Drive Select. Van standje ‘efficiency’ tot aan ‘dynamic’.  Battery hold Daarnaast is het mogelijk de hybride-aandrijflijn in te stellen op hoofdzakelijk elektrisch rijden (stad), op hybride met gebruik van de acculading en battery hold met behoud van de acculading. Zodat je bij binnenkomst van een stad genoeg stroom hebt om daar elektrisch te rijden. “Met luchtvering (1.367 euro) is de demping en vering in standje comfort heerlijk zacht.” Verfijnd De Audi Q5 rijdt bijzonder verfijnd. Rijgeluiden dringen nauwelijks door in de auto. Ook de verbrandingsmotor is nagenoeg niet te horen. Een 7-traps automaat brengt de kracht over naar de wielen.  Comfortabel zitten De voorstoelen zijn fors en bieden talrijke instelmogelijkheden, zoals ook een te verlengen zitting. In de geteste Q5 zijn ze bekleed met leer en alcantara, elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. Je betaalt er wel voor, maar de meerprijzen zijn bescheiden. Luchtvering Een andere comfortverhogende optie is de luchtvering (1.367 euro). Demping en vering is dan in de stand comfort echt heel zacht. In de rijpositie -offroad- gaat de hele wagen omhoog voor meer bodemvrijheid. Je kunt zeggen dat het niet nodig is, maar het systeem is een weldaad voor het rijgenot. Zeker als je van comfort houdt. Doorgronden De bediening van infotainment en navigatie gaat via stuur, spraak, een draaiknop op de middenconsole of met een touchpad. Het kost enige tijd om dat te doorgronden. Dat je bijvoorbeeld een EV-schakelaar moet indrukken om te kunnen kiezen uit de eerder genoemde keuzes hybride, elektrisch rijden en batterij sparen. Het lijkt simpeler te kunnen. Virtual Cockpit De Audi Virtual Cockpit, wat een digitaal instrumentarium is, biedt een enorme hoeveelheid informatie. Aanvankelijk heb je zoiets van wow, het is wel heel veel. Ook hier geldt: even de tijd nemen om te kijken wat het scherm te melden heeft. En je kunt de indeling trouwens ook veranderen, dus naar eigen inzicht en voorkeur inkleuren. “De bediening van infotainment en navigatie kost enige tijd om te doorgronden.” Conclusie De Audi Q5 50 TFSI e is beslist geen budgetauto. Dat past niet bij dit merk. Dit model mengt zich in een markt waar plug-in hybrides van BMW en Mercedes-Benz ook zitten. Kopers zoeken luxe, exclusiviteit en hoge kwaliteit van materialen en afwerking. Die hebben daar geld voor over. De Q5 scoort hier zeer zeker punten. Het is een gedistingeerd ogend model met een voorname uitstraling. De grote grille is een respect afdwingende element in het uiterlijk. De lijnen van de Q5 zijn verder ingetogen en stijlvol. Het leuke is, dat je een grote auto hebt met veel comfort en heel hoge prestaties, die best zuinig rijdt. Hij is er vanaf 64.400 euro als Pro Line. Eerlijk gezegd zullen veel kopers kiezen voor financiering of leasing. In die zin is de prijs alleen van belang voor wie te maken heeft met bijtelling. En dan is een relatief gunstige aanschafprijs van een auto van dit kaliber een voor de portemonnee prettige bijkomstigheid.   Het bericht Autotest – Audi Q5 50 TFSI e plug-in hybride (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 mei 2020

Productie elektrische Mazda MX-30 van start

Specificaties Mazda rust de nieuwe MX-30 uit met een zogeheten e-Skyactiv-aandrijflijn. De aandrijflijn met voorwielaandrijving combineert een elektromotor met 145 pk (107 kW) met een lithium-ionbatterij van 35,5 kWh. Op papier heeft de MX-30 daarmee een elektrisch rijbereik van ongeveer 200 kilometer (WLTP). De batterij kan met DC snelladen binnen ongeveer 40 minuten worden opgeladen tot 80 procent. September 2020 De MX-30 komt in september naar Nederland, maar een exemplaar bestellen is al mogelijk. De First Edition kost 33.990 euro (zakelijke bijtelling vanaf 82 euro per maand). De duurdere Luxury-uitvoering, de topversie van de MX-30, moet rijklaar 38.990 euro kosten. Eco-randje Uit onderzoek is gebleken dat mensen vaak slechts 60 kilometer – of zelfs minder – per dag rijden. Bovendien is een elektrische auto vaak een tweede auto binnen het huishouden. Volgens Mazda moet je ook kijken naar het totaalplaatje, want hoeveel energie is er bijvoorbeeld gestopt in het maken van de batterijen? En hoeveel CO2 is daarbij vrijgekomen? Mazda bekijkt de auto vanuit een LCA-perspectief (Life Cycle Assessment). Om die reden heeft de MX-30 een kleinere batterij. Meer weten? Check dan dit artikel met vragen en antwoorden . En wil je meer weten over Mazda’s filosofie over elektrisch rijden?  Lees dan ons interview met de Mazda CEO, inmiddels al meer dan 100.000 keer gelezen. Verschil in uitrusting De First Edition heeft de volgende uitrusting: 18-inch lichtmetaal Adaptieve LED-koplampen Achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurderstoel (passagier zesvoudig) Climate control Displayprojectie op de voorruit 8,8-inch TFT-kleurendisplay met bediening via de centrale HMI Commander i-Activsense veiligheidstechnologieën zosl Mazda Radar Cruise Control. Licht of donker interieur Keuze uit exterieurlak Ceramic Metallic, Arctic White Solid, Jet Black, Polymetal Gray en Machine Gray De Luxury heeft ten opzichte van de First Edition de volgende extra’s: Smart Keyless Entry Bose 12 speaker geluidssysteem 360° view monitor Schuif-/kanteldak Traffic Jam Assist Driver Monitor Smart Brake Support achter Front Cross Traffic Alert Keuze uit exterieurlak Arctic White, Ceramic, Jet Black, Polymetal Gray, Machine Gray, Ceramic 3-tone, Polymetal 3-tone en Soul Red Crystal 3-tone Het bericht Productie elektrische Mazda MX-30 van start verscheen eerst op ZERauto.nl .

20 mei 2020

Renault hangt prijskaartje aan Clio Hybrid en Captur Plug-in Hybrid

Zo staan ze op de prijslijst Op de prijslijst zijn de twee nieuwkomers te vinden als Clio E-Tech Hybrid 140 en als Captur E-Tech Plug-in Hybrid 160. De Clio met hybride aandrijflijn – zonder stekker dus – is er vanaf 22.990 euro en de Captur met plug-in hybride – met stekker dus – moet minimaal 33.290 euro kosten. Aandrijflijn In beide E-Tech-modellen is een speciaal aangepaste 1,6-liter TCe benzinemotor, twee elektromotoren, een nieuwe multi-mode versnellingsbak en een klein accupakket te vinden. Renault Clio E-Tech Hybrid 140 – een hybride De hybrideversie van de Renault Clio heeft een vermogen van 140 pk (103 kW) en een 1,2 kWh-batterij (230V). Volgens Renault moet het model tot 80 procent van de ritten in stedelijk gebied elektrisch kunnen afleggen. Dat is wel afhankelijk van de verkeersdrukte, want een hybride aandrijflijn biedt het grootste voordeel in stop-start-verkeer omdat tijdens afremmen continu energie teruggewonnen wordt. Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid 160 De Captur E-Tech Plug-in Hybrid 160 is de eerste plug-in hybride van Renault. Het model heeft een systeemvermogen van 160 pk (117 kW). De batterijcapaciteit valt met 9,8 kWh (400V) groter uit waardoor de Captur op een volle acculading 65 kilometer elektrisch kan rijden. Je moet hem thuis, aan een laadpaal of bij een snellader wel opladen. Anders gaat het voordeel van de PHEV-aandrijflijn verloren. De elektrische topsnelheid bedraagt 135 km/u. Een E-Tech-versie herkennen Beide E-Tech-modellen zijn eenvoudig te herkennen, onder meer aan speciale logo’s op de B-stijl en de kofferklep. In het interieur vinden we – afhankelijk van de uitvoering – een ‘Smart Cockpit’ met diverse E-Tech verwijzingen, een digitaal instrumentencluster en een multimediasysteem met een 7-inch (horizontaal) of 9,3-inch (verticaal) beeldscherm. Op de digitale schermen toont het systeem afbeeldingen en animaties over de (plug-in)hybride aandrijflijn. Prijzen Renault Clio Hybrid Zen: 22.990 euro Intens: 24.990 euro Série Limitée E-TECH: 26.690 euro R.S. Line: 27.190 euro Initiale Paris: 28.490 euro Prijzen Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens: 33.290 euro Série Limitée E-TECH: n.n.b Edition One: 35.490 euro Initiale Paris: n.n.b. Het bericht Renault hangt prijskaartje aan Clio Hybrid en Captur Plug-in Hybrid verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 mei 2020

Toyota ProAce Electric, en dat is vier!

Garantievoorwaarden Toyota geeft een volledige garantie op het voertuig van 5 jaar en 200.000 kilometer. Deze vijf jaar garantie bestaat uit drie jaar fabrieksgarantie en twee jaar aanvullende garantie via Louwman & Parqui, de importeur van Toyota. Voor de batterij geldt deze garantie zelfs tot 15 jaar met een maximum van 1.000.000 kilometer wanneer de auto in onderhoud is bij de Toyota-dealer en tot 75% van de oorspronkelijke capaciteit. Identiek De garantievoorwaarden zijn dus iets anders. En de ProAce Electric heeft een eigen design, precies zoals de Peugeot, Opel en Citroën dat ook hebben. Voor de rest komt de ProAce Electric in technisch volledig overeen met zijn drie broertjes. Versies Toyota levert de ProAce Electric als Compact (4,6 m3), Worker (5,3 m3) en Long Worker (6,1 tot 6,6 m3), maar ook versies met dubbele cabine geschikt voor zes inzittenden en met een laadvolume van 4 m3. De ProAce Electric Truck biedt versies met een open laadbak of een kipper. Tot slot levert Toyota een truck met maatwerkopbouw, met een laadvolume tot 10,5 m3. Batterijpakket van 50 of 75 kWh Het lithium-ion batterijpakket van de Toyota is 50 kWh of 75 kWh groot. De volledig elektrische actieradius bedraagt respectievelijk tot 230 en 330 kilometer (WLTP). Het vermogen van de elektromotor bedraagt in beide gevallen 136 pk (100 kW) met een maximumkoppel van 260 Nm. De topsnelheid van de ProAce Electric bedraagt 130 km/u. Gewichten Het laadvermogen is minimaal 1.000 kilogram. Dit kan bij de 50 kWh-versie verhoogd worden tot circa 1.275 kilogram. Alle versies bieden een geremd trekvermogen van 1.000 kilogram. Opladen In Nederland kan deze Toyota worden opgeladen via een regulier stopcontact (10A), met 1 fase tot 32A (7,4 kW) en met 3 fasen tot 16A (11 kW). Snelladen kan via de CCS2-aansluiting en tot een piekvermogen van 100 kW. De benodigde Mode 2 (10A) en Mode 3 (32A) laadkabels zijn standaard inbegrepen. Bij een snellaadpunt (DC) met 100 kW kan de 50 kWh-batterij in ongeveer een half uur voor 80 procent worden opgeladen. Met een oplaadpunt van 75 kW kost dit ongeveer driekwartier. Maar ook met 3 fasen wisselspanning is het mogelijk om in minder dan 2 uur weer 100 kilometer rijbereik te laden, zonder de hogere kosten van snelladen. Bestellen De eerste exemplaren komen als eerste in Nederland op de weg in oktober 2020. Reserveren kan per direct. Prijzen maakt Toyota in een later stadium bekend. Begin 2021 volgt er nog een ProAce Electric in Shuttle-uitvoering met standaard 9-zitplaatsen (bestuurder + 8 passagiers). Deze heeft het 75 kWh-batterijpakket waardoor een range van ruim 300 kilometer (WLTP) mogelijk wordt voor taxi en contractvervoerders. Het bericht Toyota ProAce Electric, en dat is vier! verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 mei 2020

Gumpert Nathalie heeft unieke aandrijflijn

Gumpert en Aiways Gumpert is het merk van ex-Audi Sport ingenieur Roland Gumpert. Met de Nathalie hoopt hij te zorgen voor een turn-a-round . Dat doet hij niet alleen, want Gumpert is tegenwoordig eigendom van het Chinese Aiways dat hard aan de weg timmert met elektrische auto’s. Gumpert wordt binnen Aiways gepositioneerd als performancemerk, een beetje wat SVR is van Jaguar, M van BMW en AMG van Mercedes-Benz. Nathalie First Edition Met de Nathalie mikt Gumpert niet op ‘de gewone man’, maar op mensen met een flinke portemonnee. De Nathalie First Edition – met speciale lakkleur en alle opties – kost namelijk 407.000 euro, exclusief overheidsdonaties. De orderboeken openen in de eerste helft van 2021 en van de First Edition zien niet meer dan 500 stuks het levenslicht. Bijzondere aandrijflijn Kopers krijgen een auto met een zeer bijzondere aandrijflijn. De Nathalie heeft namelijk een ‘Gumpert Methanol Fuel Cell by Blue World TEchnologies. Deze methanol-waterstof brandstofcel is uniek in de industrie. Je hoeft met de Nathalie geen waterstof te tanken, maar methanol. Methanol tanken Hoe werkt het? Simpel: je tankt 65 liter methanol. Dat doe je bij geselecteerde stations en kost je volgens Gumpert ongeveer 130 euro met een literprijs van 2 euro. In de toekomst zou dat goedkoper moeten worden. En lief van Gumpert: in het eerste jaar van eigendom betaalt Gumpert de methanol. Het merk regelt zelfs een nachtelijke bezorgservice voor klanten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Andere landen in Europa volgen daarna. Gumpert richt zich ook op Noord-Amerika en het Midden-Oosten. Actieradius In de 15 kW sterke methanol-brandstofcel wordt methanol omgezet in waterstof waaruit vervolgens elektriciteit wordt gewonnen. Die energie slaat het systeem op in een compacte batterij of gaat direct naar een van de vier elektromotoren. Elk wiel heeft zijn eigen elektromotor. De actieradius komt uit op 820 kilometer. Prestaties Snel is de Nathalie zeker. De 0-100-sprint duurt slechts 2,5 seconden. Niet verwonderlijk als je weet dat de vier elektromotoren samen 545 pk en 989 Nm koppel leveren. De topsnelheid ligt bij 300 km/u. Hier wel een kanttekening, want indien het accupakket leeg is en de elektromotoren dus aangewezen zijn op de energie afkomstig uit de brandstofcel, dan is de topsnelheid beperkt op 120 km/u. Circuit De 1.800 kilogram zware Nathalie heeft een koolstofvezel chassis om het gewicht zoveel mogelijk te drukken. Racen op het circuit is mogelijk, want Gumpert levert een FIA goedgekeurde rolkooi. Het bericht Gumpert Nathalie heeft unieke aandrijflijn verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 mei 2020