Nieuws

VER ambassadeur Gertie Wilms

Wie ben jij als EV rijder? Het was de dag van de duurzaamheid, meer dan 10 jaar geleden, 11-11-2011. Een mooie dag om mijn bedrijf te starten: elektrische deelauto’s met een eerste auto in Maastricht. En dus werd mijn bedrijf ingeschreven bij de kamer van koophandel en wel om 11:11 uur, want tenslotte is het dan ook de start van het carnavalsseizoen en 11 het gekkengetal. Mijn plan om Beppie Kraft, onze Maastrichtse volkszangeres, in een stille auto naar een uitzinnige Vrijthof voor haar optreden te rijden is helaas niet gelukt. Wie weet, ooit! Maar met mijn eerste elektrische auto, een Nissan Leaf, mocht ik met name in de begin jaren verschillende hotemetoten duurzaam naar hun bestemming rijden. Zo bracht ik de gedeputeerde van de provincie Limburg naar de opening van Station Noord in Maastricht, de wethouder van Maastricht naar de opening van de eerste openbare laadpaal en een EU kopstuk van de Groenen naar het televisiedebat op het Vrijthof. Zij konden het uiteraard niet maken met een fossiele brandstofauto aan te komen; en met de fiets…..tja. Talloze leuke contacten en gekke voorvallen zijn mij ten deel gevallen. Soms werd het spannend, haal ik de laadpaal? Slechts eenmaal in al die jaren moest ik bijna opgesleept worden. Ik was in Brussel van laadpaal naar laadpaal gereden. Eentje werkte niet, een ander stond achter een hek en bij de derde, op een tankstation met nog 2 km op de teller, had de eigenaar uit voorzorg het pasje om de laadpaal te activeren veilig opgeborgen in een afgesloten kast. Alleen hij kon erbij en zat lekker thuis. Uiteindelijk was de eigenaar met de sleutel eerder bij het tankstation dan de sleepdienst.   Waar houd jij je mee bezig als VER ambassadeur? Als eigenaar van het bedrijf in elektrische deelauto’s is het noodzaak om mensen uit mijn omgeving de elektrische deelauto in te krijgen. Maar hoe moeilijk is dat, zeker 10 jaar geleden. Er waren, en zijn, nog zoveel broodjes aap te overwinnen. De mensen uit mijn buurt of soms ook van ver weg konden de Nissan Leaf voor een uurtje of een dag huren. Soms uit nieuwsgierigheid, soms omdat ze geen auto hadden, of een tweede auto nodig hadden, maar meestal uit duurzame overwegingen. Zonder uitzondering stapten ze na de eerste rit enthousiast uit de auto. Aan alle evenementen die elektrisch rijden promoten heb ik meegedaan, van projecten bij gemeenten, een wereldrecordpoging elektrisch laden op de Floriade, tot het ondersteunen van mijn buurjongetje die op school een spreekbeurt over de elektrische auto gaf, die ik voor die gelegenheid op de speelplaats had gezet. Daarnaast ben ik als zzp-er aan de slag gegaan om ondersteuning te geven bij een bedrijf dat elektrische deelauto’s plaatst bij gemeenten, scholen en bedrijven. De auto’s werden gebruikt door werknemers die naar een werkafspraak moesten.   Maar helaas door Covid 19 werkten steeds meer mensen thuis en is mijn werk veel minder geworden en dus, waar kan ik mijn expertise nu beter inzetten dan bij de VER. Het enthousiasme van de mensen bij de VER werkt aanstekelijk. Ook ik wil ik wel aan iedereen vertellen hoe geweldig elektrisch rijden is en het de mensen laten ervaren. Dus is ‘ Sturen bij je buren ’ natuurlijk op mijn lijf geschreven. Maar hoe dan ook, sinds ikzelf elektrisch rijd ben ik er zo van overtuigd dat dit de toekomst is, en wil ik ook nooit meer anders, zo comfortabel vind ik het.   Wat kunnen we doen om heel Nederland aan het elektrisch rijden te krijgen? Om heel Nederland aan het elektrisch rijden te krijgen zijn zoveel acties mogelijk. Van het verbeteren van de infrastructuur, proefritten laten maken, informeren over feiten en fabels, vertellen dat de kosten op termijn echt veel minder zijn, lobbyen bij gemeenten, evenementen organiseren, enz. enz. Er is nog zoveel werk aan de winkel. Maar vooral, betrek kinderen erin. Want, niemand zo enthousiast als kinderen: als ze door hun buurt in een elektrische auto rijden dan gaan de raampjes open, hangen ze half naar buiten en roepen naar wie het horen wil: ‘WIJ RIJDEN IN EEN ELEKTRISCHE AUTO!’. *Wil je meer weten over wat de VER vindt? Lees hier meer.

11 februari 2022

De VER zoekt een nieuwe voorzitter!

De Vereniging Elektrische Rijders (VER – www.evrijders.nl ) is dé stem van de elektrische rijder en de onafhankelijke informatiebron voor (toekomstige) elektrische rijders. Onze huidige voorzitter treedt per 1 januari 2022 af en wij zijn op zoek naar een waardige opvolger. De vereniging groeit als kool; steeds meer mensen rijden in een elektrische auto en steeds meer mensen willen daarbij geholpen en gehoord worden. De VER is onafhankelijk, niet commercieel, informatief en verbindend en wil dat graag blijven. We hebben een verenigingsbureau in Oosterhout, een gedreven bestuur van vijf mensen, een directeur, twee medewerkers en een grote groep enthousiaste VER-ambassadeurs.  Onze nieuwe voorzitter: Is een autoriteit en een boegbeeld van de VER richting politiek en ambtelijk Den Haag. Heeft ruime bestuurlijke ervaring.  Heeft een sturende rol in belangenbehartiging in andere gremia, die verder door werknemers dan wel vrijwilligers wordt ingevuld. Fungeert als sparringpartner en primair aanspreekpunt van de directeur en vervult een brugfunctie tussen bestuur en werkorganisatie.  Coördineert het bestuur en de besluitvorming (er wordt gezorgd voor een strategische, kaderstellende insteek vanuit het bestuur). Neemt het voortouw in het professionaliseren en besturen van de vereniging en bij de ontwikkeling van de governance structuur en werkorganisatie. Speelt een interne rol als relatiebeheerder richting bestuur, leden en omgeving.   Wij zoeken:  een technische goede voorzitter met het talent om ‘de boel bij elkaar te houden’ en  interesse om gestructureerd belangrijke onderwerpen op de agenda te krijgen. een sociale, enthousiaste, positieve, zorgzame doorzetter. iemand met ervaring met de automotive branche en passie voor de EV-transitie. een heldere communicator. een vrouw of man met een groot relevant netwerk. De tijdsinvestering voor het voorzitterschap schatten we in op een halve dag per week. Hier is een onkosten vergoeding voor beschikbaar. Interesse? Stuur een mail naar Marina van Helvoort via marinavanhelvoort@evrijders.nl  

10 december 2021

Onze jongste VER ambassadeur Darius

Kan je jezelf voorstellen en vertellen wat jij zo leuk vindt aan elektrische auto's? Hoi, ik ben Darius (14 jaar) ik houd van mountainbiken en elektrische auto’s. Ik vind elektrische auto's leuk omdat ze hard kunnen optrekken en omdat ze goed voor het milieu zijn. Je bespaart geld omdat het opladen goedkoper is en je weinig onderhoud hoeft te doen. Je kan als je wilt overal opladen als je de stekker meeneemt en een gewoon stopcontact gebruikt. Ik vind de app op m'n mobiele telefoon ook handig; je kan hiermee de auto openen, zien waar hij is en via je agenda de bestemming alvast in het navigatiesysteem zetten. O ja, je kan ook voice control gebruiken en de auto kan zelf rijden. Er zijn steeds meer merken die elektrische auto's maken, ik vind het leuk om nieuwe elektrische auto's van binnen te bekijken. Mijn vrienden vinden het ook leuk om onze auto en andere elektrische auto’s te zien. Wat ook gaaf was is dat er spelletjes in zitten en er continu updates komen. Er zijn vaak kinderen die naar ons toekomen en vragen om de auto van binnen te zien. Toen we in Tsjechië waren kwam er een groep kinderen langs die het heel gaaf vonden om een Tesla te zien. De eerste keer toen ik mijn stiefvader ontmoette, ik was toen net 8, hadden mijn moeder en ik met hem afgesproken bij een laadpaal. Ik wilde wel met hem meerijden, maar durfde niet echt met hem te praten. Toen hij de auto ging opladen vond ik het zo interessant dat ik daarna bij hem in de auto durfde te stappen en hem vragen bleef stellen over zijn auto. Sindsdien ben ik enorm enthousiast over elektrische auto's. Jeroen had een van de allereerste elektrische auto's in Nederland, het jaartal 2011 staat op een sticker op de achterruit. Dat vond ik heel gaaf, maar de auto reed niet zo ver omdat hij ouder was. We kregen 2,5 jaar geleden een Tesla waar we verder mee kunnen rijden.    Wat heb je tot nu toe gedaan met elektrisch rijden? Ik ben vaker met mijn stiefvader mee geweest naar elektrisch rijden beurzen. Ongeveer 3,5 jaar geleden werden Jeroen; mijn stiefvader en ik live geïnterviewd door radio Utrecht. We hadden bij een snellader van Fastned afgesproken. De interviewer kwam met een busje aan (niet elektrisch) met een enorme antenne er bovenop voor de radio. Hij wist niet zoveel over elektrische auto's en dat vond ik maar stom. Ik vertelde eerst dat ik het fijn vond dat elektrische auto's stil zijn en dat ik het leuk vond dat ze hard kunnen optrekken. Ik kreeg daarna allemaal cadeautjes; een zaklamp, een drinkwaterzak en een pet.  Ik zou zelf een keer op een normale weg willen rijden en hard optrekken. We waren het laatst tijdens de EV Experience op het circuit in Zandvoort. Daar had ik toen zelf wel op het circuit willen rijden.  Ik ben ook met mijn stiefvader, moeder en zusje met de EV rally naar de klimaattop naar Glasgow geweest. Dat was heel leuk, maar ook wel heel veel rijden. Ik heb leuke mensen ontmoet en heb daar een heel groot laadstation bezocht, een soort benzinestation voor elektrische auto’s. Ik was de jongste ondertekenaar van de declaratie. Het is belangrijk dat we klimaatverandering tegen gaan.   Wat zouden we moeten doen om meer kinderen in Nederland te interesseren voor elektrische auto's? Er moeten meer elektrische (school)bussen komen. En dat er op school uitleg wordt gegeven over elektrische auto's en dat er dan een auto langskomt ter demonstratie. Jullie zouden ook scholen kunnen uitnodigen zodat klassen gratis of goedkoop beurzen voor elektrisch rijden kunnen bezoeken.     Bekijk hier het tv-item wat gemaakt is over de EV rally. En hier vind je meer informatie over het 'benzinestation' voor elektrische auto's.

09 december 2021

VER ambassadeur Nicolaas Veltman

Wie ben jij als EV rijder? Naast dat ik mij als burger zorgen maak over het klimaat, houd ik mij als zelfstandig professional ook bezig met duurzaamheid. Twee motieven om zelf de overstap te maken naar elektrisch rijden. In mijn werk ben ik betrokken bij de energietransitie in de Gebouwde Omgeving. Zoals afgesproken in het Klimaatakkoord moeten onze 7 miljoen woningen en 1 miljoen gebouwen uiterlijk in 2050 aardgasvrij zijn. Daarnaast is er ook een zogeheten sectortafel mobiliteit waar de overgang van fossiel naar elektrisch rijden centraal staat. In 2030 moeten er bijvoorbeeld al 2,8 miljoen elektrische auto’s op de weg rijden. Ik zie graag dat deze sectortafels beter samen werken. Op 26 november 2019 heb ik mijzelf op mijn verjaardag een nieuwe elektrische auto cadeau gedaan, de Hyundai Kona (Premium 64 kWh). Als ondernemer vind ik het belangrijk om een betaalbare auto te rijden met voldoende actieradius. De Hyundai Kona bood dit alles met een actieradius van ruim 400 km en is daarnaast ook nog eens prettig voor het oog. Een lage bijtelling (4%), de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Zelfstandigenaftrek hebben dit voor mij mogelijk gemaakt. Het elektrisch rijden bevalt erg goed, geen seconde spijt, ik zou nooit meer terug willen. Een elektrische auto biedt een heerlijk rijervaring. Afstandsherkenning, mee remmen, waarschuwing dat de richtingaanwijzer aan moet, echt rijden in de 21ste eeuw. Toen ik mijn auto bij de garage ophaalde werd ik zelfs gewaarschuwd dat er een knopje op mijn dashboard zit die ik altijd aan moet laten staan om te zorgen dat ik niet uit de bocht vlieg als ik optrek. Ik mag het alleen uitzetten als ik mezelf vast rij in de modder. Maar ik ben vergeten waar dat knopje ook al weer zit.   Waar houd jij je mee bezig als VER ambassadeur? Ik wil mij als VER ambassadeur inzetten als lobbyist in de regio Zuid om via de beleidsmatige kant elektrisch rijden te stimuleren en de sectortafels Gebouwde Omgeving en Mobiliteit dichterbij elkaar te brengen. Ik zie vanuit mijn werk dat deze twee tafels nu nog redelijk gescheiden werelden zijn. Hoe krijgen we ze beleidsmatig bij elkaar? Daar wil ik mij als ambassadeur graag hard voor maken. Ze zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hele wijken gaan de komende jaren op zoek naar een duurzaam alternatief voor de vertrouwde cv-ketel. Warmtepompen, zonneboilers, zonnepanelen en inductiekookplaten laten de vraag naar elektriciteit stijgen. De capaciteit van ons netwerk is beperkt, hoe gaan we dat aanpakken als er tegelijkertijd ook steeds meer elektrische auto’s en dus laadpalen komen? In september heb ik de VER lobbytraining gevolgd. Een zeer leerzame bijeenkomt, zeker voor herhaling vatbaar. Voor mijn eerste activiteit als regionale lobbyist ben ik als VER ambassadeur panellid bij een discussie tijdens het EVent op 18 november in Uden. Dit EVent is bedoeld voor ambtenaren en bestuurders in Zuid Nederland waarbij behaalde EV resultaten met elkaar gedeeld worden en er ook gekeken wordt naar de toekomst. Ik heb er veel zin in, want zit gelijk met Staatssecretaris Van Weyenberg, de gedeputeerde Limburg Van Gaans, NAL voorzitter Gerben-Jan Gerbrandy en Enexis bestuurder Daphne Verreth aan tafel.   Wat kunnen we doen om heel Nederland aan het elektrisch rijden te krijgen? Om heel Nederland elektrisch te laten rijden moeten we natuurlijk eerst zorgen voor een goede oftewel concurrerende prijs-kwaliteit-verhouding. Onbekend maakt onbemind dus voor diegenen die niet eerder elektrisch gereden hebben helpen prijsprikkels hun over die spreekwoordelijke drempel heen. Gelukkig komt er nu ook aandacht voor de tweedehandsmarkt zodat elektrische auto’s voor meer mensen toegankelijk worden en meer mensen ervaring met elektrisch rijden op kunnen doen. Maar dit is zeker niet voldoende. Er moet ook beleid zijn gericht op de langere termijn. Zo betekenen meer laadpalen uiteindelijk ook meer hoogspanningsmasten, met langdurige planologische procedures tot gevolg. Gemeentes hebben tegenwoordig veel op hun bordje. Zeker voor kleine en armlastige gemeentes is het erg moeilijk om voldoende capaciteit en expertise in huis te halen. Zo heeft adviesbureau AnderssonEllfersFelix bijvoorbeeld uitgerekend dat een gemiddelde gemeente 14 tot 17 extra fte nodig heeft voor het uitvoeren van 28 nieuwe of sterk geïntensiveerde taken uit het Klimaatakkoord. Provincies, Rijk en Europa zullen dus over de brug moeten komen om gemeentes op dit cruciale punt te ondersteunen. VER-ambassadeurs zijn daarbij nodig om gemeentes te helpen dit beleid concreet handen en voeten te geven met als motto: “goed voorbeeld doet goed volgen”. Daarnaast speelt ook de technische innovatie een belangrijke rol. Bij de superladers kan je nu in een kwartiertje je accu opladen. Dit soort ontwikkelingen maakt het voor mensen aantrekkelijker om over te stappen. De generatie na ons zijn diegenen die nog heel veel jaren op de weg voor zich hebben en zij zien dat elektrisch rijden de toekomst heeft. Wij hebben twee pleegkinderen, die een weekend per maand bij ons logeren. De oudste, inmiddels 13 jaar, keek drie jaar geleden niet naar BMW’s maar naar Tesla’s. Deze kinderen hebben de (elektrische) toekomst!   Benieuwd hoe het EVent gegaan is waar Nicolaas aan deelgenomen heeft? Kijk hier de digitale uitzending terug. De bijdrage van Nicolaas start vanaf minuut 46.20.

18 november 2021

Autotest – Citroën e-Berlingo Van vs. Peugeot e-Partner Van (2021)

Snelle elektrificatie De elektrificatie gaat bij lichte bedrijfswagens sneller dan bij personenauto’s. Dat heeft meerdere oorzaken. Zo rijden deze bedrijfswagens relatief weinig kilometers per rit en vaak in bebouwd gebied. Kortom, een volledig elektrische aandrijving is veel eerder een realistisch alternatief voor een verbrandingsmotor dan bij gewone personenauto’s. Daar komt bij dat sommige steden van plan zijn om in 2025 een zero-emissiezone voor bedrijfswagens in te voeren. Wie daar is gevestigd of zijn werkzaamheden uitvoert, zal de komende jaren simpelweg wel moeten overstappen op een elektrisch aangedreven busje. Dat speelt in Nederland, maar ook wel daarbuiten. Stellantis, het moederbedrijf van Citroën en Peugeot, verwacht bijvoorbeeld dat in 2025 al 30% van alle door hun verkochte lichte bedrijfswagen een elektrische aandrijflijn heeft. Voor 2030 is dat percentage al gestegen tot liefst 70%. Dat is overigens inclusief waterstof-elektrische modellen . Elektrisch net zo praktisch De elektrische aandrijflijn is op zo’n manier in de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner verwerkt, dat de specificaties voor laadvolume en -vermogen en de mogelijkheden op gebied van conversies voor de elektrische varianten volledig gelijk zijn aan die van de brandstofversies. Het maximale trekgewicht is met 750 kg wel wat beperkt, maar het laadvermogen bedraagt nog steeds een stevige 800 kg. Afhankelijk van de carrosserievariant en -configuratie meet het laadvolume drie tot zelfs ruim vier vierkante meter. Overigens wordt niet iedere variant officieel in Nederland geleverd. Zo voldoet de uitvoering met dubbele cabine niet aan de eisen voor het grijs kenteken, waardoor die variant voor Nederland niet interessant is. Dat geldt overigens net zo goed voor de brandstofversie daarvan. Actieradius en opladen De volledig elektrische actieradius bedraagt 275 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Ruimschoots genoeg dus. Uit eigen onderzoek van Stellantis blijkt namelijk dat 80% van de huidige bedrijfswagenklanten niet meer dan 200 kilometer per dag rijdt. Zeker in Nederland, waar de busjes geen lange snelwegafstanden zullen afleggen, moet je ook in de praktijk dicht bij de theoretische actieradius kunnen komen. Bovendien is voor de WLTP-cijfers al rekening gehouden met rijden met lading. De gereden route, de rijstijl van de bestuurder en de omgevingstemperatuur zullen dus een grotere invloed op de actieradius hebben dan zware lading. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 50 kWh en wordt geleverd met 8 jaar of 160.000 kilometer garantie. De garantie houdt in dat de accu binnen die periode minstens 70% van zijn capaciteit behoudt. Ook fijn. De auto’s zijn afhankelijk van de uitvoering voorzien van een 7 kW (eenfase) of 11 kW (driefase) boordlader. Met die laatste behoort ook snelladen tot de mogelijkheden. Dan is de batterij in ongeveer een half uur weer voor 80% opgeladen. Aan een openbare laadpaal duurt volledig opladen vijf uur (of 7,5 uur met de 7 kW-lader). Aandrijflijn en prestaties De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en een direct beschikbaar koppel van 260 Nm. De topsnelheid is begrensd op 135 km/h. Overigens is het volle vermogen alleen beschikbaar in de Power-rijmodus. In rijmodus Normal beschik je over 80 kW (109 pk) en in Eco-modus is het vermogen beperkt tot 60 kW (82 pk). Parallel daaraan neemt ook het koppel af, alles om de batterijlading te sparen op de momenten dat het volle vermogen niet noodzakelijk is. De rijmodi zijn dus gericht op maximale energiebesparing (Eco), maximale prestaties (Power) en een ideale balans daartussen (Normal). In Eco-modus wordt ook de werking van bijvoorbeeld de airconditioning of verwarming wat teruggeschroefd voor verdere energiebesparing. Normal gebruik je voor veruit de meeste ritten, Eco is voor als je energie wilt of moet besparen en Power is voor als je bijvoorbeeld met zware lading rijdt. Nieuw infotainment voor Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner De elektrische versies van de Berlingo en Partner hebben nog wat in petto: een nieuw infotainmentsysteem met (dus) ook nieuwe functies. De meeste nieuwtjes hebben direct verband met de elektrische aandrijving. Zo is er bijvoorbeeld een functie om een laadsessie in te plannen of het interieur voorafgaand aan de rit alvast lekker op temperatuur te brengen terwijl de auto oplaadt. De bediening van deze functies kan ook via de My Citroën- en My Peugeot-app. In die apps vind je ook onderhoudsinformatie en informatie over bijvoorbeeld oplaadmogelijkheden onderweg. Los van de ‘elektrische zaken’ is ook het (optionele) volledig digitale instrumentenpaneel een nieuwe toevoeging. Rijden De Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner hebben een gelijke aandrijflijn, maar toch zijn er wat verschillen. Bij de Citroën e-Berlingo is de onderstelafstemming bijvoorbeeld sterker gericht op comfort. De e-Partner biedt de kenmerkende Peugeot i-Cockpit en bijbehorende, wat strakkere onderstelafstemming. Het verschil is niet super groot, maar wel merkbaar. Op grote oneffenheden, zoals de Franse wegen die weleens hebben, willen de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner zonder lading nog wel eens een beetje ‘stuiteren’. Vooral bij kleine oneffenheden is te merken dat de Citroën die net even beter wegwerkt. We hebben met lege busjes gereden, maar ook met een lading van 200 kg achterin. Dan is te merken dat ze net even strakker op de weg liggen. De prestaties nemen met lading uiteraard wel iets af. Ook hier: het verschil is niet heel groot, maar wel merkbaar. Dan biedt de Power-modus uitkomst. De rijmodi Er zit merkbaar verschil tussen de verschillende rijmodi. In Eco-modus doet de auto het zeer rustig aan. Zo rustig, dat dit inderdaad een rijmodus is die je eigenlijk alleen gebruikt in de stad of als je écht energie moet besparen. De rijmodus Normal biedt zoals bedoeld de beste balans tussen prestaties en verbruik en in Power is de auto merkbaar een stuk krachtiger. Zonder lading zou je de acceleratie zelfs vlot kunnen noemen. Met lading biedt de Power-modus uitkomst bij het invoegen op de snelweg, dan wordt het gewicht van de lading als het ware gecompenseerd. B-modus Zoals tegenwoordig iedere andere elektrisch aangedreven auto hebben ook de Citroën e-Berlingo en de Peugeot e-Partner een B-modus. Schakel je die in, dan remt de auto extra sterk op de elektromotor. Daarmee win je niet alleen energie terug die anders tijdens het remmen verloren gaat, ook spaar je er de remmen mee. De B-modus is bij de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner wel wat minder sterk dan gemiddeld. Je kunt zonder daadwerkelijk de rem aan te raken afremmen voor bijvoorbeeld een naderende bocht (‘one pedal driving’), maar voor sterker afremmen zal je toch nog het rempedaal moeten gebruiken. Bijvoorbeeld voor het afremmen voor een rotonde of rode stoplichten. Voor een volledige ‘one pedal’ rijervaring zou de B-modus dus nog wel wat krachtiger mogen zijn. Dat neemt niet weg dat de B-modus prettig rijdt en we hem al snel bij iedere rit inschakelen. Uitrusting en prijzen Zoals gezegd komen de verschillende uitvoeringen en uitrustingen in principe volledig overeen met de brandstofversies van de busjes. Enkele (al dan niet optionele) highlights zijn Surround Rear Vision (beeld achteruitrijcamera weergegeven in de binnenspiegel), een head-up display, stabiliteitscontrole voor het rijden met een aanhanger en een indicator die waarschuwt wanneer het maximale laadvermogen wordt overschreden. De Peugeot voegt daar nog de i-Cockpit aan toe. Prijzen zijn nog niet bekend, maar Stellantis heeft als doelstelling “om de elektrische versie niet duurder aan te bieden dan de brandstofversie”. In Nederland wordt de e-versie daarmee op geel kenteken waarschijnlijk zelfs wat goedkoper dan de brandstofversie, in verband met de bpm. Conclusie Citroën en Peugeot hebben met de Berlingo en Partner al ( jarenlang ) een sterk aanbod in huis. Deze nieuwe elektrische varianten zullen verder aan dat succes gaan bijdragen. Zelfs voor wie het niet noodzakelijk is om over te stappen op een elektrische bedrijfswagen, zijn ze echt het overwegen waard. De kans is groot dat ze op de lange termijn goedkoper zijn dan de brandstofversies en bovendien rijden ze dankzij de vloeiende aandrijving en de directe vermogensafgifte ook nog eens fijner. Liever een ander logo op stuur en grille? De Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner zijn ook leverbaar als Opel Combo-e Cargo en Toyota Proace City Electric . Het bericht Autotest – Citroën e-Berlingo Van vs. Peugeot e-Partner Van (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 oktober 2021

Autotest – Tesla Model Y (2021), de betere keuze?

Levering Tesla Model Y gestart Gekkenhuis was het voor Tesla in de tijd dat de Model 3 bijzonder aantrekkelijk was voor zakelijk rijders. Ongeveer 30.000 exemplaren werden in zeer korte tijd op Nederlands kenteken gezet. Het was voor Tesla even alle hens aan dek. Inmiddels is de storm gaan liggen, maar saai is het bij Tesla nooit geworden. Het merk heeft om de zoveel tijd interessant nieuws te melden. Waaronder deze nieuwe Tesla Model Y die ein-de-lijk wordt geleverd in Europa. Dat had even tijd nodig, maar de levering aan klanten is dan eindelijk gestart. Model Y is SUV-broertje van Model 3 De start van levering geeft ook ons de gelegenheid om in deze langverwachte elektrische SUV van Tesla te stappen. Om te zien heeft de Model Y erg veel weg van de Model 3, maar er zijn natuurlijk best grote verschillen. Zo staat de Model Y wat hoger op de wielen, biedt het model ook meer leefruimte door de hogere carrosserie en neemt ook de bagageruimte flink toe. Het ontwerp oogt clean en strak, net als alle andere Tesla’s. Het interieur is een toonbeeld van minimalisme. Daar moet je van houden. Toch ontbreekt het je aan niets in deze Model Y, alleen zijn vrijwel alle functies alleen toegankelijk via het forse breedbeeld-touchscreen centraal op het dashboard. Briljant infotainmentsysteem Het infotainmentsysteem van de Tesla Model Y troeft elk ander systeem op de markt af. Het steekt werkelijk briljant in elkaar en laat zich intuïtief bedienen. Tesla denkt ook aan entertainment, waardoor je tijdens het laden gebruik kan maken van Youtube, Netflix, een internetbrowser alsook diverse games, een tekenprogramma en ga zo maar door. En die lijst wordt groter en groter. Tesla voegt geregeld nieuwe functies toe. Toy Box in Tesla Model Y En dan heb je nog de leukere functies van de ‘Toy Box’-functie. In de video laten we alle mogelijkheden uitgebreid zien. Een nieuwe functie is BoomBox waardoor je aan de buitenkant van de auto muziek en ook leuke geluiden kunt afspelen als de auto in de P-stand staat. Zo kun je je Model Y dus omtoveren tot een grote speaker, leuk tijdens feestjes. Ook grappen uithalen is mogelijk. Een scheet aan de buitenkant van de auto laten klinken? Geen probleem. Of een gillende geit laten horen? Check! Alles kan. De enige begrenzing is je eigen creativiteit, want je kunt ook een USB-stick inpluggen met muziek en die liedjes afspelen via de BoomBox. Geen enkel ander automerk ter wereld biedt deze voorzieningen. Buiten kijf staat dat de Tesla Model Y de gezelligste elektrische auto is ter wereld. Tesla Model Y (2021) REVIEW – Van A tot Z uitgelegd – AutoRAI TV En hoe is de afwerking van het interieur? De Tesla Model Y voelt solide aan en is extreem stil. Wel kan de geluidsisolatie in de wielkasten nog beter zodat je nog minder bandengeluid hoort. Ten opzichte van eerdere Tesla’s heeft het merk van Elon Musk goed geluisterd naar alle feedback. De afwerking in de Model Y is letterlijk naar een hoger plan getild. Alles voelt prettig aan. Het interieurdesign schittert door eenvoud. Je hebt een stuurwiel en een display. Meer niet. Daar moet je wel van houden. Tesla bouwt de Model Y overigens in China. Zicht rondom Het ruimte-aanbod is in de Model Y keurig voor elkaar. Ook met een lengte van 1,85 meter kun je achterin naar behoren zitten. Beenruimte is er in overvloed. Het zicht rondom is best oke, alleen het zicht naar achteren is vrij beperkt doordat de achterruit in een vrij aflopende lijn is geplaatst. Je kijkt zodoende naar buiten door een relatief smal raamoppervlak. Gelukkig heeft de Model Y camera’s rondom die je zelfs tijdens het rijden kan activeren. Zo weet je altijd wat er voor, naast en achter de auto gebeurt. Tesla Model Y Long Range Dual Motor Het programma van de Model Y is lekker overzichtelijk. Er is keuze uit een Performance-versie en een Tesla Model Y Long Range Dual Motor. Die laatste rijden wij. Het prijskaartje van de Long Range Dual Motor start bij 65.010 euro. Op papier heeft het model een WLTP-range van 507 kilometer. In de praktijk blijft daar ongeveer 460 kilometer van over. En dat is echt oprecht heel erg netjes! Zelfs met wat hogere snelheden haal je nog 400+ kilometer. De aandrijflijn van de Model Y springt simpelweg bijzonder zuinig met energie om. Uiteraard is de daadwerkelijke actieradius sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route. Accupakket Gegevens over de inhoud van het accupakket en het vermogen van de twee elektromotoren geeft Tesla niet. Sterker nog: die kan de woordvoerder niet eens geven. Op het internet circuleren diverse cijfers. Een schatting is dat de accu van de Tesla Model Y Long Range Dual Motor een geschatte capaciteit heeft van ongeveer 75 kWh. Snelle elektrische SUV En hoe zit het dan met vermogen? Het geschatte maximale vermogen van de Tesla Model Y Long Range Dual Motor komt uit op ongeveer 440 pk met een maximum koppel van ongeveer 500 Nm. Let op: dit zijn dus geen officiële cijfers, maar schattingen. Dual Motor slaat op vierwielaandrijving. Dat maakt dat de Tesla Model Y met zijn 2.056 kilogram rijklaar behoorlijk vlot is. De sprint van 0 naar 100 km/u komt uit op 5 seconden en de topsnelheid bedraagt 217 km/u. Geremd mag het model 1.600 kilogram trekken. Slechts een paar opties De vanafprijs van zo’n 65 mille is best scherp. Uiteraard heb je de mogelijkheid om de Model Y verder aan te kleden. De opties zijn wel beperkt. Kies bijvoorbeeld voor een andere lakkleur. Deze kleur Red Multi-Coat heeft een meerprijs van 2.300 euro. De door ons gereden auto heeft ook de optionele 20-inch Induction velgen (2.300 euro). Tot slot zijn er nog wat softwarepakketten om de auto beter autonoom te laten rijden, nu maar vooral in de toekomst. Het pakket Enhanced Autopilot kost je 3.800 euro extra. Kies je voor Full Self-Driving Capability, dan betaal je 7.500 euro bij. In totaal zit je dan op 77 mille voor deze Tesla Model Y Long Range Dual Motor. Summon Smart en Summon Enhanced Autopilot is in principe al een mooi pakket. Het bestaat uit navigeren met Autopilot, Auto Lane Change, automatisch inparkeren, Summon Smart en Summon. Hoewel de meeste systemen voor zich spreken, behoeft de Summon-functie wat uitleg. Met de Tesla-app is het mogelijk om je geparkeerde Model Y naar je toe te laten rijden of hem in of uit een krap parkeervak te laten rijden. Smart Summon navigeert door complexe parkeersituaties en houdt zich aan de rijstrookmarkeringen en stopborden, waarbij voetgangers en obstakels zoals pionnen, vuilnisbakken en rondzwervende winkelwagentjes worden vermeden. Bijzonder is ook dat de Model Y in staat is om zelfstandig van rijstrook te wisselen. Je geeft simpelweg richting aan en de auto doet de rest als de ruimte het toe laat om van rijstrook te wisselen. Laden kan heel snel! Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 210 kW. Natuurlij kan de accu niet continu met dit vermogen geladen worden. Je bent ook afhankelijk van de laadinstallatie. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 70 tot 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Tesla heeft met zijn eigen Supercharger-netwerk een sterke troef in handen. Laden was nog nooit zo makkelijk. Kwestie van stekker inpluggen en klaar. Niks laadpasjes of laaddruppels. Gewoon plug & play. De rekening wordt via creditcard verstuurd. Lekker goedkoop ook! Laden bij een Tesla Supercharger-station is ook vele malen goedkoper dan bij andere snelladers. Je betaalt bij Tesla slechts 0,25 eurocent per kWh, daar waar je bij FastNed al ongeveer 0,75 eurocent pet kWh moet betalen. Bij Tesla betaal je dus ongeveer 4,50 euro per 100 kilometer, terwijl dat bij andere aanbieders kan oplopen tot een kleine 12 euro per 100 kilometer. Nog veel slimmer is om thuis te laden. Wie zonnepanelen heeft, kan echt spotgoedkoop laden. Slimme navigatie Het navigatiesysteem van de Model Y weet waar alle Supercharger-stations te vinden zijn. Stel dat je met de Model Y een reis naar het buitenland plant en je vult het adres van je bestemming in, dan stuurt het systeem je direct langs die Superchargers. Werkelijk briljant, want je hoeft nergens meer naar te kijken. Het is dan natuurlijk wel zo fijn dat er een Supercharger beschikbaar is, maar ook dat wordt getoond in het systeem. Omdat Tesla de eigenaar is van al die Superchargers, kan het perfect monitoren welke wel en welke niet in gebruik zijn. Je ziet daardoor bij elke Supercharger-locatie hoeveel laadpalen er nog vrij zijn. Conclusie test Tesla Model Y Je merkt aan alles dat Tesla zijn zaken goed voor elkaar heeft. In ieder geval al steeds beter. De afwerking van de modellen is naar een hoger niveau getild. De rijbeleving is super, ook in deze Model Y is een vleugje dynamiek te bespeuren. Het rijbereik is indrukwekkend, net als het comfort van de stoelen. Daarnaast heb je de beschikking over het beste infotainmentsysteem ter wereld. Het is zo goed uitgedacht en voorzien van diverse leuke extra’s. Tel daar ook nog Tesla’s Superchargers bij op en je hebt een zeer aantrekkelijk totaalpakket. Over smaak valt natuurlijk te twisten, dus de kans bestaat dat je de Model Y niet mooi vindt. Maar kijk je puur naar de techniek en wat Tesla allemaal te bieden heeft, dan troeft een auto als de Tesla Model Y de concurrentie op veel punten af. Het bericht Autotest – Tesla Model Y (2021), de betere keuze? verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 oktober 2021

Autotest – Ford Mustang Mach-e GT (2021)

Indrukwekkende cijfers voor Ford Mustang Mach-e GT De cijfers spreken boekdelen. Want kijk maar even mee: een systeemvermogen van 487 pk, een systeemkoppel van 860 Nm, een 0-100-tijd van 3,7 seconden, pfoe! En dat alles voor een vanafprijs van 75.490 euro. Daarmee is het model iets duurder dan een Tesla Model Y Performance. Die start in Nederland bij 71.010 euro en sprint ook in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en door naar een topsnelheid van 241 km/u. Geduchte concurrenten van elkaar dus. Grabber Blue of Cyber Orange De Ford Mustang Mach-e GT heeft hierbij wel de meer bad-ass-uitstraling, helemaal in de kleur Grabber Blue of Cyber Orange. Een ander verschil ten opzichte van de reguliere Mustang Mach-e is het gewijzigde front. Het grille-deel kleurt bij de GT-variant Dark Matter Grey, terwijl dat bij alle andere Mustang Mach-e’s in carrosseriekleur wordt gespoten. Je kunt een Mach-e GT dus direct herkennen. Nog meer details En is dat niet aan de grille, dan wel aan de wielkasten in carrosseriekleur of de gewijzigde voorbumper met grotere luchtinlaten en een sportieve onderspoiler. Andere kenmerken zijn de 20-inch lichtmetalen wielen met een machinaal bewerkte buitenzijde en hoogglans zwarte binnenwerk, het dak in Shadow Black, de buitenspiegelkappen in Pillar Black en de remklauwen in Colorado Red. Ford maakt er op verzoek dus een kleurrijk feestje van. “De Ford Performance-sportstoelen zitten heerlijk.” 15,5-inch touchscreen In het interieur valt ook bij deze Mustang Mach-e het forse 15,5-inch touchscreen met SYNC-infotainmentsysteem op. Maar in deze GT-variant moeten ook absoluut de Ford Performance-sportstoelen worden benoemd. Die bieden in bochten nog meer ondersteuning. Bovendien zien ze er ook bijzonder fraai uit. Zaken als een B&O-audiosysteem met tien luidsprekers en een handsfree te openen achterklep zijn standaard op de Mustang Mach-e GT. Een glazen panoramadak is optioneel verkrijgbaar. Ford Mustang Mach-e GT (2021) REVIEW – 487 pk & 860 Nm! – AutoRAI TV Mustang Mach-e GT een stuurmans-SUV? Ford focust zich niet alleen op cosmetische aspecten, maar sleutelde bij deze GT-variant ook aan de hardware. Het doel was echt om een sportieve, stuurmans-SUV te ontwikkelen. Onder meer de adaptieve MagneRide-wielophanging is standaard en speciaal aangepast aan het karakter van de Mustang Mach-e GT. Het systeem regelt elektronisch de magnetorheologische vloeistof in de demper, zodat deze direct reageert op veranderende wegomstandigheden en het rijkarakter van de auto aanpast aan de gekozen rijmodus. Vier rijmodi Rijmodi heeft de GT-uitmonstering er vier, versus drie voor de reguliere Mach-e. Op basis van de gekozen rijmodus stuurt het AWD-systeem steeds meer koppel naar de achterwielen. Daarmee ligt het accent dus steeds meer op de achterwielen. Naast de bekende rijmodi Whisper, Active en Untamed is ook een Untamed Plus-rijmodus inbegrepen bij de GT. Deze modus maakt de Mach-e GT nog sportiever door niet alleen de overdracht van het vermogen en koppel te reguleren, maar ook om de tractie- en stabiliteitscontrole aan te passen. Je kunt er bijvoorbeeld het circuit mee op. Ook in Untamed is het mogelijk om de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) uit te schakelen. Bij haarspeldbochten is dat extra leuk, omdat je daadwerkelijk powerdrifts kunt maken met deze auto. Wielspin Het kan zelfs gebeuren – als de asfaltkwaliteit wat minder is – dat je bij een snelheid van ongeveer 80 km/u nog steeds wielspin hebt als je volgas accelereert. De krachten zijn oprecht indrukwekkend. Verslavend ook. Je begint je bijna af te vragen of het onderstel wel heel blijft met zoveel power. Toch wel dus, want je kunt het keer op keer doen. Waarschuwing: nekklachten kunnen ontstaan met 860 Nm aan koppel. Wat. Een. Power! Lekkers uit Italië: Brembo en Pirelli Op het circuit, maar ook op een leuke bergpas heb je natuurlijk ook goede banden en remmerij nodig. Welnu: ook daar heeft Ford aan gedacht. De specifiek voor de GT-variant gemaakte Pirelli-banden (245/45 R20) zijn speciaal ontworpen om het extra vermogen en de prestaties van het AWD-systeem aan te kunnen, terwijl de geventileerde Brembo-remschijven met een diameter van 385 mm de grootste zijn van alle Mustang Mach-e-uitvoeringen. Je hebt dus extra remkracht, al zal je die remmen bij normaal gebruik vrijwel niet gebruiken vanwege de regeneratieve werking van de aandrijflijn. One pedal driving Je rijdt deze Mustang Mach-e GT – naar wens – volgens het principe one pedal driving en remt de auto dus af door tijdig van je stroompedaal te stappen zodat de auto afremt op de elektromotoren. Alleen als het echt nodig is, is bijremmen noodzakelijk. Kleine kans dus dat je de remmerij van Brembo niet of nauwelijks gaat voelen, tenzij je echt gaat trappen op een circuit of het ESC uitschakelt, dan vervalt het regeneratieve remsysteem en moet je dus daadwerkelijk remmen met het rempedaal. Dan valt op dat je veel remgevoel hebt en dat de vertraging zeer goed is. Maar in het ‘normale leven’ zijn die knalrode Brembo-remklauwen vooral juwelen om de blits mee te maken, bijvoorbeeld op een verjaardag. Alleen in extreme gevallen ga je ze echt gebruiken. Gewicht Rijdt deze Ford Mustang Mach-e GT ook wezenlijk anders dan een normale Mach-e? Toch wel, want deze GT-versie heeft een eigen karakter. Hij stuurt directer, is meer bij de les en moedigt aan om net wat meer stroom te geven. Daarnaast is de auto voelbaar sportiever afgesteld, al kan deze auto zijn gewicht van dik 2.000 kilogram niet helemaal verbloemen. Vooral bij hobbelig wegdek voel je de koets bewegen. Storend is dat overigens niet, omdat dit geen invloed heeft op de controle van de auto. Maximale controle Controle heb je altijd, net als bakken grip, mede geholpen door plakkerig rubber van Pirelli. Ten opzichte van een Tesla Model Y biedt deze Ford veel meer stuurgevoel. Rustig cruisen kan ook. Multi-inzetbaar dus, deze GT. En wie een beetje rustig aan doet, kan ook stevige afstanden afleggen op een volle acculading. “Topprestaties, een zeer fatsoenlijke actieradius en sportieve looks.” Grote actieradius voor Ford Mustang Mach-e GT Tot 500 kilometer is mogelijk, maar dan moet je wel goed je best doen. Reken eerder op een range die tussen de 400 en 450 kilometer ligt. Dan zit je safe. De Mustang Mach-e GT heeft altijd de grotere 98,7 kWh batterij, waarvan momenteel 88 kWh bruikbaar is. In de toekomst neemt die bruikbare accu-capaciteit dankzij een over-the-air-software-update toe met ongeveer 3 procent. De batterij is geschikt voor 150 kW-snelladen, waarmee binnen 10 minuten gemiddeld zo’n 100 km rijbereik kan worden bijgeladen. De batterij opladen van 10 tot 80% duurt in dit geval ongeveer 45 minuten. De oplaadsnelheid neemt natuurlijk af naarmate de batterij voller wordt. En de actieradius is sterk afhankelijk van je eigen rijstijl, de weersomstandigheden en het gekozen tempo. Conclusie review Mustang Mach-e GT De Ford Mustang Mach-e GT combineert eigenlijk alles waar je als liefhebber van sportievere elektrische auto’s van droomt. Topprestaties, een zeer fatsoenlijke actieradius en sportieve looks. En dan kan ook nog het hele gezin mee. De Mustang Mach-e GT is een voorproefje van wat Ford Performance in de toekomst te bieden heeft. Vanaf 2030 produceert Ford alleen nog volledig elektrische auto’s. En dus zullen ook de Focus ST en Fiesta ST van nu, een andere invullen gaan krijgen: 100% elektrisch dus. Laat de toekomst maar komen, want de Mustang Mach-e GT smaakt als voorproefje al behoorlijk lekker. Als het gewicht van BEV’s in de toekomst door nieuwe technieken sterk daalt, dan wordt het feest alleen maar groter. Het bericht Autotest – Ford Mustang Mach-e GT (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .

22 oktober 2021

Autotest – Opel Combo Cargo-e (2021)

Door: Gerben Witten Echo, echo… Bekijk de elektrische Opel Combo Cargio-e van de buitenkant en je ontdekt geen verschil met de versie voorzien van verbrandingsmotor. Een uitvergrote letter ‘e’ achterop het linker achterportier is het enige dat verklapt dat het om de elektrische variant gaat. Achterin de Cargo-e is het niet anders. Dankzij het vakkundig en netjes wegwerken van het batterijenpakket in de bodem van de auto – wat meteen een positief effect heeft op de rijeigenschappen, waarover later meer – is de gehele lay-out van de laadvloer en -ruimte identiek aan dat van de Combo met benzine- of dieselmotor. Laadvolume Opel Combo-e Cargo Open een van beide achterportieren en/of schuifdeuren (weerskanten optioneel, eentje aan bestuurderskant is standaard), en je krijgt zicht op de enorme laadvolume van 3,3 tot 3,8 m3 met een laadvermogen van 800 kilogram. Smalle voorwerpen tot een lengte van 3,09 meter passen er moeiteloos in. Opel Combo-e Cargo XL Mag het gerust wat meer zijn? Er is ook een Cargo-e XL. Die is 4,75 meter lang, heeft een nog langere wielbasis om voorwerpen tot 3,44 meter te kunnen vervoeren en biedt een laadvolume tot liefst 4,4 m3. Het maximale laadvermogen en trekgewicht van beide versies bedraagt respectievelijk 800 en 750 kilogram. Geloof ons, het echoot nog net niet achterin de Cargo-e, zo ruim is met name de XL-uitvoering. Doordacht verpakt De laadruimte is nagenoeg perfect vierkant (rechthoekig in het geval van de XL) en wordt niet onderbroken door allerhande hoekjes of rondingen (van de wielkasten) waardoor het opgegeven laadvolume ook daadwerkelijk volledig bruikbaar is. Vier koelkasten bijvoorbeeld zullen prima naast elkaar getransporteerd kunnen worden. Of twee industriepallets vol graszoden. Of… (zelf in te vullen). Zes sjorogen Ook handig: dankzij de beladingsindicatie kan middels een druk op de knop gecontroleerd worden of de auto is overbeladen. Zes sjorogen op de laadvloer zijn standaard en twee extra paar sjorogen tegen de tussenwand is optioneel, evenals als een dakluik waardoor lange voorwerpen zoals een ladder kan worden vervoerd wanneer de overige laadruimte al vol ligt met spullen. Van alle laders thuis Zowel de Combo Cargo-e als Cargo-e XL zijn voorzien van een 50 kWh sterk accupakket, gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 136 pk en instant koppel van 260 Nm. De actieradius bedraagt 275 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Voor veel lokale ondernemers afdoende om dagen mee vooruit te kunnen zonder te hoeven bijladen. Opladen kan overigens via een regulier stopcontact, een wallbox of snellader. In het eerste geval duurt een laadsessie zo’n 15 uur, maar via een openbaar 100 kW DC-snellaadstation is het accupakket al na 30 minuten weer op 80% van diens capaciteit. Opladen via een wallbox kost zo’n 5 uur. Ook niet onbelangrijk om te weten voor de prijsbewuste MKB’er: Opel geeft acht jaar of 160.000 km garantie op behoud van ten minste 70% van de oorspronkelijke accucapaciteit. Watervlug Tijd om te rijden. Afhankelijk van de uitvoering accelereert de Combo-e vanuit stilstand in 11,2 seconden naar de 100 km/u. Nagemeten hebben we dit niet, maar in de wetenschap dat het hier om een EV gaat – waarvan het een bekend gegeven is dat de maximale trekkracht onmiddellijk voorhanden is zodat de aandrijflijn is ingeschakeld – is op voorhand duidelijk dat die niet zo spannende acceleratietijd in de praktijk een stuk vlotter aanvoelt. En ja hoor, ook de Cargo-e komt watervlug uit de startblokken en manoeuvreert evenzo kwiek tussen het overige verkeer en woonwijken in en rondom Rüsselsheim – waar wij de Opel Combo Cargo-e aan de tand voelden. Rijgedrag Opel Combo-e Sowieso stuurt de auto heel prima. Prima als in niet spannend of dynamisch, maar solide en veilig. Vaak precies zoals de tuinier of bakker het graag heeft. Een straffe demping beperkt overhellen in snel(ler) genomen bochten, maar kan wel voor een ietwat bonkerig weggedrag op slechtere wegen zorgen. Opletten bij verzonken putdeksels en adequate drempels dus met die trouwtaart. Troebel camerabeeld Geholpen door de hoekige carrosserie is perfect in te schatten of een steegje of parkeerplek wel of niet gaat passen. Het zicht direct naar achteren is door de gesloten cabine zeer beperkt, maar daar heeft Opel iets op gevonden: dankzij een digitale camera is de omgeving achter en naast de auto (rechterzijde) alsnog in de gaten te houden. De beeldresolutie van de digitale binnenspiegel kan echter hoger, waardoor de snelheid van achteropkomend verkeer beter valt in te schatten. Zeker wanneer het regent wordt het camerabeeld snel troebel. Wanen in een Astra Over (digitale) snufjes en andere verwennerijen gesproken. De Cargo-e doet wat dat betreft nauwelijks onder voor de personenwagens van Opel. Uitgebreide infotainment met groot centraal display, dito digitaal instrumentarium met moderne graphics, head-up display, diverse rij-assistentiesystemen, verwarmbaar stuurwiel, Apple Carplay, draadloos opladen van je smartphone en nog veel meer om je voorin net in de nieuwe Corsa of Astra te wanen is allemaal verkrijgbaar op de Combo. Eigenlijk enkel het dashboarddesign en de materiaalkeus doen nog denken aan een typische bestelauto. Bijzonder stijlvol en frivool doet het allemaal niet aan, maar in hoeverre is dat relevant voor de beoogde doelgroep? Duurzaamheid is allicht het voornaamste en die indruk wekt de cockpit van de Cargo-e wel degelijk. Toefje bijremmen Bij het opdraaien van de Duitse Autobahn – met z’n korte invoegstroken – wordt grote, zilveren tuimelschakelaar voor de verschillende Drive Modi in de middenconsole in de Power-modus ingeschakeld. Een paar tellen later reageert de Cargo-e nog gewilliger op gaspedaalingevingen. Nog voor het einde van de invoegstrook stopt de Cargo-e acuut echter al met accelereren. Bij 135 km/h. Die begrensde topsnelheid vindt Opel namelijk wel welletjes, en met een totaal wagengewicht van 2,5 ton (leeggewicht + maximaal laadgewicht) is dit waarschijnlijk een wijselijk besluit. De kloeke massa van de elektrische Combo moet immers ook weer vertraagd worden wanneer de verkeerssituatie daarom vraagt. En dat doet hij overigens met verve. Op twee manieren afremmen Afremmen kan zelfs op twee manieren: als vanzelfsprekend via het traditionele rempedaal, maar ook door de krachtige regeneratiemodus in te schakelen via een druk op de knop (met de letter ‘B’). In deze modus, beschikbaar voor alle drie de rijmodi (Eco, Normal, Power), is het liften van het gaspedaal al afdoende om de auto sterk te doen afremmen, terwijl er tegelijk energie teruggewonnen wordt ten gunste van de actieradius. Deze manier van rijden, beter bekend als one pedal driving, is eventjes wennen, maar zodra het onder de knie is en je als bestuurder alert anticipeert op en goed timet bij veelvoorkomende verkeersituaties, dan is het beroeren van het fysieke rempedaal aanzienlijk minder nodig. Volledig tot stilstand komen in de regeneratiemodus, zoals sommige EV’s dan kunnen, kan de Cargo-e niet. Verplaatsen van de rechtervoet naar het fysieke rempedaal is dus nog altijd nodig bij bijvoorbeeld een rood stoplicht op rotonde. Een gemiste kans wat ons betreft voor de ultieme one pedal driving-ervaring, alsmede het maximaliseren van het onderhoudsinterval. Conclusie test Opel Combo-e Cargo Lang niet alle bedrijven met een wagenpark vol bedrijf- en bestauto’s leggen dagelijks honderden kilometers af om een goed gesmeerde boterham te kunnen verdienen. Onder meer bloemisten, bakkers en lokale koeriersdiensten rijden hooguit luttele tientallen kilometers per dag om hun klanten te bedienen. En juist voor die MKB’ers is de Combo Cargo-e een ideaal werkpaard. Zeker in tijden waarin het ene na het andere prijsrecord voor een liter benzine en diesel sneuvelt – zoals op het moment van dit schrijven. Prijzen van de nieuwe Opel Combo Cargo-e zelf beginnen bij 27.599 euro. De Combo Cargo-e XL is er vanaf 28.699 euro. Of dit totaalpakket genoeg is voor de titel Bestelauto van het Jaar 2022? De elektrische Combo maakt zeker kans. Maar dat doet de technisch identieke Partner-e en ë-Berlingo van concerngenoten Peugeot en Citroën dan automatisch ook. En dan zijn er ook nog de Mercedes-Benz Citan en Volkswagen Caddy Cargo, eveneens gloednieuw. Gut, je zou maar MKB’er zijn… Het bericht Autotest – Opel Combo Cargo-e (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 oktober 2021

Autotest – Cupra Born (2022) – Hoe sportief is ie?

Cupra Born De Born is het eerste volledig elektrische model van het kersverse merk Cupra. Het merk ken je wellicht nog als het sportieve sub-label van Seat, maar inmiddels is het een sub-merk van de Volkswagen Group. Het draait bij de Spanjaarden nog steeds om sportiviteit, maar nu ook om duurzaamheid. In Nederland voert Cupra namelijk alleen nog deels- en volledig elektrische auto’s. Volkswagen ID.3 Maar hoe zit het dan met de Born? Die kun je eigenlijk zien als het sportieve broertje van de Volkswagen ID.3. Hij staat op hetzelfde MEB-platform en maakt gebruik van dezelfde accupakketten en elektromotoren. Het sportieve randje zit hem dus vooral in de aankleding, maar ook in het onderstel. Strak onderstel Cupra heeft het onderstel namelijk behoorlijk aangepast. De Born heeft een sportievere wielophanging, een verlaagd onderstel, Dynamic Chassic Control (adaptief onderstel), een aangepaste stuurinrichting en je kunt het ESP-systeem volledig uitzetten. Bovendien ligt de elektromotor – net zoals in de ID.3 – achterin, waardoor je achter het stuur best wat plezier kunt beleven. Je kunt wat harder een bocht insturen en zelfs z’n kont wat laten schuiven. Hoe dat gaat zie je in onze rijtest-video onderaan dit artikel. Bekende aandrijflijn De elektromotor komt er in twee smaken: 150 en 204 pk. Vink je de E-Boost-optie aan, dan beschik je met een druk op de knop kortstondig over 27 extra pk’s. De snelste Born heeft dan 6,6 seconden nodig voor de 0-100 km/u sprint. De accupakketten kennen we ook al uit de ID.3. Je hebt keuze uit 45- 58- en 77 kWh, die zorgen voor een actieradius van 340, 420 en 540 kilometer (WLTP). Thuisladen of bij een laadpaal in de straat kan tot 11 kW en tot 125 kW bij een snellader. Dat is best rap, maar er zijn elektrische auto’s die dat sneller doen. Toch heb je bij de juiste laadpaal maar 7 minuten nodig om weer 100 kilometer verder te komen, wat in ons land snel zat is. Tijdens een lange rit naar Zuid-Europa moet je wel wat geduld hebben. Gemene uitstraling Bij Cupra draait alles om sportiviteit. Dat zie je direct als je de Born ziet staan. De ID.3 lijkt een vriendelijk koorknaapje naast de Born. Hij heeft strakke koplampen met puntige LED-dagrijverlichting en voorop z’n neus zit het koperkleurige Cupra-logo met daaronder de merknaam volledig uitgeschreven. Daarnaast heeft hij vooraan nog een grote agressieve luchthapper, wat vrij uniek is op een elektrische auto. Circuitauto De achterzijde wordt voornamelijk gedomineerd door een doorlopende lichtbalk en de Cupra-merknaam, die wederom volledig uitgeschreven is. O ja, en er zit een gigantische diffuser die niet zou misstaan op een beetje circuitauto. Uiteraard zit ‘ie er meer voor de sier dan dat hij daadwerkelijk de Born tegen het wegdek aanzuigt. Met een gewicht van ruim 1.700 kg heeft de zwaartekracht daar toch al geen moeite mee. Aan de zijkant maken gigantische koperkleurige 20-inch wielen en sportieve sideskirts de agressieve look helemaal af. Mooier dan de ID.3 Het interieur is in grote lijnen hetzelfde als in de ID.3. Het standaard aanwezige centraal geplaatste 12-inch touchscreen vinden we op dezelfde plek, evenals het digitale instrumentarium wat aan de stuurkolom bevestigd zit. Over de grafische interface van het infotainmentsysteem is een koperkleurig Cupra-sausje gegooid. Dat kan echter niet verhullen dat de Volkswagen Group nog steeds niet het snelste systeem in huis heeft. Spannend en duurzaam interieur De gebruikte stoffen en materialen in het interieur wijken wel erg af van de ID.3. Ze zien en voelen beter aan en daar knapt het interieur behoorlijk van op. Het ziet er allemaal wat spannender en interessanter uit. Er zijn veel gerecyclede materialen gebruikt. Van de vloermatten tot de stoelbekleding van de standaard aanwezige sportstoelen, het zogeheten Vegan Microfiber zit bijna overal. Het voelt lekker zacht aan en het is bovendien zeer op z’n plek in een duurzame auto zoals de Born. Het materiaal zit zelfs op de middentunnel, die in de Born veel groter en hoger is dan in de ID.3. Je krijgt daardoor meer het gevoel dat je in een cockpit van een sportauto zit. Elektrische auto leverbaar 2021 Nederland is één van de eerste landen wereldwijd waar de Cupra Born dit jaar al leverbaar is. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat de bijtellingsregels aan het eind van het jaar veranderen. De Nederlandse importeur hoopt dan ook dat veel zakelijke rijders de komende tijd de online configurator zullen bezoeken of langs komen bij de Cupra Garages en proefrit centra in Amsterdam, Rotterdam, Zwolle, Leusden en Eindhoven. Prijs Cupra Born In 2021 zijn er verschillende introductieversies leverbaar, die voorzien zijn van een accupakket met een capaciteit van 58 kWh (420 km WLTP) en een 204 pk sterke motor. De instapper is de Business One en kost 37.990 euro. In deze uitvoering krijg je standaard zaken als adaptieve cruisecontrol, een digitaal instrumentarium, 12-inch touchscreen, verwarmbare voorstoelen en stuurwiel, 18-inch lichtmetalen wielen en full-ledkoplampen. Daarnaast kun je nog kiezen uit de Adrenaline One (40.990 euro), Performance One (43.990 euro) en Copper Edition One (€ 46.990). In deze laatste variant krijg je o.a. 20-inch wielen, een head-updisplay, panoramadak en een 360-graden-camera. Cupra Born (2022) Review – Hoe sportief is ie? – AutoRAI TV   Het bericht Autotest – Cupra Born (2022) – Hoe sportief is ie? verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 oktober 2021