Hoge zitpositie Je herkent een SUV doordat de auto hoger op zijn wielen staat dan een reguliere personenauto. Dit heeft enkele voordelen. Eén van de voordelen is de hoge instap. Dit maakt het gemakkelijker om de auto in te stappen. Een ander voordeel is de hoge zitpositie, waardoor je meer overzicht hebt op het overige verkeer. Daarnaast draagt een hoge zitpositie bij aan een veilig gevoel. Veelzijdigheid Het zit al in de naam, ‘utility’ staat namelijk voor het praktisch nut van de auto. Oftewel, het is een gebruiksvoorwerp. Daarom zijn SUV’s voorzien van praktische functionaliteiten, zoals een neerklapbare achterbank, vijfde deur, wielkastbescherming en bumpers die wel tegen een stootje kunnen. Ook vind je in het interieur vaak veel opbergmogelijkheden. Daarnaast zijn SUV’s vaak hoger en breder dan bijvoorbeeld stationwagens. Er ontstaat daardoor meer hoofdruimte, meer ruimte voor iedere passagier en een algemeen ruimtelijker gevoel. Een SUV biedt doordoor een relaxtere rijbeleving. Bovendien zorgt de grootte ervoor dat een SUV eerder gezien wordt, wat de veiligheid ten goede komt. Nog een voordeel is het inladen van spullen in de bagageruimte, dat door de hogere rijhoogte gemakkelijker wordt. Uitstraling De verhoogde bodemvrijheid, dikkere bumpers en bredere wielkasten zorgen voor een robuuste uitstraling. Vaak hebben SUV’s ook grotere wielen die de stoere look afmaken. Het principe van een SUV stamt eigenlijk af van de jaren 90. Een tijd waarin SUV’s 4×4’s of offroaders werden genoemd. Toen verlegde autofabrieken de aandacht van offroad-rijden naar meer luxe, omdat daar vraag naar was vanuit de markt. De SUV’s werden comfortabeler voor op de weg, maar de looks werden behouden. Verschillende segmenten Een SUV komt in allerlei vormen en maten. Het meest gewilde segment binnen de SUV’s is de Compact SUV. Deze hebben de grootte van een C-segment auto, een hatchback, maar staat dus hoger op de poten en is robuuster uitgevoerd. Andere segmenten zijn Fullsize SUV’s, Midsize SUV’s of Crossovers. Ieder segment heeft zo zijn eigen eigenschappen. Naarmate SUV’s langer op de markt zijn, ontstaat er ook vraag naar vernieuwende segmenten. Voorbeelden daarvan zijn SUV’s met een coupé-daklijn of SUV-cabrio’s. SUV occasions Door de groeiende populariteit van de SUV komen er ook meer van dit type auto’s op de occasionsmarkt. Hierdoor wordt het vinden van een geschikte SUV die past bij jouw wensen steeds eenvoudiger. Let er wel op dat een SUV over het algemeen een hogere aanschafwaarde heeft ten opzichte van een conventionele auto van dezelfde grootte. Het bericht De voordelen van een SUV verscheen eerst op ZERauto.nl .
Wie ben jij als EV rijder? Het was de dag van de duurzaamheid, meer dan 10 jaar geleden, 11-11-2011. Een mooie dag om mijn bedrijf te starten: elektrische deelauto’s met een eerste auto in Maastricht. En dus werd mijn bedrijf ingeschreven bij de kamer van koophandel en wel om 11:11 uur, want tenslotte is het dan ook de start van het carnavalsseizoen en 11 het gekkengetal. Mijn plan om Beppie Kraft, onze Maastrichtse volkszangeres, in een stille auto naar een uitzinnige Vrijthof voor haar optreden te rijden is helaas niet gelukt. Wie weet, ooit! Maar met mijn eerste elektrische auto, een Nissan Leaf, mocht ik met name in de begin jaren verschillende hotemetoten duurzaam naar hun bestemming rijden. Zo bracht ik de gedeputeerde van de provincie Limburg naar de opening van Station Noord in Maastricht, de wethouder van Maastricht naar de opening van de eerste openbare laadpaal en een EU kopstuk van de Groenen naar het televisiedebat op het Vrijthof. Zij konden het uiteraard niet maken met een fossiele brandstofauto aan te komen; en met de fiets…..tja. Talloze leuke contacten en gekke voorvallen zijn mij ten deel gevallen. Soms werd het spannend, haal ik de laadpaal? Slechts eenmaal in al die jaren moest ik bijna opgesleept worden. Ik was in Brussel van laadpaal naar laadpaal gereden. Eentje werkte niet, een ander stond achter een hek en bij de derde, op een tankstation met nog 2 km op de teller, had de eigenaar uit voorzorg het pasje om de laadpaal te activeren veilig opgeborgen in een afgesloten kast. Alleen hij kon erbij en zat lekker thuis. Uiteindelijk was de eigenaar met de sleutel eerder bij het tankstation dan de sleepdienst. Waar houd jij je mee bezig als VER ambassadeur? Als eigenaar van het bedrijf in elektrische deelauto’s is het noodzaak om mensen uit mijn omgeving de elektrische deelauto in te krijgen. Maar hoe moeilijk is dat, zeker 10 jaar geleden. Er waren, en zijn, nog zoveel broodjes aap te overwinnen. De mensen uit mijn buurt of soms ook van ver weg konden de Nissan Leaf voor een uurtje of een dag huren. Soms uit nieuwsgierigheid, soms omdat ze geen auto hadden, of een tweede auto nodig hadden, maar meestal uit duurzame overwegingen. Zonder uitzondering stapten ze na de eerste rit enthousiast uit de auto. Aan alle evenementen die elektrisch rijden promoten heb ik meegedaan, van projecten bij gemeenten, een wereldrecordpoging elektrisch laden op de Floriade, tot het ondersteunen van mijn buurjongetje die op school een spreekbeurt over de elektrische auto gaf, die ik voor die gelegenheid op de speelplaats had gezet. Daarnaast ben ik als zzp-er aan de slag gegaan om ondersteuning te geven bij een bedrijf dat elektrische deelauto’s plaatst bij gemeenten, scholen en bedrijven. De auto’s werden gebruikt door werknemers die naar een werkafspraak moesten. Maar helaas door Covid 19 werkten steeds meer mensen thuis en is mijn werk veel minder geworden en dus, waar kan ik mijn expertise nu beter inzetten dan bij de VER. Het enthousiasme van de mensen bij de VER werkt aanstekelijk. Ook ik wil ik wel aan iedereen vertellen hoe geweldig elektrisch rijden is en het de mensen laten ervaren. Dus is ‘ Sturen bij je buren ’ natuurlijk op mijn lijf geschreven. Maar hoe dan ook, sinds ikzelf elektrisch rijd ben ik er zo van overtuigd dat dit de toekomst is, en wil ik ook nooit meer anders, zo comfortabel vind ik het. Wat kunnen we doen om heel Nederland aan het elektrisch rijden te krijgen? Om heel Nederland aan het elektrisch rijden te krijgen zijn zoveel acties mogelijk. Van het verbeteren van de infrastructuur, proefritten laten maken, informeren over feiten en fabels, vertellen dat de kosten op termijn echt veel minder zijn, lobbyen bij gemeenten, evenementen organiseren, enz. enz. Er is nog zoveel werk aan de winkel. Maar vooral, betrek kinderen erin. Want, niemand zo enthousiast als kinderen: als ze door hun buurt in een elektrische auto rijden dan gaan de raampjes open, hangen ze half naar buiten en roepen naar wie het horen wil: ‘WIJ RIJDEN IN EEN ELEKTRISCHE AUTO!’. *Wil je meer weten over wat de VER vindt? Lees hier meer.
Van Mossel biedt bij iedere nieuwe en gebruikte elektrische auto een Premium lidmaatschap van VER voor één jaar (ter waarde van €35,-). VER zet De Nationale EV Helpdesk en haar sociale media in om de elektrische rijders van Van Mossel optimaal te ondersteunen bij al hun vragen over elektrisch rijden. Ook worden de elektrische rijders via de VER nieuwsbrieven en video’s op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen. Daarnaast worden er in 2022 diverse sessies voor beginnende elektrische rijders georganiseerd, zg “ EV voor Groentjes ”, binnen van Mossel Automotive Groep om nieuwe en geïnteresseerde elektrische rijders goed te infomeren over alle onderwerpen die bij elektrisch rijden komen kijken. Marina van Helvoort Directeur VER: “Met deze samenwerking kunnen we juist oriënterende en beginnende EV Rijders de juiste informatie meegeven en ondersteuning bieden, om de stap naar elektrisch rijden zo gemakkelijk mogelijk te maken”. Eric Berkhof, Algemeen Directeur Van Mossel: “Het rijden in een elektrische auto biedt belangrijke voordelen voor de consument. Zowel milieutechnisch als kostentechnisch. Ook kunnen voor de aanschaf aantrekkelijke subsidies van toepassing zijn. Wie eenmaal elektrisch rijdt, heeft in principe minder onderhoudskosten omdat de onderhoudsbehoefte lager is. De 28 automerken die we in Nederland aanbieden bij Van Mossel kennen een steeds groter wordend elektrisch modellengamma. Onze verkopers kunnen daarom een onafhankelijk advies uitbrengen en kijken wat past bij de behoefte. We zijn blij dat de samenwerking met VER dit nog verder kan ondersteunen.”
Sinds afgelopen zomer bevoorraadt Heineken-cafés in de Amsterdamse binnenstad met de allereerste 100% elektrisch aangedreven mini biertankwagens ter wereld. Door de sluiting van de horeca waren de elektrische biertankwagens de afgelopen tijd minder actief in de binnenstad. Tijdens de corona persconferentie op 25-1-2022 kondigde minister-president Mark Rutte aan dat de horeca vanaf 26-1-2022 weer gasten mag ontvangen van 05.00 uur ‘s morgens tot 22.00 uur ‘s avonds. Direct na de persconferentie zijn de elektrische biertankwagens de cafés en restaurants weer gaan bevoorraden. Na een sluiting van ruim een maand zorgen zij ervoor dat er voldoende bier op voorraad is, zodat de horeca weer omzet kan draaien. Koploper in zero-emissie vervoer In augustus 2020 werd bekend dat al het Heineken-bier voor de Nederlandse markt voortaan 100% groen wordt gebrouwen. Dat daar nu ook de verduurzaming van het biertransport aan is toegevoegd, is een mooie mijlpaal en een opmaat naar nog meer schone kilometers, vertelt Carl van der Wielen, manager tankbier bij Heineken Nederland. “Wij kiezen bewust voor een groene bedrijfsvoering én groene logistiek. Onze binnenvaartschepen varen volledig elektrisch en wij rijden reeds langere tijd met vrachtwagens met zonnepanelen en accupakketten. Bovendien conformeren we ons aan de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek. Per 1 januari 2025 voeren 57 Nederlandse gemeenten zero emissie-zones in, in hun stadscentrum en de omliggende wijken. Dit betekent dat alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s straks deze zones mogen binnenrijden. Bijvoorbeeld met onze elektrische biertankwagens sorteren wij daar nu al op voor. Daarnaast sluiten de nieuwe biertankwagens perfect aan op het nieuwe beleid van de gemeente Amsterdam, om zwaar en vervuilend verkeer in de binnenstad te weren, de leefbaarheid en verkeersveiligheid te vergroten en overbelasting en verdere schade aan bruggen en kademuren tegen te gaan. Met maximaal 7,5 ton zijn de nieuwe tankwagens namelijk een stuk lichter dan hun voorgangers.” In plaats van te wachten tot vijf voor twaalf, wil Heineken nu al leren van de nieuwe manier van bier leveren in de Nederlandse binnensteden, benadrukt Van der Wielen. “Maar ook van de nieuwe manier van plannen. Immers duurt het opladen met een (snel)lader aanzienlijk langer dan het tanken van diesel. Ook is de actieradius van de elektrische biertankwagens korter. Toch moeten we binnen de venstertijd van 7.00 tot 11.00 uur alle cafés in de binnenstad kunnen beleveren.” Optimum in betrouwbaarheid, (accu)capaciteit en gewichtsreductie Om te komen tot een optimum in betrouwbaarheid, (accu)capaciteit en gewichtsreductie, heeft Heineken de samenwerking gezocht met Duotank. Deze Waalrese firma ontwikkelt, produceert en installeert al meer dan 35 jaar complete biertanksystemen, waarbij de bierkwaliteit gehandhaafd blijft van de brouwerij tot in het glas. Van tank tot vrachtwagen en inclusief bijbehorende bierzakken (inliners), bierslangen, compressors, koelers, flowmeters, et cetera. “Wij produceren biertanks voor klanten over de hele wereld”, vertelt Mark Kleuskens, Manager Automatisering bij Duotank Group BV. “Dankzij de inliner in onze tanks blijven de fijne aroma’s van het bier beter bewaard. Onder meer omdat er geen CO2-druk meer aan het tapproces te pas komt, maar normale perslucht. Bovendien wordt blootstelling aan zuurstof voorkomen.” Waar bierfusten vaak met een palletwagen worden geleverd, is voor het vullen van (kelder)biertanks een biertankwagen nodig, vertelt hij. Duotank heeft hiervoor verschillende typen wagens ontwikkeld en gebouwd. Ook voor Heineken. “De afgelopen jaren hebben we maar liefst tien biertankwagens voor Heineken gebouwd. Ook hebben we mede aan de wieg gestaan van de allereerste 100% elektrische biertankwagens.” Altijd, overal en volledig autonoom Om aan de nieuwe gewichtsrestrictie in Amsterdam te voldoen, hebben Duotank en Heineken kritisch naar elk onderdeel van de biertankwagen gekeken, vertelt Kleuskens. “Ook hebben we goed gekeken naar de ergonomie. Hoe kunnen de chauffeurs zo efficiënt mogelijk leveren in de binnenstad? Hoe kunnen we de doorlooptijd per café zo kort mogelijk houden? En hoe voorkomen we dat de tankwagens de doorstroom van ander verkeer blokkeren? Deze en andere vragen hebben geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe en lichtere bierslang, evenals een optimalisatie van de bierslanghaspel en compressor. Ook hebben we ruim aandacht besteed aan de energievoorziening voor de belevering. Op de biertankwagens zijn een luchtcompressor en bierpomp geïnstalleerd, die gevoed moeten worden met 230 Volt.” Van der Wielen: “Dankzij een mobiel en off-grid energiesysteem kunnen onze chauffeurs altijd, overal en volledig autonoom tankbier leveren. Zij hoeven niet meer bij elk café hun haspel uit te rollen en weer op te rollen. Ook hoeven zij niet langer te zoeken naar een vrij stopcontact. Het uitrollen van de bierslang is voldoende om de biertanks te vullen.” Randvoorwaarden Voor de energievoorziening nam Duotank contact op met Top Systems, dat al diverse energiesystemen voor de bestaande vloot van Duotank en Heineken heeft ontwikkeld en geleverd. “De tankwagen die we voor de bierlevering in de Amsterdamse binnenstad gebruiken, is de FUSO eCanter van Mercedes-Benz Trucks”, aldus Kleuskens. “Deze tankwagen beschikt over een lithium-ion accupack met een maximale spanning van 420 Volt voor de elektrische aandrijving, evenals een 12 Volt accu om de verlichting, centrale vergrendeling en ruitenwissers van stroom te voorzien. In haar specificaties gaf Mercedes-Benz heel duidelijk aan dat we het accusysteem niet teveel mochten belasten. Bovendien hadden we te maken met randvoorwaarden, bijvoorbeeld ten aanzien van de maximale hoeveelheid energie die we mee kunnen nemen. Vanwege de gewichtsbeperkingen én uit comfortoverwegingen zochten we tevens naar een oplossing om de tankwagens én het energiesysteem voor de luchtcompressor en bierpomp met één kabel op te laden.” Autonome energievoorziening “Samen met sectorspecialist Norman Heins heb ik de mogelijkheden voor het energiesysteem onderzocht”, aldus Kleuskens. “Tijdens het rijden en het opladen van de hoofdaccu’s wordt ook de 12 Volt-accu van de FUSO eCanter opgeladen. Hiervoor beschikt de biertankwagen over een DC/DC-omvormer van 200 Ampère, waarvan wij 100 Ampère mogen gebruiken om – tijdens het laden en rijden – het energiesysteem van Top Systems op te laden. We hebben geanalyseerd hoeveel tijd we onderweg zijn om vanaf de rand van de stad naar de diverse cafés te rijden. Maar ook hoeveel energie nodig is voor iedere levering. Op basis hiervan hebben we gezocht naar de ideale balans tussen de energie die je verbruikt voor het leveren van bier en de energie die je terugkrijgt tijdens het opladen en rijden.” Heins: “Op basis van deze berekeningen is gekozen voor drie Relion RB100-LT lithium-ion-accu’s van 100 Ah per stuk. Deze accu’s zijn voorzien van een ingebouwd verwarmingssysteem, zodat zij ook bij lage buitentemperaturen (tot -20 °C) veilig opgeladen kunnen worden met een standaard lader. De accu’s zijn met behulp van een 100 Ampère TS1600C DC/DC omvormer gekoppeld aan de FUSO eCanter, die steeds aangeeft wanneer we 100 Ampère mogen laden. Een Victron Multiplus omvormer/acculader (12/3000) zet de gelijkstroom (DC) van de Relion lithium-ion-accu’s om naar 230 Volt (AC) wisselstroom voor de luchtcompressor en bierpomp. Het energieopslagsysteem wordt intuïtief gemonitord en geregeld door een Victron Color Control GX, terwijl een SmartShunt de capaciteit van de accu’s bewaakt.” Op het dak van de biertankwagens zijn twee zonnepanelen geïnstalleerd; één op de cabine en één op de zogenaamde ‘beleverbox’, aldus Heins. “Een Victron SmartSolar MPPT zonne-laadregelaar (100/30) verzamelt de opgewekte zonne-energie en zet deze om naar een nominale spanning van 12 Volt voor de omvormer en het accupakket.” Om het energiesysteem in te bouwen in de biertankwagens, was een hele puzzel, benadrukt Kleuskens. “Want waar konden we alle componenten kwijt? En wat betekende dit voor de bekabeling? Ook hiervoor heeft Top Systems heel goede support geleverd. De drie accu’s zijn uiteindelijk verspreid over de truck ingebouwd, terwijl de omvormer, MPPT zonne-laadregelaar en andere technieken in het besturingspaneel zijn geplaatst.” Ruim 40% minder CO2-uitstoot Vanuit de Heineken-brouwerij in Den Bosch rijdt op dit moment nog een grote vrachtwagen met 20.000 liter vers Heineken bier naar de rand van de stad. Daar wordt steeds 3.000 liter bier overgepompt naar de 100% elektrische biertankwagens, die fluisterstil en emissieloos circa vijf cafés van vers tankbier voorzien. Dankzij deze mobiele cityhub én de elektrische biertankwagens reduceert Heineken de CO2-uitstoot van het volledige transport vanaf de brouwerij met ruim 40%. Binnen nu en een half jaar wordt het aantal elektrische biertankwagens uitgebreid naar zes, aldus Van der Wielen. “Vanaf dat moment kunnen we ook andere merken bier, zoals Amstel, Brand of Birra Moretti, 100% elektrisch leveren. Onder andere omdat de 3.000 liter tanks uitwisselbaar zijn. Bovendien hebben we dan voldoende capaciteit om zeven dagen per week álle Amsterdamse cafés te beleveren.” Alle biertankwagens gaan twee tot drie shifts per dag rijden. Kleuskens: “Om de biertankwagens te reinigen, hebben we tevens een mobiele reinigingswagen gebouwd met (afval)water- en chemicaliëntanks. Ook deze reinigingswagen is voorzien van een autonoom energiesysteem van Top Systems, met vier Pylontech US2000+ (48V/200Ah) accu’s, een Victron MultiPlus 48/3000/35-16 omvormer/acculader en een SmartSolar MPPT 250/60-MC4 zonne-laadregelaar.” Duurzaam, efficiënt en een nog betere smaak In navolging van de kenmerkende Heineken biertankwagens worden op dit moment ook neutrale biertankwagens gebouwd, met een witte wagen en een tank in de uitstraling van het specifieke biermerk. Op deze wagens kunnen eenvoudig merk wisselingen worden gedaan. Kleuskens: “Ook zijn we druk bezig met een oplossing waardoor het overtanken van bier straks niet meer nodig is. In plaats hiervan worden de tanks straks op de brouwerij gevuld en met een grote oplegger naar de rand van de stad vervoerd. Daar worden ze met behulp van een heftruck omgewisseld op de biertankwagens. Dit proces is niet alleen sneller, maar resulteert ook in een nog betere smaak. Daarmee gaan duurzaamheid, efficiëntie én kwaliteit straks perfect hand in hand.” Bron: https://www.top.systems/nl/nieuws/amsterdamse-horeca-weer-bevoorraad-met-100-groen-en-autonoom-tankbier/ Het bericht Amsterdamse horeca weer bevoorraad met 100% groen én autonoom tankbier verscheen eerst op ZERauto.nl .
Schade rijden Er zijn verschillende gradaties van de term ‘schade’. De meest kleine schades zijn krassen en lakschade. Dit is dan ook de meest voorkomende vorm van schade, want een krasje is zo gemaakt in de lak van een auto, al dan niet door toedoen van iemand anders. Maar ook factoren als het weer in de vorm van een hagelbui kan schade aan een auto veroorzaken. Gelukkig zijn dit vaak relatief kleine schades en makkelijk op te lossen voor een schadehersteller. Een stapje hoger op de ‘schade-ladder’ vinden we de welbekende deuken. Deuken in de bumpers en portieren komen veel voor. Soms door anderen, soms door zelf even niet uit te kijken met het openen van de deur bijvoorbeeld. Door moderne technieken kan een groot deel van de deuken eenvoudig worden verholpen. De ergste vorm van schade is wanneer de auto een ongeluk heeft meegemaakt. Hierbij gaat het meestal om verschillende manieren die gebruikt moeten worden om de auto weer in de oude staat terug te krijgen. Vaak is het een combinatie van schadeherstel en het gebruik van vervangende onderdelen. Schade aan elektrische auto’s Ondanks de verscheidenheid aan systemen die ervoor moeten zorgen dat er geen schade gereden wordt, komt het voor dat er met een elektrische auto toch schade gereden wordt. Heel zuur, zeker als je erachter komt dat prijzen van een reparatie voor een elektrische auto vaak net wat hoger liggen dan bij een simpelere benzine- of dieselauto’s. Complexiteit De reden dat de kosten voor een elektrische auto hoger zijn heeft vooral te maken met de complexiteit van de techniek die elektrische auto’s hebben. Denk aan bijvoorbeeld de camera’s en radars die hersteld of vervangen moeten worden. Maar ook achter de techniek van de portiergrepen of de aansluiting voor de laadkabel zitten ingewikkelde en kostbare technieken. Na het herstellen van de schaden moeten de systemen ook weer op de juiste manier worden afgesteld om de werking ervan te garanderen. Dit alles zorgt voor een rekening die wellicht hoger uit uitvalt dan verwacht in vergelijking met een auto die dergelijke technieken niet heeft. Reparaties Wacht niet te lang met het laten herstellen van een elektrische schade auto . Hiermee voorkom je dat onderliggende gebreken de schade erger maken. Zoals je eerder hebt kunnen lezen lezen, beschikken elektrische auto’s over een veel complexe systemen, tel daarbij op dat sommige onderdelen onder spanning staan en het herstellen kan een gevaarlijk klus worden. Daarom is het niet verstandig om zelf te gaan sleutelen aan een elektrische auto, maar laat reparaties over aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in schadeherstel. Zo kan je met een veilig gevoel de weg weer op. Het bericht Schade aan een elektrische auto verscheen eerst op ZERauto.nl .
1. Renault Te beginnen met Renault. De Fransen bestormden als een van de eerste de EV-markt met de Renault Zoe. De compacte hatchback was leverbaar met verschillende accu-opties waardoor er een ruime keuze is in diverse ranges. Een Renault Zoe occasion verlaagd de drempel om over te stappen naar elektrisch rijden, omdat de prijs van tweedehands exemplaren relatief laag ligt. Andere elektrische auto’s van Renault zijn de Twizy en de Fluenze Z.E. 2. Tesla Een tweedehands Tesla kopen is eenvoudig, want het is een populair automerk. Het hele Tesla-aanbod bestaat uit 100% elektrische auto’s. De zakelijke markt is zeer geïnteresseerd in de Tesla-modellen, omdat het een aantal fiscale voordelen met zich meebrengt. Wanneer je een tweedehands Tesla koopt, kan je met een Tesla gebruik maken van de grote hoeveelheid laadpalen uit het eigen netwerk. Het populairste model is de Tesla Model S. Andere modellen zijn de kleinere Model 3 en de grotere Model X. 3. BMW De laatste jaren richt BMW steeds meer de pijlen op elektrisch rijden met de ‘i’ serie binnen het modellenaanbod. De reden waarom je voor een BMW zou moeten kiezen is de premium kwaliteit en de rijeigenschappen van een BMW. Ze proberen namelijk elektrisch rijden net zo leuk te maken als het rijden met een auto met een diesel- of benzinemotor. Het populairste elektrische model van de Duisters is de nu redelijk betaalbare BMW i3 . 4. Nissan Dat de Japanners goed zijn met elektronica bewijst Nissan des te meer. De Nissan Leaf was bijvoorbeeld een van de eerste voor de massa geproduceerde elektrische auto. Er is daarom een ruim aanbod aan occasions. De Nissan Leaf actieradius verschilt per grootte van de accu. 5. Opel Ook Opel betrad de wereld van elektrisch rijden al in een vroeg stadium. Dat deed het met de Ampera, een futuristisch ogende auto die het platform deelde met de Chevrolet Volt. De eerste generatie betrof een elektrische auto met een range extender. De tweede generatie, de Ampera-e, is een volledig elektrische auto. De Ampera is door de jaren heen relatief sterk gedaald in waarde, wat een mooie overstap naar elektrisch rijden kan zijn voor de particulier. 6. Volkswagen Niet alleen de auto’s met diesel- of benzinemotoren van Volkswagen zijn populair, de elektrisch aangedreven auto’s zijn dat ook. Gewilde elektrische auto’s zijn bijvoorbeeld de e-UP, de e-Golf en de ID.3. Een tweedehands Volkswagen Golf kopen hoeft geen probleem te zijn door het grote aanbod. Deze auto is namelijk jarenlang de beste verkochte auto in Nederland geweest. Waarschijnlijk heeft Volkswagen daarom het uiterlijk van de elektrische variant identiek gehouden aan de modellen met een verbrandingsmotor. 7. Hyundai Hyundai is een populair automerk als het gaat om elektrische auto’s. Een van de populairste elektrische auto’s in Nederland is namelijk de Hyundai Kona Electric. De compacte SUV is een aantrekkelijke keuze voor iedereen die emissievrij en betaalbaar wil rijden. Een andere optie binnen het elektrische aanbod van Hyundai, is de Ioniq. Een Hyundai Ioniq occasion vinden die past bij jouw wensen is goed te doen en wordt alleen maar makkelijker aangezien er meer elektrische auto’s de tweedehandsmarkt zullen betreden in de komende jaren. 8. Fiat Als je op zoek bent een 100% elektrische compacte stadsauto, dan is de Fiat 500E de perfecte auto voor jou. Door tal van personalisatie-opties zijn er een aantal exemplaren te vinden waarmee ongetwijfeld opvalt in de stad. Nieuw is de Fiat 500E nooit geleverd in Nederland en werd daarom massaal uit de Verenigde Staten geïmporteerd. Prijzen voor een tweedehands exemplaar liggen daarom misschien hoger dan je vooraf zou denken. Het maakt de Fiat in ieder geval niet minder gewild. 9. Kia De auto’s van de Zuid-Koreanen staan bekend om hun betrouwbaarheid. Kia is zelfs zo verzekerd van de kwaliteit van hun auto’s dat ze zeven jaar garantie gaven op nieuwe exemplaren. Het kan dus zijn dat je nog fabrieksgarantie hebt als je een occasion koopt. Een populaire elektrische auto van Kia is de Niro. Een goede tweedehands Kia Niro wordt alleen maar makkelijker om te vinden door de populariteit van de auto onder zakelijke rijders. 10. Audi Audi betreedt de markt van EV’s met haar e-tron-modellen. Er is veel keuze bij Audi als je elektrisch wilt rijden. Van de compacte hatchbacks tot grote SUV’s, voor iedere behoefte is er een model te vinden. Let er op dat met een premium merk als Audi, ook premium prijzen gepaard gaan. Het bericht Top 10 populairste merken voor tweedehands elektrische auto’s verscheen eerst op ZERauto.nl .
https://www.evrijders.nl/agenda/presentatie-resultaten-nationaal-laadonderzoek-2022 . Het merendeel van de huidige en toekomstige EV-rijders maakt gebruik van het openbare laadnetwerk. NKL en de VER willen graag horen wat er volgens elektrische rijders goed gaat of beter kan tijdens het laden bij een openbaar laadpunt. Tot en met 13 februari doen we onderzoek naar zowel de positieve als negatieve ervaringen van elektrische rijders tijdens het laden van hun auto. We vragen elektrische rijders om in deze periode meldingen te doen van al hun laadsessies bij openbare laadpunten. Op deze manier meten we de stand van zaken vanuit het perspectief van de gebruiker en weten we welke onderwerpen de aandacht verdienen. Basis voor verbetering "Inzicht in de ervaringen van de elektrische rijders vormt de basis voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van het openbaar laden", zegt Roland Ferwerda, directeur van NKL. "Die gebruiksvriendelijkheid stellen wij centraal om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland elektrisch wil en kan rijden én laden. Dat doen we natuurlijk niet alleen, maar samen met de VER, de overheid, laadpaalleveranciers en -exploitanten." "Echte gebruikerservaringen rondom het openbare laadnetwerk geeft ons een praktisch inzicht achter de laadprotocollen en laadprocedures", vult Marina van Helvoort, directeur van de VER, aan. "Conclusies en inzichten gebruiken we bij de belangenbehartiging voor onze achterban. Zo doen we eer aan onze slogan: 'De VER, de stem van alle huidige en toekomstige EV-rijders'." Doe mee! Wil jij bijdragen aan het verbeteren van jouw laadervaring én die van toekomstige rijders in Nederland? Deel dan tot en met 13 februari zoveel mogelijk ervaringen die je in deze periode opdoet met het opladen van je elektrische auto bij openbare laadpunten. Dat kan via https://www.evrijders.nl/laadervaringen2022 . De bevindingen uit het onderzoek zullen naderhand publiekelijk worden gedeeld. Wil je op de hoogte blijven van het onderzoek en de uitkomsten? Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van NKL en/of word hier gratis lid van de VER.
*Wil je meer weten over wat de VER vindt? Lees hier meer.
1. Calculeer verlies in Wanneer de temperatuur daalt krijgt een accu in een elektrische auto het moeilijk, ze kunnen gewoonweg niet tegen de kou. Houd daarom als vuistregel aan dat de range van een elektrische auto in de winter ongeveer 10% minder is dan de gemiddelde actieradius. 2. Laadkabel vastgevroren Het is heel vervelend als je ‘s ochtends bij je auto komt en de laadkabel zit vastgevroren… Dat komt omdat vocht alsnog onder het randje kan komen door bijvoorbeeld sneeuw of regen en dat vervolgens bevriest. Zorg er daarom voor dat je de stekker volledig droog in de aansluiting steekt. En als het gaat sneeuwen of regen in combinatie met vorst, dek dan de boel af met bijvoorbeeld een plastic zak en knoop die goed dicht. Is de kabel ondanks je inspanningen toch bevroren, blaas hem dan warm met een föhn of gebruik slotontdooier. Gebruik geen warm water! 3. Neem je laadkabel mee Je weet dat de actieradius van een elektrische auto drastisch kan afnemen in de winter. De kou kan er daarom voor zorgen dat je een stuk minder ver komt dan je gewend bent. Neem daarom voor de zekerheid altijd de laadkabel mee in de auto, voor het geval je bestemming net even wat verder ligt dan dat je auto wil rijden. 4. Voorverwarmen Verwarm je auto alvast voor voordat je de deur uit gaat. Dan kan je nog even de stroom van het oplaadpunt gebruiken om de auto te verwarmen en ga je met een volle accu de weg op. 5. Eco-modus Gebruik zo veel mogelijk de eco-modus. Dit helpt je bij het doseren van het vermogen, dat je met dit weer echt niet nodig hebt. Daarnaast helpt het ook om zoveel mogelijk van je actieradius te behouden. 6. Winterbanden Een beetje een open deur en niet specifiek gericht op EV’s, maar wel goed om toch te benoemen. Winterbanden geven je extra grip wanneer de ondergrond glad is. In Nederland is het niet verplicht om op winterbanden te rijden, maar toch zijn ze aan te raden. Winterbanden werken namelijk al bij 7°C. Ga je naar het buitenland, check dan goed welke regels daar gelden. In Duitsland bijvoorbeeld ben je wel verplicht om winterbanden te hebben met een minimale profieldiepte van 4mm. 7. Stoelverwarming Het overgrote deel van de elektrische auto is voorzien van stoelverwarming, gebruik het om de auto te verwarmen in plaats van de kachel. Je kan tot wel 25% van de batterij besparen door alleen de verwarming van de stoelen te gebruiken. Weer wat kilometers gewonnen! 8. Elektronica uitzetten Als aanvulling op tip 7 helpt het om voorzichtig te zijn met het stroomgebruik in de auto. Denk bijvoorbeeld aan het opladen van je telefoon, airco, kachel en de achterruitverwarming. Deze verbruiken een hoop stroom. Het wordt allicht minder comfortabel, maar je krijgt er de nodige kilometers voor terug. Hopelijk kun je met bovenstaande tips de winter trotseren met je EV en hier en daar wat kilometers winnen op je actieradius. Heb je geen zin om de deur uit te gaan, beproef dan je geluk bij een van de vele Paypal casino’s . Dan weet je in ieder geval zeker dat je niet hoeft te gokken of je jouw bestemming gaat halen. Het bericht 10 wintertips voor jouw elektrische auto verscheen eerst op ZERauto.nl .
Wat is een wiellager? Van alle onderdelen van een auto zijn de remmen het belangrijkst. Maar remmen kan natuurlijk alleen als de auto in beweging is. De wiellagers zijn juist een super belangrijk onderdeel als de auto vooruit beweegt. Een wiellager zorgt er voor een wiel om zijn eigen as kan draaien door een soepele overbrenging tussen de aandrijfas en het wiel. Klein maar fijn Een lager bestaat uit super sterke stalen kogeltjes, die ingekapseld zijn in een metalen ring. Daarbinnen zijn ze bedekt met een laag vet die ervoor zorgt dat ze kunnen bewegen zonder wrijving. Aan de ene kant van het lager zit het wiel gemonteerd en aan de andere kant de wielnaaf. Hierdoor kan het wiel draaien met minimale wrijving. Een nieuwe wiellager Doorrijden met een kapotte wiellager is allesbehalve verstandig. Hoewel de auto nog wel kan rijden met een defecte wiellager, kan het serieuze schade toebrengen aan omliggende onderdelen van de ophanging of elektronische onderdelen als ABS. In het ergste geval slaat het wiel op slot tijdens het rijden of het wiel kan loskomen van het voertuig. Snel repareren dus! De SKF VKBA 3643 naaf kit heeft een ABS-sensor dus daar hoef je al geen rekening meer mee te houden. Je kunt ervoor kiezen om de wiellager te laten repareren bij een garage of om het zelf te doen. Doe dat laatste alleen als je weet wat je doet. Versleten lagers Hoewel de lagers minimale wrijving hebben, zijn ze vroeg of laat toch een keer versleten. Afhankelijk van het type wiellager verschilt het wanneer deze ongeveer versleten zijn. Een taps toelopende wiellager gaat zo’n 50.000 kilometer mee en een afgedichte lager gaat tot drie keer zo lang mee. Maar ook andere factoren hebben invloed op de conditie van de wiellager. Te weinig vet, sportief rijgedrag, rijden tegen stoepranden en ouderdom spelen allemaal een rol hierin. Symptomen kapotte wiellager Een defecte wiellager is te herkennen een grommend of gonzend geluid vanuit een van de hoeken van de auto. Het geluid verandert vaak bij het nemen van een bocht. Waar het wiellager defect is zal het geluid harder klinken wanneer het wiel aan die kant zwaarder belast wordt. Een andere vorm van een kapotte wiellager is wanneer er speling op zit. Om te controleren of dit daadwerkelijk zo is moet je de auto opkrikken en het wiel boven en onder beet te pakken en te wiebelen aan het wiel. Andere tekenen van een kapotte wiellager zijn een trillend stuur of abnormale slijtage van de banden. Het bericht Alles wat je moet weten over wiellagers verscheen eerst op ZERauto.nl .
De Vereniging Elektrische Rijders (VER – www.evrijders.nl ) is dé stem van de elektrische rijder en de onafhankelijke informatiebron voor (toekomstige) elektrische rijders. Onze huidige voorzitter treedt per 1 januari 2022 af en wij zijn op zoek naar een waardige opvolger. De vereniging groeit als kool; steeds meer mensen rijden in een elektrische auto en steeds meer mensen willen daarbij geholpen en gehoord worden. De VER is onafhankelijk, niet commercieel, informatief en verbindend en wil dat graag blijven. We hebben een verenigingsbureau in Oosterhout, een gedreven bestuur van vijf mensen, een directeur, twee medewerkers en een grote groep enthousiaste VER-ambassadeurs. Onze nieuwe voorzitter: Is een autoriteit en een boegbeeld van de VER richting politiek en ambtelijk Den Haag. Heeft ruime bestuurlijke ervaring. Heeft een sturende rol in belangenbehartiging in andere gremia, die verder door werknemers dan wel vrijwilligers wordt ingevuld. Fungeert als sparringpartner en primair aanspreekpunt van de directeur en vervult een brugfunctie tussen bestuur en werkorganisatie. Coördineert het bestuur en de besluitvorming (er wordt gezorgd voor een strategische, kaderstellende insteek vanuit het bestuur). Neemt het voortouw in het professionaliseren en besturen van de vereniging en bij de ontwikkeling van de governance structuur en werkorganisatie. Speelt een interne rol als relatiebeheerder richting bestuur, leden en omgeving. Wij zoeken: een technische goede voorzitter met het talent om ‘de boel bij elkaar te houden’ en interesse om gestructureerd belangrijke onderwerpen op de agenda te krijgen. een sociale, enthousiaste, positieve, zorgzame doorzetter. iemand met ervaring met de automotive branche en passie voor de EV-transitie. een heldere communicator. een vrouw of man met een groot relevant netwerk. De tijdsinvestering voor het voorzitterschap schatten we in op een halve dag per week. Hier is een onkosten vergoeding voor beschikbaar. Interesse? Stuur een mail naar Marina van Helvoort via marinavanhelvoort@evrijders.nl
Kan je jezelf voorstellen en vertellen wat jij zo leuk vindt aan elektrische auto's? Hoi, ik ben Darius (14 jaar) ik houd van mountainbiken en elektrische auto’s. Ik vind elektrische auto's leuk omdat ze hard kunnen optrekken en omdat ze goed voor het milieu zijn. Je bespaart geld omdat het opladen goedkoper is en je weinig onderhoud hoeft te doen. Je kan als je wilt overal opladen als je de stekker meeneemt en een gewoon stopcontact gebruikt. Ik vind de app op m'n mobiele telefoon ook handig; je kan hiermee de auto openen, zien waar hij is en via je agenda de bestemming alvast in het navigatiesysteem zetten. O ja, je kan ook voice control gebruiken en de auto kan zelf rijden. Er zijn steeds meer merken die elektrische auto's maken, ik vind het leuk om nieuwe elektrische auto's van binnen te bekijken. Mijn vrienden vinden het ook leuk om onze auto en andere elektrische auto’s te zien. Wat ook gaaf was is dat er spelletjes in zitten en er continu updates komen. Er zijn vaak kinderen die naar ons toekomen en vragen om de auto van binnen te zien. Toen we in Tsjechië waren kwam er een groep kinderen langs die het heel gaaf vonden om een Tesla te zien. De eerste keer toen ik mijn stiefvader ontmoette, ik was toen net 8, hadden mijn moeder en ik met hem afgesproken bij een laadpaal. Ik wilde wel met hem meerijden, maar durfde niet echt met hem te praten. Toen hij de auto ging opladen vond ik het zo interessant dat ik daarna bij hem in de auto durfde te stappen en hem vragen bleef stellen over zijn auto. Sindsdien ben ik enorm enthousiast over elektrische auto's. Jeroen had een van de allereerste elektrische auto's in Nederland, het jaartal 2011 staat op een sticker op de achterruit. Dat vond ik heel gaaf, maar de auto reed niet zo ver omdat hij ouder was. We kregen 2,5 jaar geleden een Tesla waar we verder mee kunnen rijden. Wat heb je tot nu toe gedaan met elektrisch rijden? Ik ben vaker met mijn stiefvader mee geweest naar elektrisch rijden beurzen. Ongeveer 3,5 jaar geleden werden Jeroen; mijn stiefvader en ik live geïnterviewd door radio Utrecht. We hadden bij een snellader van Fastned afgesproken. De interviewer kwam met een busje aan (niet elektrisch) met een enorme antenne er bovenop voor de radio. Hij wist niet zoveel over elektrische auto's en dat vond ik maar stom. Ik vertelde eerst dat ik het fijn vond dat elektrische auto's stil zijn en dat ik het leuk vond dat ze hard kunnen optrekken. Ik kreeg daarna allemaal cadeautjes; een zaklamp, een drinkwaterzak en een pet. Ik zou zelf een keer op een normale weg willen rijden en hard optrekken. We waren het laatst tijdens de EV Experience op het circuit in Zandvoort. Daar had ik toen zelf wel op het circuit willen rijden. Ik ben ook met mijn stiefvader, moeder en zusje met de EV rally naar de klimaattop naar Glasgow geweest. Dat was heel leuk, maar ook wel heel veel rijden. Ik heb leuke mensen ontmoet en heb daar een heel groot laadstation bezocht, een soort benzinestation voor elektrische auto’s. Ik was de jongste ondertekenaar van de declaratie. Het is belangrijk dat we klimaatverandering tegen gaan. Wat zouden we moeten doen om meer kinderen in Nederland te interesseren voor elektrische auto's? Er moeten meer elektrische (school)bussen komen. En dat er op school uitleg wordt gegeven over elektrische auto's en dat er dan een auto langskomt ter demonstratie. Jullie zouden ook scholen kunnen uitnodigen zodat klassen gratis of goedkoop beurzen voor elektrisch rijden kunnen bezoeken. Bekijk hier het tv-item wat gemaakt is over de EV rally. En hier vind je meer informatie over het 'benzinestation' voor elektrische auto's.